abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:23:16 #1
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_117536699
quote:
LEIDEN - Vrijwel alle stappers hebben last van hun gehoor na een bezoekje aan de disco of een muziekevenement.

Ruim een derde van de bezoekers heeft de volgende dag nog steeds last van een piep of suizen in de oren. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nationale Hoorstichting. Zij ondervroegen 130.000 mensen tussen de 18 en 35 jaar die een disco of muziekevenement hadden bezocht.

De Hoorstichting noemt de woensdag gepubliceerde resultaten ''verontrustend’’. Iemand die vaak blootstaat aan harde muziek of geluiden (tussen de 100 en 110 decibel) kan blijvende gehoorschade oplopen. Vrijwel niemand draagt echter gehoorbescherming, zoals oordopjes, zo blijkt uit het onderzoek.

Richtlijnen
In Nederland zijn, tot groot verdriet van de Hoorstichting, geen wettelijke regels of richtlijnen over hoe luid muziek mag zijn bij evenementen. ''Er is een convenant met evenementen dat het geluid maximaal 103 decibel mag zijn. Maar dat is erg vrijblijvend, als een organisatie zich er niet aan wil houden, dan sta je machteloos’’, aldus een woordvoerder van de Hoorstichting.

3FM-dj Paul Rabbering (KRO) liet een paar jaar geleden zijn oren testen en het bleek dat hij door onder meer het stappen blijvende gehoorschade heeft opgelopen. ''Ik draag nu altijd op maat gemaakte oordoppen als ik bij een concert of festival ben. En als ik aan het werk ben, zet ik mijn koptelefoon niet heel hard.’’

Rabbering is naar zijn idee niet heel veel, vaak en lang met harde muziek in aanraking geweest. ''Ik ging iedere week wel op stap en luisterde in de trein naar muziek. Maar naar mijn idee heb ik niet heel gek gedaan.’’

Geleidelijk
Het oplopen van gehoorschade gaat heel geleidelijk. ''Die piep en het suizen in mijn oren bleven steeds langer aanhouden na het stappen. Tot het dus nooit meer weggaat, zoals nu het geval is.’’

Het is volgens hem ieders eigen verantwoordelijkheid om niet te lang naar heel harde muziek te luisteren. ''Ik snap dat niet iedereen meer dan 100 euro wil uitgeven aan oordoppen, maar tegenwoordig kan je gelukkig bij de meeste concerten gratis of heel goedkope oordopjes krijgen.’’

Rabbering denkt ook dat iedereen eigenlijk wel weet hoe slecht harde muziek is, maar er een beetje nonchalant over doet. ''Ik dacht ook dat het wel zou loslopen. Maar de blijvende schade die ik heb opgelopen, heeft me de ogen - of in mijn geval oren - wel geopend.’’
Wat zou de reden zijn dat niemand het draagt? De prijs kan niet de reden zijn zoals al in het bericht staat. Niet stoer genoeg dan?
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_117536736
Nooit last van. Ja vroeger in de fun factory in Zaandam.

Maar daar was dan ook sprake van een meer dan respectabel volume. Zo hard mag de muziek niet eens meer. En toch niet doof.

Maar goed, wie ben ik om de wetenschap tegen te spreken?
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
pi_117536747
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:23 schreef mstx het volgende:

[..]

Wat zou de reden zijn dat niemand het draagt? De prijs kan niet de reden zijn zoals al in het bericht staat. Niet stoer genoeg dan?
Ik heb toch wel het idee dat ik tegenwoordig steeds meer mensen met dopjes in zie rondlopen bij concerten en festivals.
pi_117536762
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb toch wel het idee dat ik tegenwoordig steeds meer mensen met dopjes in zie rondlopen bij concerten en festivals.
Ja.

Uiteraard vooral onder het typische technovolk :') pussies.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:27:26 #5
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_117536789
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:23 schreef mstx het volgende:

[..]

Ik denk vooral de laatste alinea uit je stuk:
"Rabbering denkt ook dat iedereen eigenlijk wel weet hoe slecht harde muziek is, maar er een beetje nonchalant over doet. ''Ik dacht ook dat het wel zou loslopen. Maar de blijvende schade die ik heb opgelopen, heeft me de ogen - of in mijn geval oren - wel geopend.’’"
We zullen zien, zei de blinde.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:28:57 #6
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_117536827
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb nu zo'n 6 jaar op maat gemaakte doppen, de laatste jaren zie je het inderdaad steeds meer. Best wel fijn als je niet een dag lang een piep in je oren hebt, laat staan de rest van je leven.
4 jaar geleden kreeg ik nog wel eens de vraag waarom ik die domme dingen in had. :') Ik spreek die mensen over 20 jaar nog wel.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_117536850
quote:
7s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:28 schreef mstx het volgende:
Ik spreek die mensen over 20 jaar nog wel.
Dat schiet niet op, ze zijn namelijk doof ... je moet er wat voor overhebben om niet als een pussie over te komen :') *)
pi_117536851
quote:

[..]

Ik heb nu zo'n 6 jaar op maat gemaakte doppen, de laatste jaren zie je het inderdaad steeds meer. Best wel fijn als je niet een dag lang een piep in je oren hebt, laat staan de rest van je leven.
4 jaar geleden kreeg ik nog wel eens de vraag waarom ik die domme dingen in had. :') Ik spreek die mensen over 20 jaar nog wel.
Waarom heb je die domme dingen in?
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:31:39 #9
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_117536888
quote:

[..]

Best wel fijn als je niet een dag lang een piep in je oren hebt, laat staan de rest van je leven.

Je, je zou niet de eerste zijn die er zelfmoord om pleegt. Het schijnt echt een hel te zijn om te leven met een piep in je oren. Daar zouden mensen zich best wat meer bewust van mogen zijn.
pi_117536951
quote:

[..]

Mij kun je ook nog steeds spreken met 27 jaar stap ervaringen. :P

Tegenwoordig neem ik wel vaker soms wat dopjes mee vooral als ik naar concerten ga en gebruik deze wanneer het volume zo hard staat dat je tshirt ook meetrilt op de bassen van de muziek.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:35:11 #11
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_117536967
Ik ga sowieso nauwelijks naar plekken waar de muziek kneiterhard staat.
We zullen zien, zei de blinde.
pi_117536973
Nu kom ik al tijden niet meer in disco's maar ik zie daar ook geen oordopjes verkocht worden.

Bij festivals heb ik het wel gezien
My Saxo Goes Bwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhp.
automaat, dan krijg je dat :)
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:37:18 #13
358463 Umbra69
Freedom and Destiny
pi_117537015
quote:

[..]

Helaas was ik er al op jonge leeftijd bij qua tinnitus (16). Gebruik vanaf dan al oordoppen. Ik wens het niemand toe, het fokt je in het begin erg op.
I bathe in basslines, rinse in riffs, dry in drums.
pi_117537048
als er goeie oordoppen zijn die niet opvallen zou ik ze ook indoen :@
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:38:58 #15
358463 Umbra69
Freedom and Destiny
pi_117537055
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:31 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Je, je zou niet de eerste zijn die er zelfmoord om pleegt. Het schijnt echt een hel te zijn om te leven met een piep in je oren. Daar zouden mensen zich best wat meer bewust van mogen zijn.
Ah joh, het is geen hel. Je moet het leren te accepteren en te beschouwen als een onderdeel van jezelf. Voor mij is die piep nu zoals de stilte is voor anderen. Je moet het omzetten naar een deel van jezelf, die je net als je vingernagels altijd bij je hebt. Plus, ik heb nooit meer last van geluid en muggen als ik wil slapen :D
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:40:15 #16
358463 Umbra69
Freedom and Destiny
pi_117537084
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:38 schreef AldoTheApache het volgende:
als er goeie oordoppen zijn die niet opvallen zou ik ze ook indoen :@

Deze kan je kopen bij Comfoor
pi_117537108
Die gele herriestoppers en soortgelijke doppen zijn niks waard. Ze hebben een grove demping (+30dB) en verneuken te erg de muziekbelevenis. Duurdere doppen van bijv. Alpine (15dB) hebben een meer vlakkere demping over alle frequenties waardoor het geluid meer "natuurlijk" gedempt wordt, als of je de radio zachter zet. Je hebt ook nog de pro's customized doppen die een nog mooiere demping hebben maar wel aardig aan de prijs zijn (200eu).

Maar ja, maak niet uit hoe mooi ze zijn, aftrek vind het nauwelijks omdat het er ws dom uit ziet of zo. Ook is het de nonchalante houding en uiteraard weet niemand hoe het leven echt is met een constante piep in de oren, omdat het nogal een 'vreemde' kwaal is. Je ziet het immers niet van de buitenkant.

Het is een beetje te vergelijken met condooms denk ik.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:43:53 #18
97111 ukga
Siewosie baas
pi_117537196
Ik snap niet waarom clubs die herrie zo hard moeten zetten..
pi_117537214
Ja vind ik ook wel ja :)

Condooms vind ik minstens zo kut. Dan maar wat minder sletjes neuken, zo boeiend is het ook niet.

Muziek links laten liggen is wat moeilijker daarentegen.
pi_117537222
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:43 schreef ukga het volgende:
Ik snap niet waarom clubs die herrie zo hard moeten zetten..
Ben je erg oud?
pi_117537230
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:40 schreef Umbra69 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Deze kan je kopen bij Comfoor
Die heb ik ook een tijd gehad maar na een half uurtje gaan ze echt vervelend irriteren bij mij. Ze dempen wel fijn btw. Die van Alpine zitten net wat lekkerder hoewel die naar mijn idee net wat minder dempen.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:45:39 #22
358463 Umbra69
Freedom and Destiny
pi_117537248
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:44 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Ja vind ik ook wel ja :)

Condooms vind ik minstens zo kut. Dan maar wat minder sletjes neuken, zo boeiend is het ook niet.

Muziek links laten liggen is wat moeilijker daarentegen.
Muziek is nu alleen maar chiller, omdat het mijn piep overstemt. Wat mensen niet weten is dat je vervolgens ook met hyperacusis te maken kan hebben,
  woensdag 3 oktober 2012 @ 09:46:32 #23
358463 Umbra69
Freedom and Destiny
pi_117537275
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:45 schreef Faazz het volgende:

[..]

Die heb ik ook een tijd gehad maar na een half uurtje gaan ze echt vervelend irriteren bij mij. Ze dempen wel fijn btw. Die van Alpine zitten net wat lekkerder hoewel die naar mijn idee net wat minder dempen.
Ik trek altijd flink mijn oren naar achter en stop ze daarna erin. Ik koop geen duurdere oordoppen, omdat als ik die kwijt raak het zonde is. Ben een keer mijn oordoppen vergeten, toen heb ik twee sigaretten filters gebruikt :D
pi_117537280
Laatst voor q-base wat oordoppen gefixt, werkte perfect!
You had my curiosity but now you have my attention...
..
Pain is weakness leaving the body
..
pi_117537335
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 09:44 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Ben je erg oud?
Waarom ? Vroeger was het ook gezellig en stond de muziek een stuk minder hard.
Geldt ook voor concerten trouwens.

Overheid moet gewoon iets doen, of oordoppen verplichten of de muziek 30db lager.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')