En tegelijk dreigt er ook een tekort aan ICT'ers.quote:Mogelijk ontslaggolf in ICT-sector
MSTERDAM - Steeds meer ICT'ers raken hun baan kwijt. Een bericht daarover uit het FD wordt bevestigd door grote belangenbehartigers.
De krant hield een rondgang onder een aantal grote ICT-bedrijven. Daaruit bleek dat er een ontslaggolf gaande is in de sector. Honderden werknemers bij Getronics en Capgemini kregen deze week te horen dat ze hun baan kwijt raken doordat orders teruglopen. Het zou gaan om zeker 600 banen.
Steeds meer banen verdwijnen naar de lagelonenlanden. Wel dreigt er een tekort aan hoogwaardige kennis en ervaring in Nederland.
Dat proces is al op z'n retour. Ook China en India zijn niet meer zo goedkoop als vijf jaar geleden.quote:Op vrijdag 14 september 2012 13:57 schreef Wokkel het volgende:
Tja, een helpdesk in India voldoet nu immers ook prima net als programmeurs in Riga.
Waarom zou je dan veel te veel betalen aan lease auto's, pensioen en zieke werknemers in Nederland?
Nog wel stukken goedkoper dan het hier lokaal op te lossen. Daarnaast komen er net zo makkelijk goedkopere landen bij, Vietnam bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 14 september 2012 14:00 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Dat proces is al op z'n retour. Ook China en India zijn niet meer zo goedkoop als vijf jaar geleden.
Dan zuigt het ontwerpquote:Op vrijdag 14 september 2012 14:01 schreef gebrokenglas het volgende:
Straks komt alles weer terug, omdat blijkt dat die uitbesteding naar lage-lonen landen uiteindelijk veel meer kost:
• problemen met software ontwikkeling omdat alleen maar precies dat geprogrammeerd wordt wat in het ontwerp staat, zonder enig verder nadenken, waardoor alles 7x heen en weer moet
Gelukkig zijn er nog wel werkgevers die niet zo kort door de bocht zijn.quote:Op vrijdag 14 september 2012 13:57 schreef Wokkel het volgende:
Tja, een helpdesk in India voldoet nu immers ook prima net als programmeurs in Riga.
Waarom zou je dan veel te veel betalen aan lease auto's, pensioen en zieke werknemers in Nederland?
Wat ik de laatste twee jaar veel zie is dat in zee wordt gegaan met bedrijven die in NL 1 of 2 mensen hebben zitten als contactpersoon (wel goed onderlegd), maar dat het werk wordt gedaan in het buitenland.quote:Op vrijdag 14 september 2012 14:08 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er nog wel werkgevers die niet zo kort door de bocht zijn.
Ken ook klanten die dat gedaan hebben maar zonder uitzondering hebben ze ook daar allemaal spijt vanquote:Op vrijdag 14 september 2012 14:13 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Wat ik de laatste twee jaar veel zie is dat in zee wordt gegaan met bedrijven die in NL 1 of 2 mensen hebben zitten als contactpersoon (wel goed onderlegd), maar dat het werk wordt gedaan in het buitenland.
Men was er trouwens ook altijd wel tevreden over, heb ook vaak zat Indiers of Letlanders (die dus het echte werk doen) voor een weekje zien overkomen om zo toch het contact warm te houden.
Er zijn toch wetten en regels die zeggen wie dan moet vertrekken? Last in first out, bijvoorbeeld. Bedrijven mogen niet op kwaliteit selecteren, dacht ik. Hoewel ze daar wellicht slinks omheen kunnen draaien.quote:Op vrijdag 14 september 2012 14:42 schreef LXIV het volgende:
Als er de helft uit moet, zorg dan dat jij die andere helft hoort. Dat lukt alleen als je je werkgever iets te bieden hebt.
Ja, het zou wel heel erg facisme zijn wanneer bedrijven een hardwerkende en competente werknemer de voorkeur zouden mogen geven boven een stilstaande lambal. Dat is je reinste discriminatie.quote:Op vrijdag 14 september 2012 15:01 schreef Arcee het volgende:
[..]
Er zijn toch wetten en regels die zeggen wie dan moet vertrekken? Last in first out, bijvoorbeeld. Bedrijven mogen niet op kwaliteit selecteren, dacht ik. Hoewel ze daar wellicht slinks omheen kunnen draaien.
Dat is alleen wanneer er mensen ontslagen worden om bedrijfseconomische reden.quote:Op vrijdag 14 september 2012 15:01 schreef Arcee het volgende:
[..]
Er zijn toch wetten en regels die zeggen wie dan moet vertrekken? Last in first out, bijvoorbeeld. Bedrijven mogen niet op kwaliteit selecteren, dacht ik. Hoewel ze daar wellicht slinks omheen kunnen draaien.
Helaas werkt het wel zo. Bedrijven komen nooit van die stilstaande lamballen af.quote:Op vrijdag 14 september 2012 15:05 schreef LXIV het volgende:
Ja, het zou wel heel erg facisme zijn wanneer bedrijven een hardwerkende en competente werknemer de voorkeur zouden mogen geven boven een stilstaande lambal. Dat is je reinste discriminatie.
Dit gaat toch ook juist om een bedrijfseconomische reden?quote:Op vrijdag 14 september 2012 15:18 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Dat is alleen wanneer er mensen ontslagen worden om bedrijfseconomische reden.
Zoek maar eens op het afspiegelingsbeginsel.
Is ook mijn ervaring inderdaad. Midden in de crisis binnen 2/3 weken precies de baan gevonden die ik zochtquote:Op vrijdag 14 september 2012 14:42 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik ben deze crisis al 2 maal van baan gewisseld. Niet omdat ik ontslagen werd, maar omdat het perspectief van het bedrijf niet mijn perspectief was. Beide keren binnen 1 maand na starten van zoeken iets nieuws gevonden. Ik ervaar de markt dan ook niet als slecht.
Als ik al zie hoeveel problemen wij hebben met een 3e lijns helpdesk in Denemarken, dan wil ik niet weten hoe het er met Indiërs aan toe gaat... Wij zitten hier met 1e en 2e lijns IT-ers op een servicedesk, maar voor bepaalde zaken zijn we afhankelijk van Denen. Er gaat al heel vaak iets fout in de vertaalslag, daarnaast werken ze niet consequent en onze gebruikers ervaren het ook steeds meer als een last dan een voordeel.quote:Op vrijdag 14 september 2012 13:57 schreef Wokkel het volgende:
Proest, geloven in outsourcen naar lage lonen landen zorgt gegarandeerd voor een UWV briefje.quote:Op vrijdag 14 september 2012 13:57 schreef Wokkel het volgende:
virtualisatie is een hot ding binnen de ICT wereld. Daar is voorlopig genoeg werk in te vinden.quote:Op vrijdag 14 september 2012 15:46 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Jij gaat werknemers virtualiseren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |