abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118242900
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 15:42 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Nee parate kennis is belangrijk.
Arresten die je mee mag nemen leer je nog steeds hoor.
  zondag 21 oktober 2012 @ 15:43:50 #102
165633 eriksd
The grand facade...
pi_118242917
Moet eerlijk zeggen dat de laatste keer dat ik zo'n ding opensloeg ook alweer een paar jaar geleden was.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_118242944
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 15:42 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Nee parate kennis is belangrijk.

[..]

Die SDU jurisprudentiebundels hebben ook een mooi register op onderwerp. Dat hebben de AA bundels weer niet.
Als je er komt door op het tentamen eens in je arresten te gaan lezen. Nu klink je net als bram van loon.
pi_118242988
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 15:44 schreef Yreal het volgende:

[..]

Als je er komt door op het tentamen eens in je arresten te gaan lezen. Nu klink je net als bram van loon.
Ik bedoel alleen maar dat het wel zinnig is om die dingen te lezen en dat je grofweg wel weet waar ze over gaan zodat je niet elke keer die bundel open hoeft te slaan.

Dat is net als dat als je bijvoorbeeld een casus over appartementsrechten krijgt het handig is dat je meteen titel 5.9 BW open slaat.
pi_118243058
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 15:45 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Ik bedoel alleen maar dat het wel zinnig is om die dingen te lezen en dat je grofweg wel weet waar ze over gaan zodat je niet elke keer die bundel open hoeft te slaan.
Dat is natuurlijk ook zo :') Je gaat niet op je tentamen arresten begrijpen of snappen. Ik gebruik de bundel alleen om exacte zinsdelen of overwegingen te quoten of voorwaarden er uit te halen.
pi_118243085
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 15:45 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Dat is net als dat als je bijvoorbeeld een casus over appartementsrechten krijgt het handig is dat je meteen titel 5.9 BW open slaat.
Klopt. Het enige waar het dan ook goed voor is, is de exacte bewoording erbij kunnen pakken. Op het moment dat je de vraag krijgt "roerend of onroerend" moet je portacabin kunnen pakken en dan even de exacte bewoording overschrijven.
  zondag 21 oktober 2012 @ 16:04:58 #107
165633 eriksd
The grand facade...
pi_118243761
Iemand een idee hoe ik via de UvA site naar de kluwer navigator kan gaan? Wat een kaksite zeg.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_118243807
http://uba.uva.nl/jb moet je gewoon altijd gebruiken
pi_118244458
ben nog nooit voor 12e op de faculteit geweest dit jaar.. en dan om 9 uur IB tentamen morgen..
pi_118244633
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 16:20 schreef Yreal het volgende:
ben nog nooit voor 12e op de faculteit geweest dit jaar.. en dan om 9 uur IB tentamen morgen..
Dat is wel kut. Mijn volgende tentamen begint zelfs al om 08.30. Snap echt niet dat Universiteiten dat niet anders kunnen plannen.
pi_118244706
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 16:20 schreef Yreal het volgende:
Vind het juist wel prettig zo vroeg. Anders kan ik die twee tentamens op dinsdag wel helemaal vergeten :')
pi_118245361
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 15:41 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

+1 Precies mijn idee. Maarja, krijg dat maar eens aan het verstand gebracht v/d examencommissie :6
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 15:40 schreef Yreal het volgende:

[..]

uva. Beetje onzinnig om arresten uit je hoofd te moeten leren. Alsof je die zooi later niet gewoon gaat nalezen.
Parate kennis en/of signaleringsfunctie. Je moet straks denken 'hier was iets mee', en dat bereik je door die arresten te 'leren'. Als je elke keer een bundel mee mag ga je gewoon je bundel openslaan om te kijken of er niet toevallig een arrest van toepassing is.

Zo was Maharbal laatst weer de held van de dag bij een gigantische deal omdat een arrest mij te binnen schoot welke best wel erg handig was.

quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 15:43 schreef Tchock het volgende:

[..]

Arresten die je mee mag nemen leer je nog steeds hoor.
Helaas is dat over het algemeen niet het geval.

quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 15:44 schreef Yreal het volgende:

[..]

Point proven. Zie boven.

Hele arresten stampen heeft dan weer geen zin.
pi_118245455
Op een tentamen heb je echt niet de tijd om op je dooie gemak even al die arresten door te spitten en te hopen dat het betrekking heeft op die casus.
  zondag 21 oktober 2012 @ 16:49:04 #115
165633 eriksd
The grand facade...
pi_118245499
Als je je een beetje afdoende verdiept in de materie heb je echt wel het scannend vermogen om even snel te kijken of het relevant is.
Bis bis bis
pi_118245502
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 16:47 schreef Speedy_T het volgende:
Op een tentamen heb je echt niet de tijd om op je dooie gemak even al die arresten door te spitten en te hopen dat het betrekking heeft op die casus.
Niet? Je hebt een paar uur per tentamen, tijd zat om sowieso het één en ander door te lezen.

Je zegt het overigens alsof ik nog nooit een tentamen heb gemaakt :')

quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 16:49 schreef eriksd het volgende:
Als je je een beetje afdoende verdiept in de materie heb je echt wel het scannend vermogen om even snel te kijken of het relevant is.
Dank.
pi_118245509
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 16:45 schreef Maharbal het volgende:

[..]

[..]

Parate kennis en/of signaleringsfunctie. Je moet straks denken 'hier was iets mee', en dat bereik je door die arresten te 'leren'. Als je elke keer een bundel mee mag ga je gewoon je bundel openslaan om te kijken of er niet toevallig een arrest van toepassing is.

Zo was Maharbal laatst weer de held van de dag bij een gigantische deal omdat een arrest mij te binnen schoot welke best wel erg handig was.

[..]

Helaas is dat over het algemeen niet het geval.

[..]

Point proven. Zie boven.
'Over het algemeen niet het geval', dan ken je dus de stof niet. Ik heb dat ook nooit, want zoals Speedy al zegt, als je tijdens je tentamen nieuwe arresten moet gaan lezen ben je gewoon de lul.
pi_118245527
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 16:49 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Niet? Je hebt een paar uur per tentamen, tijd zat om sowieso het één en ander door te lezen.

Je zegt het overigens alsof ik nog nooit een tentamen heb gemaakt :')
Sommigen hebben dat echt niet. Hoe dat kan vraag ik me ook altijd af :')
quote:
[..]

Dank u.
Ben je nou vóór leren of voor bundel mee? :@
pi_118245551
quote:
Inderdaad. Dat haal je dus makkelijk binnen de gestelde tijd. Vaak weet je al ongeveer welk arrest van toepassing is, als je het al niet precies weet, en dan weet je na even scannen wel of het de juiste is of niet.
pi_118245561
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 16:45 schreef Maharbal het volgende:

[..]

[..]

Parate kennis en/of signaleringsfunctie. Je moet straks denken 'hier was iets mee', en dat bereik je door die arresten te 'leren'.
Eens, maar die signaleringsfunctie ga je niet snel ontwikkelen in het geval je bij vak 1 90 arresten te verwerken hebt, bij vak 2 50 arresten en bij vak 3 30 arresten. Bij die paar arresten die er echt boven uit steken, de echte klassiekers zeg maar, krijg je snel genoeg de signaleringsfunctie van in de vingers. Het helpt ook niet echt wanneer je slechts een handjevol kunt inzetten tijdens tentamens, als er al naar gevraagd wordt heel specifiek.
mag het weten
pi_118245588
Over arresten gesproken: het Meer en Vaart-arrest is uit de verplichte stof gehaald voor strafprocesrecht, maar Meer en Vaartverweren moeten we wel gewoon leren en kunnen herkennen en toepassen :') Wat is dat nou voor onzin :')
pi_118245594
quote:
Als het slechts een paar arresten betreffen kan dat prima ja. Maar volgens mij staan er geloof ik zo'n 150 in per bundel. Dat ga je dan echt niet pas op het tentamen voor het eerst doorbladeren.
pi_118245597
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 16:50 schreef Tchock het volgende:

Ben je nou vóór leren of voor bundel mee? :@
Ik ben voor leren. De arresten die worden opgegeven bij die vakken zijn vaak de arresten die de kern uitmaken van het vak. Die dus zo belangrijk zijn dat je ze eigenlijk altijd moet kennen. Jullie weten nu toch ook allemaal wat portacabin is? Dat heb je dus kennelijk ook geleerd, omdat het zo belangrijk is.

quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 16:51 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Eens, maar die signaleringsfunctie ga je niet snel ontwikkelen in het geval je bij vak 1 90 arresten te verwerken hebt, bij vak 2 50 arresten en bij vak 3 30 arresten. Bij die paar arresten die er echt boven uit steken, de echte klassiekers zeg maar, krijg je snel genoeg de signaleringsfunctie van in de vingers. Het helpt ook niet echt wanneer je slechts een handjevol kunt inzetten tijdens tentamens, als er al naar gevraagd wordt heel specifiek.
Ook waar. De waarheid ligt dus ergens in het midden. Ze overdrijven soms wel met de hoeveelheid van de arresten, maar helaas is een hoop erg belangrijk.
pi_118245624
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 16:52 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik ben voor leren. De arresten die worden opgegeven bij die vakken zijn vaak de arresten die de kern uitmaken van het vak. Die dus zo belangrijk zijn dat je ze eigenlijk altijd moet kennen. Jullie weten nu toch ook allemaal wat portacabin is? Dat heb je dus kennelijk ook geleerd, omdat het zo belangrijk is.
Nouja, dat ligt er aan wat je onder leren begrijpt. Als je bedoelt: 'in een casus kunnen herkennen', dan ja, maar als je bedoelt: 'de letterlijke tekst waar de voorwaarden die je op je tentamen nodig hebt in worden genoemd', dan uiteraard nee. Want ik weet op mijn tentamen precies waar ik die kan vinden.
pi_118245681
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 16:53 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nouja, dat ligt er aan wat je onder leren begrijpt. Als je bedoelt: 'in een casus kunnen herkennen', dan ja, maar als je bedoelt: 'de letterlijke tekst waar de voorwaarden die je op je tentamen nodig hebt in worden genoemd', dan uiteraard nee. Want ik weet op mijn tentamen precies waar ik die kan vinden.
Casus herkennen is altijd fout, altijd. Je wilt niet een casus herkennen, je wilt de rechtsregel die van toepassing is begrijpen om die op andere casus toe te passen.

Verder ben ik ook niet van de letterlijke tekst, die kun je inderdaad vaak opzoeken. Het punt is dat mensen/studenten over het algemeen lui worden als ze die arresten in een bundel krijgen en echt letterlijk alleen even de essentie lezen. Dat blijft veel minder goed hangen m.i.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')