Hier verder.quote:Aangezien libertariers momenteel vrijwel ieder topic wat er is kapen om hun elpee op te zetten.
Misschien handig om al die discussies hier te concentreren. Dan raken andere discussies niet ontspoord door discussies over het al dan niet nodig zijn van een overheid.
Zo jong zijn de meesten ook niet meer.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:19 schreef Terecht het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Bij de meeste jongeren is het gewoon gebral. Dan heb je nog een zwik zelfbenoemde libertariers die het vrijheidsmantra van het libertarisme gebruiken om hun wat minder frisse kanten mee te maskeren. Vaak merk je na enkele posts al wel wie er een geparfumeerde drol is en wie een Ware Volgeling.
Zeker, libertariers gaan er immers prat op dat ik me zal gedragen omdat ik anders een slechte reputatie krijg en niemand met me zaken wil doen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:34 schreef Janneke141 het volgende:
En over die 'ID-plicht', heb je die nodig?
Dat betekent dat het voor veel mensen gewenst is dat ze een ID hebben, maar dat is wat anders dan een verplichting.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zeker, libertariers gaan er immers prat op dat ik me zal gedragen omdat ik anders een slechte reputatie krijg en niemand met me zaken wil doen.
Maar je kan geen reputatie hebben zonder vastgelegde identiteit. Anders kan ik wanneer ik me misdragen heb gewoon een andere identiteit aannemen. En niemand die het hoeft te weten.
Zolang ID's in private handen zijn kan ik er in principe zoveel nemen als ik wil. Ik kan immers bij ieder ID bedrijf een nieuwe ID kopen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat betekent dat het voor veel mensen gewenst is dat ze een ID hebben, maar dat is wat anders dan een verplichting.
De vraag is, hoe kom je aan een identiteitsbewijs dat ook door de andere partij wordt geaccepteerd?
Waarom het eigendomsrecht van je buurman erkennen? Op basis waarvan dan? Ik accepteer zijn claim gewoon niet want mijn claim is sterker, vind ikquote:Op maandag 22 oktober 2012 22:34 schreef Janneke141 het volgende:
Je kunt natuurlijk prima schriftelijk vastleggen met je buurman waar je erfgrens ligt. De straat is ook van iemand, of van een coöperatie, dus ook dat kun je vastleggen middels bindende afspraken tussen de relevante partijen.
De vraag is wat er gebeurt als een wildvreemde ineens een spoorlijn door je voortuin gaat bouwen.
En over die 'ID-plicht', heb je die nodig?
Ja dan moet je onderhandelen is dan het vaste antwoord.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:44 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, probeer maar eens een snelweg aan te leggen zonder een instrument als onteigening.
Geweldig tochquote:Op maandag 22 oktober 2012 22:44 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, probeer maar eens een snelweg aan te leggen zonder een instrument als onteigening.
Er zijn altijd dwarsliggers die je niet weg krijgt. Aantrekkelijk idee voor ontwikkelaars.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja dan moet je onderhandelen is dan het vaste antwoord.
Zal een dure grap worden. Maar wonderwel is het toch goedkoper dan de overheid.
Zal in de praktijk denk ik wel meevallen, met dat soort acties heb je weinig vriendjes over in je straat en die heb je in een libertarische staat natuurlijk wel nodig. De overheid komt je niet helpen, dus daar zul je anderen voor moeten charteren natuurlijk.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Waarom het eigendomsrecht van je buurman erkennen? Op basis waarvan dan? Ik accepteer zijn claim gewoon niet want mijn claim is sterker, vind ik.
Geen industrieterreinen meer.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Geweldig toch? Een bulderbos dat werkt
.
Gewoon je buurman beschuldigen dat hij pedofiel is. Dan zul je zien hoe zeer de straat jou het gelijk geeft.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zal in de praktijk denk ik wel meevallen, met dat soort acties heb je weinig vriendjes over in je straat en die heb je in een libertarische staat natuurlijk wel nodig. De overheid komt je niet helpen, dus daar zul je anderen voor moeten charteren natuurlijk.
Oh ja, die is ook wel leuk.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gewoon je buurman beschuldigen dat hij pedofiel is. Dan zul je zien hoe zeer de straat jou het gelijk geeft.
Dan gooi ik het op een akkoordje met de buurman twee huizen verderop en delen we de winst.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zal in de praktijk denk ik wel meevallen, met dat soort acties heb je weinig vriendjes over in je straat en die heb je in een libertarische staat natuurlijk wel nodig. De overheid komt je niet helpen, dus daar zul je anderen voor moeten charteren natuurlijk.
Zou wel een keer leuk zijnquote:Op maandag 22 oktober 2012 22:55 schreef Janneke141 het volgende:
Maar ondertussen begint het interessant te worden: we hebben al drie interessante kwesties te pakken (uniciteit van legitimaties, eigendomsrecht, collectieve belangen (snelweg)) dus het wordt langzaamaan tijd voor reacties van de echte libertariërs want hier is natuurlijk een hele goede oplossing voor die wij nog niet hebben gezien.
Of gewoon willekeurige klinkers in een straat kopen, en als iemand daar dan opstaat ze neerschieten. Gewoon omdat het mag.quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:02 schreef Hexagon het volgende:
Maar de libertarische wereld biedt zoveel mogelijkheden als je een beetje fantasie hebt. Even een klassiekertje van stal halen.
Stel je voor ik zou iemand willen uitschakelen. Ik mag hem niet vermoorden. Maar ik mag wel een cirkel van land rondom zijn huis opkopen. Vervolgens verbiedt ik hem over mijn grond te gaan. Dat verzeker ik door er een muur met prikkeldraad erop rondom zijn huis te plaatsen. Ik sta geheel in mijn recht want mijn vrijheidt geeft me de mogelijkheid mijn buurman van mijn grond te weigeren en mijn perceel vol te bouwen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |