abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117226786
Er mogen inderdaad wel wat komma's en d/t-fouten verbeterd worden :P Verder erg interessant, maar ik zou het spellingsadvies wel ter harte nemen, want het leest inderdaad minder zo :)

Ik heb even de moeite genomen om wat spellingsfouten er uit te halen (hoewel mijn spelling ook niet bepaald onfeilbaar is, zeker niet op een i-pad, dus mocht ik er naast zitten dan hoor ik het graag); de notatie is "alinea.regel".

1.3 : verkeerde komma
1.4: dt fout

3.3: verkeerde komma (bij en geen komma)
3.4: Verkeerde komma, zin loopt niet
3.6: Zin loopt niet
3.8: En met komma

4.2: dt
4.6: Ik zou er een ; zetten ipv een komma, maar weet niet wat de regels hier precies zijn
4.7: twee keer die, geen spelfout maar zou ik zelf anders doen

5.3: Deze... moet "welke" zijn oid, zin loopt niet
5.7: dt
5.9: dt

6.4: zin loopt niet
6.5: dt

7.5: komma toevoegen voor "maar", weet niet of dit verplicht is maar leest imho beter

8.7: mist "is"
8.8: weer komma voor "maar"

Zomaar wat opmerkingen. Zal zelf ook es opzoeken wat de precieze regels omtrent komma's zijn, dus daar kan ik er naast zitten.

Edit Hier dus,

http://www.jagerneyndorff(...)e/nl-NL/Default.aspx

En hier,

http://www.schrijvenonline.org/forum/5983

staan ook handige tips. Kennelijk is Nederlands nogal vrij met kommagebruik. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen (doe ik ook :P )

[ Bericht 4% gewijzigd door Haushofer op 25-09-2012 11:46:18 ]
pi_117226862
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 00:50 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Aah Bosbeetle!
Ik wil echt niet vervelend zijn maar de combinatie van verantwoorde uitleg en elementaire spelfouten is toch wel storend.
Het zal de meeste lezers niet opvallen, maar ik vind dat mensen die willen onderwijzen op zijn minst correct moeten spellen en rekenen.

Ik ben nu zelf te ver heen om nog wat zinnigs te zeggen. Is er een beter medium om hierover door te gaan? Niet zo openbaar, bedoel ik.
Normaal ben ik niet bepaald een spellingsnazi, dat weet jij ook, maar persoonlijk vond ik de spellingsfouten hier wel hinderlijk. Misschien een idee om het voortaan ook even door een buitenstaander te laten lezen?

Anyway, ik vind het initiatief nog steeds top!
pi_117227561
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2012 11:14 schreef Haushofer het volgende:
3.3: verkeerde komma (bij en geen komma)
Er mogen soms best komma's voor "en", zie de links die je zelf gepost hebt. Ontbrekende komma's voor "en" staan hoger in mijn persoonlijke lijst van taalergernissen dan d/t-fouten.
pi_117227639
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 11:38 schreef thabit het volgende:

[..]

Er mogen soms best komma's voor "en", zie de links die je zelf gepost hebt. Ontbrekende komma's voor "en" staan hoger in mijn persoonlijke lijst van taalergernissen dan d/t-fouten.
Ja, ik zie het idd, maar alleen in specifieke gevallen. :) Ik zou em daar in elk geval niet neerzetten.
pi_117227958
Ik gebruik FOK om m'n Nederlands een beetje op peil te houden. Voor de rest gaat alles in het Engels.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_117228014
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 september 2012 11:51 schreef Lyrebird het volgende:
Ik gebruik FOK om m'n Nederlands een beetje op peil te houden. Voor de rest gaat alles in het Engels.
Dat lijkt me niet heel bevorderlijk voor je beheersing van de Nederlandse spelling en grammatica. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_117228111
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2012 11:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, ik zie het idd, maar alleen in specifieke gevallen. :) Ik zou em daar in elk geval niet neerzetten.
In dit geval zou ik er ook geen komma neerzetten, maar "en" an sich is daarvoor niet de reden; het betreft hier gewoon een korte zin waar twee persoonsvormen bij hetzelfde onderwerp met elkaar verbonden worden.
pi_117228209
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 11:53 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet heel bevorderlijk voor je beheersing van de Nederlandse spelling en grammatica. :P
Laat ik het zo stellen, ik gebruik FOK om actief bezig te blijven met het Nederlands. Het zelf schrijven in het Nederlands dus. Want voordat je het weet schrijf je achter ieder zinnetje you know.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_117228558
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 september 2012 11:51 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb daarvoor een aantal jaren populair-wetenschappelijke stukjes geschreven voor diverse faculteitsbladen. Voor de rest is het meeste idd in het Engels. Hoewel ik daar het exacte kommagebruik ook niet weet. Ik schrijf nu m'n proefschrift, en het meeste gaat toch op gevoel, maar dat verschilt nogal es van het Nederlands. Net als verbindingsstreepjes.

You know :P
pi_117228602
http://www.ted.com/talks/ben_goldacre_battling_bad_science.html
Prachtig _O_

Iemand die z'n nieuwe boek: ''Bad Pharma'' al gekocht heeft?
pi_117228665
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 12:12 schreef samthegreat5 het volgende:
Prachtig _O_

Wist niet dat ie een nieuwe had. Bad Science was wel erg vermakelijk. Deze ook maar eens bestellen dan.
pi_117228982
Ook mooi.

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 12:15 schreef Monolith het volgende:

[..]

Wist niet dat ie een nieuwe had. Bad Science was wel erg vermakelijk. Deze ook maar eens bestellen dan.
Ja, ik ga hem denk ik ook even bestellen.
pi_117229620
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 12:12 schreef samthegreat5 het volgende:
Prachtig _O_

Ik ben nu z'n blog aan het lezen, maar echt onder de indruk raak ik niet.
pi_117232624
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 12:00 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Laat ik het zo stellen, ik gebruik FOK om actief bezig te blijven met het Nederlands. Het zelf schrijven in het Nederlands dus. Want voordat je het weet schrijf je achter ieder zinnetje you know.
ja, ik ook. Ik moest laatst een formele brief opstellen in het Nederlands, en vond dat toch vrij moeilijk.

Ander onderwerp: Hoe is bij jullie de administratie op de universiteit? Ik ben nu verantwoordelijk voor een vak, en kom er steeds meer achter hoe belabberd het geregeld is. Ik moet ze achterna lopen, ze snappen voor de helft niet wat ze moeten doen, en ik moet ze opdrachten geven om zaken te doen die in hun taakomschrijving staan. Ik ben behoorlijk gefrustreerd.

Praktisch voorbeeld: zij boeken de collegezalen en ruimtes voor seminars. Morgen heb ik vier seminars, van 8 tot 5, en met mij nog 3 leraren met precies hetzelfde schema. We hebben ons rooster al in juli aan haar gegeven, en kijk ik vanmorgen, heeft ze ons in een andere ruimte geboekt dan dat ze eerst aangaf, zonder het door te geven. Als ik niet gekeken had, hadden morgenochtend om 8 uur dertig leerlingen en drie leraren bij de verkeerde ruimte gestaan. En zij komen zelf pas rond half 10 aanzetten, dus dan was het eerste seminar weg geweest..
pi_117234029
Japanners zijn briljant in het organiseren van voorspelbare dingen, dus als het om dit soort zaken gaat, is alles tot in de puntjes geregeld. Ik heb eigenlijk maar weinig klagen over onze administratie. In het eerste jaar heb ik veel energie gestoken in het veranderen van het inkoopsysteem (om meer dan 50% te besparen), maar liep daarbij vast in de regels en Japanse bureaucratie. De administratie had er geen schuld aan.
pi_117234269
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 12:53 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik ben nu z'n blog aan het lezen, maar echt onder de indruk raak ik niet.
In welke zin niet?
pi_117234571
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 15:15 schreef Monolith het volgende:

[..]

In welke zin niet?
Net de intro van zijn nieuwe boek gelezen, waarin Big Pharma goed op z'n donder krijgt. Nu ben ik niet van plan om de rest van het boek te lezen, maar als het boek voortborduurt op de introductie dan is het wel een erg eenzijdig en links boek.

BTW, ik ben ook geen fan van Big Pharma, sterker nog ik ben geen fan van de medische wereld. Maar ik verdien er wel mijn brood mee (oogmeetapparatuur), en zo zijn er meer mensen. Onderzoekers die iedere dag hun best doen en zo objectief mogelijk met hun vak bezig zijn. Ik ken wat mensen bij bedrijven die geen haar anders zijn. Maar in zijn boek is het hak hak hak op de industrie, zonder dat hij verder kijkt dan zijn neus lang is. Waarom kunnen bedrijven op die manier werken? Waar hebben alle maatregelen van de overheid om ons tegen de bedrijven te beschermen toe geleid?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 25-09-2012 15:29:16 ]
pi_117234992
lama

[ Bericht 99% gewijzigd door samthegreat5 op 25-09-2012 15:43:03 ]
  Moderator dinsdag 25 september 2012 @ 16:04:59 #39
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_117236077
Bedankt voor de correcties er waren weinig spell checkers. En ik heb het te snel getypt. Zal het aanpassen zodra ik de kans heb.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_117236401
Leuk stukje :) Ik heb zelf een halfjaartje onderzoek gedaan naar neurale stamcellen en heb ze gekweekt om te kijken naar bepaalde eiwitexpressie. Een van de belangrijkste 'wat-kunnen-we-hiermee's die ik mis in het artikel is de mogelijkheid om progressieve, degeneratieve ziektes als alzheimer te remmen/behandelen, want ook in díe patienten zijn nog stamcellen aanwezig (zij het in een laag aantal). Neurale stamcellen differentiëren voor het overgrote deel naar gliacellen zoals astrocyten die een rol spelen voor het juiste milieu van axonen (i.e. geen beta amyloide plaques). Een stuk weggevreten hersenen na een tumor of ongeluk is nog een bridge-too-far omdat je daarin de hersenstructuur en dergelijke mist.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')