Ga elders trollenquote:Op woensdag 27 november 2013 00:10 schreef zwaaien het volgende:
Ik zou trouwens graag eens de dochters van Filipje leren kennen![]()
Stel je voor dat dat mijn schoonvader zou zijn. Een droom.
Blindelings vertrouwen in die man
Idioot ...quote:Op woensdag 27 november 2013 00:10 schreef zwaaien het volgende:
Ik zou trouwens graag eens de dochters van Filipje leren kennen![]()
Stel je voor dat dat mijn schoonvader zou zijn. Een droom.
Blindelings vertrouwen in die man
Een plein in Borgerhout (Antwerpen) officieel noemen naar een Arabische verzetsheld... vind ik eigenlijk wat provocatie van onze Noord-Afrikaanse vrienden. De eerste vormen van de kolonisatie van Vlaanderen worden langzaam maar zeker duidelijk.quote:Plein hernoemd naar Arabische verzetsheld?
BORGERHOUT - Na de heisa rond de naamgeving van het De Coninckplein, is er nu commotie rond de naam van het Borgerhoutse Terloplein. Een van de drie overgebleven voorstellen verwijst naar een Marokkaanse verzetsheld: Abdelkrim Al Khattabi.
Het idee van het Borgerhoutse districtsbestuur om het Terloplein een nieuwe officiële benaming te geven, zorgt voor heel wat controverse. Uit de zowat 150 inzendingen van buurtbewoners, weerhield het district drie voorstellen: het Terloplein, het Maria Rosseelsplein en het Al Khattabiplein. Dat laatste voorstel lokt heel wat verontwaardigde reacties uit. De lokale N-VA-ploeg meent dat de verkiezing gestuurd wordt door enkele Noord-Afrikaanse groepen, en volgens Open VLD lokt het linkse districtsbestuur bewust een polemiek uit met het stadsbestuur. Vlaams Belang gaat zoals gewoonlijk nog een stap verder, en doopt het plein volgende week om tot het Ludo Hannesplein, vernoemd naar een Borgerhoutenaar die in 1990 stierf nadat hij door allochtonen werd aangevallen.
Pijnpunt
Districtsvoorzitter Marij Preneel (Groen) is naar eigen zeggen verbaasd door de felle reacties. ‘Het was absoluut niet onze bedoeling om controverse uit te lokken’, zegt ze. ‘We wilden enkel de buurtbewoners betrekken bij een nieuwe naamkeuze.’ Volgens Preneel legden de vele allochtone inzendingen een duidelijk pijnpunt bloot. ‘Vijftig jaar na het begin van de migratie verwijst er nog steeds geen enkele straatnaam naar dit deel van onze geschiedenis. Daar mag volgens mij best iets aan veranderen.’
Toch erkent ook Preneel dat de Marokkaanse verzetsstrijder Abdelkrim Al Khattabi wellicht niet de meest geschikte figuur is. ‘Het was misschien beter geweest om een neutralere benaming naar voor te schuiven, zoals het Berbersplein of het Nadorplein (een Marokkaanse stad waarvan heel wat buurtbewoners afkomstig zijn). Zo'n voorstellen waren misschien op minder tegenkanting gestuit.’
Verdeeldheid
Van gisteravond tot zondagmiddag kunnen de buurtbewoners alvast een stem uitbrengen op hun favoriete naam. Het districtsbestuur legt de winnende benaming voor aan de Borgerhoutse adviesraden, de straatnaamcommissie en de Antwerpse gemeenteraad. Schepen voor Stadsontwikkeling Rob Van de Velde denkt dat de voordracht van het Al Khattabiplein voor problemen kan zorgen. ‘Straatnamen hebben bij voorkeur een link met Antwerpen’, zegt schepen voor Stadsontwikkeling Rob Van de Velde (N-VA). ‘Dat lijkt hier niet onmiddellijk het geval.’ Los daarvan vreest de schepen dat het voorstel verdeeldheid zaait. ‘We moeten opletten dat niet alle 172 nationaliteiten hun eigen eilandje gaan creëren.’
http://www.nieuwsblad.be/(...)dmf20131129_00864599
Nelson Mandela ook maar overal vanaf halen?quote:Op zaterdag 30 november 2013 04:35 schreef zwaaien het volgende:
[..]
Een plein in Borgerhout (Antwerpen) officieel noemen naar een Arabische verzetsheld... vind ik eigenlijk wat provocatie van onze Noord-Afrikaanse vrienden. De eerste vormen van de kolonisatie van Vlaanderen worden langzaam maar zeker duidelijk.
En schitterende reactie van het Vlaams Belang natuurlijk. Volgende week gaat een delegatie van het Vlaams Belang het plein omdopen tot het Ludo Hannesplein. Een 80 jarige Borgenhoutenaar die in 1990 door een groep jonge allochtonen een schedelbreuk werd gestampt. Een dag later overleed hij aan zijn verwondingen. Uit het oog, maar niet uit het hart.
Nee, ik heb een ander ideequote:Op zaterdag 30 november 2013 11:27 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Nelson Mandela ook maar overal vanaf halen?
De Indische buurten die elke Nederlandse stad heeft ook maar veranderen?quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:07 schreef zwaaien het volgende:
[..]
Nee, ik heb een ander idee
Laten we de sleepstraat in Gent omtoveren tot de Atatürk straat.
En in Brussel kunnen we dan een pleintje vernoemen naar Yasser Arafat want daar wonen veel arabieren.
quote:Stellingen Justitiepaleis nu zelf toe aan restauratie
In Brussel zijn de stellingen rond het Justitiepaleis door het aanslepen van de renovatiewerkzaamheden aan het gebouw nu zelf toe aan renovatie. Dat meldt De Morgen. De verwaarloosde stellingen zijn aan het roesten en vormen een gevaar voor voorbijgangers.
De krakkemikkige staat van de stellingen rond het Brusselse gerechtsgebouw werd gisteren besproken in het Brusselse parlement. De situatie getuigt volgens Groen-parlementslid Annemie Maes van "een gebrek van respect vanwege de federale overheid voor onze hoofdstad". De stellingen rond het Justitiepaleis staan er al 30 jaar.
Bijkomend probleem is dat de stellingen illegaal geplaatst zijn. De Regie der Gebouwen probeerde de situatie in 2010 vergeefs te regulariseren. De procedure in beroep om de bestaande stellingen te versterken en veiligheidsnetten te hangen aan de gevels waartegen geen stellingen staan, is nog steeds lopende.
De Regie der Gebouwen heeft intussen wel beslist om een nieuw architectenbureau aan te stellen voor de renovatie van de gevels. Zelfs als dat nieuwe bureau midden volgend jaar aan de slag gaat, zal het nog jaren duren voor de restauratie voltooid is.
Amsterdam heeft al een straat naar Atatürk vernoemt, ik zie het grote bezwaar niet.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:07 schreef zwaaien het volgende:
[..]
Nee, ik heb een ander idee
Laten we de sleepstraat in Gent omtoveren tot de Atatürk straat.
En in Brussel kunnen we dan een pleintje vernoemen naar Yasser Arafat want daar wonen veel arabieren.
Is natuurlijk niet hetzelfde. Nederlands Indië is onderdeel van jullie geschiedenis.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De Indische buurten die elke Nederlandse stad heeft ook maar veranderen?
Meen je dat nu echt? Dat van Borgerhout kan ik nog begrijpen, maar Ataturk is een fascist met meer dan een miljoen doden op z'n naamquote:Op zaterdag 30 november 2013 13:57 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Amsterdam heeft al een straat naar Atatürk vernoemt, ik zie het grote bezwaar niet.
Absoluut.quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:41 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik veronderstel dat je dan ook problemen hebt met alle straten en lanen die vernoemd zijn naar Leopold II, één van de grootste genocidale gekken aller tijden?
Laten we de Rooseveltplaats in Antwerpen dan ook maar een andere naam geven. Geen deel van onze geschiedenis toch?quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:05 schreef zwaaien het volgende:
[..]
Absoluut.
Als separatist heb ik een hekel aan de Koning en aan België. Bovendien getuigt het van weinig respect tegenover de Congolezen in België. et zoals een straat naar Atatürk noemen van geen respect getuigt tegenover de Armeniërs in Nederland
maar hoe dan ook is de straatnaam van Leopold beter te verantwoorden dan één van Atatürk aangezien Leopold deel uitmaakt van onze geschiedenis, Ataturk niet
Is nog altijd niet hetzelfde. Roosevelt is bekend over de hele wereld en behoort bovendien tot de Westerse wereldquote:Op zaterdag 30 november 2013 16:11 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Laten we de Rooseveltplaats in Antwerpen dan ook maar een andere naam geven. Geen deel van onze geschiedenis toch?
speelde een rol in Europaquote:Op zaterdag 30 november 2013 16:20 schreef rubbereend het volgende:
Alle naar Napoleon vernoemde straten kunnen ook weg
Ja, maar ik was vooral verbaasd dat je iets had tegen Ataturk. Dat is een leider geweest die van Turkije een moderne seculiere staat heeft gemaakt naar Frans voorbeeld, met een strikte scheiding tussen kerk en staat. Dat is dus bij uitstek een "westers" iemand.quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:20 schreef zwaaien het volgende:
[..]
Is nog altijd niet hetzelfde. Roosevelt is bekend over de hele wereld en behoort bovendien tot de Westerse wereld
één of andere held voor de Berbers in Marokko is niet bekend in de wereld en hoort ook niet bij de Westerse wereld
ow we mogen niet in discussiequote:Op zaterdag 30 november 2013 16:23 schreef zwaaien het volgende:
Het lijkt wel of dit topic xenofielen aantrekt
Of de Kennedytunnel ...quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:11 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Laten we de Rooseveltplaats in Antwerpen dan ook maar een andere naam geven. Geen deel van onze geschiedenis toch?
Ataturk is een Marokkaan?quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:20 schreef zwaaien het volgende:
[..]
één of andere held voor de Berbers in Marokko is niet bekend in de wereld en hoort ook niet bij de Westerse wereld
Neen, wel Abdelkrim Al Khattabi.quote:
Waarom zou je in godsnaam een Marokkaans verzetstrijders een plein laten krijgen in Antwerpen?quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:25 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Of de Kennedytunnel ...
Ik ben daar ook geen voorstander van om dat soort dingen momenteel te doen , maar alles is relatief natuurlijk. Had je zo rond 1900 moeten zeggen dat er in Antwerpen een straat naar een Amerikaanse president zou genoemd worden dan had men je ook uitgelachen omdat Amerika op dat moment in onze samenleving nog (bijna) totaal geen rol speelde. Dat is in de 20ste eeuw wel even serieus veranderd natuurlijk. En uiteindelijk zal de globalisering zich sowieso verder zetten en zal de Arabische en Westerse samenleving meer en meer verstrengeld geraken waardoor je ooit wel degelijk zulke straatnamen in België zal krijgen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:23 schreef zwaaien het volgende:
[..]
Waarom zou je in godsnaam een Marokkaans verzetstrijders een plein laten krijgen in Antwerpen?
Het Vlaamse minderwaarheidsgevoel kent echt geen grenzen.![]()
Roosevelt en Kennedy zijn belachelijke vergelijkingen aangezien deze mensen iets betekent hebben. Ik durf te wedden dat meer dan 99% van de Vlamingen nog nooit van die idioot (Mohammed Abdelkrim Al Khattabi) hebben gehoord. Ja, jij inclusief.
Met Bart De Wever hebben we onze verzetstrijder. Gun hem dan een plein.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |