Wat willen de uitzonderingen in lid 2 dan zeggen? Betekent dat dat je als derde niet beschermd bent tegen een onbekende verjaring of curatelestelling ofzo, of betekent dat dat je bij verjaring niet beschermd wordt tegen een onbekend ander registerrecht?quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 16:50 schreef Valid het volgende:
[..]
Dat artikel gaat over derdenbescherming.
Stel:
Ik koop een huis. De leveringshandeling bestaat uit het inschrijven van de leveringsakte in de registers (3:89-1). Achteraf blijkt dat iemand anders op dat huis een absoluut recht heeft (bijvoorbeeld een hypotheekrecht). Dit had ik moeten weten, aangezien dit zou moeten blijken uit de daartoe bestemde registers (3:98 jo. 3:89).
Uit art. 3:24-1 blijkt dat dat hypotheekrecht niet tegenover mij kan worden ingeroepen als dat hypotheekrecht niet (goed) geregistreerd was en ik het dus ook niet kon kennen.
Dat het bepaalde in lid 1 niet geld voor die feiten.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 16:57 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wat willen de uitzonderingen in lid 2 dan zeggen? Betekent dat dat je als derde niet beschermd bent tegen een onbekende verjaring of curatelestelling ofzo, of betekent dat dat je bij verjaring niet beschermd wordt tegen een onbekend ander registerrecht?
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 17:02 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dat het bepaalde in lid 1 niet geld voor die feiten.
Ik denk dat je ten aanzien van die feiten dus geen bescherming ex 3:24 lid 1 kan ontlenen, ongeacht of nagelaten is die feiten correct in te schrijven in het daartoe bestemde register.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 16:57 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wat willen de uitzonderingen in lid 2 dan zeggen? Betekent dat dat je als derde niet beschermd bent tegen een onbekende verjaring of curatelestelling ofzo, of betekent dat dat je bij verjaring niet beschermd wordt tegen een onbekend ander registerrecht?
14 november pas, Inleiding Staatsrecht. Volgens mij heeft de meerderheid hier wel tentamens de aankomende weken.quote:Op zondag 21 oktober 2012 10:27 schreef Valid het volgende:
Nog mensen tentamens komende tijd?
Zelf heb ik donderdag tentamen deel I van bedrijfseconomie (extra vakje) en volgende week maandag historiografie (van andere studie, Geschiedenis).
Op het programma voor deze week:quote:Op zondag 21 oktober 2012 10:27 schreef Valid het volgende:
Zelf heb ik donderdag tentamen deel I van bedrijfseconomie (extra vakje) en volgende week maandag historiografie (van andere studie, Geschiedenis).
Thx voor de tips. Had ook gebruik gemaakt van het kladpapier, maar vind die dranghekken alsnog kut. Schrijf best wel sloom (als ik sneller schrijf is het onleesbaar), als ik eerst nog veel op dat kladpapier moet uitwerken kost mij dat tijd die ik goed zou kunnen gebruiken om nog eens goed over de casus na te denken. Als ik het gewoon in één keer zou kunnen opschrijven scheelt mij dat iig veel tijd. Schijf anders ook niet echt hele lange antwoorden, omdat ik weet als ik te veel schrijf ik in tijdnood kom.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 14:03 schreef Ryon het volgende:
Het helpt bij die dranghekken heel erg om gebruik te maken van kladpapier. Zeker bij bestuursrecht is het handig om eerst even op een apart blaadje de situatie geheel uit te tekenen en vervolgens kernachtig over te schrijven in de paar cm ruimte op het tentamen vel. Het is iets meer werk, maar je maakt wel minder fouten.
Ander voordeel van dranghekken is dat je als student ook wel een goede indicatie hebt van hoeveel informatie er van je verwacht wordt. Als ik een A4'tje krijg voor een vraag heb ik vaak de neiging om dat ding geheel vol te pennen. Terwijl vaak 1 of 2 alinea's al meer dan genoeg was.
Thx, zal het meenemen voor volgend tentamen. Gelukkig dat die voor de helft mc is, anders zou het bijna onmogelijk worden voor mij om een 6.4 te halen om het vak zonder herkansing te halen.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 14:06 schreef eriksd het volgende:
Bestuursrecht heb ik gehaald door puntsgewijs de casus te doorlopen. Geen lopende antwoorden zoals ik bij andere vakken wel had.
Op maandag 5 november heb ik Europees Recht staan en woensdag 7 november heb ik mijn tentamen voor de minor Fiscaal Ondernemingsrecht staan.quote:Op zondag 21 oktober 2012 10:27 schreef Valid het volgende:
Interessante vakken.quote:Op zondag 21 oktober 2012 11:57 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Op het programma voor deze week:
Dinsdag: arbeidsovereenkomstenrecht
Woensdag: arbeid en sport
Donderdag: European labour law
Dat dan weer wel inderdaadquote:
Is dat IB? Dat is toch gewoon goed te doen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 14:25 schreef Joosie200 het volgende:
Maandag: belastingrecht 1 tussentoets
Dinsdag: hanselsrecht a tentamen
Vooral met belasting is het erop of eronder.. kan het vak nu inhalen in mijn derde jaar, omdat ik tijdens mijn tweede jaar geeneens het tentamen mocht maken i.v.m. 5,2 gemiddeld voor de tussentoetsen terwijl 5,5 vereist was.
Dit jaar hebben ze voorbeeld genomen aan o.a. Burgerlijk recht 2 door een bonus in te voeren, maar dan zal ik de tussentoets wel moeten halen. Gaat nog leuk worden morgen
Over handels zit ik minder over in, dat is tenminste zoals alle andere vakken te begrijpen. Belasting daarentegen, breek me de bek er niet van open..
Maarja, verplicht vak hé met notarieel recht
Het BWquote:Op zondag 21 oktober 2012 15:28 schreef eriksd het volgende:
Het BW zuigt dan ook gewoon als een malle.
Awrquote:Op zondag 21 oktober 2012 15:23 schreef Joosie200 het volgende:
IB, BRV, OB en nog een deel AWR. Heb nu maar een stappenplan per wet uitgeschreven met de kernartikelen die ik het eerste bij langs moet, voordat je verder gaat zoeken. En ja, IB, onderdeel: winst is wel te doen. Maar ik word weinig wijzer uit tig cryptische bepalingen en al helemaal wanneer ik ze zal moeten toepassen op een bepaalde casus. Zeker i.g.v. bepalingen met tenzij erin. Niet gewoon duidelijk, lid 1: hoofdregel. lid 2: uitzondering. Ze houden er nogal van bij de wetgever om in fiscale wetgeving met lappen tekst per lid te werken en niet zoals in het BW gewoon met korte zinnen te werken.
Doe eens even normaal man.quote:Op zondag 21 oktober 2012 15:28 schreef eriksd het volgende:
Het BW zuigt dan ook gewoon als een malle.
De Wet ROquote:Op zondag 21 oktober 2012 15:33 schreef Tchock het volgende:
Kutstreek trouwens, we hebben voor goederenrecht het hele BW nodig en de invorderingswet, en voor strafprocesrecht Sr, Sv én wet RO. Dus ik mag voor beide tentamens twee wettenbundels meeslepen
Dus de onbeschreven tabjes hoeven niet van de uitgever te zijn?quote:Mag ik tabjes plaatsen in wetboek en arrestenbundel?
Ja, in het wetboek mogen ongeschreven tabjes en tabjes die zijn meegeleverd door de uitgever worden geplaatst, in de arrestenbundel mogen onbeschreven tabjes worden geplaatst.
In de vnw zit de invorderingswet in het burgerlijk deelquote:Op zondag 21 oktober 2012 15:33 schreef Tchock het volgende:
Kutstreek trouwens, we hebben voor goederenrecht het hele BW nodig en de invorderingswet, en voor strafprocesrecht Sr, Sv én wet RO. Dus ik mag voor beide tentamens twee wettenbundels meeslepen
kloptquote:Op zondag 21 oktober 2012 15:35 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dus de onbeschreven tabjes hoeven niet van de uitgever te zijn?
ZO!quote:Op zondag 21 oktober 2012 15:35 schreef Tchock het volgende:
[..]
BW ftw jaquote:
ab?quote:Op zondag 21 oktober 2012 15:33 schreef Actaeon het volgende:
[..]
De Wet ROda's lang geleden. Net als de AB. Wel mooie wet de AB trouwens.
Ja, dat wist ik van de VNW, dat is wel erg makkelijk dan. En ja, denk het wel, maar liever voor niets meeslepen dan daar in de problemen komenquote:Op zondag 21 oktober 2012 15:36 schreef Yreal het volgende:
[..]
In de vnw zit de invorderingswet in het burgerlijk deelMaar die 2 artikelen kan je toch wel uit je hoofd leren?
Oh, aangenaam, want ik heb tabjes in heel veel kleuren en dan kan ik een fijn systeem bedenkenquote:
Zo zie je maar weer hoe baas de VNW is.quote:Op zondag 21 oktober 2012 15:36 schreef Yreal het volgende:
[..]
In de vnw zit de invorderingswet in het burgerlijk deelMaar die 2 artikelen kan je toch wel uit je hoofd leren?
Goederenrecht doet niet moeilijk om printjes heb ik het ideequote:Op zondag 21 oktober 2012 15:37 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja, dat wist ik van de VNW, dat is wel erg makkelijk dan. En ja, denk het wel, maar liever voor niets meeslepen dan daar in de problemen komen
[..]
Oh, aangenaam, want ik heb tabjes in heel veel kleuren en dan kan ik een fijn systeem bedenken
Grappig, ik heb die wet nog nooit gezien maar heel veel bepalingen al bijna letterlijk als 'rechtsbeginselen' geleerdquote:
quote:Artikel 11
De regter moet volgens de wet regt spreken: hij mag in geen geval de innerlijke waarde of billijkheid der wet beoordeelen.
Bij welke uni mag dit?quote:Op zondag 21 oktober 2012 15:35 schreef Tchock het volgende:
[..]
quote:Op zondag 21 oktober 2012 15:38 schreef Tchock het volgende:
[..]
Grappig, ik heb die wet nog nooit gezien maar heel veel bepalingen al bijna letterlijk als 'rechtsbeginselen' geleerd
In en in triest weer dit.quote:
UvA mag je arresten meenemen. Die discussie hebben we al eerder gehad hier, jullie hoeven er minder te leren maar wij hoeven ze minder te kennenquote:Op zondag 21 oktober 2012 15:39 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Bij welke uni mag dit?Bij de RuG moet je de arrestenbundels thuis laten
Tabjes plakken doe ik altijd, super handig voor die paar exotische wetten die je normaliter weinig raadpleegt.
Wat maken die tabjes in je arrestenbundeltje nou uit? Je zoekt het ter plaatse toch gewoon even op in het register? Althans, dat deed ik.quote:
uva. Beetje onzinnig om arresten uit je hoofd te moeten leren. Alsof je die zooi later niet gewoon gaat nalezen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 15:39 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Bij welke uni mag dit?Bij de RuG moet je de arrestenbundels thuis laten
Tabjes plakken doe ik altijd, super handig voor die paar exotische wetten die je normaliter weinig raadpleegt.
Ja, eens, maar voor wetten die je weinig gebruikt is het veel sneller natuurlijk.quote:Op zondag 21 oktober 2012 15:40 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat maken die tabjes in je arrestenbundeltje nou uit? Je zoekt het ter plaatse toch gewoon even op in het register? Althans, dat deed ik.
+1 Precies mijn idee. Maarja, krijg dat maar eens aan het verstand gebracht v/d examencommissiequote:Op zondag 21 oktober 2012 15:40 schreef Yreal het volgende:
[..]
uva. Beetje onzinnig om arresten uit je hoofd te moeten leren. Alsof je die zooi later niet gewoon gaat nalezen.
Nee parate kennis is belangrijk.quote:Op zondag 21 oktober 2012 15:40 schreef Yreal het volgende:
[..]
uva. Beetje onzinnig om arresten uit je hoofd te moeten leren. Alsof je die zooi later niet gewoon gaat nalezen.
Die SDU jurisprudentiebundels hebben ook een mooi register op onderwerp. Dat hebben de AA bundels weer niet.quote:Op zondag 21 oktober 2012 15:40 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat maken die tabjes in je arrestenbundeltje nou uit? Je zoekt het ter plaatse toch gewoon even op in het register? Althans, dat deed ik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |