Je komt iedere keer met dit soort argumenten aanzetten maar je vergeet dat dit allemaal extreem experimenteel is, niet echt eerlijk om een techniek die amper in de kinderschoenen staat te vergelijken met een productietechniek die al jaren volwassenheid bereikt heeft.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 14:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een totale onzin zit deze tno'er te verkondigen, hoe wil hij de voedselveiligheid garanderen door er steeds andere mixjes mee te printen. Als je ziet aan hoeveel hygiëne eisen een restaurant moet voldoen dan moet zo'n 3d voedselprinter na elke batch compleet schoon gemaakt worden. Dan kan men nog beter het semivloeibare voedsel gewoon in een siliconenvormpje duwen en zien dingen er ook niet meer uit als een hoopje gemalen ellende. Kan zo de vaatwasser in en weer opnieuw gebruikt worden. De snelheid zal ook stukken hoger liggen bij het vullen van een vormpje waarbij ze 16 producten per keer maken ipv per geprint brocolie roosje 10 minuten moeten wachten.Ow nee hij verwacht binnen 1.5 jaar een printer die het in 1 minuut per maaltijd kan. Ik ben benieuwd.
Ook de prints van die chocolade printer zien er niet uit en als ik zie hoeveel kleine details wij in onze chocolade vormen kunnen maken zie ik 3d chocolade printen die nog lang niet doen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een alle fijne lijntjes die je ziet op het mandje bij het scholiertje van lu. Dan heb ik het nog niet eens over het niet zo hard willen glimmen van chocolade als dit vloeibaar geprint versus in een vorm gegoten wordt. Dat glansverschil zien we ook duidelijk terug in het verschil tussen bijvoorbeeld een Twix (waarbij het product door een chocolade waterval loopt) en een kitkat/milka reep, enz..
En dan komt er ook nog eens het stukje ongecontroleerde verwarmen en afkoelen van de chocolade in die slagroomspuit / co2 unit bij waarbij het zomaar kan zijn dat er teveel andere kristallen in de chocolade ontstaan waardoor de smaakbeleving door een ander smeltproces in de mond niet optimaal zal zijn.
De 3dprintofielen presenteren het wel steeds alsof het al bijna werkt/marktrijp is dan mag ik toch wel zulke commentaren er op leveren. Of moet ik lekker met jullie ja en amen mee gaan doen terwijl we op het eind toch er achter komen dat veel van deze verhalen een mooie hype waren (bv een TNO'er die zijn onderzoeksfinanciering wil veiligstellen) maar totaal niet iets realistisch op productie technologisch vlak hebben opgeleverd.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 15:10 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Je komt iedere keer met dit soort argumenten aanzetten maar je vergeet dat dit allemaal extreem experimenteel is, niet echt eerlijk om een techniek die amper in de kinderschoenen staat te vergelijken met een productietechniek die al jaren volwassenheid bereikt heeft.
Het zal naar alle waarschijnlijkheid nooit zo nauwkeurig worden als bij metalen gietmallen, maar op een gegeven moment zal 3D printen een punt bereiken dat het de gemiddelde consument een worst zal wezen. Niemand eet een Twix minder omdat die niet zo glanzen als een KitKat.
Hij zegt helemaal nergens dat het marktklaar is, hij verwacht over anderhalf jaar zelfs pas een prototype te hebben. En het doel van 3D printers lijkt me niet dat van massaproductie. Een maaltijd per minuut verwacht hij, misschien als unit in een verzorgingstehuis zelf. HET is massaproductie versus stukproductie waarbij een mal helemaal niet rendabel is. Feit blijft dat je appels en peren met elkaar blijft vergelijken. Daar zijn geen wetten tegen, maar zinvol is het niet.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 15:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De 3dprintofielen presenteren het wel steeds alsof het al bijna werkt/marktrijp is dan mag ik toch wel zulke commentaren er op leveren. Of moet ik lekker met jullie ja en amen mee gaan doen terwijl we op het eind toch er achter komen dat veel van deze verhalen een mooie hype waren (bv een TNO'er die zijn onderzoeksfinanciering wil veiligstellen) maar totaal niet iets realistisch op productie technologisch vlak hebben opgeleverd.
En dat niemand een Twix minder eet omdat die minder glanzend is als een kitkat komt niet door het minder glanzen maar eerder door de marketing die er om heen hangt. Als er geen marketing zou zijn zou ik geen werk hebben want dan zouden we alleen maar steeds dezelfde vormen hoeven te leveren met rechthoekjes er in. Maar goed ik geef alleen aan wat er even heel kort door de bocht bij chocolade productie komt kijken. Verder zijn de vormen die we leveren van kunststof de tijd van stalen vormen hebben we al 30 jaar achter ons gelaten.
Verschil met 20 jaar geleden is dat het nu niet één bedrijf is die peperdure machines maakt, het is ee n stuk toegankelijker geworden voor iedereen om er mee te experimenteren. Het is de laatste 5 jaar supersnel gegaan qua toegankelijkheid en verschillende richtingen waarin geëxperimenteerd wordt.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 15:55 schreef Basp1 het volgende:
Beste zwabber ik loop al een jaar of 20 in een productie omgeving rond en die laatste zin dat het de manier waarop ontwerpers denken zou veranderen hoor ik nu ook al 15 jaar aangezien in die tijd ook de eerste 3d printers op de markt kwamen. Helaas is dat nu nog lang niet uitgekomen net zoals veel van de dingen die men voorspelde in de afgelopen 15 jaar, daardoor komt ook waarschijnlijk wel een stuk van mijn kritieken die ik uit op deze technologie en de gebruikte toepassing die men steeds er voor bedenkt.
Als ik kip in de vorm van piemels wil haal ik m'N mallen wel bij de Xenos ja.quote:Een mal niet rendabel zijn, kom op zeg een siliconen mal kost 5 euro bij de xenos, als je ze groot inkoopt zul je die dingen wel voor 1 euro per stuk kunnen krijgen.
Nee. het soort 3D printer wat hij waarschijnlijk gaat gebruiken (zal wel een reprap spinoff zin) kost een fractie van dat.quote:Daar wil je dan productie machines van 100.000 euro met veel complexer schoonmaak werk tegen over gaan zetten.
Je praat nu als een kip zonder kop genoeg siliconen mallen te koop in de vorm van kippen.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 16:10 schreef DeZwabber het volgende:
Als ik kip in de vorm van piemels wil haal ik m'N mallen wel bij de Xenos ja.
Ah van die printers die een nauwkeurigheid van 1 mm hebben, en met tape en andere onderdelen in elkaar hangen. In een productie omgeving heb je betrouwbare machines nodig en geen hobbyapparaten waar je ook per week wat aan moet sleutelen om deze te blijven laten werken, wederom op nieuw te calibreren, enz... . Of moeten straks de bejaardenhuizen bij aanschaf van een 3d voedselprinter ook een technische dienst gaan aanstellen.quote:Nee. het soort 3D printer wat hij waarschijnlijk gaat gebruiken (zal wel een reprap spinoff zin) kost een fractie van dat.
whehehehehe, net echtquote:Op dinsdag 4 juni 2013 16:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je praat nu als een kip zonder kop genoeg siliconen mallen te koop in de vorm van kippen.
http://www.siliconemoulds.com/PBSCCatalog.asp?ItmID=10303702
Ik haal 0,1 mm, met de mijne. Goed genoeg. En er zijn zat bedrijven die het omgebouwd hebben tot een systeem dat kant en klaar werkt.quote:[..]
Ah van die printers die een nauwkeurigheid van 1 mm hebben, en met tape en andere onderdelen in elkaar hangen. In een productie omgeving heb je betrouwbare machines nodig en geen hobbyapparaten waar je ook per week wat aan moet sleutelen om deze te blijven laten werken, wederom op nieuw te calibreren, enz... . Of moeten straks de bejaardenhuizen bij aanschaf van een 3d voedselprinter ook een technische dienst gaan aanstellen.
Printmateriaal, of de kosten om er een te bouwen?quote:Op dinsdag 4 juni 2013 16:27 schreef rulerofdeath het volgende:
hoeveel kost het materiaal eigenlijk voor zo'n printer?
voor 400/500 euro heb je een complete printer? dan hoef je 'm alleen maar in elkaar te zetten?quote:Op dinsdag 4 juni 2013 16:34 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Printmateriaal, of de kosten om er een te bouwen?
Bouwen zal je rond de 400 / 500 euro zitten, kan minder, kan meer zijn. Er is een hoop om uit te kiezen.
De rollen plastic variëren ook, maar de hele goedkope rollen willen nog wel eens inconsistent zijn in draaddoorsnede en daardoor niet zo lekker printen. 20 a 25 euro per kilo ABS is een normale prijs. PLA kost een klein beetje meer (30 a 35 per kilo)
De repraps zijn met opzet gemaakt met makkelijk verkrijgbare onderdelen + wat geprintte delen. Sommige webwinkels verkopen alle delen al op maat gemaakt, sommige verkopen complete bouwpakketjes, maar je kan ook een set geprintte delen kopen en bijvoorbeeld de draadeinden in de bouwmarkt kopen en zelf zagen.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 17:45 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
voor 400/500 euro heb je een complete printer? dan hoef je 'm alleen maar in elkaar te zetten?
dat is nog wel interessant.
en een kilo kun je denk ik best wat mee printen ofniet? dan valt dat nog redelijk mee.
Jeetje wat een zure reactie. Die TNO-er doet gewoon hele toffe dingen.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 14:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een totale onzin zit deze tno'er te verkondigen, hoe wil hij de voedselveiligheid garanderen door er steeds andere mixjes mee te printen. Als je ziet aan hoeveel hygiëne eisen een restaurant moet voldoen dan moet zo'n 3d voedselprinter na elke batch compleet schoon gemaakt worden. Dan kan men nog beter het semivloeibare voedsel gewoon in een siliconenvormpje duwen en zien dingen er ook niet meer uit als een hoopje gemalen ellende. Kan zo de vaatwasser in en weer opnieuw gebruikt worden. De snelheid zal ook stukken hoger liggen bij het vullen van een vormpje waarbij ze 16 producten per keer maken ipv per geprint brocolie roosje 10 minuten moeten wachten.Ow nee hij verwacht binnen 1.5 jaar een printer die het in 1 minuut per maaltijd kan.
---knip---
dat is wel interessant.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 17:56 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
De repraps zijn met opzet gemaakt met makkelijk verkrijgbare onderdelen + wat geprintte delen. Sommige webwinkels verkopen alle delen al op maat gemaakt, sommige verkopen complete bouwpakketjes, maar je kan ook een set geprintte delen kopen en bijvoorbeeld de draadeinden in de bouwmarkt kopen en zelf zagen.
Zal zo even wat info tikken, zit nu op m'n telefoonquote:Op dinsdag 4 juni 2013 18:02 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
dat is wel interessant.
en daar zit standaard software bij?
zou je zo'n frame ook groter kunnen maken zonder dat de software op hol slaat?
heb je toevallig een linkje over zo'n zelfbouw ding? of staan die alleen op marktplaats?
Van een kilo PLA kun je 392 schaakstukken printen. Dan heb je een beetje een beeld.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 17:45 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
voor 400/500 euro heb je een complete printer? dan hoef je 'm alleen maar in elkaar te zetten?
dat is nog wel interessant.
en een kilo kun je denk ik best wat mee printen ofniet? dan valt dat nog redelijk mee.
In het onderstaande artikel staan een aantal 3D printers. Hier in staan zelfbouw printers en plug&play printersquote:Op dinsdag 4 juni 2013 18:02 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
dat is wel interessant.
en daar zit standaard software bij?
zou je zo'n frame ook groter kunnen maken zonder dat de software op hol slaat?
heb je toevallig een linkje over zo'n zelfbouw ding? of staan die alleen op marktplaats?
Een botsautomuntje lukt wel, ook fijne structuren wel maar niet met de huis tuin en keuken printers. In deze reeks staat ergens een stukje over een test printer met heel hoge resoluties.quote:Op donderdag 20 juni 2013 13:01 schreef nils7 het volgende:
Ik zie toevallig een muntje op pagina 1 te staan en nu vraag ik me gewoon af....
kan je muntjes printen met een 3D printer?
Lijkt erg veel op Reprap maargoed denk aan invoersrechten enzo, dan is een echte Reprap goedkoper denk ik.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 12:14 schreef rulerofdeath het volgende:
http://dx.com/p/heacent-3(...)lver-110-220v-220815
zou dit nog wat zijn? en zou je die eventueel uit kunnen bouwen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |