Ja precies.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 13:59 schreef Logician78 het volgende:
[..]
En dat zeg je tegen iemand met fibromyalgie en asperger![]()
Het is niet de aandoening maar de instelling waardoor je wel of niet goed functioneert, ik ken mensen die 10x minder dan ik functioneren zonder enige aandoening en mensen die meer "dingen" hebben dan ik en 5x beter functioneren.
Nu ga je het op jezelf weerspiegelen. De een kan het wel de ander kan het niet neemt niet weg. Ben volledig afgekeurd werk ook dat terzijde. Als je die zaken wat je nu opnoemt niet kunt heb je niet altijd een Wajong of WIA...quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 13:59 schreef Logician78 het volgende:
[..]
Het is niet de aandoening maar de instelling waardoor je wel of niet goed functioneert, ik ken mensen die 10x minder dan ik functioneren zonder enige aandoening en mensen die meer "dingen" hebben dan ik en 5x beter functioneren.
Zolang ik met vrienden op stap kan, mijn kinderen zelfstandig kan opvoeden, mijn huishouden en admin kan doen etc. kan ik ook werken. Als al die zaken niet lukken heb je over het algemeen een wia/wajong.
groot verschil is dat jij gemotiveerd bentquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 13:59 schreef Logician78 het volgende:
[..]
Zolang ik met vrienden op stap kan, mijn kinderen zelfstandig kan opvoeden, mijn huishouden en admin kan doen etc. kan ik ook werken. Als al die zaken niet lukken heb je over het algemeen een wia/wajong.
Ik ken anders ook een aantal uiterst gemotiveerde mensen met een chronische aandoening in een uitkering die niet aan een baan komen hoor, dus zo simpel kun je het ook niet stellen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 14:02 schreef Re het volgende:
[..]
groot verschil is dat jij gemotiveerd bent
Zelf de diagnose gesteld zeker?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 13:59 schreef Logician78 het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ja maar die zullen ook niet met hun blote handen een nieuwe afsluitdijk hoeven te bouwenquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 14:04 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik ken anders ook een aantal uiterst gemotiveerde mensen met een chronische aandoening in een uitkering die niet aan een baan komen hoor, dus zo simpel kun je het ook niet stellen.
quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 14:08 schreef Saysem het volgende:
[..]
Zelf de diagnose gesteld zeker?niet nodig, is gewoon zoSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
In de praktijk is boodschappen doen voor ouderen nu al vrijwilligerswerk.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 11:27 schreef RemcoDelft het volgende:
"Boodschappen doen voor ouderen" klinkt als een persoonlijke slaaf, OF het vervangen van een huidige betaalde baan.
Ik zou inderdaad zeggen dat die juist mooi kan aansluiten bij de sociale werkplaatsen: die hebben al een 'infrastructuur' om hun klanten aan het werk te houden, dat is met niet al te veel inspanning vast wel uit te breiden naar uitkeringsgerechtigden.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 11:40 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Inderdaad, gaat dit het werkgebied van de sociale werkplaatsen niet overlappen?
Hoewel de cliënten van de bijstand en de sociale werkplaats elkaar volgens mij ook wel aardig overlappen.
het is maar zeer de vraag of je mensen motiveert met straffenquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 14:04 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik ken anders ook een aantal uiterst gemotiveerde mensen met een chronische aandoening in een uitkering die niet aan een baan komen hoor, dus zo simpel kun je het ook niet stellen.
Zie het niet als straf, maar als beloning voor werkend Nederland die deze prut maandelijks betaald.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
het is maar zeer de vraag of je mensen motiveert met straffen
Bang dat je aan de slag moet?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 11:32 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vrees dat de betekenis voor de maatschappij zich beperkt tot het geven van een triomfantelijk gevoel aan mensen die niet getroffen zijn door de werkloosheid.
Er zullen best haken en ogen aan zitten. Maar niets doen is in ieder geval niet zo verstandig.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 11:35 schreef RM-rf het volgende:
Het plan is best goed .. enkel is het probleem vaak meestal de uitvoering en de vraag of die uitkeringstrekkers wérkelijk aan hetw erk te zetten niet veel meer kost dan het oplevert...
Zoiets moet vervolgens erg goed begeleid worden, bv het idee van 'boodchappen doen voor bejaarden' is leuk, maar als je een semi-criminele 10-jaar werkloze vent langsstuurt bij die bejaarden zonder érg goede en gemotiveerde begeleiding, missen die bejaarden opeens snel een deel van hun inboedel.
Ik vrees altjd dat zulke projecten vooral een uiting zijn van een 'politiek' populisme, die zich minder betrokken opstelt bij de financiering (goede begeleiding is stukken duurder dan ze gewoon lekker thuis te laten zitten, op hun bank voor de televisie te laten stinken, en maandelijks een bijstandsuitkering over te maken).
Bedenk ook dat het laten uitvoeren van werkzaamheden ook eisen stelt aan bv veiligheid en werkvoorwaarden, en toezicht/controle.
In Duitsland is dit concept overigens enkele jaren terug toegepast als onderdeel van de Harz-hervorming van het sociale stelsel, in de vorm van 'ein-euro-jobs' (het werk zelf werd niet betaald, maar degenen die het uitvoerden kregen wel een kleine vergoeding voor de 'extra moeite' die ze moesten doen om deze werkzaamheden uit te voeren: het leverde dan een minieme extra-inkomsten van ongveer 1 euro per uur op die de uitkeringstrekker niet afgetrokken van hun uitkering zagen):
http://en.wikipedia.org/w(...)xpenses_compensation
met wisselend succes en ook een aantal kritiekpunten.
Werken voor de uitkering... Daar is toch niets mis mee?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 11:39 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Bedoel je zoiets toevallig, die mensen komen nooit aan een baan, en worden ook niet geholpen anders dan dat ze rotklusjes voor bedrijven aannemen voor een schappelijke prijs. Met geen enkel perspectief dus.
Mensen gaan in dit soort trajecten van het kastje naar de muur en terug zonder ook maar iets op te schieten. Dat is wat ik er van weet.
Werken voor de uitkering is het, meer niet, maar ze weten het op papier als de ultieme oplossing te verkopen.
En daar is dus niets mis mee.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 11:48 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Hier is het om te doen, niet meer en niet minder.
Natuurlijk wel. Actief zijn, ritme krijgen... helpt allemaal. En je voorkomt tevens dat mensen vanuit de uitkering de hele dag zwart aan het klussen zijn. Nu kunnen ze dat nog maar halve dagen...quote:Geef die mensen fatsoenlijk perspectief op een redelijk salaris en dito werk, dat helpt, dit soort praktijken schiet niemand iets mee op.
In wat voor zin is dat een "beloning" voor "werkend Nederland" aangezien zij er in de praktijk niets van zullen meekrijgen?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:08 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Zie het niet als straf, maar als beloning voor werkend Nederland die deze prut maandelijks betaald.
Of ze worden gemotiveerd om iets te zoeken wat ze wel leuk vinden...quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:07 schreef Mignon het volgende:
Het doel is dus ook om die personen weer aan het werk te krijgen. Met alle respect, maar het lijkt mij niet dat sneeuw schuiven en met oude mensen wandelen nou echt fantastisch is om te doen of dat 't mensen motiveert. Ik bedoel: je moet d'r maar net een feeling mee hebben, dus zodra mensen dit verplicht moeten doen krijg je vast weer veel ongemotiveerde werkers.
Als je niet kan werken hoef je niet te werken. Dat lijkt mij logisch...quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:09 schreef FAUSTINO het volgende:
vergeet niet de velen arbeidsongeschikten die in de bijstand zitten
Als het daadwerkelijk reintegratie bevordert niet nee. Ik heb daar zo mijn twijfels bij.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Werken voor de uitkering... Daar is toch niets mis mee?
Alle hypocrieten die de uitkeringstrekkers de mogelijkheid geven om zwart te klussen zouden we ook aan de hoogste boom moeten opknopen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:38 schreef DS4 het volgende:
Natuurlijk wel. Actief zijn, ritme krijgen... helpt allemaal. En je voorkomt tevens dat mensen vanuit de uitkering de hele dag zwart aan het klussen zijn. Nu kunnen ze dat nog maar halve dagen...
Opgeruimde parkjes b.v. zijn erg prettig.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:39 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
In wat voor zin is dat een "beloning" voor "werkend Nederland" aangezien zij er in de praktijk niets van zullen meekrijgen?
Prima toch? Hebben ze iets om handen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:13 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Voor veel van die mensen is er juist geen perspectief op de arbeidsmarkt,
Dat hoeft niet zo te zijn... goede bedoelingen in een stelsel van 'sociale zekerheid' gaan toevoegen en allerhande 'hulpverleners' en 'werkverschaffing' gaan financieren énkel vanuit het idee 'dat je beter iets kunt doen' heeft al genoeg sociale rampen én steeds meer stijgende overheidsuitgaven geschapen...quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er zullen best haken en ogen aan zitten. Maar niets doen is in ieder geval niet zo verstandig.
Hé, het "ik heb gelijk, dus mensen die het niet met mij eens zijn, denken niet kritisch na" argument!quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 12:28 schreef Mignon het volgende:
Werken naar vermogen, inderdaad. Ik vind het in ieder geval verbazingwekkend dat er zoveel mensen zijn die hier niet kritisch over nadenken en dit als een uitstekend plan zien.
20 uur je handjes laten wapperen slavernij noemen. Dan ben je toch niet goed snik als je het mij vraagt.quote:
Maar verlaag de uitkering van dit soort uitvreters dan met 25%, laat ze verplicht verhuizen naar regio's waar niemand meer wil wonen, enz. enz. Als men niet mee wil doen prima... maar dan doen ze dus ook niet meer mee!quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 13:17 schreef Xa1pt het volgende:
Dat dus. Als je mensen hebt die koste wat kost echt niet willen werken krijg je die - hoeveel geld en moeite je er ook insteekt - toch niet aan het werk. Laat ze lekker met rust en in hun sop gaar koken. De maatregelen die men wil nemen om ze toch nog iets te zien doen zijn bij voorbaat al verloren moeite en zorgen alleen maar voor meer gevoelens van onzekerheid en minderwaardigheid bij de mensen die wel gemotiveerd zijn en iets willen doen. Steek daar liever geld en moeite in.
Heerlijk inderdaad.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
20 uur je handjes laten wapperen slavernij noemen. Dan ben je toch niet goed snik als je het mij vraagt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |