abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118597887
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 19:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Als deze regering gewoon goed en degelijk regeert blijft er niets van het cda over, zakken ze naar een paar zetels.
Dat kan geen kwaad. Zie best wat punten in het akkoord waar ik achter kan staan die er met het CDA nooit door waren gekomen.
pi_118598011
Beiden toch?
Ze hebben de boot gemist omdat ze ten gevolge van het uitsterven van de christenen andere groepen moesten aanspreken en hier onvoldoende in slaagden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_118598144
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Beiden toch?
Ze hebben de boot gemist omdat ze ten gevolge van het uitsterven van de christenen andere groepen moesten aanspreken en hier onvoldoende in slaagden.
Neuh, daarvoor is het verval de laatste jaren veel te snel gegaan. Er zijn grote groepen van het CDA vertrokken richting SP, VVD en PVV, die kiezers leven nog steeds, stemden tot voor kort meer of minder trouw CDA maar laten de partij in de steek.
pi_118599986
Ik stel niet dat je ongelijk hebt (of dat je gelijk hebt) maar er moet in ieder geval wel rekening mee worden gehouden dat het CDA op een wat kunstmatige manier een tijd lang teveel zetels heeft gehad nadat Pim Fortuyn vermoord werd en mensen gezien de onrust (ook kort na 9-11-01) daarom voor het 'veilige' en 'saaie' midden kozen. Het CDA kon hier optimaal van profiteren omdat het CDA meer dan welke partij ook dat veilige, saaie imago had. Nu mensen weer wat wegdrijven van het midden gaat het verval weer verder. Ik denk niet dat het CDA hiervan kan herstellen aangezien ik vermoed dat kiezers niet meer massaal overwegen om op een partij te stemmen wanneer die partij minder dan X zetels haalt. Hoe kan het CDA die zetels terugwinnen zonder haar christelijke identiteit op te geven? Ik denk dat er best ruimte is voor een wat saaie middenpartij maar dan moet die C volgens mij wel verdwijnen.

Als je compenseert voor die tijdelijke boom is het verval dan niet wel grotendeels te verklaren aan het sterven van de oudere kiezers waarvan een veel groter deel op het CDA stemt?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_118604408
Nee, eerder vanuit de secularisering en de opkomst van SP, VVD en PVV in Brabant en Limburg. Dat waren hele belangrijke gebieden voor het CDA en daar zijn ze zo'n beetje weggevaagd.
pi_118605960
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik stel niet dat je ongelijk hebt (of dat je gelijk hebt) maar er moet in ieder geval wel rekening mee worden gehouden dat het CDA op een wat kunstmatige manier een tijd lang teveel zetels heeft gehad nadat Pim Fortuyn vermoord werd en mensen gezien de onrust (ook kort na 9-11-01) daarom voor het 'veilige' en 'saaie' midden kozen. Het CDA kon hier optimaal van profiteren omdat het CDA meer dan welke partij ook dat veilige, saaie imago had. Nu mensen weer wat wegdrijven van het midden gaat het verval weer verder. Ik denk niet dat het CDA hiervan kan herstellen aangezien ik vermoed dat kiezers niet meer massaal overwegen om op een partij te stemmen wanneer die partij minder dan X zetels haalt. Hoe kan het CDA die zetels terugwinnen zonder haar christelijke identiteit op te geven? Ik denk dat er best ruimte is voor een wat saaie middenpartij maar dan moet die C volgens mij wel verdwijnen.

Als je compenseert voor die tijdelijke boom is het verval dan niet wel grotendeels te verklaren aan het sterven van de oudere kiezers waarvan een veel groter deel op het CDA stemt?
Het CDA (en eigenlijk alle andere confessionele partijen) is demografisch gezien ten dode opgeschreven. Het aantal gelovige Nederlanders neemt gewoon af met als logisch gevolg dat deze partijen gewoon minder zetels krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')