abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117472368
Vorige zat weer vol, dus hier verder.

De regeling komt er waarschijnlijk zo uit te zien:
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je bachelor wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je master wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Een studiejaar wordt alleen geteld wanneer je op 30 september ingeschreven staat. Schrijf je je op 1 oktober uit, dan heb je toch een heel jaar verbruikt. Schrijf je je pas op 1 oktober in, dan verbruik je geen studiejaar.
- Er is een uitzondering voor langdurig zieken die nu al in aanmerking komen voor een extra jaar studiefinanciering. Die mogen één jaar langer een laag collegegeld betalen voor de bachelor of de master (niet beide).
- Bij één jaar en één maand uitloop, krijg je 11 maanden aan collegegeld terug. Je betaalt dan maar 1/12 van de 4.713 euro.
- De basisbeurs verdwijnt voor de masteropleiding.
- De OV-studentenkaart mag nog maar één jaar extra gebruikt worden.
- Volg je zowel een eenjarige als een tweejarige master, dan kijk je naar de kortste studieduur. In het derde jaar betaal je dus het hogere collegegeld. Rond je de eenjarige master af en blijf je ingeschreven om de tweejarige master af te ronden, dan val je onder een regeling 'tweede studie' die vorig jaar is ingevoerd. Je universiteit mag het tarief bepalen.
- Het tarief op de Open Universiteit blijft ongewijzigd, maar zal op termijn ook aangepast worden.
- Studiejaren vóór 1991 tellen niet mee.
- De wet moet nog worden aangenomen. De beoogde ingangsdatum voor beide regelingen is 1 september 2012.

Als je van het hbo naar de universiteit gaat na je propedeuse:
- Krijg je nog 2 jaar basisbeurs
- Tellen de jaren die je op het hbo als bachelorstudent ingeschreven stond mee voor de tijd dat je als bachelorstudent hebt. Doe je in één jaar je hbo-bachelor en ga je dan naar de universiteit, dan moet je je bachelor in drie jaar halen om geen hoog collegegeld te hoeven betalen.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een bachelor doet:
- Geld je voor de universitaire bacheloropleiding niet als langstudeerder maar als iemand die een tweede studie volgt en instellingscollegegeld moet betalen. Het tarief hangt af van de universiteit.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een pre-master doet:
- Hangt het ervan af hoe de universiteit de pre-master vormgeeft. Momenteel is het nog gebruikelijk dat je je als masterstudent moet inschrijven. De pre-mastertijd telt dan mee voor de tijd die je over je master mag doen.

Oei, stijgende kosten

Beleidsnotitie studiefinanciering Studeren is investeren (maart 2011)
Kamerstukken zoeken (zoek op dossiernummer 32618)
Splijting binnen het CDA (januari 2011)
Wat er mis mee is (januari 2011):
- De huidige bewindslieden die de Zijlstra-taks willen invoeren waren zelf langstudeerders.
- Hun extra studiejaren hebben het mogelijk hebben gemaakt om talenten te ontplooien (te zien aan hun hoge functies)
- Een studieschuld achtervolgt je jarenlang, die schuld wordt nu nog hoger
- Het maken van een verkeerde studiekeuze heeft grote consequenties.
- Vrijwilligerswerk of een bestuursfunctie leveren mogelijk vertraging op, maar zijn wel belangrijke bijdragen aan de maatschappij.

OP moet eens geüpdate worden. Volgende weekGisteren spoeddebat!
pi_117472404
Naar mijn mening kon de langstudeerboete intact gehouden worden maar dan wel met coulance voor studenten die niet konden voorspellen dat zo een regeling zou komen.
  maandag 1 oktober 2012 @ 18:03:48 #3
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_117472436
Afgeschaft is wel een beetje voorbarig toch? Er is nog geen regeerakkoord.
2000 light years from home
pi_117472497
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 18:03 schreef Merkie het volgende:
Oke, zo goed als zeker dan.. Kans lijkt mij klein dat het niet afgeschaft wordt.

Weet iemand wat of er ook wijzigingen komen omtrent het openbaar vervoer?
pi_117472612
Waarom komt er niet gewoon een traject OV woon-school? Scheelt heul wat geldjes
pi_117472689
quote:
Als ik het goed begrepen heb moeten uiterlijk eind oktober de wetten omtrent de begroting van volgend jaar worden ingediend en voor die tijd komt er geen coalitie, vandaar ook dit tussenakoord.
pi_117472810
quote:
Er is wel degelijk een deelakkoord: http://www.kabinetsformat(...)-begroting-2013.html In dat document staat dat de langstudeerboete en ook de forezentaks eruit gaan. Degenen die nu al een boete hebben moeten betalen, krijgen dit zsm terug.
pi_117472841
Ik heb nu 990 betaald, klopt het dan nu dat dit met terugwerkende kracht gedeeltelijk zal worden terugbetaald?
Ik verwacht dat ik binnen een paar maanden afstudeer, ben nu bezig met mijn scriptie wat het enige is wat ik nog open heb staan , en die boete werkte op de 1 of andere manier verschrikkelijk demotiverend voor mij, ik kan niet hard werken aan iets als ik mij ongelukkig voel.
Weet iemand trouwens vanaf wanneer dat leenstelsel ingevoerd gaat worden?
pi_117472950
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 18:14 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Ik heb nu 990 betaald, klopt het dan nu dat dit met terugwerkende kracht gedeeltelijk zal worden terugbetaald?
Ik verwacht dat ik binnen een paar maanden afstudeer, ben nu bezig met mijn scriptie wat het enige is wat ik nog open heb staan , en die boete werkte op de 1 of andere manier verschrikkelijk demotiverend voor mij, ik kan niet hard werken aan iets als ik mij ongelukkig voel.
Weet iemand trouwens vanaf wanneer dat leenstelsel ingevoerd gaat worden?
Bij mijn weten wordt dit in z'n geheel terugbetaald!
Over dat leenstelsel is voorlopig nog niets gezegd, maar ik schat zo in dat het er wel gaat komen, maar per wanneer is dus nog onduidelijk.

Correct me if I'm wrong, uiteraard!
pi_117473002
quote:
Mwah, pvda en vvd hebben een meerderheid. Zodra ze een voorstel indienen zal het worden aangenomen.
pi_117473073
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 18:19 schreef Yreal het volgende:

[..]

Mwah, pvda en vvd hebben een meerderheid. Zodra ze een voorstel indienen zal het worden aangenomen.
Moet het nog wel de 1e Kamer door natuurlijk, daar hebben ze geen meerderheid (verwacht ik niet direct problemen, maar toch)
Op donderdag 21 mei 2015 19:22 schreef Vasion het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
Op zondag 7 december 2014 22:59 schreef GGMM het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
pi_117473076
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 18:18 schreef christiman het volgende:

[..]

Bij mijn weten wordt dit in z'n geheel terugbetaald!
Over dat leenstelsel is voorlopig nog niets gezegd, maar ik schat zo in dat het er wel gaat komen, maar per wanneer is dus nog onduidelijk.

Correct me if I'm wrong, uiteraard!
Bedankt voor je reactie, echt een hele opluchting. Alleen jammer dat ze dit niet voor 1 september voor elkaar konden krijgen, had flink wat kosten gescheeld.
Overigens neem ik aan dat collegegeld van 1800 wel gewoon betaald gaat worden toch en dat alleen de boete komt te vervallen :)
pi_117473108
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 18:21 schreef Bombvis het volgende:

[..]

Moet het nog wel de 1e Kamer door natuurlijk, daar hebben ze geen meerderheid (verwacht ik niet direct problemen, maar toch)
Mwah, ik denk dat d66, sp, gl wel voor stemmen, dan zijn ze er ook nog wel.
  maandag 1 oktober 2012 @ 18:27:36 #14
300718 Kenju
Say It!!??
pi_117473300
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 17:26 schreef Twin1983 het volgende:

[..]

Je zou het BSA voor de gehele bachelor kunnen laten gelden, als je trage studenten nu toch vooruit wilt branden. Verplichte werkcolleges lijkt met met dat komende leenstelsel niet echt wenselijk ivm tijd om te werken naast je studie. Het grote voordeel van de uni, de flexibiliteit, raakt dan in het geding, het wordt dan een soort HBO.
Dan krijg je dat studenten die wel hun best doen moeten oprotten. Zitten ze zonder opleiding en hebben ze een paar jaar verspild. Lijkt me ook niet helemaal wenselijk. En het wordt alleen 'een soort HBO' voor mensen het het niet goed doen en dan alleen voor specifieke vakken. Er zijn ook andere verplichte werkcolleges, dus zo'n verandering is het ook weer niet.

Wat ik me trouwens wel afvraag is hoe het dan zit met het geld dat mensen kwijtraken. Bijna 5000 minder tot aan januari is toch een paar tientjes aan rente.... Als ze dat niet zouden corrigeren, zou ik dus worden gestraf tov de mensen die het niet konden/wilden ophoesten en het in termijnen lieten verlopen.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_117473352
Mooiste is dit uiteraard voor het CDA. Van Haersma Buma en De Rouwe schreeuwden lekker voor de verkiezingen, kregen niks voor elkaar en de PvdA flikt het om nu deze maatregel met terugwerkende kracht terug te draaien.

Genieten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2012 22:17:11 ]
pi_117473405
Nu hopen dat er geen sociaal leenstelsel ingevoerd word, daar pak je namelijk elke student mee, en niet een enkeling.
pi_117474247
en straks een sociaal leenstelsel er voor in de plaats... alsof dat zo'n mooi vooruitzicht is
pi_117474304
Nu nog de OV kaart weer 'gewoon' 3 jaar uitloop doen zoals het was.
  maandag 1 oktober 2012 @ 19:02:04 #19
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_117474513
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 18:13 schreef christiman het volgende:

[..]

Er is wel degelijk een deelakkoord: http://www.kabinetsformat(...)-begroting-2013.html In dat document staat dat de langstudeerboete en ook de forezentaks eruit gaan. Degenen die nu al een boete hebben moeten betalen, krijgen dit zsm terug.
Ok, nice :)!
2000 light years from home
  maandag 1 oktober 2012 @ 19:02:07 #20
370039 Morera
more more more
pi_117474514
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 18:56 schreef bear87 het volgende:
Dat hoop ik ook
pi_117474534
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 18:56 schreef bear87 het volgende:
+1
  maandag 1 oktober 2012 @ 19:03:54 #22
370039 Morera
more more more
pi_117474593
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 18:55 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
en straks een sociaal leenstelsel er voor in de plaats... alsof dat zo'n mooi vooruitzicht is
Hopelijk niet met terugwerkende kracht. Ik had toch liever de boete gezien, maar dan voor studenten die er rekening mee kunnen houden. Dus studenten die in 2012/2013 voor het eerst gaan studeren. Dan vind ik het een hele redelijke maatregel, mits je er dus rekening mee kan houden bij aanvang van je studie. Beter dan een sociaal leenstelsel. Als dat met terugwerkende kracht komt zijn we echt ver van huis. Ik weet nu dus ook nog niet of ik blij of bezorgd ben.
pi_117474726
Oke, kan iemand even uitleggen hoe dat sociaal leenstelsel er dan uit zou gaan zien? :@
(Ik begin een beetje in de war te raken met al die regelingen)
pi_117474777
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 19:07 schreef JoelBaka het volgende:
Oke, kan iemand even uitleggen hoe dat sociaal leenstelsel er dan uit zou gaan zien? :@
(Ik begin een beetje in de war te raken met al die regelingen)
Geen beurs, alles lenen
  † In Memoriam † maandag 1 oktober 2012 @ 19:10:24 #25
43556 miss_dynastie
pi_117474878
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 18:21 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie, echt een hele opluchting. Alleen jammer dat ze dit niet voor 1 september voor elkaar konden krijgen, had flink wat kosten gescheeld.
Overigens neem ik aan dat collegegeld van 1800 wel gewoon betaald gaat worden toch en dat alleen de boete komt te vervallen :)
Ja, alleen de boete komt te vervallen, niet het gehele collegegeld :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')