quote:Kankerpatiënten laten hun icoon keihard vallen
‘Merci Lance, hier zit ik nu met uw bandjes’
Lance Armstrong was hét voorbeeld voor de Vlaamse kankerpatiënten. Wat hij kon, dat konden zij ook. Nu spuwen die fans – onder wie de Oost-Vlaamse gouverneur André Denys – hun idool uit. ‘Schandalig. Eerst de gratie krijgen om kanker te overwinnen en dan toch weer gezondheidsrisico's nemen.’
Gouverneur André Denys was zo aangedaan door het verraad van Lance Armstrong, dat hij gisteren tijdens Joos op Radio 1 in tranen uitbarstte. Daags voordien had hij al een harde reactie gepost op Twitter: ‘Vandaag neem ik afscheid van mijn icoon. Lance, tot het laatste heb ik je verdedigd. De ontgoocheling is bitter.’
Het is de bitterheid van iemand die bedrogen werd. Toen André Denys in behandeling was voor longkanker, kreeg hij een videoboodschap van Armstrong om hem beterschap te wensen. Nu blijkt dat het medeleven van een dopingzondaar kwam. ‘Ik ben zeer zwaar ontgoocheld in Armstrong. Iemand met zijn status moet een voorbeeld zijn. Ik snak naar een verklaring maar ga hem toch niet contacteren. Ook zijn ex-ploegleider Johan Bruyneel niet, met wie ik een paar Tour-etappes volgde in de wagen.’
Geen respect voor de doden
‘Dat Lance Armstrong eerst de gratie krijgt om te genezen van kanker en daarna toch weer gezondheidsrisico's neemt, is weinig respectvol tegenover al die mensen die kanker niet overleefden’, zegt Pieter Vanelderen. In het voorjaar van 2009 werd de Limburger provinciaal wielerkampioen. Een paar maanden later kreeg hij net als Armstrong teelbalkanker. ‘Toen ik dat hoorde, was mij eerste vraag: Kan ik ooit terugkeren in het peloton? Het antwoord was ja , want Lance Armstrong was na zijn kanker toch als de beste van het peloton teruggekeerd... Met die gedachte en de boeken van Armstrong heb ik mijn genezingsproces aangevat. Het is me gelukt. Ik ben teruggekeerd. Met een Livestrong-bandje om de pols, uit respect voor mijn grote voorbeeld. Nu draag ik het polsbandje al een tijdje niet meer. Ik had al langer het vermoeden dat Armstrong niet zo zuiver was.’
Geen eerlijk proces
Niet alleen de kankerpatiënten zijn hun idool kwijt. Ook organisaties die voor kankerpatiënten werken. Armstrong zadelt hen met een groot probleem op. Om hun werking te bekostigen, verkopen zij de fameuze gele Livestrong-bandjes. Maar wie zal die nu nog kopen? De vzw Kanker Ontspanning roept eerstdaags de raad van bestuur bijeen om daarover beslissingen te nemen. ‘Armstrong was hét icoon voor ons’, zegt voorzitter Eugeen Carrette. ‘Wanneer we met kankerpatiënten op uitstap gaan, stellen we Lance altijd als hoopgevend voorbeeld. Nu blijkt het allemaal een leugen. Ik vrees dat we de 500 Livestrong-bandjes die hier nog liggen, nooit meer verkocht krijgen. We hebben er nochtans al 10.000 van verkocht. Dat was een mooie bijkomende bron van inkomsten, die nu welllicht droogvalt.'
Niet iedereen valt Armstrong even hard af. Diabetespatiënt Patrick De Cridts, die twee jaar geleden 825 keer de Patersberg opreed, om in navolging van zijn idool te bewijzen dat ziekte geen rem hoeft te zijn, is mild. ‘Toen ik die prestatie neerzette, voelde ik veel afgunst. Armstrong maakt nu hetzelfde mee. Ik veroordeel hem pas wanneer een eerlijke rechtbank hem veroordeelt. Maar ik vrees dat Armstrong nooit een eerlijk proces krijgt.’
quote:White biecht op en legt functie neer
Ook Matthew White heeft toegegeven in zijn periode bij de US Postal-ploeg van Lance Armstrong doping te hebben gebruikt.
De Australiër reed van 2001 tot 2004 bij de Amerikaanse formatie.
"Ik zat bij een ploeg, waar doping een onderdeel was van de strategie en daar was ik ook bij betrokken", stelt White in een persbericht. "Het spijt me dat ik mensen teleurgesteld heb."
Vervolgens gaf de Australiër te kennen dat hij zijn functie als ploegleider van Orica-GreedEdge en bestuurslid van de Australische wielerbond tijdelijk neerlegt.
"Ik doe een stap terug zodat mijn ploeg en de bond een oordeel over mijn toekomst kunnen vellen."
http://nos.nl/artikel/429(...)gt-functie-neer.html
Wat ik trouwens enorm zwak van hem vind. Nouja, het ligt wel in de lijn met zijn eerdere gedrag.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 17:11 schreef Parafernalia het volgende:
Zowat iedereen heeft nu bekend, behalve Lance
Ferrari en Del Moral zijn voor het leven geschorst. Die mogen dus niet meer als ploegarts werken.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 15:39 schreef Piet_Piraat het volgende:
Het meest schrijnenende van het hele verhaal vind ik de schimmige wereld van doktoren en begeleiders die er gewoon dik poen verdienen en gewoon kunnen doorgaan.
Die leeft in zijn eigen wereld.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 17:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wat ik trouwens enorm zwak van hem vind. Nouja, het ligt wel in de lijn met zijn eerdere gedrag.
2006 is wel erg laat nadat we de TVM en Festina affaire hebben gehad.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 15:26 schreef vaarsuvius het volgende:
Wel grappig die mensen die het nog steeds niet willen geloven. He jongens daarboven! Horen jullie ons op je roze wolk? Dit was al jaren bekend* voor een ieder die zijn hoofd gebruikte.
* hiermee bedoel ik dat er ontiegelijk veel signalen waren die maar naar een conclusie konden leiden: namelijk dat the boss de boel aan het oplichten was, niet dat er 100% juridisch bewijs was. Zelf denk ik dat ik ongeveer vanaf 2005 overtuigd was van massaal doping gebruik. Dat verhinderde niet dat ik in de jaren erna gewoon bleef kijken naar de sport, het maakt me namelijk niet zoveel uit of ze nu wel of niet gebruiken.
Als hij dat nu doet gaat ie de bak in.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 17:11 schreef Parafernalia het volgende:
Zowat iedereen heeft nu bekend, behalve Lance
In 1999 of in de jaren er na kon je al zo goed als zeker stellen dat bijna iedere renner vol met doping zat. Ze reden harder dan in de Festina-jaren terwijl er niet opeens technische verbeteringen waren die aanleiding gaven voor een grote verbetering van de gemiddelde snelheid.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 15:26 schreef vaarsuvius het volgende:
Wel grappig die mensen die het nog steeds niet willen geloven. He jongens daarboven! Horen jullie ons op je roze wolk? Dit was al jaren bekend* voor een ieder die zijn hoofd gebruikte.
* hiermee bedoel ik dat er ontiegelijk veel signalen waren die maar naar een conclusie konden leiden: namelijk dat the boss de boel aan het oplichten was, niet dat er 100% juridisch bewijs was. Zelf denk ik dat ik ongeveer vanaf 2005 overtuigd was van massaal doping gebruik. Dat verhinderde niet dat ik in de jaren erna gewoon bleef kijken naar de sport, het maakt me namelijk niet zoveel uit of ze nu wel of niet gebruiken.
Of dat systeem is er al. Ten slotte rijden ze nu niet bepaald langzamer dan Armstrong deed, en de renners als Sleck die gepakt worden met doping staan vaak niet meer in de top tien.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 18:09 schreef Ericr het volgende:
[..]
In 1999 of in de jaren er na kon je al zo goed als zeker stellen dat bijna iedere renner vol met doping zat. Ze reden harder dan in de Festina-jaren terwijl er niet opeens technische verbeteringen waren die aanleiding gaven voor een grote verbetering van de gemiddelde snelheid.
Als je in die tijd er wat van zei werd er gewezen op wisselende omstandigheden of een ander parcours. Een gemiddelde in een grote ronde dat steeds meer oploopt is echter veelzeggend genoeg.
Maar goed The Boss lichtte niet alleen de boel op, het hele systeem was er op gericht om de boel voor de gek te houden. De nuances zitten er in hoe ver je wilde gaan om systematisch doping toe te passen per ploeg of persoon. Maar volgens anderen is de systematiek geen nuance meer, als je te georganiseerd was moet het wel een duivels plot zijn geweest. Je kan er echter donder op zeggen dat na o.a. het Festina en TVM debacle er ploegen zouden komen die het een stuk beter en efficiënter zouden aanpakken. Dat is inherent aan de geschiedenis van doping in de sport, de aanpak en manier van doperen werd en wordt steeds professioneler.
Binnen nu en 10 jaar passen ze gen-doping toe als ze die mogelijkheid hebben. Of er een nieuw verrot systeem van systematisch doperen komt is waarschijnlijk een kwestie van tijd.
Ze rijden wel langzamer, vooral goed af te meten aan tijdritten en ritten met aankomst bergop er in. Bloedwaarden geven ook aan dat het nu een stuk schoner is.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 18:13 schreef Tchock het volgende:
[..]
Of dat systeem is er al. Ten slotte rijden ze nu niet bepaald langzamer dan Armstrong deed, en de renners als Sleck die gepakt worden met doping staan vaak niet meer in de top tien.
Hoe groot is de kans dat er al doping ontwikkeld is die met de huidige techniek niet op te sporen is?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 18:16 schreef Ericr het volgende:
[..]
Ze rijden wel langzamer, vooral goed af te meten aan tijdritten en ritten met aankomst bergop er in. Bloedwaarden geven ook aan dat het nu een stuk schoner is.
Vrij groot maar ze presteren er niet beter op in ieder geval. Dat is vaker het geval als nieuwe doping wordt uitgebracht. Minder effectief maar ook minder opspoorbaar. EPO, CERA en peptiden als uitzondering maar dat zijn middelen die opspoorbaar zijn gebleken.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 18:18 schreef Tchock het volgende:
[..]
Hoe groot is de kans dat er al doping ontwikkeld is die met de huidige techniek niet op te sporen is?
En net daarom is het belangrijk dat ze - zoals nu met Armstrong - ook mensen tien , vijftien jaar na datum kunnen schorsen voor het gebruik van doping. Ook al was die doping op het moment van gebruik niet op te sporen. Of werd men op dat moment niet betrapt. De enige manier om doping te bannen is de schrik om gepakt te worden op te voeren. Zelfs de schrik om tien jaar na je carriere nog altijd gepakt te kunnen worden én alles te kunnen kwijtspelen. Pas op zo'n manier zullen ze niet meer durven pakken ...quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 18:18 schreef Tchock het volgende:
[..]
Hoe groot is de kans dat er al doping ontwikkeld is die met de huidige techniek niet op te sporen is?
Dat laatste geloof ik nog niet helemaal. Mannen van in de twintig geloven vaak dat ze onkwetsbaar zijn en dat het hun niet zal overkomen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 19:17 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
En net daarom is het belangrijk dat ze - zoals nu met Armstrong - ook mensen tien , vijftien jaar na datum kunnen schorsen voor het gebruik van doping. Ook al was die doping op het moment van gebruik niet op te sporen. Of werd men op dat moment niet betrapt. De enige manier om doping te bannen is de schrik om gepakt te worden op te voeren. Zelfs de schrik om tien jaar na je carriere nog altijd gepakt te kunnen worden én alles te kunnen kwijtspelen. Pas op zo'n manier zullen ze niet meer durven pakken ...
Das een feit, maar als ze 10 of 15 waren en hun grote idool is het overkomen dan zullen ze misschien als ze in de twintig zijn toch een keer meer nadenken dan ze anders zouden doen ...quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 19:21 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat laatste geloof ik nog niet helemaal. Mannen van in de twintig geloven vaak dat ze onkwetsbaar zijn en dat het hun niet zal overkomen.
Hoe verklaar je dan dat ze 20% langzamer bergop rijden dan 2000 - 2005?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 20:10 schreef THEFXR het volgende:
ik geloof er niks van dat het schoner is en dat er minder gedoopt wordt. het wordt alleen slimmer gedaan, die dopinglabs verdienen ook grof geld aan al die testen, die geven niet toe dat ze eigenlijk 3 jaar achter liggen!
http://news.discovery.com(...)swimming-120801.html
ze hebben nu doping dat ze 3 weken op hetzelfde niveau kunnen presteren, ipv dat hun prestatie aflopend is naarmate de tour vordert. iets wat bij schone rijders zeker zal gebeuren.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 20:35 schreef KatyM het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan dat ze 20% langzamer bergop rijden dan 2000 - 2005?
Volgens mij snap je de vraag niet.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 20:43 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ze hebben nu doping dat ze 3 weken op hetzelfde niveau kunnen presteren, ipv dat hun prestatie aflopend is naarmate de tour vordert. iets wat bij schone rijders zeker zal gebeuren.
de hoeveelheid is minder/andere middelen, je kan de vraag ook anders stellen, voor 2000 reden ze dus ook langzamer,maar werd er ook gedoped.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 20:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Volgens mij snap je de vraag niet.
Als de hoeveelheid minder is is het toch schoner, of niet?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 20:58 schreef THEFXR het volgende:
[..]
de hoeveelheid is minder/andere middelen, je kan de vraag ook anders stellen, voor 2000 reden ze dus ook langzamer,maar werd er ook gedoped.
nou, niet brandschoon,lolquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 21:13 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als de hoeveelheid minder is is het toch schoner, of niet?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |