nu lees je niet goedquote:Op donderdag 20 september 2012 02:03 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Nu is het downloaden toch ineens weer diefstal? Net was het nog "maar [op enige manier opnemen] is toch niemand op tegen??" 'Het gaat mij om het verspreiden'.
je zoveelste zwaktebod in deze 'discussie'quote:[..]
En ik vind dit persoonlijk verkrachting, van de wet weliswaar, maar verkrachting is en blijft verkrachting.
Hoe jij iets kwalificeert binnen de Nederlandse strafwet, zegt meer over je kennisniveau van de bepalingen in kwestie dan over het "delict" dat je kwalificeert.
Ik lees prima. Jij noemt hierboven het downloaden 'afstelen' en het verspreiden "helen". Nu draai je het weer om.quote:
Dat klopt - dit noemen ze verspreiden.quote:als jij een CD koopt en die muziek upload naar het internet omdat jij graag informatie wil verspreiden ofzoiets stoms dan ben jij die muziek aan het verspreiden of niet?
En dat is idioot. Je kunt het net zo goed trouwen noemen of ontucht of doodslag. Ook allemaal mooie wettelijke termen. Waar zit bijvoorbeeld het oogmerk van wederrechtelijke toeëigening, als ik iets upload?quote:daar heb ik problemen mee, dat noem ik diefstal
Als het uploaden diefstal zou zijn had je inderdaad een punt.quote:dan mag je het downloaden ervan van mij heling noemen
En weer zijn we het een keer eens. Een discussie is dit inderdaad amper te noemen.quote:je zoveelste zwaktebod in deze 'discussie'
nee het uploaden noem ik 'afstelen'quote:Op donderdag 20 september 2012 02:17 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Ik lees prima. Jij noemt hierboven het downloaden 'afstelen' en het verspreiden "helen". Nu draai je het weer om.
Zo schrijf je het niet, you know.quote:Op donderdag 20 september 2012 02:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee het uploaden noem ik 'afstelen'
het staat op een cd, iemand koopt die cd, ripped die cd (term komt ergens vandaan you know)
Diefstal:quote:en zet de inhoud vervolgens op internet zodat iedereen er mee aan de haal kan
Maar ja, het gaat niet om diefstal, maar wat jij in jouw fantasie diefstal vindt. Vuile verkrachter (klopt ongeveer net zo).quote:Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Weer zo eloquent en overtuigend verwoord. Petje af.quote:je las het echt niet goed
quote:Op donderdag 20 september 2012 02:29 schreef sp3c het volgende:
maar ik ben er wel klaar mee, je toon staat me niet aan
je bent gewoon te krenterig om voor je muziek te betalen
Je moet eens een wat minder grote broek aantrekken als je zoveel onzin uitkraamt.quote:Op woensdag 19 september 2012 23:08 schreef Dr_Strangelove het volgende:
3) In het verkeer gaat het om overtredingen. Bij downloaden gaat het om misdrijven.
Ik vind dat dus wel en dat zullen de meeste mensen vinden.quote:Op woensdag 19 september 2012 23:55 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Oh, eens even teruglezen:
[..]
Gewoon precies wat ik zeg dus. Jij vindt schending van een eigendomsrecht in essentie hetzelfde als diefstal. Joyriden is een schending van het eigendomsrecht maar is niet in essentie hetzelfde als diefstal.
Downloaden is alleen legaal als het zonder commercieel bedoelingen én voor eigen gebruik gebeurt.quote:Op donderdag 20 september 2012 09:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je moet eens een wat minder grote broek aantrekken als je zoveel onzin uitkraamt.
Downloaden is momenteel legaal in NL, dus er kan nog niet eens een keuze zijn gemaakt of het een misdrijf of een overtreding wordt in NL, waarbij ik overigens aanteken dat overtreding vele malen logischer is.
Maar nu gaat het je dus om het handhaven van niet bestaande wetgeving, van dingen waar we net zo "bewust" voor gekozen hebben, maar die je zelf graag in je dromen gewijzigd ziet?quote:Overigens mag je van mij een discussie voeren over de wenselijkheid van auteursrechten, maar zo lang als we ze hebben moet je ze ook handhaven. Anders kun je ze beter afschaffen.
Momenteel hebben we bewust gekozen voor auteursrechten. Dus handhaven graag.
Sorry dat ik ontopic wil blijven...quote:Op donderdag 20 september 2012 10:18 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Downloaden is alleen legaal als het zonder commercieel bedoelingen én voor eigen gebruik gebeurt.
Je moet eens wat minder invullen.quote:En we hadden het over de huidige stand van wetgeving in Nederland en de handhaving ervan. Omdat je geheugen niet zo best lijkt, citeer ik maar even van pagina 1:
[..]
Maar nu gaat het je dus om het handhaven van niet bestaande wetgeving, van dingen waar we net zo "bewust" voor gekozen hebben, maar die je zelf graag in je dromen gewijzigd ziet?![]()
Het probleem van je standpunt is trouwens dat het niet realistisch te noemen is. Je zult downloaden voor eigen gebruik wel een misdrijf moeten "maken" als je en dergelijke strafbepaling invoert. Dat heeft te maken met het systeem van strafvordering in Nederland. Je mag bijvoorbeeld alleen gegevens bij een ISP vorderen als er sprake is van een misdrijf. Zie artikel 126na Sv.
Maar goed, dat veranderen we er dan ook maar bij, niet?
Dat mag je vinden, maar toch blijft het een logische beginnersfout om te stellen dat diefstal een schending van het eigendomsrecht is en dat "dus" iedere schending van het eigendomsrecht in essentie hetzelfde is als diefstal.quote:Op donderdag 20 september 2012 09:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind dat dus wel en dat zullen de meeste mensen vinden.
Nu gebruik je één voorbeeld van joyriding. Daarmee maak je weer precies dezelfde logische als-dan beginnersfout als hiervoor. Zelfs ezels schijnen een steen de tweede keer te kunnen ontwijken.quote:Als jij bij de politie komt om aangifte te doen van diefstal van jouw auto en daar wordt verteld dat ze hem teruggevonden hebben en het bleek om joyriding te gaan... dan heb jij niet zoiets van "o, dan is het goed". Nee, sterker nog: in essentie voelt dat als exact hetzelfde.
Voor veel mensen voelt iets aan als diefstal als de actie van een ander ze geld kost. Dat zien ze als diefstal van dat geld. Die gedachte kan ik begrijpen, maar correct is het niet. Veel mensen zien een prijsverhoging van een consumptie in de horeca, of het verhogen van het parkeertarief bijvoorbeeld als "pure diefstal". Dat is prima, maar geen basis voor een normale discussie over wat diefstal inhoudt.quote:De essentie is dus dat het eigendomsrecht geschonden wordt.
We hadden het niet over de handhaving van het huidige auteursrecht?quote:Op donderdag 20 september 2012 10:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Sorry dat ik ontopic wil blijven...
Je moet eens wat meer downloaden.quote:Je moet eens wat minder invullen.
Dat jij mijn en dijn graag op één hoop gooit was mij inmiddels duidelijk, maar daar zit dus de essentie van ons meningsverschil.quote:Op donderdag 20 september 2012 10:39 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Dat mag je vinden, maar toch blijft het een logische beginnersfout om te stellen dat diefstal een schending van het eigendomsrecht is en dat "dus" iedere schending van het eigendomsrecht in essentie hetzelfde is als diefstal.
[..]
Nu gebruik je één voorbeeld van joyriding. Daarmee maak je weer precies dezelfde logische als-dan beginnersfout als hiervoor. Zelfs ezels schijnen een steen de tweede keer te kunnen ontwijken.
Maar goed, als een zoon de auto van zijn vader een uurtje "leent" terwijl deze aan het slapen is en gewoon weer terugzet op zijn plaats, is er dan ook sprake van diefstal van die auto geweest voor jouw gevoel?
[..]
Voor veel mensen voelt iets aan als diefstal als de actie van een ander ze geld kost. Dat zien ze als diefstal van dat geld. Die gedachte kan ik begrijpen, maar correct is het niet. Veel mensen zien een prijsverhoging van een consumptie in de horeca, of het verhogen van het parkeertarief bijvoorbeeld als "pure diefstal". Dat is prima, maar geen basis voor een normale discussie over wat diefstal inhoudt.
Dat een vrije download een artiest verlies kan opleveren, werkt in mijn ogen min of meer hetzelfde. Doordat dit de maker geld kost voelt het wellicht voor sommigen aan als "pure diefstal". Maar ja, dat maakt het nog geen diefstal. De maker van een liedje houdt precies dat in eigendom dat hij gemaakt heeft - de economische waarde van dat idee is door de toegenomen mobiliteit van ideeën alleen aan verandering onderhevig.
Ik moet helemaal niets.quote:Op donderdag 20 september 2012 10:47 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Je moet eens wat meer downloaden.
En weer een logische fout.quote:Op donderdag 20 september 2012 10:54 schreef DS4 het volgende:
Jij vindt het kennelijk niet zo erg als ik morgen jou auto leen als ik hem maar weer netjes terug plaats,
En dus is het diefstal?quote:als ik jou betrap dat je probeert om een van mijn auto's te gebruiken (al is het maar om te proefzitten), dan krijg je van mij een draai om je oren.
Doe je dit nu opzettelijk, of ben je echt zo dom als het achterend van een varken dat het onmogelijk voor je blijft om in te zien dat ik helemaal niet heb gezegd dat het diefstal is?quote:Op donderdag 20 september 2012 11:06 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
En weer een logische fout.
Ik vind het morgen heel erg als jij een familielid van mij verkracht, maar dat maakt het nog geen moord.
Dat joyriden geen diefstal van een auto is, wil niet zeggen dat het "niet zo erg is" is om mijn auto een uurtje ongevraagd te lenen. Overigens doe ik dan nog aangifte van diefstal, maar niet van de auto maar van de benzine, maar dat terzijde.
Een uurtje mijn auto lenen is een ingrijpende beperking op mijn eigendomsrecht, maar het is zeker geen diefstal van die auto te noemen. Je zet jezelf voor paal door vast te houden aan extreem elementaire logische fouten. Enige geluk is dat er maar weinig mensen zijn die dit topic nog zullen volgen.
[..]
En dus is het diefstal?
En weer een logische fout. Een vals dilemma.quote:Op donderdag 20 september 2012 11:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Doe je dit nu opzettelijk, of ben je echt zo dom als het achterend van een varken dat het onmogelijk voor je blijft om in te zien dat ik helemaal niet heb gezegd dat het diefstal is?
Als je stelt dat iets "in essentie" hetzelfde is als diefstal omdat het in beide gevallen om schending van het eigendomsrecht gaat, dan beweer je toch echt dat dat iets (in essentie) hetzelfde is als diefstal.quote:Op woensdag 19 september 2012 23:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is schending van een eigendomsrecht en dus in essentie hetzelfde [als diefstal].
quote:Op donderdag 20 september 2012 14:04 schreef DS4 het volgende:
Denk je nou werkelijk dat je ook maar een beetje overtuigend overkomt?
quote:
Als je er geen verstand van hebt, krijg je slechte wetten. Daar is je "gelijk"quote:Opvallend is dat de bèta's in de Kamer slechts een splinterpartij vormen: het zijn er maar 4 (waarvan de twee bekendste microbioloog Ronald Plasterk en kernfysicus Diederik Samsom).
Zoals ik al zei gaat het meer om de richting. Het is inderdaad niet zo dat morgen het auteursrecht ineens enorm beperkt gaat worden.quote:Op donderdag 20 september 2012 15:18 schreef DS4 het volgende:
Wat knap van je, maar verder merk ik fijntjes op dat jullie vooral geen gelijk krijgen. En dan heb ik het niet over hier op het forum, maar daar waar het er toe doet: irl.
Denk je werkelijk dat je in staat bent om dat te beoordelen? Ik denk dat ik redelijk overtuigend kan overkomen op mensen die er een beetje verstand van hebben. Ik heb namelijk wel eens wat over deze materie geschreven en dat werd ook redelijk ontvangen.quote:Op donderdag 20 september 2012 14:04 schreef DS4 het volgende:
Denk je nou werkelijk dat je ook maar een beetje overtuigend overkomt?
Ja. Dat zegt an sich niets overigens...quote:Op donderdag 20 september 2012 16:01 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Denk je werkelijk dat je in staat bent om dat te beoordelen?
Jouw bijdrage waren deels inderdaad zinnig (ik ben het er alleen niet mee eens, maar dat stelde ik vast: wij hebben primair een ander uitgangspunt en dat mag), maar deels sloegen ze de plank mis en net op dat punt zaten we...quote:Ik denk dat ik redelijk overtuigend kan overkomen op mensen die er een beetje verstand van hebben. Ik heb namelijk wel eens wat over deze materie geschreven en dat werd ook redelijk ontvangen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |