En tegelijk dreigt er ook een tekort aan ICT'ers.quote:Mogelijk ontslaggolf in ICT-sector
MSTERDAM - Steeds meer ICT'ers raken hun baan kwijt. Een bericht daarover uit het FD wordt bevestigd door grote belangenbehartigers.
De krant hield een rondgang onder een aantal grote ICT-bedrijven. Daaruit bleek dat er een ontslaggolf gaande is in de sector. Honderden werknemers bij Getronics en Capgemini kregen deze week te horen dat ze hun baan kwijt raken doordat orders teruglopen. Het zou gaan om zeker 600 banen.
Steeds meer banen verdwijnen naar de lagelonenlanden. Wel dreigt er een tekort aan hoogwaardige kennis en ervaring in Nederland.
Dat proces is al op z'n retour. Ook China en India zijn niet meer zo goedkoop als vijf jaar geleden.quote:Op vrijdag 14 september 2012 13:57 schreef Wokkel het volgende:
Tja, een helpdesk in India voldoet nu immers ook prima net als programmeurs in Riga.
Waarom zou je dan veel te veel betalen aan lease auto's, pensioen en zieke werknemers in Nederland?
Nog wel stukken goedkoper dan het hier lokaal op te lossen. Daarnaast komen er net zo makkelijk goedkopere landen bij, Vietnam bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 14 september 2012 14:00 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Dat proces is al op z'n retour. Ook China en India zijn niet meer zo goedkoop als vijf jaar geleden.
Dan zuigt het ontwerpquote:Op vrijdag 14 september 2012 14:01 schreef gebrokenglas het volgende:
Straks komt alles weer terug, omdat blijkt dat die uitbesteding naar lage-lonen landen uiteindelijk veel meer kost:
• problemen met software ontwikkeling omdat alleen maar precies dat geprogrammeerd wordt wat in het ontwerp staat, zonder enig verder nadenken, waardoor alles 7x heen en weer moet
Gelukkig zijn er nog wel werkgevers die niet zo kort door de bocht zijn.quote:Op vrijdag 14 september 2012 13:57 schreef Wokkel het volgende:
Tja, een helpdesk in India voldoet nu immers ook prima net als programmeurs in Riga.
Waarom zou je dan veel te veel betalen aan lease auto's, pensioen en zieke werknemers in Nederland?
Wat ik de laatste twee jaar veel zie is dat in zee wordt gegaan met bedrijven die in NL 1 of 2 mensen hebben zitten als contactpersoon (wel goed onderlegd), maar dat het werk wordt gedaan in het buitenland.quote:Op vrijdag 14 september 2012 14:08 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er nog wel werkgevers die niet zo kort door de bocht zijn.
Ken ook klanten die dat gedaan hebben maar zonder uitzondering hebben ze ook daar allemaal spijt vanquote:Op vrijdag 14 september 2012 14:13 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Wat ik de laatste twee jaar veel zie is dat in zee wordt gegaan met bedrijven die in NL 1 of 2 mensen hebben zitten als contactpersoon (wel goed onderlegd), maar dat het werk wordt gedaan in het buitenland.
Men was er trouwens ook altijd wel tevreden over, heb ook vaak zat Indiers of Letlanders (die dus het echte werk doen) voor een weekje zien overkomen om zo toch het contact warm te houden.
Er zijn toch wetten en regels die zeggen wie dan moet vertrekken? Last in first out, bijvoorbeeld. Bedrijven mogen niet op kwaliteit selecteren, dacht ik. Hoewel ze daar wellicht slinks omheen kunnen draaien.quote:Op vrijdag 14 september 2012 14:42 schreef LXIV het volgende:
Als er de helft uit moet, zorg dan dat jij die andere helft hoort. Dat lukt alleen als je je werkgever iets te bieden hebt.
Ja, het zou wel heel erg facisme zijn wanneer bedrijven een hardwerkende en competente werknemer de voorkeur zouden mogen geven boven een stilstaande lambal. Dat is je reinste discriminatie.quote:Op vrijdag 14 september 2012 15:01 schreef Arcee het volgende:
[..]
Er zijn toch wetten en regels die zeggen wie dan moet vertrekken? Last in first out, bijvoorbeeld. Bedrijven mogen niet op kwaliteit selecteren, dacht ik. Hoewel ze daar wellicht slinks omheen kunnen draaien.
Dat is alleen wanneer er mensen ontslagen worden om bedrijfseconomische reden.quote:Op vrijdag 14 september 2012 15:01 schreef Arcee het volgende:
[..]
Er zijn toch wetten en regels die zeggen wie dan moet vertrekken? Last in first out, bijvoorbeeld. Bedrijven mogen niet op kwaliteit selecteren, dacht ik. Hoewel ze daar wellicht slinks omheen kunnen draaien.
Helaas werkt het wel zo. Bedrijven komen nooit van die stilstaande lamballen af.quote:Op vrijdag 14 september 2012 15:05 schreef LXIV het volgende:
Ja, het zou wel heel erg facisme zijn wanneer bedrijven een hardwerkende en competente werknemer de voorkeur zouden mogen geven boven een stilstaande lambal. Dat is je reinste discriminatie.
Dit gaat toch ook juist om een bedrijfseconomische reden?quote:Op vrijdag 14 september 2012 15:18 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Dat is alleen wanneer er mensen ontslagen worden om bedrijfseconomische reden.
Zoek maar eens op het afspiegelingsbeginsel.
Is ook mijn ervaring inderdaad. Midden in de crisis binnen 2/3 weken precies de baan gevonden die ik zochtquote:Op vrijdag 14 september 2012 14:42 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik ben deze crisis al 2 maal van baan gewisseld. Niet omdat ik ontslagen werd, maar omdat het perspectief van het bedrijf niet mijn perspectief was. Beide keren binnen 1 maand na starten van zoeken iets nieuws gevonden. Ik ervaar de markt dan ook niet als slecht.
Als ik al zie hoeveel problemen wij hebben met een 3e lijns helpdesk in Denemarken, dan wil ik niet weten hoe het er met Indiërs aan toe gaat... Wij zitten hier met 1e en 2e lijns IT-ers op een servicedesk, maar voor bepaalde zaken zijn we afhankelijk van Denen. Er gaat al heel vaak iets fout in de vertaalslag, daarnaast werken ze niet consequent en onze gebruikers ervaren het ook steeds meer als een last dan een voordeel.quote:Op vrijdag 14 september 2012 13:57 schreef Wokkel het volgende:
Proest, geloven in outsourcen naar lage lonen landen zorgt gegarandeerd voor een UWV briefje.quote:Op vrijdag 14 september 2012 13:57 schreef Wokkel het volgende:
virtualisatie is een hot ding binnen de ICT wereld. Daar is voorlopig genoeg werk in te vinden.quote:Op vrijdag 14 september 2012 15:46 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Jij gaat werknemers virtualiseren
Nou,quote:Op vrijdag 14 september 2012 15:46 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Als ik al zie hoeveel problemen wij hebben met een 3e lijns helpdesk in Denemarken, dan wil ik niet weten hoe het er met Indiërs aan toe gaat... Wij zitten hier met 1e en 2e lijns IT-ers op een servicedesk, maar voor bepaalde zaken zijn we afhankelijk van Denen. Er gaat al heel vaak iets fout in de vertaalslag, daarnaast werken ze niet consequent en onze gebruikers ervaren het ook steeds meer als een last dan een voordeel.
Maar ik begreep eigenlijk dat dit fenomeen van outsourcing alweer op zijn retour was... Veel bedrijven komen er van terug om alles aan niet goed Engels sprekende Indiërs uit te besteden. Jij verstaat hen niet, zij verstaan jou niet waardoor je misschien uiteindelijk vanwege frustratie wel minder calls krijgt, maar of dat voor je bedrijfsvoering goed is...
Ik weet dat als wij momenteel alles naar het buitenland zouden moeten overdragen, ze daar helemaal gek worden en de bedrijfscontinuïteit ernstig in gevaar komtquote:Op vrijdag 14 september 2012 16:23 schreef Soohr het volgende:
[..]
Nou,
ik ben over 2 maanden mijn opdracht kwijt omdat mijn werk verder naar India wordt overgedragen.
De opdrachtgever heeft daarbij aangegeven dat kostenreductie belangrijker is dan kwaliteit verlies.
Simpel, kans dat het fout gaat is groot. Als ze dan terug willen is je tarief ineens 35% hoger.quote:Op vrijdag 14 september 2012 16:23 schreef Soohr het volgende:
[..]
Nou,
ik ben over 2 maanden mijn opdracht kwijt omdat mijn werk verder naar India wordt overgedragen.
De opdrachtgever heeft daarbij aangegeven dat kostenreductie belangrijker is dan kwaliteit verlies.
Het probleem is dat het ontwerp ZO volledig moet zijn dat je het net zo goed meteen zelf kan bouwen.quote:Op vrijdag 14 september 2012 14:07 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dan zuigt het ontwerp
Daarnaast zie ik bij de kleine/middel grote IT bedrijven juist een toename aan groei.
kleine toevoegingquote:Op vrijdag 14 september 2012 16:52 schreef DiRadical het volgende:
Bedrijven zullen ook gewoon moeten investeren (moeilijk woord voor de grotere detacheerders) in hun medewerkers om ze op te leiden zodat ze hoogwaardige kennis hebben en ervaring op kunnen doen.
Niet waar. Programmeurs hebben last van goedkope concurrentie in Roemenië, Oekraïne, Polen en dat soort landen. Om te kunnen programmeren moet je Engels redelijk op niveau zijn, dat is een voordeel. Programmeren kan je ook eenvoudig leren: je hebt een pc, boek en eventueel een studie nodig. Vaak is een studie niet nodig als je zelf gedreven bent.quote:Op vrijdag 14 september 2012 18:36 schreef Devv het volgende:
De ICT-sector is heel erg breed...
Ik zie vooral ontslagen onder consultants terwijl programmeurs nauwelijks last hebben van de crisis.
Ik zie anders iets heel anders om mij heen. Ik ken geen enkele programmeur die getroffen is door de crisis terwijl consultants er in grote aantallen uitvliegen. Heel veel bedrijven vinden het juist een ramp om met "goedkope" programmeurs uit exotische landen te werken. Ik denk echt niet dat de Nederlandse programmeurs gaan verdwijnen.quote:Op vrijdag 14 september 2012 18:57 schreef QBay het volgende:
[..]
Niet waar. Programmeurs hebben last van goedkope concurrentie in Roemenië, Oekraïne, Polen en dat soort landen. Om te kunnen programmeren moet je Engels redelijk op niveau zijn, dat is een voordeel. Programmeren kan je ook eenvoudig leren: je hebt een pc, boek en eventueel een studie nodig. Vaak is een studie niet nodig als je zelf gedreven bent.
De programmeurs gaan langzamerhand ook in Nederland verdwijnen hoor.
Je hoeft echt niet met maatwerk aan te komen. Dat gaat je meer geld kosten dan het gewoon door Nederlandse programmeurs te laten doen.quote:Op vrijdag 14 september 2012 21:18 schreef dronkeykong het volgende:
Kindly do the needful...
Dat is het enige wat je verstaat uit het gebrabbel van die indiers
En dan nog het feit dat die gasten om 4u beginnen, dus hebben ze problemen schrijven ze dat ze 4u niet hebben kunnen werken omdat de SD pas om 7:30 opengaat.quote:Op vrijdag 14 september 2012 21:19 schreef Devv het volgende:
[..]
Je hoeft echt niet met maatwerk aan te komen. Dat gaat je meer geld kosten dan het gewoon door Nederlandse programmeurs te laten doen.
Zoveel goedkoper zijn de programmeurs uit de oostblok landen niet, die hebben allemaal ook een goede opleiding en proberen ook een zo goed mogelijk salaris binnen te harken.quote:Op vrijdag 14 september 2012 18:57 schreef QBay het volgende:
[..]
Niet waar. Programmeurs hebben last van goedkope concurrentie in Roemenië, Oekraïne, Polen en dat soort landen. Om te kunnen programmeren moet je Engels redelijk op niveau zijn, dat is een voordeel. Programmeren kan je ook eenvoudig leren: je hebt een pc, boek en eventueel een studie nodig. Vaak is een studie niet nodig als je zelf gedreven bent.
Nee, denk het niet.quote:Op vrijdag 14 september 2012 23:47 schreef Igen het volgende:
Nou, ik heb wel eens als hobby wat geprogrammeerd en het tekenen van de UI is toch echt niet 'het gros van de code' hoor.
Ik ben trouwens wel benieuwd: als het hier in dit topic over programmeurs gaat, bedoelen jullie dan daarmee mensen die pak 'm beet een studie WO-Informatica hebben gedaan?
Je vergeet infrastructuur zowel qua internet als qua scholen.quote:Op vrijdag 14 september 2012 18:57 schreef QBay het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |