Same here.quote:
Dit is echt.quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:24 schreef bluejean het volgende:
Is dit echt of geacteerd? Ik geloof het eerste, maar twijfel sterk over het tweede. Hmz.
Dit is echt. Tijdens de opname ...quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:24 schreef bluejean het volgende:
Is dit echt of geacteerd? Ik geloof het eerste, maar twijfel sterk over het tweede. Hmz.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is echt, de documentairemaker is een vriend. Hij was vorige week ook bij Pauw en Witteman.quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:24 schreef bluejean het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.know'm sayin?
word? word.
Matthijs was mijn halfbroer, dit is echt.quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:24 schreef bluejean het volgende:
Welke straat vestigde zijn woning?quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:28 schreef gevaarlijke-man het volgende:
[..]
Matthijs was mijn halfbroer, dit is echt.
Als er nog wat vragen zijn na de uitzending geef ik daar graag antwoord op.
Hoe heftig is dit voor jou om weer te zien?quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:28 schreef gevaarlijke-man het volgende:
Mijn excuses, ik had me niet ingelezen. Gecondoleerd.quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:28 schreef gevaarlijke-man het volgende:
[..]
De akkerstraat, naast het Noorderplantsoen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:29 schreef tammepiet het volgende:
[..]
Welke straat vestigde zijn woning?
Niet al te heftig gelukkig. Ik heb de documentaire al een lange tijd geleden gezien, toen was het wel vrij heftig. Zijn glimlach hier is prachtig om te zien, hahaquote:Op maandag 8 oktober 2012 23:30 schreef golfer het volgende:
[..]
Hoe heftig is dit voor jou om weer te zien?
Die ene is ook groot hoor, ik ken hem.quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:43 schreef alors het volgende:
Dat lage plafond ook, die ambulance lui lopen er krom van
Huis waar ie nu is lijkt me ideaal. Soort instelling.quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:57 schreef alors het volgende:
Eigenlijk best treurig dat er geen plek is voor zulke mensen, hij zou denk ik best op zijn plaats zijn als ie maar een eigen plekje had waar hij in kon verbouwen en doen wat wilde. Ik denk dat hij nog wel bereid zou zijn om het allemaal zelf te metselen e.d. ook
quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:10 schreef Chastity. het volgende:
Hij zegt :
" ik heb géén bezwaar " , m.b.t. de crisisopname. Hij denkt totaal iets anders en heeft zijn plan allang getrokken.
quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:11 schreef tammepiet het volgende:
Jammerlijk einde, had wat intensiever gemogen in mijn ogen.
Dit was heftig genoeg. Kan me voorstellen dat dat voor familie/vriend(en) niet hoeft.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:11 schreef tammepiet het volgende:
Ja, met taart en vuurwerk.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:11 schreef tammepiet het volgende:
Je doelt op het 36-talig stelsel?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:12 schreef alors het volgende:
Mooi docu, ook mooi gemaakt met al die tekeningen en codetaal van hem erin verwerkt.
Heb je zien aankomen dat hij zo triest tot dit einde zou komen?quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:28 schreef gevaarlijke-man het volgende:
[..]
Leek mij totaal een verkeerde omgeving voor een man als Matthijs. Géén rust en nog meer chaos in z'n n hoofd.quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:58 schreef tammepiet het volgende:
[..]
Huis waar ie nu is lijkt me ideaal. Soort instelling.
Helaas wel, hij had al meerdere pogingen gedaan, dus iedereen verwachtte het wel.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:18 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Heb je zien aankomen dat hij zo triest tot dit einde zou komen?
Absoluut. Chapeau voor de maker.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:21 schreef EchtGaaf het volgende:
De docu is met groot respect gemaakt overigens.
Dat moet voor jullie ook erg zwaar zijn geweest, wat een machteloos gevoel moet dat zijn geweest als je niet kan helpen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:22 schreef gevaarlijke-man het volgende:
[..]
Helaas wel, hij had al meerdere pogingen gedaan, dus iedereen verwachtte het wel.
Het meest vervelende is dat je hem wel wilt helpen, maar het enige wat hij wou was zijn woning. En uiteindelijk was dat onmogelijk.
Zeker, ik vond hem zo respectvol naar Matthijs , hij gaf ook aan zich veilig bij hem te voelen. Dat zegt wel iets.quote:
Middelbare school sowieso. Beroepsopleiding volgens mij niet, maar dat weet ik niet zeker.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:29 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat moet voor jullie ook erg zwaar zijn geweest, wat een machteloos gevoel moet dat zijn geweest als je niet kan helpen.
Tja, zijn eigen woning was natuurlijk zijn eigen plek waar hij zich veilig kon voelen...erg jammer dat dit onmogelijk bleek.
Hij was zo te zien zeer intelligent. Kon hij zijn middelbare school afronden? Beroepsopleiding gedaan?
JeroenJeroen als je die nog niet gezien hebt.......aanraderquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:25 schreef tammepiet het volgende:
Ik smul werkelijk van Nederlandstalige docu's. Kijk eigenlijk nooit films ed.
Iemand meer tips naast NCRV Dokument?
Hij kwam bij mij hoogbegaafd over in deze film...quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:33 schreef gevaarlijke-man het volgende:
[..]
Middelbare school sowieso. Beroepsopleiding volgens mij niet, maar dat weet ik niet zeker.
Hij zat in ieder geval bij Mensa. Hij gaf daar soms lezingen waarvan meer dan de helft van de aanwezigen het vaak niet volgden.
Ook gezien.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:39 schreef Toverheks het volgende:
[..]
JeroenJeroen als je die nog niet gezien hebt.......aanrader
Er was een moment toen ik nog thuis woonde in die tijd, dat hij een tijdje bij ons kwam wonen (scene met mijn vader.) Hij luisterde vooral naar gesprekken. Vaak achter de computer zijn blog aan het updaten en reviseren (stel je 500 blogposts voor die allemaal meerdere malen zijn bewerkt.) Ik zal even kijken of ik die blog kan vinden voor jullie!quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:40 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hij kwam bij mij hoogbegaafd over in deze film...
Kwam je wel eens bij hem op bezoek, liet hij dat toe?
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1261456quote:
Dank voor je antwoordquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:44 schreef gevaarlijke-man het volgende:
[..]
Er was een moment toen ik nog thuis woonde in die tijd, dat hij een tijdje bij ons kwam wonen (scene met mijn vader.) Hij luisterde vooral naar gesprekken. Vaak achter de computer zijn blog aan het updaten en reviseren (stel je 500 blogposts voor die allemaal meerdere malen zijn bewerkt.) Ik zal even kijken of ik die blog kan vinden voor jullie!
Ik kwam alleen in zijn woning nadat hij er uit was gezet, om zijn spullen te verplaatsen. We konden ongeveer 20% van alles verplaatsen in de tijd die we hadden gekregen. Het was gewoon zo ongelooflijk veel.
edit: Blog: http://en.logilogi.org/users/Matthijs_Van_Der_Meer
Om heel eerlijk te zijn, tranen in m'n ogen. Kijkvoer voor iedereen die ook maar een beetje met hulpverlening heeft te maken.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 01:13 schreef golfer het volgende:
Net pas op mijn gemak de opname van deze docu bekeken.
Mooi, respectvol gemaakt.
Omdat instanties als een log bureaucratisch monster achter hem aan blijven lopen. Hij is ze iedere keer een stap voor, maar uiteindelijk kan hij er nooit van 'winnen'. Dat 'achterom blijven kijken' moet een enorme stress hebben veroorzaakt. Hulp komt in zo'n geval altijd te laat.quote:Maar waarom niet eerder crisisinterventie en gedwongen opnames?
Als ex-client van de zorg (Asperger) heb ik wel een idee (en ik hoop dat ik er niet ver naast zit, anders kan gevaarlijke-man mij wel verbeteren):quote:Was zijn autisme altijd al zo aanwezig, gezien zijn toch zo overduidelijke goede opleiding, zijn woordkeuze en zijn super-intelligentie of is dat spectrum van hem pas later ontdekt?
Autist-savant?
wat omschrijf je dat laatste goed, maar hij had het over een tunnel waarin iemand alles naloopt, vond dat zo een goede uitleg en vond het niet raar dat zulke mensen dan door zo een tunnel *hollen* omdat ze dan een speciaal onderwerp kunnen terugkijken, vond het eigenlijk meer dan logies, dat ik dacht ja zo kan het ook....moelijk te omschrijven maar mattijs zegt dat ergens in de doc.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 08:46 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Om heel eerlijk te zijn, tranen in m'n ogen. Kijkvoer voor iedereen die ook maar een beetje met hulpverlening heeft te maken.
[..]
Omdat instanties als een log bureaucratisch monster achter hem aan blijven lopen. Hij is ze iedere keer een stap voor, maar uiteindelijk kan hij er nooit van 'winnen'. Dat 'achterom blijven kijken' moet een enorme stress hebben veroorzaakt. Hulp komt in zo'n geval altijd te laat.
[..]
Als ex-client van de zorg (Asperger) heb ik wel een idee (en ik hoop dat ik er niet ver naast zit, anders kan gevaarlijke-man mij wel verbeteren):
Autisme is aangeboren, maar geeft pas problemen op latere leeftijd. Als kind heb je minder zorgen, en zijn dingen eenvoudig. Naarmate je steeds ouder wordt krijg je te maken met andere gedragsregels. 'Normale' mensen lezen tussen de regels door, autisten als Matthijs kunnen dat niet of in mindere mate. Dat geeft een grotere taalbarrière dan je denkt, en een hoop onbegrip. Ja, hij praat en schrijft Nederlands, maar dat wil niet zeggen dat 'ie je kan 'verstaan'...
Dat hij zijn eigen systemen heeft verzonnen heeft te maken met een uitlaatklep. Kennis genoeg, het moet er alleen uitkomen.
Ook dat, maar op het einde zei dat vrouwtje die hem begeleiden ze had de gedwongen opname heel lang tegen gehouden, en vroeg toen aan hem wil je nu, natuurlijk wilde hij maar niet gedwongen maar wat moest hij........ zijn woorden in daden omgezet, zo triest en schrok er ook van dat hij er toch een einde aan had gemaakt aan zijn leven. Moest erom huilen want in het begin denk je, nou bij die gast zou ik niet graag op de trap wonen met zijn gezaag en getimmer en gas etc omleggen, maar gaandeweg in de doc. krijg je een zwak voor Matthijs, leek me een lieverd die van zich zelf wist zit verstrikt in mijn hoofd.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 09:22 schreef Ridocar het volgende:
De scene vanaf 35'30" is mij het meest bijgebleven. Mevrouw komt met slecht nieuws, maar heeft ook geen antwoorden op Matthijs' vragen. Zijn vraag (schreeuw, letterlijk) in een vlaag van woede is de hele essentie: "Wat kan ik er nou aan doen?" En niemand die het antwoord durft te geven. Dat is de fout geweest van het hele apparaat tegen hem, alleen maar zeggen dat je fout zit. Succes.
Erg triest.
...maar wel veel te laat.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 10:31 schreef Toverheks het volgende:
[..]
Ook dat, maar op het einde zei dat vrouwtje die hem begeleiden ze had de gedwongen opname heel lang tegen gehouden, en vroeg toen aan hem wil je nu, natuurlijk wilde hij maar niet gedwongen maar wat moest hij........ zijn woorden in daden omgezet, zo triest en schrok er ook van dat hij er toch een einde aan had gemaakt aan zijn leven. Moest erom huilen want in het begin denk je, nou bij die gast zou ik niet graag op de trap wonen met zijn gezaag en getimmer en gas etc omleggen, maar gaandeweg in de doc. krijg je een zwak voor Matthijs, leek me een lieverd die van zich zelf wist zit verstrikt in mijn hoofd.
Mee eens.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 12:21 schreef golfer het volgende:
Ook die zelfdoding was aangekondigd door hem. Hij zei ergens dat als ie z'n woning kwijt zou raken dat dan het einde van z'n leven zou betekenen en dat als hij daar niet aan zou voldoen hij dan hypocriet zou zijn.
Dat signaal is onvoldoende opgepikt, vind ik.
maar zou hij dan niet later weer aan die leidingen gaan knutselen?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:08 schreef Bluezz het volgende:
Het zou helaas ook te simpel zijn om te denken dat Matthijs tijdelijk zijn woning uit zou kunnen om de gevaarlijke situatie voor de omwonenden te fixen, nl gas water en licht aansluitingen repareren.
Kun je überhaupt wel iedereen helpen?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:08 schreef Bluezz het volgende:
De hulpverlening gaat altijd uit van een bepaald protocol.
Menselijke maat hierin is vaak ver te zoeken helaas
24-uurszorg hoeft niet vervelend te zijn. Het probleem is dat mensen als Matthijs al hebben kunnen proeven van de vrije maatschappij. In een instelling zullen ze alles gaan ervaren als een beperking.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:43 schreef Doodloper het volgende:
Wat een onwijs mooie documentaire zeg.
[..]
Kun je überhaupt wel iedereen helpen?
Zou het voor Matthijs wel een uitkomst zijn geweest als hij voor de rest van zijn leven onder permanente controle stond?
Is het voor mensen als Matthijs (wil het niet op hem persoonlijk betrekken omdat ik hem uiteraard verder ook niet ken) niet beter als er voor kwaliteit van leven (zo lang mogelijk zelf blijven wonen en hun leven inrichten zoals ze dat zelf willen) wordt gegaan in plaats van elk leven maar zo lang mogelijk op te blijven rekken?
Maatschappij is knetter, knetterhard.quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:25 schreef tammepiet het volgende:
Pff heb ook erg met hem te doen.
Zulke, prachtige levende ogen en vaardigheden die onbenut bleven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |