SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan is het dus onzin dat het voor hem noodzakelijk is om, genesis 18:21, naar Sodom en Gomorra te gaan om te kijken of het wel echt zo erg is als God gehoord heeft. En dat god het nog niet weet geeft hij duidelijk aan. Want hij laat ook de mogelijkheid open dat de geruchten die hij gehoord heeft niet kloppen. Want dan zal hij dat weten, staat er.
Ik vind dit vrij duidelijk! Jullie ook?"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
Daar wacht ik stiekem wel op ja!quote:Op zaterdag 1 september 2012 18:54 schreef truthortruth het volgende:
Als Hij dan toch dit topic volgt kan Hij misschien zelf even antwoorden? Lijkt mij wel zo handig.
Nee hoor, dan neemt-ie die mensen liefdevol tot hem. Lucky bastards.quote:Op zaterdag 1 september 2012 18:51 schreef Kyubey het volgende:
God is liefde...
...behalve dat hij vele volkeren uitmoordt...
Kun je me de goede link van dat plaatje sturen? Als ik hem opsla of de url van het plaatje gebruik, kan ik het niet lezen! Ben namelijk wel benieuwd.quote:Op zaterdag 1 september 2012 19:14 schreef Semisane het volgende:
De tegenstrijdigheden beginnen al in het oude testament bij de boeken van genesis...in de bijbel wordt echt niet gekeken op een tegenstrijdigheidje of twee hoor.
[ afbeelding ]
Eéntje maar, voor het overzicht. Hij staat in de OP. En ik wacht nog op Christenen die dapper genoeg zijn om me te overtuigen van de perfectie van de bijbel...quote:Op zaterdag 1 september 2012 19:40 schreef ATON het volgende:
Ik dacht dat het hier een topic betrof betreft tegenstrijdigheden in de bijbel. Nog niet zoveel bruikbaars gelezen.
1. Iemand die zegt dat de Bijbel in de 2e eeuw n.c. geschreven isquote:Op zaterdag 1 september 2012 19:02 schreef Metalfrost het volgende:
De bijbel is een boek met normen en waarden uit de 2e eeuw na Christus die door een verzameling van sprookjes aan de schapen gepresenteerd wordt. Niets meer en bovendien ook niets minder. Modernisering hiervan is niet aan de orde, aangezien er in het centrum van Rome een hele stadstaat ligt die de aard van het bestaan ervan toewijdt aan het volgen van dit boek, tot op de puntjes.
Niet serieus nemenquote:
Nee ik niet!quote:Op zaterdag 1 september 2012 18:49 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Een grote tegenstrijdigheid die ik tegenkwam is het volgende: als god alwetend is ( en overal ).
Dan is het dus onzin dat het voor hem noodzakelijk is om, genesis 18:21, naar Sodom en Gomorra te gaan om te kijken of het wel echt zo erg is als God gehoord heeft. En dat god het nog niet weet geeft hij duidelijk aan. Want hij laat ook de mogelijkheid open dat de geruchten die hij gehoord heeft niet kloppen. Want dan zal hij dat weten, staat er.
Ik vind dit vrij duidelijk! Jullie ook?
http://sciencebasedlife.f(...)ns-reasonproject.pngquote:Op zaterdag 1 september 2012 19:40 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Kun je me de goede link van dat plaatje sturen? Als ik hem opsla of de url van het plaatje gebruik, kan ik het niet lezen! Ben namelijk wel benieuwd.
Super! Dankjewel.quote:http://sciencebasedlife.f(...)ns-reasonproject.png
Het is niet alleen zo dat God het KAN weten. Hij WEET het al. Dat is een eigenschap van god. Of wou je zeggen dat god op het moment van het maken van de aarde nog niet wist dat ik mezelf Uitstekelbaars zou gaan noemen op dit forum?quote:Nee ik niet!
Natuurlijk kon God weten wat er aan de hand was en alles.
Dit geval slaat er duidelijk op dat God werkelijk onderzoekt en duidelijk kijkt hoe mensen zijn!!
En niet simpelweg mensen neerslaat. Natuurlijk kan God weten wat daar gebeurt maar deze tekst laat dus zien dat Hij gaat kijken, het werkelijk goed onderzoekt.
Hoeveel topics worden dat?quote:Op zaterdag 1 september 2012 18:49 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik stel voor dat we één tegenstrijdigheid per keer behandelen.
Eén. Met, als ik zo naar dat plaatje kijk dat Semisane en Arcee me stuurden, minstens 439 delenquote:
Nog steeds die plank voor je kop? Moeilijkheden met lezen ? Wie heeft hier beweerd dat de bijbel in de 2e eeuw is geschreven ? En kan je niet ergens anders gaan lullen ? Lees eens de titel van deze topic oen.quote:Op zaterdag 1 september 2012 19:43 schreef bianconeri het volgende:
1. Iemand die zegt dat de Bijbel in de 2e eeuw n.c. geschreven is
Hoe serieus moet je dan genomen worden? Het grootste deel is ver daarvoor al opgeschreven en laatste deel toch echt in de 1e eeuw.
quote:Op zaterdag 1 september 2012 19:45 schreef Zolder het volgende:
Niets in de bijbel is tegenstrijdig, hoe durf je dat te beweren.
Atheïsten zijn nu eenmaal slimmer, daarom zijn het ook atheïsten.quote:Op zaterdag 1 september 2012 20:17 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Of het is geschreven vanuit hoe mensen het toen ervaarden (almachtigheid is dan misschien iets wat ze niet kenden en daarom als heel krachtig (almachtig) werd toegeschreven). Net zoals de natuurgoden maar dan toch anders. En dan zitten jullie hier je slim te voelen omdat jullie kunnen aantonen dat almachtigheid e.d. niet kan bestaan filosofisch gezien terwijl jullie juist nergens anders naar kijkenIk zeg niet dat het iets anders is hoor. Alleen zo typerend voor atheisten om zichzelf slim te vinden wat dat betreft maar toch zoveel andere redenaties/mogelijkheden niet eens kennen. En allemaal lekker rammen op 1 mogelijkheid om die onderuit te halen, heerlijk toch
Agnosten zijn nog slimmer danquote:Op zaterdag 1 september 2012 21:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Atheïsten zijn nu eenmaal slimmer, daarom zijn het ook atheïsten.
"De bijbel is een boek met normen en waarden uit de 2e eeuw na Christus die door een verzameling van sprookjes aan de schapen gepresenteerd wordt. Niets meer en bovendien ook niets minder. Modernisering hiervan is niet aan de orde, aangezien er in het centrum van Rome een hele stadstaat ligt die de aard van het bestaan ervan toewijdt aan het volgen van dit boek, tot op de puntjes."quote:Op zaterdag 1 september 2012 21:06 schreef ATON het volgende:
[..]
Nog steeds die plank voor je kop? Moeilijkheden met lezen ? Wie heeft hier beweerd dat de bijbel in de 2e eeuw is geschreven ? En kan je niet ergens anders gaan lullen ? Lees eens de titel van deze topic oen.
Een stuk dommer, daarom noemen ze ook ' agnosten '.quote:Op zaterdag 1 september 2012 21:20 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Agnosten zijn nog slimmer dan
Dat is een aannamequote:Op zaterdag 1 september 2012 21:26 schreef ATON het volgende:
[..]
Een stuk dommer, daarom noemen ze ook ' agnosten '.
Wat bedoel je hiermee?quote:En dan zitten jullie hier je slim te voelen omdat jullie kunnen aantonen dat almachtigheid e.d. niet kan bestaan filosofisch gezien terwijl jullie juist nergens anders naar kijken
1. Wat maakt het uit, in de prehistorie geschreven dan? Dat doet je boek nog minder eer aan dan dat het al deed.quote:Op zaterdag 1 september 2012 19:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1. Iemand die zegt dat de Bijbel in de 2e eeuw n.c. geschreven is
Hoe serieus moet je dan genomen worden? Het grootste deel is ver daarvoor al opgeschreven en laatste deel toch echt in de 1e eeuw.
2. Er valt niets te moderniseren aan Gods woord. Dat was toen toepasselijk en bevat nog altijd fantastische raad voor ons nu. En het vaticaan bepaalt helemaal niets.
Die Metalfrost zegt dat toch. Ik quote hem zelfs! Dus wie heeft nou moeite met lezen.quote:Op zaterdag 1 september 2012 21:06 schreef ATON het volgende:
Nog steeds die plank voor je kop? Moeilijkheden met lezen ? Wie heeft hier beweerd dat de bijbel in de 2e eeuw is geschreven ? En kan je niet ergens anders gaan lullen ? Lees eens de titel van deze topic oen.
God KAN alles weten. Natuurlijk heeft hij die mogelijkheid om alles te weten.quote:Op zaterdag 1 september 2012 19:48 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Het is niet alleen zo dat God het KAN weten. Hij WEET het al. Dat is een eigenschap van god. Of wou je zeggen dat god op het moment van het maken van de aarde nog niet wist dat ik mezelf Uitstekelbaars zou gaan noemen op dit forum?
Als god alles al weet, dan valt er toch niks te onderzoeken? Je doet onderzoek om je kennis uit te breiden. De gaten te vullen. Heeft god gaten in zijn kennis dan?
Zucht....quote:Op zaterdag 1 september 2012 19:48 schreef Fokkerinator het volgende:
Het begint al op de eerste pagina, de eerste 2 mensen op krijgen 2 zonen, de een vermoordt de ander wordt verbannen en trouwt met en meisje uit een ander dorp :-\
1. Doet de Bijbel juist alleen maar meer eer dan als het uit 2e eeuw was.quote:Op zaterdag 1 september 2012 22:39 schreef Metalfrost het volgende:
1. Wat maakt het uit, in de prehistorie geschreven dan? Dat doet je boek nog minder eer aan dan dat het al deed.
2. Een goed boek heeft altijd een aantal herdrukken. Dan worden de verjaarde fouten eruit gehaald en de nieuwe feiten erin gezet. De bijbel, vertalingen daargelaten, is meer dan honderd miljoen keer gedrukt en NOG STEEDS geen tweede druk. De huidige druk past niet meer in deze tijd.
Dus volgens jou is het een pure incest kwestie geweest? Vandaar dat de mens zo fucked up is.quote:![]()
[..]
Zucht....
Serieus?
Als je goed leest die hoofdstukken hadden(kregen) Adam en Eva meer kinderen dan slechts de 2 zonen. Daar komt die vrouw vandaan.
Ik denk dat jij moeite hebt met lezen, en enkel niet met lezen. Waar staat er nu dat dit boek in de 2e eeuw geschreven is ? Waar ????quote:Op zaterdag 1 september 2012 22:51 schreef bianconeri het volgende:
Die Metalfrost zegt dat toch. Ik quote hem zelfs! Dus wie heeft nou moeite met lezen.
quote:De bijbel is een boek met normen en waarden uit de 2e eeuw na Christus die door een verzameling van sprookjes aan de schapen gepresenteerd wordt. Niets meer en bovendien ook niets minder. Modernisering hiervan is niet aan de orde, aangezien er in het centrum van Rome een hele stadstaat ligt die de aard van het bestaan ervan toewijdt aan het volgen van dit boek, tot op de puntjes.
Je bent hier met je eeuwig achterlijk geleuter dik off topic. En ik kan me best voorstellen dat ik voor jou sekte helemaal niet nuttig ben. Je zal er mee moeten leven of oprotten.quote:Nee natuurlijk ga ik niet ergens anders lullen, ga dat zelf doen want je hebt nog nooit iets nuttigs gebracht in een topic.
Dus god kiest ervoor om dingen expres niet van tevoren al te weten. Terwijl hij die dingen wel heel graag wil weten, anders zou hij immers niet op onderzoek uit gaan. Dus normaal gesproken gebruikt Hij de goden-manier van weten, door het gewoon al te weten. Behalve in dit geval. Dan moet Hij als een mens ernaartoe om achter iets te komen dat hij wel wil weten. Alleen maar omdat hij zichzelf in dit geval van de kennis onthouden heeft?quote:God KAN alles weten. Natuurlijk heeft hij die mogelijkheid om alles te weten.
Echter hoeft God dat niet te doen. Daarbij moet God Zijn gedachte ergens oprichten en aan denken.
Net als dat wij ook al denken we er niet aan ineens het antwoord op vet moeilijke som geven.
God hoeft zich niet op die zaken te richten, Hij heeft ons niet voor niets een vrije wil gegeven.
Hij laat de mensen zelf kijken wat ze willen doen door hun vrije wil!quote:Op zaterdag 1 september 2012 23:08 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Dus god kiest ervoor om dingen expres niet van tevoren al te weten. Terwijl hij die dingen wel heel graag wil weten, anders zou hij immers niet op onderzoek uit gaan. Dus normaal gesproken gebruikt Hij de goden-manier van weten, door het gewoon al te weten.
En wat bedoel je met dat God zijn gedachten ergens op MOET richten? Een almachtig, alwetend wezen heeft toch zeker niet één gedachte tegelijk, zoals mensen dat ( hoewel nauwelijks ) soms hebben? En hoe kom je aan die kennis over de werking van de psyche van de schepper van het universum inclusief tijd?
Hij zegt: een boek uit de 2e eeuw n.c.quote:Op zaterdag 1 september 2012 23:01 schreef ATON het volgende:
Ik denk dat jij moeite hebt met lezen, en enkel niet met lezen. Waar staat er nu dat dit boek in de 2e eeuw geschreven is ? Waar ????
Metalfrost:
Je bent hier met je eeuwig achterlijk geleuter dik off topic. En ik kan me best voorstellen dat ik voor jou sekte helemaal niet nuttig ben. Je zal er mee moeten leven of oprotten.
Dat was toen niet raar en niet slecht.quote:Op zaterdag 1 september 2012 22:54 schreef Fokkerinator het volgende:
Dus volgens jou is het een pure incest kwestie geweest? Vandaar dat de mens zo fucked up is.
Ik geef je gelijk Haushofer, maar maak dat de atheisten maar eens wijs.quote:Op zaterdag 1 september 2012 23:57 schreef Haushofer het volgende:
Het leek mij veel interessanter om te concentreren op twee tegenstrijdige teksten per keer en daar wat achtergronden bij te zoeken en eventuele verklaringen voor de tegenstrijdigheden te vinden.
Nu wordt het weer een algemeen "er klopt niks van de bijbel"-topic.
Volgens mij begrijp je mijn punt niet helemaal. Laten we het nog een keer overgaan. Ik zeg: als God zo graag wilde weten wat er gaande was in Sodom en Gomorrah, waarom moest hij er dan naartoe? Alsof hij een soort mens was.quote:Hij laat de mensen zelf kijken wat ze willen doen door hun vrije wil!
Wat juist erg liefdevol is want anders had God de mens niet geschapen omdat Hij wist dat het fout zou gaan met Adam en Eva. En liefdevol dat wij niet vaststaan aan 1 treinspoor en ons hele leven al vast zou staan maar juist meerdere sporen zijn die we zelf kiezen.
Hij kijkt natuurlijk af en toe wel hoe het gaat, want Hij is degene die zal oordelen.
Natuurlijk kan hij wel meerdere gedachten tegelijk wat hebben net als wij dat matigjes kunnen.
Maar als je ergens je aandacht niet opricht en dus eerst links laat liggen dan weet je het niet.
Je moet je aandacht ergens oprichten.
Ik heb ook één specifiek voorbeeld gegeven. En tegenover dat sodom en gomorrah verhaal in genesis 18:21 kun je elk vers tegenover zetten waarin staat dat God alwetend is. Hoewel dat volgens mij wel een algemeen geaccepteerde eigenschap van God is. En daar zit 'm de tegenstrijdigheid. Ik kan er ook één kiezen uit de Spoiler in de OP. Maar ik vind die verzameling wel mooi om de tegenstrijdigheid aan te geven. Anders krijg je weer gemekker over de definitie van één woord. Alsi k dan bijvoorbeeld kies: de heer zijn ogen zijn overal. Dan zegt Bianconeri bijvoorbeeld: ja maar hij kan die ogen ook dicht hebben. En daar heb ik niet zo'n zin inquote:Op zaterdag 1 september 2012 23:57 schreef Haushofer het volgende:
Het leek mij veel interessanter om te concentreren op twee tegenstrijdige teksten per keer en daar wat achtergronden bij te zoeken en eventuele verklaringen voor de tegenstrijdigheden te vinden.
Nu wordt het weer een algemeen "er klopt niks van de bijbel"-topic.
Ik dacht dat je gewoon grappig wou doen maar uh.. jij gelooft dus dat agnosten dommer zijn of voor domheid staat?quote:Op zaterdag 1 september 2012 22:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Nee, dat is een feit. Agnost: zoek het eens op.
Hilarisch!quote:Op zaterdag 1 september 2012 22:54 schreef bianconeri het volgende:
2. De Bijbel heeft natuurlijk maar 1 druk!!
Het is van God afkomstig dus wat moet in vredesnaam daarin aangepast worden....
1. Zoals uit vet veel topics hier gemaakt blijkt: Tis geen sektequote:Op zondag 2 september 2012 11:51 schreef Scabies het volgende:
En dit komende van iemand die lid is van Jehovah's Getuigen, de sekte die werkelijk de meest veranderde en aangepaste bijbel in de geschiedenis van de mensheid hanteert!
Ik vind deze interpretatie van onze Almachtige niet juist. God is alles, ons licht, ons wezen. Deze vermenselijking hou ik me verre van.quote:Op zaterdag 1 september 2012 22:51 schreef bianconeri het volgende:
God KAN alles weten. Natuurlijk heeft hij die mogelijkheid om alles te weten.
Echter hoeft God dat niet te doen. Daarbij moet God Zijn gedachte ergens oprichten en aan denken.
Net als dat wij ook al denken we er niet aan ineens het antwoord op vet moeilijke som geven.
God hoeft zich niet op die zaken te richten, Hij heeft ons niet voor niets een vrije wil gegeven.
Jouw mogelijkheid is schier onbegrijpelijk. "Ze kenden toen almachtigheid niet, vandaar dat ze God almachtigheid toeschreven".quote:Op zaterdag 1 september 2012 20:17 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Of het is geschreven vanuit hoe mensen het toen ervaarden (almachtigheid is dan misschien iets wat ze niet kenden en daarom als heel krachtig (almachtig) werd toegeschreven). Net zoals de natuurgoden maar dan toch anders. En dan zitten jullie hier je slim te voelen omdat jullie kunnen aantonen dat almachtigheid e.d. niet kan bestaan filosofisch gezien terwijl jullie juist nergens anders naar kijkenIk zeg niet dat het iets anders is hoor. Alleen zo typerend voor atheisten om zichzelf slim te vinden wat dat betreft maar toch zoveel andere redenaties/mogelijkheden niet eens kennen. En allemaal lekker rammen op 1 mogelijkheid om die onderuit te halen, heerlijk toch
Ik vind die discussies omtrent "alwetendheid" altijd nogal flauw en vooral semantisch. Dat er verschillende opvattingen omtrent godsbeelden zijn in de bijbel lijkt me overduidelijk. Wat dat betreft vind ik verschillende historische tradities die elkaar tegenspreken veel interessanter, of bijvoorbeeld het voorbeeld wat BerjanII noemt. Maar efin, dat ben ik.quote:Op zondag 2 september 2012 10:30 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik heb ook één specifiek voorbeeld gegeven. En tegenover dat sodom en gomorrah verhaal in genesis 18:21 kun je elk vers tegenover zetten waarin staat dat God alwetend is.
Het lijkt me dat het voor een gelovige al snel een semantische discussie wordt. Want hoe verklaar je anders het bestaan van de verschillende godsbeelden in de bijbel? Je moet dan of erkennen dat een deel daarvan incorrect is, of ze zo uitleggen dat ze eigenlijk niet verschillend zijn. Dat laatste wordt dan al snel een semantisch drama.quote:Op zondag 2 september 2012 14:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vind die discussies omtrent "alwetendheid" altijd nogal flauw en vooral semantisch. Dat er verschillende opvattingen omtrent godsbeelden zijn in de bijbel lijkt me overduidelijk. Wat dat betreft vind ik verschillende historische tradities die elkaar tegenspreken veel interessanter, of bijvoorbeeld het voorbeeld wat BerjanII noemt. Maar efin, dat ben ik.
Ik zie dat ik het verkeerd verwoorde. Moest zijn misschien zagen ze iets wat ze niet begrepen (zoals de natuurgoden toentertijd) en omschreven ze dat als almachtigheid omdat het zo op hen leek over te komen. Dit kon je ook wel min of meer uit de rest van de tekst halen.. beetje flauw om nu te doen alsof het nergens op slaat alleen maar vanwege die zin.. beetje raar gedragquote:Op zondag 2 september 2012 13:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jouw mogelijkheid is schier onbegrijpelijk. "Ze kenden toen almachtigheid niet, vandaar dat ze God almachtigheid toeschreven".
Dat was er niet uit te halen, tenminste door mij niet.quote:Op zondag 2 september 2012 15:22 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Ik zie dat ik het verkeerd verwoorde. Moest zijn misschien zagen ze iets wat ze niet begrepen (zoals de natuurgoden toentertijd) en omschreven ze dat als almachtigheid omdat het zo op hen leek over te komen. Dit kon je ook wel min of meer uit de rest van de tekst halen.. beetje flauw om nu te doen alsof het nergens op slaat alleen maar vanwege die zin.. beetje raar gedrag
Ik stop niet bij almachtigheid hoor maar dat kwam ter sprake. Sowieso is God eigenlijk elohim in de oude teksten wat een meervoudsvorm is http://en.wikipedia.org/wiki/Elohim en gezien Ezechiel 1 is de interpretatie van God al wel wat vaag tegenwoordig ja http://www.statenvertaling.net/bijbel/ezec/1.htmlquote:Op zondag 2 september 2012 15:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat was er niet uit te halen, tenminste door mij niet.
Maar goed, als je aangeeft dat die mensen iets wat ze niet begrepen verkeerd interpreteerden, waarom zouden we dan stoppen bij "almachtigheid"? Wat als God op zich al een verkeerde interpretatie is?
Volgens mij bedoelt Hiergaanwedan hetzelfde als ik hier zeg:quote:Jouw mogelijkheid is schier onbegrijpelijk. "Ze kenden toen almachtigheid niet, vandaar dat ze God almachtigheid toeschreven"
Sorry, ik quote mezelfquote:dat voor de mensen die de bijbel schreven, dit het dichtste bij alwetendheid kwam als ze konden bedenken. Het is ook onmogelijk om een boek te schrijven vanuit het perpectief van een alwetend wezen. Net als het onmogelijk is om een boek te schrijven vanuit het perspectief van een zebra.
Dat is dan weer niet wat ik bedoel sorry :p althans kijk ik bedoel juist van wat jij nu zegt is een mogelijkheid. En zo zijn er veel meer mogelijkheden. En het is toch mooier om daarover na te denken en te kijken of het zo ontstaan kan zijn (en daarmee ook de tegenstrijdigheden te verklaren) dan maar de gelovigen voor te schotelen met tegenstrijdigheden.. maar ik denk in ieder geval wel dat wat ze omschrijven niet letterlijk genomen kan worden vaak. En ik geloof/denk ook niet dat de andere theorieen over drugsgebruik van profeten e.d. voldoende zijn om religies te hebben gemaakt. Dus dan moet je meer mogelijkheden zoekenquote:Op zondag 2 september 2012 15:36 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelt Hiergaanwedan hetzelfde als ik hier zeg:
[..]
Sorry, ik quote mezelf![]()
Wat wij, volgens mij, allebei bedoelen is dat die mensen van het jaar 0 en daarvoor gewoon een dappere poging deden om een stuk te schrijven alsof een alwetend wezen het neergepend zou hebben. En dat is natuurlijk gedoemd om te mislukken. Dat is iig wel wat ik bedoel
Dat is waar het om draait!quote:Dus dan moet je meer mogelijkheden zoeken
Oh, dus God weet iets, hij is immers alwetend, en tòch gaat hij het (werkelijk) onderzoeken...quote:Op zaterdag 1 september 2012 19:43 schreef bianconeri het volgende:
Nee ik niet!
Natuurlijk kon God weten wat er aan de hand was en alles.
Dit geval slaat er duidelijk op dat God werkelijk onderzoekt en duidelijk kijkt hoe mensen zijn!!
En niet simpelweg mensen neerslaat. Natuurlijk kan God weten wat daar gebeurt maar deze tekst laat dus zien dat Hij gaat kijken, het werkelijk goed onderzoekt.
Waar haal je dat in vredesnaam vandaan? Je snapt geloof ik niet helemaal wat "alwetend" inhoudt.quote:Op zaterdag 1 september 2012 22:51 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[Zwartwit modus]quote:Op zondag 2 september 2012 13:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1. Zoals uit vet veel topics hier gemaakt blijkt: Tis geen sekte
2. Onze Bijbel is verreweg het minst aangepast!
Denk bv aan het woord kruis dat in alle Bijbels staat maar niet in oorspronkelijke taal stond en een martelpaal hoort te zijn (Stau'ros).
Denk bv aan Gods naam die alleen bij ons overal staat terwijl anderen er bv Here HEERE zetten.
Denk bv aan Joh 1:1 waar ze bewust ''een'' weglaten.
Hoezo zou Jezus naar het paradijs gaan volgens jou?quote:Op maandag 3 september 2012 11:18 schreef hoatzin het volgende:
denk vooral ook even aan het bekende zinnetje van Jezus aan het kruis, ik bedoel paal, ik bedoel balk. Jullie hebben de komma zo verplaatst dat JC zegt dat hij vandaag nog naar het paradijs ging. Maar dat deed hij niet, hij bleef nog heel lang op aarde rondspoken. Klinkklare onzin dus. Bovendien zou het een hele rare uitspraak zijn, want het woord "heden" is in dit verband volstrekt overbodig. Als je iets zegt is dat namelijk altijd in het heden.
Welk vers gaat dat over, dan kan ik eens zien in het Griekse 'origineel'.quote:Op maandag 3 september 2012 11:18 schreef hoatzin het volgende:
[..]
[Zwartwit modus]
fout fout faal faal haha
Martelbalk moet het zijn. Geen paal.Dat is iets hééél ander en heééél belangrijk!!!)
[/zwartwit modus]
btw: denk vooral ook even aan het bekende zinnetje van Jezus aan het kruis, ik bedoel paal, ik bedoel balk. Jullie hebben de komma zo verplaatst dat JC zegt dat hij vandaag nog naar het paradijs ging. Maar dat deed hij niet, hij bleef nog heel lang op aarde rondspoken. Klinkklare onzin dus. Bovendien zou het een hele rare uitspraak zijn, want het woord "heden" is in dit verband volstrekt overbodig. Als je iets zegt is dat namelijk altijd in het heden.
Oh dus jij zegt ook voortdurend als je iets zegt: Ik zeg je nu dit, en ik zeg je nu dat? (of heden dit en heden dat?)quote:Op maandag 3 september 2012 13:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Als je iets zegt is het echt niet allemaal tegenwoordige tijd hoor? Je kan toch ook zeggen over iets een week geleden en das dus in verleden tijd.... Je zegt het alleen in het heden maar de zin is in verleden tijd.
lucas 23:43quote:Op maandag 3 september 2012 13:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Welk vers gaat dat over, dan kan ik eens zien in het Griekse 'origineel'.
"Ik zeg je, vandaag betaal ik je terug"quote:Op maandag 3 september 2012 13:15 schreef bianconeri het volgende:
Als je iets zegt is het echt niet allemaal tegenwoordige tijd hoor? Je kan toch ook zeggen over iets een week geleden en das dus in verleden tijd.... Je zegt het alleen in het heden maar de zin is in verleden tijd.
Daaruit bleek dat het inderdaad een sekte is. Maar ja, daaruit bleek ook dat je het niet zo nauw neemt met de waarheid in zulke kwesties. Liegen voor je geloof etc.quote:Op zondag 2 september 2012 13:05 schreef bianconeri het volgende:
1. Zoals uit vet veel topics hier gemaakt blijkt: Tis geen sekte
Merkwaardig dat je alles compleet omdraait.quote:Op zondag 2 september 2012 13:05 schreef bianconeri het volgende:
2. Onze Bijbel is verreweg het minst aangepast!
Gaap, de oude vertaling van Stauros inderdaad.quote:Op zondag 2 september 2012 13:05 schreef bianconeri het volgende:
Denk bv aan het woord kruis dat in alle Bijbels staat maar niet in oorspronkelijke taal stond en een martelpaal hoort te zijn (Stau'ros).
Er zijn wel meer bijbels die het tetragrammatron proberen te voorzien van klinkers. Alleen is "jehovah" dan weer de meest belabberde weergave.quote:Op zondag 2 september 2012 13:05 schreef bianconeri het volgende:
Denk bv aan Gods naam die alleen bij ons overal staat terwijl anderen er bv Here HEERE zetten.
Ja in de griekse tekst staat ook geen "een", daar gaat het daar nou net omquote:Op zondag 2 september 2012 13:05 schreef bianconeri het volgende:
Wij mogen niet liegen en ik zou ook niet voor mijn geloof gaan liegen das onzin.quote:Op maandag 3 september 2012 15:03 schreef Scabies het volgende:
Daaruit bleek dat het inderdaad een sekte is. Maar ja, daaruit bleek ook dat je het niet zo nauw neemt met de waarheid in zulke kwesties. Liegen voor je geloof etc.
Jij draait alles om als je zegt dat onze Bijbel super verandert is.quote:Merkwaardig dat je alles compleet omdraait.
Alle algemeen gebruikte Bijbels laten dat totaal achterwege!quote:Er zijn wel meer bijbels die het tetragrammatron proberen te voorzien van klinkers. Alleen is "jehovah" dan weer de meest belabberde weergave.
Ik heb eens zitten kijken, maar ik kan geen objectieve aanwijzing vinden van waarbij het "vandaag" hoort. De zin kan opgevat worden als "Waarlijk zeg ik je vandaag, je zult met mij in het paradijs zijn" en "Waarlijk zeg ik je, vandaag zul je met mij in het paradijs zijn". Gevoelsmatig zeg ik het tweede, maar daar heb ik geen concreet bewijs voor.quote:
Bronquote:43 καὶ εἶπεν αὐτῷ· Ἀμήν σοι λέγω σήμερον μετ’ ἐμοῦ ἔσῃ ἐν τῷ παραδείσῳ.
Túúrlijk. Meteen weggehaald "zodat ie niet voor gek stond" hequote:Op maandag 3 september 2012 15:15 schreef bianconeri het volgende:
Uit de definities bleek toch echt dat we geen sekte zijn. Zelfs de anti's moesten dat toegeven(maar ja topic snel verwijderd zodat hij niet voor gek staat)
Túúrlijk. Daar staat die vertaling ook totáál niet om bekend.quote:Op maandag 3 september 2012 15:15 schreef bianconeri het volgende:
Jij draait alles om als je zegt dat onze Bijbel super veranderd is.
Túúrlijk.quote:Op maandag 3 september 2012 15:15 schreef bianconeri het volgende:
Alle algemeen gebruikte Bijbels laten dat totaal achterwege!
Erg opvallend. En Jehovah is absoluut niet belabberd en daar valt ook niets over te zeggen wat het precies geweest moest zijn. Dus niet net doen alsof Jehovah totaal niet klopt.
Yahweh is een andere die gebruikt wordt, maar staat net zo goed nergens in.
Ach ja zolang je zelf nog maar gelooft wat je allemaal hier uitkraamt lieg je niet hequote:Op maandag 3 september 2012 15:15 schreef bianconeri het volgende:
Wij mogen niet liegen en ik zou ook niet voor mijn geloof gaan liegen das onzin.
Ik bedoel maar! En met je tweede post sla je ook de spijker op zn kop. Wat is jouw visie hierop, Bianconeri?quote:Op maandag 3 september 2012 10:38 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Oh, dus God weet iets, hij is immers alwetend, en tòch gaat hij het (werkelijk) onderzoeken...
Je hebt werkelijk niet door dat dit, zeker voor een god, zeer onlogisch is? Denk je nou echt dat god iets "niet werkelijk goed onderzoekt"? Dat is namelijk onmogelijk voor een alwetende god. Die hoeft niet iets "werkelijk goed" te onderzoeken. Hij weet.
Mijn visie daarop?quote:Op maandag 3 september 2012 16:29 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik bedoel maar! En met je tweede post sla je ook de spijker op zn kop. Wat is jouw visie hierop, Bianconeri?
Is niet iedere kijk op God bekrompen? Ons menselijk bewustzijn wordt gevormd door dingen die God niet kunnen vatten. Ik bedoel, wij denken volgens een bepaalde logica, waaraan God volgens jullie niet aan hoeft te voldoen, in categorieën, zoals man/vrouw of blank/gekleurd, waaraan God volgens jullie niet aan voldoet, binnen een systeem (tijd, ruimte) waaraan God volgens jullie ook niet voldoet.quote:Op maandag 3 september 2012 16:40 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Mijn visie daarop?
Dat vele mensen een zeer bekrompen kijk hebben op God.
Dat vinden andere mensen dan weer van een godsbeeld wat verjaardagen vieren en bloedstransfusies sterk veroordeelt. Zo kneedt ieder z'n eigen god, al dan niet aan de hand van religieuze teksten.quote:Op maandag 3 september 2012 16:40 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Mijn visie daarop?
Bovendien lijkt het me nogal lastig vast te stellen of zo'n visie tekort schiet. Daarvoor moet je iets of iemand hebben die wel die complete visie heeft of in elk geval een minder bekrompen visie - en die ons daarvan op de hoogte kan stellen.quote:Op maandag 3 september 2012 17:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Is niet iedere kijk op God bekrompen? Ons menselijk bewustzijn wordt gevormd door dingen die God niet kunnen vatten. Ik bedoel, wij denken volgens een bepaalde logica, waaraan God volgens jullie niet aan hoeft te voldoen, in categorieën, zoals man/vrouw of blank/gekleurd, waaraan God volgens jullie niet aan voldoet, binnen een systeem (tijd, ruimte) waaraan God volgens jullie ook niet voldoet.
Als ons bewustzijn te klein is om God te begrijpen, dan doet toch iedere visie God tekort en dan is iedere visie toch bekrompen?
Het is je al 10 keer eerder gezegd, maar je negeert dat stelselmatig: wat er in de grondtekst niet staat,kun je ook niet weglaten. Doe es een basiscursus koine, dan kun je zelf dingen uitzoeken ipv geindoctrineerd te worden met bullshit.quote:[b]Op zondag 2 september 2012 13:05 schreef bianconeri:
Stauros betekent paal én kruis. Dat laatste in elk geval al in de tweede eeuw, ook in christelijke context, lang voor Constantijn.quote:Op zondag 2 september 2012 13:05 schreef bianconeri het volgende:
Nee dat kneed je niet zelf!quote:Op maandag 3 september 2012 17:28 schreef Haushofer het volgende:
Dat vinden andere mensen dan weer van een godsbeeld wat verjaardagen vieren en bloedstransfusies sterk veroordeelt. Zo kneedt ieder z'n eigen god, al dan niet aan de hand van religieuze teksten.
Ik kan me niet voorstellen dat er in die tijd werd gesproken over bloedtransfusie, aangezien men dat in die tijd nog niet deed.quote:Op maandag 3 september 2012 18:59 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee dat kneed je niet zelf!
Dingen als bv bloed staat overduidelijk in de bijbel. Daar valt niets over te kneden.
Probeer dat maar es aan zn verstand te peuterenquote:Op maandag 3 september 2012 18:22 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Stauros betekent paal én kruis. Dat laatste in elk geval al in de tweede eeuw, ook in christelijke context, lang voor Constantijn.
Net als "paal" en "een god". Overduidelijk voor iemand die geen letter Grieks kan lezenquote:Op maandag 3 september 2012 18:59 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dingen als bv bloed staat overduidelijk in de bijbel. Daar valt niets over te kneden.
Volgens LSJ komt het in die betekenis al voor vanaf de 1e eeuw voor Christus, bij Diodorus Siculus:quote:Op maandag 3 september 2012 18:22 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Stauros betekent paal én kruis. Dat laatste in elk geval al in de tweede eeuw, ook in christelijke context, lang voor Constantijn.
Krijg ik trouwens hier nog antwoord op? Of moet je dat eerst even vragen in de Koningszaal?quote:Op maandag 3 september 2012 17:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Is niet iedere kijk op God bekrompen? Ons menselijk bewustzijn wordt gevormd door dingen die God niet kunnen vatten. Ik bedoel, wij denken volgens een bepaalde logica, waaraan God volgens jullie niet aan hoeft te voldoen, in categorieën, zoals man/vrouw of blank/gekleurd, waaraan God volgens jullie niet aan voldoet, binnen een systeem (tijd, ruimte) waaraan God volgens jullie ook niet voldoet.
Als ons bewustzijn te klein is om God te begrijpen, dan doet toch iedere visie God tekort en dan is iedere visie toch bekrompen?
Hoe kan de bijbel het in vredesnaam hebben over medische handelingen die pas honderden of zelfs duizenden jaren later pas zijn geïntroduceerd. Als je dat claimt, dan snap je of niet wat er dan in die bijbel van je staat of je begrijpt de ballen van dit soort medische ingrepen.quote:Op maandag 3 september 2012 18:59 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1 probleem: God weet heus wel dat mensen uit DNA bestaan en ook wel wat een bacterie of virus is.quote:Op maandag 3 september 2012 19:51 schreef Semisane het volgende:
Dat zelfde probleem heb je natuurlijk ook bij andere gevallen van medische ingrepen, medicijnen etc. Hoe kan de bijbel daar nou over oordelen? Bacterie of virus? De bijbel heeft geen idee! Genen, DNA, Chromosomen? Niet volgens de bijbel of andere heilige boeken...als je daar op af moet gaan dan bestaat dat allemaal niet.
Dan kan je maar één ding concluderen; De bijbel is geen medisch boek, dus je moet het dan ook niet op de manier gebruiken of interpreteren, mocht je dat wel doen dan ben je gewoon idioot bezig.
Wat valt daar nou op te reageren dan...quote:Op maandag 3 september 2012 19:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Krijg ik trouwens hier nog antwoord op? Of moet je dat eerst even vragen in de Koningszaal?
Staat er ook niet. Maar in hand 15:20 staat ''u te onthouden van bloed''.quote:Op maandag 3 september 2012 19:27 schreef Molurus het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat er in die tijd werd gesproken over bloedtransfusie, aangezien men dat in die tijd nog niet deed.
Maar vermaak ons.... waar in de bijbel staat dat?
Mss in bepaalde periode kruis. Maar niet ten tijde van Jezus(begin 1e eeuw).quote:Op maandag 3 september 2012 18:22 schreef Iblardi het volgende:
Dat gaat als ik me niet vergis over de consumptie van bloed. Even afgezien van de vraag of je dan nog een broodje rosbief mag eten, dat heeft helemaal niets te maken met bloedtransfusie.quote:Op maandag 3 september 2012 20:07 schreef bianconeri het volgende:
Staat er ook niet. Maar in hand 15:20 staat ''u te onthouden van bloed''.
Dus bloed in het algemeen.
Je zou kunnen aangeven of je het met me een bent dat iedere visie van God tekortschiet, of dat je vindt dat het wel mogelijk is om een goede visie van God te hebben.quote:Op maandag 3 september 2012 20:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat valt daar nou op te reageren dan...
Volgens een gezaghebbend woordenboek gebruikt een schrijver het 30 jaar voor de geboorte van Jezus al in de betekenis van kruis:quote:[..]
Mss in bepaalde periode kruis. Maar niet ten tijde van Jezus(begin 1e eeuw).
Nee ik doe niet alsof de bijbel door mensen is geschreven, dat is ook gewoon zo.quote:Op maandag 3 september 2012 20:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
1 probleem: God weet heus wel dat mensen uit DNA bestaan en ook wel wat een bacterie of virus is.
En dat kan hij doorgeven aan de menselijke schrijvers.
Jij doet alsof de Bijbel door mensen geschreven is, ja dan wisten ze het idd nog niet.
Kun je, naast de Wachttoren, hier wat fatsoenlijke bronnen van geven? Volgens mij is dit domweg niet waar, iets wat Ser_Ciappelletto ook al aanstipt.quote:Op maandag 3 september 2012 20:07 schreef bianconeri het volgende:
Mss in bepaalde periode kruis. Maar niet ten tijde van Jezus(begin 1e eeuw).
Heb je als kind je DKTP en BMR prikken wel gehad dan?quote:Op maandag 3 september 2012 20:07 schreef bianconeri het volgende:
Als ik het me goed herinner is het probleem met Diodorus dat hij niet beschrijft hoe zo'n stauros eruitziet. Justinus Martyr en Lucianus doen dat wel, en bij hen gaat het inderdaad om een kruis met armen.quote:Op maandag 3 september 2012 19:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Volgens LSJ komt het in die betekenis al voor vanaf de 1e eeuw voor Christus, bij Diodorus Siculus:
http://www.perseus.tufts.(...)ros&la=greek#lexicon
Onzin, dat is enkel een "natte-vinger-interpretatie", wat veel logischer is dat men hier spreekt over het consumeren van bloed en dat is niet erg vreemd omdat de mensen toen echt niet dom waren, ook al waren ze geheel onwetend in alle moderne wetenschappelijke kennis.quote:Op maandag 3 september 2012 20:07 schreef bianconeri het volgende:
Veel medicatie hebben ook bloed of eigenlijk plasma als bestanddeel.quote:Op maandag 3 september 2012 20:36 schreef Scabies het volgende:
[..]
Heb je als kind je DKTP en BMR prikken wel gehad dan?
Daar zit namelijk ook bloed in.
Je hebt gelijk, er staat inderdaad geen beschrijving (tenminste niet in de tekst waar LSJ naar verwijst). Maar ik neem aan dat zij toch een reden hebben om dat onder "cross" te zetten, en niet onder "stake"...quote:Op maandag 3 september 2012 20:36 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Als ik het me goed herinner is het probleem met Diodorus dat hij niet beschrijft hoe zo'n stauros eruitziet. Justinus Martyr en Lucianus doen dat wel, en bij hen gaat het inderdaad om een kruis met armen.
Wat bedoel je daarmee? Is het juist niet bekrompen om te stellen dat een God ergens fysiek naartoe moet om het te kunnen weten/onderzoeken? Dat duidt namelijk op een nogal bekrompen idee van god door de schrijvers van de Bijbel.quote:Op maandag 3 september 2012 16:40 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Mijn visie daarop?
Dat is weer eens géén inhoudelijk antwoord. Kenmerkend.quote:Op maandag 3 september 2012 16:40 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Mijn visie daarop?
quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:30 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
De fout die je maakt is het letterlijk interpreteren van het boek. Het is een boek, dat meerdere keren door meerdere mensen, met verschillende doelen herschreven is. Ook is het iets dat zo lang geleden geschreven is dat het gewoon niet meer toe te passen valt op hedendaagse Christenen.
Het heeft gewoon geen zin wat je hier doet, heel erg moedig dat je het probeert, maar een gelovige zal echt niet tot inkeer komen omdat iemand wat stukje uit de bijbel gaat quoten en daar vraagtekens bij zet. Elk weldenkend mens ziet in dat het een symbolisch boek is, gelovige putten daar kracht uit, atheisten zetten er vraagtekens bij. Niemand volgt het letterlijk op, dat kan namelijk niet, daar is het te tegenstrijdig voor.
Ik kan het me nog herinneren. Maar zoal je gemerkt hebt, is Bianconeri het daar niet mee eens. Dus toetsen we zijn letterlijke interpretatie even aan de redelijkheid en logicaquote:Op dinsdag 4 september 2012 09:39 schreef HostiMeister het volgende:
Zoals ik ook al zei in dat ander topic:
[..]
Jammer, weer geen inhoudelijke reactie. Hoewel je opmerking deze keer waar is.quote:Op maandag 3 september 2012 16:40 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Mijn visie daarop?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |