Je eigen custom nucleaire onderzeeer laten bouwen is er een van...quote:Op woensdag 5 september 2012 12:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zijn dan ook niet veel leuke dingen die je met 10 miljard wel kunt doen maar met 1 miljard niet
Hij schijnt gisteren een speech te hebben gehouden waar het woord "profit" niet één keer in voorkwam.quote:Op woensdag 12 september 2012 15:45 schreef Arcee het volgende:
De laatste dagen weer even in de lift omhoog.
quote:Op vrijdag 14 september 2012 18:44 schreef SuperHarregarre het volgende:
Vorige keer dat ik checkte stond ie op 18. Korte opleving?
Beurskrach: Zwarte woensdag 24 oktober 2012?quote:Op vrijdag 21 september 2012 20:02 schreef RemcoDelft het volgende:
Het aandeel krabbelt iets op. Op 24 oktober gaat Facebook 101 miljoen shares terugkopen!
Leuk dat je dit gezien hebt! (Al is er geen enkele relatie tot de realiteit verder)quote:Op zaterdag 22 september 2012 09:10 schreef SeLang het volgende:
2000
[ afbeelding ]
2012
[ afbeelding ]
Met wat meer natte-vingerwerk kwam ik ook uit op een euro of 5-10 als fundamenteel rechtvaardige waarde voor dit aandeel.quote:Op maandag 24 september 2012 12:29 schreef jaco het volgende:
Zoals de meeste deelnemers aan dit topic, vind ik Facebook te hoog gewaardeerd tegen de huidige aandelenkoers. Ik denk echter wel dat Facebook als service blijvende waarde heeft voor haar gebruikers en voor adverteerders. Ik heb daarom eens ruwweg berekend tegen welke koers ik het aandeel zou willen kopen ....
Ik heb voor die berekening dankbaar gebruik gemaakt van de Excel spreadsheet in de blog post van NYU finance professor Aswath Damodaran: http://aswathdamodaran.bl(...)-time-to-friend.html
De spreadsheet maakt een klassieke discounted cashflow (dcf) berekening. Damodaran heeft hierin allerlei nuttige informatie en aannames verwerkt. Hij stelt zijn werk gratis beschikbaar zodat de gebruiker deze aannames naar zijn eigen inzicht kan aanpassen.
Ik vind 2 aannames van Damodaran te optimistisch:
1. Damoradan gaat uit van een jaarlijkse omzet stijging van 35% voor de komende 5 jaar, waarna deze groei afkalft. Ik heb deze terug gezet naar 25% voor de komende 5 jaar. Misschien klinkt dat nog steeds optimistisch, maar een gemiddeld Amerikaans bedrijf had 15% jaarlijkse omzetstijging de afgelopen 5 jaar en een gemiddeld advertentie bedrijf 17%. Ik denk dat Facebook deze gemiddelden voorlopig ruim moet kunnen verslaan omdat vanaf een lage omzetbasis is gestart. Ook zie ik Facebook advertentiebudgetten wegtrekken bij traditionele media en slecht renderende online media.
2. Damodaran hanteert een cost of capital waarde van 10,9 %. Dit is de discount factor en kun je ook beschouwen als het rendement dat je als belegger jaarlijks wilt halen in het licht van de risico's rondom het Facebook business model. Hij berekent dit op de traditionele academische manier (CAPM), maar ik vind het resultaat niet overtuigend. Ik heb de cost of capital simpelweg op 15% gezet voor de eeuwigheid, omdat er rond het Facebook model mijns inziens hoge risico's moeten worden ingecalculeerd.
Verder heb ik nog een kleinigheid (probability of failure) aangepast en de rest ongemoeid gelaten. Het resultaat:
[ afbeelding ]
Ik kom tot een intrinsieke waarde van $8.24 per aandeel. Hier haal ik 30% margin-of-safety vanaf, puur als veiligheidsmarge voor het negatiever uitpakken van de bedrijfsresultaten dan als geprojecteerd in de sheet. Daarmee kom ik op een target van $5.77 USD. Pin me hier echter niet op vast. Mocht het aandeel ooit bij de $8.24 in de buurt komen dan zal ik de dan beschikbare informatie rondom Facebook veel grondiger bestuderen alvorens tot een koop beslissing te komen.
Mijn twee conservatieve aanpassingen hebben er flink ingehakt in vergelijking met het resultaat van Damoradan, die zelf tot een waardering van $23.94 kwam. Hij hanteert blijkbaar ook een margin-of-safety en legde een order in op $18. Een trade die tot nu toe zeer gunstig voor hem heeft uitgepakt. Het aandeel staat nu op $22.86.
Ik merk inderdaad nu al in mijn omgeving dat mensen Facebook bijna niet meer gebruiken. Vinden al de reclame en zooi van spelletjes van anderen die je continu te zien krijgt te irritant. Ook vanwege privacy etc gebruiken ze het bijna niet meer. Tis nu met name nog af en toe de "chat" functie die gebruikt wordt.quote:Op maandag 24 september 2012 13:05 schreef raptorix het volgende:
De drempel om gebruik te maken van een andere dienst is Nihil, kortom zodra er een goed alternatief opstaat is iedereen weer weg en FB niets meer waard, en mensen die roepen: dat gebeurd niet, kijk naar het verleden en trek je conclusies.
Dacht je dat ook over Altavista, DIGG, ICQ, MSN, MySpace en nog een hele berg internet diensten?
Op Ilse en ICQ zie ik de laatste tijd ook nog maar weinig mensen!quote:Op maandag 24 september 2012 13:12 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Ik merk inderdaad nu al in mijn omgeving dat mensen Facebook bijna niet meer gebruiken. Vinden al de reclame en zooi van spelletjes van anderen die je continu te zien krijgt te irritant. Ook vanwege privacy etc gebruiken ze het bijna niet meer. Tis nu met name nog af en toe de "chat" functie die gebruikt wordt.
CU2 daarentegen! Ik blog er dagelijks over op me tripod pagequote:Op maandag 24 september 2012 13:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Op Ilse en ICQ zie ik de laatste tijd ook nog maar weinig mensen!
CU2? Niks voor mij, die moderne fratsen. Ik heb het nog steeds prima naar mijn zin op Geocities. Mijn pagina is bijna af.quote:Op maandag 24 september 2012 13:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
CU2 daarentegen! Ik blog er dagelijks over op me tripod page
Er is ook een berg diensten waar gebruikers wel blijven hangen zoals Google search, Amazon, BitTorrent, eBay, nu.nl, Craigs list, Paypal, iTunes, gmail, YouTube en FOK!. Dit komt m.i. doordat deze diensten op het juiste moment een soort optimum qua usability en gebruikersvriendelijkheid bereiken in vergelijking met eerdere concurrenten en/of een kritische massa in gebruikers aantallen (network effect).quote:Op maandag 24 september 2012 13:05 schreef raptorix het volgende:
De drempel om gebruik te maken van een andere dienst is Nihil, kortom zodra er een goed alternatief opstaat is iedereen weer weg en FB niets meer waard, en mensen die roepen: dat gebeurd niet, kijk naar het verleden en trek je conclusies.
Dacht je dat ook over Altavista, DIGG, ICQ, MSN, MySpace en nog een hele berg internet diensten?
Bittorent is nog relatief nieuw, daar zie je ook elke 2 jaar een verschuifing, Craiglist is altijd beetje buitenbeentje geweest vanwege het hoge hippy niveau van de eigenaar.quote:Op maandag 24 september 2012 14:16 schreef jaco het volgende:
[..]
Er is ook een berg diensten waar gebruikers wel blijven hangen zoals Google search, Amazon, BitTorrent, eBay, nu.nl, Craigs list, Paypal, iTunes, gmail, YouTube en FOK!. Dit komt m.i. doordat deze diensten op het juiste moment een soort optimum qua usability en gebruikersvriendelijkheid bereiken in vergelijking met eerdere concurrenten en/of een kritische massa in gebruikers aantallen (network effect).
In jouw redenering zou je dus tegen geen enkele prijs een aandeel in Google of eBay kopen omdat de users op elk moment zouden kunnen switchen ?
Bing is volgens sommige testen al een betere search engine, maar de massale oversteek vindt niet plaats.
Bittorrent past niet in het rijtje, dat is een protocol! Net zoals TCP/IP al decennia gebruikt wordt, of ftp, of http, etc. Daarbij maakt het als user helemaal niet uit als dat iets anders wordt.quote:
Alles online is in te wisselen, online merkentrouw is volgens mij heel erg laag. Bij de grote jongens duurt het wat langer, maar gaan zullen ze.quote:Op maandag 24 september 2012 14:16 schreef jaco het volgende:
[..]
Er is ook een berg diensten waar gebruikers wel blijven hangen zoals
Google search, Duckduckgo, of een andere basic zoekmachine met goede resultaten
Amazon willekeurige andere webshop die beter gaat worden, of een stel domme fouten van Amazon,
BitTorrent willekeurige andere P2P provider, die anonimiteit beter kan garanderen,
eBay kan altijd een betere komen, of eBay kan dingen fout gaan doen,
nu.nl is maar 'een' nieuwsbron, ik vind het al te veel op een kerstboom lijken,
Craigs list te simpel,
Paypal zo lang er geen andere wereldwijde bank komt,
iTunes het is maar 'een' muziekdienst,
gmail zo veel andere mailsites,
YouTube zo veel andere videosites met potentie en
FOK! 'een' forum waar ik graag kom. Als ze te gek gaan doen:en ik zie jullie wel ergens anders.
Dit komt m.i. doordat deze diensten op het juiste moment een soort optimum qua usability en gebruikersvriendelijkheid bereiken in vergelijking met eerdere concurrenten en/of een kritische massa in gebruikers aantallen (network effect).
In jouw redenering zou je dus tegen geen enkele prijs een aandeel in Google of eBay kopen omdat de users op elk moment zouden kunnen switchen ?
Bing is volgens sommige testen al een betere search engine, maar de massale oversteek vindt niet plaats.
De schade in Haren is lettelijk duizenden malen lager dan de marktwaarde-vermindering van FB vandaagquote:
quote:Op maandag 24 september 2012 13:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
CU2? Niks voor mij, die moderne fratsen. Ik heb het nog steeds prima naar mijn zin op Geocities. Mijn pagina is bijna af.
[ afbeelding ]
Ik vind je argumenten niet bijzonder sterk. Alles wat je zegt kan je net zo goed toepassen op offline producten en diensten, maar wat je er nou precies mee wil zeggen is me niet echt duidelijk?quote:Op maandag 24 september 2012 21:12 schreef Resistor het volgende:
[..]
Alles online is in te wisselen, online merkentrouw is volgens mij heel erg laag. Bij de grote jongens duurt het wat langer, maar gaan zullen ze.
Yahoo mail was groot, ik had daar mijn eerste mailadres, toen naar Hotmail gegaan, en nu begin ik een beetje op Gmail uitgekeken te raken, maar NU weet ik nog niets beters (en nee, ik hoef geen suggesties)
En dat gaat dus nooit gebeuren. Als-ie een bijzonder sterk verdienmodel had gehad, had-ie nooit naar de beurs gegaan, dan stroomden de miljarden zo wel binnen!quote:Op dinsdag 25 september 2012 20:01 schreef B91 het volgende:
Zuckerberg moet wel met een bijzonder sterk verdienmodel op de proppen zien te komen om het vertrouwen van de aandeelhouder te winnen en de koers weer in opgaande lijn te zien krijgen.
-2.45% uiteindelijk zelfs.quote:Op dinsdag 25 september 2012 20:44 schreef B91 het volgende:
En de daling gaat vandaag ook gewoon door. Weer bijna een procent eraf.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE89712Z20121008quote:Facebook partners with retailers to test "want" button
(Reuters) - Facebook Inc is testing a feature that lets users of the social network create "wishlists" of home furnishings, clothing and other retail products, laying the groundwork for what some believe could be an eventual push into e-commerce.
Facebook said it is working with seven retailers, including Pottery Barn and Victoria's Secret, to test the new feature that will allow certain users to flag images of desired products by clicking a special "want" button.
"People will be able to engage with these collections and share things they are interested in with their friends. People can click through and buy these items off of Facebook," Facebook said in a statement.
The feature, which Facebook has dubbed Collections, could help Facebook play a bigger role in the online commerce market by encouraging its 1 billion users to buy products for their friends and by sending shoppers directly to online stores.
A Facebook spokeswoman said the company does not receive a fee when someone purchases a wishlist item on Facebook from a retailer's site.
But Robert W. Baird analyst Colin Sebastian said the new Collections feature could open up new sources of revenue for Facebook, whose stock has taken a drubbing as concerns about its long-term money-making prospects have mounted.
"E-commerce is one of the best ways to monetize the Internet," said Sebastian.
"Thinking about how large they are as a platform and how engaged people are, there are lots of levers they haven't pulled yet in terms of monetization," he said. In addition to potentially collecting a transaction fee for referring users to an e-commerce site, Sebastian said that retailers might also pay Facebook to promote products featured on users' wishlists, similar to the way the Facebook's current ads function.
Shares of Facebook, finished Monday's regular session down 2.4 percent at $20.40. Earlier on Monday, BTIG analyst Richard Greenfield downgraded Facebook to a "Sell" rating.
In a note to investors, Greenfield cited concerns about the company's advertising business, particularly Facebook's nascent efforts to expand the business onto the mobile devices that its users increasingly access the service from.
Facebook's new Collections feature will gradually be offered to 100 percent of its U.S. users, Facebook said.
Some users will see the "want" button as part of the test, while others will see a button inviting them to "collect" an item or to "like" an item.
Unlike Facebook's existing "like" button, the feature that Facebook is testing will showcase the "liked" item within a user's Timeline profile page.
Facebook is also testing the Collections feature with Neiman Marcus, Michael Kors, Smith Optics, Wayfair and Fab.com.
(Reporting By Alexei Oreskovic; Editing by Bernard Orr)
quote:Nieuwe tegenslag Facebook, topbestuurder stapt op
Een topbestuurder van socialemediasite Facebook verlaat het bedrijf en stapt over naar een Brits overheidsproject. Dat is zondag bekendgemaakt.
Joanne Shields, die aan het hoofd staat van Facebook in Europa, gaat in januari naar 'Tech City Investment Organisation'. Dat is een initiatief van de Britse overheid om meer technologie-bedrijven naar Londen te trekken.
Het vertrek van Shields lijkt niet het gevolg van onenigheid in het bestuur te zijn, maar is toch de zoveelste tegenslag voor het bedrijf. Facebook probeert beleggers juist gerust te stellen na de gemankeerde beursintroductie van de onderneming en zorgen over de ontwikkeling van de omzet van Facebook.
Vrijdag sloot het aandeel Facebook op 19 dollar. Bij de beursgang in mei kostte het aandeel nog 38 dollar.
dan had je dus short moeten gaanquote:Op maandag 24 september 2012 20:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Mensen die niet in FB belegd hadden..
Zo grof aan verdient he..
Nee geintjeVolgens mij zagen de meeste het gelukkig al van mijlen ver aankomen dat het niets waard is.
Gratis services? Het kost 2 euro voor een bedrijf om als geliked bij iemand in ze tijdlijn te komen, FB heeft gerust wel aardig businessmodel, alleen het staat in geen verhouding met de beurswaarde, maar dat was dan ook wel bekend.quote:Op zondag 21 oktober 2012 23:58 schreef Tijn het volgende:
Ik zie mensen ook nog niet 123 weggaan bij Facebook voor iets anders. Dat moment komt heus nog wel, maar ik denk niet binnenkort. Maar dat is het probleem ook niet, het probleem is dat Facebook geen solide business model heeft om winst in de toekomst te garanderen. Het is leuk dat de wereld gratis gebruik maakt van hun services, maar uiteindelijk gaat het om het genereren van omzet. Zeker als je een beursgenoteerd bedrijf bent.
Ik denk niet dat reclame via Facebook echt iets oplevert. Wat dat betreft begrijp ik goed waarom GM ermee gestopt is.quote:Op maandag 22 oktober 2012 00:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Gratis services? Het kost 2 euro voor een bedrijf om als geliked bij iemand in ze tijdlijn te komen, FB heeft gerust wel aardig businessmodel, alleen het staat in geen verhouding met de beurswaarde, maar dat was dan ook wel bekend.
Eens, maar de marketinggekkies vinden het belangrijk.quote:Op maandag 22 oktober 2012 00:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk niet dat reclame via Facebook echt iets oplevert. Wat dat betreft begrijp ik goed waarom GM ermee gestopt is.
Tjah ze zullen echt met een "grote" dienst moeten komen, in verleden zijn wel paar bedrijven dat gelukt, zoals google met adsense, Amazon met hun cloudoplossingen, en ebay die PayPall boost (natuurlijk overgenomen).quote:Op maandag 22 oktober 2012 01:03 schreef Tijn het volgende:
Maar na verloop van tijd krijgen zelfs de gekste gekkies door dat het gewoon niks oplevert, hoeveel geld ze er ook in steken. Daarom heeft FB geen houdbaar business model: ze zijn compleet afhankelijk van de hype die nu nog om ze heen hangt, maar in feite voegen ze geen waarde toe.
Heb je meer details?quote:Op maandag 22 oktober 2012 00:58 schreef raptorix het volgende:
Overigens is Twitter zichzelf heel hard naar de klote te helpen met hun nieuwe policy. Duurt denk ik nog max een jaartje voordat het dood is als ze zo doorgaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |