abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117743230
Ik wil in een gangetje waar verder geen stopcontacten zijn een stopcontact op de muur zetten. Ik dacht simpelweg een snoer vanuit een andere kamer naar de gang te trekken, daar een stekkerdoor op aan te sluiten en die op de muur te monteren. Eigenlijk een soort verlengsnoer maar dan vast aan de muur. Leek me erg simpel maar... ik kan nergens een stekkerdoos vinden die geschikt is voor een snoer dat OP de muur loopt! Alle stekkerdozen zijn compleet dicht rondom de rand (hebben dus geen gaatje waar het snoer in kan) en lijken bedoelt voor snoeren die UIT de muur komen. Dus ook de opbouw stekkerdozen! Moet ik dan gewoon maar zelf een gat zien te zagen in zo'n stekkerdoos...? Of kijk ik scheel of winkel ik in de verkeerde winkels?

Iemand een tip...? Ben ik nou gek of zie ik iets over het hoofd?
  maandag 8 oktober 2012 @ 19:19:31 #2
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_117743385
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
pi_117743537
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 19:16 schreef hello_goodbye het volgende:
Ben ik nou gek of zie ik iets over het hoofd?
Wat je over het hoofd ziet, is dat deze werkwijze niet is toegestaan. Je hoort een wandstopcontact met een kabel of VD-draad in deugdelijk gemonteerde PVC-buis, vast aan te sluiten , dus NIET met een los snoer + stekker.

Een los verlengsnoer met stekker&contactdoos, is voor tijdelijk gebruik, dus de doos mag je niet vast monteren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_117743810
Meeste opbouw dozen hebben van die breekstukjes, knijp je er zo uit met een tangetje.
pi_117744616
quote:
17s.gif Op maandag 8 oktober 2012 19:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat je over het hoofd ziet, is dat deze werkwijze niet is toegestaan. Je hoort een wandstopcontact met een kabel of VD-draad in deugdelijk gemonteerde PVC-buis, vast aan te sluiten , dus NIET met een los snoer + stekker.

Een los verlengsnoer met stekker&contactdoos, is voor tijdelijk gebruik, dus de doos mag je niet vast monteren.
maar de vraag is of er opbouwstopcontacten zijn met een gat voor de kabel. Als het wel mag met een pvc buis, heeft het stopcontact nog altijd een gat nodig waar de pvc buis door kan.
pi_117744755
Dan dit:

quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 19:28 schreef Wokkel het volgende:
Meeste opbouw dozen hebben van die breekstukjes, knijp je er zo uit met een tangetje.
Alternatief is een opbouwdoos plaatsen waar de kabel in uit komt en daarop de nieuwe opbouwstopcontact plaatsen. Er zijn speciale doosjes/dekseltjes voor.

Het is op zich niet fraai, maar zo installeer ik vaak in schuren en kelders. Je hebt dan nl. gelijk een mogelijkheid om door te lassen (of: lussen) naar een volgnde stopcontact of schakelaar of lamp o.i.d.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_117745689
quote:
Bijvoorbeeld, ja! Misschien moet ik naar de betere speciaalzaak...

quote:
17s.gif Op maandag 8 oktober 2012 19:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Ah, dat verklaart een hoop... Daarom zijn er zeker ook geen losse opzetstekkers of materiaal voor zelf te maken verlengsnoeren te verkrijgen. Schijnbaar teveel domme hobbyisten (zoals ik, haha) die in de fout zijn gegaan met alle gevolgen van dien... ;)
pi_117748704
Alsje het netjes wil doe je je snoer in een stuk k25 leidingkanaal. Gebruik dan een gira opbouw wcd daar zitten aansluitstukjes bij.
pi_117749433
Als je het netjes wilt doen, gebruik je massieve aders en helemaal geen snoer. Dat mag niet in een vaste installatie.
pi_117749756
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 20:52 schreef emil23 het volgende:
Alsje het netjes wil doe je je snoer in een stuk k25 leidingkanaal. Gebruik dan een gira opbouw wcd daar zitten aansluitstukjes bij.
Dat dus.

Zoiets:

pi_117749804
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:04 schreef tiho1 het volgende:
Als je het netjes wilt doen, gebruik je massieve aders en helemaal geen snoer. Dat mag niet in een vaste installatie.
Dat heb ik wel vaker gehoord (zelf weet ik het niet zeker). In groepenkasten zie ik het wel geplaatst zitten om bijv. de nul te verdelen.
pi_117749851
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:04 schreef tiho1 het volgende:
Onzin, dat mag dus wel. Sterker nog, het is de toekomst, stekkerbaar installeren met wielandsnoeren.
  Moderator maandag 8 oktober 2012 @ 21:34:29 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_117751362
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:10 schreef emil23 het volgende:

[..]

Onzin, dat mag dus wel. Sterker nog, het is de toekomst, stekkerbaar installeren met wielandsnoeren.
Dat is louter bestemd voor het eenvoudig installeren van bekabeling aan armaturen :)
pi_117751614
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:34 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat is louter bestemd voor het installeren van bekabeling aan armaturen :)
Nee hoor. Ook in wandgoten word het toegepast. Legrand heeft meervoudige wcd's met wieland aansluiting. Ook hebben zowel attema en legrand stekerbare groepenkasten.
pi_117752349
En dat hun dat hebben impliceert gelijk dat het toegestaan is in Nederland ? Ik vraag het me af.

En de handigheid snap ik ook niet. Kant en klaar met wieland stekker door de pvc te trekken?
pi_117752599
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:48 schreef tiho1 het volgende:
En dat hun dat hebben impliceert gelijk dat het toegestaan is in Nederland ? Ik vraag het me af.

En de handigheid snap ik ook niet. Kant en klaar met wieland stekker door de pvc te trekken?
Ja het mag. Wordt veel toegepast in appartementencomplexen en verzorgingshuizen waar de appartementen onderling zijn verbonden met een soort van kunststof wandgoot. De groepenkast kun je zelfs op die wandgoot klikken. Kijk maar eens bij Attema. Die hebben veel van dat spul.
pi_117752640
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:48 schreef tiho1 het volgende:
En dat hun zij dat hebben impliceert gelijk dat het toegestaan is in Nederland ?
  Moderator maandag 8 oktober 2012 @ 21:57:38 #18
92034 crew  Vonkenboer
pi_117752930
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:38 schreef emil23 het volgende:

[..]

Nee hoor. Ook in wandgoten word het toegepast. Legrand heeft meervoudige wcd's met wieland aansluiting. Ook hebben zowel attema en legrand stekerbare groepenkasten.
Zijn dat meervoudige wandcontactdozen die je bijvoorbeeld kunt toepassen in wandgoten ?
Of zijn dat echte zelfstandige wandcontactdozen bijvoorbeeld in een systeem wand ?

Anders is het een stuk onwetenheid van mij en is het een bouwmethode die we hier in het oosten van het land vrij weinig zien :)
pi_117753333
Het zijn meervoudige wcd met wieland in-uit die je zo in een van geel wandgoot klikt. Scheelt heel wat tijd in afmontage. Ze zijn al helemaal voorgemonteerd in een dubbele montagedoos. Ik woon/week ook in het oosten en kom het steeds vaker tegen.
  Moderator maandag 8 oktober 2012 @ 22:07:38 #20
92034 crew  Vonkenboer
pi_117753635
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 22:02 schreef emil23 het volgende:
Het zijn meervoudige wcd met wieland in-uit die je zo in een van geel wandgoot klikt. Scheelt heel wat tijd in afmontage. Ze zijn al helemaal voorgemonteerd in een dubbele montagedoos. Ik woon/week ook in het oosten en kom het steeds vaker tegen.
Ik heb het eigenlijk nog vrijwel nooit gezien namelijk :P
Maar ik begrijp hieruit dat het wel heel erg merk gebonden is ? Wieland aansluit systemen voor verlichting e.d. zijn mij namelijk wel bekend; maar ik kan mij niet herinneren dat ik ze ooit in wandgoten gezien heb o.i.d.
pi_117753971
Er zijn inderdaad weinig fabrikanten die dit nu leveren. Toch lijkt de wielandaansluiting toch de universele standaard te gaan worden. Meer fabrikanten volgen vanzelf.
  maandag 8 oktober 2012 @ 22:26:06 #23
63722 z80
I fink you freaky
pi_117754808
quote:
deze meuk kom je steeds vaker tegen. onder de bureaus van ahrend zit ook een stekkerdoos met die aansluiting. boven een verlaagd plafond ben ik de centraaldozen ook al een keer tegen gekomen.
kun je vervolgens eerst op zoek naar een winkel waar ze deze stekkers verkopen.
voor een installateur is het makkelijk. plug en play. maar voor andere is het een ramp.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_117764507
Klinkt meer dan iets dat in de utiliteit wordt gebruikt. Datvis toch wat anders dan wanneer iemand zelf een los snoer met losse stekker en wcd haalt en dit in elkaar zet met een gootje.
pi_117786290
Lijkt op keukenverlichtingsspul.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 23:13:44 #26
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_117798305
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 19:16 schreef hello_goodbye het volgende:
Ik wil in een gangetje waar verder geen stopcontacten zijn een stopcontact op de muur zetten. Ik dacht simpelweg een snoer vanuit een andere kamer naar de gang te trekken, daar een stekkerdoor op aan te sluiten en die op de muur te monteren. Eigenlijk een soort verlengsnoer maar dan vast aan de muur. Leek me erg simpel maar... ik kan nergens een stekkerdoos vinden die geschikt is voor een snoer dat OP de muur loopt! Alle stekkerdozen zijn compleet dicht rondom de rand (hebben dus geen gaatje waar het snoer in kan) en lijken bedoelt voor snoeren die UIT de muur komen. Dus ook de opbouw stekkerdozen! Moet ik dan gewoon maar zelf een gat zien te zagen in zo'n stekkerdoos...? Of kijk ik scheel of winkel ik in de verkeerde winkels?

Iemand een tip...? Ben ik nou gek of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb (nog) geen tip, maar wel een vraag. Wat wordt de functie van dat stopcontact? M.a.w. waarom wil je daar een stopcontact? Om de gang te kunnen stofzuigen bijvoorbeeld of om een elektrische scooter op te laden? En hoe ver zit het dichtsbijzijnde stopcontact van de plaats waar je het stopcontact in de gang wilt hebben?
pi_117800494
En een stekkerdoos op de muur schroeven, mag dat wel?
Anders kan dat een optie zijn :P
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_117822651
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 00:06 schreef henkde_j het volgende:
En een stekkerdoos op de muur schroeven, mag dat wel?
Anders kan dat een optie zijn :P
1. Hoe wil je 'm dan bevestigen
2. Dan nog moet je of met PVC buis&VD-draad of kabel, de doos aansluiten.
pi_117824028
Ik denk dat hij een tafeldoos bedoelt. Dat mag ook niet.
pi_117824517
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 23:13 schreef Wandtegeltje het volgende:

[..]

Ik heb (nog) geen tip, maar wel een vraag. Wat wordt de functie van dat stopcontact? M.a.w. waarom wil je daar een stopcontact? Om de gang te kunnen stofzuigen bijvoorbeeld of om een elektrische scooter op te laden? En hoe ver zit het dichtsbijzijnde stopcontact van de plaats waar je het stopcontact in de gang wilt hebben?
Het zal voornamelijk gebruikt worden voor een bepaald soort lamp (met heel weinig wattage). (Vraag me niet waarom ik dan niet gewoon een lamp ophang: het heeft zijn redenen... ;) ) Ik ga er geen 'zware' dingen aanhangen. En het dichtsbijzijnde stopcontact zit in de kamer die grenst aan het gangetje, maar wel aan de andere kant van de kamer. Als ik het snoer netjes door de kamer wil laten lopen, dus langs de muren, heb ik zo'n 9 meter nodig, denk ik.
pi_117838028
Tafeldoos Ivo *O*
pi_117840830
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 19:04 schreef tiho1 het volgende:
Ik denk dat hij een tafeldoos bedoelt. Dat mag ook niet.
Dat bedoelde ik inderdaad.
Hoezo mag dat niet? Ook niet voor huiselijk gebruik?
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_117842762
Die dingen zijn goedgekeurd zonder bevestigingsmateriaal erin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')