abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 september 2012 @ 13:55:33 #1
862 Arcee
Look closer
pi_116778081
quote:
Mogelijk ontslaggolf in ICT-sector

MSTERDAM - Steeds meer ICT'ers raken hun baan kwijt. Een bericht daarover uit het FD wordt bevestigd door grote belangenbehartigers.

De krant hield een rondgang onder een aantal grote ICT-bedrijven. Daaruit bleek dat er een ontslaggolf gaande is in de sector. Honderden werknemers bij Getronics en Capgemini kregen deze week te horen dat ze hun baan kwijt raken doordat orders teruglopen. Het zou gaan om zeker 600 banen.
Steeds meer banen verdwijnen naar de lagelonenlanden. Wel dreigt er een tekort aan hoogwaardige kennis en ervaring in Nederland.
En tegelijk dreigt er ook een tekort aan ICT'ers.

[ Bericht 7% gewijzigd door Arcee op 14-09-2012 17:00:53 ]
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  vrijdag 14 september 2012 @ 13:56:32 #2
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_116778126
Er is altijd een tekort in de IT aan specialisten.
Als jij zeker wilt zijn en blijven van je baan moet je je specialiseren in 1 vakgebied binnen de IT en daar heel goed in zijn.
Ben ik nu ook mee bezig.
pi_116778145
Gelukkig hebben wij alle out-sourcing gestopt.... te omschlachtig
pi_116778186
Tja, een helpdesk in India voldoet nu immers ook prima net als programmeurs in Riga.

Waarom zou je dan veel te veel betalen aan lease auto's, pensioen en zieke werknemers in Nederland?
  vrijdag 14 september 2012 @ 14:00:34 #5
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_116778285
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 13:57 schreef Wokkel het volgende:
Tja, een helpdesk in India voldoet nu immers ook prima net als programmeurs in Riga.

Waarom zou je dan veel te veel betalen aan lease auto's, pensioen en zieke werknemers in Nederland?
Dat proces is al op z'n retour. Ook China en India zijn niet meer zo goedkoop als vijf jaar geleden.
  vrijdag 14 september 2012 @ 14:01:45 #6
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_116778341
Straks komt alles weer terug, omdat blijkt dat die uitbesteding naar lage-lonen landen uiteindelijk veel meer kost:
• problemen met software ontwikkeling omdat alleen maar precies dat geprogrammeerd wordt wat in het ontwerp staat, zonder enig verder nadenken, waardoor alles 7x heen en weer moet
• klanten zijn veel beter geholpen met Nederlanders achter de helpdesk ivm moeilijk Engels sprekende Indiers (ervaring), zowel qua het duidelijk kunnen uitleggen van het probleem als de ondersteuning zelf.
• de kosten van lage lonen landen lopen alweer op

[ Bericht 2% gewijzigd door gebrokenglas op 14-09-2012 22:41:26 ]
How can I make this topic about me?
pi_116778377
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 14:00 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Dat proces is al op z'n retour. Ook China en India zijn niet meer zo goedkoop als vijf jaar geleden.
Nog wel stukken goedkoper dan het hier lokaal op te lossen. Daarnaast komen er net zo makkelijk goedkopere landen bij, Vietnam bijvoorbeeld.
pi_116778578
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 14:01 schreef gebrokenglas het volgende:
Straks komt alles weer terug, omdat blijkt dat die uitbesteding naar lage-lonen landen uiteindelijk veel meer kost:
• problemen met software ontwikkeling omdat alleen maar precies dat geprogrammeerd wordt wat in het ontwerp staat, zonder enig verder nadenken, waardoor alles 7x heen en weer moet

Dan zuigt het ontwerp :7

Daarnaast zie ik bij de kleine/middel grote IT bedrijven juist een toename aan groei.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_116778636
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 13:57 schreef Wokkel het volgende:
Tja, een helpdesk in India voldoet nu immers ook prima net als programmeurs in Riga.

Waarom zou je dan veel te veel betalen aan lease auto's, pensioen en zieke werknemers in Nederland?
Gelukkig zijn er nog wel werkgevers die niet zo kort door de bocht zijn.
pi_116778823
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 14:08 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Gelukkig zijn er nog wel werkgevers die niet zo kort door de bocht zijn.
Wat ik de laatste twee jaar veel zie is dat in zee wordt gegaan met bedrijven die in NL 1 of 2 mensen hebben zitten als contactpersoon (wel goed onderlegd), maar dat het werk wordt gedaan in het buitenland.

Men was er trouwens ook altijd wel tevreden over, heb ook vaak zat Indiers of Letlanders (die dus het echte werk doen) voor een weekje zien overkomen om zo toch het contact warm te houden.
  vrijdag 14 september 2012 @ 14:16:53 #11
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_116778938
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2012 14:13 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Wat ik de laatste twee jaar veel zie is dat in zee wordt gegaan met bedrijven die in NL 1 of 2 mensen hebben zitten als contactpersoon (wel goed onderlegd), maar dat het werk wordt gedaan in het buitenland.

Men was er trouwens ook altijd wel tevreden over, heb ook vaak zat Indiers of Letlanders (die dus het echte werk doen) voor een weekje zien overkomen om zo toch het contact warm te houden.
Ken ook klanten die dat gedaan hebben maar zonder uitzondering hebben ze ook daar allemaal spijt van
  vrijdag 14 september 2012 @ 14:42:06 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_116779900
Voor jezelf moet je gewoon zorgen dat je tot de besten in je categorie behoort. Dus niet de middelmatige HBS-er uithangen die in het Oracle-tijdperk is blijven hangen en vooral bij het koffie-automaat de stoere jongen uithangt, maar gewoon zorgen dat je over de hele linie breed ontwikkeld bent en ook nog een specialisatie hebt.
Als er de helft uit moet, zorg dan dat jij die andere helft hoort. Dat lukt alleen als je je werkgever iets te bieden hebt.
The End Times are wild
pi_116779915
Ik ben deze crisis al 2 maal van baan gewisseld. Niet omdat ik ontslagen werd, maar omdat het perspectief van het bedrijf niet mijn perspectief was. Beide keren binnen 1 maand na starten van zoeken iets nieuws gevonden. Ik ervaar de markt dan ook niet als slecht.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 september 2012 @ 15:01:39 #14
862 Arcee
Look closer
pi_116780601
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 14:42 schreef LXIV het volgende:
Als er de helft uit moet, zorg dan dat jij die andere helft hoort. Dat lukt alleen als je je werkgever iets te bieden hebt.
Er zijn toch wetten en regels die zeggen wie dan moet vertrekken? Last in first out, bijvoorbeeld. Bedrijven mogen niet op kwaliteit selecteren, dacht ik. Hoewel ze daar wellicht slinks omheen kunnen draaien.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  vrijdag 14 september 2012 @ 15:05:29 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_116780749
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 15:01 schreef Arcee het volgende:

[..]

Er zijn toch wetten en regels die zeggen wie dan moet vertrekken? Last in first out, bijvoorbeeld. Bedrijven mogen niet op kwaliteit selecteren, dacht ik. Hoewel ze daar wellicht slinks omheen kunnen draaien.
Ja, het zou wel heel erg facisme zijn wanneer bedrijven een hardwerkende en competente werknemer de voorkeur zouden mogen geven boven een stilstaande lambal. Dat is je reinste discriminatie.
The End Times are wild
pi_116781264
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 15:01 schreef Arcee het volgende:

[..]

Er zijn toch wetten en regels die zeggen wie dan moet vertrekken? Last in first out, bijvoorbeeld. Bedrijven mogen niet op kwaliteit selecteren, dacht ik. Hoewel ze daar wellicht slinks omheen kunnen draaien.
Dat is alleen wanneer er mensen ontslagen worden om bedrijfseconomische reden.
Zoek maar eens op het afspiegelingsbeginsel.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_116781429
Ik merk er nog weinig van, kan echt heel makkelijk aan een baan komen als programmeur. Heb eigenlijk de banen nog steeds voor het uitkiezen.
٩๏̯͡๏)۶
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 september 2012 @ 15:38:06 #18
862 Arcee
Look closer
pi_116782113
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 15:05 schreef LXIV het volgende:
Ja, het zou wel heel erg facisme zijn wanneer bedrijven een hardwerkende en competente werknemer de voorkeur zouden mogen geven boven een stilstaande lambal. Dat is je reinste discriminatie.
Helaas werkt het wel zo. Bedrijven komen nooit van die stilstaande lamballen af.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 september 2012 @ 15:38:21 #19
862 Arcee
Look closer
pi_116782128
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 15:18 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Dat is alleen wanneer er mensen ontslagen worden om bedrijfseconomische reden.
Zoek maar eens op het afspiegelingsbeginsel.
Dit gaat toch ook juist om een bedrijfseconomische reden?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  vrijdag 14 september 2012 @ 15:40:51 #20
189961 ex
aperture science
pi_116782210
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 14:42 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik ben deze crisis al 2 maal van baan gewisseld. Niet omdat ik ontslagen werd, maar omdat het perspectief van het bedrijf niet mijn perspectief was. Beide keren binnen 1 maand na starten van zoeken iets nieuws gevonden. Ik ervaar de markt dan ook niet als slecht.
Is ook mijn ervaring inderdaad. Midden in de crisis binnen 2/3 weken precies de baan gevonden die ik zocht :).
The cake is a lie!
  vrijdag 14 september 2012 @ 15:44:24 #21
103343 Rutger1983
de enige echte!
pi_116782345
1 woord: virtualisatie :D
pi_116782417
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 13:57 schreef Wokkel het volgende:
Tja, een helpdesk in India voldoet nu immers ook prima net als programmeurs in Riga.

Waarom zou je dan veel te veel betalen aan lease auto's, pensioen en zieke werknemers in Nederland?
Als ik al zie hoeveel problemen wij hebben met een 3e lijns helpdesk in Denemarken, dan wil ik niet weten hoe het er met Indiërs aan toe gaat... Wij zitten hier met 1e en 2e lijns IT-ers op een servicedesk, maar voor bepaalde zaken zijn we afhankelijk van Denen. Er gaat al heel vaak iets fout in de vertaalslag, daarnaast werken ze niet consequent en onze gebruikers ervaren het ook steeds meer als een last dan een voordeel.

Maar ik begreep eigenlijk dat dit fenomeen van outsourcing alweer op zijn retour was... Veel bedrijven komen er van terug om alles aan niet goed Engels sprekende Indiërs uit te besteden. Jij verstaat hen niet, zij verstaan jou niet waardoor je misschien uiteindelijk vanwege frustratie wel minder calls krijgt, maar of dat voor je bedrijfsvoering goed is...
Don't let my username fool you...
pi_116782428
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 15:44 schreef Rutger1983 het volgende:
1 woord: virtualisatie :D
Jij gaat werknemers virtualiseren :?
Don't let my username fool you...
pi_116782496
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 13:57 schreef Wokkel het volgende:
Tja, een helpdesk in India voldoet nu immers ook prima net als programmeurs in Riga.

Waarom zou je dan veel te veel betalen aan lease auto's, pensioen en zieke werknemers in Nederland?
Proest, geloven in outsourcen naar lage lonen landen zorgt gegarandeerd voor een UWV briefje.

Wat een flop is dat geworden, problemen zijn hier al meerdere malen genoemd in het topic.
  vrijdag 14 september 2012 @ 15:51:53 #25
103343 Rutger1983
de enige echte!
pi_116782609
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 15:46 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Jij gaat werknemers virtualiseren :?
virtualisatie is een hot ding binnen de ICT wereld. Daar is voorlopig genoeg werk in te vinden. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')