abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116820323
Mijn 10 jarige zusje is sinds een paar dagen elke avond aan het huilen.

Een aantal weken geleden aan het eind van de vakantie had ze het benauwd in de nacht.

Toen naar een dag/nacht ziekenhuis geweest, gekalmeerd helemaal fine.

Sinds een paar dagen voelt ze iets in haar rug zegt ze en ze kan er niet goed door ademen.

Gister avond naar dat ziekenhuis geweest, het was puur angst en gespannen spieren.

Vanochtend om 7 uur weer wakker gemaakt door een huilend zusje, ze denkt constant dat er iets mis is, ik heb uren(letterlijk uren) met haar gepraat. Het wil niet maar helpen.

Vanochtend had een andere dokter haar gekalmeerd, haar gecheckt, ze had niks en het was een hele aardige vrouw.

Nu begint ze weer te huilen.

Ze is echt bang dat ze dood kan gaan op elk moment, ze schreeuwde het uit eergisteren: IK WIL NIET DOOD ALSJEBLIEFT!

We zeggen constant dat er niks is maar ze huilt uren achtereen, nonstop.

Dit is ook heel erg voor mij moeder en ik, we worden constant wakker gehouden tot in de late uurtjes van de nacht en we kunnen niet elke dag naar een dokter gaan om haar gerust te stellen.

We weten echt niet meer wat we moeten doen.
  zaterdag 15 september 2012 @ 17:55:35 #2
354317 Meloewa
Geen zin meer in fok
pi_116820356
Kan er niemand bij haar slapen? is wel belangerijk.
Doei!
pi_116820374
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:55 schreef Meloewa het volgende:
Kan er niemand bij haar slapen? is wel belangerijk.
Ze slaapt al bij mijn moeder, helpt niks.
pi_116820405
Ben bang dat ze hypochondria heeft....het is niet normaal hoe veel angst ze heeft voor absoluut geen reden. Ik vroeg net of ze pijn had of dat er iets was, ze zegt dat ze het eng vindt dat er iets gaat gebeuren maar dat ze nu niets heeft.

En ja, ze gaat hier al voor naar een psycholoog.
  zaterdag 15 september 2012 @ 17:58:10 #5
354317 Meloewa
Geen zin meer in fok
pi_116820435
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:56 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Ze slaapt al bij mijn moeder, helpt niks.
Klinkt wel een beetje als de devil inside me ;( . Angststoornis kan ze inderdaad wel hebben.
Doei!
pi_116820471
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:58 schreef Meloewa het volgende:

[..]

Klinkt wel een beetje als de devil inside me ;( . Angststoornis kan ze inderdaad wel hebben.
Het erge is dat ze dit elke avond zal doen vanaf nu ben ik bang.

We gaan als familie toch finaal kapot dan. Geen slaap, geen rust.
pi_116820477
Benauwd zijn is heel eng. Wat ze ook weleens bij kinderen met astma doen is door een rietje heen ademen. Als dat namelijk nog ok lukt, dan weet je dat gewoon rustig ademen zonder rietje meer dan voldoende is. Misschien kan je het in dit geval ook gebruiken om haar te kalmeren en te laten merken dat ze nog voldoende adem heeft.

Een andere optie om te kijken of je van de huisarts een piekflow meter kan krijgen en die aan haar laten uitleggen. Die wordt gebruikt om te kijken of je voldoende blaaskracht hebt en dus als ondersteunend middel om te zien of extra medicijnen nodig zijn bij kinderen met astma.

Als ze al ondersteuning heeft voor haar angstklachten valt er verder weinig meer voor haar te doen. Wel ontzettende sneu voor haar (en jullie).
pi_116820489
kunnen de eerste tekenen zijn van schizofrenie.

Of, hopelijk, een angststoornis, in het laatste geval met goeie hulp komt ze er een stuk sneller vanaf.

Veel cognitieve therapie.
  zaterdag 15 september 2012 @ 18:01:35 #9
354317 Meloewa
Geen zin meer in fok
pi_116820529
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:59 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Het erge is dat ze dit elke avond zal doen vanaf nu ben ik bang.

We gaan als familie toch finaal kapot dan. Geen slaap, geen rust.
Wel raar dat het ineens opkomt, mischien een rare nachtmerrie gehad.
Doei!
pi_116820565
ik zou naar de huisarts gaan
pi_116820587
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:59 schreef kahlie het volgende:
Benauwd zijn is heel eng. Wat ze ook weleens bij kinderen met astma doen is door een rietje heen ademen. Als dat namelijk nog ok lukt, dan weet je dat gewoon rustig ademen zonder rietje meer dan voldoende is. Misschien kan je het in dit geval ook gebruiken om haar te kalmeren en te laten merken dat ze nog voldoende adem heeft.

Een andere optie om te kijken of je van de huisarts een piekflow meter kan krijgen en die aan haar laten uitleggen. Die wordt gebruikt om te kijken of je voldoende blaaskracht hebt en dus als ondersteunend middel om te zien of extra medicijnen nodig zijn bij kinderen met astma.

Als ze al ondersteuning heeft voor haar angstklachten valt er verder weinig meer voor haar te doen. Wel ontzettende sneu voor haar (en jullie).
Ja, dat was dus het eerste bezoek. Ze heeft geen astma iig.

Bij het eerste bezoek hadden ze uitgelegd aan haar wat hyperventileren was etc en hoe het komt, dat ze TE VEEL zuurstof binnenkrijgt.

Het helpt allemaal absoluut niks.
pi_116820593
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:02 schreef 16meter het volgende:
ik zou naar de huisarts gaan
Ja, 5 keer al nu.
pi_116820605
geef haar diazepam?
pi_116820631
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Of, hopelijk, een angststoornis, in het laatste geval met goeie hulp komt ze er een stuk sneller vanaf.

Nouuu, schizofrenie? Dan zou het eerder (eerst) een psychose zijn. En dat maakt je niet meteen schizofreen. Maar een psychose lijkt me wat overtrokken.

En buiten dat, het meisje is 10..
pi_116820641
Ik snap het ook niet, het is helemaal uit het niets.

Normaal is het een heel sociaal kind en vrolijk ook.
pi_116820643
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:03 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Ja, dat was dus het eerste bezoek. Ze heeft geen astma iig.

Bij het eerste bezoek hadden ze uitgelegd aan haar wat hyperventileren was etc en hoe het komt, dat ze TE VEEL zuurstof binnenkrijgt.

Het helpt allemaal absoluut niks.
Hmmm... dat is jammer. Zelfs als je geen astma hebt, kalmeren veel kinderen als ze merken dat ze gewoon in de 'groene zone' zitten. Dat het dus wel meevalt. Hyperventileren is ook zeer vervelend.
pi_116821170
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:57 schreef Skillstorm het volgende:
Ben bang dat ze hypochondria heeft....het is niet normaal hoe veel angst ze heeft voor absoluut geen reden. Ik vroeg net of ze pijn had of dat er iets was, ze zegt dat ze het eng vindt dat er iets gaat gebeuren maar dat ze nu niets heeft.

En ja, ze gaat hier al voor naar een psycholoog.
Dan denk ik dat er niet veel is wat je kunt doen, behalve haar geruststellen.
pi_116821202
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:25 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dan denk ik dat er niet veel is wat je kunt doen, behalve haar geruststellen.
Elke dag, de hele dag?

Dan houden we toch geen leven meer over. ;(
pi_116821227
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:05 schreef Skillstorm het volgende:
Ik snap het ook niet, het is helemaal uit het niets.

Normaal is het een heel sociaal kind en vrolijk ook.
Als ze zich een keer benauwd heeft gevoeld kan dat daarna genoeg reden zijn om angstig te blijven, als je er gevoelig voor bent. Maar is ze echt bang om dood te gaan doordat ze bang is dat haar wat mankeert, of denkt ze gewoon te veel na over de dood?
pi_116821264
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:26 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Als ze zich een keer benauwd heeft gevoeld kan dat daarna genoeg reden zijn om angstig te blijven, als je er gevoelig voor bent. Maar is ze echt bang om dood te gaan doordat ze bang is dat haar wat mankeert, of denkt ze gewoon te veel na over de dood?
Dat eerste.
Ze is bang dat ze dood gaat in haar slaap zegt ze ook.
pi_116821266
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:26 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Elke dag, de hele dag?

Dan houden we toch geen leven meer over. ;(
Dan zal ze uiteindelijk wel medicatie krijgen, denk je niet? Als niks helpt.
pi_116821334
misschien heeft ze intensievere therapie nodig? heb je al contact gehad met haar therapeut sinds die 'aanval'?
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_116821456
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:27 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Dat eerste.
Ze is bang dat ze dood gaat in haar slaap zegt ze ook.
Oww wat zielig...
Waarom is ze dan bang om dood te gaan in haar slaap? Heeft ze nachtmerries gehad? Of misschien iets engs gezien op tv of zo? Kinderen kunnen zich daar heel lang druk over maken.
pi_116821486
Kunnen we iemand bellen? NU? Ze is finaal aan het flippen, rent naar de deur om naar de dokter te gaan, we moeten haar tegenhouden.

Ze zegt allemaal rare dingen: Ik ga dood, misschien is dat wel lekker, misschien word ik wel een geest! (en dat zegt ze met een verbaasd gezicht niet een verdrietig gezicht) Ze laat zich vervolgens door haar benen zakken en zegt: zie je ik ga dood
pi_116821562
Ze schreeuwt nu: ik kan het niet meer, ik ga dood.

En dit dan constant.

Is er niet iemand die we kunnen bellen met spoed?
pi_116821588
Eerstehulp?

Ik zou er eerst een klap op d'r gezicht geven, volgens mij stelt ze zich gigantisch aan.
pi_116821592
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:35 schreef Skillstorm het volgende:
Kunnen we iemand bellen? NU? Ze is finaal aan het flippen, rent naar de deur om naar de dokter te gaan, we moeten haar tegenhouden.

Ze zegt allemaal rare dingen: Ik ga dood, misschien is dat wel lekker, misschien word ik wel een geest! (en dat zegt ze met een verbaasd gezicht niet een verdrietig gezicht) Ze laat zich vervolgens door haar benen zakken en zegt: zie je ik ga dood
er is vast wel een soort crisisopvang/lijn
probeer de huisartsen post of het ziekenhuis
die kunnen je anders ook doorverwijzen
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_116821601
misschien zit hier iets voor je tussen
http://www.dwangindezorg.(...)-vragen-stellen-over
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_116821696
quote:

Hier is iets meer aan de hand crisisdienst?
pi_116821703
quote:

Crisisdienst!
pi_116821767
Naar huisarts doorlaten verwijzen naar Jeugdriagg...
pi_116821810
misschien ff de priester langs laten komen
pi_116821949
Kan ze niet een week lang pillen krijgen die een rustgevende werking hebben? Als ze een weekje gedrogeerd gaat slapen voelt ze zich na die week wel normaal misschien met de gedachte ik ben al heel de week niet bang geweest :s)
pi_116822029
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

:')
  zaterdag 15 september 2012 @ 18:57:18 #35
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_116822124
Wat vreselijk voor je zusje en voor jullie! Het klinkt wel heel eng en ik zou toch maar weer de HAP bellen, wellicht kunnen zij de crisisdienst voor jullie inschakelen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_116822167
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:53 schreef Charcot het volgende:

[..]

:')
Had ook even zo'n gevoel van... :')
  zaterdag 15 september 2012 @ 19:02:07 #37
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_116822284
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:39 schreef Gutz het volgende:
Eerstehulp?

Ik zou er eerst een klap op d'r gezicht geven, volgens mij stelt ze zich gigantisch aan.
Hoe raar dit onderste ook lijkt misschien... maar duidelijk maken dat er niks aan de hand is en ze normaal moet doen een keertje.. Bedoel niet als in uren praten tegen haar maar beetje fermer. Ze kan ook extra bang worden als je er niet fel tegenin gaat omdat dat eerder een bevestiging is van ow wat is ze zielig en misschien is er wel wat aan de hand (zo kan zij dat zien). Maar goed klap in het gezicht is weer wat tricky dan, maar bedoel beetje terugbrengen naar de realiteit kan geen kwaad.
we dan
pi_116822325
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:02 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Hoe raar dit onderste ook lijkt misschien... maar duidelijk maken dat er niks aan de hand is en ze normaal moet doen een keertje.. Bedoel niet als in uren praten tegen haar maar beetje fermer. Ze kan ook extra bang worden als je er niet fel tegenin gaat omdat dat eerder een bevestiging is van ow wat is ze zielig en misschien is er wel wat aan de hand (zo kan zij dat zien). Maar goed klap in het gezicht is weer wat tricky dan, maar bedoel beetje terugbrengen naar de realiteit kan geen kwaad.
Ik heb een afspraak gemaakt en dan kijken ze straks of ze doorgestuurd kan worden naar het jongerenRiagg.

Ik heb al heel vaak ferm met haar gepraat, hele wijze woorden vaak.

Maar niks helpt, ze huilt gewoon verder.
  zaterdag 15 september 2012 @ 19:04:40 #39
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_116822361
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:03 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Ik heb een afspraak gemaakt en dan kijken ze straks of ze doorgestuurd kan worden naar het jongerenRiagg.

Oke nou ja dan zou ik het ook niet meer weten. Niet dat mijn hulp nou even zo goed was maar dit was het enige wat ik kon bedenken wat zou helpen. Hopelijk loopt het straks allemaal wat snel dan. Goed dat de afspraak er is
we dan
pi_116822380
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:03 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Veel succes! Hopelijk kan iemand haar helpen
hoe laat heb je de afspraak?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_116822387
En mijn moeder is uiteraard gewoon weer in denial.

Ze is nu een beetje kalmer gelukkig.
pi_116822392
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:05 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

Veel succes! Hopelijk kan iemand haar helpen
hoe laat heb je de afspraak?
20:20
pi_116822466
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:05 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

20:20
Oh goed dat je zo 'snel' terecht kunt
nogmaals veel succes!
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  zaterdag 15 september 2012 @ 19:08:50 #44
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_116822520
quote:
13s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:05 schreef Skillstorm het volgende:
En mijn moeder is uiteraard gewoon weer in denial.

Ze is nu een beetje kalmer gelukkig.
Als in ze kan niet met de situatie omgaan en doet daarom alsof er niks aan de hand is met haar of?
we dan
pi_116822594
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:08 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Als in ze kan niet met de situatie omgaan en doet daarom alsof er niks aan de hand is met haar of?
Nee, ze zegt dingen van: het is een fase ofzo, het gaat wel over.

Maar ze wil niet acknowledgen dat er iets mis kan zijn psychisch.
pi_116822667
Is dit zomaar opeens begonnen?
Iets gebeurd op school of buiten misschien wat voor haar iets heel groots is?

Op de momenten dat ze een aanval heeft proberen haar af te leiden, gewoon hand vast pakken, met rustige stem praten over mooie dingen, misschien iets fijns wat jullie samen hebben gedaan..
En dan op momenten dat het niet zo heftig is proberen te vragen wat er gebeurd is waar ze zo bang voor is?

Verder goed dat er een arts ingeschakeld is, heel veel sterkte ermee.
Het meiske is nog maar 10, heeft nog een heel leven te gaan, ik hoop dat er echte hulp komt en dat ze er niet de rest van haar leven mee blijft zitten.
  zaterdag 15 september 2012 @ 19:15:16 #47
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_116822746
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:10 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Nee, ze zegt dingen van: het is een fase ofzo, het gaat wel over.

Maar ze wil niet acknowledgen dat er iets mis kan zijn psychisch.
Ow zo dat is wel klote ja. Nou ja als ze met de neus op de feiten wordt gedrukt gelooft ze het misschien wel en dan is er nog genoeg levenstijd om er wel juist naar te kijken. Maar ja wel beetje nasty zoiets ja
we dan
pi_116822823
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:04 schreef 16meter het volgende:
geef haar diazepam?
ja joh koop je zo in de supermarkt 8)7
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_116822840
Ik hoop een beetje dat het "gewoon" iets is waar ze heel erg van geschrokken is en nog niet over heeft kunnen praten, dat kan veel doen met een kind.

Hou je ons op de hoogte?
pi_116822915
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:18 schreef MarMar het volgende:
Ik hoop een beetje dat het "gewoon" iets is waar ze heel erg van geschrokken is en nog niet over heeft kunnen praten, dat kan veel doen met een kind.

Hou je ons op de hoogte?
Ja, zal het proberen.

Zo lang niet uit geweest, ga ik vanavond weer en dan heb ik dit...
pi_116822933
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:02 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Hoeze klap in t gezicht tricky? Kom op zeg al dat gemiet tegenwoordig. Alsof een kind van 10 het allemaal doorheeft / begrijpt wat die vreemde vrouw van het Riagg zegt. Gevolg: Kind nog meer in de stress, hatsekidee nog een therapietje eroverheen "we praten het er wel uit". Come on...
pi_116823109
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:21 schreef Gutz het volgende:

[..]

Hoeze klap in t gezicht tricky? Kom op zeg al dat gemiet tegenwoordig. Alsof een kind van 10 het allemaal doorheeft / begrijpt wat die vreemde vrouw van het Riagg zegt. Gevolg: Kind nog meer in de stress, hatsekidee nog een therapietje eroverheen "we praten het er wel uit". Come on...
tricky omdat je niet weet wat er aan de hand is
als er iets ergs psychisch aan de hand is maakt een klap haar alleen wantrouwend en misschien banger
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  zaterdag 15 september 2012 @ 19:26:00 #53
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_116823116
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:21 schreef Gutz het volgende:

[..]

Nou ja net als je op moet passen met bepaalde drugs in bepaalde gemoedstoestanden (versterking negatieve emoties) zo kan zo'n kindje misschien ook raarder worden door een klap in zo'n situatie... ik weet dat gewoon niet of het uberhaupt helpt en of het misschien het erger maakt..
we dan
  zaterdag 15 september 2012 @ 19:35:42 #54
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116823484
http://www.webmd.com/anxi(...)d-depression-anxiety

Hopelijk kan de crisisdienst er iets mee
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 15 september 2012 @ 19:37:07 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_116823532
Waarom denkt ze eigenlijk dat ze dood gaat?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_116823556
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom denkt ze eigenlijk dat ze dood gaat?
Ze zegt dat ze steeds geen adem kan halen, ik denk daardoor.

Maar ze kan prima ademhalen.
  zaterdag 15 september 2012 @ 19:39:23 #57
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_116823618
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:37 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Vraag het haar eens.
quote:
Wordt er bij jullie thuis gerookt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_116823650
quote:

[..]

word ff heel boos en zeg dat ze zich niet moet aanstellen (geen geweld natuurlijk)
pi_116823678
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vraag het haar eens.

[..]

Wordt er bij jullie thuis gerookt?
Nope, niemand rookt, en ze heeft geen astma.

Daarbij staan ramen heel vaak open.
pi_116823685
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:40 schreef wuuht het volgende:

[..]

word ff heel boos en zeg dat ze zich niet moet aanstellen (geen geweld natuurlijk)
Al gedaan, gaat ze alleen maar nog harder huilen, of het helpt heel even en dan is het weer huilen geblazen.
pi_116823743
quote:

[..]

je zegt dat ze hyperventileert.. Die klachten kunnen best hevig zijn , waardoor Mensen die hyperventileren vaak op zo een moment denken dat ze dood gaan. En doordat ze dat denken worden de klachten erger. Dus haar gedrag zou hierdoor kunnen komen. Je hebt trouwens bepaalde afemhalingstechnieken om hyperventilatie onder controle te krijgen.
pi_116823778
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:43 schreef madeliefff het volgende:

[..]

je zegt dat ze hyperventileert.. Die klachten kunnen best hevig zijn , waardoor Mensen die hyperventileren vaak op zo een moment denken dat ze dood gaan. En doordat ze dat denken worden de klachten erger. Dus haar gedrag zou hierdoor kunnen komen. Je hebt trouwens bepaalde afemhalingstechnieken om hyperventilatie onder controle te krijgen.
Die weet ze al, ze heeft ook net in een zakje geademd. Ze weet dat allemaal al en wij ook.
pi_116823940
O ok, ik dacht dat je daaraan twijfelde vandaar. En helpen die oefeningen dan niet op t moment dat ze die aanvallen krijgt?
pi_116823991
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:48 schreef madeliefff het volgende:
O ok, ik dacht dat je daaraan twijfelde vandaar. En helpen die oefeningen dan niet op t moment dat ze die aanvallen krijgt?
Het probleem is, ze hyperventileert niet eens, dan heeft het geen nut om dat te doen. :P
pi_116824118
Hoe bedoel je, ze zei toch dat ze t gevoel had niet te kunnen ademhalen enz?
pi_116824150
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:52 schreef madeliefff het volgende:
Hoe bedoel je, ze zei toch dat ze t gevoel had niet te kunnen ademhalen enz?
Ja, maar dat zegt ze de hele tijd. Toch is ze niet aan het hyperventileren.
pi_116824249
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:53 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Ja, maar dat zegt ze de hele tijd. Toch is ze niet aan het hyperventileren.
Heb je dan de rietje tip al geprobeerd. Laat haar maar voelen dat het prima kan.
Je moet toch iets proberen om haar rustiger te krijgen?
pi_116824299
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:55 schreef kahlie het volgende:

[..]

Heb je dan de rietje tip al geprobeerd. Laat haar maar voelen dat het prima kan.
Je moet toch iets proberen om haar rustiger te krijgen?
Mja, ze is nu weer rustig.
pi_116824343
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:56 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Mja, ze is nu weer rustig.
Ok. Das fijn. Gewoon heel rot dat ze zo angstig is en daardoor heel extreem reageerd. Het is ook vrij moeilijk om daar een oplossing voor te verzinnen. Ik hoop dat ze haar straks om 20.20 kunnen kalmeren.
pi_116824426
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:57 schreef kahlie het volgende:

[..]

Ok. Das fijn. Gewoon heel rot dat ze zo angstig is en daardoor heel extreem reageerd. Het is ook vrij moeilijk om daar een oplossing voor te verzinnen. Ik hoop dat ze haar straks om 20.20 kunnen kalmeren.
Tja, ik denk dat we zo vertrekken trouwens.

:W En bedankt voor de hulp mensen. ^O^
pi_116824575
Ok hoe weet je dat dan? En waar voelt ze dat dan precies? In de keel, op de borst ....? En heeft ze nog meer klachten? Hartkloppingen, duizeligheid ed? Er zijn 2 soorten hyperventilaties namelijk . De ene dat iemand buiten adem raakt en licht in t hoofd en t steeds heviger word en bij de ander soort is t meer een soort van hevige hartkloppingen die heel constant blijven en waarbij je vooral baat hebt bij ontspanningoefeningen of afleiding ipv ademen in een zakje. Als t niet een van deze soorten hyperventilatie is kan t ook gewoon hevige stress zijn of echt iets heel anders natuurlijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2012 20:03:07 ]
pi_116824858
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:40 schreef wuuht het volgende:

[..]

Als het een angststoornis is helpt dat echt niet hoor. :') En het is juist heel erg als je dierbaren op zo'n moment denken dat je je aanstelt. Aangezien ze al bij een psycholoog loopt is daar denk ik geen sprake van.
pi_116824952
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 20:08 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Als het een angststoornis is helpt dat echt niet hoor. :') Dat is zo'n beetje het ergste wat je op zo'n moment kan horen, dat je je aanstelt.
en als het dat niet is... juist dan helpt het wel
pi_116824956
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:58 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Sterkte. :)
pi_116825066
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:58 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Zou vragen naar iets wat kalmeert, dan krijgt de paniek minder (snel) de overhand en als stresshormoonniveau lager blijft kan ze ook beter denken omdat de cognitie dan beter werkt.

Het achterliggende bij zoiets is vaak de angst om de controle te verliezen uit angst voor iets wat dieper zit, iets wat verdrongen ligt de angst en paniek die ze nu heeft ligt daar als het ware overheen. Ze vecht met dr hoofd/gedachten tegen het gevoel en dat barst op een gegeven moment.

Wat voor hulp krijgt ze?
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_116825150
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 20:08 schreef -Strawberry- het volgende:
Als het een angststoornis is helpt dat echt niet hoor. :') En het is juist heel erg als je dierbaren op zo'n moment denken dat je je aanstelt. Aangezien ze al bij een psycholoog loopt is daar denk ik geen sprake van.
Precies, daarnaast is het ook gewoon ronduit wreed en harteloos om boos te worden op iemand omdat diegene angst heeft, die persoon lijdt al genoeg zonder gezeik van anderen daarbij.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_116835919
Ik heb chronische hyperventilatie dus ik heb heel vaak hyperventilatie aanvallen. Als ik weer eens een aanval heb ga ik een liedje zingen dat helpt meestal om mijn ademhaling weer normaal te krijgen en als dat niet werkt dan hou ik mijn adem zolang als ik kan in dat helpt ook erg goed.
'ik can not be held responsible for the things that come out of my mouth' (Jackie Burkhart)
pi_116836275
Misschien vindt ze het een geruststelling wanneer ze iets kan slikken tegen het gevoel

http://www.vitamins.nl/valeriaan.htm

maar daarnaast..

een kind van 10 hoort veel buiten te spelen, te ravotten (ja ook meisjes)
speelt ze vaak buiten?

ga met haar voetballen of doe haar op zwemmen
waterpolo

iets waarbij ze helemaal in op kan gaan

ze heeft nu klaarblijkelijk veel te veel opgekropte energie/stress

laat horen als je iets met deze info doet en of het beter gaat
pi_116836682
Ik zit net door te klikken op die site die ik je hier boven gegeven heb en ik kom hier uit:

quote:
9. Door intensief te sporten raak je 60-70% van je geestelijke spanningen kwijt. Er bestaat simpelweg geen betere therapie. (Wanneer krijgen huisartsen de mogelijkheid om door te verwijzen naar de plaatselijke sportschool of sportvereniging?)

Vaak word je met sporten ook minder nerveus en kun je makkelijker inslapen.

Studies tonen aan dat mensen al na één keer sporten een positiever beeld van zichzelf krijgen. Ben je meer tevreden over jezelf dan verdwijnen spanningen vrijwel automatisch.
nog meer mensen die het aanraden
pi_116838099
Ze had iets gekregen tegen een paniekaanval en maandag naar de huisarts die ons kan doorverwijzen naar Riagg als het nodig is.

Ik ging uit en toen ik terug kwam (nu dus) was ze aan het slapen, en volgens mijn moeder was dat medicijn dat we hadden gekregen niet gebruikt.

Betekent dat ze vanzelf in slaap gevallen is.

Het gaat al voor een groot deel beter. _O_ *O*
pi_116838675
Fijn om te horen dat het al voor een groot deel beter gaat *O*
Ik duim dat ze gauw alle hulp krijgt die ze nodig heeft.
pi_116838919
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 01:05 schreef hlmllp het volgende:

een kind van 10 hoort veel buiten te spelen, te ravotten (ja ook meisjes)
speelt ze vaak buiten?

ga met haar voetballen of doe haar op zwemmen
waterpolo

iets waarbij ze helemaal in op kan gaan

ze heeft nu klaarblijkelijk veel te veel opgekropte energie/stress

laat horen als je iets met deze info doet en of het beter gaat
Dit. Wat doet ze ter ontspanning? Zit ze op een sport? Ik weet dat het sporten voor mijn kinderen (11 en 14 jaar) een belangrijke uitlaatklep is.
pi_116839910
Ja, weer een aanval net best licht vergeleken met
gister, maar pilletje gegeven net en ze zit nu rustig op haar tablet met ons om haar heen. Gaat nu wat beter.
  zondag 16 september 2012 @ 10:45:15 #84
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_116840116
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 03:31 schreef Skillstorm het volgende:
Ze had iets gekregen tegen een paniekaanval en maandag naar de huisarts die ons kan doorverwijzen naar Riagg als het nodig is.

Ik ging uit en toen ik terug kwam (nu dus) was ze aan het slapen, en volgens mijn moeder was dat medicijn dat we hadden gekregen niet gebruikt.

Betekent dat ze vanzelf in slaap gevallen is.

Het gaat al voor een groot deel beter. _O_ *O*
Als ze al onder behandeling staat bij een spycholo(o)g(e) zou ik die morgen eerst maar eens bellen voordat je naar de huisarts gaat en hem/haar het probleem voorleggen.

Je zusje is niet voor niks bij hem/haar onder behandeling. Dus zou ik in eerste instantie bij hem/haar advies vragen hoe dit met dit gedrag om te gaan.

Je kan wel iedere keer naar huisarts, ziekenhuis e.d. stappen, maar dan gaan steeds meer hulpverleners zich ermee bemoeien met verschillende visies, standpunten en oplossingen.

Wat je zusje heeft lijkt eerder op een gedragsprobleem (hoe ga ik om met angst voor doodgaan/benauwdheid) dan om een medisch probleem. Ze wordt immers uit zichzelf ook weer rustig (gisterenavond).

Maar ook jullie kunnen wat leren: hoe kan ik het best reageren/handelen als mijn zusje/dochter dit gedrag heeft.

Het lijkt mij dat haar psychologe dus de eerst logische persoon om te vragen hoe jullie er het beste mee om kan gaan. Hij/zij kan je tips en uitleg geven en weet wat er bij je zusje speelt.

Daar hebben jullie en je zusje in mijn ogen het meeste aan.
pi_116840986
Het is weer raak.

Iemand van de crisisdienst gaat ons helpen.
pi_116841237
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:45 schreef Wandtegeltje het volgende:

[..]

Als ze al onder behandeling staat bij een spycholo(o)g(e) zou ik die morgen eerst maar eens bellen voordat je naar de huisarts gaat en hem/haar het probleem voorleggen.

Je zusje is niet voor niks bij hem/haar onder behandeling. Dus zou ik in eerste instantie bij hem/haar advies vragen hoe dit met dit gedrag om te gaan.

Je kan wel iedere keer naar huisarts, ziekenhuis e.d. stappen, maar dan gaan steeds meer hulpverleners zich ermee bemoeien met verschillende visies, standpunten en oplossingen.

Wat je zusje heeft lijkt eerder op een gedragsprobleem (hoe ga ik om met angst voor doodgaan/benauwdheid) dan om een medisch probleem. Ze wordt immers uit zichzelf ook weer rustig (gisterenavond).

Maar ook jullie kunnen wat leren: hoe kan ik het best reageren/handelen als mijn zusje/dochter dit gedrag heeft.

Het lijkt mij dat haar psychologe dus de eerst logische persoon om te vragen hoe jullie er het beste mee om kan gaan. Hij/zij kan je tips en uitleg geven en weet wat er bij je zusje speelt.

Daar hebben jullie en je zusje in mijn ogen het meeste aan.
Dit en proberen de oorzaak te achterhalen.. is het dat ze te weinig dingen doet waarbij ze haar energie kwijt kan, is het een kind wat teveel nadenkt en die je dan daarin meer zou moeten begeleiden door simpelweg te praten over de meer moeilijke onderwerpen van het leven, is er iets gebeurd wat ze niet kan plaatsen waardoor ze bang wordt etc..

Pas als je weet waarom en waardoor de aanvallen getriggerd worden, ook als het wel zo is dat het puur een psychische stoornis is, kan je gericht handelen.

Praten dus en niet alleen maar denken "he nu gaat het goed" wanneer ze geen aanval heeft. Als je dan vraagt naar een oorzaak en ze weer begint, kan je al bijna zeker weten dat er meer achter zit, dat zou ik dan alvast zien als uitgangspunt.
  zondag 16 september 2012 @ 11:46:23 #87
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_116841415
Is haar psycholoog überhaupt al aangesloten op deze recente problematiek?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_116844940
quote:
5s.gif Op zondag 16 september 2012 11:46 schreef Copycat het volgende:
Is haar psycholoog überhaupt al aangesloten op deze recente problematiek?
Dat lijkt me inderdaad wel verstandig, om het te communiceren met de psycholoog. Eigenlijk had je die meteen kunnen bellen.
pi_116845024
quote:
3s.gif Op zondag 16 september 2012 13:21 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat lijkt me inderdaad wel verstandig, om het te communiceren met de psycholoog. Eigenlijk had je die meteen kunnen bellen.
Ik was ook erg verbaasd dat ik hier dingen las als 'in het gezicht slaan'
Echt, wtf? Als dit blijft voorkomen bel je de huisarts en/of behandelend psycholoog, die vervolgens de crisisdienst in kunnen schakelen als dit een probleem blijft, naar ik nu begrijp is dit dan eindelijk gebeurd, gelukkig.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 16 september 2012 @ 13:23:24 #90
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_116845025
Nu wordt er met dat kind van de ene naar de andere specialist gezeuld, lijkt het. Daar zou ik ook van in de stress schieten en angstig worden dat er echt heel veel aan de hand is.
pi_116845165
quote:
9s.gif Op zondag 16 september 2012 13:23 schreef Copycat het volgende:
Nu wordt er met dat kind van de ene naar de andere specialist gezeuld, lijkt het. Daar zou ik ook van in de stress schieten en angstig worden dat er echt heel veel aan de hand is.
ja dat is wel zo maar zonder specialist lijkt niks te werken lastige situatie hoor
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_116845729
Idd, jammer dat we verwezen worden, steeds weer en weer en weer.

Net weer terug van een specialist, de medicijnen die gisteren kregen nu in een iets grotere mate gekregen.

Ze slaapt nu als een roos......voor nu...

Ik ben bang dat het iets ernstigs is....
pi_116845923
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 13:41 schreef Skillstorm het volgende:

Net weer terug van een specialist, de medicijnen die gisteren kregen nu in een iets grotere mate gekregen.

Ze slaapt nu als een roos......voor nu...

Ik ben bang dat het iets ernstigs is....
maar je kunt en mag ook zelf contact op nemen met haar therapeut?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_116845986
Mijn nichtje van 7 had dit voordat ze op vakantie gingen
Constant in paniek en huilen en vragen of ze dood ging of ziek was
Best wel hartverscheurend
Mijn broer gaat nu met haar naar een psycholoog want ze weten echt niet waar dit vandaan komt
Op zaterdag 12 juli 2014 20:53 schreef Misstique het volgende:
Ik zou je nog niet uitnodigen voor m'n crematie.
Op maandag 22 juli 2013 21:18 schreef capuchon_jongen het volgende:
Sowieso je hebt me topic verneukt stevenmac :r
  zondag 16 september 2012 @ 13:53:32 #95
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_116846194
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 13:41 schreef Skillstorm het volgende:

Is hier nu überhaupt al eens contact over geweest met haar therapeut? Zo nee: meteen wel doen.
pi_116846276
quote:
5s.gif Op zondag 16 september 2012 13:53 schreef Copycat het volgende:

[..]

Is hier nu überhaupt al eens contact over geweest met haar therapeut? Zo nee: meteen wel doen.
Ja, morgen moet ik via de huisarts iets regelen.

Nee, de therapeut is niet bereikbaar nu.
  zondag 16 september 2012 @ 13:59:42 #97
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_116846398
Jij moet via de huisarts iets regelen met de therapeut van je zusje?
En dit speelt toch al eventjes, waarom zo lang wachten met die therapeut erbij betrekken? Dat lijkt me immers een echt vertrouwenspersoon voor je angstige zusje. Niet steeds weer nieuwe dokteren die enge dingen over je kunnen ontdekken.
pi_116846415
Ik wens je veel sterkte toe in deze tijd. O+
Striving to be more than average.
  zondag 16 september 2012 @ 14:04:36 #99
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116846607
Weekend ;(
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_116846623
quote:
5s.gif Op zondag 16 september 2012 13:59 schreef Copycat het volgende:
Jij moet via de huisarts iets regelen met de therapeut van je zusje?
En dit speelt toch al eventjes, waarom zo lang wachten met die therapeut erbij betrekken? Dat lijkt me immers een echt vertrouwenspersoon voor je angstige zusje. Niet steeds weer nieuwe dokteren die enge dingen over je kunnen ontdekken.
De therapeut gaan we morgen bellen, de huisarts regelt nog een therapeut bij het Riagg mogelijk.

Ik ga nu even slapen, ik heb geen kracht meer....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')