abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116820323
Mijn 10 jarige zusje is sinds een paar dagen elke avond aan het huilen.

Een aantal weken geleden aan het eind van de vakantie had ze het benauwd in de nacht.

Toen naar een dag/nacht ziekenhuis geweest, gekalmeerd helemaal fine.

Sinds een paar dagen voelt ze iets in haar rug zegt ze en ze kan er niet goed door ademen.

Gister avond naar dat ziekenhuis geweest, het was puur angst en gespannen spieren.

Vanochtend om 7 uur weer wakker gemaakt door een huilend zusje, ze denkt constant dat er iets mis is, ik heb uren(letterlijk uren) met haar gepraat. Het wil niet maar helpen.

Vanochtend had een andere dokter haar gekalmeerd, haar gecheckt, ze had niks en het was een hele aardige vrouw.

Nu begint ze weer te huilen.

Ze is echt bang dat ze dood kan gaan op elk moment, ze schreeuwde het uit eergisteren: IK WIL NIET DOOD ALSJEBLIEFT!

We zeggen constant dat er niks is maar ze huilt uren achtereen, nonstop.

Dit is ook heel erg voor mij moeder en ik, we worden constant wakker gehouden tot in de late uurtjes van de nacht en we kunnen niet elke dag naar een dokter gaan om haar gerust te stellen.

We weten echt niet meer wat we moeten doen.
  zaterdag 15 september 2012 @ 17:55:35 #2
354317 Meloewa
Geen zin meer in fok
pi_116820356
Kan er niemand bij haar slapen? is wel belangerijk.
Doei!
pi_116820374
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:55 schreef Meloewa het volgende:
Kan er niemand bij haar slapen? is wel belangerijk.
Ze slaapt al bij mijn moeder, helpt niks.
pi_116820405
Ben bang dat ze hypochondria heeft....het is niet normaal hoe veel angst ze heeft voor absoluut geen reden. Ik vroeg net of ze pijn had of dat er iets was, ze zegt dat ze het eng vindt dat er iets gaat gebeuren maar dat ze nu niets heeft.

En ja, ze gaat hier al voor naar een psycholoog.
  zaterdag 15 september 2012 @ 17:58:10 #5
354317 Meloewa
Geen zin meer in fok
pi_116820435
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:56 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Ze slaapt al bij mijn moeder, helpt niks.
Klinkt wel een beetje als de devil inside me ;( . Angststoornis kan ze inderdaad wel hebben.
Doei!
pi_116820471
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:58 schreef Meloewa het volgende:

[..]

Klinkt wel een beetje als de devil inside me ;( . Angststoornis kan ze inderdaad wel hebben.
Het erge is dat ze dit elke avond zal doen vanaf nu ben ik bang.

We gaan als familie toch finaal kapot dan. Geen slaap, geen rust.
pi_116820477
Benauwd zijn is heel eng. Wat ze ook weleens bij kinderen met astma doen is door een rietje heen ademen. Als dat namelijk nog ok lukt, dan weet je dat gewoon rustig ademen zonder rietje meer dan voldoende is. Misschien kan je het in dit geval ook gebruiken om haar te kalmeren en te laten merken dat ze nog voldoende adem heeft.

Een andere optie om te kijken of je van de huisarts een piekflow meter kan krijgen en die aan haar laten uitleggen. Die wordt gebruikt om te kijken of je voldoende blaaskracht hebt en dus als ondersteunend middel om te zien of extra medicijnen nodig zijn bij kinderen met astma.

Als ze al ondersteuning heeft voor haar angstklachten valt er verder weinig meer voor haar te doen. Wel ontzettende sneu voor haar (en jullie).
pi_116820489
kunnen de eerste tekenen zijn van schizofrenie.

Of, hopelijk, een angststoornis, in het laatste geval met goeie hulp komt ze er een stuk sneller vanaf.

Veel cognitieve therapie.
  zaterdag 15 september 2012 @ 18:01:35 #9
354317 Meloewa
Geen zin meer in fok
pi_116820529
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:59 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Het erge is dat ze dit elke avond zal doen vanaf nu ben ik bang.

We gaan als familie toch finaal kapot dan. Geen slaap, geen rust.
Wel raar dat het ineens opkomt, mischien een rare nachtmerrie gehad.
Doei!
pi_116820565
ik zou naar de huisarts gaan
pi_116820587
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:59 schreef kahlie het volgende:
Benauwd zijn is heel eng. Wat ze ook weleens bij kinderen met astma doen is door een rietje heen ademen. Als dat namelijk nog ok lukt, dan weet je dat gewoon rustig ademen zonder rietje meer dan voldoende is. Misschien kan je het in dit geval ook gebruiken om haar te kalmeren en te laten merken dat ze nog voldoende adem heeft.

Een andere optie om te kijken of je van de huisarts een piekflow meter kan krijgen en die aan haar laten uitleggen. Die wordt gebruikt om te kijken of je voldoende blaaskracht hebt en dus als ondersteunend middel om te zien of extra medicijnen nodig zijn bij kinderen met astma.

Als ze al ondersteuning heeft voor haar angstklachten valt er verder weinig meer voor haar te doen. Wel ontzettende sneu voor haar (en jullie).
Ja, dat was dus het eerste bezoek. Ze heeft geen astma iig.

Bij het eerste bezoek hadden ze uitgelegd aan haar wat hyperventileren was etc en hoe het komt, dat ze TE VEEL zuurstof binnenkrijgt.

Het helpt allemaal absoluut niks.
pi_116820593
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:02 schreef 16meter het volgende:
ik zou naar de huisarts gaan
Ja, 5 keer al nu.
pi_116820605
geef haar diazepam?
pi_116820631
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Of, hopelijk, een angststoornis, in het laatste geval met goeie hulp komt ze er een stuk sneller vanaf.

Nouuu, schizofrenie? Dan zou het eerder (eerst) een psychose zijn. En dat maakt je niet meteen schizofreen. Maar een psychose lijkt me wat overtrokken.

En buiten dat, het meisje is 10..
pi_116820641
Ik snap het ook niet, het is helemaal uit het niets.

Normaal is het een heel sociaal kind en vrolijk ook.
pi_116820643
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:03 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Ja, dat was dus het eerste bezoek. Ze heeft geen astma iig.

Bij het eerste bezoek hadden ze uitgelegd aan haar wat hyperventileren was etc en hoe het komt, dat ze TE VEEL zuurstof binnenkrijgt.

Het helpt allemaal absoluut niks.
Hmmm... dat is jammer. Zelfs als je geen astma hebt, kalmeren veel kinderen als ze merken dat ze gewoon in de 'groene zone' zitten. Dat het dus wel meevalt. Hyperventileren is ook zeer vervelend.
pi_116821170
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:57 schreef Skillstorm het volgende:
Ben bang dat ze hypochondria heeft....het is niet normaal hoe veel angst ze heeft voor absoluut geen reden. Ik vroeg net of ze pijn had of dat er iets was, ze zegt dat ze het eng vindt dat er iets gaat gebeuren maar dat ze nu niets heeft.

En ja, ze gaat hier al voor naar een psycholoog.
Dan denk ik dat er niet veel is wat je kunt doen, behalve haar geruststellen.
pi_116821202
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:25 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dan denk ik dat er niet veel is wat je kunt doen, behalve haar geruststellen.
Elke dag, de hele dag?

Dan houden we toch geen leven meer over. ;(
pi_116821227
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:05 schreef Skillstorm het volgende:
Ik snap het ook niet, het is helemaal uit het niets.

Normaal is het een heel sociaal kind en vrolijk ook.
Als ze zich een keer benauwd heeft gevoeld kan dat daarna genoeg reden zijn om angstig te blijven, als je er gevoelig voor bent. Maar is ze echt bang om dood te gaan doordat ze bang is dat haar wat mankeert, of denkt ze gewoon te veel na over de dood?
pi_116821264
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:26 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Als ze zich een keer benauwd heeft gevoeld kan dat daarna genoeg reden zijn om angstig te blijven, als je er gevoelig voor bent. Maar is ze echt bang om dood te gaan doordat ze bang is dat haar wat mankeert, of denkt ze gewoon te veel na over de dood?
Dat eerste.
Ze is bang dat ze dood gaat in haar slaap zegt ze ook.
pi_116821266
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:26 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Elke dag, de hele dag?

Dan houden we toch geen leven meer over. ;(
Dan zal ze uiteindelijk wel medicatie krijgen, denk je niet? Als niks helpt.
pi_116821334
misschien heeft ze intensievere therapie nodig? heb je al contact gehad met haar therapeut sinds die 'aanval'?
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_116821456
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:27 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Dat eerste.
Ze is bang dat ze dood gaat in haar slaap zegt ze ook.
Oww wat zielig...
Waarom is ze dan bang om dood te gaan in haar slaap? Heeft ze nachtmerries gehad? Of misschien iets engs gezien op tv of zo? Kinderen kunnen zich daar heel lang druk over maken.
pi_116821486
Kunnen we iemand bellen? NU? Ze is finaal aan het flippen, rent naar de deur om naar de dokter te gaan, we moeten haar tegenhouden.

Ze zegt allemaal rare dingen: Ik ga dood, misschien is dat wel lekker, misschien word ik wel een geest! (en dat zegt ze met een verbaasd gezicht niet een verdrietig gezicht) Ze laat zich vervolgens door haar benen zakken en zegt: zie je ik ga dood
pi_116821562
Ze schreeuwt nu: ik kan het niet meer, ik ga dood.

En dit dan constant.

Is er niet iemand die we kunnen bellen met spoed?
pi_116821588
Eerstehulp?

Ik zou er eerst een klap op d'r gezicht geven, volgens mij stelt ze zich gigantisch aan.
pi_116821592
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:35 schreef Skillstorm het volgende:
Kunnen we iemand bellen? NU? Ze is finaal aan het flippen, rent naar de deur om naar de dokter te gaan, we moeten haar tegenhouden.

Ze zegt allemaal rare dingen: Ik ga dood, misschien is dat wel lekker, misschien word ik wel een geest! (en dat zegt ze met een verbaasd gezicht niet een verdrietig gezicht) Ze laat zich vervolgens door haar benen zakken en zegt: zie je ik ga dood
er is vast wel een soort crisisopvang/lijn
probeer de huisartsen post of het ziekenhuis
die kunnen je anders ook doorverwijzen
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_116821601
misschien zit hier iets voor je tussen
http://www.dwangindezorg.(...)-vragen-stellen-over
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_116821696
quote:

Hier is iets meer aan de hand crisisdienst?
pi_116821703
quote:

Crisisdienst!
pi_116821767
Naar huisarts doorlaten verwijzen naar Jeugdriagg...
pi_116821810
misschien ff de priester langs laten komen
pi_116821949
Kan ze niet een week lang pillen krijgen die een rustgevende werking hebben? Als ze een weekje gedrogeerd gaat slapen voelt ze zich na die week wel normaal misschien met de gedachte ik ben al heel de week niet bang geweest :s)
pi_116822029
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

:')
  zaterdag 15 september 2012 @ 18:57:18 #35
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_116822124
Wat vreselijk voor je zusje en voor jullie! Het klinkt wel heel eng en ik zou toch maar weer de HAP bellen, wellicht kunnen zij de crisisdienst voor jullie inschakelen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_116822167
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:53 schreef Charcot het volgende:

[..]

:')
Had ook even zo'n gevoel van... :')
  zaterdag 15 september 2012 @ 19:02:07 #37
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_116822284
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:39 schreef Gutz het volgende:
Eerstehulp?

Ik zou er eerst een klap op d'r gezicht geven, volgens mij stelt ze zich gigantisch aan.
Hoe raar dit onderste ook lijkt misschien... maar duidelijk maken dat er niks aan de hand is en ze normaal moet doen een keertje.. Bedoel niet als in uren praten tegen haar maar beetje fermer. Ze kan ook extra bang worden als je er niet fel tegenin gaat omdat dat eerder een bevestiging is van ow wat is ze zielig en misschien is er wel wat aan de hand (zo kan zij dat zien). Maar goed klap in het gezicht is weer wat tricky dan, maar bedoel beetje terugbrengen naar de realiteit kan geen kwaad.
we dan
pi_116822325
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:02 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Hoe raar dit onderste ook lijkt misschien... maar duidelijk maken dat er niks aan de hand is en ze normaal moet doen een keertje.. Bedoel niet als in uren praten tegen haar maar beetje fermer. Ze kan ook extra bang worden als je er niet fel tegenin gaat omdat dat eerder een bevestiging is van ow wat is ze zielig en misschien is er wel wat aan de hand (zo kan zij dat zien). Maar goed klap in het gezicht is weer wat tricky dan, maar bedoel beetje terugbrengen naar de realiteit kan geen kwaad.
Ik heb een afspraak gemaakt en dan kijken ze straks of ze doorgestuurd kan worden naar het jongerenRiagg.

Ik heb al heel vaak ferm met haar gepraat, hele wijze woorden vaak.

Maar niks helpt, ze huilt gewoon verder.
  zaterdag 15 september 2012 @ 19:04:40 #39
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_116822361
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:03 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Ik heb een afspraak gemaakt en dan kijken ze straks of ze doorgestuurd kan worden naar het jongerenRiagg.

Oke nou ja dan zou ik het ook niet meer weten. Niet dat mijn hulp nou even zo goed was maar dit was het enige wat ik kon bedenken wat zou helpen. Hopelijk loopt het straks allemaal wat snel dan. Goed dat de afspraak er is
we dan
pi_116822380
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:03 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Veel succes! Hopelijk kan iemand haar helpen
hoe laat heb je de afspraak?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_116822387
En mijn moeder is uiteraard gewoon weer in denial.

Ze is nu een beetje kalmer gelukkig.
pi_116822392
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:05 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

Veel succes! Hopelijk kan iemand haar helpen
hoe laat heb je de afspraak?
20:20
pi_116822466
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:05 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

20:20
Oh goed dat je zo 'snel' terecht kunt
nogmaals veel succes!
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  zaterdag 15 september 2012 @ 19:08:50 #44
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_116822520
quote:
13s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:05 schreef Skillstorm het volgende:
En mijn moeder is uiteraard gewoon weer in denial.

Ze is nu een beetje kalmer gelukkig.
Als in ze kan niet met de situatie omgaan en doet daarom alsof er niks aan de hand is met haar of?
we dan
pi_116822594
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:08 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Als in ze kan niet met de situatie omgaan en doet daarom alsof er niks aan de hand is met haar of?
Nee, ze zegt dingen van: het is een fase ofzo, het gaat wel over.

Maar ze wil niet acknowledgen dat er iets mis kan zijn psychisch.
pi_116822667
Is dit zomaar opeens begonnen?
Iets gebeurd op school of buiten misschien wat voor haar iets heel groots is?

Op de momenten dat ze een aanval heeft proberen haar af te leiden, gewoon hand vast pakken, met rustige stem praten over mooie dingen, misschien iets fijns wat jullie samen hebben gedaan..
En dan op momenten dat het niet zo heftig is proberen te vragen wat er gebeurd is waar ze zo bang voor is?

Verder goed dat er een arts ingeschakeld is, heel veel sterkte ermee.
Het meiske is nog maar 10, heeft nog een heel leven te gaan, ik hoop dat er echte hulp komt en dat ze er niet de rest van haar leven mee blijft zitten.
  zaterdag 15 september 2012 @ 19:15:16 #47
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_116822746
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:10 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Nee, ze zegt dingen van: het is een fase ofzo, het gaat wel over.

Maar ze wil niet acknowledgen dat er iets mis kan zijn psychisch.
Ow zo dat is wel klote ja. Nou ja als ze met de neus op de feiten wordt gedrukt gelooft ze het misschien wel en dan is er nog genoeg levenstijd om er wel juist naar te kijken. Maar ja wel beetje nasty zoiets ja
we dan
pi_116822823
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:04 schreef 16meter het volgende:
geef haar diazepam?
ja joh koop je zo in de supermarkt 8)7
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_116822840
Ik hoop een beetje dat het "gewoon" iets is waar ze heel erg van geschrokken is en nog niet over heeft kunnen praten, dat kan veel doen met een kind.

Hou je ons op de hoogte?
pi_116822915
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:18 schreef MarMar het volgende:
Ik hoop een beetje dat het "gewoon" iets is waar ze heel erg van geschrokken is en nog niet over heeft kunnen praten, dat kan veel doen met een kind.

Hou je ons op de hoogte?
Ja, zal het proberen.

Zo lang niet uit geweest, ga ik vanavond weer en dan heb ik dit...
pi_116822933
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:02 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Hoeze klap in t gezicht tricky? Kom op zeg al dat gemiet tegenwoordig. Alsof een kind van 10 het allemaal doorheeft / begrijpt wat die vreemde vrouw van het Riagg zegt. Gevolg: Kind nog meer in de stress, hatsekidee nog een therapietje eroverheen "we praten het er wel uit". Come on...
pi_116823109
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:21 schreef Gutz het volgende:

[..]

Hoeze klap in t gezicht tricky? Kom op zeg al dat gemiet tegenwoordig. Alsof een kind van 10 het allemaal doorheeft / begrijpt wat die vreemde vrouw van het Riagg zegt. Gevolg: Kind nog meer in de stress, hatsekidee nog een therapietje eroverheen "we praten het er wel uit". Come on...
tricky omdat je niet weet wat er aan de hand is
als er iets ergs psychisch aan de hand is maakt een klap haar alleen wantrouwend en misschien banger
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  zaterdag 15 september 2012 @ 19:26:00 #53
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_116823116
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:21 schreef Gutz het volgende:

[..]

Nou ja net als je op moet passen met bepaalde drugs in bepaalde gemoedstoestanden (versterking negatieve emoties) zo kan zo'n kindje misschien ook raarder worden door een klap in zo'n situatie... ik weet dat gewoon niet of het uberhaupt helpt en of het misschien het erger maakt..
we dan
  zaterdag 15 september 2012 @ 19:35:42 #54
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116823484
http://www.webmd.com/anxi(...)d-depression-anxiety

Hopelijk kan de crisisdienst er iets mee
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 15 september 2012 @ 19:37:07 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_116823532
Waarom denkt ze eigenlijk dat ze dood gaat?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_116823556
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom denkt ze eigenlijk dat ze dood gaat?
Ze zegt dat ze steeds geen adem kan halen, ik denk daardoor.

Maar ze kan prima ademhalen.
  zaterdag 15 september 2012 @ 19:39:23 #57
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_116823618
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:37 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Vraag het haar eens.
quote:
Wordt er bij jullie thuis gerookt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_116823650
quote:

[..]

word ff heel boos en zeg dat ze zich niet moet aanstellen (geen geweld natuurlijk)
pi_116823678
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vraag het haar eens.

[..]

Wordt er bij jullie thuis gerookt?
Nope, niemand rookt, en ze heeft geen astma.

Daarbij staan ramen heel vaak open.
pi_116823685
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:40 schreef wuuht het volgende:

[..]

word ff heel boos en zeg dat ze zich niet moet aanstellen (geen geweld natuurlijk)
Al gedaan, gaat ze alleen maar nog harder huilen, of het helpt heel even en dan is het weer huilen geblazen.
pi_116823743
quote:

[..]

je zegt dat ze hyperventileert.. Die klachten kunnen best hevig zijn , waardoor Mensen die hyperventileren vaak op zo een moment denken dat ze dood gaan. En doordat ze dat denken worden de klachten erger. Dus haar gedrag zou hierdoor kunnen komen. Je hebt trouwens bepaalde afemhalingstechnieken om hyperventilatie onder controle te krijgen.
pi_116823778
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:43 schreef madeliefff het volgende:

[..]

je zegt dat ze hyperventileert.. Die klachten kunnen best hevig zijn , waardoor Mensen die hyperventileren vaak op zo een moment denken dat ze dood gaan. En doordat ze dat denken worden de klachten erger. Dus haar gedrag zou hierdoor kunnen komen. Je hebt trouwens bepaalde afemhalingstechnieken om hyperventilatie onder controle te krijgen.
Die weet ze al, ze heeft ook net in een zakje geademd. Ze weet dat allemaal al en wij ook.
pi_116823940
O ok, ik dacht dat je daaraan twijfelde vandaar. En helpen die oefeningen dan niet op t moment dat ze die aanvallen krijgt?
pi_116823991
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:48 schreef madeliefff het volgende:
O ok, ik dacht dat je daaraan twijfelde vandaar. En helpen die oefeningen dan niet op t moment dat ze die aanvallen krijgt?
Het probleem is, ze hyperventileert niet eens, dan heeft het geen nut om dat te doen. :P
pi_116824118
Hoe bedoel je, ze zei toch dat ze t gevoel had niet te kunnen ademhalen enz?
pi_116824150
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:52 schreef madeliefff het volgende:
Hoe bedoel je, ze zei toch dat ze t gevoel had niet te kunnen ademhalen enz?
Ja, maar dat zegt ze de hele tijd. Toch is ze niet aan het hyperventileren.
pi_116824249
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:53 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Ja, maar dat zegt ze de hele tijd. Toch is ze niet aan het hyperventileren.
Heb je dan de rietje tip al geprobeerd. Laat haar maar voelen dat het prima kan.
Je moet toch iets proberen om haar rustiger te krijgen?
pi_116824299
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:55 schreef kahlie het volgende:

[..]

Heb je dan de rietje tip al geprobeerd. Laat haar maar voelen dat het prima kan.
Je moet toch iets proberen om haar rustiger te krijgen?
Mja, ze is nu weer rustig.
pi_116824343
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:56 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Mja, ze is nu weer rustig.
Ok. Das fijn. Gewoon heel rot dat ze zo angstig is en daardoor heel extreem reageerd. Het is ook vrij moeilijk om daar een oplossing voor te verzinnen. Ik hoop dat ze haar straks om 20.20 kunnen kalmeren.
pi_116824426
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:57 schreef kahlie het volgende:

[..]

Ok. Das fijn. Gewoon heel rot dat ze zo angstig is en daardoor heel extreem reageerd. Het is ook vrij moeilijk om daar een oplossing voor te verzinnen. Ik hoop dat ze haar straks om 20.20 kunnen kalmeren.
Tja, ik denk dat we zo vertrekken trouwens.

:W En bedankt voor de hulp mensen. ^O^
pi_116824575
Ok hoe weet je dat dan? En waar voelt ze dat dan precies? In de keel, op de borst ....? En heeft ze nog meer klachten? Hartkloppingen, duizeligheid ed? Er zijn 2 soorten hyperventilaties namelijk . De ene dat iemand buiten adem raakt en licht in t hoofd en t steeds heviger word en bij de ander soort is t meer een soort van hevige hartkloppingen die heel constant blijven en waarbij je vooral baat hebt bij ontspanningoefeningen of afleiding ipv ademen in een zakje. Als t niet een van deze soorten hyperventilatie is kan t ook gewoon hevige stress zijn of echt iets heel anders natuurlijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2012 20:03:07 ]
pi_116824858
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:40 schreef wuuht het volgende:

[..]

Als het een angststoornis is helpt dat echt niet hoor. :') En het is juist heel erg als je dierbaren op zo'n moment denken dat je je aanstelt. Aangezien ze al bij een psycholoog loopt is daar denk ik geen sprake van.
pi_116824952
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 20:08 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Als het een angststoornis is helpt dat echt niet hoor. :') Dat is zo'n beetje het ergste wat je op zo'n moment kan horen, dat je je aanstelt.
en als het dat niet is... juist dan helpt het wel
pi_116824956
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:58 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Sterkte. :)
pi_116825066
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:58 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Zou vragen naar iets wat kalmeert, dan krijgt de paniek minder (snel) de overhand en als stresshormoonniveau lager blijft kan ze ook beter denken omdat de cognitie dan beter werkt.

Het achterliggende bij zoiets is vaak de angst om de controle te verliezen uit angst voor iets wat dieper zit, iets wat verdrongen ligt de angst en paniek die ze nu heeft ligt daar als het ware overheen. Ze vecht met dr hoofd/gedachten tegen het gevoel en dat barst op een gegeven moment.

Wat voor hulp krijgt ze?
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_116825150
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 20:08 schreef -Strawberry- het volgende:
Als het een angststoornis is helpt dat echt niet hoor. :') En het is juist heel erg als je dierbaren op zo'n moment denken dat je je aanstelt. Aangezien ze al bij een psycholoog loopt is daar denk ik geen sprake van.
Precies, daarnaast is het ook gewoon ronduit wreed en harteloos om boos te worden op iemand omdat diegene angst heeft, die persoon lijdt al genoeg zonder gezeik van anderen daarbij.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_116835919
Ik heb chronische hyperventilatie dus ik heb heel vaak hyperventilatie aanvallen. Als ik weer eens een aanval heb ga ik een liedje zingen dat helpt meestal om mijn ademhaling weer normaal te krijgen en als dat niet werkt dan hou ik mijn adem zolang als ik kan in dat helpt ook erg goed.
'ik can not be held responsible for the things that come out of my mouth' (Jackie Burkhart)
pi_116836275
Misschien vindt ze het een geruststelling wanneer ze iets kan slikken tegen het gevoel

http://www.vitamins.nl/valeriaan.htm

maar daarnaast..

een kind van 10 hoort veel buiten te spelen, te ravotten (ja ook meisjes)
speelt ze vaak buiten?

ga met haar voetballen of doe haar op zwemmen
waterpolo

iets waarbij ze helemaal in op kan gaan

ze heeft nu klaarblijkelijk veel te veel opgekropte energie/stress

laat horen als je iets met deze info doet en of het beter gaat
pi_116836682
Ik zit net door te klikken op die site die ik je hier boven gegeven heb en ik kom hier uit:

quote:
9. Door intensief te sporten raak je 60-70% van je geestelijke spanningen kwijt. Er bestaat simpelweg geen betere therapie. (Wanneer krijgen huisartsen de mogelijkheid om door te verwijzen naar de plaatselijke sportschool of sportvereniging?)

Vaak word je met sporten ook minder nerveus en kun je makkelijker inslapen.

Studies tonen aan dat mensen al na één keer sporten een positiever beeld van zichzelf krijgen. Ben je meer tevreden over jezelf dan verdwijnen spanningen vrijwel automatisch.
nog meer mensen die het aanraden
pi_116838099
Ze had iets gekregen tegen een paniekaanval en maandag naar de huisarts die ons kan doorverwijzen naar Riagg als het nodig is.

Ik ging uit en toen ik terug kwam (nu dus) was ze aan het slapen, en volgens mijn moeder was dat medicijn dat we hadden gekregen niet gebruikt.

Betekent dat ze vanzelf in slaap gevallen is.

Het gaat al voor een groot deel beter. _O_ *O*
pi_116838675
Fijn om te horen dat het al voor een groot deel beter gaat *O*
Ik duim dat ze gauw alle hulp krijgt die ze nodig heeft.
pi_116838919
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 01:05 schreef hlmllp het volgende:

een kind van 10 hoort veel buiten te spelen, te ravotten (ja ook meisjes)
speelt ze vaak buiten?

ga met haar voetballen of doe haar op zwemmen
waterpolo

iets waarbij ze helemaal in op kan gaan

ze heeft nu klaarblijkelijk veel te veel opgekropte energie/stress

laat horen als je iets met deze info doet en of het beter gaat
Dit. Wat doet ze ter ontspanning? Zit ze op een sport? Ik weet dat het sporten voor mijn kinderen (11 en 14 jaar) een belangrijke uitlaatklep is.
pi_116839910
Ja, weer een aanval net best licht vergeleken met
gister, maar pilletje gegeven net en ze zit nu rustig op haar tablet met ons om haar heen. Gaat nu wat beter.
  zondag 16 september 2012 @ 10:45:15 #84
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_116840116
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 03:31 schreef Skillstorm het volgende:
Ze had iets gekregen tegen een paniekaanval en maandag naar de huisarts die ons kan doorverwijzen naar Riagg als het nodig is.

Ik ging uit en toen ik terug kwam (nu dus) was ze aan het slapen, en volgens mijn moeder was dat medicijn dat we hadden gekregen niet gebruikt.

Betekent dat ze vanzelf in slaap gevallen is.

Het gaat al voor een groot deel beter. _O_ *O*
Als ze al onder behandeling staat bij een spycholo(o)g(e) zou ik die morgen eerst maar eens bellen voordat je naar de huisarts gaat en hem/haar het probleem voorleggen.

Je zusje is niet voor niks bij hem/haar onder behandeling. Dus zou ik in eerste instantie bij hem/haar advies vragen hoe dit met dit gedrag om te gaan.

Je kan wel iedere keer naar huisarts, ziekenhuis e.d. stappen, maar dan gaan steeds meer hulpverleners zich ermee bemoeien met verschillende visies, standpunten en oplossingen.

Wat je zusje heeft lijkt eerder op een gedragsprobleem (hoe ga ik om met angst voor doodgaan/benauwdheid) dan om een medisch probleem. Ze wordt immers uit zichzelf ook weer rustig (gisterenavond).

Maar ook jullie kunnen wat leren: hoe kan ik het best reageren/handelen als mijn zusje/dochter dit gedrag heeft.

Het lijkt mij dat haar psychologe dus de eerst logische persoon om te vragen hoe jullie er het beste mee om kan gaan. Hij/zij kan je tips en uitleg geven en weet wat er bij je zusje speelt.

Daar hebben jullie en je zusje in mijn ogen het meeste aan.
pi_116840986
Het is weer raak.

Iemand van de crisisdienst gaat ons helpen.
pi_116841237
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:45 schreef Wandtegeltje het volgende:

[..]

Als ze al onder behandeling staat bij een spycholo(o)g(e) zou ik die morgen eerst maar eens bellen voordat je naar de huisarts gaat en hem/haar het probleem voorleggen.

Je zusje is niet voor niks bij hem/haar onder behandeling. Dus zou ik in eerste instantie bij hem/haar advies vragen hoe dit met dit gedrag om te gaan.

Je kan wel iedere keer naar huisarts, ziekenhuis e.d. stappen, maar dan gaan steeds meer hulpverleners zich ermee bemoeien met verschillende visies, standpunten en oplossingen.

Wat je zusje heeft lijkt eerder op een gedragsprobleem (hoe ga ik om met angst voor doodgaan/benauwdheid) dan om een medisch probleem. Ze wordt immers uit zichzelf ook weer rustig (gisterenavond).

Maar ook jullie kunnen wat leren: hoe kan ik het best reageren/handelen als mijn zusje/dochter dit gedrag heeft.

Het lijkt mij dat haar psychologe dus de eerst logische persoon om te vragen hoe jullie er het beste mee om kan gaan. Hij/zij kan je tips en uitleg geven en weet wat er bij je zusje speelt.

Daar hebben jullie en je zusje in mijn ogen het meeste aan.
Dit en proberen de oorzaak te achterhalen.. is het dat ze te weinig dingen doet waarbij ze haar energie kwijt kan, is het een kind wat teveel nadenkt en die je dan daarin meer zou moeten begeleiden door simpelweg te praten over de meer moeilijke onderwerpen van het leven, is er iets gebeurd wat ze niet kan plaatsen waardoor ze bang wordt etc..

Pas als je weet waarom en waardoor de aanvallen getriggerd worden, ook als het wel zo is dat het puur een psychische stoornis is, kan je gericht handelen.

Praten dus en niet alleen maar denken "he nu gaat het goed" wanneer ze geen aanval heeft. Als je dan vraagt naar een oorzaak en ze weer begint, kan je al bijna zeker weten dat er meer achter zit, dat zou ik dan alvast zien als uitgangspunt.
  zondag 16 september 2012 @ 11:46:23 #87
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_116841415
Is haar psycholoog überhaupt al aangesloten op deze recente problematiek?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_116844940
quote:
5s.gif Op zondag 16 september 2012 11:46 schreef Copycat het volgende:
Is haar psycholoog überhaupt al aangesloten op deze recente problematiek?
Dat lijkt me inderdaad wel verstandig, om het te communiceren met de psycholoog. Eigenlijk had je die meteen kunnen bellen.
pi_116845024
quote:
3s.gif Op zondag 16 september 2012 13:21 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat lijkt me inderdaad wel verstandig, om het te communiceren met de psycholoog. Eigenlijk had je die meteen kunnen bellen.
Ik was ook erg verbaasd dat ik hier dingen las als 'in het gezicht slaan'
Echt, wtf? Als dit blijft voorkomen bel je de huisarts en/of behandelend psycholoog, die vervolgens de crisisdienst in kunnen schakelen als dit een probleem blijft, naar ik nu begrijp is dit dan eindelijk gebeurd, gelukkig.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 16 september 2012 @ 13:23:24 #90
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_116845025
Nu wordt er met dat kind van de ene naar de andere specialist gezeuld, lijkt het. Daar zou ik ook van in de stress schieten en angstig worden dat er echt heel veel aan de hand is.
pi_116845165
quote:
9s.gif Op zondag 16 september 2012 13:23 schreef Copycat het volgende:
Nu wordt er met dat kind van de ene naar de andere specialist gezeuld, lijkt het. Daar zou ik ook van in de stress schieten en angstig worden dat er echt heel veel aan de hand is.
ja dat is wel zo maar zonder specialist lijkt niks te werken lastige situatie hoor
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_116845729
Idd, jammer dat we verwezen worden, steeds weer en weer en weer.

Net weer terug van een specialist, de medicijnen die gisteren kregen nu in een iets grotere mate gekregen.

Ze slaapt nu als een roos......voor nu...

Ik ben bang dat het iets ernstigs is....
pi_116845923
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 13:41 schreef Skillstorm het volgende:

Net weer terug van een specialist, de medicijnen die gisteren kregen nu in een iets grotere mate gekregen.

Ze slaapt nu als een roos......voor nu...

Ik ben bang dat het iets ernstigs is....
maar je kunt en mag ook zelf contact op nemen met haar therapeut?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_116845986
Mijn nichtje van 7 had dit voordat ze op vakantie gingen
Constant in paniek en huilen en vragen of ze dood ging of ziek was
Best wel hartverscheurend
Mijn broer gaat nu met haar naar een psycholoog want ze weten echt niet waar dit vandaan komt
Op zaterdag 12 juli 2014 20:53 schreef Misstique het volgende:
Ik zou je nog niet uitnodigen voor m'n crematie.
Op maandag 22 juli 2013 21:18 schreef capuchon_jongen het volgende:
Sowieso je hebt me topic verneukt stevenmac :r
  zondag 16 september 2012 @ 13:53:32 #95
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_116846194
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 13:41 schreef Skillstorm het volgende:

Is hier nu überhaupt al eens contact over geweest met haar therapeut? Zo nee: meteen wel doen.
pi_116846276
quote:
5s.gif Op zondag 16 september 2012 13:53 schreef Copycat het volgende:

[..]

Is hier nu überhaupt al eens contact over geweest met haar therapeut? Zo nee: meteen wel doen.
Ja, morgen moet ik via de huisarts iets regelen.

Nee, de therapeut is niet bereikbaar nu.
  zondag 16 september 2012 @ 13:59:42 #97
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_116846398
Jij moet via de huisarts iets regelen met de therapeut van je zusje?
En dit speelt toch al eventjes, waarom zo lang wachten met die therapeut erbij betrekken? Dat lijkt me immers een echt vertrouwenspersoon voor je angstige zusje. Niet steeds weer nieuwe dokteren die enge dingen over je kunnen ontdekken.
pi_116846415
Ik wens je veel sterkte toe in deze tijd. O+
Striving to be more than average.
  zondag 16 september 2012 @ 14:04:36 #99
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116846607
Weekend ;(
pi_116846623
quote:
5s.gif Op zondag 16 september 2012 13:59 schreef Copycat het volgende:
Jij moet via de huisarts iets regelen met de therapeut van je zusje?
En dit speelt toch al eventjes, waarom zo lang wachten met die therapeut erbij betrekken? Dat lijkt me immers een echt vertrouwenspersoon voor je angstige zusje. Niet steeds weer nieuwe dokteren die enge dingen over je kunnen ontdekken.
De therapeut gaan we morgen bellen, de huisarts regelt nog een therapeut bij het Riagg mogelijk.

Ik ga nu even slapen, ik heb geen kracht meer....
  zondag 16 september 2012 @ 14:07:02 #101
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_116846694
Ik snap echt niet dat haar therapeut niet eerder is ingeschakeld.
Maar morgen dus, beter laat dan nooit.

Welterusten, hopelijk rust je een beetje uit.
pi_116848066
Laat je zusje met de dokter praten of een kinderpsycholoog. Ze is duidelijk heel erg bang. En dan kun je troosten en zeggen dat er niets gebeurt, maar dat helpt niet. Ze is nog heel jong en heeft waarschijnlijk niet begrepen wat er precies gebeurt is.

Sterkte met alles, ik hoop dat het snel beter met haar gaat.
pi_116848345
Is er niets traumatisch gebeurd waar jullie niet vanaf weten?
Whaaaat???? No money?
  Moderator zondag 16 september 2012 @ 15:03:26 #104
184769 crew  Deisyy
pi_116848564
Wat zal het voor jou en je moeder moeilijk zijn om je zusje zo in paniek te zien.

Ik weet niet waarom je zusje al in behandeling is bij een psycholoog, maar zou er een verband kunnen zijn met deze angstaanvallen? Ik snap ook niet zo goed waarom er nog een psycholoog bij moet als ze er al één heeft.

Gaat ze nog wel gewoon naar school?
Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
pi_116849285
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:57 schreef Johnny-V het volgende:
Is er niets traumatisch gebeurd waar jullie niet vanaf weten?
Als hij er niet vanaf weet, hoe kan hij dan deze vraag beantwoorden?
It's not too late to change your hikikomori ways!
pi_116849362
Uitzoeken of de mogelijkheid uitsluiten :P
Whaaaat???? No money?
pi_116849617
Waarom negeer je de meest rationele oplossing in dit topic?

waarom maak je dat meisje drugs afhankelijk?

hebben we er weer een zombie bij
en dan zo jong dat ze is

kan je niet doen
maar dat is mijn mening
pi_116849846
quote:
7s.gif Op zondag 16 september 2012 14:07 schreef Copycat het volgende:
Ik snap echt niet dat haar therapeut niet eerder is ingeschakeld.
Maar morgen dus, beter laat dan nooit.

Welterusten, hopelijk rust je een beetje uit.
Niet alle psychologen zijn bereikbaar in het weekend. Mijn moeder werkte ook als psycholoog maar had nooit 'dienst' buiten haar normale spreekuur, en haar patienten hadden haar prive-nummer ook niet eens. Nou had ze ook geen patienten waarvan je kon verwachten dat het tot zo'n soort crisis zou komen -er zijn zat mensen die hulp zoeken maar nooit in die mate in de knoop komen- maar als dat wel gebeurd zou zijn, zou ze er waarschijnlijk ook pas de volgende werkdag van gehoord hebben. M'n vader draaide wel wacht en achterwacht voor zijn ziekte, maar heeft daarna ook nog een tijdlang alleen op vaste dagen gewerkt (hoewel hij nog wel eens een enkele keer om advies werd gebeld door collega's, omdat hij veel ervaring had).

TS, sterkte voor jullie allemaal, hopelijk kunnen jullie de oorzaak vinden en deze crisis te boven komen!
  zondag 16 september 2012 @ 15:39:52 #109
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116849862
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:34 schreef hlmllp het volgende:

en dan zo jong dat ze is

kan je niet doen
maar dat is mijn mening
Het is zondag hoor... Chill
pi_116849934
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:34 schreef hlmllp het volgende:

en dan zo jong dat ze is

kan je niet doen
maar dat is mijn mening
Je wilt een meisje wat geteisterd wordt door doodsangst en paniek beter maken door te gaan sporten? Er moet niet worden uitgezocht wat er allemaal bij haar speelt, wat hier achter zit maar ze moet maar wat rondjes gaan rennen want 'ze heeft kennelijk veel opgekropte energie'?

Als je dit serieus meent wil je hier dan aub weggaan en nooit meer terug komen?
pi_116849986
ooit wel eens van relativeren genoemd?

wanneer de stress vermindert ben je veel beter in staat te relativeren en rationeel te denken

dat gun ik haar wel
maar blijkbaar ben ik hier zowat de enige
  zondag 16 september 2012 @ 15:44:58 #112
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116850074
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:42 schreef hlmllp het volgende:

wanneer de stress vermindert ben je veel beter in staat te relativeren en rationeel te denken

dat gun ik haar wel
Er zit geen aan/uit knop op dat kind hoor
pi_116850177
quote:

dat gun ik haar wel
In welke zin is wat jij typt en aanraad van toepassing in deze situatie? Een kind wat zo bang is, elk moment angst om dood te gaan?
pi_116850218
Klinkt alsof zij iets heeft meegemaakt wat haar heel erg beangstigd heeft, Is er onlangs iemand overleden, heel plotseling? het gevoel van geen lucht kunnen krijgen is heel eng, en moeilijk om los te laten, op dat moment moet ze afgeleid worden, En relativeren in de zin van Oh ze huilt hard genoeg, dus ze heeft lucht genoeg werkt op dat moment niet! Ze is duidelijk bang, en op deze jonge leeftijd moet dat ergens vandaan komen, Dit kan iets heel kleins zijn, ze is pas 10!

het lijkt mij nu 1e prioriteit om te vinden waar ze zo bang van is, waarom ze zo vaak denkt dat ze doodgaat, en iets kalmerends oke, maar niet drogeren!
S. 2014
J. 2016
pi_116850256
quote:

dat gun ik haar wel
Bij dergelijke paniek is het handiger om eerst de gevoelens te stabiliseren, desnoods met medicatie, om daarna te behandelen. Als zo'n meisje in paniek is kan ze echt niet relativeren of rationeel denken. Het zijn allemaal van die makkelijke 'oplossingen'.

Dat je haar een zombie noemt terwijl nergens uit blijkt dat ze de rest van haar leven die medicatie nodig zal hebben is ook nogal typerend.
pi_116850407
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:48 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Klinkt alsof zij iets heeft meegemaakt wat haar heel erg beangstigd heeft, Is er onlangs iemand overleden, heel plotseling? het gevoel van geen lucht kunnen krijgen is heel eng, en moeilijk om los te laten, op dat moment moet ze afgeleid worden, En relativeren in de zin van Oh ze huilt hard genoeg, dus ze heeft lucht genoeg werkt op dat moment niet! Ze is duidelijk bang, en op deze jonge leeftijd moet dat ergens vandaan komen, Dit kan iets heel kleins zijn, ze is pas 10!

het lijkt mij nu 1e prioriteit om te vinden waar ze zo bang van is, waarom ze zo vaak denkt dat ze doodgaat, en iets kalmerends oke, maar niet drogeren!
Het kan ook gewoon zijn dat ze één keer echt benauwd is geweest en daar nu nog bang voor is. Daar kan je in doorslaan als je daar gevoelig voor bent.
pi_116850503
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:49 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Bij dergelijke paniek is het handiger om eerst de gevoelens te stabiliseren, desnoods met medicatie, om daarna te behandelen. Als zo'n meisje in paniek is kan ze echt niet relativeren of rationeel denken. Het zijn allemaal van die makkelijke 'oplossingen'.

Dat je haar een zombie noemt terwijl nergens uit blijkt dat ze de rest van haar leven die medicatie nodig zal hebben is ook nogal typerend.
Amen to that
Find your prince, before you start kissing frogs
  zondag 16 september 2012 @ 15:57:57 #118
327568 rosepetals
Beware of the thorns.
pi_116850607
Ik heb zelf als kind ook veel last gehad van angsten, bij mij was er ook sprake van PTSS en trauma's. Misschien is er iets gebeurd waar jullie niks van weten.. ''Het'' geheim moeten houden van gebeurtenissen zorgt ook voor veel stress en dus meer paniekaanvallen/angsten. Maar zo op de korte termijn zou ik echt niet weten wat jullie kunnen doen, vind het heel naar voor jullie. Veel succes/beterschap ermee.
"What's in a name? That which we call a rose
By any other name would smell as sweet."
pi_116850791
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:52 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Het kan ook gewoon zijn dat ze één keer echt benauwd is geweest en daar nu nog bang voor is. Daar kan je in doorslaan als je daar gevoelig voor bent.
Dat is inderdaad ook een goede mogelijkheid.

Feit blijft dat ze nog heel jong is en gewoon goed en concreet geholpen moet worden.
S. 2014
J. 2016
pi_116851891
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:49 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

waarom denk je dat ik valeriaan aanraadde

voor tijdelijk

en als je zo naïef wil zijn dat je denkt dat ze zomaar even van de antidepresiva of wat ze ook slikt kan af stappen als ze straks in de mangelmolen van de psychiatrie zit
dan zit je er hoogst waarschijnlijk naast

ik geef alleen de tip
wil je het beste voor je zusje
sport.

geloof je dat niet, dan zal het probleem van haar angsttoestant niet zo ver van huis liggen
pi_116852018
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:00 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Dat is inderdaad ook een goede mogelijkheid.

Feit blijft dat ze nog heel jong is en gewoon goed en concreet geholpen moet worden.
dat concrete willen ze alleen niet echt zien

de oplossing kan zo makkelijk zijn
pi_116852047
Ik had als kind ook wat angsten en voelde me vaak ziek en zo, maar denken dat ik zou doodgaan... Dat nu toch niet. :o

Sterkte TS, hopelijk gaat het snel beter met je zusje.
pi_116852302
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:24 schreef hlmllp het volgende:

[..]

dat concrete willen ze alleen niet echt zien

de oplossing kan zo makkelijk zijn
Sport valt in dit geval onder symptoombestrijding, Op het moment dat zij sport zal ze idd niet zo bang zijn, maar ze komt ook weer een keer thuis, in haar eigen bed, en dan kun je nog zo moe zijn, als jij geteisterd wordt door angst dan slaap je niet.

Ik denk dat sport een goede aanvulling is op de therapie, maar niet de therapie op zich :)
S. 2014
J. 2016
pi_116852513
Als jij lekker intensief gesport hebt dan slaap je als een roos

dat blijf je de hele dag voelen, je voelt je lekkerder

en het is gezond
  zondag 16 september 2012 @ 16:35:05 #125
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_116852617
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:22 schreef hlmllp het volgende:

[..]

voor tijdelijk

en als je zo naïef wil zijn dat je denkt dat ze zomaar even van de antidepresiva of wat ze ook slikt kan af stappen als ze straks in de mangelmolen van de psychiatrie zit

ik geef alleen de tip
sport.

geloof je dat niet, dan zal het probleem van haar angsttoestant niet zo ver van huis liggen

Zwartwit gedacht, en bot en grof gezegd. Hoe durf je zoiets onbetamelijks te zeggen man?!

En dat dan nog zo gruwelijk onachtzaam slordig geschreven ook, driedubbel waardeloos.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
  zondag 16 september 2012 @ 16:35:09 #126
384377 Zneeser
Grammaticaal Incorrect
pi_116852619
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:33 schreef hlmllp het volgende:

en het is gezond
Heb je wel in de gaten dat het gaat om een tien jarig meisje?
Dit is het einde.
pi_116852702
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:33 schreef hlmllp het volgende:

en het is gezond
Ik ben 25 en helaas bekend met paniekaanvallen, ik kan s'avonds een uur sporten of 2 uur, maar als de paniek toeslaat s'avonds op de bank, dan kan ik nog zo moe zijn, ik moet eerst tot rust komen want slapen lukt niet als je hart door je oren naar buiten bonkt!

Enig idee wat angst met je lijf doet? Het triggert alle reflexen om alert te zijn, adrenaline giert door je lijf, dus slapen ? NEE!

Jouw redenatie, is jouw persoonlijke idee, maar geen waarheid
S. 2014
J. 2016
pi_116853117
Ik zeg ook niet dat ze naar de sportschool moet om gewichten te heffen

zwemmen is heel normaal voor een kind van 10

en hebben jullie zelf wel eens flink gezwommen?
weet je dan ook nog hoe je je daarna voelde?

precies.

dat meisje heeft afleiding nodig en moet haar energie ergens kwijt

dat kan je met een gezond verstand niet ontkennen
pi_116853169
quote:
Enig idee wat angst met je lijf doet? Het triggert alle reflexen om alert te zijn, adrenaline giert door je lijf, dus slapen ? NEE!
waar denk je dat het sporten dan voor dient..
precies, dan zit je dus niet meer 's avonds met die adrenaline
pi_116853267
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:46 schreef hlmllp het volgende:
En als die paniek 's avonds komt, na het sporten, ondanks dat ze volledig moe is?
  zondag 16 september 2012 @ 16:50:02 #131
327568 rosepetals
Beware of the thorns.
pi_116853303
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:46 schreef hlmllp het volgende:

[..]

Oh God, een Tom Cruise idioot ;(
  zondag 16 september 2012 @ 16:50:46 #132
384377 Zneeser
Grammaticaal Incorrect
pi_116853335
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:49 schreef Canillas het volgende:

[..]

En als die paniek 's avonds komt, na het sporten, ondanks dat ze volledig moe is?
Nee, dat kan helemaal niet! Toch, hlmllp?

Wut, geen rolleyes smiley of zo?
Dit is het einde.
pi_116853336
als je slaapt kun je moeilijk een paniekaanval krijgen lijkt me

je pijngrens verschuift ook door te sporten, waardoor ze ook niet meer met die "helse pijnen" zit
  zondag 16 september 2012 @ 16:51:58 #134
327568 rosepetals
Beware of the thorns.
pi_116853394
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:50 schreef hlmllp het volgende:

je pijngrens verschuift ook door te sporten, waardoor ze ook niet meer met die "helse pijnen" zit
In je slaap kun je ook paniekaanvallen krijgen, herbelevingen van trauma's bijvoorbeeld.
pi_116853454
je bedoelt: je verwerkt dingen in je slaap

klopt. dat noemen we dromen

vandaar is genoeg slapen ook heel belangrijk

te weinig slaap = verhoogt stress level

die was ik bijna vergeten
pi_116853461
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:50 schreef hlmllp het volgende:

Kan prima zelfs, dus het ontbreekt je aan kennis, voor zo ver dat dat nog niet duidelijk was.
pi_116853487
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:53 schreef hlmllp het volgende:

Hoe kan iemand die 's nachts een paniekaanval heeft, ondanks het sporten, goed slapen?
pi_116853544
glaasje warme melk? en mensen om je heen die om je geven

mensen die het beste met je voor hebben en je overdag laten sporten met vriendinnen?
  zondag 16 september 2012 @ 16:56:17 #139
327568 rosepetals
Beware of the thorns.
pi_116853573
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:53 schreef hlmllp het volgende:

Je weet niet echt veel van psychologie toch? Trauma herhaling in je dromen kan je niet vergelijken met normale dromen. En dat verdwijnt ook niet zomaar.
  zondag 16 september 2012 @ 16:56:43 #140
327568 rosepetals
Beware of the thorns.
pi_116853593
Nee je weet niet veel van psychologie. Laat maar :')
pi_116853619
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:55 schreef hlmllp het volgende:
glaasje warme melk? en mensen om je heen die om je geven

mensen die het beste met je voor hebben en je overdag laten sporten met vriendinnen?
Oké, je zit te trollen en ik zal je verder negeren en hoop dat anderen dat ook doen.

Spreekt wel van klasse dat je dat in een topic als deze doet trouwens ;(
pi_116853640
dit meisje heeft natuurlijk verschrikkelijke trauma's buiten het weten van haar ouders opgelopen die zij in "speciale traumaverwerkingsdromen" moet verweken

daar moeten we natuurlijk wel van uit gaan

hartstikke logisch
  zondag 16 september 2012 @ 16:59:13 #143
327568 rosepetals
Beware of the thorns.
pi_116853690
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:57 schreef hlmllp het volgende:
dit meisje heeft natuurlijk verschrikkelijke trauma's buiten het weten van haar ouders opgelopen die zij in "speciale traumaverwerkingsdromen" moet verweken

daar moeten we natuurlijk wel van uit gaan

hartstikke logisch
Had het niet perse over dit meisje, maar om je als voorbeeld te laten zien hoe je last kan hebben van paniek in je dromen.

Verder zou dat van die trauma's zo maar kunnen ja.
pi_116853702
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:57 schreef Canillas het volgende:

[..]

Oké, je zit te trollen en ik zal je verder negeren en hoop dat anderen dat ook doen.

Spreekt wel van klasse dat je dat in een topic als deze doet trouwens ;(
jullie lopen koppig logica te verwerpen ten koste van een meisje van 10

wat een klasse
  zondag 16 september 2012 @ 17:00:09 #145
384377 Zneeser
Grammaticaal Incorrect
pi_116853713
Negeer em nou maar.
Dit is het einde.
pi_116853745
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:59 schreef rosepetals het volgende:

[..]

Had het niet perse over dit meisje, maar om je als voorbeeld te laten zien hoe je last kan hebben van paniek in je dromen.

Verder zou dat van die trauma's zo maar kunnen ja.
ben je vergeten in welk topic we zitten?
pi_116853807
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:00 schreef Zneeser het volgende:
Negeer em nou maar.
meisje van 10, ik weet niet wat je naam is
maar ik hoop dat je broer wijs genoeg is
en voor jouw bestwil kiest

hoe dan ook,
succes.
  zondag 16 september 2012 @ 17:02:54 #148
327568 rosepetals
Beware of the thorns.
pi_116853848
TS, heb je een hele goede band met haar? Bij mij hielp het vroeger wel als ik vastgehouden werd op schoot door mijn broer of moeder, dan voelde ik me weer rustig worden.
  zondag 16 september 2012 @ 17:07:18 #149
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_116854023
quote:

[..]

Wordt afgeraden voor jonge kinderen. Waarom weet ik trouwens niet.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 16 september 2012 @ 17:08:58 #150
154952 spoor4
Spoort niet
pi_116854072
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:57 schreef rosepetals het volgende:
Ik heb zelf als kind ook veel last gehad van angsten, bij mij was er ook sprake van PTSS en trauma's. Misschien is er iets gebeurd waar jullie niks van weten.. ''Het'' geheim moeten houden van gebeurtenissen zorgt ook voor veel stress en dus meer paniekaanvallen/angsten. Maar zo op de korte termijn zou ik echt niet weten wat jullie kunnen doen, vind het heel naar voor jullie. Veel succes/beterschap ermee.
Overigens hoeft dit helemaal niet het geval te zijn. Ik was als kind ook erg angstig. Had last van angst voor de dood, ziekte- en smetvrees, maar zonder een duidelijke aanleiding. Puur het besef dat het leven eindig is (en misschien een aanleg voor het hebben van angsten) was voor mij voldoende om angstig te worden.
pi_116854458
Nou, het is maar tijdelijk hoor, vandaag en misschien morgen, die medicatie,

Ze is nu rustig, ik liet haar Minecraft spelen en ze vond het heel erg leuk, alleen je kon het niet aan haar zien door die medicatie.

Ze zei: Ik sta eigenlijk op het punt te huilen maar ik kan niet, er komen geen tranen. Ondertussen speelde ze gewoon verder Minecraft.

Nu zit ze op haar tablet en ze krijgt af en toe een lach.

Het erge is nog mijn moeder, die is mentaal helemaal kapot gemaakt, die is doodop.
pi_116854497
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:02 schreef rosepetals het volgende:
TS, heb je een hele goede band met haar? Bij mij hielp het vroeger wel als ik vastgehouden werd op schoot door mijn broer of moeder, dan voelde ik me weer rustig worden.
Ja, ja, goede banden, maar dat heeft geen nut allemaal.
  zondag 16 september 2012 @ 17:20:44 #153
327568 rosepetals
Beware of the thorns.
pi_116854499
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:08 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Overigens hoeft dit helemaal niet het geval te zijn. Ik was als kind ook erg angstig. Had last van angst voor de dood, ziekte- en smetvrees, maar zonder een duidelijke aanleiding. Puur het besef dat het leven eindig is (en misschien een aanleg voor het hebben van angsten) was voor mij voldoende om angstig te worden.
Oh nee, dat hoeft het zeker ook niet hoor.

Vind ik erg naar voor je. ;(

quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:19 schreef Skillstorm het volgende:

Ze is nu rustig, ik liet haar Minecraft spelen en ze vond het heel erg leuk, alleen je kon het niet aan haar zien door die medicatie.

Ze zei: Ik sta eigenlijk op het punt te huilen maar ik kan niet, er komen geen tranen. Ondertussen speelde ze gewoon verder Minecraft.

Het erge is nog mijn moeder, die is mentaal helemaal kapotgemaakt, die is doodop.
Zielig voor je moeder ;(

Denk je zelf dat dit gedrag een reden heeft?
  zondag 16 september 2012 @ 17:21:03 #154
327568 rosepetals
Beware of the thorns.
pi_116854519
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:20 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Ja, ja, goede banden, maar dat heeft geen nut allemaal.
Moeilijk zeg.
  zondag 16 september 2012 @ 17:22:21 #155
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116854572
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:07 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Omdat niet goed getest in die groep

http://www.livestrong.com/article/116817-valerian-children/
pi_116854608
Ja ik weet hoe het is om flink te zwemmen! En ook hoe moe je dan bent, ik weet echter ook hoe het voelt om een paniekaanval te hebben! En halleluja jackpot!! Weet ik ook nog eens hoe het is om s'avonds doodmoe te zijn en toch een paniekaanval te hebben!
En adrenaline komt vrij bij sporten daarin heb jij gelijk maar het is helaas niet zo dat de voorraad daarna op is! gelukkig niet want dan zoufen militairen toch behoorllijk pech hebben als er na een gevecht nog n gevecht volgt! " ja uhm kun je morgen terug komen, mn adrenaline is op" :')

Anyway verdiep je eerst een keer in angstklachten voor je zo op je sportpaard gaat zitten!

Voor ts: haar gewoon even vasthouden kan haar tot rustr brengen!
S. 2014
J. 2016
pi_116854678
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:20 schreef rosepetals het volgende:

[..]

Oh nee, dat hoeft het zeker ook niet hoor.

Vind ik erg naar voor je. ;(

[..]

Zielig voor je moeder ;(

Denk je zelf dat dit gedrag een reden heeft?
Nee, ik denk niet dat het een reden heeft,

Ze vroeg ook constant of ze kon flauwvallen of niet.

En ja, mijn moeder is ook maar in stilte aan het huilen.

Mijn zusje is simpelweg niet voor reden vatbaar, wat jammer is.
  zondag 16 september 2012 @ 17:25:46 #158
374666 Logician78
Live @Enschede
pi_116854694
Zou het eventueel met overprikkeling te maken kunnen hebben?
Echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen.
  zondag 16 september 2012 @ 17:29:01 #159
154952 spoor4
Spoort niet
pi_116854833
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:25 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Ik denk dat het belangrijkste is dat jullie zo rustig mogelijk blijven (hoewel dat moeilijk is) als zij in paniek is.
  zondag 16 september 2012 @ 17:30:23 #160
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116854879
En d'r compleet negeren? Of werkt dat niet?
  zondag 16 september 2012 @ 17:30:33 #161
327568 rosepetals
Beware of the thorns.
pi_116854885
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:25 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Ik wil niet twijfelen aan je visie hoor, en ik wil ook niks aanpraten, maar omdat ik zelf zoiets heb meegemaakt maak ik me wel zorgen dat ze iets niet zou vertellen wat er gebeurd zou kunnen zijn. Maar nogmaals, ik wil je niks aanpraten.

Arme moeder ;( En ik vind het voor jou ook droevig. Wens jullie heel veel sterkte toe.
Kan je moeder nog wel een beetje ontspannen nu het rustiger is? Misschien in bad gaan ofzo? Even haar gedachten uitzetten.
  zondag 16 september 2012 @ 17:31:31 #162
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_116854925
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:39 schreef Sheriam het volgende:

Niet alle psychologen zijn bereikbaar in het weekend.
Dat snap ik, maar dit probleem speelde gisteren dus al een aantal dagen. Vandaar.
pi_116854960
Klinkt erg fucked up man, sterkte.
If not now, then when.
  zondag 16 september 2012 @ 17:32:20 #164
183299 achterlijke_gladiool
Wat is het toppunt van fruit?
pi_116854964
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:07 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Geen idee, er is Valdispert voor kinderen.
http://www.valdispert.nl/(...)-kids/kids-rust.aspx
Dat is als een appel tegen een sinaasappel zegt:
He zal ik mijn banaan in jouw pruim peren.
pi_116854970
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:30 schreef rosepetals het volgende:

[..]

Ik wil niet twijfelen aan je visie hoor, en ik wil ook niks aanpraten, maar omdat ik zelf zoiets heb meegemaakt maak ik me wel zorgen dat ze iets niet zou vertellen wat er gebeurd zou kunnen zijn. Maar nogmaals, ik wil je niks aanpraten.

Arme moeder ;( En ik vind het voor jou ook droevig. Wens jullie heel veel sterkte toe.
Kan je moeder nog wel een beetje ontspannen nu het rustiger is? Misschien in bad gaan ofzo? Even haar gedachten uitzetten.
Nee, niet echt. Haar moeder instinct is heel sterk.
  zondag 16 september 2012 @ 17:34:43 #166
327568 rosepetals
Beware of the thorns.
pi_116855060
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:32 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Nee, niet echt. Haar moeder instinct is heel sterk.
Zwaar hoor. ;(
  zondag 16 september 2012 @ 17:34:47 #167
374666 Logician78
Live @Enschede
pi_116855067
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:32 schreef achterlijke_gladiool het volgende:

[..]

Geen idee, er is Valdispert voor kinderen.
http://www.valdispert.nl/(...)-kids/kids-rust.aspx
Qua paniek zou ik altijd xanax adviseren neem je niet iedere dag alleen bij een paniek aanval, werkt binnen 15min en maakt je niet suf of emotieloos, alleen rustig in je hoofd.

Maar blijf er bij dat als het zonder medicatie kan, dit altijd het beste alternatief is. En soms is alleen zo'n pilletje in de zak hebben al voldoende.
pi_116855068
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:19 schreef Skillstorm het volgende:

Het erge is nog mijn moeder, die is mentaal helemaal kapot gemaakt, die is doodop.
het plaatje die ik in mijn hoofd had klopt helemaal
  zondag 16 september 2012 @ 17:37:59 #169
374666 Logician78
Live @Enschede
pi_116855180
Welke medicatie krijgt ze?
pi_116855217
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2012 17:25 schreef Logician78 het volgende:
Zou het eventueel met overprikkeling te maken kunnen hebben?
ik zie een sprankeltje hoop in dit topic opdwarrelen

een mede logician
pi_116855425
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2012 17:37 schreef Logician78 het volgende:
Welke medicatie krijgt ze?
Ehm, ik heb zelf niet echt gekeken, maar een kwartier nadat ze het kreeg ging ze op de bank een dutje doen.

Moet wel goed spul zijn als het die buien van haar kan onderdrukken.

Ik kijk straks wel wat voor naam het heeft.
pi_116855561
Weet je toevallig of ze gepest wordt ofzo?
S. 2014
J. 2016
pi_116855595
Je zusje zit te lang op het internet te zoeken naar ziektes.
Run rabbit, run.
pi_116855673
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:47 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Weet je toevallig of ze gepest wordt ofzo?
Ja, ze wordt niet gepest volgens haarzelf.
  zondag 16 september 2012 @ 17:50:37 #175
374666 Logician78
Live @Enschede
pi_116855688
Kijk uit dat ze geen ripseldal krijgt. Is een antipsychotica die artsen soms veel te snel uitschrijven en is niet op lange termijn mbt kinderen getest.

Als je wil mag je je email wel doorsturen dan kan ik je vanavond een schema voor kinderen mailen waarmee je haar kan leren in welke fase qua emotie/paniek ze zit.

Dan kan je bijv. samen gaan opschrijven wat ze nodig heeft om weer tot rust te komen en haar op deze manier leren om haar eigen veiligheid te kunnen creeeren dmv de controle terugkrijgen.
pi_116855826
quote:
3s.gif Op zondag 16 september 2012 17:50 schreef Logician78 het volgende:
Kijk uit dat ze geen ripseldal krijgt. Is een antipsychotica die artsen soms veel te snel uitschrijven en is niet op lange termijn mbt kinderen getest.

Als je wil mag je je email wel doorsturen dan kan ik je vanavond een schema voor kinderen mailen waarmee je haar kan leren in welke fase qua emotie/paniek ze zit.

Dan kan je bijv. samen gaan opschrijven wat ze nodig heeft om weer tot rust te komen en haar op deze manier leren om haar eigen veiligheid te kunnen creeeren dmv de controle terugkrijgen.
Bedankt, maar ik kijk eerst wel even wat er morgen gaat gebeuren.

Ik ga niet naar school en mijn moeder niet naar werk, en mijn zusje kan zeker niet naar school.
pi_116855912
Gewoon met de harde hand opvoeden.
Run rabbit, run.
pi_116856064
Ik heb dit zelf ook als kind gehad. Geen directe oorzaak aan te verbinden of gebeurtenis. Meestal was het een korte schok en de angst om dood te gaan heel intens voelen, maar heb ook een keer een aanval val een half uur gehad waarin ik verstijfd in dezelfde houding lag en niet aanspreekbaar was.

Van die angst had ik buiten de aanvallen helemaal geen last.
pi_116856282
In andere landen/culturen zouden ze denken dat ze bezeten is.
  zondag 16 september 2012 @ 18:09:33 #180
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116856295
quote:
14s.gif Op zondag 16 september 2012 17:56 schreef Expression het volgende:
Gewoon met de harde hand opvoeden.
Ga eens weg
pi_116856337
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 18:09 schreef Desmosedici het volgende:
In andere landen/culturen zouden ze denken dat ze bezeten is.
Lol, ja, dat wel.
pi_116859602
Lol, ik moet psychiater worden oid.
Net was het medicijn uitgewerkt, begon weer t
E huilen.

Ik had met erg sterke gebarentaal en veel praat over vergissingen en angsten en fantasie duidelijk gemaakt: deze angst is een fantasie, het is niet werkelijkheid, toen heb ik haar de fantasie laten vastpakken, slaan en samen de fantasie van het balkon gegooid en is ze.vervolgens de les gaan lezen erover.

Ze is nu weer normaal lijkt, maar het is afwachten.
pi_116860786
quote:
12s.gif Op zondag 16 september 2012 17:31 schreef Copycat het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar dit probleem speelde gisteren dus al een aantal dagen. Vandaar.
Ik kreeg de indruk dat hoewel ze al een paar dagen wat huilde, het pas vrijdag avond zover kwam dat TS & moeder hulp hebben gezocht. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen. Bij de 1 of 2 huilbuien bel je tenslotte niet meteen de therapeut...
Heb zelf na ervaring met zieke ouders en zieke kat geleerd vrijdag ochtend goed te bedenken of het misschien verstandig is nog contact op te nemen met reguliere arts (huisarts of dierenarts :P) maar kan me voorstellen dat niet iedereen daar aan denkt, vooral als er niet eerder zulke ernstige problemen zijn geweest. En zelfs als die er wel zijn kan je 't soms verkeerd inschatten, lijkt 't op Vrijdag juist wat beter te gaan en zit je toch ineens in de nacht aan de telefoon met een andere dienstdoende arts.... :{
pi_116864766
Wat een enorm naar verhaal dit ;(

Sterkte voor het zusje van TS O+
  zondag 16 september 2012 @ 21:50:09 #185
327568 rosepetals
Beware of the thorns.
pi_116869392
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 19:34 schreef Skillstorm het volgende:
Lol, ik moet psychiater worden oid.
Net was het medicijn uitgewerkt, begon weer t
E huilen.

Ik had met erg sterke gebarentaal en veel praat over vergissingen en angsten en fantasie duidelijk gemaakt: deze angst is een fantasie, het is niet werkelijkheid, toen heb ik haar de fantasie laten vastpakken, slaan en samen de fantasie van het balkon gegooid en is ze.vervolgens de les gaan lezen erover.

Ze is nu weer normaal lijkt, maar het is afwachten.
Wat ben jij een lieve en goede broer. O+
pi_116871210
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 21:50 schreef rosepetals het volgende:

[..]

Wat ben jij een lieve en goede broer. O+
Het had geholpen voor even, we waren naar de kermis geweest, niks aan de hand.

We kwamen terug, en ja hoor, weer een breakdown.

Nu weer zo'n pil gegeven.

Ik kots bijna van de stress gewoon.
pi_116871597
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:17 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Waarom ga je niet naar een psycholoog met haar?
Run rabbit, run.
pi_116871906
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:17 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Wat zijn dat voor pillen, die ze heeft gekregen?
pi_116871950
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2012 22:22 schreef Expression het volgende:

[..]

Waarom ga je niet naar een psycholoog met haar?
Gaan we ook, maar die ziet ze pas over 2 weken.

Morgenvroeg naar de huisarts die ons man doorverwijzen naar Jeugdzorg.

De professionals hebben tot nu toe ook gewoon niks gedaan behalve het gebruikelijke praten.

We zijn ten einde raad en we worden telkens doorverwezen, daar ben ik zo boos om.
pi_116872049
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:27 schreef Tayu het volgende:

[..]

Wat zijn dat voor pillen, die ze heeft gekregen?
Oxazepam.
pi_116872088
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:27 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

De professionals hebben tot nu toe ook gewoon niks gedaan behalve het gebruikelijke praten.

We zijn ten einde raad en we worden telkens doorverwezen, daar ben ik zo boos om.
Bij Jeugdzorg hebben ze ook een crisisteam, een dergelijk hulptraject kan dan meteen worden opgestart, en is zeer intensief. Ik denk dat dat voor jullie allemaal (ook voor jou en je moeder) goed zou zijn.
pi_116872165
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:30 schreef Tayu het volgende:

[..]

Bij Jeugdzorg hebben ze ook een crisisteam, een dergelijk hulptraject kan dan meteen worden opgestart, en is zeer intensief. Ik denk dat dat voor jullie allemaal (ook voor jou en je moeder) goed zou zijn.
We hebben vandaag ook met iemand van het crisisteam gepraat, maar die kon ons niet direct helpen.

Moesten eerst met een andere arts praten.

Maar nu is het genoeg gewoon...

Ik ben bang dat we weer een afspraak krijgen voor weet ik veel hoeveel dagen later maar we hebben NU een oplossing nodig.

Wordt ze dan niet opgevangen ergens ofzo?
pi_116872409
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:31 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

We hebben vandaag ook met iemand van het crisisteam gepraat, maar die kon ons niet direct helpen.

Moesten eerst met een andere arts praten.

Maar nu is het genoeg gewoon...

Ik ben bang dat we weer een afspraak krijgen voor weet ik veel hoeveel dagen later maar we hebben NU een oplossing nodig.

Wordt ze dan niet opgevangen ergens ofzo?
Dat is waarschijnlijk een crisisteam geweest van de GGZ? Dat is niet wat ik bedoel. Een crisisteam van Jeugdzorg, komt dagelijks bij jullie thuis, dan worden er gesprekken gevoerd apart, en met zijn allen, en wordt er actief gewerkt aan een oplossing voor de bestaande problemen. Alle gezinsleden worden daar dan in betrokken en aangestuurd. Als je zelf niet meer weet hoe je deze situatie aan moet pakken, dan is het fijn als andere mensen actief met je meedenken en doen. Er is vaak een hoge drempel om Jeugdzorg in te schakelen, maar soms kun je er echt veel steun aan hebben.
pi_116872527
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:36 schreef Tayu het volgende:

[..]

Dat is waarschijnlijk een crisisteam geweest van de GGZ? Dat is niet wat ik bedoel. Een crisisteam van Jeugdzorg, komt dagelijks bij jullie thuis, dan worden er gesprekken gevoerd apart, en met zijn allen, en wordt er actief gewerkt aan een oplossing voor de bestaande problemen. Alle gezinsleden worden daar dan in betrokken en aangestuurd. Als je zelf niet meer weet hoe je deze situatie aan moet pakken, dan is het fijn als andere mensen actief met je meedenken en doen. Er is vaak een hoge drempel om Jeugdzorg in te schakelen, maar soms kun je er echt veel steun aan hebben.
Oh zo, idd van de GGZ.

Ik ga nu wat slaap proberen te pakken na wat te gamen.

Morgen ga ik niet naar school, ik kan mijn moeder niet zo achterlaten,
Gelijk naar de huisarts zo vroeg mogelijk....
pi_116873105
Is het trouwens niet een psychosis? Ze gelooft in iets waar ze niet uit gepraat kan worden.
pi_116873588
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:49 schreef Skillstorm het volgende:
Is het trouwens niet een psychosis? Ze gelooft in iets waar ze niet uit gepraat kan worden.
Het klinkt meer als een angststoornis, paniekaanvallen. Dat moet je niet onderschatten, want veel mensen denken werkelijk dat ze dood gaan tijdens een paniekaanval.

Voor het crisisteam van Jeugdzorg zijn er overigens geen nare dingen nodig als een OTS. Je kunt ze zelf bellen en je zusje daar aanmelden. Als dat lukt, dan komt er ook meteen en direct dagelijks hulp, daar gaan dan niet nog dagen tussen zitten.
  zondag 16 september 2012 @ 23:01:17 #197
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_116873811
quote:

[..]

Waarom zo afwachtend?? Morgen de psycholo(o)g(e) vanje zus direct bellen en zeggen dat er een noodsituatie is, de situatie uitleggen, dat er een crisisdienst is geweest en het gedrag van je zus duidelijk omschrijven. Dat hoeft echt niet over twee weken pas. Neem nu zelf even initiatief, hij/zij is met je zus bekend, hij/zij van haar problemen. En je zus kent hem/haar ook.

Laat je niet door iedereen doorverwijzen. Dan ga je weer een traject in van intake, overleg, terugverwijzing enz. Daar wordt je ook gek van en het duurt veel te lang.

Dus bel morgen met haar psycholoog, dan sla je een hoop onnodige stappen over. Echt, ik meen het hoor, ga niet twee weken afwachten. Als er iets tussenkomt zoals nu heb je een hele legitieme rede om eerder contact op te nemen met de psycholoog en is het probleem misschien zo opgelost.

Als het meezit krijgen jullie tips hoe er mee om te gaan, anders kan hij/zij andere hulp inschakelen en je verder helpen. Hij/zij heeft ook andere ingangen in de hulpverlening, kan ook een advies voor doorverwijzing geven of doorverwijzing zelf regelen. Hij kan eventuele andere hulpverleners ook de achtergronden vertellen van de problematiek en de behandeling die je zus tot nu toe heeft gehad als er andere hulp nodig is.

Daar hebben jullie veel meer aan dan weer onder aan de ladder van de hulpverlening te beginnen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Wandtegeltje op 16-09-2012 23:14:44 ]
  zondag 16 september 2012 @ 23:05:02 #198
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_116874032
[edit]

[ Bericht 99% gewijzigd door Wandtegeltje op 16-09-2012 23:07:34 (verkeerde knopje sorry) ]
pi_116874709
Ik weet niet in welke regio je woont, maar als je hierheen belt, kunnen ze je ook het nummer geven van jouw eigen regio:

Bureau Jeugdzorg Noord-Holland - Crisisdienst
088 777 88 88

Omschrijving

De Crisisdienst van Bureau Jeugdzorg Noord-Holland is bedoeld voor situaties die helemaal uit de hand lopen en waarbij een kind direct hulp nodig heeft. Deze dienst is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar. Iedereen kan dit telefoonnummer bellen: kinderen, jongeren, ouders, familie, buren, huisartsen en mensen van instanties zoals de politie.
Als opvang van een kind of jongere noodzakelijk is, zorgt de Crisisdienst daar voor. De Crisisdienst biedt ondersteuning voor maximaal 4 weken.
pi_116874715
quote:

[..]

voor tijdelijk

ik geef alleen de tip
sport.

Wat een doemscenario's allemaal. Als haar ouders willen dat ze stopt met de medicijnen, heeft de psychiatrie daar niks aan te doen.

Die laatste opmerking vind ik wel erg ongegrond.
pi_116874859
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:45 schreef hlmllp het volgende:
Ik zeg ook niet dat ze naar de sportschool moet om gewichten te heffen

zwemmen is heel normaal voor een kind van 10

en hebben jullie zelf wel eens flink gezwommen?
weet je dan ook nog hoe je je daarna voelde?

precies.

dat meisje heeft afleiding nodig en moet haar energie ergens kwijt

dat kan je met een gezond verstand niet ontkennen
Ik snap niet hoe je erbij komt dat deze angststoornis komt door een te veel aan energie.
pi_116875021
quote:
Oxazepam kan gebruikt worden tegen paniekaanvallen. Tijdens zo'n aanval heeft iemand écht de indruk dat hij/zij dood gaat of flauw valt. Omdat het nergens op slaat en klinkt als iemand die het contact met de realiteit enigszins kwijt is, kun je denken aan een psychose. Maar dat is het in zo'n geval niet.
  maandag 17 september 2012 @ 00:01:58 #203
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_116876807
quote:
Nee, het is geen psychose. Wat jij beschrijft is een zeer angstig 10 jarig meisje wat totaal in paniek is en niet meer voor rede vatbaar. Vooral rond die leeftijd kunnen angsten buitenproportioneel zijn, waarbij praten pas zin heeft als ze wat rustiger is. Je kan bijvoorbeeld wel zeggen: je gaat niet dood, rustig maar.

Soms helpt het om een leuk favoriet kinderliedje te gaan zingen en niet teveel ingaan op haar angsten. Dat kan haar afleiden en een vertrouwd gevoel geven. Of een boekje voor te lezen wat ze heel erg leuk vind, het zijn maar ideeën. Cd tje opzetten waarvan je weet dat ze dat leuk vind, dat soort dingen.

En als dat niet werkt is er tot morgen in ieder geval de oxazepam, beide dingen tegelijkertijd doen kan ook. Het blijft even puzzelen.
pi_116877111
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 23:21 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik snap niet hoe je erbij komt dat deze angststoornis komt door een te veel aan energie.
Ik denk niet, dat hij dat bedoelt.

Op zich is zijn suggestie niet zo gek. Als je sport, maak je endorfine aan. Endorfine is een neurotransmitter, en heeft een soortgelijk effect als bijvoorbeeld morfine. Het zorgt ervoor dat je je goed voelt, een bepaalde mate van geluk ervaart, of zelfs euforie. Suiker en chocolade maken ook endorfine aan in je lichaam, vandaar ook dat mensen daar werkelijk aan verslaafd kunnen raken (net als aan heroIne of opium, welke op dezelfde receptoren inwerken).

Sporten is daarom heel goed als je last hebt van depressie. Maar een angststoornis, ga je er niet mee te lijf.
pi_116878735
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 23:21 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

angst heeft ALTIJD te maken met een verhoogd stress niveau

en met stress niveau bedoel ik een verhoogde cortisol spiegel

adrenaline maak je ook aan, maar dat geeft niet het nare gevoel van angst

dat geeft je meer het gevoel van "ik ga de angst overwinnen"

cortisol is dus de boosdoener (bij irreële angsten)
pi_116878743
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 00:10 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ik denk niet, dat hij dat bedoelt.

Op zich is zijn suggestie niet zo gek. Als je sport, maak je endorfine aan. Endorfine is een neurotransmitter, en heeft een soortgelijk effect als bijvoorbeeld morfine. Het zorgt ervoor dat je je goed voelt, een bepaalde mate van geluk ervaart, of zelfs euforie. Suiker en chocolade maken ook endorfine aan in je lichaam, vandaar ook dat mensen daar werkelijk aan verslaafd kunnen raken (net als aan heroIne of opium, welke op dezelfde receptoren inwerken).

Sporten is daarom heel goed als je last hebt van depressie. Maar een angststoornis, ga je er niet mee te lijf.
dat denk ik dus wel
pi_116878794
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 02:01 schreef hlmllp het volgende:

[..]

dat denk ik dus wel
Misschien moet je je dan toch wat meer in de materie inlezen.
pi_116878820
maar zie je dan niet dat een angststoornis een geconcentreerde uiting is van depressie?

je kan niet spontaan een angststoornis ontwikkelen
er zit iets achter
iets wat aan je knaagt maar je de vinger niet op kunt leggen

daarom is het ook uitzonderlijk dat dit meisje die pas 10 is al paniekaanvallen heeft

normaal gebeurt dat niet op die leeftijd
en dan bedoel ik een paniekaanval als in dit topic beschreven
een kort moment van paniek bij bv bloedafname of een andere ingreep is normaal
pi_116878843
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 02:17 schreef hlmllp het volgende:
maar zie je dan niet dat een angststoornis een geconcentreerde uiting is van depressie?

je kan niet spontaan een angststoornis ontwikkelen
er zit iets achter
iets wat aan je knaagt maar je de vinger niet op kunt leggen

daarom is het ook uitzonderlijk dat dit meisje die pas 10 is al paniekaanvallen heeft

normaal gebeurt dat niet op die leeftijd
en dan bedoel ik een paniekaanval als in dit topic beschreven
een kort moment van paniek bij bv bloedafname of een andere ingreep is normaal
Ja hoor, dat kan heel goed.

Een angststoornis kan ontstaan uit ervaringen, maar evengoed uit een niet goed functionerend metabolisme. Wat dat betreft, is de mens één grote chemische fabriek.
pi_116878846
Nou dan zijn we het daar toch over eens

sporten dus

maar het is al niet meer nodig

want TS heeft het op een speelse manier opgelost

wat ik mij haast niet kan voorstellen aangezien je op die leeftijd niet meer magisch denkt

maarja.
  maandag 17 september 2012 @ 02:24:12 #211
370366 smitjew
mijn onderschrift is speciaal
pi_116878851
fase dat ieder kind ooit beseft dat je dood kan gaan.
duurt even, veel leuke dingen doen met haar.
Mijn naam is betsy, wil jij ook een vrouw met net zoveel haar als jezelf bel me dan op :
0906-090SEX
pi_116878857
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 02:23 schreef hlmllp het volgende:
Nou dan zijn we het daar toch over eens

sporten dus

maar het is al niet meer nodig

want TS heeft het op een speelse manier opgelost

wat ik mij haast niet kan voorstellen aangezien je op die leeftijd niet meer magisch denkt

maarja.
Sporten helpt niet bij een angststoornis. We zijn het dus beslist niet met elkaar eens op dat vlak.
Volgens mij, heeft TS nog helemaal niets opgelost, en is hij juist druk in de weer om een oplossing te vinden.
pi_116878860
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 02:24 schreef smitjew het volgende:
fase dat ieder kind ooit beseft dat je dood kan gaan.
duurt even, veel leuke dingen doen met haar.
Dat is een te simpele weerspiegeling van een serieus probleem.
pi_116878863
oops
pi_116878919
Aandacht tekort;)
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  maandag 17 september 2012 @ 02:44:51 #216
370366 smitjew
pi_116878923
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 02:27 schreef Tayu het volgende:

[..]

Dat is een te simpele weerspiegeling van een serieus probleem.
wat is er simpel aan ?
Mijn naam is betsy, wil jij ook een vrouw met net zoveel haar als jezelf bel me dan op :
0906-090SEX
pi_116878930
quote:
11s.gif Op maandag 17 september 2012 02:44 schreef smitjew het volgende:

[..]

wat is er simpel aan ?
Dat het een "fase" zou betreffen die vanzelf wel over zal gaan.

Een angststoornis is nooit een fase. Het komt voort uit ervaringen, of een probleem in de stofwisseling. In beide gevallen, moet je daar dus actief mee aan de slag.
  maandag 17 september 2012 @ 02:48:05 #218
370366 smitjew
pi_116878934
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 02:47 schreef Tayu het volgende:

[..]

Dat het een "fase" zou betreffen die vanzelf wel over zal gaan.

Een angststoornis is nooit een fase. Het komt voort uit ervaringen, of een probleem in de stofwisseling. In beide gevallen, moet je daar dus actief mee aan de slag.
ze is 10 :')
0906-090SEX
pi_116878942
quote:
11s.gif Op maandag 17 september 2012 02:48 schreef smitjew het volgende:

[..]

ze is 10 :')
Ja. Meisjes van 10 kunnen ook ervaringen hebben, of een probleem in de stofwisseling.
  maandag 17 september 2012 @ 02:52:10 #220
370366 smitjew
pi_116878955
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 02:49 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ja. Meisjes van 10 kunnen ook ervaringen hebben, of een probleem in de stofwisseling.
waarom perse die stofwisseling ?
0906-090SEX
pi_116878963
quote:
11s.gif Op maandag 17 september 2012 02:52 schreef smitjew het volgende:

[..]

waarom perse die stofwisseling ?
Niet per sé, want ik noemde al dat het óf ervaringen kunnen zijn, óf een probleem in de stofwisseling.

Met name de B vitamines zijn berucht ivm dergelijke problemen.
  maandag 17 september 2012 @ 02:54:47 #222
370366 smitjew
pi_116878969
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 02:53 schreef Tayu het volgende:

[..]

Niet per sé, want ik noemde al dat het óf ervaringen kunnen zijn, óf een probleem in de stofwisseling.

Met name de B vitamines zijn berucht ivm dergelijke problemen.
ik denk dat het meer geestelijk is.
0906-090SEX
pi_116878979
quote:
11s.gif Op maandag 17 september 2012 02:54 schreef smitjew het volgende:

[..]

ik denk dat het meer geestelijk is.
Heel veel psychische klachten, hebben een lichamelijke oorzaak.

Het is heel vreemd dat men wel weet dat psychische problemen tot lichamelijke klachten kunnen leiden, maar dat omgekeerd hetzelfde gedlt, wordt vaak vergeten.
pi_116879113
Tahu is een slimme dame..
pi_116879169
Veel speculaties in dit topic. Angsten of angststoornissen kunnen tal van oorzaken hebben en vaak is er sprake van een aantal verschillende factoren samen. Soms is er een traumatische gebeurtenis aan te wijzen, maar vaak ook niet.

Wat betreft het sporten/lichamellijke beweging: Dit is voor iedereen goed en kan je helpen beter te voelen, maar het is helemaal geen oplossing.

Wat betreft het valeriaan-verhaal.... daar moet ik altijd diep bij zuchten... Het heeft een licht kalmerende werking, maar deze werking komt totaal niet in de buurt van medicijnen die bedoeld zijn om te kalmeren (bijv. Oxacepam of Alprazolam/Xanax). Er is ook geen enkel wetenschappelijk bewijs voor de kalmerende werking van Valeriaan bij angsten. Het is dus homeopathische hocus pocus.

Wat voor het kind nu het belangrijkste is, is dat haar familie haar problemen serieus neemt en er bovenop zitten dat ze de juiste medische behandeling en begeleiding krijgt. Daarnaast natuurlijk het geruststellen en er voor haar zijn. Dit is allemaal niet niks en zal ook van de familie een zijn tol eisen. Bij de meeste GGZ-instellingen, helaas niet allemaal, is er ook begeleiding beschikbaar voor naasten van patiënten. Vraag hier naar. Je kunt immers beter een gesprek met een hulpverlener teveel voeren dan zelf 6 weken overspannen thuis komen te zitten.

En tot slot, Skillstorm: heel veel sterkte met je zusje en de hele situatie.
pi_116879181
Ja, veel speculaties idd (ook van mijn kant).

Daar ontkom je ook niet aan, op een draadje zomaar ergens op het internet.

Maar ik denk wel, dat de situatie zo ernstig is (voor alle betrokkenen), dat het crisisteam van Jeugdzorg daar meteen mee aan de slag zal gaan als ze de aanmelding krijgen. En daar kun je beslist je voordeel uit halen, want zij weten deuren open te gooien die voor jou nu gesloten blijven. Een crisisteam doet niet aan wachtlijsten, daar hebben ze ook geen tijd voor. Dan gaat het allemaal rap, en met zijn allen.
pi_116879472
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 02:57 schreef Tayu het volgende:

[..]

Heel veel psychische klachten, hebben een lichamelijke oorzaak.

Het is heel vreemd dat men wel weet dat psychische problemen tot lichamelijke klachten kunnen leiden, maar dat omgekeerd hetzelfde gedlt, wordt vaak vergeten.
dit
En lees eens wat een tekot aan vitamine b12 kan doen, dat heeft niks met sporten te maken
  maandag 17 september 2012 @ 07:46:39 #228
37150 livelink
pi_116879487
Het kost altijd even tijd voordat je echt in een traject zit, dat is helaas onontkombaar. Daarom lijkt het me ook slim om zo snel mogelijk (vandaag) aan te haken bij het traject waar je zusje al in zit, namelijk bij de psycholoog.

Ik heb met mijn zoon iets soortgelijks meegemaakt. Ik ben toen naar de huisarts gegaan (zonder mijn zoon trouwens, ik wilde vrijuit met de huisarts kunnen praten) en de huisarts heeft dezelfde dag het UMC gebeld, waar ik ook direct terecht kon bij het high-risk-spreekuur van de afdeling kinderpsychiatrie.

Maar zelfs dan kost het natuurlijk wel tijd voordat er een diagnose, behandeling en verbetering is. Voor mij scheelde het al enorm veel dat ik wist dat er iets in gang werd gezet en dat we hierin serieus werden genomen.
pi_116879605
Het is zeer zeker belangrijk om grondig onderzoek te laten doen.
Het kan zijn dat ze spontane spierbeweginkjes voelt. Voor kinderen is dat angstaanjagend.
Ik vraag me af hoe goed ze verwoorden kan. Mogelijk voelt ze onbewust dat ze een ernstige deficiëntie heeft en negeren daarvan geeft dan doodsangst. Je kan overigens die huilbuien zelf aanhalen om te bewijzen dat ze echt wel adem binnenkrijgt.

Heb net op Wikipedia naar cortisol gekeken. Addison wordt genoemd, dus onvermogen om vit.B12 op te nemen. Zou uitgebreid bloedonderzoek aanvragen, naar de hele vit.B- en vit.D-reeksen (daar schijnt een verband tussen te zijn) en alles omtrent de schildklier (méér dan alleen T4 en TSH). Orthomoleculaire artsen zijn hierin gespecialiseerd, reguliere huisartsen weten te weinig van de nutriënten (vitamines, mineralen, sporenelementen, enz.) en hun onderlinge samenhang.
Site over Addison-Biermer: http://home.kpn.nl/hindrikdejong/
Het is erg vervelend, maar voor dit soort dingen moet je zelf goed uitzoeken wat er zijn kan, wat er onderzocht zou moeten worden.
  maandag 17 september 2012 @ 08:08:02 #230
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_116879608
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 07:46 schreef livelink het volgende:
Het kost altijd even tijd voordat je echt in een traject zit, dat is helaas onontkombaar. Daarom lijkt het me ook slim om zo snel mogelijk (vandaag) aan te haken bij het traject waar je zusje al in zit, namelijk bij de psycholoog.

Ik heb met mijn zoon iets soortgelijks meegemaakt. Ik ben toen naar de huisarts gegaan (zonder mijn zoon trouwens, ik wilde vrijuit met de huisarts kunnen praten) en de huisarts heeft dezelfde dag het UMC gebeld, waar ik ook direct terecht kon bij het high-risk-spreekuur van de afdeling kinderpsychiatrie.

Maar zelfs dan kost het natuurlijk wel tijd voordat er een diagnose, behandeling en verbetering is. Voor mij scheelde het al enorm veel dat ik wist dat er iets in gang werd gezet en dat we hierin serieus werden genomen.
Helemaal mee eens. Vandaag die psycholoog bellen, zeggen dat er een noodsituatie was, uitleggen. Vraag om tips om om te gaan met het gedrag van je zusje, daar hebben jij en je moeder zelf ook wat aan namelijk.

En je huisarts bellen. Die kan je nodig hebben voor eventuele medicatie. Zij kennen je zusje en de fase van intake, overleg en doorverwijzing sla je zo over.
  maandag 17 september 2012 @ 08:25:08 #231
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_116879729
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 08:07 schreef Teslynd het volgende:
Het is zeer zeker belangrijk om grondig onderzoek te laten doen.
Het kan zijn dat ze spontane spierbeweginkjes voelt. Voor kinderen is dat angstaanjagend.
Ik vraag me af hoe goed ze verwoorden kan. Mogelijk voelt ze onbewust dat ze een ernstige deficiëntie heeft en negeren daarvan geeft dan doodsangst. Je kan overigens die huilbuien zelf aanhalen om te bewijzen dat ze echt wel adem binnenkrijgt.

Heb net op Wikipedia naar cortisol gekeken. Addison wordt genoemd, dus onvermogen om vit.B12 op te nemen. Zou uitgebreid bloedonderzoek aanvragen, naar de hele vit.B- en vit.D-reeksen (daar schijnt een verband tussen te zijn) en alles omtrent de schildklier (méér dan alleen T4 en TSH). Orthomoleculaire artsen zijn hierin gespecialiseerd, reguliere huisartsen weten te weinig van de nutriënten (vitamines, mineralen, sporenelementen, enz.) en hun onderlinge samenhang.
Site over Addison-Biermer: http://home.kpn.nl/hindrikdejong/
Het is erg vervelend, maar voor dit soort dingen moet je zelf goed uitzoeken wat er zijn kan, wat er onderzocht zou moeten worden.
Met alle respect, het lijkt mij beter dat er eerst door de behandelend psycholoog en huisarts naar wordt gekeken. Het KAN cortisol zijn, het kan stress zijn, het kan iets anders zijn, het kan heel veel zijn. Maar het hoeft niet.

Een angstaanval bij kinderen van 10 jaar ontstaat meestal door verkeerde interpretatie van gevoelens in combinatie met verkeerde conclusies in hun gedachten.

We hebben het over een meisje van 10 jaar. Vooral bij kinderen van rond de 10 jaar is de angst en het gedrag vaak te verhelpen door begeleiding (psycholoog én gezinsleden, hoe met dit gedrag om te gaan). In het overgrote deel van de gevallen volstaat dit.

Het kan ook iets simpels zijn waar de psycholoog zo een oplossing voor heeft. Met allerlei bloedonderzoeken zet je een heel traject in werking waarvan je niet weet of het iets oplevert. Het kan de klachten van een 10 jarig meisje zelfs verergeren (zie je wel dat er iets niet goed is, ik ben wel heeeel erg ziek, ik denk niet voor niets dat ik dood ga, ik ga dood enz enz.)

In eerste instantie lijkt mij het oordeel van de behandelend psycholoog en de huisarts belangrijker dan iets wat iemand op internet vind. Zeker bij een kind van 10 jaar.
pi_116879756
Ik wil alcohol aan minderjarigen niet aanmoedigen maar mss zou het iets kunnen helpen.. Of medische marihuana..
There are only 151 Pokémon.
  maandag 17 september 2012 @ 08:31:50 #233
374666 Logician78
Live @Enschede
pi_116879778
Ik begeleid ouders en kinderen vanaf 5jr waarvan de kinderen ook vaak last hebben van paniek aanvallen.

Bewustwording van de eigen emoties is altijd de eerste stap qua behandelen praten dus, anders blijf je alleen maar sturen.

Het kind moet eerst zelf doorhebben hoe het werkt en waardoor en dan pas kan je effectief een traject opstarten.
  maandag 17 september 2012 @ 08:32:01 #234
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_116879780
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 08:29 schreef Eenskijken het volgende:
Ik wil alcohol aan minderjarigen niet aanmoedigen maar mss zou het iets kunnen helpen.. Of medische marihuana..
Als je het niet aan wil moedigen doe het dan ook niet. Lekker als je je angstige zusje van 10 aan de drank of drugs helpt. Wat een volslagen idioot idee.
pi_116880081
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2012 08:31 schreef Logician78 het volgende:
Ik begeleid ouders en kinderen vanaf 5jr waarvan de kinderen ook vaak last hebben van paniek aanvallen.

Bewustwording van de eigen emoties is altijd de eerste stap qua behandelen praten dus, anders blijf je alleen maar sturen.

Het kind moet eerst zelf doorhebben hoe het werkt en waardoor en dan pas kan je effectief een traject opstarten.
Mooi (en correct ;)) verwoord :)
  maandag 17 september 2012 @ 09:02:34 #236
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_116880171
quote:

Ze kan pas over twee weken terecht bij haar psycholoog? Damn, ik snap dat je moedeloos wordt van dat kastje-muurgedoe.
  maandag 17 september 2012 @ 09:07:11 #237
37150 livelink
pi_116880254
Ik hoop toch dat Skillstorm bedoelde dat de reguliere afspraak met de psycholoog pas over twee weken is. Lijkt me als je vandaag belt met wat er gebeurd is het afgelopen weekend, dat de psycholoog toch wel sneller bereikbaar is dan pas over twee weken.
  maandag 17 september 2012 @ 09:11:41 #238
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_116880329
quote:
11s.gif Op maandag 17 september 2012 09:02 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ze kan pas over twee weken terecht bij haar psycholoog? Damn, ik snap dat je moedeloos wordt van dat kastje-muurgedoe.
nee, er staat een afspraak voor over twee weken. Niemand zegt dat ze niet eerder terecht kan, maar dan moet je eerst ff bellen en alles uitleggen, dan kan ze best eerder terecht.
  maandag 17 september 2012 @ 09:13:59 #239
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_116880366
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 09:11 schreef Wandtegeltje het volgende:

nee, er staat een afspraak voor over twee weken. Niemand zegt dat ze niet eerder terecht kan, maar dan moet je eerst ff bellen en alles uitleggen, dan kan ze best eerder terecht.
Omdat het er zo stellig staat, dacht ik dat er geen eerdere optie is. Hopelijk wel, want het lijkt me echt belangrijk dat ze snel een haar vertrouwde specialist ziet.
  maandag 17 september 2012 @ 10:38:22 #240
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116882280
ik denk dat via de huisarts een afspraak maken met een kinderpsychiater meer zal opbrengen dan 2 weken te wachten met een bezoekje aan de psycholoog
  maandag 17 september 2012 @ 10:43:18 #241
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_116882439
Twee weken wachten is sowieso geen optie, lijkt me.
pi_116882445
Die psychologe ziet ze Normaal pas over 2 weken. Ik heb net de huisarts gebeld, afspraak om 16:10. Ik heb hem precies uitgelegd hoe en wat, en hij gaat de jeugdzorg crisisdienst inschakelen.

Verder net een goed praatje gehad met zusje, ze zei: ik kan mij niet voorstellen dat gedachten ZO sterk zijn. Toen uitgelegd in jip en janneke taal dat gedachten wel sterk zijn, dat het symptomen kunnen zijn van een simpel griepje, of van diarree, ze is nu wat rustiger. Ze zei dat ze bang was omdat dit symptomen die ze nooit eerdwr gehad heeft.
pi_116882556
maar kun je die psych vandaag niet gewoon bellen waar ze normaal is?
het is toch gewoon maandag? lijkt me dat die bereikbaar is nu
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_116882639
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 10:47 schreef rhubarbje het volgende:
Ja, die bel ik ook zo.
pi_116882676
maar waarom bel je eerst de huisarts en dan pas die psych? dat snap ik niet zo goed

maar oke goed dat je wel gaat bellen zo
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  maandag 17 september 2012 @ 11:00:40 #246
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116882947
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 10:47 schreef rhubarbje het volgende:
een psychiater doet niet aan crisisdiensten... die zit al genoeg volgeboekt lijkt me
pi_116883018
quote:
3s.gif Op maandag 17 september 2012 11:00 schreef Re het volgende:

[..]

een psychiater doet niet aan crisisdiensten... die zit al genoeg volgeboekt lijkt me
nee maar die heeft misschien wel wat meer zicht op de situatie omdat het kind daar al in behandeling is geweest...
ze is al een keer of 6 ondertussen via die huisarts gegaan? dus dat haalt nou ook niet bepaald veel uit
als de pysch contact zou kunnen opnemen met de huisarts bijv dan zou dat misschien al schelen
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_116883025
Shit, ze hebben haar niet in het systeem. Waarschijnlijk omdat we hier een formulier hebben die we nog moeten inleveren.

Maar daarbij weten we ook niet de naam van die psychologe.
pi_116883050
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 11:03 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

nee maar die heeft misschien wel wat meer zicht op de situatie omdat het kind daar al in behandeling is geweest...
ze is al een keer of 6 ondertussen via die huisarts gegaan? dus dat haalt nou ook niet bepaald veel uit
als de pysch contact zou kunnen opnemen met de huisarts bijv dan zou dat misschien al schelen
Ze is maar 1 keer bij die psych geweest trouwens.
pi_116883259
Ze is al heel opgelucht over het feit dat het ook een griepje of diarree kan zijn.

Ik vroeg aan haar hoe blij ze zou zijn als ze te horen krijgt dat het zoiets kleins is: Heel erg blij.

Ze is nu wel erg rustig. (zonder medicijn)
pi_116883373
quote:
14s.gif Op maandag 17 september 2012 11:10 schreef Skillstorm het volgende:
Ze is al heel opgelucht over het feit dat het ook een griepje of diarree kan zijn.

Ik vroeg aan haar hoe blij ze zou zijn als ze te horen krijgt dat het zoiets kleins is: Heel erg blij.

Ze is nu wel erg rustig. (zonder medicijn)
^O^
pi_116883396
Ze wil gewoon een reden voor al die symptomen, maar volgens mij ziet ze stress niet als een valid reason. :')
pi_116883597
Waar is de vader eigenlijk in het verhaal? En heb je nog andere broers/zussen?
Ik lees nu vooral over jou (de broer) en jullie moeder die het allemaal niet meer trekt. Ook vind ik het vreemd dat jij als broer deze rol nu op je moet nemen. Je bent een broer, geen ouder. Maar goed, wel tof dat je zo wil helpen natuurlijk ^O^
pi_116883663
quote:
99s.gif Op maandag 17 september 2012 11:22 schreef Quickie_Brat het volgende:
Waar is de vader eigenlijk in het verhaal? En heb je nog andere broers/zussen?
Ik lees nu vooral over jou (de broer) en jullie moeder die het allemaal niet meer trekt. Ook vind ik het vreemd dat jij als broer deze rol nu op je moet nemen. Je bent een broer, geen ouder. Maar goed, wel tof dat je zo wil helpen natuurlijk ^O^
Helaas, mijn vader is NET voordat dit begon een dag geleden op vakantie gegaan voor een maand.

En mijn 14 jarige zusje kan het gewoon niet begrijpen.

Maar het zou alleen maar erger worden door mijn vader. :P Geloof mij maar.
  maandag 17 september 2012 @ 11:25:41 #255
374666 Logician78
Live @Enschede
pi_116883680
Probeer het eens zo uit te leggen aan haar:

Groen : Je voelt je goed
Oranje : Je voelt je niet zo goed, bijna paniek
Rood : Paniek
Blauw : Je voelt je verdrietig

(Nu is goed niet voor iedereen hetzelfde en paniek ook niet)
Vraag haar hoe zij zich in elke kleur voelt, en schrijf dit samen op. Ga samen na hoe ze tot nu toe (zonder medicatie) eerder van rood terug in groen is gekomen. Schrijf dit samen op. Spreek af dat als ze in paniek begint te komen ze Oranje zegt (en als ze in paniek zit Rood) en dat je dan samen dat gaat doen waardoor ze weer in Groen kwam. Op deze manier leert zij heel effectief haar fases qua emoties herkennen (erkennen en bewust te worden en dit geeft weer controle) en jullie leren zo wellicht ook beter te herkennen welke fases doorloopt en wat eventuele triggers zijn.
pi_116883708
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 11:25 schreef Logician78 het volgende:
Probeer het eens zo uit te leggen aan haar:

Groen : Je voelt je goed
Oranje : Je voelt je niet zo goed, bijna paniek
Rood : Paniek
Blauw : Je voelt je verdrietig

(Nu is goed niet voor iedereen hetzelfde en paniek ook niet)
Vraag haar hoe zij zich in elke kleur voelt, en schrijf dit samen op. Ga samen na hoe ze tot nu toe (zonder medicatie) eerder van rood terug in groen is gekomen. Schrijf dit samen op. Spreek af dat als ze in paniek begint te komen ze Oranje zegt (en als ze in paniek zit Rood) en dat je dan samen dat gaat doen waardoor ze weer in Groen kwam. Op deze manier leert zij heel effectief haar fases qua emoties herkennen (erkennen en bewust te worden en dit geeft weer controle) en jullie leren zo wellicht ook beter te herkennen welke fases doorloopt en wat eventuele triggers zijn.
Zal het proberen.
pi_116883919
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 11:25 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Helaas, mijn vader is NET voordat dit begon een dag geleden op vakantie gegaan voor een maand.

Had je zusje het er moeilijk mee dat je vader er een maand lang niet zou zijn? Voor die aanvallen bedoel ik.
pi_116884138
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 02:00 schreef hlmllp het volgende:

[..]

angst heeft ALTIJD te maken met een verhoogd stress niveau

en met stress niveau bedoel ik een verhoogde cortisol spiegel

adrenaline maak je ook aan, maar dat geeft niet het nare gevoel van angst

dat geeft je meer het gevoel van "ik ga de angst overwinnen"

cortisol is dus de boosdoener (bij irreële angsten)
Adrenaline is de grote boosdoener bij paniekaanvallen. Het komt vrij bij een fight/flight response, maar tijdens een paniekaanval kun je helaas nergens voor vluchten en is de adrenaline overbodig. Wat je hierboven schrijft is onjuist. Cortisol is idd wel het stresshormoon maar adrenaline is bij irreele angst een kwelling.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Strawberry- op 17-09-2012 11:46:59 ]
  maandag 17 september 2012 @ 11:50:40 #259
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_116884402
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 11:25 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Mijn intuïtie zegt dat het gedrag van je zusje hier weleens mee te maken zou kunnen hebben. Ik zou het zeker even noemen als je de psychologe belt dat je zus dit gedrag kreeg één dag nadat je vader voor een maand op vakantie ging. Verder is het aan de psychologe denk ik om het jullie en je zus uit te leggen.
pi_116884760
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2012 11:34 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Had je zusje het er moeilijk mee dat je vader er een maand lang niet zou zijn? Voor die aanvallen bedoel ik.
Nee, ze had daarvoor ook al, die angst bedoel ik. Maar nee, het kan er niet mee te maken hebben.
pi_116884796
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 11:50 schreef Wandtegeltje het volgende:

[..]

Mijn intuïtie zegt dat het gedrag van je zusje hier weleens mee te maken zou kunnen hebben. Ik zou het zeker even noemen als je de psychologe belt dat je zus dit gedrag kreeg één dag nadat je vader voor een maand op vakantie ging. Verder is het aan de psychologe denk ik om het jullie en je zus uit te leggen.
Kan niet, dit was er al eerder, maar heel erg minor die angst.
  maandag 17 september 2012 @ 12:09:40 #262
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_116884951
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2012 12:04 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Kan niet, dit was er al eerder, maar heel erg minor die angst.
Ik denk dat de psychologe het beter kan beoordelen dan jij of wel of niet kan. Het (tijdelijk) vertrek van een ouder kan zeker bij een kind van 10 dat al onder behandeling staat bij een psychologe dit soort klachten doen verergeren.

Ik zeg niet dat ik gelijk heb, ik zeg alleen dat het zou kunnen.

Het ligt er een beetje aan waarom je zusje bij een psychologe loopt. Maar dat voert te ver in dit topic om daar dieper op in te gaan vind ik.

Mijn dochter heeft ook psychologische hulp gehad toen ze klein was. Soms werken in die kleine mensjes dingen heel anders dan ouderen zouden verwachten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Wandtegeltje op 17-09-2012 12:15:06 ]
  maandag 17 september 2012 @ 12:38:45 #263
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_116885830
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 11:03 schreef Skillstorm het volgende:
Shit, ze hebben haar niet in het systeem. Waarschijnlijk omdat we hier een formulier hebben die we nog moeten inleveren.

Wie zijn 'ze'?
Wat een gezeul, inmiddels.
pi_116885896
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 10:43 schreef Skillstorm het volgende:
Verder net een goed praatje gehad met zusje, ze zei: ik kan mij niet voorstellen dat gedachten ZO sterk zijn. Toen uitgelegd in jip en janneke taal dat gedachten wel sterk zijn, dat het symptomen kunnen zijn van een simpel griepje, of van diarree, ze is nu wat rustiger. Ze zei dat ze bang was omdat dit symptomen die ze nooit eerdwr gehad heeft.
Het kan helpen te realiseren dat gedachten iets zijn wat je hebt en dat ze niet echt zijn. Als je ziet hoe hevig het is geweest en hoeveel angstige gedachten ze had maar er niet echt iets gebeurd is, niet wat er in gedachten was tenminste, dan kunnen die gedachten niet echt zijn.

Als je een angstige gedachte hebt en gelooft dat die waar is dan schrik je en bij een schrikreactie wordt er adrenaline aangemaakt, wordt de hartslag verhoogd etc, als dan de gedachte ''owjee ik voel iets dus er is iets mis!!'' komt en ze die ook gelooft komt die angst er nog eens bovenop en zet dat zich zo door totdat er totale paniek is. Het is een angst reactie op de angst en een hoop angst voor de angst, als ze leert doorhebben dat bij een angstige gedachte en angstig gevoel hoort en dat die komen en gaan dan hoeft ze er wellicht niet helemaal door worden mee gesleurd de totale paniek in.
pi_116886000
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2012 11:41 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Adrenaline is de grote boosdoener bij paniekaanvallen. Het komt vrij bij een fight/flight response, maar tijdens een paniekaanval kun je helaas nergens voor vluchten en is de adrenaline overbodig. Wat je hierboven schrijft is onjuist. Cortisol is idd wel het stresshormoon maar adrenaline is bij irreele angst een kwelling.
Adrenaline zorgt alleen voor de lichamelijk waarneembare aspecten (verhoogde hartslag, zweten)

Cortisol voor het nare stressgevoel, het snelle (doem)denken zonder remmen

ik zie net ook iemand het over een tekort aan B12 hebben

je kan pas een tekort oplopen na iets van 6 jaar geen vlees te hebben gegeten (of vervangende producten)

en vaak duurt het nog veel langer aangezien je lichaam het heel lang opslaat en je er heel weinig van nodig hebt

Zo ben ik al 10 jaar een vegetariër, maar m'n b12 spiegel (en de rest) is uitstekend

maar ik slik dan weer wel multivitaminen en eet gezond

wat trouwens ook kan helpen is om tijdens zo een paniek aanval een droog sneetje bruin brood te eten

door de koolhydraten gaat je suikerspiegel/glucosespiegel omhoog

en 's nachts is die bij iedereen vaak lager en dat kan ook voor een verhoogd cortisol level zorgen

is trouwens voor iedereen handig die maar niet kan slapen
pi_116886105
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 12:40 schreef Canillas het volgende:

[..]

Het kan helpen te realiseren dat gedachten iets zijn wat je hebt en dat ze niet echt zijn. Als je ziet hoe hevig het is geweest en hoeveel angstige gedachten ze had maar er niet echt iets gebeurd is, niet wat er in gedachten was tenminste, dan kunnen die gedachten niet echt zijn.

Als je een angstige gedachte hebt en gelooft dat die waar is dan schrik je en bij een schrikreactie wordt er adrenaline aangemaakt, wordt de hartslag verhoogd etc, als dan de gedachte ''owjee ik voel iets dus er is iets mis!!'' komt en ze die ook gelooft komt die angst er nog eens bovenop en zet dat zich zo door totdat er totale paniek is. Het is een angst reactie op de angst en een hoop angst voor de angst, als ze leert doorhebben dat bij een angstige gedachte en angstig gevoel hoort en dat die komen en gaan dan hoeft ze er wellicht niet helemaal door worden mee gesleurd de totale paniek in.
dat is wel de essentie van een paniek aanval, maar je kunt beter de aanloop er naar toe weg nemen lijkt me

maar het is wel handig dat ze weet dat haar lichaam een trucje met haar uithaalt ja
  maandag 17 september 2012 @ 12:54:21 #267
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_116886255
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 11:03 schreef Skillstorm het volgende:

Dit begrijp ik niet.

Je zus heeft toch over twee weken een afspraak met haar psychologe?

Dan heb je toch een adres waar ze naar toe moet? Dat adres heeft toch een telefoonnummer??

Dat nummer kan je dan toch bellen en vragen naar de/een psychologe, en dan vragen of hij/zij degen is waar je zus bij onder behandeling is? Zo niet, of ze dan even na wil gaan bij wie wel?

En anders weet je huisarts misschien hoe ze heet. Hij heeft als het goed is de verwijsbrief geschreven en een advies gegeven met welke psychologe je contact kon opnemen voor een afspraak??
pi_116887111
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 12:45 schreef hlmllp het volgende:

[..]

Adrenaline zorgt alleen voor de lichamelijk waarneembare aspecten (verhoogde hartslag, zweten)

Cortisol voor het nare stressgevoel, het snelle (doem)denken zonder remmen

ik zie net ook iemand het over een tekort aan B12 hebben

je kan pas een tekort oplopen na iets van 6 jaar geen vlees te hebben gegeten (of vervangende producten)

en vaak duurt het nog veel langer aangezien je lichaam het heel lang opslaat en je er heel weinig van nodig hebt

Zo ben ik al 10 jaar een vegetariër, maar m'n b12 spiegel (en de rest) is uitstekend

maar ik slik dan weer wel multivitaminen en eet gezond

wat trouwens ook kan helpen is om tijdens zo een paniek aanval een droog sneetje bruin brood te eten

door de koolhydraten gaat je suikerspiegel/glucosespiegel omhoog

en 's nachts is die bij iedereen vaak lager en dat kan ook voor een verhoogd cortisol level zorgen

is trouwens voor iedereen handig die maar niet kan slapen
Je weet niet echt waar je het over hebt he? b12 tekort komt niet door te weinig of geen vlees eten. Dat kan wél, maar het kan ook komen door dat je geen b12 kan opnemen. Dan moet je dus bijspuiten recht in de spieren
  maandag 17 september 2012 @ 13:23:17 #269
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116887307
laten we gewoon niet speculeren over wat er met haar allemaal wel niet aan de hand kan zijn want als ik het zo lees moet ze ongeveer wel ales hebben.
  maandag 17 september 2012 @ 13:23:38 #270
374666 Logician78
Live @Enschede
pi_116887322
nvm
  maandag 17 september 2012 @ 13:25:30 #271
374666 Logician78
Live @Enschede
pi_116887386
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 12:49 schreef hlmllp het volgende:

dat is wel de essentie van een paniek aanval, maar je kunt beter de aanloop er naar toe weg nemen lijkt me

maar het is wel handig dat ze weet dat haar lichaam een trucje met haar uithaalt ja
En juist daar werken die kleuren weer zo goed :Y
pi_116887415
Hmm, ze doet het nu veel beter.

Dat ik herhaal dat ze waarschijnlijk gewoon een griepje heeft of diarree heeft heel erg geholpen.

Ze doe nu normaal zonder medicijnen, ze is nog wel bang, maar ze is niet in paniek ofzo.

Minecraft houd haar erg rustig en ze lacht soms zelfs.
pi_116888275
Mooi, het blijkt dat ze er een heel klein beetje overheen is, dit is erg veelbelovend.
pi_116888332
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 13:26 schreef Skillstorm het volgende:
Hmm, ze doet het nu veel beter.

Dat ik herhaal dat ze waarschijnlijk gewoon een griepje heeft of diarree heeft heel erg geholpen.

Ze doe nu normaal zonder medicijnen, ze is nog wel bang, maar ze is niet in paniek ofzo.

Minecraft houd haar erg rustig en ze lacht soms zelfs.
quote:
2s.gif Op maandag 17 september 2012 13:48 schreef Skillstorm het volgende:
Mooi, het blijkt dat ze er een heel klein beetje overheen is, dit is erg veelbelovend.
Wederom ^O^
pi_116888361
quote:
17s.gif Op maandag 17 september 2012 13:50 schreef Little_Dolls het volgende:

[..]

[..]

Wederom ^O^
Ze is nu al een hele tijd kalm, het begint een beetje door te dringen. Uiteraard nog steeds naar de arts maar dit is veel beter.
  maandag 17 september 2012 @ 13:51:47 #276
37150 livelink
pi_116888401
Fijn dat het nu wat beter gaat, Skillstorm. Maar een paniekaanval kan natuurlijk elk moment weer opkomen. Ik zeg dat niet om vervelend te zijn, maar ik heb zelf te vaak ervaren dat ik dacht dat het weer voorbij was en dat het vervolgens heviger dan ooit was.

Ik hoop wel dat je het gesprek met de huisarts en de eventuele doorverwijzing doorzet.
pi_116888415
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 13:51 schreef livelink het volgende:
Fijn dat het nu wat beter gaat, Skillstorm. Maar een paniekaanval kan natuurlijk elk moment weer opkomen. Ik zeg dat niet om vervelend te zijn, maar ik heb zelf te vaak ervaren dat ik dacht dat het weer voorbij was en dat het vervolgens heviger dan ooit was.

Ik hoop wel dat je het gesprek met de huisarts en de eventuele doorverwijzing doorzet.
Jep, uiteraard.
pi_116888471
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 10:43 schreef Skillstorm het volgende:
Die psychologe ziet ze Normaal pas over 2 weken. Ik heb net de huisarts gebeld, afspraak om 16:10. Ik heb hem precies uitgelegd hoe en wat, en hij gaat de jeugdzorg crisisdienst inschakelen.
Top! Ik hoop dat jullie hier allemaal veel steun aan zullen hebben.
pi_116889604
Sterkte en succes bij de huisarts, laat je niet met een kluitje in het riet sturen! Hoop dat huisarts of crisisdienst iets kunnen doen. Fijn te lezen dat je haar zo bijstaat!
Fake it till you make it...
pi_116890170
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 12:49 schreef hlmllp het volgende:

Ja, maar zolang die aanloop nog in dr systeem zit heb je aan zo'n opmerking niks.

Daarnaast haal je die aanloop, de werkelijk oorzaak, niet weg met sporten.
pi_116890789
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2012 12:03 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Nee, ze had daarvoor ook al, die angst bedoel ik. Maar nee, het kan er niet mee te maken hebben.
Toch wel. Dat hij domme/stomme dingen zegt en ze nu hij weg is, toegeven kan aan haar angst. Dan kan het door onderdrukking erger geworden zijn dan het is. Door bewustwording kunnen jullie het beter begeleiden en daarna kijken of er pathologische oorzaken zijn voor labiliteit. Veel artsen negeren subklinische hypothyreoïdie (net te lage schildklierwerking), maar het maakt wel degelijk uit of je dan medicatie krijgt of niet. Cortisol moet dan vooraf bepaald zijn, zodat met zekerheid T3 toegevoegd kan worden aan de T4 (dat geeft je een betere balans).
Van B12-tekorten is echt belangrijk om het vroegtijdig te diagnosteren.
Ook allergieën/intoleranties kunnen onopgemerkte storingsbronnen zijn.
pi_116890817
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 13:18 schreef Radobe het volgende:

[..]

Je weet niet echt waar je het over hebt he? b12 tekort komt niet door te weinig of geen vlees eten. Dat kan wél, maar het kan ook komen door dat je geen b12 kan opnemen. Dan moet je dus bijspuiten recht in de spieren
hoe groot is die kans? 0,001%?

quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 14:33 schreef Canillas het volgende:

[..]

Ja, maar zolang die aanloop nog in dr systeem zit heb je aan zo'n opmerking niks.

Daarnaast haal je die aanloop, de werkelijk oorzaak, niet weg met sporten.
die aanloop voorkom je juist op die manier
zo een aanloop tot een paniekaanval ontstaat juist op momenten dat er sprake van stress is

dus wat is er handiger dan de stress vervangen voor een goed gevoel

even een raar voorbeeld in deze context
maar heb je ooit wel eens gehoord dat iemand een paniek aanval heeft gehad tijdens de sex?
tuurlijk niet. dan zit je lichaam vol met gelukshormonen, dan ligt zoiets als stress ver weg
  maandag 17 september 2012 @ 14:59:59 #283
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_116891173
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 14:49 schreef hlmllp het volgende:
...
Het zou voor de leesbaarheid van dit topic fijn zijn als jij wat vaker ging sporten.
Nee, F5-en en onophoudelijk reageren telt niet als sport.
Nee, ook niet als duursport.
  maandag 17 september 2012 @ 15:02:34 #284
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_116891252
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 14:59 schreef drijfhout het volgende:

[..]

Het zou voor de leesbaarheid van dit topic fijn zijn als jij wat vaker ging sporten.
Nee, F5-en en onophoudelijk reageren telt niet als sport.
Nee, ook niet als duursport.
_O-
pi_116891394
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 14:49 schreef hlmllp het volgende:

[..]

hoe groot is die kans? 0,001%?

[..]

die aanloop voorkom je juist op die manier
zo een aanloop tot een paniekaanval ontstaat juist op momenten dat er sprake van stress is

dus wat is er handiger dan de stress vervangen voor een goed gevoel

even een raar voorbeeld in deze context
maar heb je ooit wel eens gehoord dat iemand een paniek aanval heeft gehad tijdens de sex?
tuurlijk niet. dan zit je lichaam vol met gelukshormonen, dan ligt zoiets als stress ver weg
Jij gaat er vanuit dat dat moment van ontspanning na inspanning een garantie voor het uitblijven van panielaanvallen kan zijn, dat is onzin.
pi_116896078
Hmm, de huisarts heeft het extreem goed uitgelegd en heeft haar want info gegeven over paniekaanvallen en dat ze bang is dat ze die weer krijgt, al die info klikte bij haar.

Ze gaat morgen gewoon weer naar school.

Ook de GGZ crisis dienst is ingeschakeld, we krijgen over een paar dagen bericht. (crisis :') duurt dagen voordat er wat gaat gebeuren)

Ook adviseerde hij haar om wat sport te doen.
pi_116896521
:)
pi_116897853
Fijn dat de huisarts het goed heeft kunnen uitleggen! Snel, die crisisdienst...
pi_116898482
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 17:48 schreef Nijna het volgende:
Fijn dat de huisarts het goed heeft kunnen uitleggen! Snel, die crisisdienst...
Meer like: wacht een aantal dagen dienst.

Nou is ze bang dat ze niet meer blij kan zijn omdat ze net speelgoed heeft gekocht, ze was bang dat ze niet meer kon lachen. :')

Ik heb haar uitgelegd dat ze gewoon weer kan lachen morgen en zometeen(kermis) en dat spullen wel leuk zijn maar dat ze je niet ECHTE blijheid brengen.

Ik zal zien hoe dit weer uitpakt. :') |:(
pi_116898680
Ze heeft een fijne grote broer en jullie boffen met deze huisarts.
pi_116898883
Volgens mij heeft ze nog heel wat hersenspinsels die ontward moeten worden...
Maar ik denk dat dat niet aan jou is, maar aan een psycholoog ofzo, hopelijk horen jullie snel van den "crisis"dienst... sterkte!
  maandag 17 september 2012 @ 19:17:51 #292
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116901499
hop, gone
pi_116903596
k zie dat je steeds aan psychose denkt maar angstaanvallen/ hyperventilatie kunnen echt heftig zijn. Een familielid van me had t een keer zo hevig dat z'n spieren samen trokken en hij z'n benen niet meer kon bewegen en zijn mond helemaal samen trok. Wij vet gestresst naar de eerste hulp , bleek t door hyperventilatie te komen. je kan ook zelfs flauw vallen.

Mijn tip: google angstaanvallen eens en lees je erover in bij forums. Je zusje gaat wel meer dan 1 bezoekje aan een psych nodig hebben voordat ze resultaten boekt. Dus lees je zelf vast in. Ennn koop valdispert rust, daar zit valeriaan in en deze werkt ook ontspannend net als oxazepam. Het is niet verslavend , werkt lichter , bij sommige mensen werkt t bij andere is t te slap maar je zus is pas 10 jaar dus lijkt me voldoende . Oxazepam is verslavend wanneer je t paar weken gebruikt hè ! in de zin dat je steeds meer nodig gaat hebben en de werkingsduur af neemt. Dus mijn advies probeer af te wisselen met valeriaan!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2012 19:55:03 ]
pi_116909097
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 17:04 schreef Skillstorm het volgende:
Hmm, de huisarts heeft het extreem goed uitgelegd en heeft haar want info gegeven over paniekaanvallen en dat ze bang is dat ze die weer krijgt, al die info klikte bij haar.

Ze gaat morgen gewoon weer naar school.

Ook de GGZ crisis dienst is ingeschakeld, we krijgen over een paar dagen bericht. (crisis :') duurt dagen voordat er wat gaat gebeuren)

Ook adviseerde hij haar om wat sport te doen.
Dus toch niet de crisisdienst van Jeugdzorg?
pi_116909306
Ze is naar de kermis geweest, Mcdonanald's en nog meer.

Ze is weer blij en lacht weer, er is nog wel angst maar in veel mindere mate.

Ze gaat morgen gewoon naar school.
pi_116910231
Als ze zonder medicijnen overeind blijven kan, kan je Bachbloesemtherapie proberen. Dat werkt door negatieve houdingen zachtjes om te keren naar positieve en is niet verslavend. Geen idee hoe het werkt, maar het schijnt echt te werken. Niet op goed geluk wat kopen, er moet uitgezocht worden welke de juiste is en wat voor kinderen de juiste dosis/sterkte is. Ik heb er vroeger wel naar gekeken, maar ben dat inmiddels weer vergeten.
pi_116915553
Hmm. ze kreeg weer een paniek aanval. Ik liet haar mij napraten voor 10 minuten.

Ik zei: Ik heb bewijs dat de doktors het niet fout hebben, want toen ik net bij de kermis was, had ik die pijntjes niet.

We hebben die paniekaanval gewoon voorkomen.

Ik heb nog wat belangrijke dingen gezegd natuurlijk, en net zei ze: Ik heb geen pijn meer in mijn borst, en toen zei ik: Zie je? Nog meer bewijs dat de doktoren het niet fout hadden.

Toen ze kalm was had ik gezegd: we hebben een paniekaanval voorkomen, geef me een high five!
En toen zei ik: Hardere high five!

Ze is nu weer rustig en gaat zo slapen.
  maandag 17 september 2012 @ 22:58:28 #298
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_116915638
Skillstorm, wat ben jij een gouden broer man!
pi_116915677
quote:
17s.gif Op maandag 17 september 2012 22:58 schreef drijfhout het volgende:
Skillstorm, wat ben jij een gouden broer man!
Ja, maar ik moet er toch niet aan denken dit nog op lange termijn te doen.
pi_116916891
Mooi om te horen man. Hopen dat het niet terug komt..
pi_116917945
Toffe broer ben jij. Goed bezig!
En dan sluit ik je topic ook meteen. Moet je zelf maar even kijken of je er nog een maakt :)
I solemnly swear i'm up to no good
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')