FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / ZZP'er *koeriertje* worden, verstandig of niet ?
Meike26dinsdag 18 september 2012 @ 19:26
Vandaag heb ik gereageerd op een vacature voor koerier, landelijk !

Achteraf blijkt dat ze ZZP'ers zoeken die landelijk willen rondrijden, maar ze zijn wel in mij geïnteresseerd qua CV en dat ze nog wel mensen zoeken voor de komende (drukke) periode.

Nu de vraag: Wat te doen. Een KvK nummertje is zo aangevraagd, maar de verwachting is dan ook dat ik een eigen auto heb/aanschaf en mijn eigen ziekteverzekering en andere zooi ga regelen. Daar zit dus wel wat eigen administratie bij, dat zal ook niet al te spannend zijn, ik zit meer met mijn inkomsten. Morgen komt er dus een man van dat koeriersbedrijf om kennis te maken om te kijken of dit werk wel iets voor mij is, maar andersom is het voor mij ook nog aftasten of dit ZZPen voor mij iets is ?

Wat zou ik per dag kunnen verdienen *bruto* om rond te komen, inclusief eigen auto. Ik twijfel enorm, want ik zoek al maanden naar werk en dit ligt voor het oprapen + ik vind het leuk werk. Maar er zit dus ook wel een keerzijde aan, want een dag ziek kan ik mij niet veroorloven en ik moet echt het hele jaar door werken om 3/4 weken per jaar vrij te zijn.

1 voordeel als ZZP'er, ik kan tijdens het werk voor 1 bedrijf al verder zoeken naar een ander bedrijf waar ik ook voor kan charteren/rijden.

En in de tussentijd hopelijk nog genoeg tijd om mijn opleiding Transport Planning af te maken O-)
Peerijsjedinsdag 18 september 2012 @ 19:31
Het probleem is ook dat je er zo uit geflikkerd kan worden. Je hebt weinig zekerheid.
Daarnaast ben ik benieuwd hoe je betaald krijgt, per uur/per stuk/aantal kilometers?
beertendinsdag 18 september 2012 @ 19:31
Neem eens contact op met de KvK. Even uit mijn hoofd mag je als zzp-er niet uitsluitend ende alleen voor 1 opdrachtgever werken.

KvK, voor al uw antwoorden, tips, tricks en valkuil-preventie.
Meike26dinsdag 18 september 2012 @ 19:37
Zover ik begrepen heb per factuur/stuk. Maar ja, wat is een redelijke dagopbrengst om rond te komen als er word geschetst dat ik ca. 200/300km ga rijden per dag ?

Mijn partner zei al, dat ik mag uitgaan van250 euro per dag, bruto. In mijn oren klinkt dit als een idioot hoog bedrag, maar ja, bruto hé. De kans dat ik er uit geflikkerd word, tja, die is er inderdaad. Maar ik ben niet die iemand die er snel met de pet naar gooit, ik ga er helemaal voor en zal dit tot de laatste dag doen.

Stel dat ik er uit geflikkerd zou worden, dan heb ik als ZZP'er in deze tijden misschien juist een voordeel toch om snel weer ander koeriers werk te vinden dan dat ik werkeloos thuis kom te zitten ?
MuurStraatdinsdag 18 september 2012 @ 19:41
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 19:31 schreef beerten het volgende:
Even uit mijn hoofd mag je als zzp-er niet uitsluitend ende alleen voor 1 opdrachtgever werken.
Jazeker wel, maar ze raden aan meerdere opdrachtgevers bij elkaar te rapen voor meer zekerheid. Mijn vader werkt momenteel al 2 jaar voor dezelfde opdrachtgever, en dat is zijn enige. Foute informatie.

250 bruto per dag is niet zoveel als daar de bus+diesel nog vanaf moet hoor. Door het steeds optrekken en remmen is je verbruik hoog, zeker als je ongeveer 250 km per dag gaat rijden op die manier.

[ Bericht 7% gewijzigd door MuurStraat op 18-09-2012 19:46:49 ]
Seksgod_beta_v1dinsdag 18 september 2012 @ 19:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 19:41 schreef MuurStraat het volgende:

[..]

Jazeker wel, maar ze raden aan meerdere opdrachtgevers bij elkaar te rapen voor meer zekerheid. Mijn vader werkt momenteel al 2 jaar voor dezelfde opdrachtgever, en dat is zijn enige.
Volgens mij kan dat niet :P fiscaal dingetje.
Ferdinsdag 18 september 2012 @ 19:43
Hangt ervan af wat de vergoeding is denk ik. Zoals momenteel de postpakketten bezorgt worden lijkt me niet gezond, de allergrootste bus kopen/huren/leasen en dan voor 50ct per pakje rondbezorgen, in hoge flats ed. Grote investering en relatief weinig inkomsten.

Maar als je met een goedkope "caddy" oid uit kan en een goede (km-) vergoeding krijgt waar je ook echt je verzekering en pensioen kan regelen is het misschien wel interresanter.

Dan nog blijf je het risico houden met bijvoorbeeld veranderende belastingregels en hogere dieselprijzen.
Meike26dinsdag 18 september 2012 @ 19:44
En als ik meerdere opdrachtgevers heb, is het dan gewoon zo: "Nee ik kan niet" en dat 4 maanden lang?

Want ik zou het persoonlijk ook wel leuk vinden als ik zo nu en dan er even tussenuit kan naar bijvoorbeeld Duitsland/Frankrijk voor een spoed ritje van een 2e/3e opdrachtgever.
MuurStraatdinsdag 18 september 2012 @ 19:46
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 19:43 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Volgens mij kan dat niet :P fiscaal dingetje.
Haal inderdaad dingen door elkaar nu, mijn excuses. Hij werkt voor dezelfde werkgever, maar steeds voor andere fabrieken, anders zou het inderdaad als loondienst gezien worden.
DroogDokdinsdag 18 september 2012 @ 19:47
Je ziet het wel veel, ZZP pakketbezorgers, lijkt me geen vetpot.
AQuila360dinsdag 18 september 2012 @ 21:07
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 19:47 schreef DroogDok het volgende:
Je ziet het wel veel, ZZP pakketbezorgers, lijkt me geen vetpot.
Van Selectvracht ofzo? Die komen altijd aanrijden in ouwe barrels.

Lijkt me idd geen vetpot.
Me_Wesleydinsdag 18 september 2012 @ 21:17
Zembla had er een goede repo over, pakketdienst als zzp bij PostNL. Zoek die even op voor je begint.
CafeRokerdinsdag 18 september 2012 @ 21:18
Volgens mij romantiseer je het nogal. Daar staat tegenover dat het geen kwaad kan om eens goed rond te kijken, dus bekijk maar eens wat hij te zeggen heeft. In een grijs verleden heb ik eens bij selektvracht gekeken en wat ze betaalden viel vreselijk tegen.

Eigenlijk kon het alleen uit als je een huisvrouw was een een paar uurtjes bij wilde klussen omdat als je onder de belastinggrens bleef het allemaal nog enigszins meeviel. Daarnaast was het een kwestie van roofbouw plegen op je auto omdat je van de vergoeding eigenlijk alleen benzine en geen onderhoud kon betalen, en als je dat onderhoud ook gewoon echt liet doen ipv het achterwege te laten dan tikte dat flink door. Een oud barrel oprijden kon natuurlijk ook maar als je de aanschafprijs afzet tegen hoe lang zoiets het uithoudt is het alsnog duur.
DroogDokdinsdag 18 september 2012 @ 21:27
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 21:07 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Van Selectvracht ofzo? Die komen altijd aanrijden in ouwe barrels.

Lijkt me idd geen vetpot.
ook die voor post-nl rijden.
Ferdinsdag 18 september 2012 @ 21:42
Hier begon 2 jaar geleden iemand met een mooie nieuwe Crafter, na een half jaar de eerste deuken erin en nu is het ook een barrel. Zo verdien je ook niet snel.

Ik ben bang dat dit soort bedrijven dondersgoed weten wat onderhoud en brandstof en verzekeringen ed kosten. Ze misbruiken wellicht hun kennis en ervaring om rijders voor een minimale vergoeding te laten rijden. Ik zou heel goed uitrekenen wat het je precies kost (dus incl afschrijving en reele onderhoudskosten vd auto) en verzekering enzo en wat het oplevert per pakketje. Vermoed dat het altijd tegenvalt en zij misbruik maken van degenen die het niet goed (kunnen) uitrekenen.
Meike26dinsdag 18 september 2012 @ 21:46
Ja, oke, maar jullie hebben het nu allemaal over pakketdiensten zoals PostNL en Select vracht, maar denk dat ik mij toch meer wil richten op het problem-shooten voor koeriers & transportbedrijven.

Nu heb ik dus waarschijnlijk al iemand *stel dat ik het doe* waar ik inderdaad een soort van pakketdienst voor kan doen, maar dan gespecialiseerd in apparatuur dat gekocht is door consumenten (zoals iBood, Amazon of CoolBlue) en dat ik dit ga rondbrengen bij de mensen thuis, al dan niet met rembours/pinautomaatje aan boord. Dat is dan al een 'klasse' hoger dan waar PostNL en Selectvracht uiterlijk voor kunnen rijden, lijkt mij !

Later zou ik er eventueel tussen door wat contacten op willen doen in de transport sector en meer nationaal en internationaal mijn kilometers maken. Het zou goed kunnen dat ik dit werk nog steeds romantiseer, al denk ik ook wel zo dat een spoedrit niet voor niets een spoedrit is en ik hier meer ¤'s per km kan vragen. En op een ritje naar bijvoorbeeld Groningen tikt dat dan toch al lekker aan ;)

Edit: Enorme tiepfaut zeg... fracht schrijven ipv vracht :')
CafeRokerdinsdag 18 september 2012 @ 21:49
En voor dat spoedritje naar groningen laat je de afspraken die je al had staan maar stikken?

Dat spul waar je over spreekt wordt hier ook gewoon door GLS of DHL gebracht. Echt geen koerierservice.
CafeRokerdinsdag 18 september 2012 @ 21:50
Kun je niet in dienst van een transportbedrijf je groot rijbewijs halen en op een vrachtauto klimmen?
TheOneAndOnlydinsdag 18 september 2012 @ 21:57
Lijkt mij dat ze niet voor niks met zzpers werken, ze draaien niet op voor kosten aan jou auto, pension etc etc... bij ons doen ze dat ook, als ze niet meer nodig zijn is het 1 telefoontje en weg zijn ze...
Leandradinsdag 18 september 2012 @ 22:04
Reken op een prijs per km van minimaal ¤ 0,50 voor je auto, (brandstof, verzekering, onderhoud, afschrijving enz.) dus als daar nog eens ¤ 0,50 per km voor jou bovenop komt dan heb je sowieso al ¤ 250= bruto per dag nodig.
Van die ¤ 0,50 per km voor jou ben je al minimaal de helft kwijt aan administratie en belastingen, dus dan kom je op een kwartje per km voor jezelf.

Dat is ¤ 62,50 per dag, nog geen ¤ 8,= per uur en je draagt alle risico's zelf.
Ferdinsdag 18 september 2012 @ 22:05
Bedrijven letten tegenwoordig heel goed op de kleintjes en dan is het opeens helemaal neit zo erg om DHL het de volgende dag voor 9u te laten bezorgen ipv een spoedkoerier te laten rijden.

Paketten voor consumenten lijkt me helemaal niets opleveren , ze betalen vaak toch maar een paar ¤¤ om het te laten leveren. Je opdrachtgever moet hier ook op verdienen en vervolgens kun je in een klein dorpje kilometers ver weg, 12 hoog de achterste gallerijflat of op een gracht ofzo gaan leveren.

Internationaal is tegenwoordig alleen nog maar weggelegd voor de Oost-Europeanen.

Enige meerwaarde die ik kan bedenken is een iets afleveren en het gelijk instaleren/aansluiten/in elkaar zetten. Bijvoorbeeld meubels of kantoorapparatuur.
troveydinsdag 18 september 2012 @ 22:07
Ik zou die uitzending van Zembla eens opzoeken over, destijds TNT en hun koeriers...daar ga je niet vrolijk van worden dus weet waar je aan begint. ;)
Meike26dinsdag 18 september 2012 @ 22:27
Nee, ik heb geen ambitie om op de vrachtwagen te gaan rijden. Dat lijkt me sowieso onbegonnen werk nu er nog steeds zoveel concurrentie is door de Oost-Europese chauffeurs die hier heen komen. Dat is niet te doen.

En dat is dus ook niet wat ik wil, heerlijk om auto te rijden, maar ik zou mij kapot vervelen als ik 5 km achter 1 vrachtwagen blijf hangen omdat ik hem niet mag inhalen. Laat mij maar lekker mini-trucken in een bestelwagentje, wel het leventje, niet het gezeur met ATB (ArbeidsTijdenBesluit) en overige certificaten.
TheWhiteCowboydinsdag 18 september 2012 @ 22:30
Vergeet ook niet een post voor bekeuringen in te calculeren.
ondeugenddinsdag 18 september 2012 @ 22:31
Ik zou nog maar even wachten tot de plannen van een komend kabinet bekend gaan worden. :D
Meike26dinsdag 18 september 2012 @ 22:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 22:04 schreef Leandra het volgende:
Reken op een prijs per km van minimaal ¤ 0,50 voor je auto, (brandstof, verzekering, onderhoud, afschrijving enz.) dus als daar nog eens ¤ 0,50 per km voor jou bovenop komt dan heb je sowieso al ¤ 250= bruto per dag nodig.
Van die ¤ 0,50 per km voor jou ben je al minimaal de helft kwijt aan administratie en belastingen, dus dan kom je op een kwartje per km voor jezelf.

Dat is ¤ 62,50 per dag, nog geen ¤ 8,= per uur en je draagt alle risico's zelf.
Bedankt, dit is een goede indicatie en reden om het toch maar niet te doen. Ik zal morgen bij het gesprek iig. erg op mijn hoede zijn *Kan nog wel eens impulsieve acties hebben wat dit betreft*.

Heb deze avond een beetje naar bestelwagentjes zitten kijken (bijvoorbeeld de Peugeot Bipper en Citroen Nemo) en ik vraag me hierbij af wat meer loont/betrouwbaarder is, een diesel of een besteller op LPG G3 ?

Dat laatste klinkt wel leuk, maar ben bang dat er ook hogere afschrijving en onderhoud aan vast zit. Qua verbruik zijn ze wel redelijk gelijk.
Meike26dinsdag 18 september 2012 @ 22:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 22:31 schreef ondeugend het volgende:
Ik zou nog maar even wachten tot de plannen van een komend kabinet bekend gaan worden. :D
Denk je dat ik daar op ga wachten ? Dan wacht ik liever op de dag dat heel holland... ;)
CafeRokerdinsdag 18 september 2012 @ 22:36
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 22:27 schreef Meike26 het volgende:
Nee, ik heb geen ambitie om op de vrachtwagen te gaan rijden. Dat lijkt me sowieso onbegonnen werk nu er nog steeds zoveel concurrentie is door de Oost-Europese chauffeurs die hier heen komen. Dat is niet te doen.

En dat is dus ook niet wat ik wil, heerlijk om auto te rijden, maar ik zou mij kapot vervelen als ik 5 km achter 1 vrachtwagen blijf hangen omdat ik hem niet mag inhalen. Laat mij maar lekker mini-trucken in een bestelwagentje, wel het leventje, niet het gezeur met ATB (ArbeidsTijdenBesluit) en overige certificaten.
ja, dat willen best veel mensen. Daarom betaalt het zo kudt.

ik had je graag iets anders vertelt, daar niet van
Janneke141dinsdag 18 september 2012 @ 22:37
Let op dat werkgevers loyaliteit afdwingen door de zzp'ers hun eigen voertuig te laten regelen - ook zonder werk gaan de kosten voor een busje namelijk door. Dat betekent dat zij ieder moment van jou afkunnen, maar jij eigenlijk niet van hun. Daarnaast is deze constructie eigenlijk een manier om het in de 19e eeuw afgeschafte stukloon te herinvoeren.

Maar los daarvan: ondernemer worden is altijd ^O^
ondeugenddinsdag 18 september 2012 @ 22:37
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 22:35 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Denk je dat ik daar op ga wachten ? Dan wacht ik liever op de dag dat heel holland... ;)
Wat jij wilt!
Leandradinsdag 18 september 2012 @ 22:38
Zoek even een auto op van het model wat je wilt hebben, en dan werkelijk zo'n auto, op autotrack ofzo.
Ga naar zomoto.nl en voer het kenteken daar in bij waardebepaling, dan krijg je onderaan de pagina precies te zien wat die auto per maand (en per km) kost. Wel even het juiste aantal km's per jaar invullen, maar met 250 km per dag, 5 dagen per week, 48 weken per jaar kom je al op 60.000 km per jaar.

Daar moet je eigenlijk een diesel voor hebben, gewoon omdat een dieselmotor meer op zoveel km's berekend is.

Hoeveel kun je in de auto investeren?
CafeRokerdinsdag 18 september 2012 @ 22:38
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 22:34 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Bedankt, dit is een goede indicatie en reden om het toch maar niet te doen. Ik zal morgen bij het gesprek iig. erg op mijn hoede zijn *Kan nog wel eens impulsieve acties hebben wat dit betreft*.

Heb deze avond een beetje naar bestelwagentjes zitten kijken (bijvoorbeeld de Peugeot Bipper en Citroen Nemo) en ik vraag me hierbij af wat meer loont/betrouwbaarder is, een diesel of een besteller op LPG G3 ?

Dat laatste klinkt wel leuk, maar ben bang dat er ook hogere afschrijving en onderhoud aan vast zit. Qua verbruik zijn ze wel redelijk gelijk.
Waarom wil je zo'n karretje direct kopen?

Beter calculeer je in om zo'n ding voor de eerste maanden te huren. Mocht het mislopen (kan ook zijn in de zin dat hij te groot of te klein is) dan doet het allemaal een stuk minder pijn en hoef je niet zelf de eerste grote afschrijving op te hoesten.
Meike26dinsdag 18 september 2012 @ 22:46
@Leandra, bedankt voor die link, die ga ik morgenochtend gelijk even uitpluizen en wat verschillende type bestelwagens bekijken.

@CafeRoker,

Nouja, direct kopen ook weer niet. Ik zat inderdaad ook aan short-lease te denken, echter betaal ik dan wel dik 4 keer zoveel als dat ik een normaler lease-bedrag heb á ¤ 80,- tot 120,- per maand. Ook hier moet ik mij meer in verdiepen wil ik er wijselijk een besluit over kunnen nemen ipv impulsief een auto aan te schaffen. Wat je zegt klopt ook wel, ik moet goed weten met welk formaat bestelwagen ik kan blijven rijden en dat ik mijn wagen en dagen zoveel mogelijk gevuld kan krijgen.

Mijn idee is dat het formaat Berlingo/Doblo/Caddy het meest verantwoord is. Een Bipper/Nemo is ook leuk, maar ben ook weer bang dat ik door het formaat veel ritten (2 pallets passen er al niet in) al niet meer kan aannemen, die ik met de Berlingo klasse wel kan handelen.
Leandradinsdag 18 september 2012 @ 22:53
De Nemo kon ik alleen maar op benzine vinden.... lijkt me niet handig met 60.000 per jaar.
CafeRokerdinsdag 18 september 2012 @ 22:56
Die 80-120 euro pm vind ik ook wel weinig eigenlijk. Het klinkt als een vanaf-prijs. Heb je wel het juiste aantal km's ingevuld?
Meike26dinsdag 18 september 2012 @ 22:57
Citroen Nemo
Meike26dinsdag 18 september 2012 @ 23:02
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 22:56 schreef CafeRoker het volgende:
Die 80-120 euro pm vind ik ook wel weinig eigenlijk. Het klinkt als een vanaf-prijs. Heb je wel het juiste aantal km's ingevuld?
Die indicatie heb ik via verschillende sites, zoals Autowereld.nl :

Nemo in de lease

Het instellen van een kilometerstand zit er niet eens bij, wel de termijn van 32 tot 60 maanden bijvoorbeeld en de slottermijn. Zoals ik al heb gezegd, ik heb hier nog niet echt kaas van gegeten en ik weet nog niet wat hier bij in zit of wat achterwege wordt gelaten ? Zal morgen ochtend die link nog van Leandra proberen. Ik ga nu naar bed... bedankt voor jullie reacties ^O^

Dit is dus de Nemo, wat niet wil zeggn dat deze auto zo hoog op mijn lijstje staat. Denk van de serieuze bestelwagens de Fiat Doblo en de Ford Transit Connect mijn favorieten zijn. En inderdaad wel een diesel hoor... er mag gerookt worden :D
Leandradinsdag 18 september 2012 @ 23:02
quote:
Wat zij bieden is geen lease, maar gewoon een lening voor 5 jaar.... in totaal kost die auto dan ¤ 6.090 voor hij van jou is....
Ferdinsdag 18 september 2012 @ 23:02
Zie de overstap van shortlease naar full of financial lease als een soort salarisverhoging die je op termijn jezelf gunt. Ofwel als het met een shortlease rendabel is, zal het alleen maar beter worden.

Kijk eens hoeveel duurder een NV200 of Scudo is.

Vind je het trouwens nog steeds leuk als je rustig/zuinig moet rijden ipv als een koerier?
CafeRokerdinsdag 18 september 2012 @ 23:03
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 23:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat zij bieden is geen lease, maar gewoon een lening voor 5 jaar.... in totaal kost die auto dan ¤ 6.090 voor hij van jou is....
dat, plus dat het onderhoud (60dkm, brrr) er nog bij komt.
Leandradinsdag 18 september 2012 @ 23:04
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 23:03 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

dat, plus dat het onderhoud (60dkm, brrr) er nog bij komt.
Idd... zo'n auto onderhouden met 60.000 km pj kost een vermogen.
LPG lijkt me dan ook niet de beste keuze qua brandstof.
Meike26dinsdag 18 september 2012 @ 23:08
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 23:02 schreef Fer het volgende:
Zie de overstap van shortlease naar full of financial lease als een soort salarisverhoging die je op termijn jezelf gunt. Ofwel als het met een shortlease rendabel is, zal het alleen maar beter worden.

Kijk eens hoeveel duurder een NV200 of Scudo is.

Vind je het trouwens nog steeds leuk als je rustig/zuinig moet rijden ipv als een koerier?
Juist leuker ! Ik heb nog nooit zo debiel gereden als waar koeriers hun bijnaam aan te danken hebben. Niet om op te scheppen, maar ik was 1 van de snelleren zonder echt te stampen en te hoeken met zo'n wagentje. Ik kreeg het voor elkaar om met een Caddy SDI ruim 900 kilometer op een tank te rijden, zonder sloom aan te doen of extreem te slipstreamen achter vrachtwagens.

Boordcomputer en cruisecontrol zijn dus favoriete opties... Maar da's nu wat te hard van stapel ;)
CafeRokerdinsdag 18 september 2012 @ 23:14
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 23:08 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Maar da's nu wat te hard van stapel ;)
Inderdaad, eerst even de klap verwerken als morgen blijkt dat je in totaal 35 ct/km krijgt >:)
quo_dinsdag 18 september 2012 @ 23:41
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 23:14 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Inderdaad, eerst even de klap verwerken als morgen blijkt dat je in totaal 35 ct/km krijgt >:)
Sneue boel zeg. Als je het zuinig aan doet kost de auto je 15 a 20 cent per km.
Bij 300 km per dag blijft er bruto dan tussen de 45 en de 60 euro over.
Een dubbele krantewijk met in de tussentijd tomatenpluk levert je meer op.
Meike26dinsdag 18 september 2012 @ 23:56
Ja het laat dus zien dat het eigenlijk helemaal niet loont, plus punt is wel dat ik zelf werk kan genereren ipv maar af te wachten eindelijk eens aangenomen te worden door wat voor bedrijf dan ook, maar na 8/9 maanden begin ik hoop toch aardig op te geven ! :(
quo_woensdag 19 september 2012 @ 00:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 23:56 schreef Meike26 het volgende:
Ja het laat dus zien dat het eigenlijk helemaal niet loont, plus punt is wel dat ik zelf werk kan genereren ipv maar af te wachten eindelijk eens aangenomen te worden door wat voor bedrijf dan ook, maar na 8/9 maanden begin ik hoop toch aardig op te geven ! :(
Eerst maar even afwachten hoe de tarieven en tariefstructuur uitpakken.
En als je wel de stap zet zoeken naar een constructie waarbij je zo flexibel mogelijk bent. Beter eerst wat hogere kosten t.o.v. de baten met de mogelijkheid om zonder veel schade weer uit te stappen dan een meerjarig leasecontract of een investering van weet ik hoeveel duizend euro.

En met thuis op de bank zitten weet je zeker dat je vrijwel nooit tegen een mooie kans oploopt. Als het financieel haalbaar is dan nog liever een tijdje voor een hongerloontje rondtoeren.
Meike26woensdag 19 september 2012 @ 09:23
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2012 22:30 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Vergeet ook niet een post voor bekeuringen in te calculeren.
Zie nu pas deze reactie :D _O-

Maar helaas wel waar ja :@
sangerwoensdag 19 september 2012 @ 09:49
Je zult dus als ZZP'er alleen dat ene bedrijf als opdrachtgever hebben? Dan krijg je sowieso al geen VAR WUO van de Belastingdienst, en kan er dus sprake zijn van een verkapt dienstverband.

Daarnaast ken ik iemand die dit doet, en die loopt leeg op onderhoud voor de auto. Ze houdt effectief minder over dan het minimum jeugdloon van een 22-jarige.
Meike26woensdag 19 september 2012 @ 12:07
Ben zojuist bij de KvK geweest.

Moeilijk hoor. De twijfel is nog steeds niet weg en het lijkt me aan de ene kant heerlijk om zelf de dienst uit te maken. Maar zoals jullie ook zeggen, het is niet bepaald een vet pot ! Vanochtend dus gesproken met de man die mij wel wil inhuren en dat zet een bepaalde druk op de keuze.

Ik ben altijd iemand geweest die nog denkt als een kind, ben ook niet bepaald zakelijk. Maar ik wil het wel graag leren en eens volwassen worden, bovendien hoef ik niet nog langer te zoeken naar werk, alleen naar opdrachtgevers, daar heb ik mijn ervaringen in het voordeel dat ik weet waar ik het zoeken moet !

Wat betreft auto ben ik er denk ik al over uit (als ik het doe), ik heb nog een bepaalde schade vergoeding waar ik op zit te wachten van vorig jaar, waar ik een bestelwagentje van kan kopen. Geen lease of financiering. Alleen dan nog uitvinden of ik deze zakelijk of privé aan zou schaffen ivm privé kilometers, afschrijving en dat soort zaken.

Zoals jullie kunnen lezen, zit ik behoorlijk richting get doen te denken, logisch, want het zijn mijn opties naar succesvol ondernemen.

Het is alleen ook wel zo dat als ik ziek thuis kom te zitten, ik ook geen inkomsten heb ! En over die inkomsten moet ik aan het eind van het jaar plotseling belasting gaan betalen !

Dat zijn mijn grootste redenen het NIET te doen !
Me_Wesleywoensdag 19 september 2012 @ 12:13
En vergeet niet dat als je werkgevers je niet meer nodig heeft je geen WW hebt. En hoe doe je het met vakantie?
Me_Wesleywoensdag 19 september 2012 @ 12:19
Kijk dit nog even: http://zembla.vara.nl/Afl(...)f0fe3681b18334b44fed . Goede docu!
sangerwoensdag 19 september 2012 @ 12:22
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 12:07 schreef Meike26 het volgende:
Ben zojuist bij de KvK geweest.

Moeilijk hoor. De twijfel is nog steeds niet weg en het lijkt me aan de ene kant heerlijk om zelf de dienst uit te maken. Maar zoals jullie ook zeggen, het is niet bepaald een vet pot ! Vanochtend dus gesproken met de man die mij wel wil inhuren en dat zet een bepaalde druk op de keuze.
Als je maar 1 opdrachtgever hebt dan bepaal je nog niet zelf wat je doet :N

quote:
Ik ben altijd iemand geweest die nog denkt als een kind, ben ook niet bepaald zakelijk. Maar ik wil het wel graag leren en eens volwassen worden, bovendien hoef ik niet nog langer te zoeken naar werk, alleen naar opdrachtgevers, daar heb ik mijn ervaringen in het voordeel dat ik weet waar ik het zoeken moet !
Wat is het verschil? Behalve dat bij ondernemerschap je vaste kosten doorlopen...

quote:
Wat betreft auto ben ik er denk ik al over uit (als ik het doe), ik heb nog een bepaalde schade vergoeding waar ik op zit te wachten van vorig jaar, waar ik een bestelwagentje van kan kopen. Geen lease of financiering. Alleen dan nog uitvinden of ik deze zakelijk of privé aan zou schaffen ivm privé kilometers, afschrijving en dat soort zaken.

Zoals jullie kunnen lezen, zit ik behoorlijk richting get doen te denken, logisch, want het zijn mijn opties naar succesvol ondernemen.
Je weet nog niet of het succesvol zal worden ;)

quote:
Het is alleen ook wel zo dat als ik ziek thuis kom te zitten, ik ook geen inkomsten heb ! En over die inkomsten moet ik aan het eind van het jaar plotseling belasting gaan betalen !

Dat zijn mijn grootste redenen het NIET te doen !
Ziekte kan ik inkomen.

Maar hoezo zou je het niet doen omdat je (plotseling?) belasting moet betalen? Dan zou je immers nooit aan het werk gaan, je betaald namelijk altijd belasting.
Meike26woensdag 19 september 2012 @ 13:27
quote:
Zeker een goede docu, maar het laat eigenlijk maar 1 werkgever zien, PostNL / TNT. Daarbij vraag ik mij af of die chauffeurs dan niet slim genoeg zijn om op zoek te gaan naar andere opdrachtgevers ? Die ene jongen die het boekje open doet is dus 1 van de weinigen die dit wel heeft bedacht en is gaan rijden voor anderen.

Ik ga zo bij een bedrijf langs waar ik vroeger veel kwam, plus dat ik ook nog bij UPS wat overflow kan rijden ! Dus ik heb zeker wel mijn bronnen om in iedergeval niet bij die PostPlorken terecht te komen.

Maar ik blijc nog steeds twijfelen wat betreft de kans op ziekte enz. De keuze is zeker nog niet gemaakt.
CafeRokerwoensdag 19 september 2012 @ 13:32
En wanneer had je dat gesprek met die man wat betreft de voorwaarden zoals kmvergoeding en dergelijke?

Ken je het forum http://www.higherlevel.nl/ ?
Meike26woensdag 19 september 2012 @ 14:49
Dat was vanochtend, diezelfde man. Maar echt veel heeft hij er niet over gezegd. Zoals wel zovaak in de logistiek, moet alles snel snel snel en is een afspraak maken met iemand werkzaam in deze branche bijna onmogelijk en zoja, dan heb je maar een paar minuten. Enige wat hij mij verteld heeft dat die ¤ 250,- bruto per dag behoorlijk tegen de hoofdprijs aan ligt. Dat is dezer dagen gewoon haast nergens te krijgen als startende ondernemer, misschien wel als ik mij t.z.t. bewezen heb.

Om eerlijk te zijn, begin ik naar de "Niet doen" kant op te denken, gewoon door al die vragen, het gedoe om cijfers en om ziekte en vakantiedagen. Ben er voor nu (komende uren) even klaar mee en ga dit even allemaal laten bezinken. Vanmiddag kan ik gebeld worden vanwege die schadevergoeding die ik nog moet krijgen.

Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe, ik ben vanavond weer terug, hopelijk weer met wat frisse moed.. Ben er nu gewoon even gaar van al die info !
kovenantwoensdag 19 september 2012 @ 15:05
250 euro per dag bruto , voor laat zeggen dag vna 8 uur werken
dan nog 1 - 2 uur administratie als het tegen zit
verzekeringen voor jezelf,
bank kosten ( die kosten ook geld als zzper )
auto
brandstof
wegenbelasting
onderhoud
verzekering ( die duurder is want zzp en tiefus veel kilometers )
inkomsten belasting

een van de meer positieve kanten is als je bedrijfs auto koopt dat je dit over X jaar kan afschrijven tegen je inkomsten en BTW terug krijgen van brandstof.

nadeel daarvan weer is , is dat je ritten administratie moet gaan maken en auto dus alleen bedrijfsmatig gebruikt.

ik zou het niet doen...
Ferwoensdag 19 september 2012 @ 15:07
zit je nu in de ww? Volgens mij kun dan als starter veel voordelen krijgen, ik dacht aanvullende uitkering in het begin. Niet helemaal zeker.
kovenantwoensdag 19 september 2012 @ 15:09
als zzper kan je ook in kleine ondernemers voordeel vallen eerste 3 jaar , per kwartaal tot 1800 bruto is btw vrij,
alleen wel inkomstenbelasting erover betalen.
RobertNLwoensdag 19 september 2012 @ 17:14
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 19:37 schreef Meike26 het volgende:
Zover ik begrepen heb per factuur/stuk. Maar ja, wat is een redelijke dagopbrengst om rond te komen als er word geschetst dat ik ca. 200/300km ga rijden per dag ?

Mijn partner zei al, dat ik mag uitgaan van250 euro per dag, bruto. In mijn oren klinkt dit als een idioot hoog bedrag, maar ja, bruto hé. De kans dat ik er uit geflikkerd word, tja, die is er inderdaad. Maar ik ben niet die iemand die er snel met de pet naar gooit, ik ga er helemaal voor en zal dit tot de laatste dag doen.

Stel dat ik er uit geflikkerd zou worden, dan heb ik als ZZP'er in deze tijden misschien juist een voordeel toch om snel weer ander koeriers werk te vinden dan dat ik werkeloos thuis kom te zitten ?
Koerier (gekoeld transport) die bij ons spoedjes bezorgd staat voor +-65 cent / KM voor de deur (en DOT, 10% ongeveer). Dus 300KM en dan 250 euro lijkt mij heel krap. bijna onmogelijk.
Meike26woensdag 19 september 2012 @ 20:02
Dat is het ook eigenlijk wel, dat liet hij vanochtend ook weten dat ¤ 250,- bruto een hoofdprijs is die je in deze tijd niet hoeft te verwachten. Jaar of 5/6 geleden was dat veel aannemelijk.

Het is nu een paar uur later en ik denk dat ik er wel uit ben... Het gaat hem niet worden :N ;(

Zoals ik het ziekteverzuim al heb genoemd als een mogelijk risico, ook in mijn arbeidsverleden ben ik niet onbekend met dat fenomeen. Ik ben dus eigenlijk een te onbetrouwbare werknemer voor mijzelf om ZZP'er te worden.

Het is rot, ben er niet blij met deze constatering, maar het is de realiteit.

Dat bedoel ik dus met mijn impulsiviteit, ik heb nog wel eens meer van dit soort plannetjes :z
noutiedonderdag 20 september 2012 @ 10:10
Prima dat je er van afgestapt bent. Het is een uitknijpbranche. De hele dag autorijden gaat je na verloop van tijd ook tegenstaan. En omdat je op stukloon staat is de kans groot dat je per dag 1 a 1,5 uur onbetaald overwerkt. Je haalt je quotum niet binnen de tijd in het huidige verkeer.

Een karig uurloon en relatief veel risico, ik benijd de jongens niet.

Dan kan je beter bij de Mac gaan staan. Of beter, zoek iets wat niet iedereen al doet. Succes!
Kreatordonderdag 20 september 2012 @ 10:22
Je kunt toch ook gewoon chauffeur worden bij een bestaand bedrijf? Ik ken genoeg werkgevers die busjes hebben rondrijden voor bestellingen e.d. (groothandels die bezorgen bijvoorbeeld)
Dan heb je gewoon een vast contract, met een vaste baan en toch mag je de weg op.
CafeRokerdonderdag 20 september 2012 @ 18:09
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 20:02 schreef Meike26 het volgende:
Dat is het ook eigenlijk wel, dat liet hij vanochtend ook weten dat ¤ 250,- bruto een hoofdprijs is die je in deze tijd niet hoeft te verwachten. Jaar of 5/6 geleden was dat veel aannemelijk.

Het is nu een paar uur later en ik denk dat ik er wel uit ben... Het gaat hem niet worden :N ;(

Zoals ik het ziekteverzuim al heb genoemd als een mogelijk risico, ook in mijn arbeidsverleden ben ik niet onbekend met dat fenomeen. Ik ben dus eigenlijk een te onbetrouwbare werknemer voor mijzelf om ZZP'er te worden.

Het is rot, ben er niet blij met deze constatering, maar het is de realiteit.

Dat bedoel ik dus met mijn impulsiviteit, ik heb nog wel eens meer van dit soort plannetjes :z
waarom ga je niet in de, ehm, tja. "begrafenislogistiek"? Slepen met lijken. Dat betaalt een stuk beter. En je mag ook lekker autorijden in de tijd van de baas. en gegarandeerd een goede airco en geen kletsende passagiers

Nu is het maar een voorbeeld, maar je lijkt het een beetje in de hoek te zoeken van baantjes die niet echt lastig zijn, niet vervelend of misschien zelfs leuk zijn om te doen en ook nauwelijks specifieke vaardigheden of opleiding vereisen. Tja. Die betalen stuk voor stuk slecht omdat je ze door iedere idioot kunt laten doen.

Zoek dus iets dat een van deze elementen er niet in heeft zitten.
Ferdonderdag 20 september 2012 @ 18:22
Mijn ervaring is dat bijna alle banen waarin veel gereden wordt langzaam aan het uithollen zijn. Toen ik ooit begon als computer monteur was het een goede baan met knappe leasebak, toen ik het een paar jaar later tijd vond om te vertrekken werd mijn werk gedaan door schoolverlaters en ex vakkevullers met een bestelwagen.

En zo zie ik het in meer sectoren. Blijkbaar wordt de tijd op de weg gezien als niets doen en iemand veel betalen die de helft van de tijd een auto bestuurt is in hun ogen zonde.

Als je echt iets in de buitendienst wil doen, moet je op zoek naar een kunstje dat niet zomaar iedereen kan en waarvoor je wel veel moet rijden.
ikjijallebeidonderdag 20 september 2012 @ 18:47
Ts denk goed na over deze keuze. Ik zou me eerst eens goed inlezen in alle aspecten die hiermee gepaard gaan, voornamelijk dingen als belasting en ook niet geheel onbelangrijk, werkloosheid.

als ZZP'er kan je er makkelijk worden uitgetrapt (als ze je niet meer nodig hebben) en je hebt geen recht op WW. Dit zorgt weer voor extra verzerkeringen (= extra kosten).

ZZP'ers zijn voornamelijk (althans voor zover ik ze ken) ervaren mensen die al geruime tijd in loondienst hebben gewerkt en de fijne kneepjes van het vak al onder de knie hebben.

Ik zou allereerst maar eens naar jouw totale financiële plaatje kijken; woon je alleen, heb je kinderen, blablabla. Wellicht dat je het thuiszitten helemaal zat bent, maar een beetje zekerheid is wellicht handig voor je i.p.v. het "diepe" in te duiken als je hier nog helemaal geen ervaring mee en kennis van hebt.

Ik zou hier iig mijn vraagtekens bij zetten (weet ook niet zo veel van jouw branche ook trouwens, dat speelt ook wel degelijk mee).
ikjijallebeidonderdag 20 september 2012 @ 18:55
Oh ik heb het topic doorgelezen, mijn post is dus "overbodig". Verstandig TS, er komt nog best veel bij kijken en ik ben van mening dat je niet zo 1,2,3 even snel zzp'er kan worden. Volgens mij ben je ook nog vrij jong als ik zo je posts door lees.
quo_donderdag 20 september 2012 @ 22:35
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 20:02 schreef Meike26 het volgende:

Het is nu een paar uur later en ik denk dat ik er wel uit ben... Het gaat hem niet worden :N ;(

Maar heb je nou ook daadwerkelijk vernomen hoe de vergoeding in elkaar steekt en hoe hoog deze is?
Meike26vrijdag 21 september 2012 @ 11:33
Om eerlijk te zijn... nee !

Ik ben allereerst op zoek gegaan of het ZZP'en in het algemeen wel iets voor mij zou zijn. Gezien mijn non-zakelijke instinct, arbeidsverleden en zelfkennis ben ik er wel achter gekomen dat het zelfstandig worden voor mij, tegen welke vergoeding dan ook, een te hoog risico zou vormen.
Zeker wat betreft ziektedagen, zonder opdrachten te komen zitten en vakanties en daarnaast dus de financiële order afhandeling is het voor mij niet verstandig om te gaan ZZP'en. Hiervoor had ik ook een boekhouder in kunnen huren, maar op basis van deze feiten kon ik vóórdat er een berekening gemaakt zou kunnen worden al wijzer geworden en deze beslissing genomen. Misschien is dit over een jaar of 2/3 wel anders, maar nu zeker niet.
loqdawqvrijdag 21 september 2012 @ 11:36
Plus wanneer je als ZZP er maar 1 klant hebt, zien ze dat als een verkapte loondienst , als ik me niet vergis.
sangervrijdag 21 september 2012 @ 12:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 11:36 schreef loqdawq het volgende:
Plus wanneer je als ZZP er maar 1 klant hebt, zien ze dat als een verkapte loondienst , als ik me niet vergis.
Als dat structureel is wel ja :)
Burritovrijdag 21 september 2012 @ 13:15
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 21:17 schreef Me_Wesley het volgende:
Zembla had er een goede repo over, pakketdienst als zzp bij PostNL. Zoek die even op voor je begint.
http://zembla.vara.nl/Afl(...)3dafdf06a1f8808fcf79

wow -O-
Meike26vrijdag 21 september 2012 @ 14:42
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 11:36 schreef loqdawq het volgende:
Plus wanneer je als ZZP er maar 1 klant hebt, zien ze dat als een verkapte loondienst , als ik me niet vergis.
Zoals ik al eerder had aangegeven in het topic, had ik het echt niet bij 1 opdrachtgever gelaten, deze werkgever was alleen de aanzet om eventueel ZZP'er te worden. Je mag inderdaad niet méér dan 70% op jaar basis voor één en de zelfde werkgever rijden en word er zelfs bij enkel 2 werkgevers ook geadviseerd om meerdere opdrachtgevers te vinden.
CafeRokervrijdag 21 september 2012 @ 15:36
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 14:42 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder had aangegeven in het topic, had ik het echt niet bij 1 opdrachtgever gelaten, deze werkgever was alleen de aanzet om eventueel ZZP'er te worden. Je mag inderdaad niet méér dan 70% op jaar basis voor één en de zelfde werkgever rijden en word er zelfs bij enkel 2 werkgevers ook geadviseerd om meerdere opdrachtgevers te vinden.
Hoe lang moet je nog voor je dat diploma als transportplanner hebt?
Meike26vrijdag 21 september 2012 @ 16:36
Een maand of 4/5 gok ik zo, kan ook nog wel wat langer duren als ik straks werk (FT) gevonden heb.

Dat was voor mij gen struikelblok, als ik wel dat zakelijke instinct had gehad en wel was begonnen als ZZP'er, dan had mij dit ook in de toekomst zeker geholpen ipv dat het zonde van een studie geweest zou zijn.
eightzaterdag 22 september 2012 @ 15:54
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 20:02 schreef Meike26 het volgende:
Dat is het ook eigenlijk wel, dat liet hij vanochtend ook weten dat ¤ 250,- bruto een hoofdprijs is die je in deze tijd niet hoeft te verwachten. Jaar of 5/6 geleden was dat veel aannemelijk.

Het is nu een paar uur later en ik denk dat ik er wel uit ben... Het gaat hem niet worden :N ;(

Zoals ik het ziekteverzuim al heb genoemd als een mogelijk risico, ook in mijn arbeidsverleden ben ik niet onbekend met dat fenomeen. Ik ben dus eigenlijk een te onbetrouwbare werknemer voor mijzelf om ZZP'er te worden.

Het is rot, ben er niet blij met deze constatering, maar het is de realiteit.

Dat bedoel ik dus met mijn impulsiviteit, ik heb nog wel eens meer van dit soort plannetjes :z
Knappe beslissing aangezien je wel graag wilde.
Zelfs al zou je 250 euro per dag verdienen dan nog hou je onder de streep nog weinig over.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 11:36 schreef loqdawq het volgende:
Plus wanneer je als ZZP er maar 1 klant hebt, zien ze dat als een verkapte loondienst , als ik me niet vergis.
Klopt. Alleen als je opdrachtgever postnl heet maken onze corrupte ambtenaren een uitzondering: http://madbello.nl/67768/(...)n-met-postnl-en-tnt/
quo_zaterdag 29 september 2012 @ 12:12
Van telegraaf.nl:

quote:
za 29 sep 2012, 10:50
|

Pakketbezorgers de klos
RIJSWIJK - Pakketbezorgers voelen zich de dupe van het succes van webwinkels. De tarieven gaan steeds meer omlaag, waardoor de bezorgers in het nauw komen. Dat schrijft de Volkskrant zaterdag, op basis van gesprekken met koeriers, van wie sommige in financiële problemen zijn gekomen.

PostNL, dat de bezorging van pakketten deels uitbesteedt, zou het de bezorgers moeilijk maken door te verlangen dat ze sneller werken en meer ritten maken. Als bewoners tot twee keer toe niet thuis zijn, moet de koerier het pakje naar het postkantoor brengen en krijgt hij geen geld.

Een bezorger vertelt in de krant dat hij op een gemiddelde dag minder dan 2,5 minuut per adres heeft. Zijn autogordel doet hij nooit om, dat scheelt weer tijd.
bron http://www.telegraaf.nl/b(...)rgers_de_klos__.html
Wokkelzaterdag 29 september 2012 @ 12:16
quote:
2s.gif Op woensdag 19 september 2012 15:09 schreef kovenant het volgende:
als zzper kan je ook in kleine ondernemers voordeel vallen eerste 3 jaar , per kwartaal tot 1800 bruto is btw vrij,
alleen wel inkomstenbelasting erover betalen.
De KOR (wat jij kleine ondernemers voordeel noemt) is per jaar, niet per kwartaal.
beertenzondag 30 september 2012 @ 11:46
http://www.volkskrant.nl/(...)en-door-PostNL.dhtml