quote:
quote:Een restaurant in het Chinese Harbin, ruim 1000 kilometer ten noordoosten van Peking, heeft 20 robots in dienst genomen. Ze kunnen allemaal tien verschillende gezichtsuitdrukkingen uitbeelden en vriendelijkheden uitkramen om klanten welkom te heten.
Ik zag trouwens laatst bij de Mac dat ze daar nu ook automatische bestelzuilen hebben, scheelt weer cassieres. Alleen 1 ophaal counterquote:Op dinsdag 15 januari 2013 03:03 schreef Specularium het volgende:
Bij de Mac zou dat ook prima kunnen.
Kwam deze net tegen. Fruit plukken is precies zo'n baantje welke over een aantal jaren helemaal verdwenen kan zijn.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 03:17 schreef VacaLoca het volgende:
Er zijn best veel soorten banen die vrij eenvoudig geautomatiseerd kunnen worden. Maar ik denk dat overheden daar wel een rol in gaan spelen om dat (deels) te voorkomen. Bepaalde eisen aan grote bedrijven voor het bieden van genoeg werkgelegenheid et cetera.
Maar stel dat het niet gebeurd, dan kan er met de technologie van anno nu miljoenen banen vervangen worden door machines (al lijkt dat mij sterk, wanneer de werkloosheid buiten proporties toeneemt en er grote sociologische problemen gaan ontstaan grijpt men heus wel in).
Als elke supermarkt bijvoorbeeld overgaat op enkel automatische kassa's en automatische vakkenvulmachines dan stijgt de jeugdwerkloosheid in NL al enorm.
Tot op heden lijkt er weinig besef te zijn in de politiek dat de automatisering van verschillende uiteenlopende taken gaande is. Verder lijkt het me vrij lastig voor een overheid om een bedrijf te verplichten niet over te gaan tot automatisering van bepaalde functies, als land A nee zegt, dan gaat dat bedrijf wel naar land B waar het wel mag.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 03:17 schreef VacaLoca het volgende:
Er zijn best veel soorten banen die vrij eenvoudig geautomatiseerd kunnen worden. Maar ik denk dat overheden daar wel een rol in gaan spelen om dat (deels) te voorkomen. Bepaalde eisen aan grote bedrijven voor het bieden van genoeg werkgelegenheid et cetera.
Maar stel dat het niet gebeurd, dan kan er met de technologie van anno nu miljoenen banen vervangen worden door machines (al lijkt dat mij sterk, wanneer de werkloosheid buiten proporties toeneemt en er grote sociologische problemen gaan ontstaan grijpt men heus wel in).
Als elke supermarkt bijvoorbeeld overgaat op enkel automatische kassa's en automatische vakkenvulmachines dan stijgt de jeugdwerkloosheid in NL al enorm.
Helemaal mee eens. Automatisering is idd niet te stoppen in de huidige (kapitalistische) samenleving. Het is gewoon de volgende stap die genomen moet worden door bedrijven om concurrent te blijven. Doe je dat niet, dan ga je achter lopen en uiteindelijk red je het dan gewoon niet. Als bedrijf A met robots 10 keer zo snel kan produceren MOET bedrijf B wel meegaan.quote:Op zondag 20 januari 2013 00:56 schreef YazooW het volgende:
[..]
Tot op heden lijkt er weinig besef te zijn in de politiek dat de automatisering van verschillende uiteenlopende taken gaande is. Verder lijkt het me vrij lastig voor een overheid om een bedrijf te verplichten niet over te gaan tot automatisering van bepaalde functies, als land A nee zegt, dan gaat dat bedrijf wel naar land B waar het wel mag.
Nederland als kenniseconomie zou er goed aan doen om eens een goede strategische beslissing te maken omtrent dit onderwerp, proberen om bijvoorbeeld zoveel mogelijk jeugd de keuze te laten maken voor een technische opleiding en bedrijven stimuleren die zich bezig houden met dit onderwerp.
Automatisering van de maatschappij is gewoon een feit en is ook iets wat niet te stoppen is, in plaats van eigenwijs nee te gaan zeggen tegen deze ontwikkeling zouden we onze best moeten doen om juist bij de toplanden te gaan behoren die inzetten op deze ontwikkeling.
Netjes, nu nog een robot die het ook kan inpakken erop zetten(ze bestaan al!).quote:Op zondag 20 januari 2013 00:46 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Kwam deze net tegen. Fruit plukken is precies zo'n baantje welke over een aantal jaren helemaal verdwenen kan zijn.
Wat betreft de werkgelegenheid, er zullen natuurlijk ook een hoop nieuwe banen bijkomen. Maar ik besef me dat dit hogere banen zijn. De overheid moet daarom idd ingrijpen wellicht maar wel op een goede manier. Bijvoorbeeld door mensen te laten omscholen, een tweede studie betaalbaar maken. Helaas lijkt dat nu meer de andere kant op te gaan...
Simpel. We moeten af van het idee dat iedereen moet werken voor zijn basisbehoeften.quote:Op zondag 20 januari 2013 01:02 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Automatisering is idd niet te stoppen in de huidige (kapitalistische) samenleving. Het is gewoon de volgende stap die genomen moet worden door bedrijven om concurrent te blijven. Doe je dat niet, dan ga je achter lopen en uiteindelijk red je het dan gewoon niet. Als bedrijf A met robots 10 keer zo snel kan produceren MOET bedrijf B wel meegaan.
We moeten dan ook niet kijken hoe je dit kan tegenhouden, maar juist hoe we ermee kunnen leven.
Er is nog niks van te merken dat deze gedachte zelfs maar een klein beetje speelt in dit land. Eerder andersom, er wordt vanuit Den Haag op gehamerd dat "de werkenden" er niet op achteruit mogen gaan en nergens de dupe van mogen worden.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 06:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Simpel. We moeten af van het idee dat iedereen moet werken voor zijn basisbehoeften.
Ja, laten we een zuipende en blowende onderklasse genereren die nooit werkt en iedere maand een fijn bedrag krijgen. Dat was al eerder zo een succes.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 06:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Simpel. We moeten af van het idee dat iedereen moet werken voor zijn basisbehoeften.
Nee laten we gewoon dan maar nutteloze banen bedenken alleen om elkaar aan het werk te houden.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, laten we een zuipende en blowende onderklasse genereren die nooit werkt en iedere maand een fijn bedrag krijgen. Dat was al eerder zo een succes.
Stel, je automatiseert alles. Wat valt er dan nog te werken? Het enige argument is jouw jaloezie.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, laten we een zuipende en blowende onderklasse genereren die nooit werkt en iedere maand een fijn bedrag krijgen. Dat was al eerder zo een succes.
Ja heb t gezien, ben ook erg benieuwd naar die afleveringen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 08:17 schreef Basp1 het volgende:
Bij tegenlicht had men gisteren een vooruitblik op afleveringen die men komende tijd gaat uitzenden, daar zitten er volgens mij 2 tussen die precies in de context van deze discussie passen.
Plus hij is geïndoctrineerd door het systeem waarin hij is opgegroeid.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Stel, je automatiseert alles. Wat valt er dan nog te werken? Het enige argument is jouw jaloezie.
Iddquote:Op dinsdag 22 januari 2013 10:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee laten we gewoon dan maar nutteloze banen bedenken alleen om elkaar aan het werk te houden.![]()
Daarnaast: als er geen mensen meer nodig zijn, kunnen de kosten voor bedrijven fors omlaag. Producten kunnen dus ook goedkoper aangeboden worden. Dus hebben we minder geld nodig om ze te kopen. Dus maakt het niet uit dat we veel minder werkenquote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Stel, je automatiseert alles. Wat valt er dan nog te werken? Het enige argument is jouw jaloezie.
Het enige dat niet te automatiseren valt is creatief denkwerk. Daaruit volgt dat het verzinnen van nieuwe dingen uiteindelijk het enige is waar mensen voor nodig blijven.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zullen we nog wel eens zien.quote:Op woensdag 23 januari 2013 18:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het enige dat niet te automatiseren valt is creatief denkwerk.
quote:https://en.wikipedia.org/wiki/Computational_creativity
The goal of computational creativity is to model, simulate or replicate creativity using a computer, to achieve one of several ends:
quote:http://www.thinkartificial.org/artificial-creativity/
Artificial Creativity (or computational creativity) is a branch of Artificial Intelligence that deals with the development and exploration of systems that exhibit creative behavior. This includes systems capable of such things as scientific invention, visual artistry, music composition and story generation.
boute stellingquote:Op woensdag 23 januari 2013 18:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het enige dat niet te automatiseren valt is creatief denkwerk. Daaruit volgt dat het verzinnen van nieuwe dingen uiteindelijk het enige is waar mensen voor nodig blijven.
Ik snap best dat er onderzoek wordt gedaan en dat is ook goed, maar ik geloof er persoonlijk niet in dat het mogelijk is dat een computer een nieuwe oplossing voor een bestaand probleem kan verzinnen. Er is in elk geval nog nooit een stap gezet in die richting.quote:Op woensdag 23 januari 2013 18:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zullen we nog wel eens zien.
quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |