Dat laatste doe ik, zelfs hier op Fok in FHF, maar ook irl. Maar dat anderen helpen is in principe ook aan jezelf denken, immers, JIJ voelt je er beter door als je anderen helpt dan dat je anderen niet helpt en JIJ wil dat fijne gevoel hebben, dus ja, het gaat uiteindelijk toch om jezelfquote:Op donderdag 20 september 2012 12:29 schreef GoobyPls het volgende:
[..]
Puur altruïsme geloof ik ook niet in. Maar ik heb liever dat iemand egoïstisch is door het feit dat hij zich beter voelt door anderen te helpen, dan egoïstisch omdat die alleen maar aan zichzelf denkt.
Heb het topic niet helemaal gelezen, daar heb ik geen tijd voor. Ik roep nergens jaloezie. Uiteraard ben ik tegen corruptie en ik ontken ook niet dat dit aan de orde van de dag is. Net als de kapitaalvernietiging door de overheid aan projecten waar ze hun stempel op kunnen drukken (snel naam maken). Ik vind dat ook verschrikkelijk. Wat ik bedoel is dat je kunt schreeuwen, maar dat dat weinig verschil maakt. Zorg ervoor dat je zelf meer dingen in de hand krijgt en daadwerkelijk een verschil kunt maken. Kan gewoon slecht tegen mensen die schreeuwen langs de zijlijn. Het is of accepteren of er iets aan doen.quote:Op donderdag 20 september 2012 11:59 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nog zo'n blinde. Ik kan mensen als jullie 1000 keer vertellen dat ik mensen als Bill Gates en Richard Branson enorm bewonder, jullie blijven met je vingers in je oren heel hard "jaloezie" roepen, terwijl corrupte semi-overheid de kas leegsteelt.
Waarom weigeren jullie zo fanatiek om na te denken, maar besteden jullie wel enorm veel tijd en energie aan het aanvallen van degenen die corruptie wel een probleem vinden?
Dat zeg ik toch ook, daar draait het ontkennen van het bestaan van puur altruïsme ook om. Maar bij andere helpen creëer je alsnog een win-win situatie, bij alleen aan jezelf denken nietquote:Op donderdag 20 september 2012 12:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat laatste doe ik, zelfs hier op Fok in FHF, maar ook irl. Maar dat anderen helpen is in principe ook aan jezelf denken, immers, JIJ voelt je er beter door als je anderen helpt dan dat je anderen niet helpt en JIJ wil dat fijne gevoel hebben, dus ja, het gaat uiteindelijk toch om jezelf
Dit. Dat gaat er bij velen niet in. De meeste begrijpen niet wanneer je in een land leeft waar het verschil tussen arm en rijk groot is, het niet prettig wonen is.quote:Op woensdag 19 september 2012 09:53 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
Nou trek je het wel heel ver door. TS heeft het hier over een kloof in Duitsland, en in Nederland zal dat niet anders zijn.
Met zal me verder en bal jeuken dat jij enkel met jezelf bezig bent, je bent echt niet de enige, jammer maar het is niet anders. Je moet echter wel begrijpen dat er ook mensen zijn die wel idealen hebben. TS is iemand die zich er blijkbaar zorgen over maakt. Dat hoef niet direct te betekenen dat hij arm is.
Omdat ze er dan iets aan moeten doen.quote:Op donderdag 20 september 2012 11:59 schreef Viajero het volgende:
Waarom weigeren jullie zo fanatiek om na te denken, maar besteden jullie wel enorm veel tijd en energie aan het aanvallen van degenen die corruptie wel een probleem vinden?
Maar dat de regering zich zo laat beinvloeden dat het egoisme daardoor tot wet is gemaakt waardoor Erven van miljonairs geen belasting hoeven te betalen, is van de zottequote:
Het grote verschil is dat jij alleen aan jezelf denkt en dat mensen die wel vraagtekens stellen aan de maatschappij als geheel denken. Jou interesseert het niet wat er in de rest van de samenleving speelt, als je zelf maar hoog en droog zit. Die anderen zien wel in dat ontevredenheid in de maatschappij op termijn funest is voor iedereen (dus ook voor jou).quote:Op donderdag 20 september 2012 12:00 schreef CoolGuy het volgende:
Oh ik begrijp je punt heel goed, en daar ben ik het mee eens. Maar ik heb het niet over ALLE kritiek. Ik heb het over de kritiek van de mensen in dit topic die lopen te klagen. Dát is in mijn ogen nl wel jaloezie. Je bent gewoon iemand op een forum die verongelijkt wijst naar de mensen die veel hebben, zonder te weten hoe die lui op die posities zijn gekomen en wat ze daar voor energie in hebben moeten steken, dus die kritiek neem ik helemaal niet serieus.
Waar schets ik een karikatuur?quote:Op donderdag 20 september 2012 12:15 schreef Viajero het volgende:
[..]
Zoals gezegd, het gaat niet perfect, maar de karikatuur die jij schetst is ook al lang niet meer van toepassing.
En iedereen die zegt dat niet te zijn liegt en is jaloers.quote:Op donderdag 20 september 2012 12:25 schreef CoolGuy het volgende:
nou bijkbaar ben je een slaaf van het systeem als je gewoon zorgt dat je zelf succesvol bent zonder je heel druk te maken over andere mensen waar je toch geen invloed op hebt. Nou, iedereen is egoistisch, maar dat was aan het begin van dit topic al onderwerp van gesprek.
Waaraan? Aan het probleem dat jij ziet? Ik moet helemaal niksquote:Op donderdag 20 september 2012 13:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat ze er dan iets aan moeten doen.
Nee, ik denk niet alleen aan mezelf. Als je dan een punt wil maken, wel graag op een kenmerk van mij dat ook correct is. Wat jij nu zegt is pertinent niet waar. Het interesseert me wel, en als ik geld zou inleveren zou ik dat met alle liefde en plezier doen, maar dan wil ik wel dat dat geld gaat naar de schrijnende gevallen, die in een situatie zitten buiten hun schuld om.quote:Op donderdag 20 september 2012 14:15 schreef Northside het volgende:
[..]
Het grote verschil is dat jij alleen aan jezelf denkt en dat mensen die wel vraagtekens stellen aan de maatschappij als geheel denken. Jou interesseert het niet wat er in de rest van de samenleving speelt, als je zelf maar hoog en droog zit. Die anderen zien wel in dat ontevredenheid in de maatschappij op termijn funest is voor iedereen (dus ook voor jou).
Moet ik nou echt gaan quoten?quote:Op donderdag 20 september 2012 16:52 schreef CoolGuy het volgende:
Nee, ik denk niet alleen aan mezelf. Als je dan een punt wil maken, wel graag op een kenmerk van mij dat ook correct is. Wat jij nu zegt is pertinent niet waar. Het interesseert me wel, en als ik geld zou inleveren zou ik dat met alle liefde en plezier doen, maar dan wil ik wel dat dat geld gaat naar de schrijnende gevallen, die in een situatie zitten buiten hun schuld om.
Heb jij de rest van het topic wel gelezen?quote:Op donderdag 20 september 2012 14:20 schreef Northside het volgende:
[..]
En iedereen die zegt dat niet te zijn liegt en is jaloers.
Nee hoor, ik denk heus wel aan anderen, maar ik ga voor anderen (die me niet boeien he, dus geen mensen die me na staan) geen moeite doen als dat voor mezelf alleen maar nadelige gevolgen heeft.quote:Op donderdag 20 september 2012 16:54 schreef Northside het volgende:
[..]
Moet ik nou echt gaan quoten?
Wederom, moet ik nou weer gaan quoten? Er zijn zeker 5 posts van jouw hand waarin je alle kritiek op 'de rijken' weg zet als jaloezie van losers. Als het er niet meer zijn.quote:Op donderdag 20 september 2012 16:54 schreef CoolGuy het volgende:
Heb jij de rest van het topic wel gelezen?Er zijn tig manieren om egoistisch te zijn, maar dat neemt niet weg dat je, wat je ook doet, doet omdat je daar zelf voordeel bij hebt, dan wel in ieder geval geen nadeel van hebt, of dat nou qua geld is, of gewoon een goed gevoel krijgen door iets wat je doet, of zelfs maar iets doen om te voorkomen dat je achteraf een rotgevoel krijgt als je het niet gedaan zou hebben. Hoe dan ook, de eerste beweegreden is altijd dat je er zelf geen nadeel van ondervindt, op wat voor gebied dan ook.
Nou, troost je, een tevreden samenleving met niet al te grote verschillen is ook voordelig voor jou. Al is het maar omdat bij een grote welvarende middenklasse de SP nooit de grootste partij zal worden.quote:Op donderdag 20 september 2012 16:55 schreef CoolGuy het volgende:
Nee hoor, ik denk heus wel aan anderen, maar ik ga voor anderen (die me niet boeien he, dus geen mensen die me na staan) geen moeite doen als dat voor mezelf alleen maar nadelige gevolgen heeft.
Alle kritiek van de mensen HIER ja. Er is meer dan FOK! he. Er zijn mensen die terecht kritiek hebben, omdat ze dat kunnen onderbouwen, omdat het gaat over een onderwerp waarop zij ter zake kundig zijn. Hier wordt gewoon maar geschreeuwd dat (een groot deel van) de rijken moeten inleveren.quote:Op donderdag 20 september 2012 16:56 schreef Northside het volgende:
[..]
Wederom, moet ik nou weer gaan quoten? Er zijn zeker 5 posts van jouw hand waarin je alle kritiek op 'de rijken' weg zet als jaloezie van losers. Als het er niet meer zijn.
Wat is volgens jou de grote welvarende middenklasse? Die mensen die modaal verdienen?quote:Op donderdag 20 september 2012 16:57 schreef Northside het volgende:
[..]
Nou, troost je, een tevreden samenleving met niet al te grote verschillen is ook voordelig voor jou. Al is het maar omdat bij een grote welvarende middenklasse de SP nooit de grootste partij zal worden.
Ook mijn kritiek, die duidelijk alleen gericht is op corrupte en incompetente mensen, wordt meermaals weggeschoven als jaloezie.quote:Op donderdag 20 september 2012 16:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Alle kritiek van de mensen HIER ja. Er is meer dan FOK! he. Er zijn mensen die terecht kritiek hebben, omdat ze dat kunnen onderbouwen, omdat het gaat over een onderwerp waarop zij ter zake kundig zijn. Hier wordt gewoon maar geschreeuwd dat (een groot deel van) de rijken moeten inleveren.
Mijn (persoonlijke) kijk hierop is alles van 33k tot een jaarinkomen van +/-60k. Boven de 60k (een maandsalaris van >5000¤) ben je in mijn ogen geen middenklasse meer. Maar dat is dus mijn mening.quote:Op donderdag 20 september 2012 16:58 schreef CoolGuy het volgende:
Wat is volgens jou de grote welvarende middenklasse? Die mensen die modaal verdienen?
Je bedoelt bankiers?quote:Op donderdag 20 september 2012 16:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, ik denk niet alleen aan mezelf. Als je dan een punt wil maken, wel graag op een kenmerk van mij dat ook correct is. Wat jij nu zegt is pertinent niet waar. Het interesseert me wel, en als ik geld zou inleveren zou ik dat met alle liefde en plezier doen, maar dan wil ik wel dat dat geld gaat naar de schrijnende gevallen, die in een situatie zitten buiten hun schuld om.
Maar ik ga niet betalen om mensen die gewoon niet tevreden zijn met wat ze hebben naar een hoger plan te tillen, alleen maar omdat zij vinden dat de verdeling niet eerlijk is.
Dat zeggen ze op die andere plaatsen ook, dus dan kunnen we het net zo goed hier doen.quote:Op donderdag 20 september 2012 16:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Alle kritiek van de mensen HIER ja. Er is meer dan FOK! he. Er zijn mensen die terecht kritiek hebben, omdat ze dat kunnen onderbouwen, omdat het gaat over een onderwerp waarop zij ter zake kundig zijn. Hier wordt gewoon maar geschreeuwd dat (een groot deel van) de rijken moeten inleveren.
Dus ik ben geen middenklasse volgens jou. Grappig, en nu, nu moet er een schaal bij komen, schaal 5, alleen maar omdat er mensen zijn die meer dan 5000 euro per maand verdienen? Terwijl ik veel meer betaal dan andere mensen, die weliswaar geen 5000 euro per maand verdienen, maar dus ook minder belasting betalen? Omdat dat 'niet eerlijk' is volgens jou?quote:Op donderdag 20 september 2012 17:09 schreef Northside het volgende:
[..]
Mijn (persoonlijke) kijk hierop is alles van 33k tot een jaarinkomen van +/-60k. Boven de 60k (een maandsalaris van >5000¤) ben je in mijn ogen geen middenklasse meer. Maar dat is dus mijn mening.
Er is 640 miljard hypotheekschuld in Nederland. Als je daar een reele winst van 1 procent op maakt is dat 6.4 miljard per jaar. De Rabobank heeft 40% van de hypotheken op zijn balans. Dat is 2,5 miljard per jaar per procent winst. Daarvoor hoef je alleen de administratie van hypotheken voor bij te houden. Dat is wel erg gemakkelijk geld verdienen.quote:Op donderdag 20 september 2012 16:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die leveren dat niet in jouw ogen. Dat is prima, dat mag je vinden. En wat ga jij daar precies aan doen?quote:Op donderdag 20 september 2012 21:38 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er is 640 miljard hypotheekschuld in Nederland. Als je daar een reele winst van 1 procent op maakt is dat 6.4 miljard per jaar. De Rabobank heeft 40% van de hypotheken op zijn balans. Dat is 2,5 miljard per jaar per procent winst. Daarvoor hoef je alleen de administratie van hypotheken voor bij te houden. Dat is wel erg gemakkelijk geld verdienen.
Dat is slechts 1 voorbeeld. Veelverdieners leveren niet altijd een overeenkomstige waarde voor hun hoge inkomen. Daarover is veel kritiek. Deze kritiek is terecht.
Je argumenten in dit topic zijn te populistisch om serieus te nemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |