Sky heeft echt ontieglijk veel boter op hun hoofd...
Eerst doen ze USPS in ongeveer alles na: homegrown renners, grote bek over de Tour winnen in een paar jaar met een Brit, schimmige begeleiding aantrekken en afgelegen trainen met een 'A-team' en vervolgens de Tour domineren. En dan gaan ze nu ineens lopen schermen met die documenten en verbaasd doen over het doping verleden van sommige werknemers, lol.

quote:
Ben er net in begonnen en ik moet zeggen dat het toch wel weer goed wegleest!

Als je het USADA-rapport gelezen hebt, dan staan er niet non-stop nieuwe dingen in, maar een paar nieuwtjes heb ik na 3 hoofdstukken toch al gelezen.
Ten eerste het gerucht dat Festina in 1997 (!) al niet meer alleen aan de EPO zat maar ook al PFC's gebruikten, een soort synthetisch bloed. Echte madness en een gerucht en product wat ik niet eerder voorbij heb horen komen, dat het toen al in die periode gemeengoed was.

Daarnaast natuurlijk de schimmige quotes over Ferrari en z'n EPO <> jus d'orange vergelijking en de 'hematocrit holiday' van Hein Verbruggen.

Verder zowel de bevestiging van Hamilton, Coyle en Ashenden dat er natuurlijk geen level playing field ontstaat bij het gebruik van EPO en andere doping. Precies wat hier al vaker gezegd is, Hamilton had vanwege z'n natuurlijke waarde van ~ 42 veel meer baat bij EPO dan andere renners die van nature een hoger hematocriet waren.
Daarnaast wordt echt de vloer aangeveegd met de twijfelachtige claims van o.a. Harm Kuipers, dat je in grote rondes moeiteloos clean mee zou kunnen strijden voor de prijzen en dat het effect van EPO te verwaarlozen zou zijn.

Sowieso zou er bij zoveel renners een afname in power moeten zijn, puur omdat je door 3 weken inspanning je hematocriet 'opmaakt' en steeds verder verlaagt, waardoor je power output ook 1 op 1 daalt zo ongeveer. Het is dus eigenlijk erg interessant om te zien wat de VAM en power outputs zijn in een eerste week en laatste week van een grote ronde, gelijke waardes zijn nagenoeg onmogelijk omdat een natuurlijk hematocriet zeker 6 / 7 punten zou moeten dalen en power output dus ook zo'n 6 / 7%.
Dat laatste effect is echt afwezig volgens mij in grote rondes (de laatste jaren nog steeds zo ongeveer), dus dat die nu clean worden uitgemaakt lijkt mij erg twijfelachtig. Verder zijn de quotes van Harm Kuipers ook echt hilarisch, want de effecten van EPO zijn wel degelijk significant als je o.a. ook deze twee papers bekijkt:
Effects of prolonged low doses of recombinant human erythropoietin during submaximal and maximal exercise (Ashenden et. al, 2002)Faster oxygen uptake kinetics at the onset of submaximal cycling exercise following 4 weeks recombinant human erythropoietin (r-HuEPO) treatment (Connes et. al, 2003)Daaruit blijkt dat je met 3x per week EPO injecties na 4 weken dit verschil ziet:
quote:
In the r-HuEPO group, resting haemoglobin concentration (+9.6%) and haematocrit (+8.3%), as well as V̇O2,max (+7.0%) and power output (+7.2%) increased significantly (P<0.05) after the 4 weeks, whereas no change was observed in the control group.
En in die andere studie:
quote:
The relative increases in V˙O2max at weeks 4, 8 and 12 were 7.7%, 9.7% and 4.5%, respectively, for the EPO+IV group; 6.0%, 4.7% and 3.1% for the EPO+OR group; and –0.5%, –0.1% and –1.0% for the placebo group,
Nee, dan hebben we gelukkig Harm Kuipers die in de media wel even de effecten van EPO blijft ontkrachten en downplayen... Die man maakt zich een potje belachelijk de laatste weken.

Die 'paar procenten' waar hij het over heeft zijn met dit soort topatleten het verschil tussen plek-100 en de top-10.