Wat zou de reden zijn dat niemand het draagt? De prijs kan niet de reden zijn zoals al in het bericht staat. Niet stoer genoeg dan?quote:LEIDEN - Vrijwel alle stappers hebben last van hun gehoor na een bezoekje aan de disco of een muziekevenement.
Ruim een derde van de bezoekers heeft de volgende dag nog steeds last van een piep of suizen in de oren. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nationale Hoorstichting. Zij ondervroegen 130.000 mensen tussen de 18 en 35 jaar die een disco of muziekevenement hadden bezocht.
De Hoorstichting noemt de woensdag gepubliceerde resultaten ''verontrustend’’. Iemand die vaak blootstaat aan harde muziek of geluiden (tussen de 100 en 110 decibel) kan blijvende gehoorschade oplopen. Vrijwel niemand draagt echter gehoorbescherming, zoals oordopjes, zo blijkt uit het onderzoek.
Richtlijnen
In Nederland zijn, tot groot verdriet van de Hoorstichting, geen wettelijke regels of richtlijnen over hoe luid muziek mag zijn bij evenementen. ''Er is een convenant met evenementen dat het geluid maximaal 103 decibel mag zijn. Maar dat is erg vrijblijvend, als een organisatie zich er niet aan wil houden, dan sta je machteloos’’, aldus een woordvoerder van de Hoorstichting.
3FM-dj Paul Rabbering (KRO) liet een paar jaar geleden zijn oren testen en het bleek dat hij door onder meer het stappen blijvende gehoorschade heeft opgelopen. ''Ik draag nu altijd op maat gemaakte oordoppen als ik bij een concert of festival ben. En als ik aan het werk ben, zet ik mijn koptelefoon niet heel hard.’’
Rabbering is naar zijn idee niet heel veel, vaak en lang met harde muziek in aanraking geweest. ''Ik ging iedere week wel op stap en luisterde in de trein naar muziek. Maar naar mijn idee heb ik niet heel gek gedaan.’’
Geleidelijk
Het oplopen van gehoorschade gaat heel geleidelijk. ''Die piep en het suizen in mijn oren bleven steeds langer aanhouden na het stappen. Tot het dus nooit meer weggaat, zoals nu het geval is.’’
Het is volgens hem ieders eigen verantwoordelijkheid om niet te lang naar heel harde muziek te luisteren. ''Ik snap dat niet iedereen meer dan 100 euro wil uitgeven aan oordoppen, maar tegenwoordig kan je gelukkig bij de meeste concerten gratis of heel goedkope oordopjes krijgen.’’
Rabbering denkt ook dat iedereen eigenlijk wel weet hoe slecht harde muziek is, maar er een beetje nonchalant over doet. ''Ik dacht ook dat het wel zou loslopen. Maar de blijvende schade die ik heb opgelopen, heeft me de ogen - of in mijn geval oren - wel geopend.’’
Ik heb toch wel het idee dat ik tegenwoordig steeds meer mensen met dopjes in zie rondlopen bij concerten en festivals.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:23 schreef mstx het volgende:
[..]
Wat zou de reden zijn dat niemand het draagt? De prijs kan niet de reden zijn zoals al in het bericht staat. Niet stoer genoeg dan?
Ja.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb toch wel het idee dat ik tegenwoordig steeds meer mensen met dopjes in zie rondlopen bij concerten en festivals.
Ik denk vooral de laatste alinea uit je stuk:quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:23 schreef mstx het volgende:
[..]
Wat zou de reden zijn dat niemand het draagt? De prijs kan niet de reden zijn zoals al in het bericht staat. Niet stoer genoeg dan?
Ik heb nu zo'n 6 jaar op maat gemaakte doppen, de laatste jaren zie je het inderdaad steeds meer. Best wel fijn als je niet een dag lang een piep in je oren hebt, laat staan de rest van je leven.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb toch wel het idee dat ik tegenwoordig steeds meer mensen met dopjes in zie rondlopen bij concerten en festivals.
Dat schiet niet op, ze zijn namelijk doof ... je moet er wat voor overhebben om niet als een pussie over te komenquote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:28 schreef mstx het volgende:
Ik spreek die mensen over 20 jaar nog wel.
Waarom heb je die domme dingen in?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:28 schreef mstx het volgende:
[..]
Ik heb nu zo'n 6 jaar op maat gemaakte doppen, de laatste jaren zie je het inderdaad steeds meer. Best wel fijn als je niet een dag lang een piep in je oren hebt, laat staan de rest van je leven.
4 jaar geleden kreeg ik nog wel eens de vraag waarom ik die domme dingen in had.Ik spreek die mensen over 20 jaar nog wel.
Je, je zou niet de eerste zijn die er zelfmoord om pleegt. Het schijnt echt een hel te zijn om te leven met een piep in je oren. Daar zouden mensen zich best wat meer bewust van mogen zijn.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:28 schreef mstx het volgende:
[..]
Best wel fijn als je niet een dag lang een piep in je oren hebt, laat staan de rest van je leven.
Mij kun je ook nog steeds spreken met 27 jaar stap ervaringen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:28 schreef mstx het volgende:
[..]
Ik heb nu zo'n 6 jaar op maat gemaakte doppen, de laatste jaren zie je het inderdaad steeds meer. Best wel fijn als je niet een dag lang een piep in je oren hebt, laat staan de rest van je leven.
4 jaar geleden kreeg ik nog wel eens de vraag waarom ik die domme dingen in had.Ik spreek die mensen over 20 jaar nog wel.
Helaas was ik er al op jonge leeftijd bij qua tinnitus (16). Gebruik vanaf dan al oordoppen. Ik wens het niemand toe, het fokt je in het begin erg op.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:28 schreef mstx het volgende:
[..]
Ah joh, het is geen hel. Je moet het leren te accepteren en te beschouwen als een onderdeel van jezelf. Voor mij is die piep nu zoals de stilte is voor anderen. Je moet het omzetten naar een deel van jezelf, die je net als je vingernagels altijd bij je hebt. Plus, ik heb nooit meer last van geluid en muggen als ik wil slapenquote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:31 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Je, je zou niet de eerste zijn die er zelfmoord om pleegt. Het schijnt echt een hel te zijn om te leven met een piep in je oren. Daar zouden mensen zich best wat meer bewust van mogen zijn.
quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:38 schreef AldoTheApache het volgende:
als er goeie oordoppen zijn die niet opvallen zou ik ze ook indoen
Ben je erg oud?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:43 schreef ukga het volgende:
Ik snap niet waarom clubs die herrie zo hard moeten zetten..
Die heb ik ook een tijd gehad maar na een half uurtje gaan ze echt vervelend irriteren bij mij. Ze dempen wel fijn btw. Die van Alpine zitten net wat lekkerder hoewel die naar mijn idee net wat minder dempen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:40 schreef Umbra69 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Deze kan je kopen bij Comfoor
Muziek is nu alleen maar chiller, omdat het mijn piep overstemt. Wat mensen niet weten is dat je vervolgens ook met hyperacusis te maken kan hebben,quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:44 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Ja vind ik ook wel ja
Condooms vind ik minstens zo kut. Dan maar wat minder sletjes neuken, zo boeiend is het ook niet.
Muziek links laten liggen is wat moeilijker daarentegen.
Ik trek altijd flink mijn oren naar achter en stop ze daarna erin. Ik koop geen duurdere oordoppen, omdat als ik die kwijt raak het zonde is. Ben een keer mijn oordoppen vergeten, toen heb ik twee sigaretten filters gebruiktquote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:45 schreef Faazz het volgende:
[..]
Die heb ik ook een tijd gehad maar na een half uurtje gaan ze echt vervelend irriteren bij mij. Ze dempen wel fijn btw. Die van Alpine zitten net wat lekkerder hoewel die naar mijn idee net wat minder dempen.
Waarom ? Vroeger was het ook gezellig en stond de muziek een stuk minder hard.quote:
Er bestaan al limieten bij mijn weten, want 15 jaar geleden stond de muziek op feesten echt een stuk harder.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:48 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarom ? Vroeger was het ook gezellig en stond de muziek een stuk minder hard.
Geldt ook voor concerten trouwens.
Overheid moet gewoon iets doen, of oordoppen verplichten of de muziek 30db lager.
Gehoorbescherming #10: Zo hoort dat!quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:38 schreef AldoTheApache het volgende:
als er goeie oordoppen zijn die niet opvallen zou ik ze ook indoen
Ik kan me nog een stone temple pilots concert 20 jaar geleden in in de effenaar herrinneren dat ik daarna 1 week piepende oren heb gehad. Dus ook toen kon men het volume al flink open draaien.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:48 schreef macca728 het volgende:
Waarom ? Vroeger was het ook gezellig en stond de muziek een stuk minder hard.
Geldt ook voor concerten trouwens.
Als je een grote zaal hebt moet de muziek wel hard staan omdat je anders in het midden/achter niks meer hoort. De gehoorbeschadiging loop je natuurlijk vooral vooraan dicht bij de speakers op, daar doe je vrij weinig aan. Het is wel zo dat het af en toe echt onnodig hard staat, dat ben ik met je eens.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:48 schreef macca728 het volgende:
Overheid moet gewoon iets doen, of oordoppen verplichten of de muziek 30db lager.
Goede doppen filteren toch ook meer dan dat ze dempen? Ik dacht altijd dat gehoorbeschadiging komt door bepaalde 'harde' ruis in muziek, die gedeeltelijk wordt gefilterd door doppen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:57 schreef mstx het volgende:
[..]
Als je een grote zaal hebt moet de muziek wel hard staan omdat je anders in het midden/achter niks meer hoort. De gehoorbeschadiging loop je natuurlijk vooral vooraan dicht bij de speakers op, daar doe je vrij weinig aan. Het is wel zo dat het af en toe echt onnodig hard staat, dat ben ik met je eens.
En die bass moet je natuurlijk voelen ipv horen.
Dat laatste vind ik zo'n drogreden. Ja dan hoor je de muziek niet weer alleen de dreun. Daar heb jje gelijk in.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:50 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Er bestaan al limieten bij mijn weten, want 15 jaar geleden stond de muziek op feesten echt een stuk harder.
En sommige muziek werkt gewoon beter op een bepaald volume.
Je begrijpt wat ik bedoel ?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:51 schreef Doodloper het volgende:
[..]
je weet dat 30db lager 1000x zachter is?
Qua demping/bescherming maakt het type doppen niet zoveel uit, dan telt vooral het aantal dB demping. Het grote voordeel van doppen met filters is dat de muziek niet wordt vervormd en je mensen nog goed kan verstaan. Zonder filters klinkt het alsof je een aardappel in je oor hebt.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 10:06 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Goede doppen filteren toch ook meer dan dat ze dempen? Ik dacht altijd dat gehoorbeschadiging komt door bepaalde 'harde' ruis in muziek, die gedeeltelijk wordt gefilterd door doppen.
Ja dat laatste zeggen ze echt vaak. VOEL JE DE BASS MAN. Niet dat iemand het ook maar hoort wat je zegt.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:57 schreef mstx het volgende:
[..]
Als je een grote zaal hebt moet de muziek wel hard staan omdat je anders in het midden/achter niks meer hoort. De gehoorbeschadiging loop je natuurlijk vooral vooraan dicht bij de speakers op, daar doe je vrij weinig aan. Het is wel zo dat het af en toe echt onnodig hard staat, dat ben ik met je eens.
En die bass moet je natuurlijk voelen ipv horen.
Bij sommige muziek is die dreun ook waar het om gaat. Om een voorbeeldje te geven, vroegah (:')) rond een uur of 4 op een beetje lekker hardcore feest wist je niet wat je meemaakte als de kick er inklapte. Dat wende nooit.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 10:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat laatste vind ik zo'n drogreden. Ja dan hoor je de muziek niet weer alleen de dreun. Daar heb jje gelijk in.
Ik praat over 20,25 jaar geleden, daarna ging het inderdaad nog harder.
Nou weet het niet zeker, maar volgens mij is dat juist wat die filters doen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 10:13 schreef mstx het volgende:
[..]
Qua demping/bescherming maakt het type doppen niet zoveel uit, dan telt vooral het aantal dB demping. Het grote voordeel van doppen met filters is dat de muziek niet wordt vervormd en je mensen nog goed kan verstaan. Zonder filters klinkt het alsof je een aardappel in je oor hebt.
Dat van die ruis is nieuw voor mij.
Nou prima, als je de rest van je leven de medische kosten voor gehoorbeschadiging maar zelf betaalt.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 10:13 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Bij sommige muziek is die dreun ook waar het om gaat. Om een voorbeeldje te geven, vroegah (:')) rond een uur of 4 op een beetje lekker hardcore feest wist je niet wat je meemaakte als de kick er inklapte. Dat wende nooit.
En ja, daarmee wordt het voornaamste punt van die muziek dus uitvergroot. Hetgeen me volstrekt logisch lijkt
Oh, je bent zo'n type jankbal. Daar heb ik sowieso een broertje dood aan, want als we jouw argumentatie een stukje doorvoeren blijft er verdomd weinig over dat een mens met een modaal salaris kan doen, behalve in bed liggen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 10:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou prima, als je de rest van je leven de medische kosten voor gehoorbeschadiging maar zelf betaalt.
De meeste jeugd heeft wel ergens last van, dus je zal maatregelen moeten nemen als overheid.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 10:18 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Oh, je bent zo'n type jankbal. Daar heb ik sowieso een broertje dood aan, want als we jouw
Ik heb overigens nergens last van, dus je opmerking raakt sowieso kant noch wal.
Ik heb m'n hoogtijdagen als feestganger wel achter me liggen, dus ik maak me er ook niet zo druk om.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 10:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
De meeste jeugd heeft wel ergens last van, dus je zal maatregelen moeten nemen als overheid.
En wat ben jij voor type dan ? Ik heb nergens last van ? Nee nu nog niet.
Niet dat de muziek hard staat, maar waarom TE hard ? En dan gaat het niet eens over hardcore, maar ook veel gewone clubs.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 10:53 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Moeilijk te begrijpen dat iemand zich afvraagt waarom de muziek zo hard staat.
Dombo.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 10:18 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Oh, je bent zo'n type jankbal. Daar heb ik sowieso een broertje dood aan, want als we jouw argumentatie een stukje doorvoeren blijft er verdomd weinig over dat een mens met een modaal salaris kan doen, behalve in bed liggen.
Ik heb overigens nergens last van, dus je opmerking raakt sowieso kant noch wal. Maar dat is meestal zo met van die hysterische types.
Omdat het eigenlijk helemaal nergens op slaat? Je trekt toch geen overall aan als je uit eten gaat vanwege het eten dat het personeel over je heen gaat gooien? Dat doet het personeel namelijjk niet. Je doet toch ook geen helm op vanwege in het rond vliegende glazen?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:23 schreef mstx het volgende:
[..]
Andere voel je de beat niet man....quote:Op woensdag 3 oktober 2012 11:13 schreef ukga het volgende:
In de meeste tenten gaat om 1uur het geluidsniveau naar zo een 115 tot 120 decibel. Niet echt nodig lijkt me.
Dat eerste levert geen permanente schade op, en in het tweede geval zou ik wel een helm op doen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 11:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Omdat het eigenlijk helemaal nergens op slaat? Je trekt toch geen overall aan als je uit eten gaat vanwege het eten dat het personeel over je heen gaat gooien? Dat doet het personeel namelijjk niet. Je doet toch ook geen helm op vanwege in het rond vliegende glazen?
Zolang het geluidsniveau zo hoog blijft kun je als bezoeker 2 dingen doen: je oren beschermen of niet. Ze niet beschermen omdat ze het geluid zachter zouden moeten zetten vind ik een rare redenatie want daar heb je alleen jezelf mee.quote:Als je even teruggaat naar het begin dan vind ik het vrij absurd dat je gasten ontvangt in een omgeving die fysieke schade toebrengt. Nu de effecten daarvan bekend zijn lijkt het mij normaal dat horeca-ondernemers daarmee ophouden. Of moet er eerst iemand een schadeclaim indienen?
Dan kun je wellicht beter gaan naar een club die wel subs heeft hangen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 11:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
Andere voel je de beat niet man....
Of je hoort wat voor kutmuziek het eigenlijk is haha. Hoe harder je muziek draait, hoe minder je het hoort.
Maar het is toch onzin dat je je als gast moet beschermen tegen wat de gastheer je aandoet?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 11:23 schreef mstx het volgende:
[..]
Dat eerste levert geen permanente schade op, en in het tweede geval zou ik wel een helm op doen.
Ik zou het nu ook doen, het is niet meer zo van toepassing omdat ik de leeftijd waarop je overmatige herrie mentaal wel verdraagt ben gepasseerd. Maar ik heb mijn concertbezoek op een gegeven moment wel teruggebracht tot de artiesten die echt de moeite waard zijn want als je 2 dagen later nog suizende oren hebt dan leek mij dat een duidelijke waarschuwing.quote:Zolang het geluidsniveau zo hoog blijft kun je als bezoeker 2 dingen doen: je oren beschermen of niet. Ze niet beschermen omdat ze het geluid zachter zouden moeten zetten vind ik een rare redenatie want daar heb je alleen jezelf mee.
Omdat veel mensen niet weten dat ze hierdoor gehoorbeschadiging oplopen en het misschien ook wel stoer vinden dat de dag erna ze nog last hebben van suizende oren.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 11:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar het is toch onzin dat je je als gast moet beschermen tegen wat de gastheer je aandoet?
[..]
Ik zou het nu ook doen, het is niet meer zo van toepassing omdat ik de leeftijd waarop je overmatige herrie mentaal wel verdraagt ben gepasseerd. Maar ik heb mijn concertbezoek op een gegeven moment wel teruggebracht tot de artiesten die echt de moeite waard zijn want als je 2 dagen later nog suizende oren hebt dan leek mij dat een duidelijke waarschuwing.
Maar de vraag is hoe het komt dat veel mensen dat niet doen. Dan lijkt mij een logische verklaring dat het tegen elke logica ingaat om je te moeten beschermen tegen een gastheer die pretendeert het je naar de zin te willen maken.
Onzin. Beter is het als die mensen gewoon zelf beslissen om niet uit te gaan. We moeten absoluut niet iedereen tegen zichzelf beschermen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:38 schreef delpit het volgende:
Sommige mensen zijn 'stoer'. Vaak eindigen die in een kistje, in een rolstoel of in dit geval doof. In een land waar overal regels voor zijn (ook nu al voor geluidsvolume) lijkt mij een regeltje die volumes verbiedt die permanente schade kunnen toebrengen handig. Al is het maar om mensen tegen zichzelf te beschermen.
Dat laatste is onzin, want je kan zelf heel moeilijk beoordelen of het geluid al dan niet schadelijk is voor je, zeker omdat het vaak pas op de langere termijn schadelijk is.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:47 schreef ems. het volgende:
Ik kan al zo lastig bitches verstaan met de muziek aan. Als ik dan nog oordopjes in doe wordt het hosselen helemaal lastig.
[..]
Onzin. Beter is het als die mensen gewoon zelf beslissen om niet uit te gaan. We moeten absoluut niet iedereen tegen zichzelf beschermen.
In het algemeen ben ik voor keuzevrijheid, maar ik kan me wel iets voorstellen bij een nuttig ingrijpen. Ik heb wel eens iets gelezen over de werking van hersenen bij jongeren waardoor muziek niet hard genoeg kan zijn. Het lijkt me niet zo heel vanzelfsprekend om daar maar gehoor aan te geven en zo schade te veroorzaken.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 11:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
Omdat veel mensen niet weten dat ze hierdoor gehoorbeschadiging oplopen en het misschien ook wel stoer vinden dat de dag erna ze nog last hebben van suizende oren.
Daarom moet de overheid ook verregaande maatregelen nemen, want de clubs, disco's doen het zelf niet en voor je het weet zit je met een hele dove generatie.
Nee hoor, dat kan je zeer makkelijk beoordelen. En als je geen gehoorschade wil oplopen moet je niet naar een ruimte gaan waar harde muziek wordt geluisterd.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat laatste is onzin, want je kan zelf heel moeilijk beoordelen of het geluid al dan niet schadelijk is voor je, zeker omdat het vaak pas op de langere termijn schadelijk is.
Ik had daar prima benul van op mijn 13equote:Bovendien kan je 13-18 jarige die verantwoordelijkheid ook niet geven, want die hebben daar helemaal geen benul van.
Bij mijn verzekering kan ik éénmalig ¤50 korting krijgen op doppen als ik een aanvullende verzekering van ¤60 per jaar neem. Of ¤75 korting bij het pakket van ¤174 extra per jaar.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:59 schreef Houniet het volgende:
Neem eens contact op met je verzekering, veel gehoorbescherming kan je terug claimen.
Dus daarom heeft 93% van de bezoekers last van zijn oren ? Dan kunnen ze het duidelijk niet zelf beoordelen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:06 schreef ems. het volgende:
[..]
Nee hoor, dat kan je zeer makkelijk beoordelen. En als je geen gehoorschade wil oplopen moet je niet naar een ruimte gaan waar harde muziek wordt geluisterd.
[..]
Ik had daar prima benul van op mijn 13e
Wellicht vinden ze het het risico waard. Iedereen met een enigszins degelijke opvoeding weet dit soort zaken. 93% geloof ik trouwens niet in.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dus daarom heeft 93% van de bezoekers last van zijn oren ? Dan kunnen ze het duidelijk niet zelf beoordelen.
Die heb ik ook, en heb ze nu ook zo goed als altijd in bij discothekenquote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:40 schreef Umbra69 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Deze kan je kopen bij Comfoor
De muziek moet gewoon tot een volume wat veilig is. Lijkt me niet meer dan logisch.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:47 schreef ems. het volgende:
Ik kan al zo lastig bitches verstaan met de muziek aan. Als ik dan nog oordopjes in doe wordt het hosselen helemaal lastig.
[..]
Onzin. Beter is het als die mensen gewoon zelf beslissen om niet uit te gaan. We moeten absoluut niet iedereen tegen zichzelf beschermen.
Ik zie nog steeds niet zo goed in wat daar logisch aan is. Er zijn zoveel zaken die schadelijk zijn voor jongeren maar opeens is gehoorschade heel relevant en moet er wat aan gedaan wordenquote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:15 schreef Paul het volgende:
[..]
De muziek moet gewoon tot een volume wat veilig is. Lijkt me niet meer dan logisch.
Wacht maar tot je aan de Tekno begint.......... dan gaan de volumeknoppen pas echt omhoogquote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:25 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik kan me toch ook niet aan de indruk ontrekken dat deze feesten toch een aardige bijdrage hebben gehad in de permanente piep die ik heden ten dage heb
Nooit echt naar harde partys geweest dus, das duidelijk.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:33 schreef DS4 het volgende:
Ik hoor mijn hele leven al over de gevaren van luide muziek, maar ik hoor nog steeds goed ondanks mijn eigenwijsheid. Misschien geluk, maar ik ben van de andere kant ook heel blij dat ik niet ben opgegroeid in deze tijd van alle risico uitsluiten. Saai hoor!
Wat is er saai aan om gewoon een grens aan het volume te stellen ?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:33 schreef DS4 het volgende:
Ik hoor mijn hele leven al over de gevaren van luide muziek, maar ik hoor nog steeds goed ondanks mijn eigenwijsheid. Misschien geluk, maar ik ben van de andere kant ook heel blij dat ik niet ben opgegroeid in deze tijd van alle risico uitsluiten. Saai hoor!
Ik heb zonder enige twijfel erg vaak mijzelf blootgesteld aan luide muziek. Niet alleen met het uitgaan overigens.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Nooit echt naar harde partys geweest dus, das duidelijk.
Als ik muziek op normaal volume wil luisteren, doe ik dat wel thuis of met een mp3-ding.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
Wat is er saai aan om gewoon een grens aan het volume te stellen ?
En vroeger was het volume ook zachter, ws de reden dat jij en ik nog wel kunnen horen.
Je moet een riem om tegen ongelukken, je mag niet te hard rijden, en er moet gewoon ook een grens zijn waar discotheken je gehoor mogen kapot maken.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:26 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik zie nog steeds niet zo goed in wat daar logisch aan is. Er zijn zoveel zaken die schadelijk zijn voor jongeren maar opeens is gehoorschade heel relevant en moet er wat aan gedaan worden
Daarnaast is het zielig voor de mensen die al gehoorschade hebben. Die kunnen zometeen helemaal niets meer horen in de club
Het volume was zeker niet zachter vroeger. Integendeel!quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:36 schreef macca728 het volgende:
Wat is er saai aan om gewoon een grens aan het volume te stellen ?
En vroeger was het volume ook zachter, ws de reden dat jij en ik nog wel kunnen horen.
Nou op die hardcore-partys was het geluid soms wel erg extreem hoor. In die Sporthallen Zuid deed het ECHT pijn aan je oren en kon je gewoon niet te dicht in de buurt van de boxen komen. Feitelijk belachelijk natuurlijk.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het volume was zeker niet zachter vroeger. Integendeel!
En risicomijdendheid vind ik saai. Maar een ander mag mij roekeloos en dom vinden hoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |