Prima, maar waag het dan niet om rond oud en nieuw de grens over te gaan DE in om inkopen te doen of vuurwerk te halen...quote:Op maandag 22 oktober 2012 06:04 schreef Daffodil31LE het volgende:
Voor die paar dagen dat er een vlokje sneeuw valt? Gewoon de banden die er altijd onderliggen. Tegenwoordig schijnen die dingen "zomerbanden" te heten...
In theorie is het wel veiliger ja, echter in de praktijk blijkt dat god weet hoeveel mensen geen flauw benul hebben en denken ja maar ik heb toch winterbanden? Nu kan ik gerust 130 rijden hoor.quote:Je merkt het verschil wel, het is dus veiliger
Je kan ook harder met een winterband als het sneeuwt of er sneeuw ligt. En toch dezelfde veiligheidsmarge behouden.quote:Op maandag 22 oktober 2012 08:18 schreef vosss het volgende:
[..]
In theorie is het wel veiliger ja, echter in de praktijk blijkt dat god weet hoeveel mensen geen flauw benul hebben en denken ja maar ik heb toch winterbanden? Nu kan ik gerust 130 rijden hoor.
En daarmee wordt het onveiliger.
Sterker nog, ik durf gerust te stellen dat heel die winterbanden niets meer zijn dan een schijnveiligheid. De mensen wanen zich veilig en rijden zoals ze in de zomer ook doen.
Dat is dus niet veilig. Je moet je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden.
Laat mij maar lekker op mn zomerband de winter doorrijden. Dan ben ik mij er ten volste van bewust dat ik het rustig aan moet doen en zodoende rij ik dan veel veiliger dan al die sukkels met hun winterbanden die me voorbij vliegen
quote:Het is nu door onderzoek bewezen: met winterbanden is de kans op een ongeluk kleiner. Bij een auto op zomerbanden stijgt de kans op een ongeval in de wintermaanden met 32 procent. Met winterbanden is dat slechts 12 procent. Onderzoek onder 25.000 schadegevallen door verzekeraar Centraal Beheer Achmea wijst uit dat winterbanden met name bij sneeuwval hun nut bewijzen, bevestigt ook verkeerspsycholoog Adriaan Heino van verzekeraar Centraal Beheer Achmea. Het onderzoek geeft aan dat winterbanden daadwerkelijk een positief effect hebben. Eerder zeiden verkeerspsychologen te twijfelen aan het nut van winterbanden. Die zouden automobilisten een vals gevoel van veiligheid kunnen geven en kunnen leiden tot de gedachte dat ook op besneeuwde wegen flink kan worden doorgereden. Toch stelt Centraal Beheer Achmea winterbanden niet verplicht.
Wat hij zegt.quote:Op maandag 22 oktober 2012 08:18 schreef vosss het volgende:
[..]
In theorie is het wel veiliger ja, echter in de praktijk blijkt dat god weet hoeveel mensen geen flauw benul hebben en denken ja maar ik heb toch winterbanden? Nu kan ik gerust 130 rijden hoor.
En daarmee wordt het onveiliger.
Sterker nog, ik durf gerust te stellen dat heel die winterbanden niets meer zijn dan een schijnveiligheid. De mensen wanen zich veilig en rijden zoals ze in de zomer ook doen.
Dat is dus niet veilig. Je moet je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden.
Laat mij maar lekker op mn zomerband de winter doorrijden. Dan ben ik mij er ten volste van bewust dat ik het rustig aan moet doen en zodoende rij ik dan veel veiliger dan al die sukkels met hun winterbanden die me voorbij vliegen
Diezelfde theorie is ook al bewezen met het type auto dat je rijdt. Menig Volvo-rijder waande zich ook onkwetsbaar in zijn auto, waardoor deze meer risico nam. Bron zal ik er even bijzoeken, maar als ik 'm niet kan vinden moet je me maar op m'n woord geloven.quote:Op maandag 22 oktober 2012 08:18 schreef vosss het volgende:
[..]
In theorie is het wel veiliger ja, echter in de praktijk blijkt dat god weet hoeveel mensen geen flauw benul hebben en denken ja maar ik heb toch winterbanden? Nu kan ik gerust 130 rijden hoor.
En daarmee wordt het onveiliger.
Sterker nog, ik durf gerust te stellen dat heel die winterbanden niets meer zijn dan een schijnveiligheid. De mensen wanen zich veilig en rijden zoals ze in de zomer ook doen.
Dat is dus niet veilig. Je moet je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden.
Laat mij maar lekker op mn zomerband de winter doorrijden. Dan ben ik mij er ten volste van bewust dat ik het rustig aan moet doen en zodoende rij ik dan veel veiliger dan al die sukkels met hun winterbanden die me voorbij vliegen
Als je toch zoekt; doe het dan ook voor de autogordel en de airbagquote:Op maandag 22 oktober 2012 08:53 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Diezelfde theorie is ook al bewezen met het type auto dat je rijdt. Menig Volvo-rijder waande zich ook onkwetsbaar in zijn auto, waardoor deze meer risico nam. Bron zal ik er even bijzoeken, maar als ik 'm niet kan vinden moet je me maar op m'n woord geloven.
Klopt, dit geldt ook voor ABS, ESP, TC, rubber banden, ruitenwissers, kreukelzones, hoofdsteunen, mistlampen en vering.quote:Op maandag 22 oktober 2012 08:55 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Als je toch zoekt; doe het dan ook voor de autogordel en de airbag![]()
Bij beide uitvindingen is hetzelfde effect gezien.
Uiteindelijk bied het je ook meer bescherming, je moet het alleen niet door trekken naar het extreme. Overal zit een max aan, dat is wat mensen nog weleens vergeten. Gezonde dosis verstand, kun je altijd gebruiken.quote:Op maandag 22 oktober 2012 08:53 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Diezelfde theorie is ook al bewezen met het type auto dat je rijdt. Menig Volvo-rijder waande zich ook onkwetsbaar in zijn auto, waardoor deze meer risico nam. Bron zal ik er even bijzoeken, maar als ik 'm niet kan vinden moet je me maar op m'n woord geloven.
Ja, allemaal waar.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:09 schreef mstx het volgende:
[..]
Klopt, dit geldt ook voor ABS, ESP, TC, rubber banden, ruitenwissers, kreukelzones, hoofdsteunen, mistlampen en vering.
Als iedereen nou zonder vering zou rijden en rubber banden zou vervangen door houten exemplaren zou het een stuk veiliger zijn, want niemand kan dan harder dan 10km/h rijden.
Nee, als je ten alle tijden de weg op moet.quote:Op maandag 22 oktober 2012 06:00 schreef Mattt het volgende:
Als je veel met de auto de weg op moet, dan winterbanden!
kloptquote:Op maandag 22 oktober 2012 08:55 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Als je toch zoekt; doe het dan ook voor de autogordel en de airbag![]()
Bij beide uitvindingen is hetzelfde effect gezien.
Goh, dit is nog eens een wel onderbouwde postquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:05 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Nee, als je ten alle tijden de weg op moet.
Onzin verhaal van een vrek.quote:Op maandag 22 oktober 2012 08:18 schreef vosss het volgende:
In theorie is het wel veiliger ja, echter in de praktijk blijkt dat god weet hoeveel mensen geen flauw benul hebben en denken ja maar ik heb toch winterbanden? Nu kan ik gerust 130 rijden hoor.
En daarmee wordt het onveiliger.
Sterker nog, ik durf gerust te stellen dat heel die winterbanden niets meer zijn dan een schijnveiligheid. De mensen wanen zich veilig en rijden zoals ze in de zomer ook doen.
Dat is dus niet veilig. Je moet je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden.
Laat mij maar lekker op mn zomerband de winter doorrijden. Dan ben ik mij er ten volste van bewust dat ik het rustig aan moet doen en zodoende rij ik dan veel veiliger dan al die sukkels met hun winterbanden die me voorbij vliegen
heb alleen rubbere banden want die hadden ze al op stoommachinesquote:Op maandag 22 oktober 2012 09:09 schreef mstx het volgende:
[..]
Klopt, dit geldt ook voor ABS, ESP, TC, rubber banden, ruitenwissers, kreukelzones, hoofdsteunen, mistlampen en vering.
Als iedereen nou zonder vering zou rijden en rubber banden zou vervangen door houten exemplaren zou het een stuk veiliger zijn, want niemand kan dan harder dan 10km/h rijden.
Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen?quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:16 schreef jitzzzze het volgende:
Goh, dit is nog eens een wel onderbouwde post
Je punt snap ik wel, maar je redenatie zou wellicht ook wel interessant zijn. Maar gezien je bovenstaande post is dat wellicht wat te hoog gegrepen voor je.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:17 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
ik ken op mijn werk genoeg gevallen ik hem me bandjes laten wisselen en boem de 2e straat verder zitten ze al op een varkensrugquote:Op maandag 22 oktober 2012 09:10 schreef practics het volgende:
[..]
Uiteindelijk bied het je ook meer bescherming, je moet het alleen niet door trekken naar het extreme. Overal zit een max aan, dat is wat mensen nog weleens vergeten. Gezonde dosis verstand, kun je altijd gebruiken.
Maar veel gehoorde anti winterbanden slogan is wel, Ik rij wel rustiger. Je vergeet daar bij, dat 9/10 Nederlanders zonder winterbanden dan gezellig massaal in een rijtje achter elkaar gaat rijden met 50km/pu. Terwijl iemand met winterbanden makkelijk met met 70 op 2de baan er langs heen kan. Maar alle anti winterbanden lopen dan te schreeuwen dat je gevaarlijk bezig ben bla bla bla, ze vergeten 1 ding, als ik op de 2de baan moet remmen zit er meer ruimte en afstand tussen mijn voor en achter ganger, dan bij de zomerband rijder in het rijtje. Dus ik sta al sneller stil, heb meer afstand, en rij op minder plat gereden sneeuw.
Als de voorste in dat rijtje ook maar iets krijgt, klapt de rest er op, en mocht je dan wel voldoende afstand hebben, mag je hopen dat de gene die achter jou rijd ook net zo oplettend is. Terwijl op de 2de baan de afstand tussen voor en achter ligger vaak meer dan 100m is.
Heeft niet alleen met sneeuw te maken, ook met het hardheid van het rubber icm buitentemperatuur.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:19 schreef T42 het volgende:
[..]
ik ken op mijn werk genoeg gevallen ik hem me bandjes laten wisselen en boem de 2e straat verder zitten ze al op een varkensrugomdat ze dachten op sneeuw normaal te kunnen rijden.
mensen denken dat winterbanden wondermiddelen zijn voor de 3 dagen sneeuw perjaar
Precies. Net volop wielspin proberen weg te rijden, ook zoiets moois. "Wat raar, ik heb toch winterbanden?"quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:19 schreef T42 het volgende:
[..]
ik ken op mijn werk genoeg gevallen ik hem me bandjes laten wisselen en boem de 2e straat verder zitten ze al op een varkensrugomdat ze dachten op sneeuw normaal te kunnen rijden.
mensen denken dat winterbanden wondermiddelen zijn voor de 3 dagen sneeuw perjaar
dat is de theorie jahquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:20 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Heeft niet alleen met sneeuw te maken, ook met het hardheid van het rubber icm buitentemperatuur.
Maar idd, mensen die denken dat ze een bocht nog steeds met dezelfde snelheid kunnen nemen terwijl het er spiegelglad is, omdat ze winterbanden gemonteerd hebben zijn dom.
Blijf er bij dat als je normaal rijdt, en normaal is dan rijden zoals de situatie toelaat, je met winterbanden veiliger bent dan met zomerbanden.
jah dat zeggen ze dan ook in de pauzequote:Op maandag 22 oktober 2012 12:21 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Precies. Net volop wielspin proberen weg te rijden, ook zoiets moois. "Wat raar, ik heb toch winterbanden?"![]()
![]()
![]()
Dus omdat jij iets simpels niet snapt is het voor mij te hoog gegrepen?quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:18 schreef jitzzzze het volgende:
Je punt snap ik wel, maar je redenatie zou wellicht ook wel interessant zijn. Maar gezien je bovenstaande post is dat wellicht wat te hoog gegrepen voor je.
En waarom moet ik dit verhaal lezen? kijk eens wat ik zei:quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:19 schreef T42 het volgende:
[..]
ik ken op mijn werk genoeg gevallen ik hem me bandjes laten wisselen en boem de 2e straat verder zitten ze al op een varkensrugomdat ze dachten op sneeuw normaal te kunnen rijden.
mensen denken dat winterbanden wondermiddelen zijn voor de 3 dagen sneeuw perjaar
Dat dekt de lading voldoende lijkt me.quote:Uiteindelijk bied het je ook meer bescherming, je moet het alleen niet door trekken naar het extreme. Overal zit een max aan, dat is wat mensen nog weleens vergeten. Gezonde dosis verstand, kun je altijd gebruiken.
Dat snapte ik de eerste keer ook wel, blijkbaar ben jij diegene die lezen wat moeilijk vind. Maakt verder niet uit, daarom zal ik ook maar eens duidelijk uitleggen wat ik bedoel:quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:28 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Dus omdat jij iets simpels niet snapt is het voor mij te hoog gegrepen?
Dan zal ik het wel even voor je uitleggen.
Het maakt niet uit hoeveel km je per jaar rijdt maar het gaat erom dat je elke km zo veilig mogelijk kunt rijden.
Dus als je afhankelijk bent van je auto (dus ten alle tijde de weg op moet) zijn winterbanden veiliger dan geen winterbanden.
Toyo R888quote:
Gemiddeld maar 25 per jaar hoor.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:19 schreef T42 het volgende:
[..]
ik ken op mijn werk genoeg gevallen ik hem me bandjes laten wisselen en boem de 2e straat verder zitten ze al op een varkensrugomdat ze dachten op sneeuw normaal te kunnen rijden.
mensen denken dat winterbanden wondermiddelen zijn voor de 3 dagen sneeuw perjaar
Michelin Alpin, meer hoef je niet te weten over winterbandenquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:54 schreef Rainesz het volgende:
A.s. zaterdag wel een item in Kassa over winterbanden trouwens.
En ik weet nu al wat daar uit zou moeten komen:quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:54 schreef Rainesz het volgende:
A.s. zaterdag wel een item in Kassa over winterbanden trouwens.
uiteraard, meelullen met de massa, zijn ze goed in bij kassaquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:56 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En ik weet nu al wat daar uit zou moeten komen:
Winterbanden zijn alleen beter als het sneeuwt (of sneeuw ligt) of ijsvorming is, zomerbanden zijn beter als het droog is of regent...
In Duitsland geldt toch alleen tijdens winterseomstandigheden dat ze verplicht zouden zijn?quote:Op maandag 22 oktober 2012 06:30 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Prima, maar waag het dan niet om rond oud en nieuw de grens over te gaan DE in om inkopen te doen of vuurwerk te halen...
Correct. Maar je weet natuurlijk nooit wanneer dat die omstandigheden zich zullen voordoen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:59 schreef Rainesz het volgende:
[..]
In Duitsland geldt toch alleen tijdens winterseomstandigheden dat ze verplicht zouden zijn?
Of ben ik dan volledig verkeerd ingelicht?
Je bent prima geïnformeerd! Letterlijk is het volgens mij zo dat je je auto aan moet passen aan de omstandigheden. Lekker vaag. Dat betekent dus ook antivries ruitenwisservloeistof.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:59 schreef Rainesz het volgende:
[..]
In Duitsland geldt toch alleen tijdens winterseomstandigheden dat ze verplicht zouden zijn?
Of ben ik dan volledig verkeerd ingelicht?
ter aanvulling ofzoquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:39 schreef practics het volgende:
[..]
En waarom moet ik dit verhaal lezen? kijk eens wat ik zei:
[..]
Dat dekt de lading voldoende lijkt me.
ik heb juist graag sneeuwquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:52 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Gemiddeld maar 25 per jaar hoor.
En dan tellen de dagen dat het blijft liggen nog niet mee...
http://www.compendiumvoor(...)ederland.html?i=9-54
Winter van 2011/2012 staat hier niet bij helaas aangezien de meeste sneeuw in het 2012 gedeelte viel.
En dat is dom. De mythe dat winterbanden al beter presteren bij temperaturen onder 7 graden celsius is ook allang achterhaald. Onder andere in de AutoWeek heeft ooit een test gestaan waaruit bleek dat winterbanden pas beter gaan presteren bij temperaturen op of onder het vriespunt.quote:Op maandag 22 oktober 2012 13:03 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Correct. Maar je weet natuurlijk nooit wanneer dat die omstandigheden zich zullen voordoen.
Zo vertrok ik gisteren met een temperatuur van 17 graden thuis, en op een bepaald moment gaf de boordcomputer maar meer 6.5 graden aan (in Duitsland). Wat ik daarmee wil aangeven, is dat je nooit weet wat het weer onderweg gaat doen. Daarom is het min of meer gebruikelijk dat de winterbanden in Duitsland eronder liggen van November tot en met Maart.
Same here.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:21 schreef Luxuria het volgende:
Daar heb ik geen geld voor, ik ben maar een arme student (met auto)...
Iedereen die dit zegt daag ik uit om in de winter naar mijn huis te rijdenquote:Op maandag 22 oktober 2012 15:04 schreef Kreator het volgende:
Zomerbanden natuurlijk. Winterbanden is een commercieel grapje.
Ja, maar we wonen niet allemaal binnen de poolcirkel hè. In nederland sneeuwt het 2 dagen en voor de rest is het te warm voor winterbanden. Bovendien strooit men hier meer zout per winter dan de rest vd wereld bij elkaar.quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:09 schreef Fogel het volgende:
Iedereen die dit zegt daag ik uit om in de winter naar mijn huis te rijden![]()
Dat weet ik...quote:Op maandag 22 oktober 2012 13:50 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
En dat is dom. De mythe dat winterbanden al beter presteren bij temperaturen onder 7 graden celsius is ook allang achterhaald. Onder andere in de AutoWeek heeft ooit een test gestaan waaruit bleek dat winterbanden pas beter gaan presteren bij temperaturen op of onder het vriespunt.
Boven die temperaturen presteren "zomerbanden" merkbaar beter, zeker op nat wegdek.
En dat.quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:25 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ja, maar we wonen niet allemaal binnen de poolcirkel hè. In nederland sneeuwt het 2 dagen en voor de rest is het te warm voor winterbanden. Bovendien strooit men hier meer zout per winter dan de rest vd wereld bij elkaar.
Pilot alpinquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:55 schreef Klonk het volgende:
[..]
Michelin Alpin, meer hoef je niet te weten over winterbanden
Begrijpend lezen is inderdaad lastig soms ja..........quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:26 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat weet ik...
-2 dacht ik.
Maar je kan ook met 10 graden thuis vetrekken en dat het dan onderweg gaat sneeuwen...
Begrijpend lezen is lastig soms, ik weet het...
Het ging over Duitsland...quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:31 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is inderdaad lastig soms ja..........
Aangezien ik refereerde aan het rondrijden op winterbanden van november tot maart.
2 maanden rondrijden met winterbanden volstaat (is eigenlijk al te lang), aangezien het niet zoveel dagen vriest in Nederland. Alle overige dagen rijdt je - onder het mom van "veiligheid" - juist minder veilig rond.
Dan nog, tenzij je in de Alpen woont is het ook in Duitsland niet van november tot en met maart onder het vriespunt, sterker nog in oktober, november en maart kan het ook in Duitsland zelfs nog lente-achtige temperaturen worden.quote:
Nee, tuurlijk niet. Maar je weet nooit wanneer het dat wel doet. Of ga je elke dag de banden wisselen of zo?quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:34 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dan nog, tenzij je in de Alpen woont is het ook in Duitsland niet van november tot en met maart onder het vriespunt.
als ik hem weer aan de gang krijg:quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:09 schreef Fogel het volgende:
[..]
Iedereen die dit zegt daag ik uit om in de winter naar mijn huis te rijden![]()
Maar voor verkeer in Nederland volstaan nagenoeg altijd zomerbanden inderdaad.
Ik wel. Ik heb daar zo mijn mannetjes voor.quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:34 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Nee, tuurlijk niet. Maar je weet nooit wanneer het dat wel doet. Of ga je elke dag de banden wisselen of zo?
quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:36 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik wel. Ik heb daar zo mijn mannetjes voor.
[ afbeelding ]
Plaatje doet het niet voor andere.quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:36 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik wel. Ik heb daar zo mijn mannetjes voor.
[ afbeelding ]
Uiteraard niet, en in bepaalde delen van Duitsland begrijp ik de keuze voor winterbanden volkomen, maar het toont wel de "onlogica" van winterbanden aan. Mensen schaffen massaal winterbanden aan voor de veiligheid, terwijl ze er slechts 20% van de tijd profijt van hebben en 80% van de tijd juist inleveren op remweg en wegligging.quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:34 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Nee, tuurlijk niet. Maar je weet nooit wanneer het dat wel doet. Of ga je elke dag de banden wisselen of zo?
Wat een enorm tof ding!quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:36 schreef T42 het volgende:
[..]
als ik hem weer aan de gang krijg:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hmzz, tijdens het Tanken maar een gokje nemen dan deze winter.quote:Op maandag 22 oktober 2012 13:10 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Je bent prima geïnformeerd! Letterlijk is het volgens mij zo dat je je auto aan moet passen aan de omstandigheden. Lekker vaag. Dat betekent dus ook antivries ruitenwisservloeistof.
Boete is niet zo schokkend trouwens, tenzij je gevaar oplevert.
Nou, ik hoop dat je nooit achter me aan rijd als ik eens hard moet remmen. In wat voor omstandigheden dan ookquote:Op maandag 22 oktober 2012 17:39 schreef virl3 het volgende:
Ik heb er chinese bandjes onder liggen, Duro DP-8000.
Als ik er op google zie ik all season. Zal wel goed zijn gok ik.
Klopt! Twee jaar geleden reden we terug vanuit Oostenrijk. Voor de tunnel zonnetje en redelijk warm... Halverwege de tunnel sloegen alle ramen dicht en reden we de tunnel uit in een wittig landschap en dikke natte sneeuwbuien. Heel apart om mee te maken. Toen helaas geen winterbanden, net voor die vakantie gewisseld.quote:Op maandag 22 oktober 2012 13:03 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Correct. Maar je weet natuurlijk nooit wanneer dat die omstandigheden zich zullen voordoen.
Zo vertrok ik gisteren met een temperatuur van 17 graden thuis, en op een bepaald moment gaf de boordcomputer maar meer 6.5 graden aan (in Duitsland). Wat ik daarmee wil aangeven, is dat je nooit weet wat het weer onderweg gaat doen. Daarom is het min of meer gebruikelijk dat de winterbanden in Duitsland eronder liggen van November tot en met Maart.
Niet als je een BMW hebt.quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:27 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
En dat.
Een paar goede zomerbanden is hier in Nederland echt de beste koop die je kan doen als je banden wilt kopen.
Paar betonnen zuilen ofzo in de laadruimte en gaan!quote:Op maandag 22 oktober 2012 19:58 schreef Andyy het volgende:
Had vorig jaar met een FWD auto moeite met wegkomen met sneeuw. We hebben nu een RWD bak, dus maar winterbanden eronder, anders kom ik al helemaal niet weg
Maar bij een aanrijding ben je sowieso schuldig als je je niet hebt aangepast aan de weersomstandigheden (wat verder gaat dan alleen de bandjes idd), dat is erg vervelend. Het gaat niet om de boete (het is geen Nederland tenslotte).quote:Op maandag 22 oktober 2012 13:10 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Je bent prima geïnformeerd! Letterlijk is het volgens mij zo dat je je auto aan moet passen aan de omstandigheden. Lekker vaag. Dat betekent dus ook antivries ruitenwisservloeistof.
Boete is niet zo schokkend trouwens, tenzij je gevaar oplevert.
Nee, je bent niet meteen schuldig. Zou mooi zijn als je stil staat en iemand knalt achterop je. Je kan gedeeltelijk aansprakelijk gesteld worden, en dat is ook nagelang de situatie. Daarnaast keren verzekeringen gewoon alles uit hier...quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:01 schreef LoggedIn het volgende:
Maar gevoelsmatig heb ik liever op papier een "langere remweg" op winterbanden als de zon schijnt, dan dat ik in de sneeuw/ijs extra snel volledig de controle over mn auto kwijt raak
[..]
Maar bij een aanrijding ben je sowieso schuldig als je je niet hebt aangepast aan de weersomstandigheden (wat verder gaat dan alleen de bandjes idd), dat is erg vervelend. Het gaat niet om de boete (het is geen Nederland tenslotte).
http://www.baarfinancieel(...)erplicht-of-niet.htmquote:Standpunt verzekeraars bij ongeval zonder winterbanden
Let op: Raak je betrokken bij een ongeval, dan kan er nog een vervelend staartje volgen. De Duitse justitie zou je kunnen vervolgen als je met een auto op zomerbanden reed, ook al heb je geen schuld aan het ongeval. In hoeverre dit in de praktijk zal voorkomen, is afwachten. Voor de verzekering heeft het rijden op zomerbanden geen gevolgen; Nederlandse verzekeraars keren gewoon uit, ook als je schuldig bent aan het ongeval. En ook Duitse verzekeraars doen niet moeilijk als een auto op zomerbanden bij een winters ongeluk betrokken raakt, aldus een artikel in het Duitse tijdschrift Focus
Binnenkort dan maar 's kijken of ik kan bumperkleven achter een auto met veel bananen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 17:53 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Nou, ik hoop dat je nooit achter me aan rijd als ik eens hard moet remmen. In wat voor omstandigheden dan ook
Doen, ik kan wel een nieuwe achterbumper gebruikenquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 08:34 schreef virl3 het volgende:
[..]
Binnenkort dan maar 's kijken of ik kan bumperkleven achter een auto met veel bananen.
Klopt, opzich zijn de meerkosten alleen de wissel. Als je investeert in een extra setje velgen zou je ook zelf kunnen wisselen. Wel slijten winterbanden harder als de temperatuur te hoog is voor de tijd van het jaar.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 08:38 schreef fruityloop het volgende:
De winterbanden gaan er binnenkort weer onder. Mijn vriendin moet redelijk vroeg op pad, en in een gemeente als de onze, met wat ze eufemistisch een "conservatief" strooibeleid noemen, zijn winterbanden hun geld meer dan waard. Dit uiteraard naast het aanpassen van de rijstijl etc. Verder doen we zo langer met de zomerbanden, dus de uiteindelijke kosten vallen ook wel mee..
En de opslag van het niet gebruikte setje. Niet iedereen heeft thuis plek om permanent 4 banden op te slaan.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:06 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Klopt, opzich zijn de meerkosten alleen de wissel. Als je investeert in een extra setje velgen zou je ook zelf kunnen wisselen. Wel slijten winterbanden harder als de temperatuur te hoog is voor de tijd van het jaar.
kul.quote:Op maandag 22 oktober 2012 08:18 schreef vosss het volgende:
De mensen wanen zich veilig en rijden zoals ze in de zomer ook doen.
echt het ene voorbeeldje noemen van iemand die er niks van snaptquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:19 schreef T42 het volgende:
[..]
ik ken op mijn werk genoeg gevallen ik hem me bandjes laten wisselen en boem de 2e straat verder zitten ze al op een varkensrugomdat ze dachten op sneeuw normaal te kunnen rijden.
mensen denken dat winterbanden wondermiddelen zijn voor de 3 dagen sneeuw perjaar
omdat jij te gierig of te arm bent (en met jou nog veel meer) sta ik straks weer in de filequote:Op maandag 22 oktober 2012 22:36 schreef Elusive het volgende:
Ik jakker ook altijd gewoon door op m'n zomerbandjes ook al heb ik een RWD. gewoon geen risico nemen en stapvoets rijden waar nodig(rotondes etc) Ik vermijd wel zoveel mogelijk binnendoorweggetjes
Ondertussen rij je zelf op all season banden.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:28 schreef Daeron het volgende:
Ik rijd al anderhalf jaar rond op all season bandjes, geen enkel probleem gehad de afgelopen winter. Winter daarvoor deed ik alles op zomerbandjes en merkte ik op bepaalde punten wel minder grip, maar dat was daarna een kwestie van mijn rijstijl aanpassen en nergens last van gehad.
Vorige winter lachte ik me dood toen ik keer op keer zonder problemen van mijn plek kwam en alle dure bakken in de straat met hun winterbanden en traction control en weet ik wat nog meer voor electronische shizzle erin zich vast zaten te graven en de auto zelfs uit het vak moesten duwen.
De banden maken maar een marginaal verschil vergeleken met de bestuurder in Nederlandse omstandigheden. Iemand die goed met zijn auto om kan gaan heeft in Nederland imho niets aan winterbanden.
er is nog nooit iemand bij mij binnen geredenquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:22 schreef rival het volgende:
[..]
echt het ene voorbeeldje noemen van iemand die er niks van snapt
mijn remweg is gewoon vele malen korter als er sneeuw ligt, en er gaat sneeuw liggen.
mensen met verstand snappen dat ze niet ineens op lijm rijden.
ik gok dat dit het 3e jaar op rij wordt dat er iemand met zomerbanden achterin knalt
Er zijn ook meer dan genoeg mensen op zomerbanden die denken dat ze gewoon op normale snelheid kunnen rijden. Maar dat vergeten we voor het gemak maar even.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:47 schreef T42 het volgende:
[..]
er is nog nooit iemand bij mij binnen gereden
en proficiat jij hebt de kennis... maar 90% van de andere lease rijders NIET.. die weten niet eens hoe ze hun olie moeten checken laat staan banden spanning
Bij mij al 2 jaar op rijquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:47 schreef T42 het volgende:
[..]
er is nog nooit iemand bij mij binnen gereden
juh rij al meer dan 10 jaar op diagonaal banden in de winterquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:24 schreef rival het volgende:
[..]
omdat jij te gierig of te arm bent (en met jou nog veel meer) sta ik straks weer in de file
natuurlijk ik raak alleen dingen die ik wil rakenquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:49 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Er zijn ook meer dan genoeg mensen op zomerbanden die denken dat ze gewoon op normale snelheid kunnen rijden. Maar dat vergeten we voor het gemak maar even.
De intelligentie van de persoon heeft echt niks met het soort banden te maken wat er onder ligt.
En er blijft nog steeds het feit staan dat je met zomerbanden een 2,5 keer groter risico hebt op een ongeluk dan met winterbanden in de winterperiode. Maar daar kijkt iedereen voor het gemak maar overheen omdat mensen zichzelf altijd superieur vinden rijden ten opzichte van anderen.
We hebben inderdaad ook een setje stalen velgen waar ze op zitten, dus dat wisselen doet mijn zwager, die automonteur is, even voor ons. En we slaan ze zelf op, gelukkig hebben we daar de ruimte wel voor.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:06 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Klopt, opzich zijn de meerkosten alleen de wissel. Als je investeert in een extra setje velgen zou je ook zelf kunnen wisselen. Wel slijten winterbanden harder als de temperatuur te hoog is voor de tijd van het jaar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. en deze wordt opgeleverd met winterbanden. Ik ben benieuwd wat het verschil is met rijden en grip op de weg. Op rotondes kan het door olie, blaadjes, etc. erg glad zijn als deze wegverkanteling heeft. Dit blijft dan lekker liggen en dan voel je dat je even schuift. Ik rij niet als een malloot en hou rekening met het feit dat ik kwetsbaar ben in het verkeer (21, V, geen kereltje van 16 met petje dus).
Verder zou het ook erg zonde zijn als ik met gladheid weer een ongeluk krijgt.
Bekijk het met all season banden eens van de andere kant. In zomerse omstandigheden presteren ze beter dan winterbanden en in winterse omstandigheden beter dan zomerbanden. Daarnaast hoef je ze niet 2x per jaar te (laten) wisselen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:24 schreef Fer het volgende:
Dit is slechts zelf bedachte theorie:
Winterbanden hebben een grover profiel dan zomerbanden, hierdoor hebben ze minder contactoppervlak met de weg. In principe zouden ze veel minder grip hebben op droog en nat wegdek hierdoor. vreemd genoeg hebben ze dat niet, ik denk dat het zachtere rubber hiervoor compenseert. Met als sterke nadeel de hogere slijtage boven de 7 graden.
De allseason band heeft een grover profiel dan zomerbanden, maar niet zo zacht rubber als een winterband. Het kleinere contactoppervlak wordt dus niet gecompenseerd door zachtere rubber. Op sneeuw zal het profiel weer niet grof genoeg zijn en op ijs het rubber niet zacht genoeg. Hierdoor presteert de all season dus in alle omstandigheden slechter dan zomer of winterbanden.
Persoonlijk vind ik winterbanden wel prettig om een besneeuwde parkeerplaats af te komen en op te trekken bij een stoplicht. Eenmaal op snelheid is het ook met winterbanden verraderlijk en heeft veiligheid vooral met de massa tussen de oren te maken.
Goedkope b-merk banden in de regen vind ik veel gevaarlijker persoonlijk.
dit dusquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:39 schreef Daeron het volgende:
[..]
Bekijk het met all season banden eens van de andere kant. In zomerse omstandigheden presteren ze beter dan winterbanden en in winterse omstandigheden beter dan zomerbanden. Daarnaast hoef je ze niet 2x per jaar te (laten) wisselen.
Daarnaast, hoe lang ligt er nu daadwerkelijk sneeuw in Nederland? 2-3 weken max. De overige 24-25 (als je er daadwerkelijk van november tot april op rijdt) weken rijd je dus op banden die niet presteren naar de omstandigheden die er zijn.
Dan kun je beter in de winter op all season banden rondrijden, goed ze presteren die 2 tot 3 weken misschien minder goed dan winterbanden, maar dat is een kwestie van je rijstijl aanpassen want ze presteren wel stukken beter dan zomerbanden in die omstandigheden.
Die vervolgens de hele zomer minder goed te presteren dan zomerbanden.quote:Dan kun je beter in de winter op all season banden rondrijden, goed ze presteren die 2 tot 3 weken misschien minder goed dan winterbanden
Dat is een misverstand, grip is hoofdzakelijk een zaak van rubbersoort en contactoppervlak. Pas als er heel veel water of modder op de weg ligt dient het afgevoerd te worden door het profiel, maar dit is bijzaak.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:28 schreef Fiorano het volgende:
Meer grip op nat wegdek juist omdat er sneller, meer water/troep afgevoerd kan worden.
Sja, als jij dat zo ziet moet je vooral rond blijven crossen met je zomerbanden.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:41 schreef vosss het volgende:
[..]
Die vervolgens de hele zomer minder goed te presteren dan zomerbanden.
Zowel die all seasons als winterbanden zie ik niet meer dan een "slimme" marketingtruc en die werkt kennelijk ook nog.
ik reageerde op de vent die winterbanden onzin vindt maar dan maar lekker stapvoets gaat rijdenquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 11:33 schreef T42 het volgende:
[..]
juh rij al meer dan 10 jaar op diagonaal banden in de winteren nog nooit gebotst daardoor..
Als een weg zo besneeuwd is en zo glad is geworden dat men stapvoets moet rijden met zomerbanden, dan kan men op winterbanden ook nauwelijks harder hoor. Dus dat lijkt me een kulargument.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:17 schreef rival het volgende:
[..]
ik reageerde op de vent die winterbanden onzin vindt maar dan maar lekker stapvoets gaat rijden
Ongetwijfeld, echter ik zie hele meutes met nasi goreng banden er onder die nog beroerder zijn dan zomerbanden onder ALLE omstandigheden. Maar dan wel hard kankeren op diegenen die met zomersloffen door blijven rijdenquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:04 schreef Pap89 het volgende:
Het verschil is echt mega groot (als je goede koopt).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daar gaat het uiteindelijk om.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 23:40 schreef Cybje het volgende:
Ben nooit meer in de buurt van een slipactie gekomen in elk geval, dus dan ga ik toch met een wat rustiger gevoel de weg op.
Als het flink geijzeld heeft dan heb je aan je winterbanden ook weinig meer hoor.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 23:40 schreef Cybje het volgende:
Ik heb Michelin Alpin A4 winterbanden en het verschil is echt gigantisch. Er is gewoon normaal te rijden op sneeuw, iets wat met de zomerbanden absoluut niet gaat. Neemt niet weg dat het voor de zekerheid wel verstandig is om wat voorzichtiger te doen.
En bij lage temperaturen merk ik het verschil ook al wel als het heeft geregend. Remmen en dergelijken gaat dan toch net even beter.
Bij een vorige auto ben ik met zomerbanden op sneeuw/ijzel wel eens andersom komen te staan. Gewoon totaal geen grip meer. Dan schrik je toch wel flink. Heb toen onder die auto ook winterbanden laten leggen en dat reed ook echt heel fijn. Ben nooit meer in de buurt van een slipactie gekomen in elk geval, dus dan ga ik toch met een wat rustiger gevoel de weg op.
Dat filmpje waarin de banden op een ijsbaan getest worden alweer vergeten? Of gewoon een selectief geheugen.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 11:04 schreef vosss het volgende:
[..]
Als het flink geijzeld heeft dan heb je aan je winterbanden ook weinig meer hoor.
weinig is niet niks.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 11:04 schreef vosss het volgende:
[..]
Als het flink geijzeld heeft dan heb je aan je winterbanden ook weinig meer hoor.
je was me net voor.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 11:10 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat filmpje waarin de banden op een ijsbaan getest worden alweer vergeten? Of gewoon een selectief geheugen.
Zelfs op ijs werken winterbanden nog steeds vele malen beter dan zomerbanden. En alle kleine beetje helpen dan wel op ijs. Maar vooral blijven volhouden dat het niet zo is.
quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 22:57 schreef ukga het volgende:
Grip zat met mn zomerbanden op sneeuw.
Voor het geval ik echt vast sta heb ik 2 sneeuwkettingen in de winter in mn auto liggenInteresseert me ook geen tering of jij vast komt te staan of jezelf om een boom vouwt omdat jij op zomerbanden rijd. Maar als jij daardoor iemand anders aanrijd of letsel toe brengt omdat je denkt dat je zo goed kan rijden dan kan je van mijn part (insert ernstige verwensing)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
Je speculatie gehalte is vrij groot in dezequote:Op woensdag 24 oktober 2012 11:44 schreef FalleNk810i het volgende:
[..]
Interesseert me ook geen tering of jij vast komt te staan of jezelf om een boom vouwt omdat jij op zomerbanden rijd. Maar als jij daardoor iemand anders aanrijd of letsel toe brengt omdat je denkt dat je zo goed kan rijden dan kan je van mijn part (insert ernstige verwensing)
Bedenk wel dat dat filmpje grotendeels op een egale indoor ijsvloer is gefilmd, de werkelijke (positieve) verschillen van winterbanden kunnen dus nog wel wat schelen. Aangevroren Hollandsche wegen met van die smots, klonten pekel, en weet ik wat niet meer, is een subtiel ander verhaal..quote:Op woensdag 24 oktober 2012 11:42 schreef Cybje het volgende:
Het verschil in het filmpje is nog wel wat extremer dan ik eigenlijk had verwacht, qua grip op ijs. Wel erg dat die stopafstand gewoon meer dan een autolengte verschil heeft. Bij een noodstop kunnen winterbanden dan echt makkelijk een schade voorkomen, of het aanrijden van een voetganger.
Als het centimeterwerk is valt de schade nog wel mee, maar bij zo'n groot verschil klap je nog aardig hard tegen een persoon of object aan.
niet waar.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 14:05 schreef fruityloop het volgende:
zo zijn winterbanden in de regen ook in het voordeel
Maar als jij iemand aanrijd of letsel toebrengt omdat je met winterbanden een langere remweg hebt onder normale omstandigheden dan kan je van mijn part (insert ernstige verwensing).quote:Op woensdag 24 oktober 2012 11:44 schreef FalleNk810i het volgende:
[..]
Maar als jij daardoor iemand anders aanrijd of letsel toe brengt omdat je denkt dat je zo goed kan rijden dan kan je van mijn part (insert ernstige verwensing)
10% langere remweg onder normale omstandigheden. Tijdens sneeuw hebben zomerbanden een 80% langere remweg.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 02:05 schreef D0808 het volgende:
[..]
Maar als jij iemand aanrijd of letsel toebrengt omdat je met winterbanden een langere remweg hebt onder normale omstandigheden dan kan je van mijn part (insert ernstige verwensing).
overdreven dit.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 02:05 schreef D0808 het volgende:
[..]
Maar als jij iemand aanrijd of letsel toebrengt omdat je met winterbanden een langere remweg hebt onder normale omstandigheden dan kan je van mijn part (insert ernstige verwensing).
Even overdreven als de persoon waar ik op reageerde.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:51 schreef ukga het volgende:
[..]
overdreven dit.
Je heb zeker ook stoptech 16 inch remschijven rondom en tein schokbrekers voor optimale wegligging?
ah sorry verkeerde gepostquote:Op donderdag 25 oktober 2012 10:29 schreef D0808 het volgende:
[..]
Even overdreven als de persoon waar ik op reageerde.
2x per jaar 40 a 80 euro uitgeven is een flinke smak geld?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 10:44 schreef sinepedraap het volgende:
Ik twijfel nog of ik het deze winter laat doen. M'n auto heeft sowieso een beurt nodig dus het is al allemaal zo duur. En dat voor dat ene weekje sneeuw. Vorig jaar ook prima op zomerbandjes nog kunnen rijden. Wel overal met 30 en soms kwam ik niet weg voor het stoplicht zodat mensen achter me begonnen te toeteren maar dat kan de pret niet drukken. Scheelt toch een flinke smak geld.
40 tot 80 euro voor 4 banden erop laten zetten? Wat?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:00 schreef rival het volgende:
[..]
2x per jaar 40 a 80 euro uitgeven is een flinke smak geld?
ja meer zal het niet kosten. ik wissel ze zelf dus het is helemaal gratis.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:00 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
40 tot 80 euro voor 4 banden erop laten zetten? Wat?
Volgens mij ben je wel 200 300 euro kwijt voor 4 mooie winterbanden. En dan nog erop laten zetten bij een beetje garage. 350 euro of zo voor dat een weekje sneeuw was het volgens mij. Is het voor mij niet waard.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:01 schreef rival het volgende:
[..]
ja meer zal het niet kosten. ik wissel ze zelf dus het is helemaal gratis.
Je zomerbanden gaan wel langer mee, reken je dat mee? Waarschijnlijk niet. Want vrijwel niemand doet dat.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:02 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Volgens mij ben je wel 200 300 euro kwijt voor 4 mooie winterbanden. En dan nog erop laten zetten bij een beetje garage. 350 euro of zo voor dat een weekje sneeuw was het volgens mij. Is het voor mij niet waard.
Ik rekende dit bij mijn vorige auto wel mee, winterbanden waren een stuk goedkoper dan de zomerbanden. Dat was toen ook de enige reden om naar winterbanden over te stappen.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Je zomerbanden gaan wel langer mee, reken je dat mee? Waarschijnlijk niet. Want vrijwel niemand doet dat.
Of ik nu 2 setjes zomerbanden en 2 setjes winterbanden moet kopen in 6 jaar tijd, of 4 setjes zomerbanden. De meerkosten onder de streep zijn zo goed als verwaarloosbaar dan.
En gemiddeld sneeuwt het 25 dagen in Nederland, en dan zijn de dagen dat het blijft liggen nog niet eens meegeteld.
Domme vergelijking.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 10:50 schreef ukga het volgende:
de helft van dit topic loopt af te geven en mensen ernstige dingen toe te wensen aan mensen zonder winterbanden.
maar de rest van het kalenderjaar rijden ze met trommelremmetjes en fabrieksstandaard onderstel en zulks. Als je dan zoveel waarde aan hecht mag je daar eerst even naar kijken ipv je wegligging die 3 weken per jaar dat het glad is.
Daar zij ook dagen in meegerekend dat er in het uiterste puntje van Limburg 6 vlokken zijn gevallen.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En gemiddeld sneeuwt het 25 dagen in Nederland, en dan zijn de dagen dat het blijft liggen nog niet eens meegeteld.
Hoezo dom? Mensen zonder winterbanden worden toegewenst om zich om een boom te vouwen of er wordt gesteld dat ze in elkaar geslagen worden terwijl die desbetreffende winterbanden users hun mond vol hebben met remwegafstanden. Wees dan ook consequent en geef ook 800,- uit aan betere remschijven.quote:
In het uiterste westen toch nog altijd 18 tot 20 dagen:quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:23 schreef D0808 het volgende:
[..]
Daar zij ook dagen in meegerekend dat er in het uiterste puntje van Limburg 6 vlokken zijn gevallen.
Wat snap je niet aan 6 vlokken?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:29 schreef DroogDok het volgende:
[..]
In het uiterste westen toch nog altijd 18 tot 20 dagen:
http://www.knmi.nl/klimat(...)eeuw_dagen_jaar.html
mijn onderstel is aangepast, mijn remmen zijn aangepast. ik rij altijd op goede banden. mijn wagen wordt wekelijks onderhouden.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:26 schreef D0808 het volgende:
[..]
Hoezo dom? Mensen zonder winterbanden worden toegewenst om zich om een boom te vouwen of er wordt gesteld dat ze in elkaar geslagen worden terwijl die desbetreffende winterbanden users hun mond vol hebben met remwegafstanden. Wees dan ook consequent en geef ook 800,- uit aan betere remschijven.
Bel de RDW zou ik zeggen om te vertellen dat de normen niet voldoen volgens jou.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:26 schreef D0808 het volgende:
Hoezo dom? Mensen zonder winterbanden worden toegewenst om zich om een boom te vouwen of er wordt gesteld dat ze in elkaar geslagen worden terwijl die desbetreffende winterbanden users hun mond vol hebben met remwegafstanden. Wees dan ook consequent en geef ook 800,- uit aan betere remschijven.
want verkeersveiligheid geldt alleen als het glad is en niet de overige 48 weken van het jaar?quote:
Bel de RDW zou ik zeggen om te vertellen dat de normen niet voldoen volgens jou.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:36 schreef ukga het volgende:
want verkeersveiligheid geldt alleen als het glad is en niet de overige 48 weken van het jaar?
Goede comback bro. slaat natuurlijk nergens op. Ik heb het niet over de norm qua veiligheid, maar de norm die alle pro-winterband-users stellen aan grip en veiligheidquote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:37 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Bel de RDW zou ik zeggen om te vertellen dat de normen niet voldoen volgens jou.
En laat die 6 vlokjes voor genoeg paniek op de weg zorgen meestal. Hell, er is al paniek als er 2 druppels water vallen.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:23 schreef D0808 het volgende:
[..]
Daar zij ook dagen in meegerekend dat er in het uiterste puntje van Limburg 6 vlokken zijn gevallen.
Ook hier telt, een winterband preseert maar 10% slechter dan een zomerband dan (als je er niet meer rijd met 15 graden natuurlijk, maar gewoon tijdens de winterse maanden waar het kwik niet boven de 10 graden uitkomt).quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:38 schreef ukga het volgende:
[..]
Goede comback bro. slaat natuurlijk nergens op. Ik heb het niet over de norm qua veiligheid, maar de norm die alle pro-winterband-users stellen aan grip en veiligheid
Ik geef je 100% gelijk dat een winterband veiliger is en beter presteert. ik heb dan ook nooit beweert dat het niet zo is.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:43 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ook hier telt, een winterband preseert maar 10% slechter dan een zomerband dan (als je er niet meer rijd met 15 graden natuurlijk, maar gewoon tijdens de winterse maanden waar het kwik niet boven de 10 graden uitkomt).
De mensen die ze er nu al onder hebben zijn uiteraard extreem dom bezig, maar dat terzijde.
Hier kun je je heel eenvoudig aanpassen. Dat in tegenstelling tot een zomerband die 80% slechter presteert tijdens sneeuw. Hier kun je je niet eenvoudig op aanpassen.
Daarnaast blijft nog steeds het feit staan dat de kans op een ongeluk met een zomerband 2,5x zo hoog is als met een winterband in de winter. Dus blijkbaar heeft de winterband toch een goed effect op het rijden ondanks dat deze ietsjes minder presteert onder droge omstandigheden dan.
Waarschijnlijk omdat een winterband een eenvoudige en goedkope aanpassing is, en het aanpassen van je remmerij en onderstel niet?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:48 schreef ukga het volgende:
[..]
Ik geef je 100% gelijk dat een winterband veiliger is en beter presteert. ik heb dan ook nooit beweert dat het niet zo is.
Ik vraag me alleen af waarom iedereen druk bezig is met winterbanden en niet met het verbeteren van de wegligging en remafstanden wanneer het warm weer is (vanaf 15 graden)
Sneeuw is sneeuw.quote:
Klaaskippegaas is niet zo van het redeneren; meer van het ongenuanceerd spuien van oneliners.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:38 schreef ukga het volgende:
[..]
Goede comback bro. slaat natuurlijk nergens op. Ik heb het niet over de norm qua veiligheid, maar de norm die alle pro-winterband-users stellen aan grip en veiligheid
Hee!quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 08:34 schreef virl3 het volgende:
[..]
Binnenkort dan maar 's kijken of ik kan bumperkleven achter een auto met veel bananen.
Het gaat om grip (winterbanden) en niet om wegligging hier. Natuurlijk zijn de bandenspanning, bandenmaat etc. van invloed op de wegligging, maar winterbanden zijn er vooral voor (rem)grip.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 10:50 schreef ukga het volgende:
[..]
ah sorry verkeerde gepost
maar anyway:
de helft van dit topic loopt af te geven en mensen ernstige dingen toe te wensen aan mensen zonder winterbanden.
maar de rest van het kalenderjaar rijden ze met trommelremmetjes en fabrieksstandaard onderstel en zulks. Als je dan zoveel waarde aan hecht mag je daar eerst even naar kijken ipv je wegligging die 3 weken per jaar dat het glad is.
quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:26 schreef D0808 het volgende:
[..]
Hoezo dom? Mensen zonder winterbanden worden toegewenst om zich om een boom te vouwen of er wordt gesteld dat ze in elkaar geslagen worden terwijl die desbetreffende winterbanden users hun mond vol hebben met remwegafstanden. Wees dan ook consequent en geef ook 800,- uit aan betere remschijven.
Dit, plus dat het heel leuk is als je geupgrade remmen hebt en dus harder kunt remmen in de theorie, maar kunnen de banden dat wel aan? Die bieden namelijk maar een bepaalde hoeveelheid grip, vaak minder als dat je kan remmen getuige de invoer(en verplichting) van abs. Natuurlijk, grotere remmen kunnen de remwarmte beter afvoeren, en dus ook langer hard blijven remmen, gaan over het algemeen langer mee en zal met goed weer vast ook beter kunnen remmen. In de sneeuw zijn de banden echter de grootste beperking. blokkerende wielen = langere remweg.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:49 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat een winterband een eenvoudige en goedkope aanpassing is, en het aanpassen van je remmerij en onderstel niet?
Heb je het nu wel of niet over veiligheid?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:38 schreef ukga het volgende:
Goede comback bro. slaat natuurlijk nergens op. Ik heb het niet over de norm qua veiligheid, maar de norm die alle pro-winterband-users stellen aan grip en veiligheid
Als jij iets niet snapt wil het niet zeggen dat het one-liners zijn.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 12:56 schreef jitzzzze het volgende:
Klaaskippegaas is niet zo van het redeneren; meer van het ongenuanceerd spuien van oneliners.
quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 11:46 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Als jij iets niet snapt wil het niet zeggen dat het one-liners zijn.
Zo ziet het er in Zuid-Limburg soms wel uit hoor.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 12:27 schreef Fogel het volgende:
Een foto die ik vanochtend maakte...
[ afbeelding ]
Wie van de zomerbandenvoorstanders zou hier willen rijden met deze condities? Blijf je er nog steeds bij dat "rustig rijden" een goed genoeg alternatief is, en dat winterbanden echt uitsluitend een marketingtruc zijn? Zo ja, dan nodig ik je graag uit om het te proberen.
Ik weet dat je dit niet (zo snel) tegenkomt in Nederland, maar dat is mijn vraag dan ook niet. Ben je overtuigd dat winterbanden onzin zijn, dan vind je ze hier ook onzin, toch? Of toch maar wat nuance wat betreft de eigenschappen van zomerbanden op winters weer?
bij ons in drenthe ook. ze doen hier niet zo aan strooien enzo. dus ja: wij doen winterbanden elk jaar. we mogen onze niet-in-gebruik-banden ook gratis hier bij onze garage stallen en 2 x per jaar wisselen ze voor een prikkiequote:Op vrijdag 26 oktober 2012 12:42 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Zo ziet het er in Zuid-Limburg soms wel uit hoor.
Morgen idd. ff een half uurtje prutsen.quote:
Als men dezelfde vraag blijft stellen geef ik hetzelfde antwoord.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 12:15 schreef jitzzzze het volgende:
![]()
Je herhaalt alleen maar hetzelfde. Zoals ik al eerder zei: dit gaat niet over begrijpen maar het motiveren van je opmerkingen. Zolang je dat niet doet, blijf je simpelweg ongenuanceerde oneliners posten.
Je herhaalt alleen maar hetzelfde. Zoals ik al eerder zei: dit gaat niet over begrijpen van je oneliners maar het motiveren van je opmerkingen. Zolang je dat niet doet, blijf je simpelweg ongenuanceerde oneliners posten.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 17:44 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Als men dezelfde vraag blijft stellen geef ik hetzelfde antwoord.
Dat jij dat niet snapt is nu wel duidelijk.
Ehmz nee hoor, begin van het jaar vroor het dat het kraakte.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:25 schreef LoggedIn het volgende:
Mijne zijn er vandaag onder gegaan, vannacht ook precies eerste vorst van t jaar
Je wilt dus zeggen dat je eigenlijk dagelijks met het OV of de fiets/scooter gaat?quote:Op maandag 22 oktober 2012 05:34 schreef GrunnigsTrots het volgende:
volgens mij heb ik nog nooit een winterband aangeraakt
Ja, maar ik moest t ook maar een beetje gokken wanneer ik ze nodig ging hebben. Voorlopig komen de temperaturen bijna niet boven de 7', en vriest t hier 's nachts nu al elke dag, dus t is niet vreselijk slecht getimedquote:Op zaterdag 27 oktober 2012 02:41 schreef Piet__Piraat het volgende:
M'n zwager heeft ze er ook al onder. Ik vind het echt nog te weinig winterse omstandigheden ervoor... pas als het overdag amper boven nul komt of het ijzel/sneeuw sterk in aantocht is, gaan ze eronder. Tot die tijd: zonde van de slijtage.
Daarom dus - altijd sneeuwkettingen mee. Of quattro.quote:Op zondag 28 oktober 2012 20:47 schreef Lone_Gunman het volgende:
Net een ervaring rijker. Ben nog steeds verbaasd van wat net gebeurd is. Ik zit hier in Zwitserland en er ligt een dik pak sneeuw hier. Ik heb redelijke nieuwe Michelin Alpine A3 banden onder mijn Audi 80 (2.3E). Ik reed de garage uit en om op de hoofdweg te komen moet ik een redelijk steile helling op. Ik kwam gewoon niet vooruit. Vervolgens ben ik een stukje achteruit gereden om vaart te maken maar zelfs dat mocht niet baten.Op een gegeven moment stond ik zelfs vastMet moeite ben ik weer terug de garage in gegaan om vervolgens te controleren of ik daadwerkelijk winterbanden heb en met genoeg profiel. Ik heb inderdaad winterbanden en ja, met nog genoeg profiel, ruim zelfs. Ik begon te twijfelen omdat ik de auto begin dit jaar gekocht heb.
Heb vanmiddag nog reden toen het sneeuwde, maar toen lag er nog minder sneeuw.
Als het zo blijft ben ik op het OV aangewezen
En dat is het probleem met veel leasebakrijders. Die denken dat winterbanden een vrijbrief zijn om in sneeuw, ijzel of gladheid gewoon net zo asociaal en idioot door te baggeren als zonder. Zomerbanden met veel profiel, all weather, regen, winter of spijkerbanden zijn geen vrijbrief voor bepaalde weersomstandigheden. Ook met spijkerbanden kan je slippen.quote:Op zondag 28 oktober 2012 21:49 schreef Piet__Piraat het volgende:
Winterbanden zijn geen wonderbanden hè. Voor zulke steile hellingen heb je sneeuwkettingen nodig.
Hier ook, de boerenwegen worden vaak niet gestrooid.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 12:42 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Zo ziet het er in Zuid-Limburg soms wel uit hoor.
Eindelijk iemand die het begrijpt! Bij ons in de buurt denkt de gemiddelde leaserijder, dat het een vrijbrief is om als een idioot rond te rijden. En verbazen ze zich als ze een keer doorglijden, met alle gevolgen van dien.quote:Op zondag 28 oktober 2012 22:44 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En dat is het probleem met veel leasebakrijders. Die denken dat winterbanden een vrijbrief zijn om in sneeuw, ijzel of gladheid gewoon net zo asociaal en idioot door te baggeren als zonder. Zomerbanden met veel profiel, all weather, regen, winter of spijkerbanden zijn geen vrijbrief voor bepaalde weersomstandigheden. Ook met spijkerbanden kan je slippen.
Om het nog even sterker te maken, ik heb meerdere keren op een pistenbully mogen meerijden en ook zelf mogen rijden (meermaals, leuk, vrienden in skigebieden) en zelfs daarmee kan je slippen, ook zonder sneeuw te schuiven.
Je moet je rijstijl altijd aanpassen aan het weer, echter de banden kunnen je in bepaalde weersomstandigheden nog even extra veiligheid geven (of eigenlijk, de andere banden zijn dan minder veilig).
en in de lente nieuwe zomerbandenquote:Op zaterdag 27 oktober 2012 12:52 schreef Hyperdude het volgende:
Zo, kom maar op met die sneeuw.
[ afbeelding ]
het zelfde geldt voor asp, esp en airbags enz. Hoe veiliger autos worden, hoe gevaarlijker sommige mensen gaan rijden. helaasquote:Op zondag 28 oktober 2012 23:16 schreef Betuwenaar het volgende:
[..]
Eindelijk iemand die het begrijpt! Bij ons in de buurt denkt de gemiddelde leaserijder, dat het een vrijbrief is om als een idioot rond te rijden. En verbazen ze zich als ze een keer doorglijden, met alle gevolgen van dien.
De mijne vrijdag, met 2 nieuwe bandjes.. Dit keer eens Bridgestone testen.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:04 schreef klaaskippegaas het volgende:
Bij mijn auto komen ze er vandaag weer onder.
Over twee weken gaan mijn Bridgestones er pas onder, moet niet warmer zijn dan 8 graden anders slijten ze keihard en zijn ze minder effectief dan zomerbanden.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:26 schreef Marco001 het volgende:
[..]
De mijne vrijdag, met 2 nieuwe bandjes.. Dit keer eens Bridgestone testen.
Bij mij gaan ze er gewoon onder als ze sneeuw gaan melden of een langere vorstperiode eraan komt. Daar staat echt geen datum aan vast.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:28 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Over twee weken gaan mijn Bridgestones er pas onder, moet niet warmer zijn dan 8 graden anders slijten ze keihard en zijn ze minder effectief dan zomerbanden.
Jaquote:Op maandag 29 oktober 2012 11:30 schreef vosss het volgende:
Zijn zomerbanden in de winter goedkoper en winterbanden in de zomer goedkoper?
Ik hoef niet per se nieuwe banden te hebben, maar de huidige, met nog voldoende profiel, maken nogal wat lawaai tijdens het rijden. En dat is jammer, want voor de rest is het een zeer stille auto; dat was destijds een van zn markeringdingen en Mercedes was de benchmark destijds. 1 van de stilste auto's van 96. Jammer dus dat die banden een hoop herrie maken.
Winterbanden geloof ik wel in, alleen niet in Nederland voor die 3 dagen sneeuw. Dus ik was aan het denken om deze winter of nieuwe zomerbanden te kopen, of in de lente nieuwe zomerbanden te kopen.
Is dat met banden net zo als met kleding? Dus dat je opruiming hebt enzo en alles veel goedkoper is tegen het einde van de winter qua winterkleding en tegen het einde van de zomer qua zomerkleding?
Ik keek naar de langetermijn verwachting en dan kan ik ze er over 2 weken wel onder laten zetten. Kost maar 5 min, kan gewoon langsrijden en klaar is JeMoeder. Of dat nu echt over 2 weken is zien we dan wel weer.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:30 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Bij mij gaan ze er gewoon onder als ze sneeuw gaan melden of een langere vorstperiode eraan komt. Daar staat echt geen datum aan vast.
Tegen het einde van het seizoen zijn de banden van dat seizoen vaak in de aanbieding. Dus einde winter/lente winterbanden, einde zomer/herfst zomerbanden.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:30 schreef vosss het volgende:
Zijn zomerbanden in de winter goedkoper en winterbanden in de zomer goedkoper?
Ik hoef niet per se nieuwe banden te hebben, maar de huidige, met nog voldoende profiel, maken nogal wat lawaai tijdens het rijden. En dat is jammer, want voor de rest is het een zeer stille auto; dat was destijds een van zn markeringdingen en Mercedes was de benchmark destijds. 1 van de stilste auto's van 96. Jammer dus dat die banden een hoop herrie maken.
Winterbanden geloof ik wel in, alleen niet in Nederland voor die 3 dagen sneeuw. Dus ik was aan het denken om deze winter of nieuwe zomerbanden te kopen, of in de lente nieuwe zomerbanden te kopen.
Is dat met banden net zo als met kleding? Dus dat je opruiming hebt enzo en alles veel goedkoper is tegen het einde van de winter qua winterkleding en tegen het einde van de zomer qua zomerkleding?
niet alleen aanbiedingen e.d.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:40 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Tegen het einde van het seizoen zijn de banden van dat seizoen vaak in de aanbieding. Dus einde winter/lente winterbanden, einde zomer/herfst zomerbanden.
Daar heb je gelijk, vaak worden ze in het seizoen zelf voor de adviesprijs verkocht, terwijl aan het einde van het seizoen de prijs vaak standaard al flink onder de adviesprijs zit.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:44 schreef rival het volgende:
[..]
niet alleen aanbiedingen e.d.
de 'normale' prijs verschilt al.
quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:26 schreef Marco001 het volgende:
De mijne vrijdag, met 2 nieuwe bandjes.. Dit keer eens Bridgestone testen.
Nou, zoek eens online. De banden hebben ook een keurmerk waarin geluidsproductie beoordeeld wordt.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:52 schreef vosss het volgende:
Het is nu niet bepaald de tijd voor zomerbanden. Dus ik dacht als die in de aanbieding zijn dan is dat wellicht een betere optie dan na de winter zomerbanden kopen.
Maat is 205, 65, 15 zo uit mn hoofd en ik zoek dus hele stille banden en wil ik er de hoofdprijs voor betalen. 300 euro per band is mij veel te gortig. Ik zat zelf te denken aan max 400 euro inclusief verwijderingsbijdrage, montage en balanceren.
En dan zoek ik dus een zo stil mogelijke band die wel nog goed presteert en een beetje zuinig is, want mijn auto doet 1 op 9 momenteel; dus als het zuiniger kan is dat mooi meegenomen.
Het geluid van de banden geven ze weer dus daar moet je op letten bij de koop.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:30 schreef vosss het volgende:
Zijn zomerbanden in de winter goedkoper en winterbanden in de zomer goedkoper?
Ik hoef niet per se nieuwe banden te hebben, maar de huidige, met nog voldoende profiel, maken nogal wat lawaai tijdens het rijden. En dat is jammer, want voor de rest is het een zeer stille auto; dat was destijds een van zn markeringdingen en Mercedes was de benchmark destijds. 1 van de stilste auto's van 96. Jammer dus dat die banden een hoop herrie maken.
Winterbanden geloof ik wel in, alleen niet in Nederland voor die 3 dagen sneeuw. Dus ik was aan het denken om deze winter of nieuwe zomerbanden te kopen, of in de lente nieuwe zomerbanden te kopen.
Is dat met banden net zo als met kleding? Dus dat je opruiming hebt enzo en alles veel goedkoper is tegen het einde van de winter qua winterkleding en tegen het einde van de zomer qua zomerkleding?
Nee joh, nu bieden ze de winterbanden aan met korting en in maart niet.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:45 schreef JeMoeder het volgende:
Daar heb je gelijk, vaak worden ze in het seizoen zelf voor de adviesprijs verkocht, terwijl aan het einde van het seizoen de prijs vaak standaard al flink onder de adviesprijs zit.
Zelfs op de duitse sites ga je 400 euro all in niet redden volgens mij.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:52 schreef vosss het volgende:
Maat is 205, 65, 15 zo uit mn hoofd en ik zoek dus hele stille banden en wil ik er de hoofdprijs voor betalen. 300 euro per band is mij veel te gortig. Ik zat zelf te denken aan max 400 euro inclusief verwijderingsbijdrage, montage en balanceren.
Ik ben aan het zoeken, maar het lijkt haast wel of alles onder de 70dB gewoon niet meer zuinig is.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:55 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Nou, zoek eens online. De banden hebben ook een keurmerk waarin geluidsproductie beoordeeld wordt.
Dat dus, zorg ervoor dat je rond de 70 dB(A) zit. Maar goed, meer grip = minder zuinig, meer herrie. Stiller is zuiniger en minder grip, zuinig is minder grip en stiller....quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:59 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik ben aan het zoeken, maar het lijkt haast wel of alles onder de 70dB gewoon niet meer zuinig is.
Ik zoek dus een compromis waarschijnlijk.
Iets als de Goodyear Efficientgrip ofzo:
http://www.autobandenmark(...)&dsco=107&sowigan=So
69dB en B voor grip zegmaar en C voor energiezuinig.
Betere kan ik momenteel niet vinden.
Wat doe je hier dan?quote:Op maandag 29 oktober 2012 12:02 schreef vosss het volgende:
Mja ik zoek dus weer een compromis die niet bestaat![]()
Ik open er tzt wel een apart topic over.
Carry on met geneuzel over winterbanden enzo
Vragen of winterbanden in de zomer goedkoper zijnquote:
Ja, dat compromis heet All-Season of 'blijf-van-de-weg-als-het-sneeuwt-of-als-er-sneeuw-op-de-weg-ligt'.quote:Op maandag 29 oktober 2012 12:02 schreef vosss het volgende:
Mja ik zoek dus weer een compromis die niet bestaat![]()
Ik open er tzt wel een apart topic over.
Carry on met geneuzel over winterbanden enzo
Geneuzel in jouw ogen toch?quote:Op maandag 29 oktober 2012 12:28 schreef vosss het volgende:
Vragen of winterbanden in de zomer goedkoper zijn
dit wat jij nu doet is minstens zo erg! let it be.quote:Op maandag 29 oktober 2012 12:40 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Geneuzel in jouw ogen toch?
Deze gaan we mee driftequote:
Verschil is dat ik niet zoiets als ijsvrij heb. Ik heb in al die jaren nog nooit m'n vrachtauto aan de kant laten staan wegens extreme weersomstandigheden. En ook dan moet ik in m'n luxewagen naar m'n werk rijden...quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 08:03 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik heb nog nooit winterbanden gehad en nog nooit in de shit gekomen op de weg. Als jij je aanpast aan de weersomstandigheden gebeurt er niets. En als er 40cm sneeuw ligt ga ik toch niet de weg op.
Nooit van overmacht gehoord? Ik ga mijn leven niet riskeren om op het werk te komen. Als de weg een skipiste of ijsbaan is kan je wel winterbanden hebben maar dat maakt dan ook niet zo'n drol uit.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 08:22 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Verschil is dat ik niet zoiets als ijsvrij heb. Ik heb in al die jaren nog nooit m'n vrachtauto aan de kant laten staan wegens extreme weersomstandigheden. En ook dan moet ik in m'n luxewagen naar m'n werk rijden...
quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 08:29 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Nooit van overmacht gehoord? Ik ga mijn leven niet riskeren om op het werk te komen. Als de weg een skipiste of ijsbaan is kan je wel winterbanden hebben maar dat maakt dan ook niet zo'n drol uit.
quote:Op woensdag 24 oktober 2012 11:27 schreef rival het volgende:
[..]
weinig is niet niks.
kijk dit filmpje eens.
Met een jaarcontract had ik niet veel te vertellen. Mijn professie vereist dat vervoer ook onder extreme omstandigheden gedaan moet worden. Lege supermarkten worden ook niet gewaardeerd.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 08:29 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Nooit van overmacht gehoord? Ik ga mijn leven niet riskeren om op het werk te komen. Als de weg een skipiste of ijsbaan is kan je wel winterbanden hebben maar dat maakt dan ook niet zo'n drol uit.
tja, wij reden ook vaak gewoon rond met de taxi's. Ook al ligt er een 30 cm sneeuw, het ziekenhuisvervoer moet door blijven gaan..quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 08:22 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Verschil is dat ik niet zoiets als ijsvrij heb. Ik heb in al die jaren nog nooit m'n vrachtauto aan de kant laten staan wegens extreme weersomstandigheden. En ook dan moet ik in m'n luxewagen naar m'n werk rijden...
Altijd leukquote:Op maandag 29 oktober 2012 17:57 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Deze gaan we mee drifte [ afbeelding ]
Gaandeweg je post lezende zei ik al tegen mezelf, die mogen heulemaal nie!quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 10:52 schreef Fogel het volgende:
NB we wonen in Noorwegen, waar spikes zijn toegestaan.
Ik rij dan ook niet als een malloot overal voorbij alleen omdat er winterbanden onder m'n auto zitten. Ook dan is het gewoon met de rest meegaan.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 08:44 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ja das een andere tak van sport idd. Ik geef jullie groot gelijk als jullie wel voor winterbanden kiezen, maar in mijn geval weegt het "voordeel" niet op tegen de kosten. En het is niet zo dat ik thuis blijf bij 2mm sneeuw.
Mijn ervaring is ook dat in het verleden ik wel es op een totaal witte snelweg reed met zomerbanden, dan rij je 70(net als de rest) maar dan wordt je wel es met 100 ingehaald door bestelbusjes die misschien wel winterbanden hebben maar dan ook denken dat ze god zijn.
De winterbandjes liggen er hier ook weer onder, kan ik tenminste weer lekker doorkachelen als er sneeuw ligtquote:Op zondag 28 oktober 2012 23:16 schreef Betuwenaar het volgende:
[..]
Eindelijk iemand die het begrijpt! Bij ons in de buurt denkt de gemiddelde leaserijder, dat het een vrijbrief is om als een idioot rond te rijden. En verbazen ze zich als ze een keer doorglijden, met alle gevolgen van dien.
Semperit... da's echt een B-merk. Of nog slechter.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:30 schreef DeUitverkorene het volgende:
Ik heb mijn winterbandjes klaar liggen (Conti TS800) maar ik leg ze er nog niet onder. Ik wil heul mijn mooie lichtmetaal niet inwisselen voor staal met truttige doppenIk wacht gewoon rustig op echt koud weer!
Mijn ouders hebben wel al gewisseld. De 17" lichtmetaal met haast versleten Conti's zijn ingewisseld voor 15" lichtmetaal met Semperit banden (is dat wat?). Staat voor geen meter onder hun Volvo.
quote:Op dinsdag 6 november 2012 17:17 schreef Fogel het volgende:
[ afbeelding ]
Vanaf vanmiddag is niet alleen sneeuw geen probleem, maar ook ijs boeit een stuk minder
Ja aan de ene kant heb je een punt, aan de andere kant rijd ik niet voor jan joker op winterbanden. Ik wil met winterse omstandigheden ook gewoon normaal kunnen doorrijden en over het algemeen gaat dat prima. Meestal zie je dat de linkerrijbaan leeg blijft omdat daar een laagje sneeuw op ligt. Ik maak er altijd dankbaar gebruik van.quote:Op maandag 22 oktober 2012 08:18 schreef vosss het volgende:
[..]
In theorie is het wel veiliger ja, echter in de praktijk blijkt dat god weet hoeveel mensen geen flauw benul hebben en denken ja maar ik heb toch winterbanden? Nu kan ik gerust 130 rijden hoor.
En daarmee wordt het onveiliger.
Sterker nog, ik durf gerust te stellen dat heel die winterbanden niets meer zijn dan een schijnveiligheid. De mensen wanen zich veilig en rijden zoals ze in de zomer ook doen.
Dat is dus niet veilig. Je moet je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden.
Laat mij maar lekker op mn zomerband de winter doorrijden. Dan ben ik mij er ten volste van bewust dat ik het rustig aan moet doen en zodoende rij ik dan veel veiliger dan al die sukkels met hun winterbanden die me voorbij vliegen
Die dingen zijn niet echt bijster comfortabel op droge snelweg snelheden is me ooit es verteld.quote:Op woensdag 7 november 2012 20:21 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]zonde dat het in nld niet mag anders had ik ze er 365 per jaar onder
Het "knettert" ook nogal bij hoge snelheden, en "hoog" is hier >80 (en dat mag je toch bijna nergens rijden).quote:Op donderdag 8 november 2012 08:56 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Die dingen zijn niet echt bijster comfortabel op droge snelweg snelheden is me ooit es verteld.
Ik stel voor om eens op google te kijken. Voor mij waren winterbanden ook altijd te duur, maar toen ik deze prijs hoorde had ik het er wel voor over om 2 uur te rijden om er te komen. Zowel nieuwe als gebruikte banden. A-merken. Bel ze eerst even of ze je bandenmaat wel op voorraad hebben zodat je niet voor verrassingen komt te staan.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 10:44 schreef sinepedraap het volgende:
Ik twijfel nog of ik het deze winter laat doen. M'n auto heeft sowieso een beurt nodig dus het is al allemaal zo duur. En dat voor dat ene weekje sneeuw. Vorig jaar ook prima op zomerbandjes nog kunnen rijden. Wel overal met 30 en soms kwam ik niet weg voor het stoplicht zodat mensen achter me begonnen te toeteren maar dat kan de pret niet drukken. Scheelt toch een flinke smak geld.
Goh, wat een site. Nul info. Geen webshop. Geen prijzen.quote:Op donderdag 8 november 2012 22:41 schreef Getwicked het volgende:
[..]
Ik stel voor om eens op Google kijken. Voor mij waren winterbanden ook altijd te duur, maar toen ik deze prijs hoorde had ik het er wel voor over om 2 uur te rijden om er te komen. Zowel nieuwe als gebruikte banden. A-merken. Bel ze eerst even of ze je bandenmaat wel op voorraad hebben zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Omdat ze gratis ter beschikking gesteld worden door de werkgever ?quote:Op maandag 22 oktober 2012 06:46 schreef JaapB het volgende:
Winterbanden omdat ik met regelmaat op tijden of op routes rijd waar niet af amper aan gladheidsbestrijding wordt gedaan. En ja, dan maakt het wel veel verschil.
Maar voor diegenen die alleen maar op al behandelde wegen rijden of gewoon niet rijden als het wegdek niet voldoende schoon is snap ik dat ze niet aan de winterbanden gaan.
Eigen bandjes, en ook eigen veiligheid. En die van anderen natuurlijkquote:Op vrijdag 9 november 2012 18:28 schreef CedeMaiori het volgende:
[..]
Omdat ze gratis ter beschikking gesteld worden door de werkgever ?
Ik reageerde op :'' Maar voor diegenen die alleen maar op al behandelde wegen rijden of gewoon niet rijden als het wegdek niet voldoende schoon is snap ik dat ze niet aan de winterbanden gaan.''quote:Op vrijdag 9 november 2012 21:25 schreef JaapB het volgende:
[..]
Eigen bandjes, en ook eigen veiligheid. En die van anderen natuurlijk
Alleen een 'alternatief' voor ketting op hele korte stukken. Het kan het verschil maken tussen net wel en net niet bergop komen. Maar eenmaal boven moeten die dingen er weer af, want snel kan je er niet mee rijden (50 als ik het goed herinner).quote:
Spray? Hoe heet dat dan?quote:Op zaterdag 10 november 2012 10:01 schreef Fogel het volgende:
[..]
Alleen een 'alternatief' voor ketting op hele korte stukken. Het kan het verschil maken tussen net wel en net niet bergop komen. Maar eenmaal boven moeten die dingen er weer af, want snel kan je er niet mee rijden (50 als ik het goed herinner).
Kan je net zo goed spray kopen, heeft hetzelfde effect en je moet maar een keer je auto uit.
Nou hoef ik alleen maar in Nederland overal te komen, dus echt nodig heb ik het niet. Vroeg me gewoon af of en hoe het werktquote:Op zaterdag 10 november 2012 10:19 schreef Hyperdude het volgende:
Amateur rommel.
Goede winterbanden en evnetueel kettingen kom je overal.
overzicht eigenschappen sokken:
http://www.sneeuwcamping.nl/index.php?p=134
Op een ketting kun je ook niet harder rijden.quote:Op zaterdag 10 november 2012 10:01 schreef Fogel het volgende:
[..]
Alleen een 'alternatief' voor ketting op hele korte stukken. Het kan het verschil maken tussen net wel en net niet bergop komen. Maar eenmaal boven moeten die dingen er weer af, want snel kan je er niet mee rijden (50 als ik het goed herinner).
Kan je net zo goed spray kopen, heeft hetzelfde effect en je moet maar een keer je auto uit.
Daar heb je geen winterbanden voor nodig: voorwielaandrijving is genoeg. Een jaar of twintig geleden met oud&nieuw ingesneeuwd geraakt in de Achterhoek. We moesten toch naar A'dam terug. Iedereen als pulletjes met 30/40 kmh achter die strooiwagen hangen, maar in een tweetakt Trabant is dat een heel vervelend toerental. Ik heb de gok genomen en ben links door het maagdelijke pak sneeuw gegaan en met een comfortabele 70 kmh lag ik verrassend goed op de weg. Binnen twee uur thuis. Was niettemin wel geconcentreerd rijden.quote:Op woensdag 7 november 2012 20:46 schreef Accordtje het volgende:
Meestal zie je dat de linkerrijbaan leeg blijft omdat daar een laagje sneeuw op ligt. Ik maak er altijd dankbaar gebruik van.
Ik heb net even Trabi unfall gegoogeld.quote:Op maandag 12 november 2012 00:37 schreef trabant het volgende:
...maar in een tweetakt Trabant is dat een heel vervelend toerental. Ik heb de gok genomen en ben links door het maagdelijke pak sneeuw gegaan en met een comfortabele 70 kmh lag ik verrassend goed op de weg. Binnen twee uur thuis. Was niettemin wel geconcentreerd rijden.
...
Als er gebotst moet worden, zou ik bij elke auto eerst willen uitstappen. Daarbij zul je zulke horrorcarrosserieën bij elke kleine auto tegenkomen, de trabant is robuuster dan zijn reputatie.quote:Op dinsdag 20 november 2012 17:45 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik heb net even Trabi unfall gegoogeld.
Zou liever niet in een Trabi zitten als er gebotst moet worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:24 schreef Descendent het volgende:
Wel meer grip; ook bij droog weer met winterbanden heb ik het idee....Als je zwarte strepen kunt maken heb je juist te weinig gripSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:24 schreef Descendent het volgende:
Wel meer grip; ook bij droog weer met winterbanden heb ik het idee....het zou zomaar kunnen als je erg slechte zomerbanden hadSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:24 schreef Descendent het volgende:
Wel meer grip; ook bij droog weer met winterbanden heb ik het idee....Omdat die nu aan de weg blijven plakken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik ben er niet blij mee dat ik zo lui ben geweest om ze er nog niet onder te schroeven.quote:Op maandag 3 december 2012 11:00 schreef klaaskippegaas het volgende:
Ik ben blij met m'n winterbanden vandaag.
Chips.quote:Op maandag 3 december 2012 11:01 schreef mstx het volgende:
Ik ben er niet blij mee dat ik zo lui ben geweest om ze er nog niet onder te schroeven.
Idd. Gewoon normaal rijden, niks aan de handquote:Op maandag 3 december 2012 11:07 schreef ukga het volgende:
Straks maar even de weg op met mn zomerbanden.
quote:Op maandag 3 december 2012 11:20 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Idd. Gewoon 50 op de snelweg rijden, niks aan de hand
Jij rijdt graag met slippende banden weg?quote:Op maandag 3 december 2012 13:12 schreef Rainesz het volgende:
Heb al 1 ding geleerd, TractionControl moet gewoon uit op deze dagen.
Constant geflikker op me dashboard. Vanaf moment dat ik het uitzette ook veel meer voertuigcontrole. Stomme hulpmiddelen, maken het nu alleen maar gevaarlijker.
quote:Op maandag 3 december 2012 13:12 schreef Rainesz het volgende:
Heb al 1 ding geleerd, TractionControl moet gewoon uit op deze dagen.
Constant geflikker op me dashboard. Vanaf moment dat ik het uitzette ook veel meer voertuigcontrole. Stomme hulpmiddelen, maken het nu alleen maar gevaarlijker.
Hij heeft ESP dan ook uitgeschakeld. TC kun je niet los uitschakelen bij zijn voertuig.quote:Op maandag 3 december 2012 13:20 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik ESP ook meteen uitzetten.
Traction control is JUIST een must in gladde omstandigheden.
Inderdaad alles nu uit.quote:Op maandag 3 december 2012 14:09 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Hij heeft ESP dan ook uitgeschakeld. TC kun je niet los uitschakelen bij zijn voertuig.
Vorig jaar met die hevige sneeuwval toen ook vrijwel continu met de TC uit gereden in de Sprinter rolstoelbussen..quote:Op maandag 3 december 2012 13:20 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik ESP ook meteen uitzetten.
Traction control is JUIST een must in gladde omstandigheden.
Winterbanden zijn fijn maar met zomerbanden kan je ook prima door de sneeuw komen, je moet soms alleen wat beter anticiperen en niet mensen met winterbanden bij willen houden die voorbij komen jakkeren.quote:Op vrijdag 7 december 2012 08:53 schreef Daeron het volgende:
Heerlijk rond gereden op mijn all season bandjes over de sneeuw. Lekker door kunnen tuffen met het overige verkeer zonder enige mate van gripverlies.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |