quote:Op zondag 4 november 2012 13:31 schreef Vaandrig het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom jij en anderen hier zouden toegeven vreemdgegaan te zijn of seks te hebben gehad en het complete verhaal te vertellen. Waarom zou je zoiets tot de seks aan toe vertellen? Omdat je zelf een schuldgevoel hebt en je er zelf niet mee kan leven, of omdat je juist aan een ander denkt en weet dat je toch niet meer terug in de tijd kan om het te voorkomen of anders te doen.
Wat valt er op te biechten aan overspel als je partner de halve waarheid weet. Wat hij dient te weten voor de toekomst en om zijn eigen weg te gaan volgen moet worden vertelt. Door de halve waarheid belast je de ander ook minder zwaar in iets wat al zwaar is. Ik snap niet waar de drang om dit te vertellen vandaan komt.
Als hij niet weet wat er is gebeurd, leeft hij ook niet met een leugen.
De drang is er omdat het goed is voor hem om te weten wat voor een slechte vriendin hij feitelijk heeft. Je kan niet denken van 'ik vertel hem wel wat ik denk dat goed is voor hem om te horen' omdat je dan voor de ander bepaalt wat hij 'aankan' en in welke mate hij recht heeft om te weten hoe zijn 'vriendin' in elkaar zit. Dat is niet aan jou om te bepalen en ook niet aan haar. Hij kan en moet zelf bepalen hoe het verder gaat en wat hij ermee doet. En daarvoor hebben mensen de hele waarheid nodig. Anders behandel je ze als een persoon die zogenaamd de waarheid niet aan kan en dat de halve waarheid het beste is en blabla. Is niet leuk voor hem misschien maar is wel het beste. Daarom hebben mensen die drang om het te vertellen.quote:Op zondag 4 november 2012 13:31 schreef Vaandrig het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom jij en anderen hier zouden toegeven vreemdgegaan te zijn of seks te hebben gehad en het complete verhaal te vertellen. Waarom zou je zoiets tot de seks aan toe vertellen? Omdat je zelf een schuldgevoel hebt en je er zelf niet mee kan leven, of omdat je juist aan een ander denkt en weet dat je toch niet meer terug in de tijd kan om het te voorkomen of anders te doen.
Wat valt er op te biechten aan overspel als je partner de halve waarheid weet. Wat hij dient te weten voor de toekomst en om zijn eigen weg te gaan volgen moet worden vertelt. Door de halve waarheid belast je de ander ook minder zwaar in iets wat al zwaar is. Ik snap niet waar de drang om dit te vertellen vandaan komt.
Als hij niet weet wat er is gebeurd, leeft hij ook niet met een leugen.
Precies, en daarom moet de hele waarheid op tafel zodat diegene weet wat hem of haar werkelijk allemaal geflikt heeft, anders neemt diegene een beslissingen op de versie van de waarheid die jij voorhoudt, begrijp je werkelijk niet dat dat het punt is? Dat jij niet voor een ander dat te bepalen hebt? Dat het vrij ziekelijk is dat jij gelooft dat jij een ander zo te belazeren hebt?quote:Op zondag 4 november 2012 13:31 schreef Vaandrig het volgende:
Wat valt er op te biechten aan overspel als je partner de halve waarheid weet.Wat hij dient te weten voor de toekomst en om zijn eigen weg te gaan volgen moet worden vertelt. Door de halve waarheid belast je de ander ook minder zwaar in iets wat al zwaar is. Ik snap niet waar de drang om dit te vertellen vandaan komt.
Je zegt te handelen uit egoisme en empathie, en zoals het egoisme betaamd zet je je egoisme in die uitspraak voor op en daarna de empathie, of wat daarvan overblijft. Als empathie werkelijk zo belangrijk was hierin zou je niet de beslissing om vreemd te gaan niet nemen, gevoelsmatig zou je weten wat je de ander daarmee aan doet, het is je egoisme wat ervoor zorgt dat je het toch doet, om dat vervolgens met allerlei praatjes 'goed' te willen praten.quote:Op zaterdag 3 november 2012 16:50 schreef Taurus het volgende:
Joh, als jij dat zo graag zo wilt bekijken dan doe je dat toch gewoon? Ik ken mijn beweegredenen om te handelen en te redeneren zoals ik doe goed genoeg. Ik begrijp heel goed, vanuit jouw optiek, dat je ze wantrouwt of betwijfelt, maar ik ga daar natuurlijk niet aan toegeven als dat - ook niet stiekem - niet is hoe ik het voel/zie.
Je kunt het je niet voorstellen, blijkbaar, dat er empathie richting mijn partner en ten bate van mijn partner bestaat in dat zondige hoofd van mij, maar dat is toch echt jouw probleem.
Dit + dat die zogenaamde empathie ook een gemakkelijke vluchtweg is voor sommigen om er maar mee weg te komen zonder problemen. Terwijl ze de ander juist verneuken door te laten geloven dat ze een relatie hebben met een persoon die dus heel anders is. Vaak zou de partner het wel uitmaken na zoiets en om dat niet te riskeren maar niks zeggen of halve waarheden onder het mom van 'ik denk wel aan hem'. Terwijl wat je zegt helemaal klopt, als ze echt zo zou denken zou ze het in eerste instantie al niet doen. Het zijn gewoon allemaal maar wat hoopjes redenaties bij elkaar gevoegd om maar niet verantwoordelijkheid te hoeven te nemen voor je dadenquote:Op zondag 4 november 2012 13:54 schreef Canillas het volgende:
[..]
Je zegt te handelen uit egoisme en empathie, en zoals het egoisme betaamd zet je je egoisme in die uitspraak voor op en daarna de empathie, of wat daarvan overblijft. Als empathie werkelijk zo belangrijk was hierin zou je niet de beslissing om vreemd te gaan niet nemen, gevoelsmatig zou je weten wat je de ander daarmee aan doet, het is je egoisme wat ervoor zorgt dat je het toch doet, om dat vervolgens met allerlei praatjes 'goed' te willen praten.
Ga aub wel door met posten en reageren, de motieven worden steeds duidelijker, des te duidelijker ook wat er niet aan spoort.
Het is inmiddels via een groot drama festijn aan haar beste vriendin en zus verteld. Ze is nu zover dat ze het morgen gaat vertellen op haar manier. Dan kunnen we allemaal verder.quote:Op vrijdag 2 november 2012 19:45 schreef Seven. het volgende:
Dus TS: heeft ze het haar zus inmiddels al verteld?
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 4 november 2012 14:06 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Dit + dat die zogenaamde empathie ook een gemakkelijke vluchtweg is voor sommigen om er maar mee weg te komen zonder problemen. Terwijl ze de ander juist verneuken door te laten geloven dat ze een relatie hebben met een persoon die dus heel anders is. Vaak zou de partner het wel uitmaken na zoiets en om dat niet te riskeren maar niks zeggen of halve waarheden onder het mom van 'ik denk wel aan hem'. Terwijl wat je zegt helemaal klopt, als ze echt zo zou denken zou ze het in eerste instantie al niet doen. Het zijn gewoon allemaal maar wat hoopjes redenaties bij elkaar gevoegd om maar niet verantwoordelijkheid te hoeven te nemen voor je daden
Waarom wijzigde je dat bericht? Er stond relevante informatie.quote:Op zondag 4 november 2012 14:11 schreef Vaandrig het volgende:
[..]
Het is inmiddels via een groot drama festijn aan haar beste vriendin en zus verteld. Ze is nu zover dat ze het morgen gaat vertellen op haar manier. Dan kunnen we allemaal verder.
Welke relevante informatie?quote:Op zondag 4 november 2012 14:21 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Waarom wijzigde je dat bericht? Er stond relevante informatie.
Bij nader inzien leek het me te veel informatie, maar als je het terug kan zetten als moderator, dan ga je gang.quote:Op zondag 4 november 2012 14:21 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Waarom wijzigde je dat bericht? Er stond relevante informatie.
Ze reageerden geschokt, meelevend en begripvol doordat ze geen enkel woord zonder 100 tranen kon vertellen. Ze voelden zich ook zwaar bedonderd dat ze het allemaal achter had gehouden en de wijze waarop alles gebeurde.quote:Op zondag 4 november 2012 18:51 schreef Seven. het volgende:
[..]
Welke relevante informatie?
En TS: wat is 'haar' manier? En welk drama maakten haar zus en vriendin ervan?
Het is inmiddels ook al een soapserie geworden nu dat andere mensen er vanaf weten. Popcorn kun je er zeker bij nemen nu dat 2 mensen er vanaf weten regent het al whaps, laat staan na morgenavond.quote:
Ik noem het een rationele afweging in het voordeel van beide partijen.quote:Op zondag 4 november 2012 14:13 schreef Canillas het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Ze vinden het ow zo erg dat ze het gedaan hebben en noemen dat empathie maar de empathie om het niet te doen is er op dat moment niet. Maar goed, berouw komt na de zonde zou je denken maar als vervolgens daar ook prima mee geleefd kon worden dan kan je je afvragen of er überhaupt empathie in het spel was en het niet gewoon puur egoïsme is wat erachter zit.
Dat zie je trouwens allemaal terug in het wel durven vertellen dat je zo bent maar niet op durft te biechten wat je gedaan hebt, nog een stuk egoïsme, ze staan er zogenaamd achter totdat het consequenties dreigt te hebben, dan begint het liegen.
Als zij zich bedonderd voelen, hoe zou haar vriend zich dan voelen?quote:Op zondag 4 november 2012 19:58 schreef Vaandrig het volgende:
[..]
Bij nader inzien leek het me te veel informatie, maar als je het terug kan zetten als moderator, dan ga je gang.
[..]
Ze reageerden geschokt, meelevend en begripvol doordat ze geen enkel woord zonder 100 tranen kon vertellen. Ze voelden zich ook zwaar bedonderd dat ze het allemaal achter had gehouden en de wijze waarop alles gebeurde.
Met drama festijn bedoelde ik meer dat haar vriendin en zus net zo hard mee huilden en alles boven tafel kwam van haar kant en alles deels uitgepraat is.
Ik sta nog steeds achter het idee van de halve waarheid, maar ik denk dat ze ook bij hem alles op tafel wil gooien en dus de complete waarheid vertellen, ik laat haar daar eigenlijk nu ook vrij in. Zij moet het doen zoals zij denkt dat juist is en daar een goed gevoel bij heeft. Ik kan enkel adviseren, maar ga absoluut niet opdringen.
De relevante informatie denk ik: ze gaat het morgen zeggen, direct het huis uit en bij haar zus in trekken om bij te komen. Alhoewel ze nog steeds direct bij mij wil intrekken, denk ik dat ze beter haar rust bij iemand neutraal kan vinden.
quote:Op zondag 4 november 2012 20:08 schreef Vaandrig het volgende:
Ik noem het een rationele afweging in het voordeel van beide partijen.
Ja, je klinkt wel als iemand die rationeel gezien stevig staat ja, en waar ben jij eigenlijk rationeel over? Andermans gevoel?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 19:34 schreef Vaandrig het volgende:
Vrouwen en aandacht van vrouwen kom ik niet te kort en ben die typische klootzak met back-ups.
Ik denk dat het vertellen zo een schok teweeg brengt bij zowel hem, maar ook zeker bij haar, dat ze beter bij haar zus kan bijkomen, dan bij mij. Direct bij mij intrekken: liever niet. Haar zus is als een vriendin, waar ze straks mee kan praten. Ze kan ook veel kwijt aan mij, maar de relatie vriend-vriendin ligt toch anders dan het aan een vriendin voor een vrouw vertellen en helemaal aan neutraliteit in dit geval.quote:Op zondag 4 november 2012 20:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als zij zich bedonderd voelen, hoe zou haar vriend zich dan voelen?
Wil jij dat ze direct bij jou intrekt? En wat gaat ze precies tegen hem zeggen?
Ik zet mijn gevoel en emotionele afweging aan de kant om een rationele afweging te maken. Jij vindt dat een persoon niet voor een ander mag bepalen wat hij wel of niet kan verdragen en alles dus maar plat op tafel gegooid moet worden. Persoonlijk vind ik het halveren van de waarheid zonder losse eindjes beter en doeltreffender voor de persoon in kwestie. Eigenlijk vind ik alles plat op tafel gooien als irrationeel te beschouwen en deels egoïstisch omdat je eigen gevoel hier in meespeelt en voor jezelf de de last van je schouders te gooien.quote:Op zondag 4 november 2012 20:25 schreef Canillas het volgende:
[..]
[..]
Ja, je klinkt wel als iemand die rationeel gezien stevig staat ja, en waar ben jij eigenlijk rationeel over? Andermans gevoel?
Hoe rationeel ga je om met het feit dat wanneer jullie samen waren zijn dat ook met haar vriend was? Dat ze met hem tijd door bracht en sliep sliep etc. hoe sta je daar tegenover?
Hoe groot acht je de kans dat wanneer hier het nieuwe en spannende van af is je terug gaat naar je oude manier van doen en zelf vreemd gaat? Je weer die 'typische klootzak' bent? Dan heb je wel alvast een voordeel; dit meisje heeft daar niks van te zeggen, ze doet het zelf immers ook met jou.
Ik denk dat ze meer aan een vriendin heeft de eerste paar dagen dan mij. Persoonlijk zie ik mijzelf ook niet de BFF uithangen. En vooral niet omdat het zowel over hem als mij gaat. Daar kun je beter een neutraal persoon in hebben waar ze alles aan kwijt kan. Als ze wil, kan ze gewoon bij mij intrekken, ik spreek alleen mijn voorkeur uit. Deels vraag ik mij ook de impact van direct samenwonen af.quote:Op zondag 4 november 2012 21:21 schreef Seven. het volgende:
Nee, dat snap ik ook wel, voor haar vriend gaat die shock alleen maar groter zijn. Maar let's face it: de kans dat hij erachter komt is enorm groot.
En ik vind het treffend dat je zo gek bent op haar, maar ook weer niet zo gek op haar dat ze wel bij jou in mag trekken. Ben je toch niet zo overtuigd van hoe diep het van jouw kant zit? Ben je bang dat je op haar uitgekeken raakt als ze eenmaal all yours is?
Nee, dat is een stadium daarvóór. Wat ik al meerdere keren heb uitgelegd is dat ook ik streef naar monogamie; ik ga niet naar een feestje, wetende dat ik het met een ander ga doen. Ik heb die verleiding wel eens niet kunnen weerstaan. Op zo'n moment is er geen sprake van empathie.quote:Op zondag 4 november 2012 13:54 schreef Canillas het volgende:
[..]
Je zegt te handelen uit egoisme en empathie, en zoals het egoisme betaamd zet je je egoisme in die uitspraak voor op en daarna de empathie, of wat daarvan overblijft. Als empathie werkelijk zo belangrijk was hierin zou je niet de beslissing om vreemd te gaan niet nemen, gevoelsmatig zou je weten wat je de ander daarmee aan doet, het is je egoisme wat ervoor zorgt dat je het toch doet, om dat vervolgens met allerlei praatjes 'goed' te willen praten.
Ja hehe, tuurlijk wordt het duidelijker als jij mijn ontkenning en gevoelens die ik hier uitleg gewoon negeert en je eigen conclusies eraan verbindt. Je ontkent mijn empathie omdat jij je daar niets bij kunt voorstellen; vreemdgaan is al rot, het voor je houden daarna kan dús alleen maar uit egoisme besloten worden. Dat is eerder een tekortkoming aan empathie/begrip van jouw kant, dan van mijn kant.quote:Ga aub wel door met posten en reageren, de motieven worden steeds duidelijker, des te duidelijker ook wat er niet aan spoort.
Je had het niet kunnen doen, je had het kunnen stoppen, je had kunnen zeggen dat je niks met haar zou doen voordat ze aan het vriend op zou biechten dat ze gevoelens voor je had, etc, je had ontzettend veel andere dingen kunnen doen maar daar koos je niet voor. Dit is niet iets wat jou plots overkwam, een misstap, je hebt dit doelbewust nagestreefd, dus waar haal je het vandaan dat je nu het slachtoffer uit kan hangen?quote:Op zondag 4 november 2012 21:41 schreef Vaandrig het volgende:
Het is een lastige situatie te noemen en we zijn er zo goed als mogelijk mee omgegaan. Heel veel kun je ook niet veranderen tijdens overspel.
Dezelfde slachtofferrol als Ts, zelfde egoïsme, zelfde onkunde.quote:
Dit is toch geen slachtoffer spelen? Het is gewoon toegeven dat TS soms geen mooi mens is. Dat jij daar moeite mee hebt; soit.quote:Op zondag 4 november 2012 23:04 schreef Canillas het volgende:
[..]
Je had het niet kunnen doen, je had het kunnen stoppen, je had kunnen zeggen dat je niks met haar zou doen voordat ze aan het vriend op zou biechten dat ze gevoelens voor je had, etc, je had ontzettend veel andere dingen kunnen doen maar daar koos je niet voor. Dit is niet iets wat jou plots overkwam, een misstap, je hebt dit doelbewust nagestreefd, dus waar haal je het vandaan dat je nu het slachtoffer uit kan hangen?
Hmmm geen slachtofferrol, die zie ik eigenlijk zowel bij TS als bij mij niet terug. En waar komt die 'onkunde' vandaan?quote:Dezelfde slachtofferrol als Ts, zelfde egoïsme, zelfde onkunde.
Ja, dat is je egoïsme; jij vind wat jij gelooft dat jij wil het belangrijkst en als je een ander mee kwetst dan is dat maar zo. Daarin verschillen jij en Ts gelukkig van de, hopelijk, meeste mensen. Maar jij hebt met je egoïsme geen probleem, daar is het egoïsme voor. Daar past vreemdgaan ook bij; jij wil iets op dat moment, empathie verdwijnt en jij doet wat jij wil, ongeacht de gevolgen. Volwassen dingen doen op de manier van een kind.quote:Op zondag 4 november 2012 23:30 schreef Taurus het volgende:
Ik heb daar wel begrip voor, en zeker gezien het feit dat TS niet gebonden was maar gewoon vrij spel had. Als ik verliefd ben kan mij de relatie van de man die ik zou willen niet zoveel schelen.
quote:Hmmm geen slachtofferrol, die zie ik eigenlijk zowel bij TS als bij mij niet terug. En waar komt die 'onkunde' vandaan?
Je kon iets niet; onkunde, maar goed:quote:Op zondag 4 november 2012 22:26 schreef Taurus het volgende:
Ik heb die verleiding wel eens niet kunnen weerstaan. Op zo'n moment is er geen sprake van empathie.
Dit is hoe wil jij wil zijn en je vind op een bepaalde manier dat je dat kan maken, dat is kennelijk hoe jij in het leven staat en daar krijg je een hoop reacties op, wat zoals eerder gezegd en erg positief teken is, het laat zien dat de meeste mensen niet zo willen zijn, dat is toch wel geruststellend.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 14:10 schreef Taurus het volgende:
Absoluut moet je zaken afwegen en nadenken over wat je doet, maar in het geval van vreemdgaan hebben we het over gevoelens, lust, drift, etc. Dat is echt te vergelijken met woede die je voor iemand kan voelen waarbij je bijvoorbeeld een keer een mep verkoopt. Zo kun je ook een ontzettende lust voelen en zwichten voor de verleiding, en ik wil ook zo zijn.n' e Ik wil helemaal niet leven met beloftes en uitspraken als 'ik zal nooit slaan 'ik zal nooit vreemd gaan'. Ik vind eigenlijk ook dat anderen dat niet kunnen zeggen, maar goed, dat is niet aan mij natuurlijk.
Maar dit wil niet zeggen dat ik nergens over nadenk of nooit bewust keuzes maak, ik vind echter bij dit soort zaken emotie en gevoelens niet te onderschatten.
Maar ondertussen gaat wel 1 op de 4 mensen vreemd en staan bladen vol met advertenties voor een site die vreemdgaan ondersteuntquote:Op maandag 5 november 2012 08:25 schreef Canillas het volgende:
Dit is hoe wil jij wil zijn en je vind op een bepaalde manier dat je dat kan maken, dat is kennelijk hoe jij in het leven staat en daar krijg je een hoop reacties op, wat zoals eerder gezegd en erg positief teken is, het laat zien dat de meeste mensen niet zo willen zijn, dat is toch wel geruststellend.
Bestaan zo'n sites echt? Triest...quote:Op maandag 5 november 2012 10:49 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Maar ondertussen gaat wel 1 op de 4 mensen vreemd en staan bladen vol met advertenties voor een site die vreemdgaan ondersteunt
Ja, secondlove.nl, adverteert gewoon in de Viva en dat soort bladenquote:Op maandag 5 november 2012 11:11 schreef Little_Dolls het volgende:
[..]
Bestaan zo'n sites echt? Triest...
3 op de 4 dus blijkbaar niet, nog altijd een meerderheid, gelukkig.quote:Op maandag 5 november 2012 10:49 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Maar ondertussen gaat wel 1 op de 4 mensen vreemd en staan bladen vol met advertenties voor een site die vreemdgaan ondersteunt
Ja, die bladen staan ook vol met advertenties voor andere producten die een vorm van geluk beloven terwijl ze per definitie daar niet toe in staat zijn, verschil is alleen dat je met die dingen jezelf iets aandoet en met vreemdgaan een ander.quote:Op maandag 5 november 2012 10:49 schreef Joanne35 het volgende:
Een vorm van...?quote:Op maandag 5 november 2012 11:31 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ja, die bladen staan ook vol met advertenties voor andere producten die een vorm van beloven terwijl ze per definitie daar niet toe in staat zijn, verschil is alleen dat je met die dingen jezelf iets aandoet en met vreemdgaan een ander.
En op tv ook veel overdag gewoon..quote:Op maandag 5 november 2012 11:12 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, secondlove.nl, adverteert gewoon in de Viva en dat soort bladen
Gelukquote:
Jij doet alsof je met het vreemdgaan an sich iemand al kwetst, wat natuurlijk onzin is. Je kwetst op het moment dat je dat opbiecht. Dat je dan liegt is waar; en dat vind jij ondraaglijk/bespottelijk/slecht, maar dáár denken we verschillend over. Uit de beslissing het voor me te houden blijkt al dat ik niet denk 'als ik een ander ermee kwets dan is dat maar zo', dat zou je eerder van jou kunnen zeggen omdat je het gaat opbiechten als jij een keer vreemd bent gegaan in plaats van dat je nadenkt wat je er mee doet, zoals TS doet. (nadenken)quote:Op maandag 5 november 2012 08:25 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ja, dat is je egoïsme; jij vind wat jij gelooft dat jij wil het belangrijkst en als je een ander mee kwetst dan is dat maar zo.
Klopt. Niet op de manier van een kind; veel volwassenen doen ook wat ze willen.quote:Daarin verschillen jij en Ts gelukkig van de, hopelijk, meeste mensen. Maar jij hebt met je egoïsme geen probleem, daar is het egoïsme voor. Daar past vreemdgaan ook bij; jij wil iets op dat moment, empathie verdwijnt en jij doet wat jij wil, ongeacht de gevolgen. Volwassen dingen doen op de manier van een kind.
Laat die quote eens weg. Ik waardeer het niet dat je uit een ander topic, uit een andere discussie waar andere dingen gezegd zijn uitspraken van mij plukt. Ik begrijp best wat ik daar schrijf en daar sta ik ook achter; maar er staat niet dat ik mensen wil slaan of iets dergelijks. Er staat niet iets engs, er staat dat ik niet iemand wil zijn die belooft of zegt áltijd verleidingen te kunnen weerstaan. Daar voeg ik aan toe dat ik dat overigens van iedereendie dat zegt zou wantrouwen. Ook van jou.quote:Dit is hoe wil jij wil zijn en je vind op een bepaalde manier dat je dat kan maken, dat is kennelijk hoe jij in het leven staat en daar krijg je een hoop reacties op, wat zoals eerder gezegd en erg positief teken is, het laat zien dat de meeste mensen niet zo willen zijn, dat is toch wel geruststellend.
quote:Op maandag 5 november 2012 12:56 schreef Taurus het volgende:
[..]
Jij doet alsof je met het vreemdgaan an sich iemand al kwetst, wat natuurlijk onzin is.
Lijkt me een feit. Tenzij je gelooft in een god, karma of een donderwolk die boven je hoofd komt te hangen. Je partner is gekwetst op het moment dat hij of zij weet van het vreemdgaan. Ga je dat ontkennen?quote:
Ik neem de moeite zelfs niet om hier met jou over te discussiëren, want ik weet nu al dat we het nooit eens zullen zijn. Ik wou gewoon even laten zien hoe ik erover dacht; dat is alles.quote:Op maandag 5 november 2012 13:14 schreef Taurus het volgende:
[..]
Lijkt me een feit. Tenzij je gelooft in een god, karma of een donderwolk die boven je hoofd komt te hangen. Je partner is gekwetst op het moment dat hij of zij weet van het vreemdgaan. Ga je dat ontkennen?
You can't argue with that! XDquote:
Je redeneringen worden wel steeds opmerkelijker.quote:Op maandag 5 november 2012 13:14 schreef Taurus het volgende:
[..]
Lijkt me een feit. Tenzij je gelooft in een god, karma of een donderwolk die boven je hoofd komt te hangen. Je partner is gekwetst op het moment dat hij of zij weet van het vreemdgaan. Ga je dat ontkennen?
Maar het klopt wel. Op het moment dat je op een ander ligt ipv je partner is er alleen het geweten dat je tart. En je moraal, je afspraak, de cultuur, het gegeven dat je het er maar met 1 tegelijk mag doen als je in een relatie zit, etc. Maar dat zit dus allemaal in je hoofd. Op het moment dat je partner daarvan weet, dán is er daadwerkelijk sprake van pijn/gekwetstheid bij je partner.quote:Op maandag 5 november 2012 13:34 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Je redeneringen worden wel steeds opmerkelijker.
Ik vind jouw gedachten een beetje eng. Stel je voor dat iedereen zo zou denken...dan zou er overal achterdocht, egoisme en haat heersen. Oprechte liefde en vriendschap houden mensen echt bijeen. Als je zo achterbaks bezig bent, creëer je toch onbewust iets negatiefs...ook al is vreemdgaan volgens jou niet erg zolang de ander het niet weet.quote:Op maandag 5 november 2012 14:56 schreef Taurus het volgende:
[..]
Maar het klopt wel. Op het moment dat je op een ander ligt ipv je partner is er alleen het geweten dat je tart. En je moraal, je afspraak, de cultuur, het gegeven dat je het er maar met 1 tegelijk mag doen als je in een relatie zit, etc. Maar dat zit dus allemaal in je hoofd. Op het moment dat je partner daarvan weet, dán is er daadwerkelijk sprake van pijn/gekwetstheid bij je partner.
En daar valt iedereen hier over, het vreemdaan an sich denkt TS ook niet heel makkelijk over, het lijkt me geen notoire vreemdganger. Dat ben ik ook niet. Daarbij is zijn motivatie ook nog eens in orde; hij is verliefd en niet gebonden, snap best dat hij op haar avances in gaat of zelf avances maakt.
Het gaat erom dat hij vindt dat zij aan haar vriend niet het seksgedeelte hoeft op te biechten, zeker niet als ze voor hem kiest. Laat dat dan achterwege.
Maar dan vinden mensen hier dat hij het recht heeft om te weten 'met wat voor slechte vrouw hij eigenlijk heeft gehad'.Hoera, fijn hoor, je rechten. Ik hoop dat ze hem dat in ieder geval bespaart. Te meer omdat het natuurlijk niets zegt over haar intenties/slechtheid/goedheid.
quote:Cheating is easy. There's no swank to infidelity. To borrow against the trust someone has placed in you costs nothing at first. You get away with it, you take a little more and a little more until there is no more to draw on. Oddly, your hands should be full with all that taking but when you open them there's nothing there.
Jeanette Winterson
Voordeel van beide partijenquote:Op zondag 4 november 2012 20:08 schreef Vaandrig het volgende:
[..]
Ik noem het een rationele afweging in het voordeel van beide partijen.
Tsja, in veel gevallen vraag ik me ook af wat het precieze nut nog van vertellen is. Het is inmiddels gebeurd en het opbiechten zal enkel meer leed veroorzaken, terwijl je er ook voor kan kiezen om de relatie te verbreken of (wanneer je om diegene geeft) zelf op de blaren te zitten en aan je relatie te werken. Als je bijvoorbeeld na tien jaar relatie (om maar een voorbeeld te pakken) bij ongeluk zoent met een persoon waar je ook op valt (terwijl je eigen relatie net even in een dip zit), vind ik het wel iets onhandig om dat maar op te biechten (zoiets maakt het allemaal lastiger).quote:Op maandag 5 november 2012 14:56 schreef Taurus het volgende:
[..]
Maar dan vinden mensen hier dat hij het recht heeft om te weten 'met wat voor slechte vrouw hij eigenlijk heeft gehad'.Hoera, fijn hoor, je rechten. Ik hoop dat ze hem dat in ieder geval bespaart. Te meer omdat het natuurlijk niets zegt over haar intenties/slechtheid/goedheid.
Alsof het niet toch allemaal uit komt als TS 2 weken later een relatie met dat meisje begint. En dan is het voor die jongen wél een stuk pijnlijker. Gedumpt worden om vage redenen / een halve waarheid, om er daarna achter te komen dat je vriendinnetje neukte met een van je vrienden.quote:Op maandag 5 november 2012 18:33 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Tsja, in veel gevallen vraag ik me ook af wat het precieze nut nog van vertellen is. Het is inmiddels gebeurd en het opbiechten zal enkel meer leed veroorzaken, terwijl je er ook voor kan kiezen om de relatie te verbreken of (wanneer je om diegene geeft) zelf op de blaren te zitten en aan je relatie te werken. Als je bijvoorbeeld na tien jaar relatie (om maar een voorbeeld te pakken) bij ongeluk zoent met een persoon waar je ook op valt (terwijl je eigen relatie net even in een dip zit), vind ik het wel iets onhandig om dat maar op te biechten (zoiets maakt het allemaal lastiger).
Het probleem waar men hier over valt is denk ik dat je redeneringen als slappe rationalisaties van egoïstisch gedrag overkomen. Het is nogal makkelijk te beweren om in andermans belang te handelen terwijl je er zelf ook beter van wordt (jij wordt als het ware niet 'moreel gestraft' door je partner).
Ja, in dit geval lijkt me het bijzonder lastig om allemaal verborgen te houden. De waarheid komt toch wel een keer op tafel en als mensen dan beseffen dat ze voor het lapje zijn gehouden, kunnen er wel eens flinke uitbarstingen volgen.quote:Op maandag 5 november 2012 19:00 schreef probeer het volgende:
[..]
Alsof het niet toch allemaal uit komt als TS 2 weken later een relatie met dat meisje begint. En dan is het voor die jongen wél een stuk pijnlijker. Gedumpt worden om vage redenen / een halve waarheid, om er daarna achter te komen dat je vriendinnetje neukte met een van je vrienden.
Precies. En dan hoop ik dat dat meisje en TS er wel flink van langs krijgen. Want dat gedoe nu .. een beetje lopen opbiechten tijdens het janken (om de gevolgen, niet om de schuld) richting je zus en een beste vriendin.. Die weten het nog zo te draaien dat direct die knul het allemaal gedaan heeft. Ik verwed er 10 euro om dat die meid tijdens het opbiechten hem nog verwijten heeft gemaakt. Zoeken naar redenen om het vreemdgaan goed te praten ipv de hand volledig in eigen boezem te steken.quote:Op maandag 5 november 2012 19:02 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ja, in dit geval lijkt me het bijzonder lastig om allemaal verborgen te houden. De waarheid komt toch wel een keer op tafel en als mensen dan beseffen dat ze voor het lapje zijn gehouden, kunnen er wel eens flinke uitbarstingen volgen.
Dat zou ik dan weer niet zeggen. Het lijkt me het beste als die zus en vriendin zich diplomatiek opstellen en naar de schuldigen doorverwijzen in geval van uitleg. Hoe meer mensen zich bemoeien, des te groter is de kans dat de situatie uit de hand loopt.quote:Op maandag 5 november 2012 19:00 schreef probeer het volgende:
[..]
Edit: En als die zus en vriendin een beetje fatsoen in hun donder hebben, doen ze niet mee aan het voorliegen / verzwijgen richting (ex-)vriendje.
Ja natuurlijk. Gewoon niet mee bemoeien en doorverwijzen naar TS en meisje. Maar ik zou er geen woord over liegen, en als iemand (bv de ex) er specifiek bij mij naar zou vragen zouden ze van mij een volledig eerlijk antwoord krijgen.quote:Op maandag 5 november 2012 19:06 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat zou ik dan weer niet zeggen. Het lijkt me het beste als die zus en vriendin zich diplomatiek opstellen en naar de schuldigen doorverwijzen in geval van uitleg. Hoe meer mensen zich bemoeien, des te groter is de kans dat de situatie uit de hand loopt.
Je betrekt er alles bij behalve hoe je partner, van wie je zegt te houden, zich erbij zou voelen als hij het zou weten, of zit dat ook allemaal alleen maar in je hoofd? Het feit dat jij iets doet wat je partner langdurig pijn zou kunnen doen want je kan niet garanderen dat hij er nooit achter komt.quote:Op maandag 5 november 2012 14:56 schreef Taurus het volgende:
Op het moment dat je op een ander ligt ipv je partner is er alleen het geweten dat je tart. En je moraal, je afspraak, de cultuur, het gegeven dat je het er maar met 1 tegelijk mag doen als je in een relatie zit, etc.
Is een quote uit een ander topic over vreemdgaan, dus wat maakt het uit? Vooral als je erachter staat.quote:Op maandag 5 november 2012 12:56 schreef Taurus het volgende:
Laat die quote eens weg. Ik waardeer het niet dat je uit een ander topic, uit een andere discussie waar andere dingen gezegd zijn uitspraken van mij plukt. Ik begrijp best wat ik daar schrijf en daar sta ik ook achter; maar er staat niet dat ik mensen wil slaan of iets dergelijks. Er staat niet iets engs, er staat dat ik niet iemand wil zijn die belooft of zegt áltijd verleidingen te kunnen weerstaan. Daar voeg ik aan toe dat ik dat overigens van iedereendie dat zegt zou wantrouwen. Ook van jou.
Precies, daarom nemen veel mensen aanstoot aan Taurus en terecht ook, als iets de wereld er niet beter op maakt is het dit soort liegen en bedriegen en daar vervolgens nog eens over de waarheid verdoezelen.quote:Op maandag 5 november 2012 17:21 schreef Miss.X het volgende:
Ik vind jouw gedachten een beetje eng. Stel je voor dat iedereen zo zou denken...dan zou er overal achterdocht, egoisme en haat heersen. Oprechte liefde en vriendschap houden mensen echt bijeen. Als je zo achterbaks bezig bent, creëer je toch onbewust iets negatiefs...ook al is vreemdgaan volgens jou niet erg zolang de ander het niet weet.
En dat negatieve zal doorwerken in hoe jij de wereld ziet en dat brengt niets goeds mee. Het komt altijd weer terug bij jezelf.
Klopt helemaal, maar wanneer iemand zich door egoïsme laat leiden dan tellen al die dingen niet, niet op de 1e plaats, diegene denkt eerst aan zichzelf en om vervolgens dat egoïsme goed praten met een verhaal over empathie, terwijl egoïsme daar niet echt ruimte voor laat.quote:Op maandag 5 november 2012 17:25 schreef Murvgeslagen het volgende:
Als je vreemd bent gegaan en je vertelt dat niet aan je partner, dan ontneem je hem iets waar hij wel recht op heeft: de waarheid. Een relatie ga je aan op basis van trouw, als egoïsme dan belangrijker is dan het trouw blijven van je partner heeft je relatie in principe geen bestaansrecht meer.
(uitgaande dat je daar geen afspraken over hebt gemaakt die dat wel mogelijk maken)
Dat er niks veranderd als hij het niet weet dat snapt iedereen wel, maar dat is ook niet het punt. Het punt is dat je een relatie met zijn tweeën aangaat en niet in je eentje. En dat daar bepaalde (redelijke) verwachtingen en afspraken bij horen. Waar (kunnen) vertrouwen misschien wel één van de peilers is, zaag je deze eenzijdig door. Wel ongemerkt voor de ander, maar je zaagt ze door.
Erger nog, je accepteert van jezelf dat je zelf niet te vertrouwen bent.
Ja, ze durven wel iets te doen wat de ander kwetst als diegene het zou weten maar durven daar niet eerlijk over te zijn terwijl ze zogenaamd wel fel staan achter wat ze doen :Squote:Op maandag 5 november 2012 18:33 schreef Friek_ het volgende:
Het probleem waar men hier over valt is denk ik dat je redeneringen als slappe rationalisaties van egoïstisch gedrag overkomen. Het is nogal makkelijk te beweren om in andermans belang te handelen terwijl je er zelf ook beter van wordt (jij wordt als het ware niet 'moreel gestraft' door je partner).
Zo mag jij denken, maar ik doe niet aan dit soort zweverige praat. Ik ben juist een uiterst positief mens. Dat jullie denken mijn persoonlijkheid te kennen aan het simpele gegeven dat ik niet te zwaar til aan (vergissingen op het gebied van) vreemdgaan, vind ik gewoon te simpel.quote:Op maandag 5 november 2012 17:21 schreef Miss.X het volgende:
[..]
Ik vind jouw gedachten een beetje eng. Stel je voor dat iedereen zo zou denken...dan zou er overal achterdocht, egoisme en haat heersen. Oprechte liefde en vriendschap houden mensen echt bijeen. Als je zo achterbaks bezig bent, creëer je toch onbewust iets negatiefs...ook al is vreemdgaan volgens jou niet erg zolang de ander het niet weet.
En dat negatieve zal doorwerken in hoe jij de wereld ziet en dat brengt niets goeds mee. Het komt altijd weer terug bij jezelf.
Spreek voor jezelf. Ik ga helemaal niet een relatie aan 'op basis van trouw'. En ik blijf in principe mijn partner trouw, ik beloof alleen niet voor eeuwig en altijd. Ik heb veel meer met mijn huidige partner dan slechts vertrouwen, wij passen uitstekend bij elkaar en hebben dan ook veel plezier samen. Dat is voor mij het belangrijkste. Jij bepaalt natuurlijk nooit en te nimmer wanneer een relatie geen bestaansrecht heeft.quote:Op maandag 5 november 2012 17:25 schreef Murvgeslagen het volgende:
Als je vreemd bent gegaan en je vertelt dat niet aan je partner, dan ontneem je hem iets waar hij wel recht op heeft: de waarheid. Een relatie ga je aan op basis van trouw, als egoïsme dan belangrijker is dan het trouw blijven van je partner heeft je relatie in principe geen bestaansrecht meer.
Die afspraken heb ik wel, zie eerdere posts. Mijn partner weet hoe ik hierover denk/hierin sta en hij is het er mee eensquote:(uitgaande dat je daar geen afspraken over hebt gemaakt die dat wel mogelijk maken)
Dat zeg ik, jij bent bang voor een niet tastbaar 'iets' (bepaalde waarden en normen, in dit geval 'vertrouwen') wat je 'doorzaagt'. Leef daar vooral naar, ik hou je niet tegen en ik ben het zelfs in grote mate met je eens. Ook ik hou vast aan streven naar monogamie. Ik denk alleen wat lichter dan jij/jullie over de mogelijkheid dat je de fout in gaat. En daarna denk ik ook anders dan jullie; voor mij is de waarheid niet heilig en niet altijd welkom. Ik wil dat mensen die een relatie met mij hebben daarover nadenken, ik wil een onbetekenend foutje van mijn partner niet weten.quote:Dat er niks veranderd als hij het niet weet dat snapt iedereen wel, maar dat is ook niet het punt. Het punt is dat je een relatie met zijn tweeën aangaat en niet in je eentje. En dat daar bepaalde (redelijke) verwachtingen en afspraken bij horen. Waar (kunnen) vertrouwen misschien wel één van de peilers is, zaag je deze eenzijdig door. Wel ongemerkt voor de ander, maar je zaagt ze door.
In het algemeen wel, mensen kennen mij juist als heel eerlijk en ook zeker betrouwbaar. Maar op dat vlak; meh, ik hou van seks en ik vind het niet fijn om lang zonder te kunnen, dat is wel een zwakte van mij. Ben ik gewoon eerlijk over.quote:Erger nog, je accepteert van jezelf dat je zelf niet te vertrouwen bent.
Dat is makkelijk ja, en dus? Waarom is dat precies verkeerd? Als ik zelf vind dat ik geen morele straf verdien, maar belangrijker; als ik vind dat mijn partner niet gestraft hoeft te worden voor mijn daad, waarom zou ik dan niet mogen beslissen dingen waar hij ongelukkig van wordt voor me te houden?quote:Op maandag 5 november 2012 18:33 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Tsja, in veel gevallen vraag ik me ook af wat het precieze nut nog van vertellen is. Het is inmiddels gebeurd en het opbiechten zal enkel meer leed veroorzaken, terwijl je er ook voor kan kiezen om de relatie te verbreken of (wanneer je om diegene geeft) zelf op de blaren te zitten en aan je relatie te werken. Als je bijvoorbeeld na tien jaar relatie (om maar een voorbeeld te pakken) bij ongeluk zoent met een persoon waar je ook op valt (terwijl je eigen relatie net even in een dip zit), vind ik het wel iets onhandig om dat maar op te biechten (zoiets maakt het allemaal lastiger).
Och, ze kunnen gewoon volhouden dat er geen seks heeft plaatsgevonden. Dat ze, zoals veel mensen hier vinden dat dat had gemoeten, hebben gewacht tot zij haar relatie beeindigd heeft.quote:Op maandag 5 november 2012 19:02 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ja, in dit geval lijkt me het bijzonder lastig om allemaal verborgen te houden. De waarheid komt toch wel een keer op tafel en als mensen dan beseffen dat ze voor het lapje zijn gehouden, kunnen er wel eens flinke uitbarstingen volgen.
Dat kan ik zeker wel. TS kan dat wellicht niet. Dat is een extra risico inderdaad.quote:Op maandag 5 november 2012 19:19 schreef Canillas het volgende:
[..]
Je betrekt er alles bij behalve hoe je partner, van wie je zegt te houden, zich erbij zou voelen als hij het zou weten, of zit dat ook allemaal alleen maar in je hoofd? Het feit dat jij iets doet wat je partner langdurig pijn zou kunnen doen want je kan niet garanderen dat hij er nooit achter komt.
Ander topic; ander onderwerp ('vreemdgaan' is te breed), lang geleden, en wellicht in een reply op iemand wat hier niet duidelijk is. Ik hou gewoon niet zo van dat research doen naar users wat ze in het verleden hebben gezegd, wat snap je niet aan wat ik in dit topic zeg? Is dat niet voldoende?quote:Is een quote uit een ander topic over vreemdgaan, dus wat maakt het uit? Vooral als je erachter staat.
Weet ik niet, in mijn situatie heeft eigenlijk iedereen plezier en heeft niemand pijn. Wat is daar mis mee? Precies, de norm. Dat zweverige iets wat in jouw hoofd, in de maatschappij, in de lucht, bij God of wat dan ook 'hangt'. Begrijp me niet verkeerd; ik vind ook dat dat gerespecteerd moet worden en ik doe daar dan ook aan mee.quote:Precies, daarom nemen veel mensen aanstoot aan Taurus en terecht ook, als iets de wereld er niet beter op maakt is het dit soort liegen en bedriegen en daar vervolgens nog eens over de waarheid verdoezelen.
Dus jij wilt serieus keihard door blijven liegen terwijl de kans bijzonder groot is dat de bedrogen vriend er (zeer) waarschijnlijk wel achter zal komen via andere kanalen?quote:Op maandag 5 november 2012 22:31 schreef Taurus het volgende:
[..]
Och, ze kunnen gewoon volhouden dat er geen seks heeft plaatsgevonden. Dat ze, zoals veel mensen hier vinden dat dat had gemoeten, hebben gewacht tot zij haar relatie beeindigd heeft.
Dat detail hoeft natuurlijk niet vertelt te worden, daar heeft die (ex)vriend niets aan. Alleen een nare bijsmaak/trap na. Ik zou hem dat absoluut besparen, en - hoe moeilijk te geloven ook, blijkbaar - niet alleen om mijn eigen hachje te redden.
Tsja, alles is relatief en elke mening dan maar ook. Zullen we maar gelijk stoppen met discussiëren? Ik werk zo niet, ik geloof namelijk dat er juiste en onjuiste antwoorden bestaan binnen de moraal. Zodoende kunnen we er juist over discussiëren. Dat we er anders over denken is een nogal loze observatie en een platitude.quote:Op maandag 5 november 2012 22:30 schreef Taurus het volgende:
[..]
Dat is makkelijk ja, en dus? Waarom is dat precies verkeerd? Als ik zelf vind dat ik geen morele straf verdien, maar belangrijker; als ik vind dat mijn partner niet gestraft hoeft te worden voor mijn daad, waarom zou ik dan niet mogen beslissen dingen waar hij ongelukkig van wordt voor me te houden?
Ik snap dat het volledig buiten de norm om gaat; maar dat is ook alles. Dit is buiten de norm handelen van veel mensen hier, meer is het niet.
Je kunt niet ontkennen dat we het over subjectieve zaken hebben, niet over iets vaststaands of iets wat bewezen is, of over goed of kwaad in absolute zin. Ik begrijp de minachting en negativiteit naar TS (en naar mij) dan ook niet. Nogmaals; je kunt er anders over denken, maar that's it.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |