abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127010084
quote:
2s.gif Op zondag 26 mei 2013 00:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Het makkelijkste 3D programma is sketchup, daar kan zelf je 78 jarige oma nog 3D modellen mee bouwen. Maar ik weet niet zeker of je daarmee goeie modellen mee kan maken voor 3D printers.

Zelf ben ik nu Blender aan het leren. Voornamelijk omdat het open-source en gratis is. En er zit een grote community achter.
thnx, die had ik ook gevonden. Sketch-up kende ik al maar heb nooit de link naar 3d-printen gemaakt :')

Ik heb verder nog gevonden:

Betaald maar met gratis versies

• 123d van Autodesk, verzameling 'apps' voor 3d creatie http://www.123dapp.com/create

• Tinkercad, browserbased cad programma https://tinkercad.com/

gratis:

• 3DTin http://www.3dtin.com/
pi_127010365
CG Cookie is een goede resource als je Blender wilt leren: http://cgcookie.com/blend(...)-printing-shapeways/
pi_127010624
Misschien maar eens een OP in elkaar zetten :P

Ontwerp programma's
- Sketchup (gratis)
- Autodesk 123D (gratis en betaald)
- Tinkercad (gratis en betaald)
- Blender (gratis opensource)
- 3DTin (gratis)

Thuisprinters (¤1000-¤3000)
- Makerbot
- Ultimaker
- Code-P 3d printer
- Personal Portable 3D Printer
- Rapro

Professionele printers
Geen zin om alles op te zoeken, maar hier staat wat http://www.landre.nl/producten/3d-printers

Waar zelfontworpen dingen uit laten printen
- Shapeways
- i.materialise
- FabLab

Als eerste opzetje, aanvullingen uiteraard welkom
  zondag 26 mei 2013 @ 01:29:07 #204
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_127010992
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 01:14 schreef tjoptjop het volgende:

Goed werk.

Ik zou wel eens een lijst willen zien van dingen waarmee je rekening moet houden met 3D-printen.

Ik weet namelijk dat er wel een aantal zaken zijn waaronder bijvoorbeeld natuurlijk zwaartekracht (dus soms moet je steuntjes tekenen in je model) en sommige materialen moeten een bepaalde dikte hebben, hoeken moeten een bepaalde hoek of radius hebben, etc.

Heel veel tips vind je hier:

http://www.shapeways.com/tutorials/
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_127012983
quote:

Ontwerp programma's
- Sketchup (gratis)
- 3DTin (gratis)

- Makerbot
- Ultimaker
- Code-P 3d printer
- Rapro

Professionele printers
Geen zin om alles op te zoeken, maar hier staat wat http://www.landre.nl/producten/3d-printers

- Shapeways
- i.materialise
- FabLab

Goed plan ^O^
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  Designer zondag 26 mei 2013 @ 07:19:29 #206
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_127014241
quote:

Ontwerp programma's
- Sketchup (gratis)
- 3DTin (gratis)

- Makerbot
- Ultimaker
- Code-P 3d printer
- Rapro

Professionele printers

- Shapeways
- i.materialise
- FabLab

www.reprap.org? Als je dan toch de reprap spin-offs er bij gaat zetten :P
🐙
  zondag 26 mei 2013 @ 10:32:07 #207
388054 Jettuh
Jahwelllll :-)
pi_127015548
Misschien handig lijstje:

*Trimble, SketchUp and Tinkercad, web-based modeling tools with great online tutorials
*123D and Inventor Fusion, free tools from AutoDesk
*Blender, an open source free 3D animation package
*Rhino, a versatile commercial tool that exports directly to STL
*Maya, a powerful high end commercial modeling, animation and visual effects tool (think Hollywood)
*Solidworks, a 3D CAD tool that works well with Shapeways

edit: oeps, tjoptjop heeft al een mooi lijstje :D

Wij hebben overigens 3 machines van ongeveer een miljoen per stuk staan en ook een paar kleinere versies staan die ongeveer 500 K zijn
  Designer zondag 26 mei 2013 @ 10:58:14 #208
266257 crew  DeZwabber
pi_127015974
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 10:32 schreef Jettuh het volgende:
Misschien handig lijstje:

*Trimble, SketchUp and Tinkercad, web-based modeling tools with great online tutorials
*123D and Inventor Fusion, free tools from AutoDesk
*Blender, an open source free 3D animation package
*Rhino, a versatile commercial tool that exports directly to STL
*Maya, a powerful high end commercial modeling, animation and visual effects tool (think Hollywood)
*Solidworks, a 3D CAD tool that works well with Shapeways

edit: oeps, tjoptjop heeft al een mooi lijstje :D

Wij hebben overigens 3 machines van ongeveer een miljoen per stuk staan en ook een paar kleinere versies staan die ongeveer 500 K zijn
Welke machines zijn dat dan? Een Zcorp z650 gaat voor ongeveer 80.000 over de toonbank geloof ik, (alhoewel, dat is flink tillen) wat maakt die bij jou dan zo duur?
🐙
  zondag 26 mei 2013 @ 11:25:07 #209
388054 Jettuh
pi_127016459
Zcorp machines zijn inderdaad niet prijzig.

Het gaat hier om de machines die White Strong & Flexible printen bij Shapeways
Daar kan je die Strandbeesten heel goed mee maken:

Picture by Theo Jansen
  Designer zondag 26 mei 2013 @ 11:27:57 #210
266257 crew  DeZwabber
pi_127016522
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 11:25 schreef Jettuh het volgende:
Zcorp machines zijn inderdaad niet prijzig.

Het gaat hier om de machines die White Strong & Flexible printen bij Shapeways
Daar kan je die Strandbeesten heel goed mee maken:

[ afbeelding ]
Picture by Theo Jansen
sls machines dus?
🐙
  zondag 26 mei 2013 @ 11:29:04 #211
388054 Jettuh
pi_127016551
yes,

EOS P760 zijn de grote machines die wij gebruiken
  Designer zondag 26 mei 2013 @ 11:45:22 #212
266257 crew  DeZwabber
pi_127016910
Nice, tof spul.
🐙
pi_127018318
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 11:29 schreef Jettuh het volgende:
yes,

EOS P760 zijn de grote machines die wij gebruiken
En LaserCusing is dan weer een techniek die weer een stapje verder gaat toch?
  Designer zondag 26 mei 2013 @ 12:44:27 #214
266257 crew  DeZwabber
pi_127018593
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 12:36 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

En LaserCusing is dan weer een techniek die weer een stapje verder gaat toch?
Ja. Het verschil tussen sinteren en volledig fuseren. :Y
🐙
  zondag 26 mei 2013 @ 15:31:56 #215
388054 Jettuh
pi_127025179
Nog een plaatje van Kraken die ik paar maanden geleden in SLS gemaakt heb:

Treinen in verschillende schalen:

En zo begon het printen van mijn treintjes 3jaar geleden:
  zondag 26 mei 2013 @ 15:47:07 #216
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_127025860
quote:
10s.gif Op zondag 26 mei 2013 07:19 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

www.reprap.org? Als je dan toch de reprap spin-offs er bij gaat zetten :P
:+
KuikenGuppy
  Designer zondag 26 mei 2013 @ 16:12:24 #217
266257 crew  DeZwabber
pi_127027122
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2013 15:47 schreef Burdie het volgende:

[..]

:+
wut?
🐙
  zondag 26 mei 2013 @ 18:23:24 #218
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_127032628
quote:
10s.gif Op zondag 26 mei 2013 16:12 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

wut?
Ik vond dat je een terecht en daardoor grappig punt maakte ;).
KuikenGuppy
  Designer zondag 26 mei 2013 @ 18:25:09 #219
266257 crew  DeZwabber
pi_127032699
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2013 18:23 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ik vond dat je een terecht en daardoor grappig punt maakte ;).
Oh ik dacht even dat ik een grappige spelfout maakte die ik over het hoofd zag of zo _O-
🐙
  zondag 26 mei 2013 @ 18:33:33 #220
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_127033039
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 15:31 schreef Jettuh het volgende:
Nog een plaatje van Kraken die ik paar maanden geleden in SLS gemaakt heb:

[ afbeelding ]

Treinen in verschillende schalen:
[ afbeelding ]

En zo begon het printen van mijn treintjes 3jaar geleden:
[ afbeelding ]

Sloeg dat nog een beetje aan bij modelbouwers, die treintjes?
pi_127258364
quote:
Bemanning ruimtestation kan gereedschap straks printen

Het internationale ruimtestation ISS krijgt volgend jaar een eigen 3D-printer. Als de proef slaagt en de techniek in de ruimte blijkt te werken, kan de bemanning straks zelf onderdelen en gereedschap printen. Dan hoeven er minder bevoorradingsmissies te worden uitgevoerd en gaan de kosten omlaag.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft het experiment vrijdag naar buiten gebracht. 'Nu de NASA verder de ruimte in gaat, voor het bijsturen van een asteroïde of een bemande reis naar Mars, hebben we baanbrekende technologie nodig om gewicht en omvang van de lading terug te brengen. In de toekomst kunnen astronauten misschien de onderdelen die ze nodig hebben, printen terwijl ze in de ruimte zijn', legde NASA-topman Charles Bolden uit.

De 3D-printers kunnen op den duur misschien ook worden gebruikt om een kolonie op Mars te bouwen. Huizen en laboratoria kunnen dan ter plekke worden geprint, met behulp van grondstoffen van Mars.
bron: de Volkskrant
pi_127266099
31 mei 2013 19:15

Nieuw materiaal maakt flexibel 3D-printen mogelijk
Door een nieuw ontwikkeld rubberachtig materiaal te gebruiken kunnen flexibele voorwerpen met een 3D-printer worden gemaakt.

Foto: Shapeways
Het Nederlandse Shapeways heeft het flexibele materiaal ontwikkeld en noemt het 'Elasto Plastic'. De meeste 3D-printers gebruiken nu nog hard plastic zoals bijvoorbeeld abs.
Het experimentele Elasto Plastic kan gebogen en ingedrukt worden. Rekken kan niet; dan gaat het plastic stuk. Daarmee lijkt het materiaal wat meer op een spons dan op rubber. Elasto Plastic is bovendien absorberend.
Alleen leden
Shapeways is echter nog niet helemaal tevreden over de afwerking van het materiaal. Dat zou nu nog wat ruw aanvoelen, onder andere een gevolg van de gelaagde manier waarop een 3d-printer print. Ook zou het eindresultaat nog wat dikker uitvallen dan de bedoeling is.
Het materiaal is dan ook alleen nog te gebruiken door zogenoemde 'Makers'. Dat zijn speciale leden van Shapeways die na een uitnodiging hun eigen 3D-ontwerp door het bedrijf ook in experimentele materialen kunnen laten uitprinten.

(Nu.nl)
  zaterdag 1 juni 2013 @ 12:26:19 #223
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_127283097
3D-print still small and personal

Can 3D-printing bring back a manufacturing industry to the US and Europe? People at the KiviNiria seminar "3D-printing: facts or fiction?" thought so. But what kind of manufacturing is that?

Hier meer: http://www.delta.tudelft.(...)l-and-personal/26791
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  zondag 2 juni 2013 @ 11:37:33 #224
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_127316424
Software om zelf jouw poppetje samen te stellen :)
En 3d te printen natuurlijk

Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_127402095
quote:
'3d-geprint voedsel over vijf jaar in verzorgingstehuizen'

Onderzoeksinstituut TNO werkt aan een 3d-voedselprinter die voedselpuree kan uitprinten zodat het weer lijkt op 'echt' eten.

Over vijf jaar wordt eten uit de printers geserveerd in verzorgingstehuizen, verwacht onderzoeker Kjeld van Bommel van TNO.

"We gaan 3d-brocolliroosjes printen uit gepureerde brocolli", vertelt hij aan NUtech.nl. Nu krijgen mensen met kauw- en slikproblemen drie keer per dag een soort milkshake met gepureerd voedsel voorgeschoteld.

"De lol van het eten gaat er een beetje af voor die mensen, en ze raken soms ondervoed in die verpleegtehuizen", aldus Van Bommel. Gepureerde kip in de vorm van een kippenpootje zou daar verandering in kunnen brengen.

"Die mensen krijgen echt weer dingen op hun bord die ze met een mes en vork moeten eten. Ze voelen zich minder gehandicapt, gaan beter eten, en krijgen een betere kwaliteit van leven." De printer moet maaltijden ook kunnen aanpassen aan de patiënt, zodat sommigen bijvoorbeeld extra calcium binnenkrijgen.

Prototype

Het project van TNO om maaltijden te 3d-printen wordt gesteund met geld van de Europese Unie en loopt nog tot eind 2014. Dan moet een prototype elke minuut een maaltijd kunnen printen. Enkele jaren later verwacht Van Bommel productiemodellen die nog sneller kunnen printen en die daadwerkelijk zullen worden gebruikt in de zorg.

Daarnaast zegt hij samen met 'grote internationale voedingsbedrijven waarvan ik de naam niet mag vertellen' te werken aan het 3d-printen van voedingsmiddelen.

Chocolade

Van Bommel toonde maandagavond tijdens het evenement Foodhack in Eindhoven een 3d-printer die chocolade kan printen in een 3d-vorm. De printer gebruikt dezelfde technologie als 3d-printers die plastic gebruiken en legt laagje op laagje.

Bekijk foto's en een video van de 3d-printer op NUtech.nl

Omdat er geen 'chocoladedraad' bestaat om in de printer te voeden, gebruikt deze een soort automatische slagroomspuit, die wordt verwarmd om de chocolade vloeibaar te maken. Na het printen wordt de chocolade snel afgekoeld met koude stikstof.

De printer nam het in een wedstrijd op tegen meesterpatissier Robèrt van Beckhoven van Patisserie Robèrt in Oisterwijk. Vrezen voor zijn baan hoeft de patissier echter 'absoluut niet', meent Van Bommel. "Ik vind het een toevoeging waarmee je aanvullende leuke dingen kunt doen."

Keuken

Hij zegt te verwachten dat hobbyisten in de toekomst een 3d-voedselprinter in hun keuken zullen zetten.

"Je hebt nu al mensen die zelf een 3d-printer kopen. Als er een 3d food printer op de markt komt dan zal een deel van die mensen zeggen: 'Dat wil ik ook hebben.'"

Een voedselprintset zou ook op de markt kunnen komen als toevoeging voor bestaande 3d-printers. "Moduletje erop voor een paar honderd euro en dan kun je chocolade doen. Why not?"
Wat een totale onzin zit deze tno'er te verkondigen, hoe wil hij de voedselveiligheid garanderen door er steeds andere mixjes mee te printen. Als je ziet aan hoeveel hygiëne eisen een restaurant moet voldoen dan moet zo'n 3d voedselprinter na elke batch compleet schoon gemaakt worden. Dan kan men nog beter het semivloeibare voedsel gewoon in een siliconenvormpje duwen en zien dingen er ook niet meer uit als een hoopje gemalen ellende. Kan zo de vaatwasser in en weer opnieuw gebruikt worden. De snelheid zal ook stukken hoger liggen bij het vullen van een vormpje waarbij ze 16 producten per keer maken ipv per geprint brocolie roosje 10 minuten moeten wachten. _O- Ow nee hij verwacht binnen 1.5 jaar een printer die het in 1 minuut per maaltijd kan. Ik ben benieuwd.

Ook de prints van die chocolade printer zien er niet uit en als ik zie hoeveel kleine details wij in onze chocolade vormen kunnen maken zie ik 3d chocolade printen die nog lang niet doen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een alle fijne lijntjes die je ziet op het mandje bij het scholiertje van lu. Dan heb ik het nog niet eens over het niet zo hard willen glimmen van chocolade als dit vloeibaar geprint versus in een vorm gegoten wordt. Dat glansverschil zien we ook duidelijk terug in het verschil tussen bijvoorbeeld een Twix (waarbij het product door een chocolade waterval loopt) en een kitkat/milka reep, enz..

En dan komt er ook nog eens het stukje ongecontroleerde verwarmen en afkoelen van de chocolade in die slagroomspuit / co2 unit bij waarbij het zomaar kan zijn dat er teveel andere kristallen in de chocolade ontstaan waardoor de smaakbeleving door een ander smeltproces in de mond niet optimaal zal zijn.
  Designer dinsdag 4 juni 2013 @ 15:10:13 #226
266257 crew  DeZwabber
pi_127403010
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 14:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat een totale onzin zit deze tno'er te verkondigen, hoe wil hij de voedselveiligheid garanderen door er steeds andere mixjes mee te printen. Als je ziet aan hoeveel hygiëne eisen een restaurant moet voldoen dan moet zo'n 3d voedselprinter na elke batch compleet schoon gemaakt worden. Dan kan men nog beter het semivloeibare voedsel gewoon in een siliconenvormpje duwen en zien dingen er ook niet meer uit als een hoopje gemalen ellende. Kan zo de vaatwasser in en weer opnieuw gebruikt worden. De snelheid zal ook stukken hoger liggen bij het vullen van een vormpje waarbij ze 16 producten per keer maken ipv per geprint brocolie roosje 10 minuten moeten wachten. _O- Ow nee hij verwacht binnen 1.5 jaar een printer die het in 1 minuut per maaltijd kan. Ik ben benieuwd.

Ook de prints van die chocolade printer zien er niet uit en als ik zie hoeveel kleine details wij in onze chocolade vormen kunnen maken zie ik 3d chocolade printen die nog lang niet doen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een alle fijne lijntjes die je ziet op het mandje bij het scholiertje van lu. Dan heb ik het nog niet eens over het niet zo hard willen glimmen van chocolade als dit vloeibaar geprint versus in een vorm gegoten wordt. Dat glansverschil zien we ook duidelijk terug in het verschil tussen bijvoorbeeld een Twix (waarbij het product door een chocolade waterval loopt) en een kitkat/milka reep, enz..

En dan komt er ook nog eens het stukje ongecontroleerde verwarmen en afkoelen van de chocolade in die slagroomspuit / co2 unit bij waarbij het zomaar kan zijn dat er teveel andere kristallen in de chocolade ontstaan waardoor de smaakbeleving door een ander smeltproces in de mond niet optimaal zal zijn.
Je komt iedere keer met dit soort argumenten aanzetten maar je vergeet dat dit allemaal extreem experimenteel is, niet echt eerlijk om een techniek die amper in de kinderschoenen staat te vergelijken met een productietechniek die al jaren volwassenheid bereikt heeft.

Het zal naar alle waarschijnlijkheid nooit zo nauwkeurig worden als bij metalen gietmallen, maar op een gegeven moment zal 3D printen een punt bereiken dat het de gemiddelde consument een worst zal wezen. Niemand eet een Twix minder omdat die niet zo glanzen als een KitKat.
🐙
pi_127403382
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 15:10 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Je komt iedere keer met dit soort argumenten aanzetten maar je vergeet dat dit allemaal extreem experimenteel is, niet echt eerlijk om een techniek die amper in de kinderschoenen staat te vergelijken met een productietechniek die al jaren volwassenheid bereikt heeft.

Het zal naar alle waarschijnlijkheid nooit zo nauwkeurig worden als bij metalen gietmallen, maar op een gegeven moment zal 3D printen een punt bereiken dat het de gemiddelde consument een worst zal wezen. Niemand eet een Twix minder omdat die niet zo glanzen als een KitKat.
De 3dprintofielen presenteren het wel steeds alsof het al bijna werkt/marktrijp is dan mag ik toch wel zulke commentaren er op leveren. Of moet ik lekker met jullie ja en amen mee gaan doen terwijl we op het eind toch er achter komen dat veel van deze verhalen een mooie hype waren (bv een TNO'er die zijn onderzoeksfinanciering wil veiligstellen) maar totaal niet iets realistisch op productie technologisch vlak hebben opgeleverd.

En dat niemand een Twix minder eet omdat die minder glanzend is als een kitkat komt niet door het minder glanzen maar eerder door de marketing die er om heen hangt. Als er geen marketing zou zijn zou ik geen werk hebben want dan zouden we alleen maar steeds dezelfde vormen hoeven te leveren met rechthoekjes er in. Maar goed ik geef alleen aan wat er even heel kort door de bocht bij chocolade productie komt kijken. Verder zijn de vormen die we leveren van kunststof de tijd van stalen vormen hebben we al 30 jaar achter ons gelaten.
  Designer dinsdag 4 juni 2013 @ 15:43:18 #228
266257 crew  DeZwabber
pi_127404260
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 15:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De 3dprintofielen presenteren het wel steeds alsof het al bijna werkt/marktrijp is dan mag ik toch wel zulke commentaren er op leveren. Of moet ik lekker met jullie ja en amen mee gaan doen terwijl we op het eind toch er achter komen dat veel van deze verhalen een mooie hype waren (bv een TNO'er die zijn onderzoeksfinanciering wil veiligstellen) maar totaal niet iets realistisch op productie technologisch vlak hebben opgeleverd.

En dat niemand een Twix minder eet omdat die minder glanzend is als een kitkat komt niet door het minder glanzen maar eerder door de marketing die er om heen hangt. Als er geen marketing zou zijn zou ik geen werk hebben want dan zouden we alleen maar steeds dezelfde vormen hoeven te leveren met rechthoekjes er in. Maar goed ik geef alleen aan wat er even heel kort door de bocht bij chocolade productie komt kijken. Verder zijn de vormen die we leveren van kunststof de tijd van stalen vormen hebben we al 30 jaar achter ons gelaten.
Hij zegt helemaal nergens dat het marktklaar is, hij verwacht over anderhalf jaar zelfs pas een prototype te hebben. En het doel van 3D printers lijkt me niet dat van massaproductie. Een maaltijd per minuut verwacht hij, misschien als unit in een verzorgingstehuis zelf. HET is massaproductie versus stukproductie waarbij een mal helemaal niet rendabel is. Feit blijft dat je appels en peren met elkaar blijft vergelijken. Daar zijn geen wetten tegen, maar zinvol is het niet.

Natuurlijk zijn mensen enthousiast, soms zelfs iets te. Niet zo gek, gezien de potentie op de lange termijn en het feit dat sommige aspecten van 3D printen niet eerder mogelijk waren met andere technieken. Het verandert straks de manier waarop ontwerpers denken, hoe de distributie van onderdelen en producten werkt, heavy stuff.
🐙
pi_127404821
Beste zwabber ik loop al een jaar of 20 in een productie omgeving rond en die laatste zin dat het de manier waarop ontwerpers denken zou veranderen hoor ik nu ook al 15 jaar aangezien in die tijd ook de eerste 3d printers op de markt kwamen. Helaas is dat nu nog lang niet uitgekomen net zoals veel van de dingen die men voorspelde in de afgelopen 15 jaar, daardoor komt ook waarschijnlijk wel een stuk van mijn kritieken die ik uit op deze technologie en de gebruikte toepassing die men steeds er voor bedenkt.

Een mal niet rendabel zijn, kom op zeg een siliconen mal kost 5 euro bij de xenos, als je ze groot inkoopt zul je die dingen wel voor 1 euro per stuk kunnen krijgen. Daar wil je dan productie machines van 100.000 euro met veel complexer schoonmaak werk tegen over gaan zetten. Ik durf daar wel een weddenschap over af te sluiten met jou voor een krat bier dat hij zelfs over 1.5 jaar nog geen prototype heeft wat in 1 minuut een maaltijd (veel verschillende ingrediënten dus) kan printen. Terwijl je die massa veel sneller in een siliconen vorm kan gooien. :P
  Designer dinsdag 4 juni 2013 @ 16:10:38 #230
266257 crew  DeZwabber
pi_127405355
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 15:55 schreef Basp1 het volgende:
Beste zwabber ik loop al een jaar of 20 in een productie omgeving rond en die laatste zin dat het de manier waarop ontwerpers denken zou veranderen hoor ik nu ook al 15 jaar aangezien in die tijd ook de eerste 3d printers op de markt kwamen. Helaas is dat nu nog lang niet uitgekomen net zoals veel van de dingen die men voorspelde in de afgelopen 15 jaar, daardoor komt ook waarschijnlijk wel een stuk van mijn kritieken die ik uit op deze technologie en de gebruikte toepassing die men steeds er voor bedenkt.
Verschil met 20 jaar geleden is dat het nu niet één bedrijf is die peperdure machines maakt, het is ee n stuk toegankelijker geworden voor iedereen om er mee te experimenteren. Het is de laatste 5 jaar supersnel gegaan qua toegankelijkheid en verschillende richtingen waarin geëxperimenteerd wordt.

quote:
Een mal niet rendabel zijn, kom op zeg een siliconen mal kost 5 euro bij de xenos, als je ze groot inkoopt zul je die dingen wel voor 1 euro per stuk kunnen krijgen.
Als ik kip in de vorm van piemels wil haal ik m'N mallen wel bij de Xenos ja.

quote:
Daar wil je dan productie machines van 100.000 euro met veel complexer schoonmaak werk tegen over gaan zetten.
Nee. het soort 3D printer wat hij waarschijnlijk gaat gebruiken (zal wel een reprap spinoff zin) kost een fractie van dat.
🐙
pi_127405640
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 16:10 schreef DeZwabber het volgende:

Als ik kip in de vorm van piemels wil haal ik m'N mallen wel bij de Xenos ja.
Je praat nu als een kip zonder kop genoeg siliconen mallen te koop in de vorm van kippen.

http://www.siliconemoulds.com/PBSCCatalog.asp?ItmID=10303702

quote:
Nee. het soort 3D printer wat hij waarschijnlijk gaat gebruiken (zal wel een reprap spinoff zin) kost een fractie van dat.
Ah van die printers die een nauwkeurigheid van 1 mm hebben, en met tape en andere onderdelen in elkaar hangen. In een productie omgeving heb je betrouwbare machines nodig en geen hobbyapparaten waar je ook per week wat aan moet sleutelen om deze te blijven laten werken, wederom op nieuw te calibreren, enz... . Of moeten straks de bejaardenhuizen bij aanschaf van een 3d voedselprinter ook een technische dienst gaan aanstellen.
  Designer dinsdag 4 juni 2013 @ 16:21:08 #232
266257 crew  DeZwabber
pi_127405748
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 16:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je praat nu als een kip zonder kop genoeg siliconen mallen te koop in de vorm van kippen.

http://www.siliconemoulds.com/PBSCCatalog.asp?ItmID=10303702
whehehehehe, net echt

quote:
[..]

Ah van die printers die een nauwkeurigheid van 1 mm hebben, en met tape en andere onderdelen in elkaar hangen. In een productie omgeving heb je betrouwbare machines nodig en geen hobbyapparaten waar je ook per week wat aan moet sleutelen om deze te blijven laten werken, wederom op nieuw te calibreren, enz... . Of moeten straks de bejaardenhuizen bij aanschaf van een 3d voedselprinter ook een technische dienst gaan aanstellen.
Ik haal 0,1 mm, met de mijne. Goed genoeg. En er zijn zat bedrijven die het omgebouwd hebben tot een systeem dat kant en klaar werkt.
🐙
  dinsdag 4 juni 2013 @ 16:27:50 #233
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_127405984
hoeveel kost het materiaal eigenlijk voor zo'n printer?
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
  Designer dinsdag 4 juni 2013 @ 16:34:00 #234
266257 crew  DeZwabber
pi_127406220
quote:
5s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 16:27 schreef rulerofdeath het volgende:
hoeveel kost het materiaal eigenlijk voor zo'n printer?
Printmateriaal, of de kosten om er een te bouwen?

Bouwen zal je rond de 400 / 500 euro zitten, kan minder, kan meer zijn. Er is een hoop om uit te kiezen.

De rollen plastic variëren ook, maar de hele goedkope rollen willen nog wel eens inconsistent zijn in draaddoorsnede en daardoor niet zo lekker printen. 20 a 25 euro per kilo ABS is een normale prijs. PLA kost een klein beetje meer (30 a 35 per kilo)
🐙
  dinsdag 4 juni 2013 @ 17:45:43 #235
148588 rulerofdeath
pi_127408758
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 16:34 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Printmateriaal, of de kosten om er een te bouwen?

Bouwen zal je rond de 400 / 500 euro zitten, kan minder, kan meer zijn. Er is een hoop om uit te kiezen.

De rollen plastic variëren ook, maar de hele goedkope rollen willen nog wel eens inconsistent zijn in draaddoorsnede en daardoor niet zo lekker printen. 20 a 25 euro per kilo ABS is een normale prijs. PLA kost een klein beetje meer (30 a 35 per kilo)
voor 400/500 euro heb je een complete printer? dan hoef je 'm alleen maar in elkaar te zetten?
dat is nog wel interessant.

en een kilo kun je denk ik best wat mee printen ofniet? dan valt dat nog redelijk mee.
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
  Designer dinsdag 4 juni 2013 @ 17:56:08 #236
266257 crew  DeZwabber
pi_127409060
quote:
11s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 17:45 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]

voor 400/500 euro heb je een complete printer? dan hoef je 'm alleen maar in elkaar te zetten?

en een kilo kun je denk ik best wat mee printen ofniet? dan valt dat nog redelijk mee.
De repraps zijn met opzet gemaakt met makkelijk verkrijgbare onderdelen + wat geprintte delen. Sommige webwinkels verkopen alle delen al op maat gemaakt, sommige verkopen complete bouwpakketjes, maar je kan ook een set geprintte delen kopen en bijvoorbeeld de draadeinden in de bouwmarkt kopen en zelf zagen.
🐙
pi_127409066
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 14:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat een totale onzin zit deze tno'er te verkondigen, hoe wil hij de voedselveiligheid garanderen door er steeds andere mixjes mee te printen. Als je ziet aan hoeveel hygiëne eisen een restaurant moet voldoen dan moet zo'n 3d voedselprinter na elke batch compleet schoon gemaakt worden. Dan kan men nog beter het semivloeibare voedsel gewoon in een siliconenvormpje duwen en zien dingen er ook niet meer uit als een hoopje gemalen ellende. Kan zo de vaatwasser in en weer opnieuw gebruikt worden. De snelheid zal ook stukken hoger liggen bij het vullen van een vormpje waarbij ze 16 producten per keer maken ipv per geprint brocolie roosje 10 minuten moeten wachten. _O- Ow nee hij verwacht binnen 1.5 jaar een printer die het in 1 minuut per maaltijd kan.
---knip---
Jeetje wat een zure reactie. Die TNO-er doet gewoon hele toffe dingen.
  Designer dinsdag 4 juni 2013 @ 17:57:28 #238
266257 crew  DeZwabber
pi_127409103
En je kan een hele hoop printen met een kilo. Veel objecten kan je ook printen met een honingraat structuur van binnen zodat ze niet massief zijn maar wel stevig.
🐙
  dinsdag 4 juni 2013 @ 18:02:09 #239
148588 rulerofdeath
pi_127409238
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 17:56 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

De repraps zijn met opzet gemaakt met makkelijk verkrijgbare onderdelen + wat geprintte delen. Sommige webwinkels verkopen alle delen al op maat gemaakt, sommige verkopen complete bouwpakketjes, maar je kan ook een set geprintte delen kopen en bijvoorbeeld de draadeinden in de bouwmarkt kopen en zelf zagen.
dat is wel interessant.
en daar zit standaard software bij?
zou je zo'n frame ook groter kunnen maken zonder dat de software op hol slaat?

heb je toevallig een linkje over zo'n zelfbouw ding? of staan die alleen op marktplaats?
  Designer dinsdag 4 juni 2013 @ 18:37:30 #240
266257 crew  DeZwabber
pi_127410363
quote:
5s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 18:02 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]

dat is wel interessant.

heb je toevallig een linkje over zo'n zelfbouw ding? of staan die alleen op marktplaats?
Zal zo even wat info tikken, zit nu op m'n telefoon :P
🐙
  Designer dinsdag 4 juni 2013 @ 23:04:51 #241
266257 crew  DeZwabber
pi_127423840
De software die je kunt gebruiken is allemaal open source en overal op internet te vinden, bijvoorbeeld Pronterface, een programma waarmee je je printer kan aansturen en 3D modellen kan omzetten naar een voor de printer begrijpelijke set instructies. Op de printer zelf moet je ook software zetten, Marlin of zo.

Op www.reprap.org staan lijstjes met verschillende programma's, en varianten van printers die je kunt bouwen. Een standaard Prusa Mendel is makkelijk om te maken. Op die site kan je je inlezen over de benodigde materialen. Over het algemeen makkelijk verkrijgbare dingen zoals m8 schroefdraad, m3 boutjes, m8 en m3 moeren, 608-lagers (standaard skateboard lagers zijn dat)

NEMA 17 stappenmotoren, aandrijfriemen, een hot-end voor je printkop en electronica zijn te vinden op ebay of webwinkels die zich met repraps bezighouden, zoals www.grrf.de, www.reprapsource.com of het Nederlandse www.reprapworld.com

Bij sommige van die winkels kan je ook de geprintte onderdelen krijgen, maar ze zijn ook op ebay te vinden.
🐙
  zaterdag 15 juni 2013 @ 13:44:15 #242
405671 unifi3d
3D print community
pi_127823814
Dag Forum leden,

Op mijn blog heb ik een artikel gezet over: print je eigen 3D quadcopter. Zo staat er nog meer op over 3D printen. Mochten jullie vragen hebben of zelf ervaringen willen delen. Laat het me weten.

Groeten Ralph

http://www.unifi3d.com/
Your only limitation is your own imagination-------------> http://www.unifi3d.com/<
  zaterdag 15 juni 2013 @ 13:51:17 #243
405671 unifi3d
3D print community
pi_127823979
quote:
11s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 17:45 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]

Van een kilo PLA kun je 392 schaakstukken printen. Dan heb je een beetje een beeld.
Your only limitation is your own imagination-------------> http://www.unifi3d.com/<
  zaterdag 15 juni 2013 @ 13:53:46 #244
405671 unifi3d
3D print community
pi_127824043
quote:
5s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 18:02 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]

dat is wel interessant.

In het onderstaande artikel staan een aantal 3D printers. Hier in staan zelfbouw printers en plug&play printers

http://www.unifi3d.com/3d(...)3d-printers-zijn-er/
pi_127892096
15-06-2013

Luchtvaartonderdelen uit de 3d-printer getest

Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) heeft een 3d-metaalprinter van het Duitse SLM Solutions aangeschaft om te onderzoeken of componenten gemaakt met deze printer geschikt zijn voor de automotive-industrie en de lucht- en ruimtevaart.

De Selective Laser Melting (SLM) machine telt twee lasers van variabele sterkte: één van 400 W en één van 1 kW. Een dunne laag metaalpoeder (de laser kan onder meer werken met staal, aluminium en nikkellegeringen) wordt op een grondplaat aangebracht, legt Marc de Smit, ingenieur en onderzoeker bij het NLR uit: ‘De lasers smelten vervolgens de gewenste geometrie in dit laagje. Hierna zakt het bouwplatform van de printer en wordt er opnieuw een poederlaagje aangebracht dat in de gewenste geometrie wordt gesmolten. Dit proces herhaalt zich vele malen totdat het product klaar is.’ Het plateau met het geprinte onderdeel beweegt vervolgens omhoog en niet gebruikt poeder wordt verwijderd. Dit poeder is, nadat het is gezeefd, opnieuw te gebruiken.

De installatie bij NLR is meer dan alleen de SLM, die 180 bij 190 bij 100 cm meet, vertelt De Smit: ‘Naast een nieuwe SLM-machine bevat de faciliteit ook software, apparatuur en gereedschappen voor de voorbereiding, productie en nabewerking van SLM-producten. Zo is er speciale software nodig om een 3d-ontwerp te converteren, het product virtueel op te delen in vele honderden dunnen laagjes en het generen van procesparameters waarmee de machine aangestuurd wordt. Producten worden opgebouwd door metaalpoeder te smelten. Het werken met metaalpoeders vereist speciale voorzieningen zoals een speciale stofzuiger en een zeefmachine.’

Krimpscheurtjes
Het NLR zet de printer in om meer inzicht te krijgen in de fysische eigenschappen van producten vervaardigd met dergelijke printers. Zo is het onbekend of er krimpscheurtjes of andere bijverschijnselen kunnen ontstaan tijdens of na het productieproces. De SLM-faciliteit moet hierin niet alleen inzicht verschaffen voor de Nederlandse lucht- en ruimtevaartindustrie, maar bijvoorbeeld ook voor de autmotive-industrie en de medische wereld, die dergelijke onderzoeksresultaten zou kunnen toepassen bij de productie van (delen van) protheses.

(technischweekblad.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_128023326
19-06-2013

Wetenschappers printen batterij met 3D-printer

Wetenschappers van de universiteiten van Harvard en Illinois hebben een manier ontworpen om batterijen te printen. Ze publiceerden hun techniek in het wetenschappelijk tijdschrift Advanced Materials.

Ze ontwierpen niet alleen een eigen 3D-printer, maar ook speciale 'inkt', een soort pasta die specifiek voor de anode en kathode van de accupolen werd ontwikkeld. De inkt wordt direct hard, en stolt in lijnen van 30 micrometer breed.

De 3D-geprinte accu's bleken vergelijkbare prestaties te leveren als gewone accu's, alleen op kleinere schaal. De mini-accu's kunnen opgeladen worden en hun lading vasthouden en afgeven.

De geprinte accu's zouden gebruikt kunnen worden in allerhande toepassingen waar miniaturisatie gewenst is, zoals in medische implantaten en minirobots.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  donderdag 20 juni 2013 @ 13:01:19 #247
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_128030626
Ik zie toevallig een muntje op pagina 1 te staan en nu vraag ik me gewoon af....
kan je muntjes printen met een 3D printer?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_128031023
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 13:01 schreef nils7 het volgende:
Ik zie toevallig een muntje op pagina 1 te staan en nu vraag ik me gewoon af....
kan je muntjes printen met een 3D printer?
Een botsautomuntje lukt wel, ook fijne structuren wel maar niet met de huis tuin en keuken printers. In deze reeks staat ergens een stukje over een test printer met heel hoge resoluties.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 12:14:08 #249
148588 rulerofdeath
pi_128233224
http://dx.com/p/heacent-3(...)lver-110-220v-220815

zou dit nog wat zijn? en zou je die eventueel uit kunnen bouwen?
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ &gt;100k views *O*
pi_128234670
quote:
5s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 12:14 schreef rulerofdeath het volgende:
http://dx.com/p/heacent-3(...)lver-110-220v-220815

zou dit nog wat zijn? en zou je die eventueel uit kunnen bouwen?
Lijkt erg veel op Reprap maargoed denk aan invoersrechten enzo, dan is een echte Reprap goedkoper denk ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2013 13:05:44 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')