Ik stel niet dat je ongelijk hebt (of dat je gelijk hebt) maar er moet in ieder geval wel rekening mee worden gehouden dat het CDA op een wat kunstmatige manier een tijd lang teveel zetels heeft gehad nadat Pim Fortuyn vermoord werd en mensen gezien de onrust (ook kort na 9-11-01) daarom voor het 'veilige' en 'saaie' midden kozen. Het CDA kon hier optimaal van profiteren omdat het CDA meer dan welke partij ook dat veilige, saaie imago had. Nu mensen weer wat wegdrijven van het midden gaat het verval weer verder. Ik denk niet dat het CDA hiervan kan herstellen aangezien ik vermoed dat kiezers niet meer massaal overwegen om op een partij te stemmen wanneer die partij minder dan X zetels haalt. Hoe kan het CDA die zetels terugwinnen zonder haar christelijke identiteit op te geven? Ik denk dat er best ruimte is voor een wat saaie middenpartij maar dan moet die C volgens mij wel verdwijnen.
Als je compenseert voor die tijdelijke boom is het verval dan niet wel grotendeels te verklaren aan het sterven van de oudere kiezers waarvan een veel groter deel op het CDA stemt?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL