Waarom zou hij zeer geschikt zijn? Er zijn zat mensen die kunnen wat Teulings kan en ik weet nog zo net niet of hij nou een goed politicus is, volgens mij is hij veel liever wetenschapper. Neem dan iemand als Vermeend, die is even deskundig als Teulings maar heeft aangetoond een goed politicus te zijn en staat bekend als iemand die leiding kan geven aan een departement (wat mijns inziens het hoofdcriterium moet zijn).quote:Op zondag 30 september 2012 00:36 schreef borisz het volgende:
PVDA zet er Teulings neer en die lijkt mij zeer geschikt.
Wat is het voordeel van een vakidioot als minister? Zeker vakidioten kunnen meestal geen leiding geven aan een organisatie met 30000 ambtenaren. Of denk je dat de minister de hele dag in zijn kantoor plannen zit te bedenken en uit te werken? Dat is niet het geval kan ik je melden.quote:Op zaterdag 29 september 2012 19:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vind een minpuntje van de VVD dat die partij Hoogervorst minister van Financiën liet worden, hij was juist geen vakidioot, hij had geschiedenis en politicologie gestudeerd.
Je moet natuurlijk een vakidioot hebben met leidinggevende ervaring.quote:Op zondag 30 september 2012 13:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat is het voordeel van een vakidioot als minister? Zeker vakidioten kunnen meestal geen leiding geven aan een organisatie met 30000 ambtenaren. Of denk je dat de minister de hele dag in zijn kantoor plannen zit te bedenken en uit te werken? Dat is niet het geval kan ik je melden.
Waarom nou gelijk weer een vakidioot? Affiniteit is gewenst maar het kan vaak best goed zijn om op wat meer afstand van de materie te staan in een leidinggevende en politieke functie, wat een ministerschap is.quote:Op zondag 30 september 2012 14:10 schreef rubbereend het volgende:
Je moet natuurlijk een vakidioot hebben met leidinggevende ervaring.
Dat is een zeer discutabele theorie. Een veel plausibelere theorie is dat iemand die verstand heeft van de materie in kwestie ceteris paribus beter leiding kan geven dan iemand die geen verstand heeft van de materie.quote:Op zondag 30 september 2012 18:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Waarom nou gelijk weer een vakidioot? Affiniteit is gewenst maar het kan vaak best goed zijn om op wat meer afstand van de materie te staan in een leidinggevende en politieke functie, wat een ministerschap is.
Daar gaat het toch vaak mis hoor. Bij veel vakidioten lijden de leidinggevende capaciteiten onder de vakinhoudelijke capaciteiten.quote:
Nou ik wel hoor. Vergis je niet, het te vriend houden van een departement (a 10000 tot 30000 man) en een Kamer met 150 in je nek hijgende leden is iets heel anders dan een vakgroep van 10 man met allemaal beschaafde wetenschappers. Affiniteit is belangrijk, dat zal ik ook niet ontkennen, maar een vakidioot is in mijn ogen zelden geschikt als minister.quote:Op zondag 30 september 2012 23:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waaruit concludeer jij dat in godsnaam? Ik heb vooralsnog geen aanleiding om aan te nemen dat onder vakiditen het percentage mensen met leidinggevend talent lager is dan onder leken.
quote:Het lijkt voor een groot deel duidelijk wie de VVD-kandidaten zijn om minister te worden in een kabinet van VVD en PvdA.
De onderhandelingen over een coalitie van de twee partijen zijn voorlopig nog niet afgerond, maar toch melden ingewijden allerlei namen.
6/6
Haagse bronnen gaan ervan uit dat VVD en PvdA allebei zes ministers krijgen, al wordt er ook rekening gehouden met één extra post voor de VVD.
Volgens de bronnen is het wel zo'n beetje zeker dat bij de VVD behalve premier Rutte ook Schultz van Haegen, Kamp en Schippers kandidaat zijn om terug te keren als minister. Welke portefeuille die laatste drie krijgen, is nog niet niet bekend.
Ook de huidige VVD-fractievoorzitter Blok wordt waarschijnlijk minister. Verder wordt de naam van minister Opstelten genoemd als mogelijke blijver. Een veelgenoemde ministerskandidaat is ook de huidige VVD-staatssecretaris Teeven.
PvdA-portefeuilles
Ook in kringen van de PvdA circuleren al volop lijsten met namen, al lijken daar meer knopen te moeten worden doorgehakt dan bij de VVD. Bijna iedereen gaat ervan uit dat vicefractievoorzitter Dijsselbloem vicepremier wordt.
Partijleider Samsom heeft verschillende keren aangegeven dat hij in de Tweede Kamer blijft. Verder gaan velen er vanuit dat Kamerlid Timmermans minister van Buitenlandse Zaken wordt.
Andere namen
Veelgehoorde namen voor een ministerspost bij de PvdA zijn verder bestuursvoorzitter Van Rijn van pensioenuitvoerder PGGM, directeur Teulings van het Centraal Planbureau, de Amsterdamse wethouder Asscher, de oud-staatssecretarissen Klijnsma, Bussemaker, Dijksma en Heemskerk en de oud-ministers Ter Horst en Plasterk. Die laatste gaat waarschijnlijk niet naar Financiën.
Als kandidaat voor een post als minister of staatssecretaris zou ook de Utrechtse wethouder Den Besten in beeld zijn, net als oud-PvdA-voorzitter Ploumen.
Niets vast
De Haagse bronnen benadrukken dat nog niets echt vaststaat. Het is nog helemaal niet zeker dat er echt een kabinet van VVD en PvdA komt.
Verder leert de ervaring dat in formaties vaak op het laatst nog wordt geschoven met portefeuilles en namen.
verklaar je even naderquote:Op donderdag 4 oktober 2012 18:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Even afgezien dat men de financien op orde moet hebben en op de uitgave let, vind ik dat er een kettinghond en straatvechter op justitie moet komen die daar eindelijk eens schoon schip gaat maken.
Als het maar niet Teeven is.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 18:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Even afgezien dat men de financien op orde moet hebben en op de uitgave let, vind ik dat er een kettinghond en straatvechter op justitie moet komen die daar eindelijk eens schoon schip gaat maken.
Maar dan moet ie ook een ministerspost heben. Welke?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 01:38 schreef Elfletterig het volgende:
Dijsselbloem als vice-premier. Dat lijkt me helemaal geweldig
Ik denk binnenlandse zaken dan. Blok wordt veel genoemd voor economische zaken. Wel logisch dat Dijsselbloem een plek gaat krijgen. Denk dat de VVD ook wil dat van de 2 pvda onderhandelaars er minimaal 1 het kabinet ingaat.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 01:50 schreef remlof het volgende:
[..]
Maar dan moet ie ook een ministerspost heben. Welke?
Economische zaken?
Staat gewoon in de berichten. Binnenlandse Zaken of Financiën. Hoewel hij onderwijs ook prima zou kunnen, denk ikquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 01:50 schreef remlof het volgende:
[..]
Maar dan moet ie ook een ministerspost heben. Welke?
Economische zaken?
Liever Dijsselbloem op BZ en Blok op EZ dan andersom.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 02:15 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik denk binnenlandse zaken dan. Blok wordt veel genoemd voor economische zaken. Wel logisch dat Dijsselbloem een plek gaat krijgen. Denk dat de VVD ook wil dat van de 2 pvda onderhandelaars er minimaal 1 het kabinet ingaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |