abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118329597
quote:
15s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 15:05 schreef Boldface het volgende:

[..]

Kan zo zijn, maar als ik kijk naar wat in Nederland de hitlijsten aanvoert (zie de eerdere links naar nummer 1-hits in de Single Top 100), moet ik concluderen dat het vooral bagger uit eigen land is.
Ik tel (veel) meer buitenlandse acts dan Nederlandse hoor...
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:10:48 #202
13973 ranja
image means nothing
pi_118329704
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 15:01 schreef Bosbeetle het volgende:
Aan de andere kant ben ik ook wel trots dat we hier in nederland gemakkelijk top 5 lijstjes over duitsland, canada, zweden etc uit de mauw kunnen schudden ik denk dat zoiets op een engels of amerikaans forum al een stukje lastiger wordt.
valt mee hoor... hier krijgen we een stuk of 20 lijstjes per dag, dat zijn natuurlijk wel 20 mensen die echt moeite doen om veel te kennen.
op rateyourmusic worden ook veel lijstjes gemaakt en daar komen bij de soortgenoten uit andere landen ook wel lijstjes met zweedse, duitse en zelfs nederlandse bands.
pi_118329783
quote:
15s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 15:05 schreef Boldface het volgende:

[..]

Kan zo zijn, maar als ik kijk naar wat in Nederland de hitlijsten aanvoert (zie de eerdere links naar nummer 1-hits in de Single Top 100), moet ik concluderen dat het vooral bagger uit eigen land is.
Ik denk trouwens dat je de verkeerde links voor je argument hebt gepakt, want het is juist het tweede deel van de zeroes waarin Nederlandse acts de overhand hebben. Te wijten aan de terugval van de CD-verkoop denk ik.
In Southern Sun
pi_118329889
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 15:12 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Ik denk trouwens dat je de verkeerde links voor je argument hebt gepakt, want het is juist het tweede deel van de zeroes waarin Nederlandse acts de overhand hebben. Te wijten aan de terugval van de CD-verkoop denk ik.
Er stond "enzovoort" bij hè... En hoe komt dat, die terugval in muziekverkoop, ten faveure van "foute" volksmuziek van het kaliber Jannes, Jordy van Loon en Sieneke? Staat de Engelse Top 40 ook vol met dat soort meuk? Ik dacht het niet...
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:16:35 #205
13973 ranja
image means nothing
pi_118329912
quote:
15s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 15:16 schreef Boldface het volgende:

Er stond "enzovoort" bij hè... En hoe komt dat, die terugval in muziekverkoop, ten faveure van "foute" volksmuziek van het kaliber Jannes, Jordy van Loon en Sieneke? Staat de Engelse Top 40 ook vol met dat soort meuk? Ik dacht het niet...
de UK charts staan vol met liedjes in de eigen taal :{
pi_118329992
quote:
15s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 15:16 schreef Boldface het volgende:

[..]

Die eerste vier jaar bewezen precies het tegendeel van je argument, dus gewoon verkeerd gekozen ondanks dat er enzovoort bij stond.

En geen idee waarom dat is! Omdat de 'muziekliefhebber' is gaan downloaden ofzo?
In Southern Sun
pi_118330203
quote:
2s.gif Op maandag 22 oktober 2012 13:20 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

die eerste toch niet echt... wel een beetje maar echt klein blijven mag je daar ook niet..

Niet met je eens hoor. Excelsior heeft zat 'kleine' acts in de gelederen. Daar maken ze ook niet echt een punt van. Volgens mij is het criterium nog altijd dat Ferry en Frans het leuk moeten vinden en dan kan je bij Excelsior terecht.

Sommige acts worden groot, maar dat is geen must.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_118330359
Overigens heb ik zelf een ruime honderd albums van Nederlandse artiesten in de collectie en denk ik wel te kunnen zeggen dat er genoeg bands zijn die binnen hun genre kwalitatief weinig onder hoeven te doen voor buitenlandse artiesten. Maar hangt ook van je smaak af natuurlijk. Er is in Nederland genoeg interessants te vinden. Probleem is echter wel dat als dergelijke acts in eigen land al amper bekendheid krijgen, dat je zeker niet kunt verwachten dat ze met buitenlandse acts concurreren.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_118330587
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 15:16 schreef ranja het volgende:
de UK charts staan vol met liedjes in de eigen taal :{
Volgens mij snap je best wat ik bedoel.

quote:
10s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 15:18 schreef Da_Sandman het volgende:
Die eerste vier jaar bewezen precies het tegendeel van je argument, dus gewoon verkeerd gekozen ondanks dat er enzovoort bij stond.

En geen idee waarom dat is! Omdat de 'muziekliefhebber' is gaan downloaden ofzo?
Volgens mij staat downloaden er redelijk los van. Wat je ziet, is dat fans van de Nederlandstalige volksmuziek wél hun artiesten trouw blijven en wél die singles kopen, cq. downloaden, terwijl dat met mainstream popmuziek niet het geval is. Ik gok dat het heeft te maken met het belang dat in Nederland aan muziek wordt gehecht. Dat is te beperkt naar mijn idee.
pi_118331591
Nederland is groot in de dance-wereld, maar stelt geen reet voor in de overige popwereld. En gaat dat ook niet meer doen.

Het hele uitgaanscircuit in Nederland is overgenomen door dance. We waren er vroeg bij toen het opkwam en hebben het binnen notime gecultiveerd als de standaard manier van een avondje uit. Zelfs naar de kroeg gaan betekend vaak dat je vanaf een uurtje of 10 aan een DJ vast zit. Als je bandjes wil zien dan kom je uit bij de mindere goden in een slecht bezocht buurthuis of bij 1 van de poppodia die hoofdzakelijk veilige buitenlandse acts boeken. Voor zover die poppodia niet weggesaneerd zijn of gedwongen zijn om voornamelijk van donderdag tot zaterdag een dance-avond te hebben. Er zijn nog maar weinig van de traditionele poptempels die meerdere keren per week popartiesten kunnen programmeren zonder failliet te gaan. En van degene die dat nog doen kiezen 9 van 10 voor een doelgroep-veilige programmering. Hier in de regio kun je standaard voor je bejaardenrock naar de Boerderij of voor je hippe folkrevival of zeiker-songwriter naar Rotown. Terwijl je daar vroeger nog wel eens een andere dwarsstraat tegenkwam. Niet je ding? Pech gehad, misschien staat er nog zo'n band die je al 1000x gezien hebt in het Paard ofzo. Bijna het hele popcircuit is eenheidsworst en inspireert voor geen meter meer. Zeker niet qua Nederlandse artiesten.

Ben je meer van de DJ's? Dan heb je meer geluk. In elk boerengat kun je elk weekend wel uit meerdere DJ's of stromingen kiezen. Als is het maar in een andere zaal van wat vroeger een partijcentrum was en en tegenwoordig een megadisco. Kijk: dat inspireert wel om eens buiten je hokje te kijken en te denken. En om aan de slag te gaan. Geen wonder dat we voorop lopen in de dancewereld.

Hebben we ook nog radio en TV. Met de lokale omroep van Volendam die landelijk uitzend. Mathijs die bandjes na 30 seconden afkapt en enkele keren per jaar ouwe meuk uitzend met de popprofessor. En de real life soap van Ali en zijn vriendjes in het bejaardentehuis. Om maar niet te beginnen over de FM-zenders met hun voorkeur voor Nederlandse bands die vooral heel goed buitenlandse mainstream kunnen imiteren maar dan met steenkolen engels (de Kanes, Ilses, Anouken en Go Back to the Zoo's). En die 's avonds dan vaak maar overschakelen naar de nieuwste dancetracks. Je moet de frisheid echt zoeken in het spaarzame 30 seconden bij DWDD en de beginnende 3FM-dj die de 3voor12 ons-kent-ons mores nog niet in de gaten heeft.

En daarom blijft popmuziek met internationale allure gewoon voorlopig margewerk in Nederland. We blijven het goed verstoppen en hopen dat men er zelf wel achter komen hoe het werkt.

Of we gaan de hele dag in de actualiteitenrubrieken roepen dat Afrojack nog zo lekker onbekend is in Nederland, maar in het buitenland de Michael Jackson status heeft. En dat beide nog echt geloven ook.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_118331828
Oh, ben ik helemaal mijn tirade over de internationale doorbraken van de 3fm-snoepjes op Sziget vergeten.
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_118332638
Het grappige is, een brede nationale muziekscene is zeker mogelijk. Ik neem Zweden vaak als voorbeeld hierin. Zweden produceert grote danceacts als Swedish House Mafia, garagerock als The Hives, punk als Refused, indie als Mando Diao en Lykke Li, en laat ik over de megastatus van de zweedse metalscene maar niet eens beginnen.

Er moet ook gezegd worden, ze durven er een stuk gewaagder te programmeren dan hier. Een band als Opeth zou bij ons toch echt niet in een ontbijtshow spelen.

pi_118332964
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 16:23 schreef Poespas het volgende:
Het grappige is, een brede nationale muziekscene is zeker mogelijk. Ik neem Zweden vaak als voorbeeld hierin. Zweden produceert grote danceacts als Swedish House Mafia, garagerock als The Hives, punk als Refused, indie als Mando Diao en Lykke Li, en laat ik over de megastatus van de zweedse metalscene maar niet eens beginnen.

Er moet ook gezegd worden, ze durven er een stuk gewaagder te programmeren dan hier. Een band als Opeth zou bij ons toch echt niet in een ontbijtshow spelen.

En dan vergeet je nog de succesvolle mainstream pop uit het verleden (zoals ABBA) en heden (zoals Robyn, Lykke Li en diverse anderen). Zijsprong even, maar kijk ook eens hoe ze daar een Nationaal Songfestival organiseren: talloze voorrondes, enorme zalen... - en zet dat dan af tegenover Nederland. Ook zo'n voorbeeld: nauwelijks budget voor, nauwelijks iemand die het interesseert. Laten we maar niet meer meedoen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2012 16:31:04 ]
pi_118334465
quote:
15s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 16:30 schreef Boldface het volgende:

[..]

En dan vergeet je nog de succesvolle mainstream pop uit het verleden (zoals ABBA) en heden (zoals Robyn, Lykke Li en diverse anderen). Zijsprong even, maar kijk ook eens hoe ze daar een Nationaal Songfestival organiseren: talloze voorrondes, enorme zalen... - en zet dat dan af tegenover Nederland. Ook zo'n voorbeeld: nauwelijks budget voor, nauwelijks iemand die het interesseert. Laten we maar niet meer meedoen.
Het opvallende van het songfestival is dat er blijkbaar ook echt mensen zijn die geloven dat Sieneke, de Toppers of de 3js een serieuze kans maken. Er is echt een enorme kloof tussen wat de gemiddelde Nederlander en wat de gemiddelde wereldburger fatsoenlijke muziek vind.
pi_118334535
quote:
19s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 16:00 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Het hele uitgaanscircuit in Nederland is overgenomen door dance. We waren er vroeg bij toen het opkwam en hebben het binnen notime gecultiveerd als de standaard manier van een avondje uit. Zelfs naar de kroeg gaan betekend vaak dat je vanaf een uurtje of 10 aan een DJ vast zit. Als je bandjes wil zien dan kom je uit bij de mindere goden in een slecht bezocht buurthuis of bij 1 van de poppodia die hoofdzakelijk veilige buitenlandse acts boeken. Voor zover die poppodia niet weggesaneerd zijn of gedwongen zijn om voornamelijk van donderdag tot zaterdag een dance-avond te hebben. Er zijn nog maar weinig van de traditionele poptempels die meerdere keren per week popartiesten kunnen programmeren zonder failliet te gaan. En van degene die dat nog doen kiezen 9 van 10 voor een doelgroep-veilige programmering. Hier in de regio kun je standaard voor je bejaardenrock naar de Boerderij of voor je hippe folkrevival of zeiker-songwriter naar Rotown. Terwijl je daar vroeger nog wel eens een andere dwarsstraat tegenkwam. Niet je ding? Pech gehad, misschien staat er nog zo'n band die je al 1000x gezien hebt in het Paard ofzo. Bijna het hele popcircuit is eenheidsworst en inspireert voor geen meter meer. Zeker niet qua Nederlandse artiesten.
Totáál niet mee eens. Ik woon nu niet bepaald in een uitgaanscentrum-walhalla, maar als ik wil kan ik buitenom de maandag en dinsdag iedere dag live muziek horen en vaak nog meerdere acts per dag ook. Varierend van singer/songwriter tot heel harde metal.

quote:
Ben je meer van de DJ's? Dan heb je meer geluk. In elk boerengat kun je elk weekend wel uit meerdere DJ's of stromingen kiezen. Als is het maar in een andere zaal van wat vroeger een partijcentrum was en en tegenwoordig een megadisco. Kijk: dat inspireert wel om eens buiten je hokje te kijken en te denken. En om aan de slag te gaan. Geen wonder dat we voorop lopen in de dancewereld.
Ik werk bij een van origine DJ-winkel die inmiddels is uitgegroeid tot grote muziekwinkel. Omdat muziek maken in Nederland lééft. Hier kan ik me dan ook totaal niet in vinden.
In Southern Sun
pi_118334550
quote:
19s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 17:11 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Het opvallende van het songfestival is dat er blijkbaar ook echt mensen zijn die geloven dat Sieneke, de Toppers of de 3js een serieuze kans maken. Er is echt een enorme kloof tussen wat de gemiddelde Nederlander en wat de gemiddelde wereldburger fatsoenlijke muziek vind.
Gaan we nou het Songfestival als graadmeter nemen ja?
In Southern Sun
pi_118334766
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 17:14 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Totáál niet mee eens. Ik woon nu niet bepaald in een uitgaanscentrum-walhalla, maar als ik wil kan ik buitenom de maandag en dinsdag iedere dag live muziek horen en vaak nog meerdere acts per dag ook. Varierend van singer/songwriter tot heel harde metal.
Ik ook, in een leeg buurthuis, een ongeïnteresseerde kroeg of een kraakhippiecommune.

quote:
Ik werk bij een van origine DJ-winkel die inmiddels is uitgegroeid tot grote muziekwinkel. Omdat muziek maken in Nederland lééft. Dus dit is ook totaal niet waar...
Het leeft ook best. Maar buiten de dance-scene is het lastig om verder te komen dan spelen voor een krat bier. Als je niet maakt waar de TROS of de 3voor12-kliek op nat gaat kan je hoogstens elk jaar een maandje langs de paar wat grotere podia touren en weer door met je krantenwijk.

Daarnaast zijn er ook veel meer thuis-DJ's en producers dan hobby-bandjes. Dat zal inmiddels echt wel een angstaanjagend veelvoud zijn. Dat zijn ook gewoon mensen die met muziek maken bezig zijn natuurlijk.
pi_118334832
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 17:15 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Gaan we nou het Songfestival als graadmeter nemen ja?
Er is in den lande meer animo voor dan voor de samenvatting van Lowlands of een documentaire over Paradiso.......

Dus een duidelijke graadmeter voor wat de gemiddelde Nederlander vind lijkt me.
pi_118335078
quote:
19s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 17:20 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Ik ook, in een leeg buurthuis, een ongeïnteresseerde kroeg of een kraakhippiecommune.

[..]

Het leeft ook best. Maar buiten de dance-scene is het lastig om verder te komen dan spelen voor een krat bier. Als je niet maakt waar de TROS of de 3voor12-kliek op nat gaat kan je hoogstens elk jaar een maandje langs de paar wat grotere podia touren en weer door met je krantenwijk.

Daarnaast zijn er ook veel meer thuis-DJ's en producers dan hobby-bandjes. Dat zal inmiddels echt wel een angstaanjagend veelvoud zijn. Dat zijn ook gewoon mensen die met muziek maken bezig zijn natuurlijk.
Ik in een volle, geboeide kroeg, een vrijwel altijd voor minstens de helft gevuld poppodium of in een meedeinende strandtent. Dus je eigen perceptie is niet altijd wat voor de rest van het land geldt, blijkt maar weer.

Verder geloof ik niet zo in dat 3voor12/TROS verhaal. Neem The Gathering, dat mateloos populair werd in Zuid-Amerika. Of Bløf, dat van kroegbandje uitgroeide tot misschien wel Neerlands bekendste band van de afgelopen twintig jaar. En echt niet alleen omdat zij volgens de TROS/3voor12 normen muziek maken.

Het landschap is veranderd, dat ben ik zeker met je eens. Er zijn meer DJ's dan hobby-bandjes maar daar zit met individualiteit en heel bepalende factor in.
In Southern Sun
pi_118335131
quote:
19s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 17:22 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Er is in den lande meer animo voor dan voor de samenvatting van Lowlands of een documentaire over Paradiso.......

Dus een duidelijke graadmeter voor wat de gemiddelde Nederlander vind lijkt me.
Het ging er toch om hoe het buitenland ons beoordeelde, niet om hoeveel Nederlanders er naar kijken?
In Southern Sun
pi_118335439
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 17:30 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Ik in een volle, geboeide kroeg, een vrijwel altijd voor minstens de helft gevuld poppodium of in een meedeinende strandtent. Dus je eigen perceptie is niet altijd wat voor de rest van het land geldt, blijkt maar weer.

Verder geloof ik niet zo in dat 3voor12/TROS verhaal. Neem The Gathering, dat mateloos populair werd in Zuid-Amerika. Of Bløf, dat van kroegbandje uitgroeide tot misschien wel Neerlands bekendste band van de afgelopen twintig jaar. En echt niet alleen omdat zij volgens de TROS/3voor12 normen muziek maken.

Het landschap is veranderd, dat ben ik zeker met je eens. Er zijn meer DJ's dan hobby-bandjes maar daar zit met individualiteit en heel bepalende factor in.
The Gathering komt nog uit een tijd dat er nog veel groter popcircuit was in Nederland. En kan zich nationaal qua bekendheid en populariteit natuurlijk in de verste verte niet meten met Kane, Di-Rect, Racoon of al die andere engelstalige bands die het hier goed doen, maar geen poot aan de grond krijgen in het buitenland.

Voor bands als the Gathering is het eerder een nadeel dan een voordeel dat ze uit Nederland komen. Kijk naar vergelijkbare bands uit Scandinavië. Die zijn zeker niet getalenteerder. Maar zijn wel wel wereldwijd grote namen in de stevige rockkringen, waar the Gathering slechts echt wat voorstelt in Zuid-Amerika en wat geselecteerde landen daarbuiten.

En Blof was al vrij snel een grote radioband, die Kattebel ontkwam je niet aan, die zijn juist al heel snel gecultiveerd in dat wereldje.

De TROS en 3voor12 zijn natuurlijk de beste voorbeelden uit een breder wereldje. Zet 3FM daar ook maar bij bv. Uit die kringen is een club artiesten ontstaan die onbeperkt aandacht lijken te krijgen nationaal, maar internationaal compleet niet serieus genomen worden, Blof hoort daar als geen ander bij natuurlijk.
pi_118335482
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 17:31 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Het ging er toch om hoe het buitenland ons beoordeelde, niet om hoeveel Nederlanders er naar kijken?
Dan is het songfestival een graadmeter als geen ander en snap ik je hele punt niet eigenlijk.
pi_118346459
Het ging me niet om het Songfestival als een graadmeter, maar meer om aan te tonen hoe ermee omgesprongen wordt. In Zweden is dat elk jaar een enorme happening, dat Nationale Songfestival. Bij ons helemaal niet.

Zweden is gewoon veel meer muziek-minded. Nederland veel minder. Hier heerst wansmaak en laat muziek mensen veel onverschilliger.
pi_118357248
quote:
15s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 21:23 schreef Boldface het volgende:
Het ging me niet om het Songfestival als een graadmeter, maar meer om aan te tonen hoe ermee omgesprongen wordt. In Zweden is dat elk jaar een enorme happening, dat Nationale Songfestival. Bij ons helemaal niet.

Zweden is gewoon veel meer muziek-minded. Nederland veel minder. Hier heerst wansmaak en laat muziek mensen veel onverschilliger.
Nee hoor.

De productie is bij ons, zowel absoluut als relatief, een stuk hoger.

De Nederlandse muziekindustrie publiceert rond de 70.000 tracks per jaar (waarvan rond de 8.000 Engelstalig). De Zweedse nog geen 20.000 (met een 6.000 Engelstalig) nummers.

Internationaal hebben Nederlandse artiesten méér succes. Tiesto, Vanbuuren, Simmons en Afrojack scoren gewoon beter dan Basshunter en Likkie luk. Ook omdat het nadeel van de Engelse taal voor Nederlanders teniet wordt gedaan doordat er alleen in de dance Nederlandse successen worden behaald. En daar is de factor taal een bijzaak.
Zweedse bands doen het in bepaalde rock subculturen internationaal beter. Maar dan gaat het over een marginaal verschijnsel.
pi_118363447
quote:
19s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 17:41 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

The Gathering komt nog uit een tijd dat er nog veel groter popcircuit was in Nederland. En kan zich nationaal qua bekendheid en populariteit natuurlijk in de verste verte niet meten met Kane, Di-Rect, Racoon of al die andere engelstalige bands die het hier goed doen, maar geen poot aan de grond krijgen in het buitenland.

Voor bands als the Gathering is het eerder een nadeel dan een voordeel dat ze uit Nederland komen. Kijk naar vergelijkbare bands uit Scandinavië. Die zijn zeker niet getalenteerder. Maar zijn wel wel wereldwijd grote namen in de stevige rockkringen, waar the Gathering slechts echt wat voorstelt in Zuid-Amerika en wat geselecteerde landen daarbuiten.

En Blof was al vrij snel een grote radioband, die Kattebel ontkwam je niet aan, die zijn juist al heel snel gecultiveerd in dat wereldje.

De TROS en 3voor12 zijn natuurlijk de beste voorbeelden uit een breder wereldje. Zet 3FM daar ook maar bij bv. Uit die kringen is een club artiesten ontstaan die onbeperkt aandacht lijken te krijgen nationaal, maar internationaal compleet niet serieus genomen worden, Blof hoort daar als geen ander bij natuurlijk.
Dat is natuurlijk wel vreemd ja, dat Bløf als Nederlandstalige band internationaal niet bekend is.

Ik blijf het vreemd vinden dat iets niet goed is omdat het buitenland het niet goed vindt.
In Southern Sun
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')