abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116534605
Bij het bedrijf waar mijn vriend werkzaam is gaan ze verhuizen. Dit willen ze in de maand december doen en hij heeft de volgende brief daarover ontvangen:
quote:
<blabla verhuizing blabla>
Om deze reden heeft de directie besloten dat vanaf heden alle verlofaanvragen voor de maand december behandeld zullen worden door de logistiek manager en de directie. Daarnaast heeft de directie twee weekenden in december aangewezen waarin de verhuizingen zullen plaatsvinden.

Het weekend van 8 en 9 december is gepland om magazijn 1 te verhuizen. Het weekend van 22 en 23 december is gepland om magazijn 3 te verhuizen. Voor beide weekenden hebben we de inzet van alle logistieke medewerkers nodig, zowel de collega's van magazijn 1 als 3.

Als back-up geldt het weekend van 15 en 16 december voor magazijn 1. De beide kerstdagen hopen we niet nodig te hebben, maar dienen als back-up voor magazijn 3. Mocht er met kerst gewerkt moeten worden dan zal iedere collega maximaal 1 van de 2 kerstdagen ingezet worden. Vanzelfsprekend verzorgen wij op deze dagen het eten en drinken.
Mijn vriend werkt en fulltime en draait vaak zonder problemen overuren, maar met kerst wil hij echt niet werken. Logisch, we hebben vaak plannen met de familie die we door het jaar vrijwel nooit zien en toen hij er kwam werken is nooit gezegd dat hij op deze dagen beschikbaar zou moeten zijn.

In zijn contract staat alleen dit:
quote:
Vrije dagen
In principe hoeft er niet gewerkt worden op Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag, beide Kerstdagen, Koninginnedag en 5 mei in het lustrumjaar.
Meer kan ik er niet over terug vinden en hij valt ook niet onder een bepaald CAO, heeft alleen een klein boekwerkje aan contract van het bedrijf zelf. Hij heeft een vaste aanstelling.
Ze hebben bij een bijeenkomst ook er nog eens op gehamerd dat je dit niet mag weigeren.

Mijn vraag is dus nu; mag dit wel? Móet hij gaat werken met de kerst mocht dit nodig zijn?
pi_116534760
met de woorden "in princiepe" wordt niet uitgesloten dat hij mogelijkerwijs op 1 van de genoemde dagen moet werken...
wat ik raar vind is dat ze het dan niet een weekend eerder inplannen alles..?
  zaterdag 8 september 2012 @ 15:15:19 #3
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_116534768
Hij moet werken want "eventueel op kerstdagen" dekt die lading. Trouwens als iedereen hard genoeg werkt op die twee weekenden is de derde of vierde (kerst) niet nodig. En het gaat maar om 1 van de 2 kerstdagen dus niet huilen.

Wees blij dat ambulancebroeders niet zulke huilers zijn.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_116534771
Is er niet iets van zwaarwegend bedrijfsbelang waardoor hij een dienstopdracht kan krijgen?
En dan zal hij moeten werken.

Natuurlijk is er niks van gezegd toen hij in dienst kwam, ik neem aan dat ze niet ieder jaar in december de magazijns gaan verhuizen.
Werkgever zegt al toe dat hij maximaal één kerstdag hoeft te werken en dat eten en drinken verzorgd zullen worden. Ik moet regelmatig werken op de feestdagen, zou mooi zijn als de baas dan een beetje zou cateren maar dat zit er hier niet in. Eenmalig één dagje werken met kerst, daar wordt een mens echt niet slechter van. En als hij de enige zou zijn die weigert dan komt dat de werkrelatie met zijn collega's ook niet echt ten goede lijkt me.
Waar hij wel nog achteraan zou kunnen gaan is ORT.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_116534772
De woorden 'in principe' in het contract behoeden het bedrijf voor de mogelijke noodzakelijkheid het toch van haar personeel te moeten vragen, me dunkt?
Ja doei.
pi_116535004
Dat vermoeden had ik ook al. Ik vraag me alleen af hoe ze zoiets willen verplichten bij iemand die zwaar gelovig is.

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:15 schreef mschol het volgende:
met de woorden "in princiepe" wordt niet uitgesloten dat hij mogelijkerwijs op 1 van de genoemde dagen moet werken...
wat ik raar vind is dat ze het dan niet een weekend eerder inplannen alles..?
Snap ik ook niet 8)7

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:15 schreef trigt013 het volgende:
Hij moet werken want "eventueel op kerstdagen" dekt die lading. Trouwens als iedereen hard genoeg werkt op die twee weekenden is de derde of vierde (kerst) niet nodig. En het gaat maar om 1 van de 2 kerstdagen dus niet huilen.

Wees blij dat ambulancebroeders niet zulke huilers zijn.
Dude wat is je probleem? Het gaat niet om hard genoeg werken maar om onderbezetting. Sowieso wordt er nergens 'gehuild' en als ambulancebroeder hoort werken op feestdagen nu eenmaal bij de job. Het is gewoon vervelend op welke toon dit wordt opgedrongen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:15 schreef Cat22 het volgende:
Is er niet iets van zwaarwegend bedrijfsbelang waardoor hij een dienstopdracht kan krijgen?
En dan zal hij moeten werken.

Natuurlijk is er niks van gezegd toen hij in dienst kwam, ik neem aan dat ze niet ieder jaar in december de magazijns gaan verhuizen.
Werkgever zegt al toe dat hij maximaal één kerstdag hoeft te werken en dat eten en drinken verzorgd zullen worden. Ik moet regelmatig werken op de feestdagen, zou mooi zijn als de baas dan een beetje zou cateren maar dat zit er hier niet in. Eenmalig één dagje werken met kerst, daar wordt een mens echt niet slechter van. En als hij de enige zou zijn die weigert dan komt dat de werkrelatie met zijn collega's ook niet echt ten goede lijkt me.
Waar hij wel nog achteraan zou kunnen gaan is ORT.
Het magazijn waar mijn vriend in werkt verhuizen ze sowieso pas in januari, dit is om de magazijnen van collega's uit te helpen. Wat bedoel je met ORT?
pi_116535066
ORT = onregelmatigheidstoeslag. Een percentage van je salaris wordt dan bij je uurloon gerekend.
En dat krijg je als je als je buiten kantooruren werkt. In sectoren met onregelmatige werktijden zijn daar afspraken over gemaakt in de CAO, hij zou kunnen navragen hoe het bij zijn bedrijf zit, ook voor die andere weekenden.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_116535111
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:27 schreef Cat22 het volgende:
ORT = onregelmatigheidstoeslag. Een percentage van je salaris wordt dan bij je uurloon gerekend.
En dat krijg je als je als je buiten kantooruren werkt. In sectoren met onregelmatige werktijden zijn daar afspraken over gemaakt in de CAO, hij zou kunnen navragen hoe het bij zijn bedrijf zit, ook voor die andere weekenden.
Ahzo, ja kan hij eens navragen. Hij vindt het echt geen probleem om in die overige weekenden te werken maar heeft wel wat moeite met de kerstdagen. Heeft te maken met persoonlijke redenen en niet omdat hij graag een steak bij het haardvuur wil eten ofzo...
  zaterdag 8 september 2012 @ 15:36:19 #9
34974 trigt013
pi_116535316
quote:
17s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:24 schreef Audreyoot het volgende:
Dat vermoeden had ik ook al. Ik vraag me alleen af hoe ze zoiets willen verplichten bij iemand die zwaar gelovig is.

[..]

Snap ik ook niet 8)7

[..]

Dude wat is je probleem? Het gaat niet om hard genoeg werken maar om onderbezetting. Sowieso wordt er nergens 'gehuild' en als ambulancebroeder hoort werken op feestdagen nu eenmaal bij de job. Het is gewoon vervelend op welke toon dit wordt opgedrongen.

[..]

Het magazijn waar mijn vriend in werkt verhuizen ze sowieso pas in januari, dit is om de magazijnen van collega's uit te helpen. Wat bedoel je met ORT?
Mijn probleem is "De toon waarop", gelijk een probleem maken als je baas geen "alsjeblieft" zegt. Gewoon werken, hij betaald je salaris en mishandelt je niet. Dus wat is jou probleem?
  zaterdag 8 september 2012 @ 15:39:59 #10
373863 Paardlants
Alles kan kapot!!!
pi_116535422
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:36 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Mijn probleem is "De toon waarop", gelijk een probleem maken als je baas geen "alsjeblieft" zegt. Gewoon werken, hij betaald je salaris en mishandelt je niet. Dus wat is jou probleem?
Dit dus, plus hij verzorgt het eten en drinken.

werkt hij bij FONQ toevallig?
Op zaterdag 19 april 2014 15:12 schreef Frank_Drebin het volgende:
De herinnering zal voornamelijk bestaan uit het feit dat jij met het paardenvleesschandaal genoodzaakt was je naam te veranderen en verder vooral stoned bent.
pi_116535469
quote:

[..]

Ik vind de toon best begrijpelijk :)

De planning is niet bepaald optimaal en een baas die iets verder kijkt dan zn piemeltje lang is zou zelf het gezeik al voor zijn en het helemaal nooit op iets dergelijks aan laten komen.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
  zaterdag 8 september 2012 @ 15:42:20 #12
373863 Paardlants
Alles kan kapot!!!
pi_116535493
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:41 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Ik vind de toon best begrijpelijk :)

De planning is niet bepaald optimaal en een baas die iets verder kijkt dan zn piemeltje lang is zou zelf het gezeik al voor zijn en het helemaal nooit op iets dergelijks aan laten komen.
Als zijn personeel gewoon doorwerkt hoeft er met kerst niet eens gewerkt te worden.
De herinnering zal voornamelijk bestaan uit het feit dat jij met het paardenvleesschandaal genoodzaakt was je naam te veranderen en verder vooral stoned bent.
pi_116535507
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:39 schreef koelants het volgende:

[..]

Dit dus, plus hij verzorgt het eten en drinken.
Hier zie ik de relevantie niet van in.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
  zaterdag 8 september 2012 @ 15:43:29 #14
373863 Paardlants
Alles kan kapot!!!
pi_116535532
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:42 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Hier zie ik de relevantie niet van in.
die 2e was meer sarcastisch... ik zou er ook niet aan moeten denken met kerst te werken, maar dat is mijn sector toch niet het geval.
pi_116535570
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:42 schreef koelants het volgende:

[..]

Als zijn personeel gewoon doorwerkt hoeft er met kerst niet eens gewerkt te worden.
Als het realistisch is te verwachten dat met fatsoenlijke inzet de kerstdagen vrij blijven, dan heb je daar helemaal gelijk in :)
  zaterdag 8 september 2012 @ 15:45:35 #16
373863 Paardlants
Alles kan kapot!!!
pi_116535593
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:44 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Als het realistisch is te verwachten dat met fatsoenlijke inzet de kerstdagen vrij blijven, dan heb je daar helemaal gelijk in :)
het nadeel is wel vaak dat het niet haalbaar is inderdaad.
  zaterdag 8 september 2012 @ 15:46:59 #17
373863 Paardlants
Alles kan kapot!!!
pi_116535637
ach, mijn werkgever is ook leuk, ik heb officieel werkdagen van 8 uur. maar gisteren ook bijvoorbeeld dan heb ik 6 klanten en heb ik al 6 uur reistijd plus ik ben bij elke klant bijna een uur bezig :)
pi_116535704
quote:

[..]

In het mondelinge gesprek gaf werkgever aan contacten niet te verlengen voor wie niet kwam, vind ik geen normale toon. Nu heeft mijn vriend een vaste aanstelling maar dat terzijde.
  zaterdag 8 september 2012 @ 15:50:42 #19
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_116535718
quote:
Voor beide weekenden hebben we de inzet van alle logistieke medewerkers nodig, zowel de collega's van magazijn 1 als 3.
Terwijl de directie zelf natuurlijk lekker thuis met familie voor de open haard zit. :r
pi_116535756
Ik doe kutwerk voor een kutbaas, en hij weet dat ie mij niets hoeft te vragen. In ruil daarvoor neem ik zijn loze beloftes ter kennisneming aan.

Gek genoeg is dit een van de betere werkvloerrelaties die ik heb gehad :')

Als alles volgens plan gaat kan ik me straks verheugen op een aanzienlijke hoeveelheid snipperdagen gecombineerd met de mogelijkheid zelf m'n tijd in te delen. Thank god. Want ik krijg het spontaan op m'n heupen van dit soort zaken :P
pi_116535768
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:50 schreef CruellaDeVil het volgende:

[..]

Terwijl de directie zelf natuurlijk lekker thuis met familie voor de open haard zit. :r
Dat zou geen beste zet zijn natuurlijk.
pi_116535789
quote:
17s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:50 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

In het mondelinge gesprek gaf werkgever aan contacten niet te verlengen voor wie niet kwam, vind ik geen normale toon. Nu heeft mijn vriend een vaste aanstelling maar dat terzijde.
het is dus duidelijk. De kans dat je vriend krijgt is klein. Ben bang dat je je kerst wat anders moet plannen.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_116535813
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:50 schreef CruellaDeVil het volgende:

[..]

Heb ik nergens zien staan :)
  zaterdag 8 september 2012 @ 15:55:07 #24
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_116535828
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:54 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

Heb ik nergens zien staan :)
Ik ook niet. Het is een ongegeneerde en lekker cynische voorspelling. :P
pi_116535847
je zou zomaar gelijk kunnen hebben :)
pi_116535898
quote:

[..]

Op een normale manier met mensen omgaan in plaats van ze als slaven behandelen misschien?
pi_116535949
Baas zelf is er niet, alleen voormannen en logistiek medewerkers. Het gaat ook niet om de indeling van onze kerstdagen maar wel een persoonlijke reden om niet te willen werken op deze dag.
  zaterdag 8 september 2012 @ 16:05:43 #28
34974 trigt013
pi_116536104
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:57 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Op een normale manier met mensen omgaan in plaats van ze als slaven behandelen misschien?
Je mag naar huis na 8 uur en je mag zelfs je eigen naam houden en haarstijl kiezen. Beetje onzin reactie.
pi_116536114
Als ik het zo lees kan je dat best willen maar het zou kunnen zijn dat je vriend op zoek moet naar een nieuwe baan
  zaterdag 8 september 2012 @ 16:06:24 #30
34974 trigt013
pi_116536122
quote:
17s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:50 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Is werkweigering dus zelfs een reden voor ontslag op staande voet.
pi_116536407
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 16:06 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Dan moet baas wel duidelijk het zwaarwegend bedrijfsbelang aangeven. Volgens welke regels en afspraken dat gaat weet ik verder niet.
  zaterdag 8 september 2012 @ 16:18:17 #32
34974 trigt013
pi_116536445
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 16:16 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Dan moet baas wel duidelijk het zwaarwegend bedrijfsbelang aangeven. Volgens welke regels en afspraken dat gaat weet ik verder niet.
Nee hoor, het weigeren dan werk dat je opgedragen word via in de CAO mogelijke inzetbaarheid is gewoon werkweigering en reden voor ontslag op staande voet. Zou je vinden dat die dienst in strijd is met de CAO zou je een kort geding moeten starten tegen de werkgever.
pi_116536856
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 16:18 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Nee hoor, het weigeren dan werk dat je opgedragen word via in de CAO mogelijke inzetbaarheid is gewoon werkweigering en reden voor ontslag op staande voet. Zou je vinden dat die dienst in strijd is met de CAO zou je een kort geding moeten starten tegen de werkgever.
Sorry hoor maar roep dan niks :')

En herlees de OP nog eens.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zaterdag 8 september 2012 @ 16:36:22 #34
34974 trigt013
pi_116536875
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2012 16:35 schreef r_one het volgende:

[..]

Sorry hoor maar roep dan niks :')

En herlees de OP nog eens.
Quote dan niets....wat moet ik hiermee?
  zaterdag 8 september 2012 @ 16:38:06 #35
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_116536923
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:57 schreef TimMer1981 het volgende:
Slaven? Echt, ga je mond spoelen, man :{w
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  zaterdag 8 september 2012 @ 16:39:48 #36
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116536955
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 16:06 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Wat een nonsens. Hop, naar ONZ jij.
pi_116537283
Nouja duidelijk dat hij dan gewoon moet werken, shit happens.

Ik vraag me gewoon nog steeds af of ze iemand mogen verplichten te werken als degene religieuze bezwaren heeft (dit is overigens niet het geval in deze case maar ik kan mij voorstellen dat iemand die gelooft ook niet wil/mag werken vanuit religieus oogpunt gezien.).
  zaterdag 8 september 2012 @ 16:56:23 #38
34974 trigt013
pi_116537335
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 september 2012 16:39 schreef Nobu het volgende:

[..]

Wat een nonsens. Hop, naar ONZ jij.
http://www.ontslag.nl/wer(...)t-ontslagen-worden?-

Succes.....
pi_116537364
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 16:06 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Als ik het zo lees kan je dat best willen maar het zou kunnen zijn dat je vriend op zoek moet naar een nieuwe baan
Geen rechter die ontslag alleen op die grond zal toekennen.
  zaterdag 8 september 2012 @ 16:57:54 #40
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116537366
quote:
Valt een dagje niet komen dus niet onder. Zeker niet als het om de kerstdagen gaat. Maar goed, zolang TS ons niet vertelt onder welke CAO die vriend valt gaat het hier nergens over.
pi_116537373
quote:
Dat gaat niet gebeuren, als hij verplicht is dan zij dat zo. Dit topic ging er alleen om of ze het wel zo mogen stellen.
pi_116537389
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 september 2012 16:57 schreef Nobu het volgende:

[..]

Valt een dagje niet komen dus niet onder. Zeker niet als het om de kerstdagen gaat. Maar goed, zolang TS ons niet vertelt onder welke CAO die vriend valt gaat het hier nergens over.
Dat weet ik niet, er staat geen verwijzing naar CAO in zijn contract en volgens mijn vriend valt hij niet onder een CAO?
  zaterdag 8 september 2012 @ 16:59:22 #43
34974 trigt013
pi_116537405
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 september 2012 16:57 schreef Nobu het volgende:

[..]

Wel als je werkgever weet dat je de intentie had om te weigeren op een belangrijke dag voor de werkgever. Maar werkgever zal het direct moeten uitvoeren en zeer goed onderbouwen waarom het niet anders kan, maar hij kan het wel.
pi_116537479
Ach gossie. 1x met kerst werken. Einde van de wereld.
pi_116537516
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 september 2012 17:02 schreef kikoooooo het volgende:
Ja vreselijk :'( :'( :'(

Lees het topic anders eens ff door.
pi_116537524
quote:
17s.gif Op zaterdag 8 september 2012 17:04 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Ja vreselijk :'( :'( :'(

Lees het topic anders eens ff door.
Gedaan en ik vind jullie zeikerds.
pi_116537533
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 september 2012 17:02 schreef kikoooooo het volgende:
Wanneer het vrijwillig is dan is er niets aan de hand, de manier van deze werkgever lijkt op chantage.
pi_116537615
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 september 2012 17:05 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Wanneer het vrijwillig is dan is er niets aan de hand, de manier van deze werkgever lijkt op chantage.
Is gewoon geen prettig gevoel. Maar het komt gewoon heel ongelukkig uit, hij heeft het erg moeilijk tijdens deze dagen ivm een sterfgeval en wil gewoon graag bij zijn familie zijn.
pi_116537620
quote:
3s.gif Op zaterdag 8 september 2012 16:57 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Geen rechter die ontslag alleen op die grond zal toekennen.
nee, maar een verstoorde werkrelatie is zo gecreëerd
pi_116537651
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 17:08 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

nee, maar een verstoorde werkrelatie is zo gecreëerd
Kan voor de werkgever een duur geintje worden wanneer de werknemer goede juridische bijstand heeft. ;)
pi_116537680
quote:
3s.gif Op zaterdag 8 september 2012 17:09 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Kan voor de werkgever een duur geintje worden wanneer de werknemer goede juridische bijstand heeft. ;)
Dat hebben we maar zover gaan we het niet laten komen. Als de werkgever dit zomaar kan eisen dan zal hij gewoon moeten werken.
pi_116537683
klopt, maar als een werkgever consequent wil zijn en er een principekwestie van maakt, onafhankelijk of je een vast contract hebt of een tijdelijk dan moet het maar geld kosten.
pi_116537809
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 17:11 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
klopt, maar als een werkgever consequent wil zijn en er een principekwestie van maakt, onafhankelijk of je een vast contract hebt of een tijdelijk dan moet het maar geld kosten.
Als werknemer kun je er natuurlijk ook een principekwestie van maken.
Ik werk niet met Kerstmis punt.
pi_116537861
quote:
12s.gif Op zaterdag 8 september 2012 17:15 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Als werknemer kun je er natuurlijk ook een principekwestie van maken.
Ik werk niet met Kerstmis punt.
Ik kan mij best voorstellen dat een gelovige, voor wie kerst een zondag is en niet op een zondag mag werken vanuit zijn geloof, er echt een probleem mee heeft. Hoe gaan ze daar mee om dan? Gewoon pech hebben voor degene?
pi_116537866
klopt, daar heb je gelijk in :) en dan zit je een paar maanden zonder werk
pi_116537912
even oftopic.

Hetzelfde geldt voor minder dan fulltime werken. Er zijn werkgever die het standpunt aanhangen dat dat best mag, maar dan wel bij een andere werkgever. Mag je het niet mee eens zijn, maar je bent je baan wel kwijt.
pi_116538007
quote:
17s.gif Op zaterdag 8 september 2012 17:16 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Ik kan mij best voorstellen dat een gelovige, voor wie kerst een zondag is en niet op een zondag mag werken vanuit zijn geloof, er echt een probleem mee heeft. Hoe gaan ze daar mee om dan? Gewoon pech hebben voor degene?
Genoeg andere redenen om met Kerstmis liever bij de familie te zijn dan op het werk.
Als die werkgever zijn poot stijf houdt dan wil ik nieteens werken voor zo'n bedrijf.
  zaterdag 8 september 2012 @ 17:33:17 #58
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_116538347
quote:

[..]

Of inplannen op Tweede Kerstdag?
pi_116538498
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 17:33 schreef freako het volgende:

[..]

Of inplannen op Tweede Kerstdag?
Waarom? Voor veel mensen is Kerstmis met de familie belangrijker dan werk en terecht.
pi_116538656
er zijn veel mensen die werken met de kerst, het is soms een keuze, soms noodzaak.
pi_116539872
quote:

[..]

Dat is toch niet relevant? Jouw vriend zal denk ik gewoon moeten werken, of hij het moeilijk heeft of niet.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_116540361
Hij zal moeten werken als dat nodig is. Maar ga er maar vanuit dat zijn collega's en hij zich uit de naad gaan werken zodat die dag helemaal niet nodig zal zijn.
Privé en werk gescheiden houden, baas kan erg weinig met die persoonlijke omstandigheden, en het is ook geen persoonlijke aanval om personeel op kerstdag op te roepen.
pi_116540584
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2012 18:34 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dat is toch niet relevant? Jouw vriend zal denk ik gewoon moeten werken, of hij het moeilijk heeft of niet.
Dat weet ik. Maar wilde toch graag bovenstaande kwestie weten gewoon uit interesse.

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 18:55 schreef Gezond2012 het volgende:
Hij zal moeten werken als dat nodig is. Maar ga er maar vanuit dat zijn collega's en hij zich uit de naad gaan werken zodat die dag helemaal niet nodig zal zijn.
Privé en werk gescheiden houden, baas kan erg weinig met die persoonlijke omstandigheden, en het is ook geen persoonlijke aanval om personeel op kerstdag op te roepen.
Dat zal hij zeker doen met zijn collega's en het zal ook geen persoonlijke aanval zijn maar de manier waarop het gebracht werd kwam niet echt van harte. Er is dit jaar iemand begonnen die dit soort zaken regelt maar het niet echt goed doet. Plannen lopen door elkaar, het is gewoon een zooitje op het moment. Degene is ook al op het matje geroepen maargoed, deze planning staat nu.
Ik snap ook dat een baas geen boodschap aan persoonlijke omstandigheden heeft, daar ging het topic ook niet om. Ik vroeg me gewoon af of personeel verplicht is te werken op een nationale feestdag in een branche waar dit normaal niet gebruikelijk is.
pi_116541045
quote:
17s.gif Op zaterdag 8 september 2012 19:04 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Dat weet ik. Maar wilde toch graag bovenstaande kwestie weten gewoon uit interesse.
Ik weet niet hoe het wettelijk geregeld is, maar ik neem aan dat je er meestal wel uit kan komen met de baas. :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_116542017
Praten met zijn baas staat hem natuurlijk vrij. Evenals praten met collega's. Misschien is extra lange dagen maken op dat weekend voor kerst wel voldoende. 2*12 uur is zomaar een dag extra.
pi_116542438
quote:
17s.gif Op zaterdag 8 september 2012 17:08 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Is gewoon geen prettig gevoel. Maar het komt gewoon heel ongelukkig uit, hij heeft het erg moeilijk tijdens deze dagen ivm een sterfgeval en wil gewoon graag bij zijn familie zijn.
Hij weet nu al dat er tijdens de Kerstdagen iemand in de familie sterft?
pi_116542961
Als ik het goed begrepen heb is die ene kerstdag alleen als het werk niet af is. Dus is de kans niet zo groot dat hij moet, toch?
  zaterdag 8 september 2012 @ 20:27:49 #68
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_116543273
Het mag :).

Maak extra lange dagen, werk 24 december door (valt op een maandag dit jaar). Er is vast wel een mouw aan te passen om niet met kerst te hoeven werken.

En heeft je vriend al bij de baas aangegeven dat hij vanwege emotionele problemen niet wil werken met Kerst? Wat zei de werkgever toen?
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_116553759
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2012 20:02 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Hij weet nu al dat er tijdens de Kerstdagen iemand in de familie sterft?
Ja zijn vader is overleden dus wil hij graag met zijn moeder zijn.
pi_116553848
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 20:27 schreef MaLo het volgende:
Het mag :).

Maak extra lange dagen, werk 24 december door (valt op een maandag dit jaar). Er is vast wel een mouw aan te passen om niet met kerst te hoeven werken.

En heeft je vriend al bij de baas aangegeven dat hij vanwege emotionele problemen niet wil werken met Kerst? Wat zei de werkgever toen?
Nee nog niet, hij schat namelijk in dat degene die nu over de planning gaat daar geen boodschap aan heeft en hij is bang dat hem dat alleen maar boos maakt.
pi_116553895
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 20:19 schreef Gezond2012 het volgende:
Als ik het goed begrepen heb is die ene kerstdag alleen als het werk niet af is. Dus is de kans niet zo groot dat hij moet, toch?
Hopelijk hoeft het niet maar ze hebben onder bezetting dus de kans zit er wel in.
pi_116556797
quote:
17s.gif Op zondag 9 september 2012 01:26 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Nee nog niet, hij schat namelijk in dat degene die nu over de planning gaat daar geen boodschap aan heeft en hij is bang dat hem dat alleen maar boos maakt.
Wat een stuk verdriet is het dan. "Nee." zeggen is prima, ook nog boos worden zou echt onzin zijn.
pi_116558693
Ik zou gewoon er even over praten dat hij best de drie weekend wil werken. Maar dat hij vanwege persoonlijke omstandigheden (eventueel uitleggen) op kerst graag bij familie is.

De vraag is of dit onder zwaarwegend bedrijfsbelang valt.

Ik kan mijn medewerkers nier verplichten op feestdagen of zondag te werken. Als de winkel helemaal onder water is gelopen en alles er dus uit moet daarentegen kan ik dat wel van ze "verplichten". CAO geregeld.
Doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
pi_116559129
Ik weet niet wat voor werk hij doet, maar begin 2 a 3 uurtjes eerder met werken, en of blijf wat langer op het werk.... ^O^ Niet zeuren maar allemaal in het team het beste beentje voor zetten ;)
pi_116559160
quote:
Er bestaan geen door de overheid opgelegde regels over op welke feestdagen werknemers verplicht vrij horen te zijn. Alle afspraken over op welke feestdagen wel of niet gewerkt wordt, staan in de cao waar je personeel onder valt. Hierin staat ook of werknemers die op een feestdag niet zijn vrijgesteld, recht hebben op een toeslag als ze deze dag werken.
Als het dus niet in de CAO of z'n contract geregeld is, lijkt het erop dat-ie pecht heeft.

bron
pi_116560645
Dat gezegd hebbende, zou ik toch gewoon eens het gesprek aan gaan met de planner en/of leidinggevende. Aangeven dat het een emotioneel beladen dag is en of het nou echt noodzakelijk is om dan te komen werken. Misschien nog aanbieden om in een ander weekend extra te werken, als dat kan. Misschien wordt er nee gezegd, maar boos zal niemand worden als je dat vraagt.
pi_116561428
Hij kan eerste kerstdag kerst vieren, volgende dag van zeven tot drie werken en om vier uur weer aan tafel
Hell To The Liars
  maandag 10 september 2012 @ 14:34:21 #78
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_116601102
quote:
17s.gif Op zaterdag 8 september 2012 17:08 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Jullie weten nu al dat er iemand gaat overlijden met kerst?

Verder: wat zei de manager van je vriend toen hij zijn bezwaren kenbaar maakte?
So we just called him Fred
pi_116604992
Hm, blijkbaar ben ik hier één van de enige die niet vind dat TS zeurt, maar ok.

http://www.rijksoverheid.(...)ondag-te-werken.html

Zondag is niet gelijk aan kerst, maar denk dat voor kerst wel dezelfde regels gelden (anyone?). Een werknemer mag in dit geval dus weigeren. Het kan echter wel zo zijn dat het dus onder goed werknemerschap valt. Een stukje redelijkheid en billijkheid dus.

Kan je vriend niet met z'n baas praten en de situatie uitleggen? Dat zal die toch wel kunnen begrijpen?
pi_116606736
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 16:20 schreef jroz het volgende:

Zondag is niet gelijk aan kerst, maar denk dat voor kerst wel dezelfde regels gelden (anyone?). Een werknemer mag in dit geval dus weigeren. Het kan echter wel zo zijn dat het dus onder goed werknemerschap valt. Een stukje redelijkheid en billijkheid dus.

Kan je vriend niet met z'n baas praten en de situatie uitleggen? Dat zal die toch wel kunnen begrijpen?
De werkgever zal zich hier dan inderdaad wel op beroepen, lijkt me.

quote:
Zondagswerk door bedrijfsomstandigheden
Bedrijfsomstandigheden kunnen zondagswerk noodzakelijk maken, waar dit eerst niet het geval was. In dat geval moet uw werkgever eerst met de ondernemingsraad (OR) overeenstemming bereiken. Bovendien moet u zelf instemmen met het werken op zondag. Als het verzoek van de werkgever redelijk en goed onderbouwd is, kan het onder goed werknemerschap vallen om hiermee in te stemmen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2012 16:56:57 ]
pi_116606762
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2012 14:34 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Jullie weten nu al dat er iemand gaat overlijden met kerst?

Verder: wat zei de manager van je vriend toen hij zijn bezwaren kenbaar maakte?
Wat zei de opticien toen je langs kwam voor een brilletje?
pi_116622600
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 16:20 schreef jroz het volgende:

Hmm ja helaas gaat dat het hem dan ook niet worden. Hij heeft vandaag aangegeven waarom hij liever met familie is met de kerst maar zijn manager had er helaas geen boodschap aan en hij zal gewoon moeten werken mocht het nodig zijn. Het is helaas niet de meest vriendelijke man die manager dus ik denk dat hij weinig keuze heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')