Goede vraag. Hoe weet je dat een uitkering legitiem wordt overgemaakt aan mensen? Hoe controleer je of ze de boel niet (al dan niet moedwillig) aan het flessen zijn?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:20 schreef moussie het volgende:
[..]
Yeah right, en hoe weet je dat dat een legitiem pasje is? Hoe controleer je of het geen namaak is?
Ik heb het over nepagenten in de woning.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:23 schreef moussie het volgende:
[..]
Een nepagent die je op straat aanhoudt is wel even iets anders dan een nepcontroleur in je woning, achter een gesloten deur. Door het eerste voel ik me niet bedreigd, hooguit beet genomen, het tweede daarentegen .. ik moet er toch niet aan denken!!
http://112nederland.nl/20(...)amsterdamse-in-huis/quote:AMSTERDAM – Een 97-jarige vrouw is woensdag door een nep-agent overvallen in haar woning aan de Sarphatistraat in Amsterdam. De overvaller zei dat hij van de politie was, waarop de vrouw haar deur opende. Hij drong de woning binnen en beroofde het slachtoffer van haar geld. Daarna verliet de man de woning. De vrouw bleef ongedeerd.
http://www.opgelicht.nl/n(...)babbeltruc-nepagent/quote:De politie waarschuwt voor nepagenten die met een babbeltruc bij oudere bewoners het huis binnen proberen te komen. Een bejaarde vrouw uit Apeldoorn werd woensdagmiddag bijna de dupe van zo'n nepagent. Zij wist de man weg te sturen.
Ik vind het wel erg ver gaan idd.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 14:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat je financiele huishoudboekje flink wordt doorgelicht is niet voldoende?
Ik heb mijn hand niet opgehouden, ik heb niet eens om de kinderbijslag gevraagd, ik kreeg een brief dat dat automatisch gebeurt, en bij het gemeentehuis nemen ze me niet serieus als je zegt dat je het niet wilt.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:26 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Alleen bij mensen die hun hand ophouden!
Ik zag het inderdaad. Ik trek mijn woorden terug.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:28 schreef zuigmarmot het volgende:
[..]
Ik heb mijn hand niet opgehouden, ik heb niet eens om de kinderbijslag gevraagd, ik kreeg een brief dat dat automatisch gebeurt, en bij het gemeentehuis nemen ze me niet serieus als je zegt dat je het niet wilt.
Ik wil dan van die kinderbijslag af, maar ik kan het niet.
Maar de mijnen zijn dicht daarom heeft Limburg ook zulke grote werkeloosheidquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:30 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Ik zag het inderdaad. Ik trek mijn woorden terug.
Al vind ik nog steeds dat alle uitkeringstrekkers die niet chronisch ziek, afgekeurd of te oud zijn om te werken te werk gesteld mogen worden in de mijnen!
Alleen als die mensen dus bewezen meerdere keren gefraudeerd hebben. In welk geval ik geen medelijden met ze zal hebben.quote:"De overheid degradeert mensen tot dakloosheid. Je neemt iemand zijn bestaanszekerheid af als je zijn uitkering op nul zet. Dit is het einde van ons sociaal zekerheidssysteem", zegt Marc van Hoof, advocaat voor de Bijstandsbond.
Het einde van het sociaal zekerheidssysteem komt er juist als je de rotte appels er niet uit filtert en dat het draagvlak onder de groep die het opbrengt verdwijnt. Vreemd dat de belangenbehartiger van bijstandstrekkers dat niet zegt.quote:"De overheid degradeert mensen tot dakloosheid. Je neemt iemand zijn bestaanszekerheid af als je zijn uitkering op nul zet. Dit is het einde van ons sociaal zekerheidssysteem", zegt Marc van Hoof, advocaat voor de Bijstandsbond.
Iets met driemaal scheepsrecht natuurlijk wie willens wetens fraudeert uitkering of niet mag gewoon aangepakt worden en mogelijk eruit geknikkerd worden en het recht verliezen.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:33 schreef Northside het volgende:
[..]
Alleen als die mensen dus bewezen meerdere keren gefraudeerd hebben. In welk geval ik geen medelijden met ze zal hebben.
Marc van Hoof dramatiseert het lekker.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:37 schreef FAUSTINO het volgende:
Iets met driemaal scheepsrecht natuurlijk wie willens wetens fraudeert uitkering of niet mag gewoon aangepakt worden en mogelijk eruit geknikkerd worden en het recht verliezen.
Hij heeft ook zitten slapen aangezien de wetswijziging op 20 april 2009 was ingediend.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:39 schreef Northside het volgende:
[..]
Marc van Hoof dramatiseert het lekker.
quote:Dit wetsvoorstel maakt het mogelijk dat uitkerende instanties (gemeente, UWV, SVB) meer mogelijkheden krijgen om de informatie die een uitkeringsgerechtigde geeft over zijn leefsituatie te checken. Dit kan onder meer via een huisbezoek, hierdoor is het mogelijk voor uitvoeringsorganen om de leefsituatie 'achter de voordeur’ vast te stellen. Wat betreft de leefvorm gaat het er om dat het uitvoeringsorgaan de cliënt kan verzoeken aan te tonen dat hij alleenstaande (ouder) is en hem aanbieden dat het in dat kader een huisbezoek aflegt. Wat betreft de woonsituatie gaat het er om dat het uitvoeringsorgaan de cliënt kan verzoeken aan te tonen waar en hoe hij woont (al dan niet zelfstandig) en hem aanbieden in dat kader een huisbezoek af te leggen. Met het rapport dat het uitvoeringsorgaan opstelt naar aanleiding van het huisbezoek is de leefsituatie dan aangetoond. De gegevens die de cliënt verstrekt, kunnen zo eenvoudig geverifieerd worden.
Als een uitkeringsgerechtigde niet meewerkt aan een huisbezoek heeft dit gevolgen voor de uitkering. Ook wanneer er geen concreet vermoeden van fraude is, mogen controles worden uitgevoerd om de leefsituatie na te gaan, bijvoorbeeld of iemand wel echt alleenstaand is. Deze extra controlemogelijkheid geldt voor alle sociale uitkeringen waarbij de uitkering is gerelateerd aan de samenstelling van het huishouden (bijvoorbeeld AOW, bijstand en kinderbijslag).
Het wetsvoorstel verduidelijkt ook wat de rechtsgevolgen zijn als de cliënt niet aantoont dat de door hem voorgestelde leefsituatie correct is: geen uitkering, een lagere uitkering of een beëindiging van de uitkering.
Daar heb je om te beginnen het huisbezoek bij aanvraag. Daarna moet je om de X periode met je hele hebben en houden op controle komen. En als je met meer mensen in je huis woont of bijna nooit aanwezig bent blijkt dat algauw uit de hoogte van je rekeningen voor gas/water/licht. Zulke fraude is dus redelijk makkelijk op te sporen, ook zonder huisbezoek.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:24 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Goede vraag. Hoe weet je dat een uitkering legitiem wordt overgemaakt aan mensen? Hoe controleer je of ze de boel niet (al dan niet moedwillig) aan het flessen zijn?
Zolang je maar uitwegen en smoesjes kunt verzinnen vind je het wel best he? Altijd maar weer die uitwegen zoeken....en uitersten.....quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:44 schreef moussie het volgende:
[..]
Daar heb je om te beginnen het huisbezoek bij aanvraag. Daarna moet je om de X periode met je hele hebben en houden op controle komen. En als je met meer mensen in je huis woont of bijna nooit aanwezig bent blijkt dat algauw uit de hoogte van je rekeningen voor gas/water/licht. Zulke fraude is dus redelijk makkelijk op te sporen, ook zonder huisbezoek.
Zwart werken is overigens niet op te sporen via huisbezoek. Je woont immers nog steeds alleen, je was alleen niet aanwezig toen die controleur aanbelde. Je was onderweg, uitzendbureaus aflopen, doe je iedere dag, je wil immers uit die uitkering en bent druk op zoek naar werk .. of krijg je dan ineens de verplichting erbij dat je tussen 9 en 17 uur thuis moet zijn, voor het geval dat?
Wanneer moet je dan gaan solliciteren? En wil je een oudje van 65+ nou echt verplichten om de godganse thuis te blijven?
Kind kan overlijden ...quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:47 schreef Chastity. het volgende:
Op welke gronden kunnen mensen in N derland kinderbijslag kwijtraken?
Jij wilt mensen de uitkering ontnemen omdat ze lang douchen en geen spaarlamp gebruiken?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:44 schreef moussie het volgende:
[..]
Daar heb je om te beginnen het huisbezoek bij aanvraag. Daarna moet je om de X periode met je hele hebben en houden op controle komen. En als je met meer mensen in je huis woont of bijna nooit aanwezig bent blijkt dat algauw uit de hoogte van je rekeningen voor gas/water/licht. Zulke fraude is dus redelijk makkelijk op te sporen, ook zonder huisbezoek.
Het smoezenboek van Moussie, alles om maar te voorkomen dat het hebben van een uitkering naast rechten ook plichten voortbrengt.quote:Zwart werken is overigens niet op te sporen via huisbezoek. Je woont immers nog steeds alleen, je was alleen niet aanwezig toen die controleur aanbelde. Je was onderweg, uitzendbureaus aflopen, doe je iedere dag, je wil immers uit die uitkering en bent druk op zoek naar werk .. of krijg je dan ineens de verplichting erbij dat je tussen 9 en 17 uur thuis moet zijn, voor het geval dat?
Wanneer moet je dan gaan solliciteren? En wil je een oudje van 65+ nou echt verplichten om de godganse thuis te blijven?
Ik heb het niet aangevraagd !quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:44 schreef mossad_agent het volgende:
Kinderbijslag kan gecontroleerd worden en dat vind ik overigens ook gewoon terecht.
Het is moeilijk om uit de slachtofferrol te komen als je er eenmaal in zit..... vaak hebben die mensen een dagtaak om zichzelf te verdedigen (vinden ze zelf nodig) tegenover anderen, die tijd hadden ze ook kunnen steken in het daadwerkelijk participeren op de arbeidsmarkt.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:48 schreef Wokkel het volgende:
Het smoezenboek van Moussie, alles om maar te voorkomen dat het hebben van een uitkering naast rechten ook plichten voortbrengt.
Als je wijzigingen in de woonsituatie niet doorgeeft aan het SVB. Bijvoorbeeld: gezinsleden verhuizen, kind verhuist, je gaat in het buitenland werken, partner is overleden, je gaat samenwonen of uit elkaar, kind gaat uit huis.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:49 schreef zuigmarmot het volgende:
[..]
Ik heb het niet aangevraagd !
hoe kan ik dan frauderen ?
Begrijpelijk, maar hoe weiger ik het dan, ik heb nl de keus, ik heb het niet nodig, en ik wil geen mensen aan de deur die bijdehand gaan doen dat "ze het recht hebben volgens bladiebla" om binnen te treden?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:51 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Als je wijzigingen in de woonsituatie niet doorgeeft aan het SVB. Bijvoorbeeld: gezinsleden verhuizen, kind verhuist, je gaat in het buitenland werken, partner is overleden, je gaat samenwonen of uit elkaar, kind gaat uit huis.
Etc, etc.
Bel de uitkerende instantie, die kan het je zo vertellen.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:53 schreef zuigmarmot het volgende:
[..]
Begrijpelijk, maar hoe weiger ik het dan, ik heb nl de keus, ik heb het niet nodig, en ik wil geen mensen aan de deur die bijdehand gaan doen dat "ze het recht hebben volgens bladiebla" om binnen te treden?
Ik ben ondertussen aan het zoeken, maar ik kan het niet vinden
quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:53 schreef zuigmarmot het volgende:
[..]
Begrijpelijk, maar hoe weiger ik het dan, ik heb nl de keus, ik heb het niet nodig, en ik wil geen mensen aan de deur die bijdehand gaan doen dat "ze het recht hebben volgens bladiebla" om binnen te treden?
Ik ben ondertussen aan het zoeken, maar ik kan het niet vinden
//edit ik zie wel mogelijkheden om het niet te krijgen, maar dan pleeg ik weer valsheid in geschrifte, dat mag ook niet
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemoedsbezwaard#Kinderbijslagquote:Een aparte plaats in deze regelingen wordt ingenomen door de kinderbijslag. Alle Nederlandse ingezetenen hebben hier onder dezelfde voorwaarden recht op, ook als er nooit iets voor betaald is. Een deel van de gemoedsbezwaarden ziet ook hier een vorm van verzekering in en weigert er gebruik van te maken. In dat geval kunnen gemoedsbezwaarden in aanmerking komen voor aftrek van uitgaven van levensonderhoud voor kinderen die jonger zijn dan 27 jaar.
Het lijkt me niet meer dan terecht dat dit soort maatregelen nogal discutabel worden gevonden.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:44 schreef mossad_agent het volgende:
God, de notoire 'hoe ga je het controleren boehoe er wordt misbruik gemaakt' (zie je overigens de ironie??) gaan weer los.
Denk nou niet dat de AOWérs snel gecontroleerd zullen worden, dat zal vooral en mogelijk uitsluitend alleen gedaan worden bij WW'ers en Bijstandfiguren....
Kinderbijslag kan gecontroleerd worden en dat vind ik overigens ook gewoon terecht.
[..]
Zolang je maar uitwegen en smoesjes kunt verzinnen vind je het wel best he? Altijd maar weer die uitwegen zoeken....en uitersten.....
Ach, als ze echt bezwaar hebben.... dan vragen ze toch geen uitkering??? Alleen zij die angst hebben voor controle doen moeilijk.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het lijkt me niet meer dan terecht dat dit soort maatregelen nogal discutabel worden gevonden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |