quote:
Op woensdag 5 december 2012 10:29 schreef Dragonberry het volgende:Gaan we zeker doen, vooral met het deel stafford moeten we goed opletten. Vader en moeder zijn als het goed is beide aanwezig.
Nog tips waar ik precies op moet letten?
Had een hele reactie getypt, en toen weg... Nog maar eens dan.
De strekking was als volgt:
Koop alsjeblieft geen pup via marktplaats maar zoek een goede fokker! Je hebt een prachtige gezonde raskat aangeschaft bij een goede fokker/Fok!ker, doe dat alsjeblieft ook met een hond! Een hond haal je voor 15 jaar in huis, dat is echt de moeite waard om in te investeren. Goede fokkers gooien geen nestje op marktplaats, die benader je via de puppy-bemiddeling van hun rasvereniging. Dan weet je zeker dat de ouderdieren getest zijn op erfelijke afwijkingen en (bij rassen zoals de stafford) op karakter, en dat de pups doelbewust gefokt zijn uit een zo gezond mogelijke combinatie met bepaalde wenselijke raseigenschappen.
Een goede fokker kan je helpen met het kiezen van een pup die bij je past: niet te dominant, niet te teruggetrokken, niet te druk, niet te fel. Daarnaast weet je zeker dat zo'n pup fatsoenlijk is ontwormd (met 2, 4, 6 en 8 weken) en ingeënt (met 6 weken) en dat hij/zij genetisch gezien een zo goed mogelijke start heeft omdat de ouders zijn getest op van alles en nog wat. Een hond kan een hele grote impact op je leven hebben, veel meer nog dan een kat. Je hebt het over een huisgenoot waar je nog 15 jaar mee moet samen leven op een comfortabele manier. Dan maakt het wel verschil of hij zich ontpopt als kattenvreter, marathonloper, banksloper, burenbijter of ruziemaker om maar eens wat minder aantrekkelijke mogelijkheden op te noemen. Natuurlijk kun je dingen aanleren of afleren, maar bepaalde eigenschappen zitten nou eenmaal in een ras verankert. Zo heeft een bordercollie een ontzettende behoefte aan uitdaging en beweging en een drang tot bij elkaar drijven (van bv je katten), en heeft een stafford (oorspronkelijk gefokt als vechthond) de neiging nogal zelfverzekerd te zijn en kan zo'n hond zich bij minder ervaren baasjes makkelijk ontpoppen als ruziemaker met buurthonden. Als je die eigenschappen combineert weet je al helemaal nooit wat er uit komt natuurlijk.
Daarom: kies alsjeblieft een pup van een fokker via de rasvereniging. Zo'n fokker licht je voor over het ras, vraagt ook aan jou dingen over je situatie (hoeveel ben je thuis? hoe vaak kun/wil je wandelen? heb of wil je kinderen? andere dieren? hoe ben je van plan de pup op te voeden?), nodigt je meerdere keren uit om kennis te maken en zodat je de pups leert kennen, en helpt je na aanschaf met raad en daad bij al je vragen over je pup. Ik heb met de fokkers van allebei mijn (ras)honden nog contact, vooral omdat ik graag opschep over hoe leuk ze zijn en hoe goed ze het doen, maar als ik vragen zou hebben kan ik ook altijd bij hen terecht. Dat is echt zo waardevol, vooral als je niet zo veel ervaring hebt met het opvoeden van honden.
Dus, mijn tip is: denk er nog eens heel goed over na en kies alsjeblieft voor een fokker die net als de fokker van je kat gaat voor lieve, mooie, gezonde raspups met een goed stabiel karakter. En niet voor iemand die zomaar twee rassen bij elkaar gooit en het resultaat vervolgens op marktplaats zet. Doe jezelf en de pup dat plezier.
/stokpaardjesmodus
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken
F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!