abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:23:16 #1
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_117536699
quote:
LEIDEN - Vrijwel alle stappers hebben last van hun gehoor na een bezoekje aan de disco of een muziekevenement.

Ruim een derde van de bezoekers heeft de volgende dag nog steeds last van een piep of suizen in de oren. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nationale Hoorstichting. Zij ondervroegen 130.000 mensen tussen de 18 en 35 jaar die een disco of muziekevenement hadden bezocht.

De Hoorstichting noemt de woensdag gepubliceerde resultaten ''verontrustend’’. Iemand die vaak blootstaat aan harde muziek of geluiden (tussen de 100 en 110 decibel) kan blijvende gehoorschade oplopen. Vrijwel niemand draagt echter gehoorbescherming, zoals oordopjes, zo blijkt uit het onderzoek.

Richtlijnen
In Nederland zijn, tot groot verdriet van de Hoorstichting, geen wettelijke regels of richtlijnen over hoe luid muziek mag zijn bij evenementen. ''Er is een convenant met evenementen dat het geluid maximaal 103 decibel mag zijn. Maar dat is erg vrijblijvend, als een organisatie zich er niet aan wil houden, dan sta je machteloos’’, aldus een woordvoerder van de Hoorstichting.

3FM-dj Paul Rabbering (KRO) liet een paar jaar geleden zijn oren testen en het bleek dat hij door onder meer het stappen blijvende gehoorschade heeft opgelopen. ''Ik draag nu altijd op maat gemaakte oordoppen als ik bij een concert of festival ben. En als ik aan het werk ben, zet ik mijn koptelefoon niet heel hard.’’

Rabbering is naar zijn idee niet heel veel, vaak en lang met harde muziek in aanraking geweest. ''Ik ging iedere week wel op stap en luisterde in de trein naar muziek. Maar naar mijn idee heb ik niet heel gek gedaan.’’

Geleidelijk
Het oplopen van gehoorschade gaat heel geleidelijk. ''Die piep en het suizen in mijn oren bleven steeds langer aanhouden na het stappen. Tot het dus nooit meer weggaat, zoals nu het geval is.’’

Het is volgens hem ieders eigen verantwoordelijkheid om niet te lang naar heel harde muziek te luisteren. ''Ik snap dat niet iedereen meer dan 100 euro wil uitgeven aan oordoppen, maar tegenwoordig kan je gelukkig bij de meeste concerten gratis of heel goedkope oordopjes krijgen.’’

Rabbering denkt ook dat iedereen eigenlijk wel weet hoe slecht harde muziek is, maar er een beetje nonchalant over doet. ''Ik dacht ook dat het wel zou loslopen. Maar de blijvende schade die ik heb opgelopen, heeft me de ogen - of in mijn geval oren - wel geopend.’’
Wat zou de reden zijn dat niemand het draagt? De prijs kan niet de reden zijn zoals al in het bericht staat. Niet stoer genoeg dan?
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_117536736
Nooit last van. Ja vroeger in de fun factory in Zaandam.

Maar daar was dan ook sprake van een meer dan respectabel volume. Zo hard mag de muziek niet eens meer. En toch niet doof.

Maar goed, wie ben ik om de wetenschap tegen te spreken?
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
pi_117536747
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:23 schreef mstx het volgende:

[..]

Wat zou de reden zijn dat niemand het draagt? De prijs kan niet de reden zijn zoals al in het bericht staat. Niet stoer genoeg dan?
Ik heb toch wel het idee dat ik tegenwoordig steeds meer mensen met dopjes in zie rondlopen bij concerten en festivals.
pi_117536762
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb toch wel het idee dat ik tegenwoordig steeds meer mensen met dopjes in zie rondlopen bij concerten en festivals.
Ja.

Uiteraard vooral onder het typische technovolk :') pussies.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:27:26 #5
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_117536789
quote:

[..]

Ik denk vooral de laatste alinea uit je stuk:
"Rabbering denkt ook dat iedereen eigenlijk wel weet hoe slecht harde muziek is, maar er een beetje nonchalant over doet. ''Ik dacht ook dat het wel zou loslopen. Maar de blijvende schade die ik heb opgelopen, heeft me de ogen - of in mijn geval oren - wel geopend.’’"
We zullen zien, zei de blinde.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:28:57 #6
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_117536827
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb nu zo'n 6 jaar op maat gemaakte doppen, de laatste jaren zie je het inderdaad steeds meer. Best wel fijn als je niet een dag lang een piep in je oren hebt, laat staan de rest van je leven.
4 jaar geleden kreeg ik nog wel eens de vraag waarom ik die domme dingen in had. :') Ik spreek die mensen over 20 jaar nog wel.
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_117536850
quote:
7s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:28 schreef mstx het volgende:
Ik spreek die mensen over 20 jaar nog wel.
Dat schiet niet op, ze zijn namelijk doof ... je moet er wat voor overhebben om niet als een pussie over te komen :') *)
pi_117536851
quote:

[..]

Ik heb nu zo'n 6 jaar op maat gemaakte doppen, de laatste jaren zie je het inderdaad steeds meer. Best wel fijn als je niet een dag lang een piep in je oren hebt, laat staan de rest van je leven.
4 jaar geleden kreeg ik nog wel eens de vraag waarom ik die domme dingen in had. :') Ik spreek die mensen over 20 jaar nog wel.
Waarom heb je die domme dingen in?
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:31:39 #9
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_117536888
quote:

[..]

Best wel fijn als je niet een dag lang een piep in je oren hebt, laat staan de rest van je leven.

Je, je zou niet de eerste zijn die er zelfmoord om pleegt. Het schijnt echt een hel te zijn om te leven met een piep in je oren. Daar zouden mensen zich best wat meer bewust van mogen zijn.
pi_117536951
quote:

[..]

Mij kun je ook nog steeds spreken met 27 jaar stap ervaringen. :P

Tegenwoordig neem ik wel vaker soms wat dopjes mee vooral als ik naar concerten ga en gebruik deze wanneer het volume zo hard staat dat je tshirt ook meetrilt op de bassen van de muziek.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:35:11 #11
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_117536967
Ik ga sowieso nauwelijks naar plekken waar de muziek kneiterhard staat.
pi_117536973
Nu kom ik al tijden niet meer in disco's maar ik zie daar ook geen oordopjes verkocht worden.

Bij festivals heb ik het wel gezien
My Saxo Goes Bwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhp.
automaat, dan krijg je dat :)
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:37:18 #13
358463 Umbra69
Freedom and Destiny
pi_117537015
quote:

[..]

Helaas was ik er al op jonge leeftijd bij qua tinnitus (16). Gebruik vanaf dan al oordoppen. Ik wens het niemand toe, het fokt je in het begin erg op.
I bathe in basslines, rinse in riffs, dry in drums.
pi_117537048
als er goeie oordoppen zijn die niet opvallen zou ik ze ook indoen :@
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:38:58 #15
358463 Umbra69
Freedom and Destiny
pi_117537055
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:31 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Je, je zou niet de eerste zijn die er zelfmoord om pleegt. Het schijnt echt een hel te zijn om te leven met een piep in je oren. Daar zouden mensen zich best wat meer bewust van mogen zijn.
Ah joh, het is geen hel. Je moet het leren te accepteren en te beschouwen als een onderdeel van jezelf. Voor mij is die piep nu zoals de stilte is voor anderen. Je moet het omzetten naar een deel van jezelf, die je net als je vingernagels altijd bij je hebt. Plus, ik heb nooit meer last van geluid en muggen als ik wil slapen :D
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:40:15 #16
358463 Umbra69
Freedom and Destiny
pi_117537084
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:38 schreef AldoTheApache het volgende:

Deze kan je kopen bij Comfoor
pi_117537108
Die gele herriestoppers en soortgelijke doppen zijn niks waard. Ze hebben een grove demping (+30dB) en verneuken te erg de muziekbelevenis. Duurdere doppen van bijv. Alpine (15dB) hebben een meer vlakkere demping over alle frequenties waardoor het geluid meer "natuurlijk" gedempt wordt, als of je de radio zachter zet. Je hebt ook nog de pro's customized doppen die een nog mooiere demping hebben maar wel aardig aan de prijs zijn (200eu).

Maar ja, maak niet uit hoe mooi ze zijn, aftrek vind het nauwelijks omdat het er ws dom uit ziet of zo. Ook is het de nonchalante houding en uiteraard weet niemand hoe het leven echt is met een constante piep in de oren, omdat het nogal een 'vreemde' kwaal is. Je ziet het immers niet van de buitenkant.

Het is een beetje te vergelijken met condooms denk ik.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:43:53 #18
97111 ukga
Siewosie baas
pi_117537196
Ik snap niet waarom clubs die herrie zo hard moeten zetten..
pi_117537214
Ja vind ik ook wel ja :)

Condooms vind ik minstens zo kut. Dan maar wat minder sletjes neuken, zo boeiend is het ook niet.

Muziek links laten liggen is wat moeilijker daarentegen.
pi_117537222
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:43 schreef ukga het volgende:
Ik snap niet waarom clubs die herrie zo hard moeten zetten..
Ben je erg oud?
pi_117537230
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:40 schreef Umbra69 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Die heb ik ook een tijd gehad maar na een half uurtje gaan ze echt vervelend irriteren bij mij. Ze dempen wel fijn btw. Die van Alpine zitten net wat lekkerder hoewel die naar mijn idee net wat minder dempen.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:45:39 #22
358463 Umbra69
Freedom and Destiny
pi_117537248
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:44 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Ja vind ik ook wel ja :)

Condooms vind ik minstens zo kut. Dan maar wat minder sletjes neuken, zo boeiend is het ook niet.

Muziek links laten liggen is wat moeilijker daarentegen.
Muziek is nu alleen maar chiller, omdat het mijn piep overstemt. Wat mensen niet weten is dat je vervolgens ook met hyperacusis te maken kan hebben,
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:46:32 #23
358463 Umbra69
Freedom and Destiny
pi_117537275
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:45 schreef Faazz het volgende:

[..]

Die heb ik ook een tijd gehad maar na een half uurtje gaan ze echt vervelend irriteren bij mij. Ze dempen wel fijn btw. Die van Alpine zitten net wat lekkerder hoewel die naar mijn idee net wat minder dempen.
Ik trek altijd flink mijn oren naar achter en stop ze daarna erin. Ik koop geen duurdere oordoppen, omdat als ik die kwijt raak het zonde is. Ben een keer mijn oordoppen vergeten, toen heb ik twee sigaretten filters gebruikt :D
pi_117537280
Laatst voor q-base wat oordoppen gefixt, werkte perfect!
You had my curiosity but now you have my attention...
..
Pain is weakness leaving the body
..
pi_117537335
quote:

[..]

Ben je erg oud?
Waarom ? Vroeger was het ook gezellig en stond de muziek een stuk minder hard.
Geldt ook voor concerten trouwens.

Overheid moet gewoon iets doen, of oordoppen verplichten of de muziek 30db lager.
pi_117537369
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:48 schreef macca728 het volgende:

[..]

Overheid moet gewoon iets doen, of oordoppen verplichten of de muziek 30db lager.
Er bestaan al limieten bij mijn weten, want 15 jaar geleden stond de muziek op feesten echt een stuk harder.

En sommige muziek werkt gewoon beter op een bepaald volume.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:51:14 #27
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_117537388
quote:
of de muziek 30db lager.
je weet dat 30db lager 1000x zachter is?
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:52:20 #28
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_117537416
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:38 schreef AldoTheApache het volgende:
Gehoorbescherming #10: Zo hoort dat!
In de OP staan een aantal voorbeelden. Transparante op maat gemaakte doppen zie je nauwelijks. Alleen die goedkope universele dingen hebben meestal een lang steeltje.
👾
pi_117537515
quote:

Ik kan me nog een stone temple pilots concert 20 jaar geleden in in de effenaar herrinneren dat ik daarna 1 week piepende oren heb gehad. Dus ook toen kon men het volume al flink open draaien.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:57:18 #30
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_117537534
quote:
Als je een grote zaal hebt moet de muziek wel hard staan omdat je anders in het midden/achter niks meer hoort. De gehoorbeschadiging loop je natuurlijk vooral vooraan dicht bij de speakers op, daar doe je vrij weinig aan. Het is wel zo dat het af en toe echt onnodig hard staat, dat ben ik met je eens.
En die bass moet je natuurlijk voelen ipv horen. :+
👾
  woensdag 3 oktober 2012 @ 10:06:44 #31
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_117537755
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:57 schreef mstx het volgende:

[..]

Als je een grote zaal hebt moet de muziek wel hard staan omdat je anders in het midden/achter niks meer hoort. De gehoorbeschadiging loop je natuurlijk vooral vooraan dicht bij de speakers op, daar doe je vrij weinig aan. Het is wel zo dat het af en toe echt onnodig hard staat, dat ben ik met je eens.
Goede doppen filteren toch ook meer dan dat ze dempen? Ik dacht altijd dat gehoorbeschadiging komt door bepaalde 'harde' ruis in muziek, die gedeeltelijk wordt gefilterd door doppen.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_117537839
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:50 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Er bestaan al limieten bij mijn weten, want 15 jaar geleden stond de muziek op feesten echt een stuk harder.

En sommige muziek werkt gewoon beter op een bepaald volume.
Dat laatste vind ik zo'n drogreden. Ja dan hoor je de muziek niet weer alleen de dreun. Daar heb jje gelijk in.

Ik praat over 20,25 jaar geleden, daarna ging het inderdaad nog harder.
pi_117537843
quote:
7s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:51 schreef Doodloper het volgende:

[..]

je weet dat 30db lager 1000x zachter is?
Je begrijpt wat ik bedoel ?
  woensdag 3 oktober 2012 @ 10:13:19 #34
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_117537895
quote:
14s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 10:06 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Goede doppen filteren toch ook meer dan dat ze dempen? Ik dacht altijd dat gehoorbeschadiging komt door bepaalde 'harde' ruis in muziek, die gedeeltelijk wordt gefilterd door doppen.
Qua demping/bescherming maakt het type doppen niet zoveel uit, dan telt vooral het aantal dB demping. Het grote voordeel van doppen met filters is dat de muziek niet wordt vervormd en je mensen nog goed kan verstaan. Zonder filters klinkt het alsof je een aardappel in je oor hebt.
Dat van die ruis is nieuw voor mij. :?
👾
  woensdag 3 oktober 2012 @ 10:13:34 #35
379986 GoobyPls
Gooby Pls :)
pi_117537899
Beetje raar natuurlijk dat muziek zo hard staat dat we doppen in moeten doen om het te verminderen. Overigens denk ik zelf nooit aan doppen, maar als ze uitgedeeld zouden worden zou ik ze wel dragen.
pi_117537906
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:57 schreef mstx het volgende:

[..]

Ja dat laatste zeggen ze echt vaak. VOEL JE DE BASS MAN. Niet dat iemand het ook maar hoort wat je zegt.

Voor concerten vind ik het nog anders, maar naar disco's gaan jongeren elke week, vaak nog 2x en vaak langere perioden. En dan vindt men het gek dat er hoorbeschadiging optreedt.
pi_117537910
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 10:11 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dat laatste vind ik zo'n drogreden. Ja dan hoor je de muziek niet weer alleen de dreun. Daar heb jje gelijk in.

Ik praat over 20,25 jaar geleden, daarna ging het inderdaad nog harder.
Bij sommige muziek is die dreun ook waar het om gaat. Om een voorbeeldje te geven, vroegah (:')) rond een uur of 4 op een beetje lekker hardcore feest wist je niet wat je meemaakte als de kick er inklapte. Dat wende nooit.

En ja, daarmee wordt het voornaamste punt van die muziek dus uitvergroot. Hetgeen me volstrekt logisch lijkt :P
  woensdag 3 oktober 2012 @ 10:14:56 #38
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_117537931
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 10:13 schreef mstx het volgende:

[..]

Qua demping/bescherming maakt het type doppen niet zoveel uit, dan telt vooral het aantal dB demping. Het grote voordeel van doppen met filters is dat de muziek niet wordt vervormd en je mensen nog goed kan verstaan. Zonder filters klinkt het alsof je een aardappel in je oor hebt.
Dat van die ruis is nieuw voor mij. :?
Nou weet het niet zeker, maar volgens mij is dat juist wat die filters doen.

En doppen met filters is sowieso beter, dan klinkt de muziek tenminste fatsoenlijk. Ik zie op festivals ook wel eens lui met van die houthakkers doppen lopen. :')
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_117537963
Op festivals vind ik het helemaal een aanfluiting, van die doppen.
pi_117537970
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 10:13 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Bij sommige muziek is die dreun ook waar het om gaat. Om een voorbeeldje te geven, vroegah (:')) rond een uur of 4 op een beetje lekker hardcore feest wist je niet wat je meemaakte als de kick er inklapte. Dat wende nooit.

En ja, daarmee wordt het voornaamste punt van die muziek dus uitvergroot. Hetgeen me volstrekt logisch lijkt :P
Nou prima, als je de rest van je leven de medische kosten voor gehoorbeschadiging maar zelf betaalt.
pi_117538002
Tja ik ben ook gezegend met een permanente piep. Draag nu al jaren altijd oordoppen bij het uitgaan, kan ook niet anders want het doet echt pijn en ik wel echt niet dat die piep nog harder wordt.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_117538018
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 10:16 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nou prima, als je de rest van je leven de medische kosten voor gehoorbeschadiging maar zelf betaalt.
Oh, je bent zo'n type jankbal. Daar heb ik sowieso een broertje dood aan, want als we jouw argumentatie een stukje doorvoeren blijft er verdomd weinig over dat een mens met een modaal salaris kan doen, behalve in bed liggen.

Ik heb overigens nergens last van, dus je opmerking raakt sowieso kant noch wal. Maar dat is meestal zo met van die hysterische types.
pi_117538094
quote:
7s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 10:18 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Oh, je bent zo'n type jankbal. Daar heb ik sowieso een broertje dood aan, want als we jouw

Ik heb overigens nergens last van, dus je opmerking raakt sowieso kant noch wal.
De meeste jeugd heeft wel ergens last van, dus je zal maatregelen moeten nemen als overheid.

Heb je nergens last van ? Nee nu nog niet. Laat je oren maar eens testen als je regelmatig in aanraking komt met harde muziek, kijken of het effect heeft. Ik denk dat je dan schrikt.

[ Bericht 7% gewijzigd door macca728 op 03-10-2012 10:29:49 ]
pi_117538312
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 10:22 schreef macca728 het volgende:

[..]

De meeste jeugd heeft wel ergens last van, dus je zal maatregelen moeten nemen als overheid.

En wat ben jij voor type dan ? Ik heb nergens last van ? Nee nu nog niet.
Ik heb m'n hoogtijdagen als feestganger wel achter me liggen, dus ik maak me er ook niet zo druk om.

Maatregelen? Prima. Maar dan wel doordachte maatregelen. Als je overal de muziek verplicht heel zacht zet lopen die feesten leeg en gaan mensen zelf alternatieven zoeken denk ik.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 10:48:50 #45
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_117538873
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 10:11 schreef macca728 het volgende:

[..]

Je begrijpt wat ik bedoel ?
jahoor, wilde alleen even wijs doen :D
  woensdag 3 oktober 2012 @ 10:51:28 #46
97111 ukga
Siewosie baas
pi_117538951
quote:

[..]

Ben je erg oud?
Nee, midden twintig. Hoezo?
pi_117539003
Moeilijk te begrijpen dat iemand zich afvraagt waarom de muziek zo hard staat.
pi_117539058
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 10:53 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Moeilijk te begrijpen dat iemand zich afvraagt waarom de muziek zo hard staat.
Niet dat de muziek hard staat, maar waarom TE hard ? En dan gaat het niet eens over hardcore, maar ook veel gewone clubs.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 11:13:03 #49
97111 ukga
Siewosie baas
pi_117539537
In de meeste tenten gaat om 1uur het geluidsniveau naar zo een 115 tot 120 decibel. Niet echt nodig lijkt me.
pi_117539548
quote:
7s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 10:18 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

Oh, je bent zo'n type jankbal. Daar heb ik sowieso een broertje dood aan, want als we jouw argumentatie een stukje doorvoeren blijft er verdomd weinig over dat een mens met een modaal salaris kan doen, behalve in bed liggen.

Ik heb overigens nergens last van, dus je opmerking raakt sowieso kant noch wal. Maar dat is meestal zo met van die hysterische types.
Dombo.
pi_117539552
quote:

[..]

Omdat het eigenlijk helemaal nergens op slaat? Je trekt toch geen overall aan als je uit eten gaat vanwege het eten dat het personeel over je heen gaat gooien? Dat doet het personeel namelijjk niet. Je doet toch ook geen helm op vanwege in het rond vliegende glazen?

Als je even teruggaat naar het begin dan vind ik het vrij absurd dat je gasten ontvangt in een omgeving die fysieke schade toebrengt. Nu de effecten daarvan bekend zijn lijkt het mij normaal dat horeca-ondernemers daarmee ophouden. Of moet er eerst iemand een schadeclaim indienen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_117539677
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 11:13 schreef ukga het volgende:
In de meeste tenten gaat om 1uur het geluidsniveau naar zo een 115 tot 120 decibel. Niet echt nodig lijkt me.
Andere voel je de beat niet man....

Of je hoort wat voor kutmuziek het eigenlijk is haha. Hoe harder je muziek draait, hoe minder je het hoort.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 11:23:30 #53
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_117539854
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 11:13 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Omdat het eigenlijk helemaal nergens op slaat? Je trekt toch geen overall aan als je uit eten gaat vanwege het eten dat het personeel over je heen gaat gooien? Dat doet het personeel namelijjk niet. Je doet toch ook geen helm op vanwege in het rond vliegende glazen?
Dat eerste levert geen permanente schade op, en in het tweede geval zou ik wel een helm op doen.

quote:
Als je even teruggaat naar het begin dan vind ik het vrij absurd dat je gasten ontvangt in een omgeving die fysieke schade toebrengt. Nu de effecten daarvan bekend zijn lijkt het mij normaal dat horeca-ondernemers daarmee ophouden. Of moet er eerst iemand een schadeclaim indienen?
Zolang het geluidsniveau zo hoog blijft kun je als bezoeker 2 dingen doen: je oren beschermen of niet. Ze niet beschermen omdat ze het geluid zachter zouden moeten zetten vind ik een rare redenatie want daar heb je alleen jezelf mee.
👾
  woensdag 3 oktober 2012 @ 11:31:58 #54
97111 ukga
Siewosie baas
pi_117540090
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 11:17 schreef macca728 het volgende:

[..]

Andere voel je de beat niet man....

Of je hoort wat voor kutmuziek het eigenlijk is haha. Hoe harder je muziek draait, hoe minder je het hoort.
Dan kun je wellicht beter gaan naar een club die wel subs heeft hangen.
Ik heb het idee dat veel clubs hun slechte geluidinstallatie denkt te compenseren door de muziek harder te zetten
pi_117540305
quote:
7s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 11:23 schreef mstx het volgende:

[..]

Dat eerste levert geen permanente schade op, en in het tweede geval zou ik wel een helm op doen.
Maar het is toch onzin dat je je als gast moet beschermen tegen wat de gastheer je aandoet?

quote:
Zolang het geluidsniveau zo hoog blijft kun je als bezoeker 2 dingen doen: je oren beschermen of niet. Ze niet beschermen omdat ze het geluid zachter zouden moeten zetten vind ik een rare redenatie want daar heb je alleen jezelf mee.
Ik zou het nu ook doen, het is niet meer zo van toepassing omdat ik de leeftijd waarop je overmatige herrie mentaal wel verdraagt ben gepasseerd. Maar ik heb mijn concertbezoek op een gegeven moment wel teruggebracht tot de artiesten die echt de moeite waard zijn want als je 2 dagen later nog suizende oren hebt dan leek mij dat een duidelijke waarschuwing.

Maar de vraag is hoe het komt dat veel mensen dat niet doen. Dan lijkt mij een logische verklaring dat het tegen elke logica ingaat om je te moeten beschermen tegen een gastheer die pretendeert het je naar de zin te willen maken.
pi_117540724
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 11:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Maar het is toch onzin dat je je als gast moet beschermen tegen wat de gastheer je aandoet?

[..]

Ik zou het nu ook doen, het is niet meer zo van toepassing omdat ik de leeftijd waarop je overmatige herrie mentaal wel verdraagt ben gepasseerd. Maar ik heb mijn concertbezoek op een gegeven moment wel teruggebracht tot de artiesten die echt de moeite waard zijn want als je 2 dagen later nog suizende oren hebt dan leek mij dat een duidelijke waarschuwing.

Maar de vraag is hoe het komt dat veel mensen dat niet doen. Dan lijkt mij een logische verklaring dat het tegen elke logica ingaat om je te moeten beschermen tegen een gastheer die pretendeert het je naar de zin te willen maken.
Omdat veel mensen niet weten dat ze hierdoor gehoorbeschadiging oplopen en het misschien ook wel stoer vinden dat de dag erna ze nog last hebben van suizende oren.

Daarom moet de overheid ook verregaande maatregelen nemen, want de clubs, disco's doen het zelf niet en voor je het weet zit je met een hele dove generatie.
pi_117542156
Tja, heb heel mijn leven inderdaad al last van piep in mijn oren als ik op stap ben geweest (ben nu 46) en ook op eigen feestjes kan het wat mij betreft niet hard genoeg. Ben ook altijd veel naar concerten gegaan (nu nog) en heb de laatste tijd wel vaak dat ik dan denk: mag het geluid niet iets harder? Ben zelfs ooit bij Pearl Jam naar de geluidsman gegaan (stonden we vlakbij) dat het zo zacht was. Daarna werd het geluid wel beter trouwens.

Maar heb ook niet echt het idee dat ik doof aan het worden ben of zo. Maar goed dat kan nog komen natuurlijk.
pi_117542235
Sommige mensen zijn 'stoer'. Vaak eindigen die in een kistje, in een rolstoel of in dit geval doof. In een land waar overal regels voor zijn (ook nu al voor geluidsvolume) lijkt mij een regeltje die volumes verbiedt die permanente schade kunnen toebrengen handig. Al is het maar om mensen tegen zichzelf te beschermen.
pi_117542492
Ik kan al zo lastig bitches verstaan met de muziek aan. Als ik dan nog oordopjes in doe wordt het hosselen helemaal lastig.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:38 schreef delpit het volgende:
Sommige mensen zijn 'stoer'. Vaak eindigen die in een kistje, in een rolstoel of in dit geval doof. In een land waar overal regels voor zijn (ook nu al voor geluidsvolume) lijkt mij een regeltje die volumes verbiedt die permanente schade kunnen toebrengen handig. Al is het maar om mensen tegen zichzelf te beschermen.
Onzin. Beter is het als die mensen gewoon zelf beslissen om niet uit te gaan. We moeten absoluut niet iedereen tegen zichzelf beschermen.
Conscience do cost.
pi_117542907
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:47 schreef ems. het volgende:
Ik kan al zo lastig bitches verstaan met de muziek aan. Als ik dan nog oordopjes in doe wordt het hosselen helemaal lastig.

[..]

Onzin. Beter is het als die mensen gewoon zelf beslissen om niet uit te gaan. We moeten absoluut niet iedereen tegen zichzelf beschermen.
Dat laatste is onzin, want je kan zelf heel moeilijk beoordelen of het geluid al dan niet schadelijk is voor je, zeker omdat het vaak pas op de langere termijn schadelijk is.

Bovendien kan je 13-18 jarige die verantwoordelijkheid ook niet geven, want die hebben daar helemaal geen benul van.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 12:59:32 #61
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_117542916
Neem eens contact op met je verzekering, veel gehoorbescherming kan je terug claimen.
Zie: Discogangers dragen nauwelijks oorbescherming
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_117543047
Ik snap niet dat ze dit gewoon niet bij de bron aan pakken, in plaats van het bestrijden van gevolgen. Zet die muziek gewoon eens een stuk zachter...
pi_117543061
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 11:51 schreef macca728 het volgende:

[..]

Omdat veel mensen niet weten dat ze hierdoor gehoorbeschadiging oplopen en het misschien ook wel stoer vinden dat de dag erna ze nog last hebben van suizende oren.

Daarom moet de overheid ook verregaande maatregelen nemen, want de clubs, disco's doen het zelf niet en voor je het weet zit je met een hele dove generatie.
In het algemeen ben ik voor keuzevrijheid, maar ik kan me wel iets voorstellen bij een nuttig ingrijpen. Ik heb wel eens iets gelezen over de werking van hersenen bij jongeren waardoor muziek niet hard genoeg kan zijn. Het lijkt me niet zo heel vanzelfsprekend om daar maar gehoor aan te geven en zo schade te veroorzaken.
pi_117543163
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:59 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dat laatste is onzin, want je kan zelf heel moeilijk beoordelen of het geluid al dan niet schadelijk is voor je, zeker omdat het vaak pas op de langere termijn schadelijk is.
Nee hoor, dat kan je zeer makkelijk beoordelen. En als je geen gehoorschade wil oplopen moet je niet naar een ruimte gaan waar harde muziek wordt geluisterd.
quote:
Bovendien kan je 13-18 jarige die verantwoordelijkheid ook niet geven, want die hebben daar helemaal geen benul van.
Ik had daar prima benul van op mijn 13e :?
Conscience do cost.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 13:08:14 #65
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_117543220
quote:
4s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:59 schreef Houniet het volgende:
Neem eens contact op met je verzekering, veel gehoorbescherming kan je terug claimen.
Bij mijn verzekering kan ik éénmalig ¤50 korting krijgen op doppen als ik een aanvullende verzekering van ¤60 per jaar neem. Of ¤75 korting bij het pakket van ¤174 extra per jaar.
👾
pi_117543230
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 13:06 schreef ems. het volgende:

[..]

Nee hoor, dat kan je zeer makkelijk beoordelen. En als je geen gehoorschade wil oplopen moet je niet naar een ruimte gaan waar harde muziek wordt geluisterd.

[..]

Ik had daar prima benul van op mijn 13e :?
Dus daarom heeft 93% van de bezoekers last van zijn oren ? Dan kunnen ze het duidelijk niet zelf beoordelen.
pi_117543271
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 13:08 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dus daarom heeft 93% van de bezoekers last van zijn oren ? Dan kunnen ze het duidelijk niet zelf beoordelen.
Wellicht vinden ze het het risico waard. Iedereen met een enigszins degelijke opvoeding weet dit soort zaken. 93% geloof ik trouwens niet in.
Conscience do cost.
  Redactie Frontpage / Weblog woensdag 3 oktober 2012 @ 14:13:49 #68
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_117545654
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:40 schreef Umbra69 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Die heb ik ook, en heb ze nu ook zo goed als altijd in bij discotheken
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  Redactie Frontpage / Weblog woensdag 3 oktober 2012 @ 14:15:06 #69
80791 crew  Paul
pi_117545699
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:47 schreef ems. het volgende:

[..]

De muziek moet gewoon tot een volume wat veilig is. Lijkt me niet meer dan logisch.
pi_117546188
Ik kan me toch ook niet aan de indruk ontrekken dat deze feesten toch een aardige bijdrage hebben gehad in de permanente piep die ik heden ten dage heb :')

Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_117546199
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 14:15 schreef Paul het volgende:

[..]

De muziek moet gewoon tot een volume wat veilig is. Lijkt me niet meer dan logisch.
Ik zie nog steeds niet zo goed in wat daar logisch aan is. Er zijn zoveel zaken die schadelijk zijn voor jongeren maar opeens is gehoorschade heel relevant en moet er wat aan gedaan worden :?

Daarnaast is het zielig voor de mensen die al gehoorschade hebben. Die kunnen zometeen helemaal niets meer horen in de club :P
Conscience do cost.
pi_117546499
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 14:25 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik kan me toch ook niet aan de indruk ontrekken dat deze feesten toch een aardige bijdrage hebben gehad in de permanente piep die ik heden ten dage heb :')

Wacht maar tot je aan de Tekno begint.......... dan gaan de volumeknoppen pas echt omhoog :P
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
pi_117546551
Ik hoor mijn hele leven al over de gevaren van luide muziek, maar ik hoor nog steeds goed ondanks mijn eigenwijsheid. Misschien geluk, maar ik ben van de andere kant ook heel blij dat ik niet ben opgegroeid in deze tijd van alle risico uitsluiten. Saai hoor!
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_117546647
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 14:33 schreef DS4 het volgende:
Ik hoor mijn hele leven al over de gevaren van luide muziek, maar ik hoor nog steeds goed ondanks mijn eigenwijsheid. Misschien geluk, maar ik ben van de andere kant ook heel blij dat ik niet ben opgegroeid in deze tijd van alle risico uitsluiten. Saai hoor!
Nooit echt naar harde partys geweest dus, das duidelijk.
pi_117546665
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 14:33 schreef DS4 het volgende:
Wat is er saai aan om gewoon een grens aan het volume te stellen ?
En vroeger was het volume ook zachter, ws de reden dat jij en ik nog wel kunnen horen.
pi_117546811
quote:
6s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 14:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

Nooit echt naar harde partys geweest dus, das duidelijk.
Ik heb zonder enige twijfel erg vaak mijzelf blootgesteld aan luide muziek. Niet alleen met het uitgaan overigens.

De een is gevoeliger dan de ander lijkt mij.

Laten we heel simpel zijn: met wat ik allemaal uitgespookt heb is het een wonder dat ik nog zo goed functioneer (het is te makkelijk om daar een grap over te maken... niet doen dus ;)), ondanks dat ik best wel wat fysieke ongemakjes heb.
pi_117546822
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 14:36 schreef macca728 het volgende:

[..]

En vroeger was het volume ook zachter, ws de reden dat jij en ik nog wel kunnen horen.
Als ik muziek op normaal volume wil luisteren, doe ik dat wel thuis of met een mp3-ding.

Als ik naar een Teknofeest ga wil ik dit zien en horen!:

Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
  Redactie Frontpage / Weblog woensdag 3 oktober 2012 @ 14:41:02 #78
80791 crew  Paul
pi_117546840
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 14:26 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik zie nog steeds niet zo goed in wat daar logisch aan is. Er zijn zoveel zaken die schadelijk zijn voor jongeren maar opeens is gehoorschade heel relevant en moet er wat aan gedaan worden :?

Daarnaast is het zielig voor de mensen die al gehoorschade hebben. Die kunnen zometeen helemaal niets meer horen in de club :P
Je moet een riem om tegen ongelukken, je mag niet te hard rijden, en er moet gewoon ook een grens zijn waar discotheken je gehoor mogen kapot maken.
pi_117546851
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 14:36 schreef macca728 het volgende:

Het volume was zeker niet zachter vroeger. Integendeel!

En risicomijdendheid vind ik saai. Maar een ander mag mij roekeloos en dom vinden hoor.
pi_117546926
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 14:41 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het volume was zeker niet zachter vroeger. Integendeel!

En risicomijdendheid vind ik saai. Maar een ander mag mij roekeloos en dom vinden hoor.
Nou op die hardcore-partys was het geluid soms wel erg extreem hoor. In die Sporthallen Zuid deed het ECHT pijn aan je oren en kon je gewoon niet te dicht in de buurt van de boxen komen. Feitelijk belachelijk natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')