Prima, maar waag het dan niet om rond oud en nieuw de grens over te gaan DE in om inkopen te doen of vuurwerk te halen...quote:Op maandag 22 oktober 2012 06:04 schreef Daffodil31LE het volgende:
Voor die paar dagen dat er een vlokje sneeuw valt? Gewoon de banden die er altijd onderliggen. Tegenwoordig schijnen die dingen "zomerbanden" te heten...
In theorie is het wel veiliger ja, echter in de praktijk blijkt dat god weet hoeveel mensen geen flauw benul hebben en denken ja maar ik heb toch winterbanden? Nu kan ik gerust 130 rijden hoor.quote:Je merkt het verschil wel, het is dus veiliger
Je kan ook harder met een winterband als het sneeuwt of er sneeuw ligt. En toch dezelfde veiligheidsmarge behouden.quote:Op maandag 22 oktober 2012 08:18 schreef vosss het volgende:
[..]
In theorie is het wel veiliger ja, echter in de praktijk blijkt dat god weet hoeveel mensen geen flauw benul hebben en denken ja maar ik heb toch winterbanden? Nu kan ik gerust 130 rijden hoor.
En daarmee wordt het onveiliger.
Sterker nog, ik durf gerust te stellen dat heel die winterbanden niets meer zijn dan een schijnveiligheid. De mensen wanen zich veilig en rijden zoals ze in de zomer ook doen.
Dat is dus niet veilig. Je moet je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden.
Laat mij maar lekker op mn zomerband de winter doorrijden. Dan ben ik mij er ten volste van bewust dat ik het rustig aan moet doen en zodoende rij ik dan veel veiliger dan al die sukkels met hun winterbanden die me voorbij vliegen
quote:Het is nu door onderzoek bewezen: met winterbanden is de kans op een ongeluk kleiner. Bij een auto op zomerbanden stijgt de kans op een ongeval in de wintermaanden met 32 procent. Met winterbanden is dat slechts 12 procent. Onderzoek onder 25.000 schadegevallen door verzekeraar Centraal Beheer Achmea wijst uit dat winterbanden met name bij sneeuwval hun nut bewijzen, bevestigt ook verkeerspsycholoog Adriaan Heino van verzekeraar Centraal Beheer Achmea. Het onderzoek geeft aan dat winterbanden daadwerkelijk een positief effect hebben. Eerder zeiden verkeerspsychologen te twijfelen aan het nut van winterbanden. Die zouden automobilisten een vals gevoel van veiligheid kunnen geven en kunnen leiden tot de gedachte dat ook op besneeuwde wegen flink kan worden doorgereden. Toch stelt Centraal Beheer Achmea winterbanden niet verplicht.
Wat hij zegt.quote:Op maandag 22 oktober 2012 08:18 schreef vosss het volgende:
[..]
In theorie is het wel veiliger ja, echter in de praktijk blijkt dat god weet hoeveel mensen geen flauw benul hebben en denken ja maar ik heb toch winterbanden? Nu kan ik gerust 130 rijden hoor.
En daarmee wordt het onveiliger.
Sterker nog, ik durf gerust te stellen dat heel die winterbanden niets meer zijn dan een schijnveiligheid. De mensen wanen zich veilig en rijden zoals ze in de zomer ook doen.
Dat is dus niet veilig. Je moet je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden.
Laat mij maar lekker op mn zomerband de winter doorrijden. Dan ben ik mij er ten volste van bewust dat ik het rustig aan moet doen en zodoende rij ik dan veel veiliger dan al die sukkels met hun winterbanden die me voorbij vliegen
Diezelfde theorie is ook al bewezen met het type auto dat je rijdt. Menig Volvo-rijder waande zich ook onkwetsbaar in zijn auto, waardoor deze meer risico nam. Bron zal ik er even bijzoeken, maar als ik 'm niet kan vinden moet je me maar op m'n woord geloven.quote:Op maandag 22 oktober 2012 08:18 schreef vosss het volgende:
[..]
In theorie is het wel veiliger ja, echter in de praktijk blijkt dat god weet hoeveel mensen geen flauw benul hebben en denken ja maar ik heb toch winterbanden? Nu kan ik gerust 130 rijden hoor.
En daarmee wordt het onveiliger.
Sterker nog, ik durf gerust te stellen dat heel die winterbanden niets meer zijn dan een schijnveiligheid. De mensen wanen zich veilig en rijden zoals ze in de zomer ook doen.
Dat is dus niet veilig. Je moet je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden.
Laat mij maar lekker op mn zomerband de winter doorrijden. Dan ben ik mij er ten volste van bewust dat ik het rustig aan moet doen en zodoende rij ik dan veel veiliger dan al die sukkels met hun winterbanden die me voorbij vliegen
Als je toch zoekt; doe het dan ook voor de autogordel en de airbagquote:Op maandag 22 oktober 2012 08:53 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Diezelfde theorie is ook al bewezen met het type auto dat je rijdt. Menig Volvo-rijder waande zich ook onkwetsbaar in zijn auto, waardoor deze meer risico nam. Bron zal ik er even bijzoeken, maar als ik 'm niet kan vinden moet je me maar op m'n woord geloven.
Klopt, dit geldt ook voor ABS, ESP, TC, rubber banden, ruitenwissers, kreukelzones, hoofdsteunen, mistlampen en vering.quote:Op maandag 22 oktober 2012 08:55 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Als je toch zoekt; doe het dan ook voor de autogordel en de airbag![]()
Bij beide uitvindingen is hetzelfde effect gezien.
Uiteindelijk bied het je ook meer bescherming, je moet het alleen niet door trekken naar het extreme. Overal zit een max aan, dat is wat mensen nog weleens vergeten. Gezonde dosis verstand, kun je altijd gebruiken.quote:Op maandag 22 oktober 2012 08:53 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Diezelfde theorie is ook al bewezen met het type auto dat je rijdt. Menig Volvo-rijder waande zich ook onkwetsbaar in zijn auto, waardoor deze meer risico nam. Bron zal ik er even bijzoeken, maar als ik 'm niet kan vinden moet je me maar op m'n woord geloven.
Ja, allemaal waar.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:09 schreef mstx het volgende:
[..]
Klopt, dit geldt ook voor ABS, ESP, TC, rubber banden, ruitenwissers, kreukelzones, hoofdsteunen, mistlampen en vering.
Als iedereen nou zonder vering zou rijden en rubber banden zou vervangen door houten exemplaren zou het een stuk veiliger zijn, want niemand kan dan harder dan 10km/h rijden.
Nee, als je ten alle tijden de weg op moet.quote:Op maandag 22 oktober 2012 06:00 schreef Mattt het volgende:
Als je veel met de auto de weg op moet, dan winterbanden!
kloptquote:Op maandag 22 oktober 2012 08:55 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Als je toch zoekt; doe het dan ook voor de autogordel en de airbag![]()
Bij beide uitvindingen is hetzelfde effect gezien.
Goh, dit is nog eens een wel onderbouwde postquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:05 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Nee, als je ten alle tijden de weg op moet.
Onzin verhaal van een vrek.quote:Op maandag 22 oktober 2012 08:18 schreef vosss het volgende:
In theorie is het wel veiliger ja, echter in de praktijk blijkt dat god weet hoeveel mensen geen flauw benul hebben en denken ja maar ik heb toch winterbanden? Nu kan ik gerust 130 rijden hoor.
En daarmee wordt het onveiliger.
Sterker nog, ik durf gerust te stellen dat heel die winterbanden niets meer zijn dan een schijnveiligheid. De mensen wanen zich veilig en rijden zoals ze in de zomer ook doen.
Dat is dus niet veilig. Je moet je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden.
Laat mij maar lekker op mn zomerband de winter doorrijden. Dan ben ik mij er ten volste van bewust dat ik het rustig aan moet doen en zodoende rij ik dan veel veiliger dan al die sukkels met hun winterbanden die me voorbij vliegen
heb alleen rubbere banden want die hadden ze al op stoommachinesquote:Op maandag 22 oktober 2012 09:09 schreef mstx het volgende:
[..]
Klopt, dit geldt ook voor ABS, ESP, TC, rubber banden, ruitenwissers, kreukelzones, hoofdsteunen, mistlampen en vering.
Als iedereen nou zonder vering zou rijden en rubber banden zou vervangen door houten exemplaren zou het een stuk veiliger zijn, want niemand kan dan harder dan 10km/h rijden.
Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen?quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:16 schreef jitzzzze het volgende:
Goh, dit is nog eens een wel onderbouwde post
Je punt snap ik wel, maar je redenatie zou wellicht ook wel interessant zijn. Maar gezien je bovenstaande post is dat wellicht wat te hoog gegrepen voor je.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:17 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
ik ken op mijn werk genoeg gevallen ik hem me bandjes laten wisselen en boem de 2e straat verder zitten ze al op een varkensrugquote:Op maandag 22 oktober 2012 09:10 schreef practics het volgende:
[..]
Uiteindelijk bied het je ook meer bescherming, je moet het alleen niet door trekken naar het extreme. Overal zit een max aan, dat is wat mensen nog weleens vergeten. Gezonde dosis verstand, kun je altijd gebruiken.
Maar veel gehoorde anti winterbanden slogan is wel, Ik rij wel rustiger. Je vergeet daar bij, dat 9/10 Nederlanders zonder winterbanden dan gezellig massaal in een rijtje achter elkaar gaat rijden met 50km/pu. Terwijl iemand met winterbanden makkelijk met met 70 op 2de baan er langs heen kan. Maar alle anti winterbanden lopen dan te schreeuwen dat je gevaarlijk bezig ben bla bla bla, ze vergeten 1 ding, als ik op de 2de baan moet remmen zit er meer ruimte en afstand tussen mijn voor en achter ganger, dan bij de zomerband rijder in het rijtje. Dus ik sta al sneller stil, heb meer afstand, en rij op minder plat gereden sneeuw.
Als de voorste in dat rijtje ook maar iets krijgt, klapt de rest er op, en mocht je dan wel voldoende afstand hebben, mag je hopen dat de gene die achter jou rijd ook net zo oplettend is. Terwijl op de 2de baan de afstand tussen voor en achter ligger vaak meer dan 100m is.
Heeft niet alleen met sneeuw te maken, ook met het hardheid van het rubber icm buitentemperatuur.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:19 schreef T42 het volgende:
[..]
ik ken op mijn werk genoeg gevallen ik hem me bandjes laten wisselen en boem de 2e straat verder zitten ze al op een varkensrugomdat ze dachten op sneeuw normaal te kunnen rijden.
mensen denken dat winterbanden wondermiddelen zijn voor de 3 dagen sneeuw perjaar
Precies. Net volop wielspin proberen weg te rijden, ook zoiets moois. "Wat raar, ik heb toch winterbanden?"quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:19 schreef T42 het volgende:
[..]
ik ken op mijn werk genoeg gevallen ik hem me bandjes laten wisselen en boem de 2e straat verder zitten ze al op een varkensrugomdat ze dachten op sneeuw normaal te kunnen rijden.
mensen denken dat winterbanden wondermiddelen zijn voor de 3 dagen sneeuw perjaar
dat is de theorie jahquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:20 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Heeft niet alleen met sneeuw te maken, ook met het hardheid van het rubber icm buitentemperatuur.
Maar idd, mensen die denken dat ze een bocht nog steeds met dezelfde snelheid kunnen nemen terwijl het er spiegelglad is, omdat ze winterbanden gemonteerd hebben zijn dom.
Blijf er bij dat als je normaal rijdt, en normaal is dan rijden zoals de situatie toelaat, je met winterbanden veiliger bent dan met zomerbanden.
jah dat zeggen ze dan ook in de pauzequote:Op maandag 22 oktober 2012 12:21 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Precies. Net volop wielspin proberen weg te rijden, ook zoiets moois. "Wat raar, ik heb toch winterbanden?"![]()
![]()
![]()
Dus omdat jij iets simpels niet snapt is het voor mij te hoog gegrepen?quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:18 schreef jitzzzze het volgende:
Je punt snap ik wel, maar je redenatie zou wellicht ook wel interessant zijn. Maar gezien je bovenstaande post is dat wellicht wat te hoog gegrepen voor je.
En waarom moet ik dit verhaal lezen? kijk eens wat ik zei:quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:19 schreef T42 het volgende:
[..]
ik ken op mijn werk genoeg gevallen ik hem me bandjes laten wisselen en boem de 2e straat verder zitten ze al op een varkensrugomdat ze dachten op sneeuw normaal te kunnen rijden.
mensen denken dat winterbanden wondermiddelen zijn voor de 3 dagen sneeuw perjaar
Dat dekt de lading voldoende lijkt me.quote:Uiteindelijk bied het je ook meer bescherming, je moet het alleen niet door trekken naar het extreme. Overal zit een max aan, dat is wat mensen nog weleens vergeten. Gezonde dosis verstand, kun je altijd gebruiken.
Dat snapte ik de eerste keer ook wel, blijkbaar ben jij diegene die lezen wat moeilijk vind. Maakt verder niet uit, daarom zal ik ook maar eens duidelijk uitleggen wat ik bedoel:quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:28 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Dus omdat jij iets simpels niet snapt is het voor mij te hoog gegrepen?
Dan zal ik het wel even voor je uitleggen.
Het maakt niet uit hoeveel km je per jaar rijdt maar het gaat erom dat je elke km zo veilig mogelijk kunt rijden.
Dus als je afhankelijk bent van je auto (dus ten alle tijde de weg op moet) zijn winterbanden veiliger dan geen winterbanden.
Toyo R888quote:
Gemiddeld maar 25 per jaar hoor.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:19 schreef T42 het volgende:
[..]
ik ken op mijn werk genoeg gevallen ik hem me bandjes laten wisselen en boem de 2e straat verder zitten ze al op een varkensrugomdat ze dachten op sneeuw normaal te kunnen rijden.
mensen denken dat winterbanden wondermiddelen zijn voor de 3 dagen sneeuw perjaar
Michelin Alpin, meer hoef je niet te weten over winterbandenquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:54 schreef Rainesz het volgende:
A.s. zaterdag wel een item in Kassa over winterbanden trouwens.
En ik weet nu al wat daar uit zou moeten komen:quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:54 schreef Rainesz het volgende:
A.s. zaterdag wel een item in Kassa over winterbanden trouwens.
uiteraard, meelullen met de massa, zijn ze goed in bij kassaquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:56 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En ik weet nu al wat daar uit zou moeten komen:
Winterbanden zijn alleen beter als het sneeuwt (of sneeuw ligt) of ijsvorming is, zomerbanden zijn beter als het droog is of regent...
In Duitsland geldt toch alleen tijdens winterseomstandigheden dat ze verplicht zouden zijn?quote:Op maandag 22 oktober 2012 06:30 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Prima, maar waag het dan niet om rond oud en nieuw de grens over te gaan DE in om inkopen te doen of vuurwerk te halen...
Correct. Maar je weet natuurlijk nooit wanneer dat die omstandigheden zich zullen voordoen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:59 schreef Rainesz het volgende:
[..]
In Duitsland geldt toch alleen tijdens winterseomstandigheden dat ze verplicht zouden zijn?
Of ben ik dan volledig verkeerd ingelicht?
Je bent prima geïnformeerd! Letterlijk is het volgens mij zo dat je je auto aan moet passen aan de omstandigheden. Lekker vaag. Dat betekent dus ook antivries ruitenwisservloeistof.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:59 schreef Rainesz het volgende:
[..]
In Duitsland geldt toch alleen tijdens winterseomstandigheden dat ze verplicht zouden zijn?
Of ben ik dan volledig verkeerd ingelicht?
ter aanvulling ofzoquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:39 schreef practics het volgende:
[..]
En waarom moet ik dit verhaal lezen? kijk eens wat ik zei:
[..]
Dat dekt de lading voldoende lijkt me.
ik heb juist graag sneeuwquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:52 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Gemiddeld maar 25 per jaar hoor.
En dan tellen de dagen dat het blijft liggen nog niet mee...
http://www.compendiumvoor(...)ederland.html?i=9-54
Winter van 2011/2012 staat hier niet bij helaas aangezien de meeste sneeuw in het 2012 gedeelte viel.
En dat is dom. De mythe dat winterbanden al beter presteren bij temperaturen onder 7 graden celsius is ook allang achterhaald. Onder andere in de AutoWeek heeft ooit een test gestaan waaruit bleek dat winterbanden pas beter gaan presteren bij temperaturen op of onder het vriespunt.quote:Op maandag 22 oktober 2012 13:03 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Correct. Maar je weet natuurlijk nooit wanneer dat die omstandigheden zich zullen voordoen.
Zo vertrok ik gisteren met een temperatuur van 17 graden thuis, en op een bepaald moment gaf de boordcomputer maar meer 6.5 graden aan (in Duitsland). Wat ik daarmee wil aangeven, is dat je nooit weet wat het weer onderweg gaat doen. Daarom is het min of meer gebruikelijk dat de winterbanden in Duitsland eronder liggen van November tot en met Maart.
Same here.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:21 schreef Luxuria het volgende:
Daar heb ik geen geld voor, ik ben maar een arme student (met auto)...
Iedereen die dit zegt daag ik uit om in de winter naar mijn huis te rijdenquote:Op maandag 22 oktober 2012 15:04 schreef Kreator het volgende:
Zomerbanden natuurlijk. Winterbanden is een commercieel grapje.
Ja, maar we wonen niet allemaal binnen de poolcirkel hè. In nederland sneeuwt het 2 dagen en voor de rest is het te warm voor winterbanden. Bovendien strooit men hier meer zout per winter dan de rest vd wereld bij elkaar.quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:09 schreef Fogel het volgende:
Iedereen die dit zegt daag ik uit om in de winter naar mijn huis te rijden![]()
Dat weet ik...quote:Op maandag 22 oktober 2012 13:50 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
En dat is dom. De mythe dat winterbanden al beter presteren bij temperaturen onder 7 graden celsius is ook allang achterhaald. Onder andere in de AutoWeek heeft ooit een test gestaan waaruit bleek dat winterbanden pas beter gaan presteren bij temperaturen op of onder het vriespunt.
Boven die temperaturen presteren "zomerbanden" merkbaar beter, zeker op nat wegdek.
En dat.quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:25 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ja, maar we wonen niet allemaal binnen de poolcirkel hè. In nederland sneeuwt het 2 dagen en voor de rest is het te warm voor winterbanden. Bovendien strooit men hier meer zout per winter dan de rest vd wereld bij elkaar.
Pilot alpinquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:55 schreef Klonk het volgende:
[..]
Michelin Alpin, meer hoef je niet te weten over winterbanden
Begrijpend lezen is inderdaad lastig soms ja..........quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:26 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat weet ik...
-2 dacht ik.
Maar je kan ook met 10 graden thuis vetrekken en dat het dan onderweg gaat sneeuwen...
Begrijpend lezen is lastig soms, ik weet het...
Het ging over Duitsland...quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:31 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is inderdaad lastig soms ja..........
Aangezien ik refereerde aan het rondrijden op winterbanden van november tot maart.
2 maanden rondrijden met winterbanden volstaat (is eigenlijk al te lang), aangezien het niet zoveel dagen vriest in Nederland. Alle overige dagen rijdt je - onder het mom van "veiligheid" - juist minder veilig rond.
Dan nog, tenzij je in de Alpen woont is het ook in Duitsland niet van november tot en met maart onder het vriespunt, sterker nog in oktober, november en maart kan het ook in Duitsland zelfs nog lente-achtige temperaturen worden.quote:
Nee, tuurlijk niet. Maar je weet nooit wanneer het dat wel doet. Of ga je elke dag de banden wisselen of zo?quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:34 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dan nog, tenzij je in de Alpen woont is het ook in Duitsland niet van november tot en met maart onder het vriespunt.
als ik hem weer aan de gang krijg:quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:09 schreef Fogel het volgende:
[..]
Iedereen die dit zegt daag ik uit om in de winter naar mijn huis te rijden![]()
Maar voor verkeer in Nederland volstaan nagenoeg altijd zomerbanden inderdaad.
Ik wel. Ik heb daar zo mijn mannetjes voor.quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:34 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Nee, tuurlijk niet. Maar je weet nooit wanneer het dat wel doet. Of ga je elke dag de banden wisselen of zo?
quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:36 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik wel. Ik heb daar zo mijn mannetjes voor.
[ afbeelding ]
Plaatje doet het niet voor andere.quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:36 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik wel. Ik heb daar zo mijn mannetjes voor.
[ afbeelding ]
Uiteraard niet, en in bepaalde delen van Duitsland begrijp ik de keuze voor winterbanden volkomen, maar het toont wel de "onlogica" van winterbanden aan. Mensen schaffen massaal winterbanden aan voor de veiligheid, terwijl ze er slechts 20% van de tijd profijt van hebben en 80% van de tijd juist inleveren op remweg en wegligging.quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:34 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Nee, tuurlijk niet. Maar je weet nooit wanneer het dat wel doet. Of ga je elke dag de banden wisselen of zo?
Wat een enorm tof ding!quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:36 schreef T42 het volgende:
[..]
als ik hem weer aan de gang krijg:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hmzz, tijdens het Tanken maar een gokje nemen dan deze winter.quote:Op maandag 22 oktober 2012 13:10 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Je bent prima geïnformeerd! Letterlijk is het volgens mij zo dat je je auto aan moet passen aan de omstandigheden. Lekker vaag. Dat betekent dus ook antivries ruitenwisservloeistof.
Boete is niet zo schokkend trouwens, tenzij je gevaar oplevert.
Nou, ik hoop dat je nooit achter me aan rijd als ik eens hard moet remmen. In wat voor omstandigheden dan ookquote:Op maandag 22 oktober 2012 17:39 schreef virl3 het volgende:
Ik heb er chinese bandjes onder liggen, Duro DP-8000.
Als ik er op google zie ik all season. Zal wel goed zijn gok ik.
Klopt! Twee jaar geleden reden we terug vanuit Oostenrijk. Voor de tunnel zonnetje en redelijk warm... Halverwege de tunnel sloegen alle ramen dicht en reden we de tunnel uit in een wittig landschap en dikke natte sneeuwbuien. Heel apart om mee te maken. Toen helaas geen winterbanden, net voor die vakantie gewisseld.quote:Op maandag 22 oktober 2012 13:03 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Correct. Maar je weet natuurlijk nooit wanneer dat die omstandigheden zich zullen voordoen.
Zo vertrok ik gisteren met een temperatuur van 17 graden thuis, en op een bepaald moment gaf de boordcomputer maar meer 6.5 graden aan (in Duitsland). Wat ik daarmee wil aangeven, is dat je nooit weet wat het weer onderweg gaat doen. Daarom is het min of meer gebruikelijk dat de winterbanden in Duitsland eronder liggen van November tot en met Maart.
Niet als je een BMW hebt.quote:Op maandag 22 oktober 2012 15:27 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
En dat.
Een paar goede zomerbanden is hier in Nederland echt de beste koop die je kan doen als je banden wilt kopen.
Paar betonnen zuilen ofzo in de laadruimte en gaan!quote:Op maandag 22 oktober 2012 19:58 schreef Andyy het volgende:
Had vorig jaar met een FWD auto moeite met wegkomen met sneeuw. We hebben nu een RWD bak, dus maar winterbanden eronder, anders kom ik al helemaal niet weg
Maar bij een aanrijding ben je sowieso schuldig als je je niet hebt aangepast aan de weersomstandigheden (wat verder gaat dan alleen de bandjes idd), dat is erg vervelend. Het gaat niet om de boete (het is geen Nederland tenslotte).quote:Op maandag 22 oktober 2012 13:10 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Je bent prima geïnformeerd! Letterlijk is het volgens mij zo dat je je auto aan moet passen aan de omstandigheden. Lekker vaag. Dat betekent dus ook antivries ruitenwisservloeistof.
Boete is niet zo schokkend trouwens, tenzij je gevaar oplevert.
Nee, je bent niet meteen schuldig. Zou mooi zijn als je stil staat en iemand knalt achterop je. Je kan gedeeltelijk aansprakelijk gesteld worden, en dat is ook nagelang de situatie. Daarnaast keren verzekeringen gewoon alles uit hier...quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:01 schreef LoggedIn het volgende:
Maar gevoelsmatig heb ik liever op papier een "langere remweg" op winterbanden als de zon schijnt, dan dat ik in de sneeuw/ijs extra snel volledig de controle over mn auto kwijt raak
[..]
Maar bij een aanrijding ben je sowieso schuldig als je je niet hebt aangepast aan de weersomstandigheden (wat verder gaat dan alleen de bandjes idd), dat is erg vervelend. Het gaat niet om de boete (het is geen Nederland tenslotte).
http://www.baarfinancieel(...)erplicht-of-niet.htmquote:Standpunt verzekeraars bij ongeval zonder winterbanden
Let op: Raak je betrokken bij een ongeval, dan kan er nog een vervelend staartje volgen. De Duitse justitie zou je kunnen vervolgen als je met een auto op zomerbanden reed, ook al heb je geen schuld aan het ongeval. In hoeverre dit in de praktijk zal voorkomen, is afwachten. Voor de verzekering heeft het rijden op zomerbanden geen gevolgen; Nederlandse verzekeraars keren gewoon uit, ook als je schuldig bent aan het ongeval. En ook Duitse verzekeraars doen niet moeilijk als een auto op zomerbanden bij een winters ongeluk betrokken raakt, aldus een artikel in het Duitse tijdschrift Focus
Binnenkort dan maar 's kijken of ik kan bumperkleven achter een auto met veel bananen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 17:53 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Nou, ik hoop dat je nooit achter me aan rijd als ik eens hard moet remmen. In wat voor omstandigheden dan ook
Doen, ik kan wel een nieuwe achterbumper gebruikenquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 08:34 schreef virl3 het volgende:
[..]
Binnenkort dan maar 's kijken of ik kan bumperkleven achter een auto met veel bananen.
Klopt, opzich zijn de meerkosten alleen de wissel. Als je investeert in een extra setje velgen zou je ook zelf kunnen wisselen. Wel slijten winterbanden harder als de temperatuur te hoog is voor de tijd van het jaar.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 08:38 schreef fruityloop het volgende:
De winterbanden gaan er binnenkort weer onder. Mijn vriendin moet redelijk vroeg op pad, en in een gemeente als de onze, met wat ze eufemistisch een "conservatief" strooibeleid noemen, zijn winterbanden hun geld meer dan waard. Dit uiteraard naast het aanpassen van de rijstijl etc. Verder doen we zo langer met de zomerbanden, dus de uiteindelijke kosten vallen ook wel mee..
En de opslag van het niet gebruikte setje. Niet iedereen heeft thuis plek om permanent 4 banden op te slaan.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:06 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Klopt, opzich zijn de meerkosten alleen de wissel. Als je investeert in een extra setje velgen zou je ook zelf kunnen wisselen. Wel slijten winterbanden harder als de temperatuur te hoog is voor de tijd van het jaar.
kul.quote:Op maandag 22 oktober 2012 08:18 schreef vosss het volgende:
De mensen wanen zich veilig en rijden zoals ze in de zomer ook doen.
echt het ene voorbeeldje noemen van iemand die er niks van snaptquote:Op maandag 22 oktober 2012 12:19 schreef T42 het volgende:
[..]
ik ken op mijn werk genoeg gevallen ik hem me bandjes laten wisselen en boem de 2e straat verder zitten ze al op een varkensrugomdat ze dachten op sneeuw normaal te kunnen rijden.
mensen denken dat winterbanden wondermiddelen zijn voor de 3 dagen sneeuw perjaar
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |