The 'new normal' en 'this time it's different' mentaliteit en die word gevoed door autoriteiten die doen geloven dat elke 'black swan' is op te vangen. Er gaan een heleboel mensen en investeerders raar opkijken als de fiscale ruimte om te stimuleren bereikt word en een free-fall scenario ontvouwt. Het zou dan inderdaad weleens snel kunnen gaan, maar dat kan net zo goed nog jaren voor ons liggen.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Heh zulke geluiden hoorde je ook vlak voor de crash in 1929.
Ik denk dat de dollar enkel sterker zal worden na mate de crisis vordert.quote:De crisis moet nog beginnen.
De dollar of de euro gaat als eerste vallen.
Ik gok de dollar, vanwege de zogenaamde fiscal cliff, wat op zich inhoud dat allerlei eerder afgesproken tax cuts en dat soort zaken aflopen.
Als het zo simpel en waar zou zijn dan hadden de Chinezen de wisselkoers allang losgelaten. Het transformeren van een productie-economie naar een consumptie-economie kost tijd en in het geval van China héél veel tijd. Dat is terug te lezen in het aandeel van de Chinese consumptie in het GDP.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 15:50 schreef HD9 het volgende:
Of China , omdat die de koers van de Yuan niet vrijgeven aan valutamarkten, als ze dat zouden doen dan zouden Chinezen een goed loon gaan verdienen en de USA zou naar China kunnen exporteren
Maar is het wel een keuze of een samenspel van toevalligheden. De economie vormen wij immers allemaal en als de meerderheid wil consumeren en de mogelijkheden daartoe zijn (Azie dat voor ons goedkoper kan en wil produceren zodat daar werkgelegenheid ontstaat, krediet, inkomen e.d.) dan veranderd de economie langzaam in een consumptie economie.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 16:09 schreef Perrin het volgende:
Toch begrijp ik niet hoe je een economie kunt baseren op consumptie ipv productie.
De dollar verliest voor het einde van dit jaar nog 40% van z'n waarde, i wouldnt bet on it.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 15:58 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
The 'new normal' en 'this time it's different' mentaliteit en die word gevoed door autoriteiten die doen geloven dat elke 'black swan' is op te vangen. Er gaan een heleboel mensen en investeerders raar opkijken als de fiscale ruimte om te stimuleren bereikt word en een free-fall scenario ontvouwt. Het zou dan inderdaad weleens snel kunnen gaan, maar dat kan net zo goed nog jaren voor ons liggen.
[..]
Ik denk dat de dollar enkel sterker zal worden na mate de crisis vordert.
Gervaarlijk hoor, zo'n tijdspanne bij een 'voorspelling'. Je staat gequote.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 16:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
De dollar verliest voor het einde van dit jaar nog 40% van z'n waarde, i wouldnt bet on it.
Sterker nog ik garandeer je 100% dat als het al wat opveert het van tijdelijke aard zal zijn.
Maar goed de tijd zal het ons leren.
Ik hoef alleen maar te kijken wat de FED tot nu toe gedaan heeft en daarop gebaseerd kun je zo voorspellen wat de uitkomst zal zijn.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 16:52 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Gervaarlijk hoor, zo'n tijdspanne bij een 'voorspelling'. Je staat gequote
Welke garantie geef je eigenlijk, ik ruik een free lunch.
Ik zal je een geheimpje verklappen; Bernanke is met QE3 all-in, maar doet feitelijk allang niet meer mee met de grote jongens door een haperend kredietmotor en een alsmaar krimpende shadow banking balans. Bernanke kan een triljoen triljoen creeren maar dat heeft hetzelfde inflatoire effect voor de economie als het te begraven en een blinde eekhoorn die af en toe enkele briefjes opgraaft omdat hij denkt dat er nooitjes liggen.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 16:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik hoef alleen maar te kijken wat de FED tot nu toe gedaan heeft en daarop gebaseerd kun je zo voorspellen wat de uitkomst zal zijn.
Mijn garantie komt overigens van Bernanke zelf die de voorspelling maakte. (tikje ironisch dus)
Daar komt bij die zogenaamde fiscal cliff.
Ik ben erg benieuwd hoe dat zal uitpakken.
Ja dat maakt de dollar sterker maar tegelijkertijd waardeloos.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 17:07 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ik zal je een geheimpje verklappen; Bernanke is met QE3 all-in, maar doet feitelijk allang niet meer mee met de grote jongens door een haperend kredietmotor en een alsmaar krimpende shadow banking balans. Bernanke kan een triljoen triljoen creeren maar dat heeft hetzelfde inflatoire effect voor de economie als het te begraven en een blinde eekhoorn die af en toe enkele briefjes opgraaft omdat hij denkt dat er nooitjes liggen.
Waar het enkel nog om draait is het fiscale tekort dat de economie draaiend houd en zodra die ruimte beperkt/op is leid dat tot een deflatoire bust als de private sector niet herstelt. Dat zal enkel leiden tot een (fors) sterkere dollar door de liquidatiefase, omklappen van carrytrades en veranderde risicoperceptie.
Nee hoor, kletspraat, Valuta schommelen altijd, ik verwacht dat de dollar weer sterker zal worden door de aantrekkende economie en dat de Yuan meer vrijgelaten zal worden dus meer naar westerse valuta zal kruipenquote:Op woensdag 17 oktober 2012 17:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja dat maakt de dollar sterker maar tegelijkertijd waardeloos.
Niemand zal meer met ze handelen, op z'n minst (en dat is iets wat ik zelf verwacht de komende 10 jaar of eerder) zal de dollar de status als "world currency" verliezen.
quote:wo 17 okt 2012, 17:44 1 reactie
Stiglitz: Griekenland en Spanje in depressie
NEW DELHI (AFN) - Griekenland en Spanje zijn ,,in depressie, niet in recessie''. Dit zei econoom en oud-Nobelprijswinnaar Joseph Stiglitz woensdag.
Hij bekritiseerde de harde bezuinigingsmaatregelen in deze landen die de economie in een neerwaartse spiraal brengen.
Stiglitz zei ook dat het Internationaal Monetair Fonds (IMF) vorige week ,,een beetje te optimistisch'' was in zijn prognose dat de economie van de eurozone in 2012 met 0,4 procent zal krimpen en volgend jaar met 0,2 procent zal stijgen.
,,Ik ben pessimistischer dan zij zijn. Ik zie een aanzienlijk risico van aanhoudende onrust'', aldus Stiglitz in de marge van een conferentie van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in New Delhi.
EU-top
Stiglitz, die als topadviseur werkte voor de toenmalige Amerikaanse president Bill Clinton, sprak aan de vooravond van een belangrijke tweedaagse top van EU-leiders in Brussel over de crisis in de eurozone. ,,Bezuinigingen brengen Europa naar beneden en verminderen de kans om dingen te laten werken'', zei Stiglitz, momenteel hoogleraar aan New York Columbia University.
De werkloosheid in het bijna failliete Griekenland is 25,1 procent terwijl de economie krimpt en het land met de internationale geldschieters onderhandelt over meer bezuinigingen.
In Spanje is 24,6 procent van de beroepsbevolking werkloos.
Ontkenningsfasequote:Op woensdag 17 oktober 2012 20:52 schreef Bombshell het volgende:
Hoe kan je een Hollande nou nog serieus nemen als hij zegt dat de crisis bijna voorbij is. En waarom zegt hij dit, iedereen weet dat het niet zo is. Die man ziet het 'volk' echt als een stel debielen volgens mij.
De EU-leiders zeggen inderdaad wel erg makkelijk dat de crisis voorbij is door allerhande technische maatregelen. Feite is dat een kwart van de beroepsbevolking in Griekenland, Portugal en Spanje werkeloos is. Dat oplossen door in de euro te blijven is zo goed als onmogelijk. Met andere woorden, sommige landen zullen alsnog uit de euro stappen omdat de sociale onrust op gegeven moment te groot wordt. Het is al een wonder dat die nationale leiders nog niet hebben toegegeven aan de druk. Maar dat houden ze niet nog 5 jaar vol.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 20:20 schreef michaelmoore het volgende:
Er zijn ook mensen die niet hun kop in het zand steken
Maar dat zijn geen EU ambtenaren, maar economen
http://www.telegraaf.nl/d(...)_in_depressie__.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Stiglitz
[..]
In Portugal een procent of 10 minder hoor.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:18 schreef pberends het volgende:
[..]
Feite is dat een kwart van de beroepsbevolking in Griekenland, Portugal en Spanje werkeloos is.
Daarnaast zijn die zogenaamde 'bezuinigingen' gewoon hervormingen die al lang geleden hadden moeten worden doorgevoerd. Als ze nu niet worden doorgevoerd, dan zitten dezelfde landen over een jaar of vijf nog erger in de shit.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 23:05 schreef Igen het volgende:
[..]
In Portugal een procent of 10 minder hoor.
Tegen die tijd zijn ze wel uit de EU en dus ook uit de shitquote:Op donderdag 18 oktober 2012 00:26 schreef HiZ het volgende:
[..]
Daarnaast zijn die zogenaamde 'bezuinigingen' gewoon hervormingen die al lang geleden hadden moeten worden doorgevoerd. Als ze nu niet worden doorgevoerd, dan zitten dezelfde landen over een jaar of vijf nog erger in de shit.
quote:wo 17 okt 2012, 21:48
S&P verlaagt rating Cyprus nog verder
NEW YORK (AFN) - Kredietbeoordelaar Standard & Poor's (S&P) heeft woensdag de kredietwaardigheid van euroland Cyprus met drie stappen verlaagd.
Het vooruitzicht voor Cyprus is negatief en verdere afwaarderingen zijn mogelijk, aldus S&P.
S&P zette de rating van Cyprus nog dieper terug in de rommelstatus. De waardering is nu B, tegen BB voorheen. Begin augustus werd de Cypriotische rating ook al door S&P verlaagd. Sindsdien is de kredietwaardigheid alleen maar verslechterd omdat de overheid nog steeds geen steunpakket van de EU heeft gekregen, terwijl de binnenlandse en buitenlandse risico's zijn toegenomen, meldde het bureau.
Cyprus vroeg in juni Europese steun aan, maar de onderhandelingen worden bemoeilijkt door politieke strubbelingen. Nicosia liet eerder nog weten dat die onderhandelingen deze maand zouden worden afgerond.
Oh, nou die komen nog wel aan de 25% als ze in de euro blijvenquote:Op woensdag 17 oktober 2012 23:05 schreef Igen het volgende:
[..]
In Portugal een procent of 10 minder hoor.
Zie Portugal reveals tough 2013 budget van een paar posts hoger idd.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 07:54 schreef pberends het volgende:
[..]
Oh, nou die komen nog wel aan de 25% als ze in de euro blijven. Hun handelstekort is van vergelijkbare grootte als dat van Spanje, dus economisch gezien zijn ze even ongezond.
Als eigen inwoners die consumptie volledig produceren kun je dat heel lang volhouden, als productie voor export zo goedkoop gaat dat de meerwaarde voor werknemers door lage lonen zeer gering is dan weet ik niet wat beter isquote:Op woensdag 17 oktober 2012 16:09 schreef Perrin het volgende:
Toch begrijp ik niet hoe je een economie kunt baseren op consumptie ipv productie.
Nou en de dollar moet omlaag of de Yuan moet omhoog, een van de twee en dan is er weer evenwicht.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 16:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
De dollar verliest voor het einde van dit jaar nog 40% van z'n waarde, i wouldnt bet on it.
Sterker nog ik garandeer je 100% dat als het al wat opveert het van tijdelijke aard zal zijn.
En welke van de eurolanden in crisis produceert zelf alles wat het consumeert?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 08:29 schreef HD9 het volgende:
[..]
Als eigen inwoners die consumptie volledig produceren kun je dat heel lang volhouden, als productie voor export zo goedkoop gaat dat de meerwaarde voor werknemers door lage lonen zeer gering is dan weet ik niet wat beter is
Zolang de Chinezen meer Amerikaanse en Duitse auto's preferen boven eigen merk, en Chinezen de US spijkerbroeken maken voor 3 dollar per stuk, dan is er genoeg evenwicht
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |