http://www.nu.nl/buitenla(...)obelprijs-vrede.htmlquote:AMSTERDAM - De Nobelprijs voor de Vrede wordt dit jaar toegekend aan de Europese Unie.
Dat heeft voorzitter Thorbjørn Jagland van het Nobelprijscomité vrijdag in de Noorse hoofdstad Oslo bekendgemaakt.
Het comité is tot zijn beslissing gekomen wegens het optreden van de EU in deze tijden van economische crisis. Ze heeft leiderschap getoond en heeft de zaak bij elkaar gehouden.
De Europese Unie behoorde vooraf tot de favorieten. De secretaris van het Noorse Nobelcomité dat verantwoordelijk is voor de vredesprijs, Geir Lundestad, pleitte een paar jaar geleden er al voor dat de EU de prijs zou krijgen.
"Door de EU hebben we niet alleen de Frans-Duitse verzoening, de EU heeft geholpen de democratie in Zuid-Europa te consolideren en heeft eraan bijgedragen dat landen in het centrale deel van Oost-Europa nauw samenwerken met de rest van Europa", zei hij toen.
1,1 miljoen euro
Aan de Nobelprijs voor de Vrede is een bedrag van circa 1,1 miljoen euro verbonden.
Vorig jaar ging de prijs naar de Liberiaanse presidente Ellen Johnson Sirleaf, de Liberiaanse activiste Leymah Gbowee en Tawakkul Karman uit Jemen.
De Euro is geredquote:Aan de Nobelprijs voor de Vrede is een bedrag van circa 1,1 miljoen euro verbonden.
quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:15 schreef remlof het volgende:
En terecht. De mensen beseffen niet half wat ze aan de verregaande samenwerking in de vorm van de EU te danken hebben.
Minder inkomen?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:15 schreef remlof het volgende:
En terecht. De mensen beseffen niet half wat ze aan de verregaande samenwerking in de vorm van de EU te danken hebben.
Ik moest lachen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:15 schreef remlof het volgende:
bemoeizucht op totaal irrelavante zaken? Miljoenenverspilling om MS te verplichten en browserkeuze in te bouwen?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:15 schreef remlof het volgende:
Veel meer. Als Europa niet was gaan samenwerken na WO2 had het ondertussen alweer twee keer in puin gelegen.quote:
Als dat de prijs is voor geen oorlog meer binnen ons continent ben ik gaarne bereid die te betalen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:18 schreef HeatWave het volgende:
[..]
bemoeizucht op totaal irrelavante zaken? Miljoenenverspilling om MS te verplichten en browserkeuze in te bouwen?
Ik kan niet meer zonder.
Oorlog, dat is pas goed voor innovatie, saamhorigheid en de economie!quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:19 schreef remlof het volgende:
[..]
Als dat de prijs is voor geen oorlog meer binnen ons continent ben ik gaarne bereid die te betalen.
Jij beseft dat Hitler gewoon zijn zin heeft gekregen, een fascistische superstaat, zijn Derde Rijk?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:19 schreef remlof het volgende:
[..]
Als dat de prijs is voor geen oorlog meer binnen ons continent ben ik gaarne bereid die te betalen.
Jij snapt het verschil tussen onderwerping en samenwerking niet helemaal geloof ikquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:20 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Jij beseft dat Hitler gewoon zijn zin heeft gekregen, een fascistische superstaat, zijn Derde Rijk?
Ok, dit is weer het andere uiterste van expres rare dingen postenquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:20 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Jij beseft dat Hitler gewoon zijn zin heeft gekregen, een fascistische superstaat, zijn Derde Rijk?
Samenwerking is fijn natuurlijk, maar die onderwerping die steeds groter wordt mag wegblijven.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:20 schreef remlof het volgende:
[..]
Jij snapt het verschil tussen onderwerping en samenwerking niet helemaal geloof ik
Leg mij eens uit dat hoe Europa's poging zijn eigen hachje te redden in de financiele teringzooi van eigen makelij een nobelprijs voor de vrede heeft verdiend?quote:Het comité is tot zijn beslissing gekomen wegens het optreden van de EU in deze tijden van economische crisis. Ze heeft leiderschap getoond en heeft de zaak bij elkaar gehouden.
Zonder EU leefden ze in Griekenland en Spanje nog steeds onder een dictatuurquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:26 schreef timmmmm het volgende:
[..]
[..]
Leg mij eens uit dat hoe Europa's poging zijn eigen hachje te redden in de financiele teringzooi van eigen makelij een nobelprijs voor de vrede heeft verdiend?
volgens mij hebben we afgelopen maand toch redelijk wat gewelddadige demonstraties gezien in Spanje en Griekenland, die helemaal niet gebeurd zouden zijn zonder EU
Lees de tweede quote in mijn reactie nog eens. Ze krijgen het wegens het optreden tijdens deze economische crisis (die ze zelf veroorzaakt hebben, immers is een Eurocrisis zonder euro redelijk lastig). Niet vanwege goed werk in het verleden, wat ze zeker gedaan hebben.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:27 schreef remlof het volgende:
[..]
Zonder EU leefden ze in Griekenland en Spanje nog steeds onder een dictatuur
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |