Ze slaapt al bij mijn moeder, helpt niks.quote:Op zaterdag 15 september 2012 17:55 schreef Meloewa het volgende:
Kan er niemand bij haar slapen? is wel belangerijk.
Klinkt wel een beetje als de devil inside mequote:Op zaterdag 15 september 2012 17:56 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Ze slaapt al bij mijn moeder, helpt niks.
Het erge is dat ze dit elke avond zal doen vanaf nu ben ik bang.quote:Op zaterdag 15 september 2012 17:58 schreef Meloewa het volgende:
[..]
Klinkt wel een beetje als de devil inside me. Angststoornis kan ze inderdaad wel hebben.
Wel raar dat het ineens opkomt, mischien een rare nachtmerrie gehad.quote:Op zaterdag 15 september 2012 17:59 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Het erge is dat ze dit elke avond zal doen vanaf nu ben ik bang.
We gaan als familie toch finaal kapot dan. Geen slaap, geen rust.
Ja, dat was dus het eerste bezoek. Ze heeft geen astma iig.quote:Op zaterdag 15 september 2012 17:59 schreef kahlie het volgende:
Benauwd zijn is heel eng. Wat ze ook weleens bij kinderen met astma doen is door een rietje heen ademen. Als dat namelijk nog ok lukt, dan weet je dat gewoon rustig ademen zonder rietje meer dan voldoende is. Misschien kan je het in dit geval ook gebruiken om haar te kalmeren en te laten merken dat ze nog voldoende adem heeft.
Een andere optie om te kijken of je van de huisarts een piekflow meter kan krijgen en die aan haar laten uitleggen. Die wordt gebruikt om te kijken of je voldoende blaaskracht hebt en dus als ondersteunend middel om te zien of extra medicijnen nodig zijn bij kinderen met astma.
Als ze al ondersteuning heeft voor haar angstklachten valt er verder weinig meer voor haar te doen. Wel ontzettende sneu voor haar (en jullie).
Nouuu, schizofrenie? Dan zou het eerder (eerst) een psychose zijn. En dat maakt je niet meteen schizofreen. Maar een psychose lijkt me wat overtrokken.quote:Op zaterdag 15 september 2012 18:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
kunnen de eerste tekenen zijn van schizofrenie.
Of, hopelijk, een angststoornis, in het laatste geval met goeie hulp komt ze er een stuk sneller vanaf.
Veel cognitieve therapie.
Hmmm... dat is jammer. Zelfs als je geen astma hebt, kalmeren veel kinderen als ze merken dat ze gewoon in de 'groene zone' zitten. Dat het dus wel meevalt. Hyperventileren is ook zeer vervelend.quote:Op zaterdag 15 september 2012 18:03 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Ja, dat was dus het eerste bezoek. Ze heeft geen astma iig.
Bij het eerste bezoek hadden ze uitgelegd aan haar wat hyperventileren was etc en hoe het komt, dat ze TE VEEL zuurstof binnenkrijgt.
Het helpt allemaal absoluut niks.
Dan denk ik dat er niet veel is wat je kunt doen, behalve haar geruststellen.quote:Op zaterdag 15 september 2012 17:57 schreef Skillstorm het volgende:
Ben bang dat ze hypochondria heeft....het is niet normaal hoe veel angst ze heeft voor absoluut geen reden. Ik vroeg net of ze pijn had of dat er iets was, ze zegt dat ze het eng vindt dat er iets gaat gebeuren maar dat ze nu niets heeft.
En ja, ze gaat hier al voor naar een psycholoog.
Elke dag, de hele dag?quote:Op zaterdag 15 september 2012 18:25 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dan denk ik dat er niet veel is wat je kunt doen, behalve haar geruststellen.
Als ze zich een keer benauwd heeft gevoeld kan dat daarna genoeg reden zijn om angstig te blijven, als je er gevoelig voor bent. Maar is ze echt bang om dood te gaan doordat ze bang is dat haar wat mankeert, of denkt ze gewoon te veel na over de dood?quote:Op zaterdag 15 september 2012 18:05 schreef Skillstorm het volgende:
Ik snap het ook niet, het is helemaal uit het niets.
Normaal is het een heel sociaal kind en vrolijk ook.
Dat eerste.quote:Op zaterdag 15 september 2012 18:26 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Als ze zich een keer benauwd heeft gevoeld kan dat daarna genoeg reden zijn om angstig te blijven, als je er gevoelig voor bent. Maar is ze echt bang om dood te gaan doordat ze bang is dat haar wat mankeert, of denkt ze gewoon te veel na over de dood?
Dan zal ze uiteindelijk wel medicatie krijgen, denk je niet? Als niks helpt.quote:Op zaterdag 15 september 2012 18:26 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Elke dag, de hele dag?
Dan houden we toch geen leven meer over.
Oww wat zielig...quote:Op zaterdag 15 september 2012 18:27 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Dat eerste.
Ze is bang dat ze dood gaat in haar slaap zegt ze ook.
er is vast wel een soort crisisopvang/lijnquote:Op zaterdag 15 september 2012 18:35 schreef Skillstorm het volgende:
Kunnen we iemand bellen? NU? Ze is finaal aan het flippen, rent naar de deur om naar de dokter te gaan, we moeten haar tegenhouden.
Ze zegt allemaal rare dingen: Ik ga dood, misschien is dat wel lekker, misschien word ik wel een geest! (en dat zegt ze met een verbaasd gezicht niet een verdrietig gezicht) Ze laat zich vervolgens door haar benen zakken en zegt: zie je ik ga dood
Hier is iets meer aan de hand crisisdienst?quote:Op zaterdag 15 september 2012 18:35 schreef Skillstorm het volgende:
Kunnen we iemand bellen? NU? Ze is finaal aan het flippen, rent naar de deur om naar de dokter te gaan, we moeten haar tegenhouden.
Ze zegt allemaal rare dingen: Ik ga dood, misschien is dat wel lekker, misschien word ik wel een geest! (en dat zegt ze met een verbaasd gezicht niet een verdrietig gezicht) Ze laat zich vervolgens door haar benen zakken en zegt: zie je ik ga dood
Crisisdienst!quote:Op zaterdag 15 september 2012 18:35 schreef Skillstorm het volgende:
quote:Op zaterdag 15 september 2012 18:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
kunnen de eerste tekenen zijn van schizofrenie.
Of, hopelijk, een angststoornis, in het laatste geval met goeie hulp komt ze er een stuk sneller vanaf.
Veel cognitieve therapie.
Hoe raar dit onderste ook lijkt misschien... maar duidelijk maken dat er niks aan de hand is en ze normaal moet doen een keertje.. Bedoel niet als in uren praten tegen haar maar beetje fermer. Ze kan ook extra bang worden als je er niet fel tegenin gaat omdat dat eerder een bevestiging is van ow wat is ze zielig en misschien is er wel wat aan de hand (zo kan zij dat zien). Maar goed klap in het gezicht is weer wat tricky dan, maar bedoel beetje terugbrengen naar de realiteit kan geen kwaad.quote:Op zaterdag 15 september 2012 18:39 schreef Gutz het volgende:
Eerstehulp?
Ik zou er eerst een klap op d'r gezicht geven, volgens mij stelt ze zich gigantisch aan.
Ik heb een afspraak gemaakt en dan kijken ze straks of ze doorgestuurd kan worden naar het jongerenRiagg.quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:02 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Hoe raar dit onderste ook lijkt misschien... maar duidelijk maken dat er niks aan de hand is en ze normaal moet doen een keertje.. Bedoel niet als in uren praten tegen haar maar beetje fermer. Ze kan ook extra bang worden als je er niet fel tegenin gaat omdat dat eerder een bevestiging is van ow wat is ze zielig en misschien is er wel wat aan de hand (zo kan zij dat zien). Maar goed klap in het gezicht is weer wat tricky dan, maar bedoel beetje terugbrengen naar de realiteit kan geen kwaad.
Oke nou ja dan zou ik het ook niet meer weten. Niet dat mijn hulp nou even zo goed was maar dit was het enige wat ik kon bedenken wat zou helpen. Hopelijk loopt het straks allemaal wat snel dan. Goed dat de afspraak er isquote:Op zaterdag 15 september 2012 19:03 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Ik heb een afspraak gemaakt en dan kijken ze straks of ze doorgestuurd kan worden naar het jongerenRiagg.
Ik heb al heel vaak ferm met haar gepraat, hele wijze woorden vaak.
Maar niks helpt, ze huilt gewoon verder.
Veel succes! Hopelijk kan iemand haar helpenquote:Op zaterdag 15 september 2012 19:03 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Ik heb een afspraak gemaakt en dan kijken ze straks of ze doorgestuurd kan worden naar het jongerenRiagg.
Ik heb al heel vaak ferm met haar gepraat, hele wijze woorden vaak.
Maar niks helpt, ze huilt gewoon verder.
20:20quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:05 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Veel succes! Hopelijk kan iemand haar helpen
hoe laat heb je de afspraak?
Oh goed dat je zo 'snel' terecht kuntquote:
Als in ze kan niet met de situatie omgaan en doet daarom alsof er niks aan de hand is met haar of?quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:05 schreef Skillstorm het volgende:
En mijn moeder is uiteraard gewoon weer in denial.
Ze is nu een beetje kalmer gelukkig.
Nee, ze zegt dingen van: het is een fase ofzo, het gaat wel over.quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:08 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Als in ze kan niet met de situatie omgaan en doet daarom alsof er niks aan de hand is met haar of?
Ow zo dat is wel klote ja. Nou ja als ze met de neus op de feiten wordt gedrukt gelooft ze het misschien wel en dan is er nog genoeg levenstijd om er wel juist naar te kijken. Maar ja wel beetje nasty zoiets jaquote:Op zaterdag 15 september 2012 19:10 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Nee, ze zegt dingen van: het is een fase ofzo, het gaat wel over.
Maar ze wil niet acknowledgen dat er iets mis kan zijn psychisch.
ja joh koop je zo in de supermarktquote:
Ja, zal het proberen.quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:18 schreef MarMar het volgende:
Ik hoop een beetje dat het "gewoon" iets is waar ze heel erg van geschrokken is en nog niet over heeft kunnen praten, dat kan veel doen met een kind.
Hou je ons op de hoogte?
Hoeze klap in t gezicht tricky? Kom op zeg al dat gemiet tegenwoordig. Alsof een kind van 10 het allemaal doorheeft / begrijpt wat die vreemde vrouw van het Riagg zegt. Gevolg: Kind nog meer in de stress, hatsekidee nog een therapietje eroverheen "we praten het er wel uit". Come on...quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:02 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Hoe raar dit onderste ook lijkt misschien... maar duidelijk maken dat er niks aan de hand is en ze normaal moet doen een keertje.. Bedoel niet als in uren praten tegen haar maar beetje fermer. Ze kan ook extra bang worden als je er niet fel tegenin gaat omdat dat eerder een bevestiging is van ow wat is ze zielig en misschien is er wel wat aan de hand (zo kan zij dat zien). Maar goed klap in het gezicht is weer wat tricky dan, maar bedoel beetje terugbrengen naar de realiteit kan geen kwaad.
tricky omdat je niet weet wat er aan de hand isquote:Op zaterdag 15 september 2012 19:21 schreef Gutz het volgende:
[..]
Hoeze klap in t gezicht tricky? Kom op zeg al dat gemiet tegenwoordig. Alsof een kind van 10 het allemaal doorheeft / begrijpt wat die vreemde vrouw van het Riagg zegt. Gevolg: Kind nog meer in de stress, hatsekidee nog een therapietje eroverheen "we praten het er wel uit". Come on...
Nou ja net als je op moet passen met bepaalde drugs in bepaalde gemoedstoestanden (versterking negatieve emoties) zo kan zo'n kindje misschien ook raarder worden door een klap in zo'n situatie... ik weet dat gewoon niet of het uberhaupt helpt en of het misschien het erger maakt..quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:21 schreef Gutz het volgende:
[..]
Hoeze klap in t gezicht tricky? Kom op zeg al dat gemiet tegenwoordig. Alsof een kind van 10 het allemaal doorheeft / begrijpt wat die vreemde vrouw van het Riagg zegt. Gevolg: Kind nog meer in de stress, hatsekidee nog een therapietje eroverheen "we praten het er wel uit". Come on...
Ze zegt dat ze steeds geen adem kan halen, ik denk daardoor.quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom denkt ze eigenlijk dat ze dood gaat?
Vraag het haar eens.quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:37 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Ze zegt dat ze steeds geen adem kan halen, ik denk daardoor.
Wordt er bij jullie thuis gerookt?quote:Maar ze kan prima ademhalen.
word ff heel boos en zeg dat ze zich niet moet aanstellen (geen geweld natuurlijk)quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:37 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Maar ze kan prima ademhalen.
Nope, niemand rookt, en ze heeft geen astma.quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vraag het haar eens.
[..]
Wordt er bij jullie thuis gerookt?
Al gedaan, gaat ze alleen maar nog harder huilen, of het helpt heel even en dan is het weer huilen geblazen.quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:40 schreef wuuht het volgende:
[..]
word ff heel boos en zeg dat ze zich niet moet aanstellen (geen geweld natuurlijk)
je zegt dat ze hyperventileert.. Die klachten kunnen best hevig zijn , waardoor Mensen die hyperventileren vaak op zo een moment denken dat ze dood gaan. En doordat ze dat denken worden de klachten erger. Dus haar gedrag zou hierdoor kunnen komen. Je hebt trouwens bepaalde afemhalingstechnieken om hyperventilatie onder controle te krijgen.quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:37 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Maar ze kan prima ademhalen.
Die weet ze al, ze heeft ook net in een zakje geademd. Ze weet dat allemaal al en wij ook.quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:43 schreef madeliefff het volgende:
[..]
je zegt dat ze hyperventileert.. Die klachten kunnen best hevig zijn , waardoor Mensen die hyperventileren vaak op zo een moment denken dat ze dood gaan. En doordat ze dat denken worden de klachten erger. Dus haar gedrag zou hierdoor kunnen komen. Je hebt trouwens bepaalde afemhalingstechnieken om hyperventilatie onder controle te krijgen.
Het probleem is, ze hyperventileert niet eens, dan heeft het geen nut om dat te doen.quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:48 schreef madeliefff het volgende:
O ok, ik dacht dat je daaraan twijfelde vandaar. En helpen die oefeningen dan niet op t moment dat ze die aanvallen krijgt?
Ja, maar dat zegt ze de hele tijd. Toch is ze niet aan het hyperventileren.quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:52 schreef madeliefff het volgende:
Hoe bedoel je, ze zei toch dat ze t gevoel had niet te kunnen ademhalen enz?
Heb je dan de rietje tip al geprobeerd. Laat haar maar voelen dat het prima kan.quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:53 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Ja, maar dat zegt ze de hele tijd. Toch is ze niet aan het hyperventileren.
Mja, ze is nu weer rustig.quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:55 schreef kahlie het volgende:
[..]
Heb je dan de rietje tip al geprobeerd. Laat haar maar voelen dat het prima kan.
Je moet toch iets proberen om haar rustiger te krijgen?
Ok. Das fijn. Gewoon heel rot dat ze zo angstig is en daardoor heel extreem reageerd. Het is ook vrij moeilijk om daar een oplossing voor te verzinnen. Ik hoop dat ze haar straks om 20.20 kunnen kalmeren.quote:
Tja, ik denk dat we zo vertrekken trouwens.quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:57 schreef kahlie het volgende:
[..]
Ok. Das fijn. Gewoon heel rot dat ze zo angstig is en daardoor heel extreem reageerd. Het is ook vrij moeilijk om daar een oplossing voor te verzinnen. Ik hoop dat ze haar straks om 20.20 kunnen kalmeren.
Als het een angststoornis is helpt dat echt niet hoor.quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:40 schreef wuuht het volgende:
[..]
word ff heel boos en zeg dat ze zich niet moet aanstellen (geen geweld natuurlijk)
en als het dat niet is... juist dan helpt het welquote:Op zaterdag 15 september 2012 20:08 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Als het een angststoornis is helpt dat echt niet hoor.Dat is zo'n beetje het ergste wat je op zo'n moment kan horen, dat je je aanstelt.
Sterkte.quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:58 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Tja, ik denk dat we zo vertrekken trouwens.
En bedankt voor de hulp mensen.
Zou vragen naar iets wat kalmeert, dan krijgt de paniek minder (snel) de overhand en als stresshormoonniveau lager blijft kan ze ook beter denken omdat de cognitie dan beter werkt.quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:58 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Tja, ik denk dat we zo vertrekken trouwens.
En bedankt voor de hulp mensen.
Precies, daarnaast is het ook gewoon ronduit wreed en harteloos om boos te worden op iemand omdat diegene angst heeft, die persoon lijdt al genoeg zonder gezeik van anderen daarbij.quote:Op zaterdag 15 september 2012 20:08 schreef -Strawberry- het volgende:
Als het een angststoornis is helpt dat echt niet hoor.En het is juist heel erg als je dierbaren op zo'n moment denken dat je je aanstelt. Aangezien ze al bij een psycholoog loopt is daar denk ik geen sprake van.
nog meer mensen die het aanradenquote:9. Door intensief te sporten raak je 60-70% van je geestelijke spanningen kwijt. Er bestaat simpelweg geen betere therapie. (Wanneer krijgen huisartsen de mogelijkheid om door te verwijzen naar de plaatselijke sportschool of sportvereniging?)
Vaak word je met sporten ook minder nerveus en kun je makkelijker inslapen.
Studies tonen aan dat mensen al na één keer sporten een positiever beeld van zichzelf krijgen. Ben je meer tevreden over jezelf dan verdwijnen spanningen vrijwel automatisch.
Dit. Wat doet ze ter ontspanning? Zit ze op een sport? Ik weet dat het sporten voor mijn kinderen (11 en 14 jaar) een belangrijke uitlaatklep is.quote:Op zondag 16 september 2012 01:05 schreef hlmllp het volgende:
een kind van 10 hoort veel buiten te spelen, te ravotten (ja ook meisjes)
speelt ze vaak buiten?
ga met haar voetballen of doe haar op zwemmen
waterpolo
iets waarbij ze helemaal in op kan gaan
ze heeft nu klaarblijkelijk veel te veel opgekropte energie/stress
laat horen als je iets met deze info doet en of het beter gaat
Als ze al onder behandeling staat bij een spycholo(o)g(e) zou ik die morgen eerst maar eens bellen voordat je naar de huisarts gaat en hem/haar het probleem voorleggen.quote:Op zondag 16 september 2012 03:31 schreef Skillstorm het volgende:
Ze had iets gekregen tegen een paniekaanval en maandag naar de huisarts die ons kan doorverwijzen naar Riagg als het nodig is.
Ik ging uit en toen ik terug kwam (nu dus) was ze aan het slapen, en volgens mijn moeder was dat medicijn dat we hadden gekregen niet gebruikt.
Betekent dat ze vanzelf in slaap gevallen is.
Het gaat al voor een groot deel beter.![]()
Dit en proberen de oorzaak te achterhalen.. is het dat ze te weinig dingen doet waarbij ze haar energie kwijt kan, is het een kind wat teveel nadenkt en die je dan daarin meer zou moeten begeleiden door simpelweg te praten over de meer moeilijke onderwerpen van het leven, is er iets gebeurd wat ze niet kan plaatsen waardoor ze bang wordt etc..quote:Op zondag 16 september 2012 10:45 schreef Wandtegeltje het volgende:
[..]
Als ze al onder behandeling staat bij een spycholo(o)g(e) zou ik die morgen eerst maar eens bellen voordat je naar de huisarts gaat en hem/haar het probleem voorleggen.
Je zusje is niet voor niks bij hem/haar onder behandeling. Dus zou ik in eerste instantie bij hem/haar advies vragen hoe dit met dit gedrag om te gaan.
Je kan wel iedere keer naar huisarts, ziekenhuis e.d. stappen, maar dan gaan steeds meer hulpverleners zich ermee bemoeien met verschillende visies, standpunten en oplossingen.
Wat je zusje heeft lijkt eerder op een gedragsprobleem (hoe ga ik om met angst voor doodgaan/benauwdheid) dan om een medisch probleem. Ze wordt immers uit zichzelf ook weer rustig (gisterenavond).
Maar ook jullie kunnen wat leren: hoe kan ik het best reageren/handelen als mijn zusje/dochter dit gedrag heeft.
Het lijkt mij dat haar psychologe dus de eerst logische persoon om te vragen hoe jullie er het beste mee om kan gaan. Hij/zij kan je tips en uitleg geven en weet wat er bij je zusje speelt.
Daar hebben jullie en je zusje in mijn ogen het meeste aan.
Dat lijkt me inderdaad wel verstandig, om het te communiceren met de psycholoog. Eigenlijk had je die meteen kunnen bellen.quote:Op zondag 16 september 2012 11:46 schreef Copycat het volgende:
Is haar psycholoog überhaupt al aangesloten op deze recente problematiek?
Ik was ook erg verbaasd dat ik hier dingen las als 'in het gezicht slaan'quote:Op zondag 16 september 2012 13:21 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat lijkt me inderdaad wel verstandig, om het te communiceren met de psycholoog. Eigenlijk had je die meteen kunnen bellen.
ja dat is wel zo maar zonder specialist lijkt niks te werken lastige situatie hoorquote:Op zondag 16 september 2012 13:23 schreef Copycat het volgende:
Nu wordt er met dat kind van de ene naar de andere specialist gezeuld, lijkt het. Daar zou ik ook van in de stress schieten en angstig worden dat er echt heel veel aan de hand is.
maar je kunt en mag ook zelf contact op nemen met haar therapeut?quote:Op zondag 16 september 2012 13:41 schreef Skillstorm het volgende:
Idd, jammer dat we verwezen worden, steeds weer en weer en weer.
Net weer terug van een specialist, de medicijnen die gisteren kregen nu in een iets grotere mate gekregen.
Ze slaapt nu als een roos......voor nu...
Ik ben bang dat het iets ernstigs is....
Is hier nu überhaupt al eens contact over geweest met haar therapeut? Zo nee: meteen wel doen.quote:Op zondag 16 september 2012 13:41 schreef Skillstorm het volgende:
Idd, jammer dat we verwezen worden, steeds weer en weer en weer.
Ja, morgen moet ik via de huisarts iets regelen.quote:Op zondag 16 september 2012 13:53 schreef Copycat het volgende:
[..]
Is hier nu überhaupt al eens contact over geweest met haar therapeut? Zo nee: meteen wel doen.
De therapeut gaan we morgen bellen, de huisarts regelt nog een therapeut bij het Riagg mogelijk.quote:Op zondag 16 september 2012 13:59 schreef Copycat het volgende:
Jij moet via de huisarts iets regelen met de therapeut van je zusje?
En dit speelt toch al eventjes, waarom zo lang wachten met die therapeut erbij betrekken? Dat lijkt me immers een echt vertrouwenspersoon voor je angstige zusje. Niet steeds weer nieuwe dokteren die enge dingen over je kunnen ontdekken.
Als hij er niet vanaf weet, hoe kan hij dan deze vraag beantwoorden?quote:Op zondag 16 september 2012 14:57 schreef Johnny-V het volgende:
Is er niets traumatisch gebeurd waar jullie niet vanaf weten?
Niet alle psychologen zijn bereikbaar in het weekend. Mijn moeder werkte ook als psycholoog maar had nooit 'dienst' buiten haar normale spreekuur, en haar patienten hadden haar prive-nummer ook niet eens. Nou had ze ook geen patienten waarvan je kon verwachten dat het tot zo'n soort crisis zou komen -er zijn zat mensen die hulp zoeken maar nooit in die mate in de knoop komen- maar als dat wel gebeurd zou zijn, zou ze er waarschijnlijk ook pas de volgende werkdag van gehoord hebben. M'n vader draaide wel wacht en achterwacht voor zijn ziekte, maar heeft daarna ook nog een tijdlang alleen op vaste dagen gewerkt (hoewel hij nog wel eens een enkele keer om advies werd gebeld door collega's, omdat hij veel ervaring had).quote:Op zondag 16 september 2012 14:07 schreef Copycat het volgende:
Ik snap echt niet dat haar therapeut niet eerder is ingeschakeld.
Maar morgen dus, beter laat dan nooit.
Welterusten, hopelijk rust je een beetje uit.
Het is zondag hoor... Chillquote:Op zondag 16 september 2012 15:34 schreef hlmllp het volgende:
Waarom negeer je de meest rationele oplossing in dit topic?
waarom maak je dat meisje drugs afhankelijk?
hebben we er weer een zombie bij
en dan zo jong dat ze is
kan je niet doen
maar dat is mijn mening
Je wilt een meisje wat geteisterd wordt door doodsangst en paniek beter maken door te gaan sporten? Er moet niet worden uitgezocht wat er allemaal bij haar speelt, wat hier achter zit maar ze moet maar wat rondjes gaan rennen want 'ze heeft kennelijk veel opgekropte energie'?quote:Op zondag 16 september 2012 15:34 schreef hlmllp het volgende:
Waarom negeer je de meest rationele oplossing in dit topic?
waarom maak je dat meisje drugs afhankelijk?
hebben we er weer een zombie bij
en dan zo jong dat ze is
kan je niet doen
maar dat is mijn mening
Er zit geen aan/uit knop op dat kind hoorquote:Op zondag 16 september 2012 15:42 schreef hlmllp het volgende:
ooit wel eens van relativeren genoemd?
wanneer de stress vermindert ben je veel beter in staat te relativeren en rationeel te denken
dat gun ik haar wel
maar blijkbaar ben ik hier zowat de enige
In welke zin is wat jij typt en aanraad van toepassing in deze situatie? Een kind wat zo bang is, elk moment angst om dood te gaan?quote:Op zondag 16 september 2012 15:42 schreef hlmllp het volgende:
wanneer de stress vermindert ben je veel beter in staat te relativeren en rationeel te denken
dat gun ik haar wel
Bij dergelijke paniek is het handiger om eerst de gevoelens te stabiliseren, desnoods met medicatie, om daarna te behandelen. Als zo'n meisje in paniek is kan ze echt niet relativeren of rationeel denken. Het zijn allemaal van die makkelijke 'oplossingen'.quote:Op zondag 16 september 2012 15:42 schreef hlmllp het volgende:
dat gun ik haar wel
Het kan ook gewoon zijn dat ze één keer echt benauwd is geweest en daar nu nog bang voor is. Daar kan je in doorslaan als je daar gevoelig voor bent.quote:Op zondag 16 september 2012 15:48 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Klinkt alsof zij iets heeft meegemaakt wat haar heel erg beangstigd heeft, Is er onlangs iemand overleden, heel plotseling? het gevoel van geen lucht kunnen krijgen is heel eng, en moeilijk om los te laten, op dat moment moet ze afgeleid worden, En relativeren in de zin van Oh ze huilt hard genoeg, dus ze heeft lucht genoeg werkt op dat moment niet! Ze is duidelijk bang, en op deze jonge leeftijd moet dat ergens vandaan komen, Dit kan iets heel kleins zijn, ze is pas 10!
het lijkt mij nu 1e prioriteit om te vinden waar ze zo bang van is, waarom ze zo vaak denkt dat ze doodgaat, en iets kalmerends oke, maar niet drogeren!
Amen to thatquote:Op zondag 16 september 2012 15:49 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Bij dergelijke paniek is het handiger om eerst de gevoelens te stabiliseren, desnoods met medicatie, om daarna te behandelen. Als zo'n meisje in paniek is kan ze echt niet relativeren of rationeel denken. Het zijn allemaal van die makkelijke 'oplossingen'.
Dat je haar een zombie noemt terwijl nergens uit blijkt dat ze de rest van haar leven die medicatie nodig zal hebben is ook nogal typerend.
Dat is inderdaad ook een goede mogelijkheid.quote:Op zondag 16 september 2012 15:52 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Het kan ook gewoon zijn dat ze één keer echt benauwd is geweest en daar nu nog bang voor is. Daar kan je in doorslaan als je daar gevoelig voor bent.
waarom denk je dat ik valeriaan aanraaddequote:Op zondag 16 september 2012 15:49 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Bij dergelijke paniek is het handiger om eerst de gevoelens te stabiliseren, desnoods met medicatie, om daarna te behandelen. Als zo'n meisje in paniek is kan ze echt niet relativeren of rationeel denken. Het zijn allemaal van die makkelijke 'oplossingen'.
Dat je haar een zombie noemt terwijl nergens uit blijkt dat ze de rest van haar leven die medicatie nodig zal hebben is ook nogal typerend.
dat concrete willen ze alleen niet echt zienquote:Op zondag 16 september 2012 16:00 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ook een goede mogelijkheid.
Feit blijft dat ze nog heel jong is en gewoon goed en concreet geholpen moet worden.
Sport valt in dit geval onder symptoombestrijding, Op het moment dat zij sport zal ze idd niet zo bang zijn, maar ze komt ook weer een keer thuis, in haar eigen bed, en dan kun je nog zo moe zijn, als jij geteisterd wordt door angst dan slaap je niet.quote:Op zondag 16 september 2012 16:24 schreef hlmllp het volgende:
[..]
dat concrete willen ze alleen niet echt zien
de oplossing kan zo makkelijk zijn
Zwartwit gedacht, en bot en grof gezegd. Hoe durf je zoiets onbetamelijks te zeggen man?!quote:Op zondag 16 september 2012 16:22 schreef hlmllp het volgende:
[..]
waarom denk je dat ik valeriaan aanraadde
voor tijdelijk
en als je zo naïef wil zijn dat je denkt dat ze zomaar even van de antidepresiva of wat ze ook slikt kan af stappen als ze straks in de mangelmolen van de psychiatrie zit
dan zit je er hoogst waarschijnlijk naast
ik geef alleen de tip
wil je het beste voor je zusje
sport.
geloof je dat niet, dan zal het probleem van haar angsttoestant niet zo ver van huis liggen
Heb je wel in de gaten dat het gaat om een tien jarig meisje?quote:Op zondag 16 september 2012 16:33 schreef hlmllp het volgende:
Als jij lekker intensief gesport hebt dan slaap je als een roos
dat blijf je de hele dag voelen, je voelt je lekkerder
en het is gezond
Ik ben 25 en helaas bekend met paniekaanvallen, ik kan s'avonds een uur sporten of 2 uur, maar als de paniek toeslaat s'avonds op de bank, dan kan ik nog zo moe zijn, ik moet eerst tot rust komen want slapen lukt niet als je hart door je oren naar buiten bonkt!quote:Op zondag 16 september 2012 16:33 schreef hlmllp het volgende:
Als jij lekker intensief gesport hebt dan slaap je als een roos
dat blijf je de hele dag voelen, je voelt je lekkerder
en het is gezond
waar denk je dat het sporten dan voor dient..quote:Enig idee wat angst met je lijf doet? Het triggert alle reflexen om alert te zijn, adrenaline giert door je lijf, dus slapen ? NEE!
En als die paniek 's avonds komt, na het sporten, ondanks dat ze volledig moe is?quote:Op zondag 16 september 2012 16:46 schreef hlmllp het volgende:
waar denk je dat het sporten dan voor dient..
precies, dan zit je dus niet meer 's avonds met die adrenaline
Oh God, een Tom Cruise idiootquote:Op zondag 16 september 2012 16:46 schreef hlmllp het volgende:
[..]
waar denk je dat het sporten dan voor dient..
precies, dan zit je dus niet meer 's avonds met die adrenaline
Nee, dat kan helemaal niet! Toch, hlmllp?quote:Op zondag 16 september 2012 16:49 schreef Canillas het volgende:
[..]
En als die paniek 's avonds komt, na het sporten, ondanks dat ze volledig moe is?
In je slaap kun je ook paniekaanvallen krijgen, herbelevingen van trauma's bijvoorbeeld.quote:Op zondag 16 september 2012 16:50 schreef hlmllp het volgende:
als je slaapt kun je moeilijk een paniekaanval krijgen lijkt me
je pijngrens verschuift ook door te sporten, waardoor ze ook niet meer met die "helse pijnen" zit
Kan prima zelfs, dus het ontbreekt je aan kennis, voor zo ver dat dat nog niet duidelijk was.quote:Op zondag 16 september 2012 16:50 schreef hlmllp het volgende:
als je slaapt kun je moeilijk een paniekaanval krijgen lijkt me
je pijngrens verschuift ook door te sporten, waardoor ze ook niet meer met die "helse pijnen" zit
Hoe kan iemand die 's nachts een paniekaanval heeft, ondanks het sporten, goed slapen?quote:Op zondag 16 september 2012 16:53 schreef hlmllp het volgende:
je bedoelt: je verwerkt dingen in je slaap
klopt. dat noemen we dromen
vandaar is genoeg slapen ook heel belangrijk
te weinig slaap = verhoogt stress level
die was ik bijna vergeten
Je weet niet echt veel van psychologie toch? Trauma herhaling in je dromen kan je niet vergelijken met normale dromen. En dat verdwijnt ook niet zomaar.quote:Op zondag 16 september 2012 16:53 schreef hlmllp het volgende:
je bedoelt: je verwerkt dingen in je slaap
klopt. dat noemen we dromen
vandaar is genoeg slapen ook heel belangrijk
te weinig slaap = verhoogt stress level
die was ik bijna vergeten
Oké, je zit te trollen en ik zal je verder negeren en hoop dat anderen dat ook doen.quote:Op zondag 16 september 2012 16:55 schreef hlmllp het volgende:
glaasje warme melk? en mensen om je heen die om je geven
mensen die het beste met je voor hebben en je overdag laten sporten met vriendinnen?
Had het niet perse over dit meisje, maar om je als voorbeeld te laten zien hoe je last kan hebben van paniek in je dromen.quote:Op zondag 16 september 2012 16:57 schreef hlmllp het volgende:
dit meisje heeft natuurlijk verschrikkelijke trauma's buiten het weten van haar ouders opgelopen die zij in "speciale traumaverwerkingsdromen" moet verweken
daar moeten we natuurlijk wel van uit gaan
hartstikke logisch
jullie lopen koppig logica te verwerpen ten koste van een meisje van 10quote:Op zondag 16 september 2012 16:57 schreef Canillas het volgende:
[..]
Oké, je zit te trollen en ik zal je verder negeren en hoop dat anderen dat ook doen.
Spreekt wel van klasse dat je dat in een topic als deze doet trouwens
ben je vergeten in welk topic we zitten?quote:Op zondag 16 september 2012 16:59 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Had het niet perse over dit meisje, maar om je als voorbeeld te laten zien hoe je last kan hebben van paniek in je dromen.
Verder zou dat van die trauma's zo maar kunnen ja.
meisje van 10, ik weet niet wat je naam isquote:
Wordt afgeraden voor jonge kinderen. Waarom weet ik trouwens niet.quote:Op zondag 16 september 2012 16:22 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Overigens hoeft dit helemaal niet het geval te zijn. Ik was als kind ook erg angstig. Had last van angst voor de dood, ziekte- en smetvrees, maar zonder een duidelijke aanleiding. Puur het besef dat het leven eindig is (en misschien een aanleg voor het hebben van angsten) was voor mij voldoende om angstig te worden.quote:Op zondag 16 september 2012 15:57 schreef rosepetals het volgende:
Ik heb zelf als kind ook veel last gehad van angsten, bij mij was er ook sprake van PTSS en trauma's. Misschien is er iets gebeurd waar jullie niks van weten.. ''Het'' geheim moeten houden van gebeurtenissen zorgt ook voor veel stress en dus meer paniekaanvallen/angsten. Maar zo op de korte termijn zou ik echt niet weten wat jullie kunnen doen, vind het heel naar voor jullie. Veel succes/beterschap ermee.
Ja, ja, goede banden, maar dat heeft geen nut allemaal.quote:Op zondag 16 september 2012 17:02 schreef rosepetals het volgende:
TS, heb je een hele goede band met haar? Bij mij hielp het vroeger wel als ik vastgehouden werd op schoot door mijn broer of moeder, dan voelde ik me weer rustig worden.
Oh nee, dat hoeft het zeker ook niet hoor.quote:Op zondag 16 september 2012 17:08 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Overigens hoeft dit helemaal niet het geval te zijn. Ik was als kind ook erg angstig. Had last van angst voor de dood, ziekte- en smetvrees, maar zonder een duidelijke aanleiding. Puur het besef dat het leven eindig is (en misschien een aanleg voor het hebben van angsten) was voor mij voldoende om angstig te worden.
Zielig voor je moederquote:Op zondag 16 september 2012 17:19 schreef Skillstorm het volgende:
Nou, het is maar tijdelijk hoor, vandaag en misschien morgen, die medicatie,
Ze is nu rustig, ik liet haar Minecraft spelen en ze vond het heel erg leuk, alleen je kon het niet aan haar zien door die medicatie.
Ze zei: Ik sta eigenlijk op het punt te huilen maar ik kan niet, er komen geen tranen. Ondertussen speelde ze gewoon verder Minecraft.
Nu zit ze op haar tablet en ze krijgt af en toe een lach.
Het erge is nog mijn moeder, die is mentaal helemaal kapotgemaakt, die is doodop.
Moeilijk zeg.quote:Op zondag 16 september 2012 17:20 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Ja, ja, goede banden, maar dat heeft geen nut allemaal.
Omdat niet goed getest in die groepquote:Op zondag 16 september 2012 17:07 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Wordt afgeraden voor jonge kinderen. Waarom weet ik trouwens niet.
Nee, ik denk niet dat het een reden heeft,quote:Op zondag 16 september 2012 17:20 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Oh nee, dat hoeft het zeker ook niet hoor.
Vind ik erg naar voor je.
[..]
Zielig voor je moeder![]()
Denk je zelf dat dit gedrag een reden heeft?
Ik denk dat het belangrijkste is dat jullie zo rustig mogelijk blijven (hoewel dat moeilijk is) als zij in paniek is.quote:Op zondag 16 september 2012 17:25 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Nee, ik denk niet dat het een reden heeft,
Ze vroeg ook constant of ze kon flauwvallen of niet.
En ja, mijn moeder is ook maar in stilte aan het huilen.
Mijn zusje is simpelweg niet voor reden vatbaar, wat jammer is.
Ik wil niet twijfelen aan je visie hoor, en ik wil ook niks aanpraten, maar omdat ik zelf zoiets heb meegemaakt maak ik me wel zorgen dat ze iets niet zou vertellen wat er gebeurd zou kunnen zijn. Maar nogmaals, ik wil je niks aanpraten.quote:Op zondag 16 september 2012 17:25 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Nee, ik denk niet dat het een reden heeft,
Ze vroeg ook constant of ze kon flauwvallen of niet.
En ja, mijn moeder is ook maar in stilte aan het huilen.
Mijn zusje is simpelweg niet voor reden vatbaar, wat jammer is.
Dat snap ik, maar dit probleem speelde gisteren dus al een aantal dagen. Vandaar.quote:Op zondag 16 september 2012 15:39 schreef Sheriam het volgende:
Niet alle psychologen zijn bereikbaar in het weekend.
Geen idee, er is Valdispert voor kinderen.quote:Op zondag 16 september 2012 17:07 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Wordt afgeraden voor jonge kinderen. Waarom weet ik trouwens niet.
Nee, niet echt. Haar moeder instinct is heel sterk.quote:Op zondag 16 september 2012 17:30 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Ik wil niet twijfelen aan je visie hoor, en ik wil ook niks aanpraten, maar omdat ik zelf zoiets heb meegemaakt maak ik me wel zorgen dat ze iets niet zou vertellen wat er gebeurd zou kunnen zijn. Maar nogmaals, ik wil je niks aanpraten.
Arme moederEn ik vind het voor jou ook droevig. Wens jullie heel veel sterkte toe.
Kan je moeder nog wel een beetje ontspannen nu het rustiger is? Misschien in bad gaan ofzo? Even haar gedachten uitzetten.
Zwaar hoor.quote:Op zondag 16 september 2012 17:32 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Nee, niet echt. Haar moeder instinct is heel sterk.
Qua paniek zou ik altijd xanax adviseren neem je niet iedere dag alleen bij een paniek aanval, werkt binnen 15min en maakt je niet suf of emotieloos, alleen rustig in je hoofd.quote:Op zondag 16 september 2012 17:32 schreef achterlijke_gladiool het volgende:
[..]
Geen idee, er is Valdispert voor kinderen.
http://www.valdispert.nl/(...)-kids/kids-rust.aspx
het plaatje die ik in mijn hoofd had klopt helemaalquote:Op zondag 16 september 2012 17:19 schreef Skillstorm het volgende:
Nou, het is maar tijdelijk hoor, vandaag en misschien morgen, die medicatie,
Ze is nu rustig, ik liet haar Minecraft spelen en ze vond het heel erg leuk, alleen je kon het niet aan haar zien door die medicatie.
Ze zei: Ik sta eigenlijk op het punt te huilen maar ik kan niet, er komen geen tranen. Ondertussen speelde ze gewoon verder Minecraft.
Nu zit ze op haar tablet en ze krijgt af en toe een lach.
Het erge is nog mijn moeder, die is mentaal helemaal kapot gemaakt, die is doodop.
ik zie een sprankeltje hoop in dit topic opdwarrelenquote:Op zondag 16 september 2012 17:25 schreef Logician78 het volgende:
Zou het eventueel met overprikkeling te maken kunnen hebben?
Ehm, ik heb zelf niet echt gekeken, maar een kwartier nadat ze het kreeg ging ze op de bank een dutje doen.quote:
Ja, ze wordt niet gepest volgens haarzelf.quote:Op zondag 16 september 2012 17:47 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Weet je toevallig of ze gepest wordt ofzo?
Bedankt, maar ik kijk eerst wel even wat er morgen gaat gebeuren.quote:Op zondag 16 september 2012 17:50 schreef Logician78 het volgende:
Kijk uit dat ze geen ripseldal krijgt. Is een antipsychotica die artsen soms veel te snel uitschrijven en is niet op lange termijn mbt kinderen getest.
Als je wil mag je je email wel doorsturen dan kan ik je vanavond een schema voor kinderen mailen waarmee je haar kan leren in welke fase qua emotie/paniek ze zit.
Dan kan je bijv. samen gaan opschrijven wat ze nodig heeft om weer tot rust te komen en haar op deze manier leren om haar eigen veiligheid te kunnen creeeren dmv de controle terugkrijgen.
Ga eens wegquote:Op zondag 16 september 2012 17:56 schreef Expression het volgende:
Gewoon met de harde hand opvoeden.
Lol, ja, dat wel.quote:Op zondag 16 september 2012 18:09 schreef Desmosedici het volgende:
In andere landen/culturen zouden ze denken dat ze bezeten is.
Ik kreeg de indruk dat hoewel ze al een paar dagen wat huilde, het pas vrijdag avond zover kwam dat TS & moeder hulp hebben gezocht. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen. Bij de 1 of 2 huilbuien bel je tenslotte niet meteen de therapeut...quote:Op zondag 16 september 2012 17:31 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar dit probleem speelde gisteren dus al een aantal dagen. Vandaar.
Wat ben jij een lieve en goede broer.quote:Op zondag 16 september 2012 19:34 schreef Skillstorm het volgende:
Lol, ik moet psychiater worden oid.
Net was het medicijn uitgewerkt, begon weer t
E huilen.
Ik had met erg sterke gebarentaal en veel praat over vergissingen en angsten en fantasie duidelijk gemaakt: deze angst is een fantasie, het is niet werkelijkheid, toen heb ik haar de fantasie laten vastpakken, slaan en samen de fantasie van het balkon gegooid en is ze.vervolgens de les gaan lezen erover.
Ze is nu weer normaal lijkt, maar het is afwachten.
Het had geholpen voor even, we waren naar de kermis geweest, niks aan de hand.quote:Op zondag 16 september 2012 21:50 schreef rosepetals het volgende:
[..]
Wat ben jij een lieve en goede broer.
Waarom ga je niet naar een psycholoog met haar?quote:Op zondag 16 september 2012 22:17 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Het had geholpen voor even, we waren naar de kermis geweest, niks aan de hand.
We kwamen terug, en ja hoor, weer een breakdown.
Nu weer zo'n pil gegeven.
Ik kots bijna van de stress gewoon.
Wat zijn dat voor pillen, die ze heeft gekregen?quote:Op zondag 16 september 2012 22:17 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Het had geholpen voor even, we waren naar de kermis geweest, niks aan de hand.
We kwamen terug, en ja hoor, weer een breakdown.
Nu weer zo'n pil gegeven.
Ik kots bijna van de stress gewoon.
Gaan we ook, maar die ziet ze pas over 2 weken.quote:Op zondag 16 september 2012 22:22 schreef Expression het volgende:
[..]
Waarom ga je niet naar een psycholoog met haar?
Oxazepam.quote:Op zondag 16 september 2012 22:27 schreef Tayu het volgende:
[..]
Wat zijn dat voor pillen, die ze heeft gekregen?
Bij Jeugdzorg hebben ze ook een crisisteam, een dergelijk hulptraject kan dan meteen worden opgestart, en is zeer intensief. Ik denk dat dat voor jullie allemaal (ook voor jou en je moeder) goed zou zijn.quote:Op zondag 16 september 2012 22:27 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Gaan we ook, maar die ziet ze pas over 2 weken.
Morgenvroeg naar de huisarts die ons man doorverwijzen naar Jeugdzorg.
De professionals hebben tot nu toe ook gewoon niks gedaan behalve het gebruikelijke praten.
We zijn ten einde raad en we worden telkens doorverwezen, daar ben ik zo boos om.
We hebben vandaag ook met iemand van het crisisteam gepraat, maar die kon ons niet direct helpen.quote:Op zondag 16 september 2012 22:30 schreef Tayu het volgende:
[..]
Bij Jeugdzorg hebben ze ook een crisisteam, een dergelijk hulptraject kan dan meteen worden opgestart, en is zeer intensief. Ik denk dat dat voor jullie allemaal (ook voor jou en je moeder) goed zou zijn.
Dat is waarschijnlijk een crisisteam geweest van de GGZ? Dat is niet wat ik bedoel. Een crisisteam van Jeugdzorg, komt dagelijks bij jullie thuis, dan worden er gesprekken gevoerd apart, en met zijn allen, en wordt er actief gewerkt aan een oplossing voor de bestaande problemen. Alle gezinsleden worden daar dan in betrokken en aangestuurd. Als je zelf niet meer weet hoe je deze situatie aan moet pakken, dan is het fijn als andere mensen actief met je meedenken en doen. Er is vaak een hoge drempel om Jeugdzorg in te schakelen, maar soms kun je er echt veel steun aan hebben.quote:Op zondag 16 september 2012 22:31 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
We hebben vandaag ook met iemand van het crisisteam gepraat, maar die kon ons niet direct helpen.
Moesten eerst met een andere arts praten.
Maar nu is het genoeg gewoon...
Ik ben bang dat we weer een afspraak krijgen voor weet ik veel hoeveel dagen later maar we hebben NU een oplossing nodig.
Wordt ze dan niet opgevangen ergens ofzo?
Oh zo, idd van de GGZ.quote:Op zondag 16 september 2012 22:36 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat is waarschijnlijk een crisisteam geweest van de GGZ? Dat is niet wat ik bedoel. Een crisisteam van Jeugdzorg, komt dagelijks bij jullie thuis, dan worden er gesprekken gevoerd apart, en met zijn allen, en wordt er actief gewerkt aan een oplossing voor de bestaande problemen. Alle gezinsleden worden daar dan in betrokken en aangestuurd. Als je zelf niet meer weet hoe je deze situatie aan moet pakken, dan is het fijn als andere mensen actief met je meedenken en doen. Er is vaak een hoge drempel om Jeugdzorg in te schakelen, maar soms kun je er echt veel steun aan hebben.
Het klinkt meer als een angststoornis, paniekaanvallen. Dat moet je niet onderschatten, want veel mensen denken werkelijk dat ze dood gaan tijdens een paniekaanval.quote:Op zondag 16 september 2012 22:49 schreef Skillstorm het volgende:
Is het trouwens niet een psychosis? Ze gelooft in iets waar ze niet uit gepraat kan worden.
Waarom zo afwachtend?? Morgen de psycholo(o)g(e) vanje zus direct bellen en zeggen dat er een noodsituatie is, de situatie uitleggen, dat er een crisisdienst is geweest en het gedrag van je zus duidelijk omschrijven. Dat hoeft echt niet over twee weken pas. Neem nu zelf even initiatief, hij/zij is met je zus bekend, hij/zij van haar problemen. En je zus kent hem/haar ook.quote:Op zondag 16 september 2012 22:27 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Morgenvroeg naar de huisarts die ons man doorverwijzen naar Jeugdzorg.
De professionals hebben tot nu toe ook gewoon niks gedaan behalve het gebruikelijke praten.
We zijn ten einde raad en we worden telkens doorverwezen, daar ben ik zo boos om.
Wat een doemscenario's allemaal. Als haar ouders willen dat ze stopt met de medicijnen, heeft de psychiatrie daar niks aan te doen.quote:Op zondag 16 september 2012 16:22 schreef hlmllp het volgende:
[..]
voor tijdelijk
en als je zo naïef wil zijn dat je denkt dat ze zomaar even van de antidepresiva of wat ze ook slikt kan af stappen als ze straks in de mangelmolen van de psychiatrie zit
dan zit je er hoogst waarschijnlijk naast
ik geef alleen de tip
wil je het beste voor je zusje
sport.
geloof je dat niet, dan zal het probleem van haar angsttoestant niet zo ver van huis liggen
Ik snap niet hoe je erbij komt dat deze angststoornis komt door een te veel aan energie.quote:Op zondag 16 september 2012 16:45 schreef hlmllp het volgende:
Ik zeg ook niet dat ze naar de sportschool moet om gewichten te heffen
zwemmen is heel normaal voor een kind van 10
en hebben jullie zelf wel eens flink gezwommen?
weet je dan ook nog hoe je je daarna voelde?
precies.
dat meisje heeft afleiding nodig en moet haar energie ergens kwijt
dat kan je met een gezond verstand niet ontkennen
Oxazepam kan gebruikt worden tegen paniekaanvallen. Tijdens zo'n aanval heeft iemand écht de indruk dat hij/zij dood gaat of flauw valt. Omdat het nergens op slaat en klinkt als iemand die het contact met de realiteit enigszins kwijt is, kun je denken aan een psychose. Maar dat is het in zo'n geval niet.quote:Op zondag 16 september 2012 22:49 schreef Skillstorm het volgende:
Is het trouwens niet een psychosis? Ze gelooft in iets waar ze niet uit gepraat kan worden.
Nee, het is geen psychose. Wat jij beschrijft is een zeer angstig 10 jarig meisje wat totaal in paniek is en niet meer voor rede vatbaar. Vooral rond die leeftijd kunnen angsten buitenproportioneel zijn, waarbij praten pas zin heeft als ze wat rustiger is. Je kan bijvoorbeeld wel zeggen: je gaat niet dood, rustig maar.quote:Op zondag 16 september 2012 22:49 schreef Skillstorm het volgende:
Ik denk niet, dat hij dat bedoelt.quote:Op zondag 16 september 2012 23:21 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe je erbij komt dat deze angststoornis komt door een te veel aan energie.
angst heeft ALTIJD te maken met een verhoogd stress niveauquote:Op zondag 16 september 2012 23:21 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe je erbij komt dat deze angststoornis komt door een te veel aan energie.
dat denk ik dus welquote:Op maandag 17 september 2012 00:10 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik denk niet, dat hij dat bedoelt.
Op zich is zijn suggestie niet zo gek. Als je sport, maak je endorfine aan. Endorfine is een neurotransmitter, en heeft een soortgelijk effect als bijvoorbeeld morfine. Het zorgt ervoor dat je je goed voelt, een bepaalde mate van geluk ervaart, of zelfs euforie. Suiker en chocolade maken ook endorfine aan in je lichaam, vandaar ook dat mensen daar werkelijk aan verslaafd kunnen raken (net als aan heroIne of opium, welke op dezelfde receptoren inwerken).
Sporten is daarom heel goed als je last hebt van depressie. Maar een angststoornis, ga je er niet mee te lijf.
Ja hoor, dat kan heel goed.quote:Op maandag 17 september 2012 02:17 schreef hlmllp het volgende:
maar zie je dan niet dat een angststoornis een geconcentreerde uiting is van depressie?
je kan niet spontaan een angststoornis ontwikkelen
er zit iets achter
iets wat aan je knaagt maar je de vinger niet op kunt leggen
daarom is het ook uitzonderlijk dat dit meisje die pas 10 is al paniekaanvallen heeft
normaal gebeurt dat niet op die leeftijd
en dan bedoel ik een paniekaanval als in dit topic beschreven
een kort moment van paniek bij bv bloedafname of een andere ingreep is normaal
Sporten helpt niet bij een angststoornis. We zijn het dus beslist niet met elkaar eens op dat vlak.quote:Op maandag 17 september 2012 02:23 schreef hlmllp het volgende:
Nou dan zijn we het daar toch over eens
sporten dus
maar het is al niet meer nodig
want TS heeft het op een speelse manier opgelost
wat ik mij haast niet kan voorstellen aangezien je op die leeftijd niet meer magisch denkt
maarja.
Dat is een te simpele weerspiegeling van een serieus probleem.quote:Op maandag 17 september 2012 02:24 schreef smitjew het volgende:
fase dat ieder kind ooit beseft dat je dood kan gaan.
duurt even, veel leuke dingen doen met haar.
wat is er simpel aan ?quote:Op maandag 17 september 2012 02:27 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat is een te simpele weerspiegeling van een serieus probleem.
Dat het een "fase" zou betreffen die vanzelf wel over zal gaan.quote:
ze is 10quote:Op maandag 17 september 2012 02:47 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat het een "fase" zou betreffen die vanzelf wel over zal gaan.
Een angststoornis is nooit een fase. Het komt voort uit ervaringen, of een probleem in de stofwisseling. In beide gevallen, moet je daar dus actief mee aan de slag.
waarom perse die stofwisseling ?quote:Op maandag 17 september 2012 02:49 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ja. Meisjes van 10 kunnen ook ervaringen hebben, of een probleem in de stofwisseling.
Niet per sé, want ik noemde al dat het óf ervaringen kunnen zijn, óf een probleem in de stofwisseling.quote:Op maandag 17 september 2012 02:52 schreef smitjew het volgende:
[..]
waarom perse die stofwisseling ?
ik denk dat het meer geestelijk is.quote:Op maandag 17 september 2012 02:53 schreef Tayu het volgende:
[..]
Niet per sé, want ik noemde al dat het óf ervaringen kunnen zijn, óf een probleem in de stofwisseling.
Met name de B vitamines zijn berucht ivm dergelijke problemen.
Heel veel psychische klachten, hebben een lichamelijke oorzaak.quote:Op maandag 17 september 2012 02:54 schreef smitjew het volgende:
[..]
ik denk dat het meer geestelijk is.
ditquote:Op maandag 17 september 2012 02:57 schreef Tayu het volgende:
[..]
Heel veel psychische klachten, hebben een lichamelijke oorzaak.
Het is heel vreemd dat men wel weet dat psychische problemen tot lichamelijke klachten kunnen leiden, maar dat omgekeerd hetzelfde gedlt, wordt vaak vergeten.
Helemaal mee eens. Vandaag die psycholoog bellen, zeggen dat er een noodsituatie was, uitleggen. Vraag om tips om om te gaan met het gedrag van je zusje, daar hebben jij en je moeder zelf ook wat aan namelijk.quote:Op maandag 17 september 2012 07:46 schreef livelink het volgende:
Het kost altijd even tijd voordat je echt in een traject zit, dat is helaas onontkombaar. Daarom lijkt het me ook slim om zo snel mogelijk (vandaag) aan te haken bij het traject waar je zusje al in zit, namelijk bij de psycholoog.
Ik heb met mijn zoon iets soortgelijks meegemaakt. Ik ben toen naar de huisarts gegaan (zonder mijn zoon trouwens, ik wilde vrijuit met de huisarts kunnen praten) en de huisarts heeft dezelfde dag het UMC gebeld, waar ik ook direct terecht kon bij het high-risk-spreekuur van de afdeling kinderpsychiatrie.
Maar zelfs dan kost het natuurlijk wel tijd voordat er een diagnose, behandeling en verbetering is. Voor mij scheelde het al enorm veel dat ik wist dat er iets in gang werd gezet en dat we hierin serieus werden genomen.
Met alle respect, het lijkt mij beter dat er eerst door de behandelend psycholoog en huisarts naar wordt gekeken. Het KAN cortisol zijn, het kan stress zijn, het kan iets anders zijn, het kan heel veel zijn. Maar het hoeft niet.quote:Op maandag 17 september 2012 08:07 schreef Teslynd het volgende:
Het is zeer zeker belangrijk om grondig onderzoek te laten doen.
Het kan zijn dat ze spontane spierbeweginkjes voelt. Voor kinderen is dat angstaanjagend.
Ik vraag me af hoe goed ze verwoorden kan. Mogelijk voelt ze onbewust dat ze een ernstige deficiëntie heeft en negeren daarvan geeft dan doodsangst. Je kan overigens die huilbuien zelf aanhalen om te bewijzen dat ze echt wel adem binnenkrijgt.
Heb net op Wikipedia naar cortisol gekeken. Addison wordt genoemd, dus onvermogen om vit.B12 op te nemen. Zou uitgebreid bloedonderzoek aanvragen, naar de hele vit.B- en vit.D-reeksen (daar schijnt een verband tussen te zijn) en alles omtrent de schildklier (méér dan alleen T4 en TSH). Orthomoleculaire artsen zijn hierin gespecialiseerd, reguliere huisartsen weten te weinig van de nutriënten (vitamines, mineralen, sporenelementen, enz.) en hun onderlinge samenhang.
Site over Addison-Biermer: http://home.kpn.nl/hindrikdejong/
Het is erg vervelend, maar voor dit soort dingen moet je zelf goed uitzoeken wat er zijn kan, wat er onderzocht zou moeten worden.
Als je het niet aan wil moedigen doe het dan ook niet. Lekker als je je angstige zusje van 10 aan de drank of drugs helpt. Wat een volslagen idioot idee.quote:Op maandag 17 september 2012 08:29 schreef Eenskijken het volgende:
Ik wil alcohol aan minderjarigen niet aanmoedigen maar mss zou het iets kunnen helpen.. Of medische marihuana..
Mooi (en correctquote:Op maandag 17 september 2012 08:31 schreef Logician78 het volgende:
Ik begeleid ouders en kinderen vanaf 5jr waarvan de kinderen ook vaak last hebben van paniek aanvallen.
Bewustwording van de eigen emoties is altijd de eerste stap qua behandelen praten dus, anders blijf je alleen maar sturen.
Het kind moet eerst zelf doorhebben hoe het werkt en waardoor en dan pas kan je effectief een traject opstarten.
Ze kan pas over twee weken terecht bij haar psycholoog? Damn, ik snap dat je moedeloos wordt van dat kastje-muurgedoe.quote:Op zondag 16 september 2012 22:27 schreef Skillstorm het volgende:
nee, er staat een afspraak voor over twee weken. Niemand zegt dat ze niet eerder terecht kan, maar dan moet je eerst ff bellen en alles uitleggen, dan kan ze best eerder terecht.quote:Op maandag 17 september 2012 09:02 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ze kan pas over twee weken terecht bij haar psycholoog? Damn, ik snap dat je moedeloos wordt van dat kastje-muurgedoe.
Omdat het er zo stellig staat, dacht ik dat er geen eerdere optie is. Hopelijk wel, want het lijkt me echt belangrijk dat ze snel een haar vertrouwde specialist ziet.quote:Op maandag 17 september 2012 09:11 schreef Wandtegeltje het volgende:
nee, er staat een afspraak voor over twee weken. Niemand zegt dat ze niet eerder terecht kan, maar dan moet je eerst ff bellen en alles uitleggen, dan kan ze best eerder terecht.
Ja, die bel ik ook zo.quote:Op maandag 17 september 2012 10:47 schreef rhubarbje het volgende:
maar kun je die psych vandaag niet gewoon bellen waar ze normaal is?
het is toch gewoon maandag? lijkt me dat die bereikbaar is nu
een psychiater doet niet aan crisisdiensten... die zit al genoeg volgeboekt lijkt mequote:Op maandag 17 september 2012 10:47 schreef rhubarbje het volgende:
maar kun je die psych vandaag niet gewoon bellen waar ze normaal is?
het is toch gewoon maandag? lijkt me dat die bereikbaar is nu
nee maar die heeft misschien wel wat meer zicht op de situatie omdat het kind daar al in behandeling is geweest...quote:Op maandag 17 september 2012 11:00 schreef Re het volgende:
[..]
een psychiater doet niet aan crisisdiensten... die zit al genoeg volgeboekt lijkt me
Ze is maar 1 keer bij die psych geweest trouwens.quote:Op maandag 17 september 2012 11:03 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
nee maar die heeft misschien wel wat meer zicht op de situatie omdat het kind daar al in behandeling is geweest...
ze is al een keer of 6 ondertussen via die huisarts gegaan? dus dat haalt nou ook niet bepaald veel uit
als de pysch contact zou kunnen opnemen met de huisarts bijv dan zou dat misschien al schelen
quote:Op maandag 17 september 2012 11:10 schreef Skillstorm het volgende:
Ze is al heel opgelucht over het feit dat het ook een griepje of diarree kan zijn.
Ik vroeg aan haar hoe blij ze zou zijn als ze te horen krijgt dat het zoiets kleins is: Heel erg blij.
Ze is nu wel erg rustig. (zonder medicijn)
Helaas, mijn vader is NET voordat dit begon een dag geleden op vakantie gegaan voor een maand.quote:Op maandag 17 september 2012 11:22 schreef Quickie_Brat het volgende:
Waar is de vader eigenlijk in het verhaal? En heb je nog andere broers/zussen?
Ik lees nu vooral over jou (de broer) en jullie moeder die het allemaal niet meer trekt. Ook vind ik het vreemd dat jij als broer deze rol nu op je moet nemen. Je bent een broer, geen ouder. Maar goed, wel tof dat je zo wil helpen natuurlijk
Zal het proberen.quote:Op maandag 17 september 2012 11:25 schreef Logician78 het volgende:
Probeer het eens zo uit te leggen aan haar:
Groen : Je voelt je goed
Oranje : Je voelt je niet zo goed, bijna paniek
Rood : Paniek
Blauw : Je voelt je verdrietig
(Nu is goed niet voor iedereen hetzelfde en paniek ook niet)
Vraag haar hoe zij zich in elke kleur voelt, en schrijf dit samen op. Ga samen na hoe ze tot nu toe (zonder medicatie) eerder van rood terug in groen is gekomen. Schrijf dit samen op. Spreek af dat als ze in paniek begint te komen ze Oranje zegt (en als ze in paniek zit Rood) en dat je dan samen dat gaat doen waardoor ze weer in Groen kwam. Op deze manier leert zij heel effectief haar fases qua emoties herkennen (erkennen en bewust te worden en dit geeft weer controle) en jullie leren zo wellicht ook beter te herkennen welke fases doorloopt en wat eventuele triggers zijn.
Had je zusje het er moeilijk mee dat je vader er een maand lang niet zou zijn? Voor die aanvallen bedoel ik.quote:Op maandag 17 september 2012 11:25 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Helaas, mijn vader is NET voordat dit begon een dag geleden op vakantie gegaan voor een maand.
En mijn 14 jarige zusje kan het gewoon niet begrijpen.
Maar het zou alleen maar erger worden door mijn vader.Geloof mij maar.
Adrenaline is de grote boosdoener bij paniekaanvallen. Het komt vrij bij een fight/flight response, maar tijdens een paniekaanval kun je helaas nergens voor vluchten en is de adrenaline overbodig. Wat je hierboven schrijft is onjuist. Cortisol is idd wel het stresshormoon maar adrenaline is bij irreele angst een kwelling.quote:Op maandag 17 september 2012 02:00 schreef hlmllp het volgende:
[..]
angst heeft ALTIJD te maken met een verhoogd stress niveau
en met stress niveau bedoel ik een verhoogde cortisol spiegel
adrenaline maak je ook aan, maar dat geeft niet het nare gevoel van angst
dat geeft je meer het gevoel van "ik ga de angst overwinnen"
cortisol is dus de boosdoener (bij irreële angsten)
Mijn intuïtie zegt dat het gedrag van je zusje hier weleens mee te maken zou kunnen hebben. Ik zou het zeker even noemen als je de psychologe belt dat je zus dit gedrag kreeg één dag nadat je vader voor een maand op vakantie ging. Verder is het aan de psychologe denk ik om het jullie en je zus uit te leggen.quote:Op maandag 17 september 2012 11:25 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Helaas, mijn vader is NET voordat dit begon een dag geleden op vakantie gegaan voor een maand.
En mijn 14 jarige zusje kan het gewoon niet begrijpen.
Maar het zou alleen maar erger worden door mijn vader.Geloof mij maar.
Nee, ze had daarvoor ook al, die angst bedoel ik. Maar nee, het kan er niet mee te maken hebben.quote:Op maandag 17 september 2012 11:34 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Had je zusje het er moeilijk mee dat je vader er een maand lang niet zou zijn? Voor die aanvallen bedoel ik.
Kan niet, dit was er al eerder, maar heel erg minor die angst.quote:Op maandag 17 september 2012 11:50 schreef Wandtegeltje het volgende:
[..]
Mijn intuïtie zegt dat het gedrag van je zusje hier weleens mee te maken zou kunnen hebben. Ik zou het zeker even noemen als je de psychologe belt dat je zus dit gedrag kreeg één dag nadat je vader voor een maand op vakantie ging. Verder is het aan de psychologe denk ik om het jullie en je zus uit te leggen.
Ik denk dat de psychologe het beter kan beoordelen dan jij of wel of niet kan. Het (tijdelijk) vertrek van een ouder kan zeker bij een kind van 10 dat al onder behandeling staat bij een psychologe dit soort klachten doen verergeren.quote:Op maandag 17 september 2012 12:04 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Kan niet, dit was er al eerder, maar heel erg minor die angst.
Wie zijn 'ze'?quote:Op maandag 17 september 2012 11:03 schreef Skillstorm het volgende:
Shit, ze hebben haar niet in het systeem. Waarschijnlijk omdat we hier een formulier hebben die we nog moeten inleveren.
Maar daarbij weten we ook niet de naam van die psychologe.
Het kan helpen te realiseren dat gedachten iets zijn wat je hebt en dat ze niet echt zijn. Als je ziet hoe hevig het is geweest en hoeveel angstige gedachten ze had maar er niet echt iets gebeurd is, niet wat er in gedachten was tenminste, dan kunnen die gedachten niet echt zijn.quote:Op maandag 17 september 2012 10:43 schreef Skillstorm het volgende:
Verder net een goed praatje gehad met zusje, ze zei: ik kan mij niet voorstellen dat gedachten ZO sterk zijn. Toen uitgelegd in jip en janneke taal dat gedachten wel sterk zijn, dat het symptomen kunnen zijn van een simpel griepje, of van diarree, ze is nu wat rustiger. Ze zei dat ze bang was omdat dit symptomen die ze nooit eerdwr gehad heeft.
Adrenaline zorgt alleen voor de lichamelijk waarneembare aspecten (verhoogde hartslag, zweten)quote:Op maandag 17 september 2012 11:41 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Adrenaline is de grote boosdoener bij paniekaanvallen. Het komt vrij bij een fight/flight response, maar tijdens een paniekaanval kun je helaas nergens voor vluchten en is de adrenaline overbodig. Wat je hierboven schrijft is onjuist. Cortisol is idd wel het stresshormoon maar adrenaline is bij irreele angst een kwelling.
dat is wel de essentie van een paniek aanval, maar je kunt beter de aanloop er naar toe weg nemen lijkt mequote:Op maandag 17 september 2012 12:40 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het kan helpen te realiseren dat gedachten iets zijn wat je hebt en dat ze niet echt zijn. Als je ziet hoe hevig het is geweest en hoeveel angstige gedachten ze had maar er niet echt iets gebeurd is, niet wat er in gedachten was tenminste, dan kunnen die gedachten niet echt zijn.
Als je een angstige gedachte hebt en gelooft dat die waar is dan schrik je en bij een schrikreactie wordt er adrenaline aangemaakt, wordt de hartslag verhoogd etc, als dan de gedachte ''owjee ik voel iets dus er is iets mis!!'' komt en ze die ook gelooft komt die angst er nog eens bovenop en zet dat zich zo door totdat er totale paniek is. Het is een angst reactie op de angst en een hoop angst voor de angst, als ze leert doorhebben dat bij een angstige gedachte en angstig gevoel hoort en dat die komen en gaan dan hoeft ze er wellicht niet helemaal door worden mee gesleurd de totale paniek in.
Dit begrijp ik niet.quote:Op maandag 17 september 2012 11:03 schreef Skillstorm het volgende:
Shit, ze hebben haar niet in het systeem. Waarschijnlijk omdat we hier een formulier hebben die we nog moeten inleveren.
Maar daarbij weten we ook niet de naam van die psychologe.
Je weet niet echt waar je het over hebt he? b12 tekort komt niet door te weinig of geen vlees eten. Dat kan wél, maar het kan ook komen door dat je geen b12 kan opnemen. Dan moet je dus bijspuiten recht in de spierenquote:Op maandag 17 september 2012 12:45 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Adrenaline zorgt alleen voor de lichamelijk waarneembare aspecten (verhoogde hartslag, zweten)
Cortisol voor het nare stressgevoel, het snelle (doem)denken zonder remmen
ik zie net ook iemand het over een tekort aan B12 hebben
je kan pas een tekort oplopen na iets van 6 jaar geen vlees te hebben gegeten (of vervangende producten)
en vaak duurt het nog veel langer aangezien je lichaam het heel lang opslaat en je er heel weinig van nodig hebt
Zo ben ik al 10 jaar een vegetariër, maar m'n b12 spiegel (en de rest) is uitstekend
maar ik slik dan weer wel multivitaminen en eet gezond
wat trouwens ook kan helpen is om tijdens zo een paniek aanval een droog sneetje bruin brood te eten
door de koolhydraten gaat je suikerspiegel/glucosespiegel omhoog
en 's nachts is die bij iedereen vaak lager en dat kan ook voor een verhoogd cortisol level zorgen
is trouwens voor iedereen handig die maar niet kan slapen
En juist daar werken die kleuren weer zo goedquote:Op maandag 17 september 2012 12:49 schreef hlmllp het volgende:
dat is wel de essentie van een paniek aanval, maar je kunt beter de aanloop er naar toe weg nemen lijkt me
maar het is wel handig dat ze weet dat haar lichaam een trucje met haar uithaalt ja
quote:Op maandag 17 september 2012 13:26 schreef Skillstorm het volgende:
Hmm, ze doet het nu veel beter.
Dat ik herhaal dat ze waarschijnlijk gewoon een griepje heeft of diarree heeft heel erg geholpen.
Ze doe nu normaal zonder medicijnen, ze is nog wel bang, maar ze is niet in paniek ofzo.
Minecraft houd haar erg rustig en ze lacht soms zelfs.
Wederomquote:Op maandag 17 september 2012 13:48 schreef Skillstorm het volgende:
Mooi, het blijkt dat ze er een heel klein beetje overheen is, dit is erg veelbelovend.
Ze is nu al een hele tijd kalm, het begint een beetje door te dringen. Uiteraard nog steeds naar de arts maar dit is veel beter.quote:
Jep, uiteraard.quote:Op maandag 17 september 2012 13:51 schreef livelink het volgende:
Fijn dat het nu wat beter gaat, Skillstorm. Maar een paniekaanval kan natuurlijk elk moment weer opkomen. Ik zeg dat niet om vervelend te zijn, maar ik heb zelf te vaak ervaren dat ik dacht dat het weer voorbij was en dat het vervolgens heviger dan ooit was.
Ik hoop wel dat je het gesprek met de huisarts en de eventuele doorverwijzing doorzet.
Top! Ik hoop dat jullie hier allemaal veel steun aan zullen hebben.quote:Op maandag 17 september 2012 10:43 schreef Skillstorm het volgende:
Die psychologe ziet ze Normaal pas over 2 weken. Ik heb net de huisarts gebeld, afspraak om 16:10. Ik heb hem precies uitgelegd hoe en wat, en hij gaat de jeugdzorg crisisdienst inschakelen.
Ja, maar zolang die aanloop nog in dr systeem zit heb je aan zo'n opmerking niks.quote:Op maandag 17 september 2012 12:49 schreef hlmllp het volgende:
dat is wel de essentie van een paniek aanval, maar je kunt beter de aanloop er naar toe weg nemen lijkt me
maar het is wel handig dat ze weet dat haar lichaam een trucje met haar uithaalt ja
Toch wel. Dat hij domme/stomme dingen zegt en ze nu hij weg is, toegeven kan aan haar angst. Dan kan het door onderdrukking erger geworden zijn dan het is. Door bewustwording kunnen jullie het beter begeleiden en daarna kijken of er pathologische oorzaken zijn voor labiliteit. Veel artsen negeren subklinische hypothyreoïdie (net te lage schildklierwerking), maar het maakt wel degelijk uit of je dan medicatie krijgt of niet. Cortisol moet dan vooraf bepaald zijn, zodat met zekerheid T3 toegevoegd kan worden aan de T4 (dat geeft je een betere balans).quote:Op maandag 17 september 2012 12:03 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Nee, ze had daarvoor ook al, die angst bedoel ik. Maar nee, het kan er niet mee te maken hebben.
hoe groot is die kans? 0,001%?quote:Op maandag 17 september 2012 13:18 schreef Radobe het volgende:
[..]
Je weet niet echt waar je het over hebt he? b12 tekort komt niet door te weinig of geen vlees eten. Dat kan wél, maar het kan ook komen door dat je geen b12 kan opnemen. Dan moet je dus bijspuiten recht in de spieren
die aanloop voorkom je juist op die manierquote:Op maandag 17 september 2012 14:33 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ja, maar zolang die aanloop nog in dr systeem zit heb je aan zo'n opmerking niks.
Daarnaast haal je die aanloop, de werkelijk oorzaak, niet weg met sporten.
Het zou voor de leesbaarheid van dit topic fijn zijn als jij wat vaker ging sporten.quote:
quote:Op maandag 17 september 2012 14:59 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Het zou voor de leesbaarheid van dit topic fijn zijn als jij wat vaker ging sporten.
Nee, F5-en en onophoudelijk reageren telt niet als sport.
Nee, ook niet als duursport.
Jij gaat er vanuit dat dat moment van ontspanning na inspanning een garantie voor het uitblijven van panielaanvallen kan zijn, dat is onzin.quote:Op maandag 17 september 2012 14:49 schreef hlmllp het volgende:
[..]
hoe groot is die kans? 0,001%?
[..]
die aanloop voorkom je juist op die manier
zo een aanloop tot een paniekaanval ontstaat juist op momenten dat er sprake van stress is
dus wat is er handiger dan de stress vervangen voor een goed gevoel
even een raar voorbeeld in deze context
maar heb je ooit wel eens gehoord dat iemand een paniek aanval heeft gehad tijdens de sex?
tuurlijk niet. dan zit je lichaam vol met gelukshormonen, dan ligt zoiets als stress ver weg
Meer like: wacht een aantal dagen dienst.quote:Op maandag 17 september 2012 17:48 schreef Nijna het volgende:
Fijn dat de huisarts het goed heeft kunnen uitleggen! Snel, die crisisdienst...
Dus toch niet de crisisdienst van Jeugdzorg?quote:Op maandag 17 september 2012 17:04 schreef Skillstorm het volgende:
Hmm, de huisarts heeft het extreem goed uitgelegd en heeft haar want info gegeven over paniekaanvallen en dat ze bang is dat ze die weer krijgt, al die info klikte bij haar.
Ze gaat morgen gewoon weer naar school.
Ook de GGZ crisis dienst is ingeschakeld, we krijgen over een paar dagen bericht. (crisisduurt dagen voordat er wat gaat gebeuren)
Ook adviseerde hij haar om wat sport te doen.
Ja, maar ik moet er toch niet aan denken dit nog op lange termijn te doen.quote:Op maandag 17 september 2012 22:58 schreef drijfhout het volgende:
Skillstorm, wat ben jij een gouden broer man!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |