Maar daarbij bedank je woordelijk die persoon? Voor het feit dat jouw omstandigheden het jou toelaten hem een aalmoes te geven.quote:Op zondag 4 november 2012 20:16 schreef Gray het volgende:
Het is niet zozeer dat je die persoon dankbaar bent, maar dat je dankbaar bent voor je omstandigheden.
Het is ook meer een oosters gebruik, waarbij men de boeddha in anderen ziet en men zonder waardeoordeel dankbaar kan zijn. De gever en ontvanger zijn ongelijk, maar gelijkwaardig, welvarende of zwerver. Maar de twee maken alleen samen de relatie op van gever en ontvanger, net als yin yang.quote:Op zondag 4 november 2012 20:33 schreef Copycat het volgende:
[..]
Maar daarbij bedank je woordelijk die persoon? Voor het feit dat jouw omstandigheden het jou toelaten hem een aalmoes te geven.
Dat vind ik dus neerbuigend overkomen.
Houd je dat dankbare bij jezelf, kan ik me er meer in vinden.
Als ik de daklozenkrant koop bedankt de man mij altijd.quote:Op zondag 4 november 2012 20:46 schreef Gray het volgende:
[..]
Het is ook meer een oosters gebruik, waarbij men de boeddha in anderen ziet en men zonder waardeoordeel dankbaar kan zijn. De gever en ontvanger zijn ongelijk, maar gelijkwaardig, welvarende of zwerver. Maar de twee maken alleen samen de relatie op van gever en ontvanger, net als yin yang.
De meeste mensen valt het trouwens niet eens op wanneer je hen bedankt als ontvanger. Eén keer kwam het voor, maar die meneer snapte het na een enkele uitleg wel en voelde niet op zich neergekeken. Dat, of het boeide 'm simpelweg niet genoeg.![]()
Snap ik. Ik geef je slechts mijn Westerse visiequote:Op zondag 4 november 2012 20:46 schreef Gray het volgende:
Het is ook meer een oosters gebruik, waarbij men de boeddha in anderen ziet en men zonder waardeoordeel dankbaar kan zijn. De gever en ontvanger zijn ongelijk, maar gelijkwaardig, welvarende of zwerver. Maar de twee maken alleen samen de relatie op van gever en ontvanger, net als yin yang.
De meeste mensen valt het trouwens niet eens op wanneer je hen bedankt als ontvanger. Eén keer kwam het voor, maar die meneer snapte het na een enkele uitleg wel en voelde niet op zich neergekeken. Dat, of het boeide 'm simpelweg niet genoeg.![]()
Het is dan ook heel normaal. Zo doen we dat al heel lang in het westen.quote:Op zondag 4 november 2012 21:04 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Als ik de daklozenkrant koop bedankt de man mij altijd.
Als ik de accordeonspeler-die overigens erbarmelijk vals speelt-wat geef lacht hij naar me en bedankt me.
Dat vind ik eigenlijk ook best logisch. Zou ik omgekeerd ook doen.
En ik gaf een ander perspectief.quote:Op zondag 4 november 2012 21:19 schreef Copycat het volgende:
[..]
Snap ik. Ik geef je slechts mijn Westerse visie.
je moet het je niet persoonlijk aantrekken , we zien het gewoon anders .quote:Op zondag 4 november 2012 14:24 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Klopt. Toch blijf je er wel lekker in omdat het buiten dat systeem te zwaar voor je is.
Hypocriet heet dat.
Waarom is dat hypocriet?quote:Op zondag 4 november 2012 14:24 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Klopt. Toch blijf je er wel lekker in omdat het buiten dat systeem te zwaar voor je is.
Hypocriet heet dat.
Misschien bedoelt hij dat het tamelijk hypocriet is om te schoppen tegen een systeem maar er wel gebruik van te maken als het zo uitkomt.quote:
Waarom mag je geen gebruik maken van iets en het tegelijkertijd voor verbetering vatbaar vinden? Ik wil dat graag uitgelegd krijgen.quote:Op zondag 4 november 2012 23:06 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Misschien bedoelt hij dat het tamelijk hypocriet is om te schoppen tegen een systeem maar er wel gebruik van te maken als het zo uitkomt.
Maar goed, misschien heb ik het mis hoor. Kan heel goed.
Dat kun je het beste vragen aan diegenen die er gebruik van maken.quote:Op zondag 4 november 2012 23:08 schreef Kiyoaki het volgende:
[..]
Waarom mag je geen gebruik maken van iets en het tegelijkertijd voor verbetering vatbaar vinden? Ik wil dat graag uitgelegd krijgen.
Je ontsnapt.quote:Op zondag 4 november 2012 23:09 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat kun je het beste vragen aan diegenen die er gebruik van maken.
Ik zal wel moetenquote:Op zondag 4 november 2012 23:13 schreef Kiyoaki het volgende:
Bovendien kan je hetzelfde zeggen tegen de volgevreten rechtse figuren die nu klagen dat ze meer moeten betalen voor hun gezondheidszorg. Ga dan niet meer naar het ziekenhuis.
Ik moest het een paar keer doorlezen (het is al laat) maar geloof dat ik je begrijp en het in zekere zin met je eens ben.quote:Op zondag 4 november 2012 23:20 schreef Kiyoaki het volgende:
Dus kan je concluderen dat het protesteren tegen een systeem waar je desondanks "gebruik van maakt" ofwel niet hypocriet is, of een legitieme vorm van hypocrisie omvat (ik vind het laatste eigenlijk een betere, lekker Maoistische uitleg). Ik zie het in opstand komen van de werkende klasse tegen de heersende klasse ironisch genoeg juist als een prima uitleg van het VVD-principe van assertiviteit, namelijk collectieve assertiviteit.
Omdat je spuugt in de put waaruit je drinkt.quote:Op zondag 4 november 2012 23:08 schreef Kiyoaki het volgende:
[..]
Waarom mag je geen gebruik maken van iets en het tegelijkertijd voor verbetering vatbaar vinden? Ik wil dat graag uitgelegd krijgen.
Dat is geen uitleg. Waarom mag dat niet, en waarom gaat dat in dit geval uberhaubt op?quote:Op maandag 5 november 2012 01:47 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Omdat je spuugt in de put waaruit je drinkt.
Bedankt voor de uitleg Gray. Ik kan de logica trouwens prima volgen hoor. Leuk dat van de film Avatar, dat wist ik niet, nu wil ik hem nog eens kijken, maar dan met deze kennis erbij.quote:Op zondag 4 november 2012 20:16 schreef Gray het volgende:
[..]
Het is niet zozeer dat je die persoon dankbaar bent, maar dat je dankbaar bent voor je omstandigheden.
[..]
In het verre oosten is het ook een traditie bij in ieder geval monniken. Die vragen om almen, maar danken niet. In plaats daarvan is het gebruikelijk om hen te bedanken. De gever zou dankbaar moeten zijn; het leven heeft hem zoveel gegund dat hij de plaats van de gever kan bezetten. Bovendien is zonder ontvanger geen gever mogelijk. Zou je kunnen kiezen dan koos je de positie van de gever. Maar je kan niet kiezen en dus moet je dankbaar zijn voor je positie. En die dank geef je aan de ontvanger, zonder wie jij niet een gever kon zijn.
In het westen dankt men God voor hun bevoorrechte positie, middels het tafelgebed. Ook al werk je hard voor je eten, zonder de omstandigheden die het eten en jouw harde werk mogelijk maken was er geen eten.
Het is een net wat ander perspectief, best lastig te begrijpen als je daar niet bekend mee bent. Wie Avatar gekeken heeft snapt het misschien al een beetje. Die blauwe units hun tradities zijn immers gebaseerd op hindoeïstische en boeddhistische leefwijzen.
In dit geval kun je anders, of Summers dan, maar doe je niet.quote:Op maandag 5 november 2012 02:08 schreef Kiyoaki het volgende:
[..]
Dat is geen uitleg. Waarom mag dat niet, en waarom gaat dat in dit geval uberhaubt op?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |