Zoals hij hierboven aangeeft; weten waarom je iets doet. Waarom het dom is om een broodrooster in een bad te gooien, en niet zozeer weten dat dat dom is.quote:Op woensdag 26 september 2012 18:04 schreef Valid het volgende:
[..]
Wat versta jij dan onder academische vaardigheden en de daarbij behorende houding?
Wie bedoel je met 'hij'?quote:Op woensdag 26 september 2012 18:06 schreef Giku het volgende:
[..]
Zoals hij hierboven aangeeft; weten waarom je iets doet. Waarom het dom is om een broodrooster in een bad te gooien, en niet zozeer weten dat dat dom is.
quote:
Al zit er denk ik een dunne lijn tussen het laatste en hetgeen je op het WO leert.quote:Op woensdag 26 september 2012 18:03 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Na te denken over de wetenschap is puur filosofisch. Het is niet hetgeen WO onderscheidt van HBO, dat zijn juist de academische vaardigheden (en de daarbij behorende houding). Met andere woorden, daar waar je op het HBO leert (hoort te leren) dat 1+1= 2, leer je op het WO waarom 1+1=2 en hoe dat tot stand is gekomen. Je leert niet waarom cijfers eruit zien zoals ze eruit zien (om het maar idioot dom weer te geven).
Eens.quote:Op woensdag 26 september 2012 18:08 schreef Giku het volgende:
Al zit er denk ik een dunne lijn tussen het laatste en hetgeen je op het WO leert.
Absoluut mee oneens. Het verschil ligt hem dus in de essentie die we hier bespreken, de academische vaardigheden (en de bijbehorende houding).quote:Op woensdag 26 september 2012 18:19 schreef Yreal het volgende:
Op het niveau (moeilijkheid / hoeveelheid / snelheid) na, denk ik dat je ook amper verschil ziet tussen wo en hbo
En wat doen we op het hbo dan volgens jou?quote:Op woensdag 26 september 2012 18:23 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Absoluut mee oneens. Het verschil ligt hem dus in de essentie die we hier bespreken, de academische vaardigheden (en de bijbehorende houding).
En wat Valid doet is alles relateren aan hetgeen hij heeft gezien/gehoord tijdens colleges. En dat is, wat mij betreft, nou juist wat je niet moet doen. Een academische houding in deze is dat je zelf, door middel van zelfstudie, je academische vaardigheden moet loslaten op de stof. Reflecteren, proberen te begrijpen, analyseren, vergelijken. De docent is er om jou de basis te leren, jou door een wet/bepaling te loodsen en eventuele pijnpunten uit te leggen in het korte tijdsbestek dat hij heeft.
De academische vaardigheden (en houding) zijn namelijk allemaal te relateren aan inherente vaardigheden en analytisch vermogen. Het moet grotendeels in je zitten. Je kunt een aantal dingen best oefenen/benadrukken met (beperkte) colleges/werkgroepen, maar je kunt nooit iemand leren hoe hij dingen moet vergelijken of doorgronden. Dat moet je grotendeels al kunnen.
Veel praktischer. Zie het voorbeeld hierboven: 1+1 = 2 en niet waarom 1+1=2, hoe is dat tot stand gekomen, wie heeft dat bedacht, met welk doel, wat is de essentie ervan en hoe kan ik dat toepassen op de hedendaagse wiskunde.quote:Op woensdag 26 september 2012 18:24 schreef Yreal het volgende:
[..]
En wat doen we op het hbo dan volgens jou?
heb ik dan een super hbo, dat we ons daar wel mee bezig houden?quote:Op woensdag 26 september 2012 18:25 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Veel praktischer. Zie het voorbeeld hierboven: 1+1 = 2 en niet waarom 1+1=2, hoe is dat tot stand gekomen, wie heeft dat bedacht, met welk doel, wat is de essentie ervan en hoe kan ik dat toepassen op de hedendaagse wiskunde.
We hebben het over de essentie van beide vormen, niet wat jij persoonlijk ervaart. De essentie van het HBO is dat het een praktijkgerichte beroepsopleiding is.quote:Op woensdag 26 september 2012 18:26 schreef Yreal het volgende:
[..]
heb ik dan een super hbo, dat we ons daar wel mee bezig houden?
quote:Op woensdag 26 september 2012 18:27 schreef Maharbal het volgende:
Op woensdag 26 september 2012 18:19 schreef Yreal het volgende:
Op het niveau (moeilijkheid / hoeveelheid / snelheid) na, denk ik dat je ook amper verschil ziet tussen wo en hbo
Het ging over het verschil dat je ziet. Niet andere mensen aanvallen omdat ze volgens jou niet goed lezen en dan zelf ook de fout in gaan he.quote:Absoluut mee oneens. Het verschil ligt hem dus in de essentie die we hier bespreken, de academische vaardigheden (en de bijbehorende houding).
Waar heb je het in godsnaam over? Ik neem aan dat je snapt dat 'ziet' in deze onmogelijk de letterlijke betekenis van het woord 'zien' kan inhouden, omdat je 'HBO' en 'WO' niet kunt zien.quote:Op woensdag 26 september 2012 18:29 schreef Valid het volgende:
Het ging over het verschil dat je ziet. Niet andere mensen aanvallen omdat ze volgens jou niet goed lezen en dan zelf ook de fout in gaan he.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 26 september 2012 18:30 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Waar heb je het in godsnaam over? Ik neem aan dat je snapt dat 'ziet' in deze onmogelijk de letterlijke betekenis van het woord 'zien' kan inhouden, omdat je 'HBO' en 'WO' niet kunt zien.Ik denk dat Yreal met 'ziet' iets bedoelde van dat het (in de praktijk) zo werkt. En dat blijkt ook zo te zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je kan nou wel geïrriteerd gaan doen, maar dat komt wel een beetje sneu over.
Welnee joh, ik ben absoluut niet geirriteerd. Ik waardeer een goede discussie altijd, hoort ook bij je academische houding he.quote:Op woensdag 26 september 2012 18:31 schreef Valid het volgende:
[..]
Ik denk dat Yreal met 'ziet' iets bedoelde van dat het in de praktijk zo werkt. En dat blijkt ook zo te zijn.
Je kan nou wel geïrriteerd gaan doen, maar dat komt wel een beetje sneu over.
quote:Op woensdag 26 september 2012 18:32 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Welnee joh, ik ben absoluut niet geirriteerd. Ik waardeer een goede discussie altijd, hoort ook bij je academische houding he.
Oneens. Dat dat onderscheid zo bedoelt is snap ik, maar we hebben het er hier nu juist over hoe academisch de juridische wo nou eigenlijk is ten opzichte van de praktijkgerichte hbo variant. En dat blijkt gewoon (volgens sommigen, waaronder ikzelf) behoorlijk tegen te vallen.quote:Op woensdag 26 september 2012 18:32 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Welnee joh, ik ben absoluut niet geirriteerd. Ik waardeer een goede discussie altijd, hoort ook bij je academische houding he.
We weten toch allemaal dat het HBO een praktijkgerichte beroepsopleiding is. Dat is de essentie van het HBO en dat onderscheidt het WO van het HBO. Het kan best dat hij dat op individuele basis anders ervaart, maar dat doet niet meteen af aan de basis ervan. Iets met een uitzondering en een regel.
Dan is dat iets wat ik verder niet kan beoordelen, omdat ik geen HBO heb gedaan. Ik kan slechts afgaan op datgene wat ik van anderen hoor en waarneem.quote:Op woensdag 26 september 2012 18:35 schreef Valid het volgende:
[..]
Oneens. Dat dat onderscheid zo bedoelt is snap ik, maar we hebben het er hier nu juist over hoe academisch de juridische wo nou eigenlijk is ten opzichte van de praktijkgerichte hbo variant. En dat blijkt gewoon (volgens sommigen, waaronder ikzelf) behoorlijk tegen te vallen.
Ik doe nu zelfs hboquote:Op woensdag 26 september 2012 18:37 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dan is dat iets wat ik verder niet kan beoordelen, omdat ik geen HBO heb gedaan. Ik kan slechts afgaan op datgene wat ik van anderen hoor en waarneem.
Omdat het arbeidsmarktperspectief om te janken is op hbo niveau.quote:Op woensdag 26 september 2012 18:40 schreef Valid het volgende:
[..]
Hoe doe je dat dan? Twee bachelors tegelijk? Waarom enzo?
We hadden het erover hoe stevig fiscaal recht op basis van het geboden curriculum ondersteunt bij het ontwikkelen van een academische houding.quote:Op woensdag 26 september 2012 18:37 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dan is dat iets wat ik verder niet kan beoordelen, omdat ik geen HBO heb gedaan. Ik kan slechts afgaan op datgene wat ik van anderen hoor en waarneem.
Verder wist ik niet dat we het nu hadden over de academische vaardigheden bij WO recht t.o.v. die van HBO recht. Aanvankelijk ging het om academische vaardigheden (en houding) bij WO (Fiscaal) recht in het algemeen, en rechtsfilosofie uiteraard
. En waarom je dat niet kunt relateren aan rechtsfilosofie.
Waarom maak je HBO dan af? Ben je niet na je propedeuse doorgestroomd?quote:Op woensdag 26 september 2012 18:41 schreef Yreal het volgende:
[..]
Omdat het arbeidsmarktperspectief om te janken is op hbo niveau.
Ja, en we zijn het oneens over wat nou precies een academische houding / academische vaardigheden is/zijn geloof ikquote:Op woensdag 26 september 2012 18:41 schreef Valid het volgende:
[..]
We hadden het erover hoe stevig fiscaal recht op basis van het geboden curriculum ondersteunt bij het ontwikkelen van een academische houding.
Omdat ik pas aan het eind van het 2de jaar mijn p had. Was 1 docent die weigerde mij die 1e opdracht te laten herkansen...quote:Op woensdag 26 september 2012 18:42 schreef Valid het volgende:
[..]
Waarom maak je HBO dan af? Ben je niet na je propedeuse doorgestroomd?
Ik denk dat je zo'n uitspraak niet kan doen. Dat is te generaliserend. Bij ons geven juist de fiscale docenten heel interactief onderwijs bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 26 september 2012 18:00 schreef Valid het volgende:
[..]
Ik denk dat je inhoudelijk wel gelijk hebt hoor maar bij fiscaal zullen ongetwijfeld hele andere mensen dus ook docenten rondlopen dan bij bijvoorbeeld staatsrecht. Denk dat bij scheikunde ook een hele andere slag docenten rondloopt dan bij filosofie bijvoorbeeld.
Op 1 werkgroepdocent na heb ik eigenlijk geen hele slechte ervaringen. Al zijn de fiscale docenten wel veel meer nog werkzaam in de praktijk dan de andere docenten voor mijn gevoel.quote:Op woensdag 26 september 2012 19:04 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik denk dat je zo'n uitspraak niet kan doen. Dat is te generaliserend. Bij ons geven juist de fiscale docenten heel interactief onderwijs bijvoorbeeld.
Hmm dat weet ik niet. Tegenwoordig zijn bijna al mijn docenten, ook voor de notariële vakken, ook werkzaam in de praktijk eigenlijk. Sommigen ook behoorlijk high up bij grote kantoren. Dat is ook wel vet.quote:Op woensdag 26 september 2012 19:49 schreef Yreal het volgende:
[..]
Op 1 werkgroepdocent na heb ik eigenlijk geen hele slechte ervaringen. Al zijn de fiscale docenten wel veel meer nog werkzaam in de praktijk dan de andere docenten voor mijn gevoel.
Mwah, in mijn mening is dat allemaal een beetje overrated. Maar goed, heb er pas 1 jaartje opzitten.quote:Op woensdag 26 september 2012 19:06 schreef H-D het volgende:
Overigens heel even tussendoor ben ik het wel eens met wat hierboven gezegd werd over het verschil tussen wo en hbo. Dat dat tot uiting komt in je academische vaardigheden en houding.
Wat voor HBO doe je eigenlijk: recht / fiscaal recht en economie / iets anders?quote:Op woensdag 26 september 2012 20:09 schreef Yreal het volgende:
[..]
Mwah, in mijn mening is dat allemaal een beetje overrated. Maar goed, heb er pas 1 jaartje opzitten.
Ik denk van niet. Sterker nog ik denk dat wel een belangrijk onderdeel is van een academisch gevormde jurist.quote:Op woensdag 26 september 2012 20:09 schreef Yreal het volgende:
[..]
Mwah, in mijn mening is dat allemaal een beetje overrated. Maar goed, heb er pas 1 jaartje opzitten.
Management, economie en rechtquote:Op woensdag 26 september 2012 20:16 schreef Valid het volgende:
[..]
Wat voor HBO doe je eigenlijk: recht / fiscaal recht en economie / iets anders?
Tuurlijk. maar iedereen presenteert dat altijd als het academische , maar alles wat ik op dat gebied nu heb gekregen, had ik al op het hbo geleerd.quote:Op woensdag 26 september 2012 20:19 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik denk van niet. Sterker nog ik denk dat wel een belangrijk onderdeel is van een academisch gevormde jurist.
Maar ieder z'n eigen mening natuurlijk
Maar je moet natuurlijk nog beginnen aan je meer verdiepende vakken denk ik?quote:Op woensdag 26 september 2012 20:22 schreef Yreal het volgende:
[..]
Tuurlijk. maar iedereen presenteert dat altijd als het academische , maar alles wat ik op dat gebied nu heb gekregen, had ik al op het hbo geleerd.
Volgens mij kun je ook in je eerste jaar niet heel erg academisch bezig zijn, omdat je je dan heel erg op de basis focust. Academisch bezig zijn doe je als je de diepte in gaat en dwarsverbanden gaat leggen. In het eerste jaar was ik daar ook niet zozeer mee bezig.quote:Op woensdag 26 september 2012 20:22 schreef Yreal het volgende:
[..]
Tuurlijk. maar iedereen presenteert dat altijd als het academische , maar alles wat ik op dat gebied nu heb gekregen, had ik al op het hbo geleerd.
Eens. Sterker nog, als ik dat niet zou kunnen zou ik best knudde zijn in m'n werk. Ik ben van mening dat je ook veel meer met dat soort dingen bezig bent als je bij topkantoren werkt, omdat je je daar veel vaker op grensgebieden begeeft en dus dingen veel meer moet analyseren, dat wil zeggen bepalingen doorgronden, vergelijken (en naar je hand zetten dan wel conclusie trekken). Ik merk het verschil in ieder geval wel met het kleinere 'normale' kantoor waar ik hiervoor zat.quote:Op woensdag 26 september 2012 20:19 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik denk van niet. Sterker nog ik denk dat wel een belangrijk onderdeel is van een academisch gevormde jurist.
Maar ieder z'n eigen mening natuurlijk
True, dat is zeker een punt ja.quote:Op woensdag 26 september 2012 20:25 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Volgens mij kun je ook in je eerste jaar niet heel erg academisch bezig zijn, omdat je je dan heel erg op de basis focust. Academisch bezig zijn doe je als je de diepte in gaat en dwarsverbanden gaat leggen. In het eerste jaar was ik daar ook niet zozeer mee bezig.
[..]
Eens. Sterker nog, als ik dat niet zou kunnen zou ik best knudde zijn in m'n werk. Ik ben van mening dat je ook veel meer met dat soort dingen bezig bent als je bij topkantoren werkt, omdat je je daar veel vaker op grensgebieden begeeft en dus dingen veel meer moet analyseren, dat wil zeggen bepalingen doorgronden, vergelijken (en naar je hand zetten dan wel conclusie trekken). Ik merk het verschil in ieder geval wel met het kleinere 'normale' kantoor waar ik hiervoor zat.
Niet voor niets dat veel docenten en schrijvers bij dat soort kantoren zitten natuurlijk.
probeer de grondwet eensquote:Op woensdag 26 september 2012 20:40 schreef Duderd het volgende:
Kan iemand mij een helpende hand geven in waar ik -liefst in de kluwer- meer kan vinden over de verhouding tussen wetgeving van de EU en Nederland? Met name de vraag waarom nederland zich aan de Europese wetgeving moet houden, ik probeer mijn antwoord te ondersteunen met een artikel maar kan niet echt een geschikte vinden in XIII.7
Grondwet, Costa/ENEL en Gend&Loos.quote:Op woensdag 26 september 2012 20:40 schreef Duderd het volgende:
Kan iemand mij een helpende hand geven in waar ik -liefst in de kluwer- meer kan vinden over de verhouding tussen wetgeving van de EU en Nederland? Met name de vraag waarom nederland zich aan de Europese wetgeving moet houden, ik probeer mijn antwoord te ondersteunen met een artikel maar kan niet echt een geschikte vinden in XIII.7
Reageer eens of je nou serieus was met je opmerking dat uva fiscalisten moeite hebben met stageplaatsen vindenquote:Op woensdag 26 september 2012 20:46 schreef eriksd het volgende:
[..]
Grondwet, Costa/ENEL en Gend&Loos.
En gemeeschapstrouwbeginsel ook volgens mij...quote:Op woensdag 26 september 2012 20:40 schreef Duderd het volgende:
Volgens mij staat er in de grondwet vastgelegd dat een ieder verbindende bepalingverdragen gelden, kan even niet het artikel erbij verzinnen. Zal wel in de Gw staan.quote:Op woensdag 26 september 2012 20:49 schreef H-D het volgende:
[..]
En gemeeschapstrouwbeginsel ook volgens mij...
Normaal gesproken kom je uit bij artikel 93 en 94 Grondwet, maar met Europees Recht kom je bij bij de arresten Costa/ENEL en Van Gend en Loos uit waarin is uitgemaakt dat gemeenschapsrecht voor nationaal recht gaat.quote:Op woensdag 26 september 2012 21:12 schreef Keyos het volgende:
Volgens mij staat er in de grondwet vastgelegd dat algemeen verbindende bepalingen van verdragen gelden, kan even niet het artikel erbij verzinnen. Zal wel in de Gw staan.
Omdat Europees Recht supranationaal is en dus "uit zichzelf" al doorwerkt. Vervolgvraag is in hoeverre de aard van de betreffende wetgeving zich ervoor leent.quote:Op woensdag 26 september 2012 21:14 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Normaal gesproken kom je uit bij artikel 93 en 94 Grondwet, maar met Europees Recht kom je bij bij de arresten Costa/ENEL en Van Gend en Loos uit waarin is uitgemaakt dat gemeenschapsrecht voor nationaal recht gaat.
Welnee, ik heb er geen last van joh.quote:Op woensdag 26 september 2012 20:48 schreef Yreal het volgende:
[..]
Reageer eens of je nou serieus was met je opmerking dat uva fiscalisten moeite hebben met stageplaatsen vinden
Voor een jurist, ook al is dit Fok, pijnlijk incorrect. Van Gend en Loos ziet alleen op de directe werking, niet op de voorrangquote:Op woensdag 26 september 2012 21:14 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Normaal gesproken kom je uit bij artikel 93 en 94 Grondwet, maar met Europees Recht kom je bij bij de arresten Costa/ENEL en Van Gend en Loos uit waarin is uitgemaakt dat gemeenschapsrecht voor nationaal recht gaat.
Niet voor niets moet ik Europees Recht dit jaar overdoen.quote:Op woensdag 26 september 2012 21:19 schreef RobertoCarlos het volgende:
Voor een jurist, ook al is dit Fok, pijnlijk incorrect. Van Gend en Loos ziet alleen op de directe werking, niet op de voorrang
Omdat NL een verdrag heeft getekend (het verdrag van Lissabon) waarmee ze meedoet met al die EU landen en waardoor ze zich zal houden aan allerlei dingen. En dan vervolgens art. 94 Grondwet waarin staat dat afspraken in internationale verdragen en beslissingen van internationale organisaties die voor burgers gelden zijn belangrijker dan Nederlandse wetten.quote:Op woensdag 26 september 2012 20:40 schreef Duderd het volgende:
Kan iemand mij een helpende hand geven in waar ik -liefst in de kluwer- meer kan vinden over de verhouding tussen wetgeving van de EU en Nederland? Met name de vraag waarom nederland zich aan de Europese wetgeving moet houden,
Geeft nietquote:Op woensdag 26 september 2012 21:21 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Niet voor niets moet ik Europees Recht dit jaar overdoen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |