Heb je links naar dat wetenschappelijke onderzoek?quote:Op dinsdag 4 september 2012 23:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ben bang voor je dat je ophoudt met zoeken zodra je een wetenschappelijke mening hebt gevonden die jou bevalt.
Competitie is ook voor de meesten helemaal niet zo leuk. Er is altijd maar 1 winnaar en er zijn altijd heel erg veel verliezers. Dus natuurlijk zul je veel mensen kunnen vinden die niet zo geloven in competitie.
Wat ik al eerder aangaf: voor verreweg de meeste mensen is samenwerken het interessantste. Maar ook dan kun je vanuit de groep weer de competitie aan gaan. En als de groep meent dat succesvol te kunnen doen, dan zullen ze het doen. Daar is ook genoeg wetenschappelijk onderzoek over geweest overigens.
Nee.quote:Op dinsdag 4 september 2012 23:32 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Heb je links naar dat wetenschappelijke onderzoek?
Ik vind het een interessant topic.quote:Op zondag 2 september 2012 04:29 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik had gedacht dat de TT wel wat meer mensen zou trekken...
Babyboomers zitten helemaal niet te wachten een frisse blik; het 'werk' zal dus grotendeels door 'de jeugd' moeten gebeuren. Als die niet al te druk zijn met de aankomende presentatie van de iPhone 5...quote:“You cannot solve a problem from the same consciousness that created it. You must learn to see the world anew.”
-- Einstein
Treffende uitspraak die van Einstein. En als je zelf wel in staat bent om out of the box te denken blijft het een vreemde gewaarwording als anderen dat niet kunnen.quote:Op woensdag 5 september 2012 15:59 schreef Rubberen_Robin het volgende:
[..]
Ik vind het een interessant topic.
Wij zijn natuurlijk allemaal kinderen van het kapitalisme. Vanuit die mindset antwoorden vinden is lastig.
[..]
Babyboomers zitten helemaal niet te wachten een frisse blik; het 'werk' zal dus grotendeels door 'de jeugd' moeten gebeuren. Als die niet al te druk zijn met de aankomende presentatie van de iPhone 5...
Zucht.
Sowieso ben ik nog opgegroeid met papier in mijn hand, dus heeft dat altijd de voorkeur en zoveel interesseert het mij nou ook weer niet.quote:
Het probleem is wel dat veel van die out-of-the-box denkers gewoon in een andere box zitten...quote:Op woensdag 5 september 2012 19:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Treffende uitspraak die van Einstein. En als je zelf wel in staat bent om out of the box te denken blijft het een vreemde gewaarwording als anderen dat niet kunnen.
Een van de grootste bedreigingen van de moderne mens is de snelheid waarmee we tegenwoordig leren. Volgens mij was het zo dat we rond 2020 of 2030 in 1 jaar meer leren als mensheid dan in al die eeuwen daarvoor. Nu is het al zo dat we in tien jaar meer leren dan de hele vorige eeuw bij elkaar.quote:Op woensdag 5 september 2012 20:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Sowieso ben ik nog opgegroeid met papier in mijn hand, dus heeft dat altijd de voorkeur en zoveel interesseert het mij nou ook weer niet.
Jij bent behoorlijk overtuigd van je denkbeelden. Ik verwacht dan wel van mensen dat ze een onderzoek kunnen aanwijzen als ze het aanhalen in hun verhaal. Jij weet gewoon hoe internet werkt, dus zo moeilijk kan het niet zijn om even te googelen en even op zoek te gaan naar die artikelen.quote:Op woensdag 5 september 2012 20:29 schreef DS4 het volgende:
En dat lukt niet met een papieren editie?
Er is zoveel wat ik beschikbaar heb aan informatie wat niet online staat of niet online beschikbaar voor jou. Het is natuurlijk idioot om te denken dat alle informatie eenvoudig online beschikbaar is. Integendeel!quote:Op woensdag 5 september 2012 20:33 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Jij bent behoorlijk overtuigd van je denkbeelden. Ik verwacht dan wel van mensen dat ze een onderzoek kunnen aanwijzen als ze het aanhalen in hun verhaal. Jij weet gewoon hoe internet werkt, dus zo moeilijk kan het niet zijn om even te googelen en even op zoek te gaan naar die artikelen.
Mag ik niet bepaalde gebieden interessanter vinden dan andere gebieden?quote:Ook zeg je dat het je niet zo heel veel interesseert. Dat wijst er dan toch op dat je het continu updaten van je denkbeelden niet als prioriteit ziet?
Als het inderdaad wetenschappelijk bewezen is dat competitie de hoofddrive is van de mens, dan zal daar absoluut iets van te vinden zijn online. Het internet is inmiddels zo volwassen dat dat soort informatie in ieder geval in de vorm van een korte referentie makkelijk te vinden moet zijn. Zeker omdat de drive van de mens een hot topic is momenteel binnen wetenschappelijke kringen.quote:Op woensdag 5 september 2012 20:36 schreef DS4 het volgende:
Er is zoveel wat ik beschikbaar heb aan informatie wat niet online staat of niet online beschikbaar voor jou. Het is natuurlijk idioot om te denken dat alle informatie eenvoudig online beschikbaar is. Integendeel!
Kun jij mij even aanwijzen waar ik dat zo heb gezegd?quote:Op woensdag 5 september 2012 20:41 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Als het inderdaad wetenschappelijk bewezen is dat competitie de hoofddrive is van de mens,
Ik denk dat ik je dan beter het emailadres van mijn moeder kan geven, het is haar vakgebied. Overigens heb je ook daar weinig aan, want ze houdt het a. niet meer bij en b. is nog minder geneigd om het op te zoeken dan ik.quote:Je zei eerder dat ik misschien wel bleef hangen bij het eerste wetenschappelijke onderzoek dat ik tegenkwam en dat resoneerde met mijn denkbeelden. Misschien heb je wel gelijk, maar om daar achter te komen moet ik dus ook die andere onderzoeken zien waarvan jij zegt dat ze er zijn. Dus om mij te helpen een evenwichtiger beeld van deze kwestie te krijgen, kun je toch vast wel iets vinden?
Ik zei dit:quote:Op woensdag 5 september 2012 20:45 schreef DS4 het volgende:
Kun jij mij even aanwijzen waar ik dat zo heb gezegd?
Toen zei jij dit:quote:Op maandag 3 september 2012 22:01 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dat competitieve is een drang die in de mens aanwezig is, maar wetenschappers hebben bewezen (door onderzoek met babies) dat de eerste drang die wij beziten die van samenwerking en delen is. Welk gedrag uiteindelijk wordt gevoed, ligt ook aan het systeem waarin je leeft.
Ik ging er van uit dat je met "andere conclusies" bedoelde dat er ook wetenschappers zijn die andere drives dan samenwerking als hoofddrive hebben geïsoleerd (zoals competitie)? Welke andere conclusies bedoel je hier?quote:Op maandag 3 september 2012 22:37 schreef DS4 het volgende:
Er zijn ook genoeg wetenschappers die tot andere conclusies komen...
Onze eigen marcks!quote:Op donderdag 30 augustus 2012 04:15 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Het kapitalisme is een geweldig systeem om groei te bewerkstelligen. Het organiseert mensen op een efficiënte manier om zo een volwassen maatschappij te creëren. Met volwassen bedoel ik een maatschappij die met gemak op een redelijk luxueus niveau kan leven. Het kapitalisme zorgt voor een stabiel systeem door continue gestage groei en dit zorgde voor een goede bodem waarin de wetenschap kon groeien om zo zijn bijdrage te kunnen leveren in de vorm van technologie. Dit heeft er voor gezorgd dat we vandaag de dag een enorme productiekracht hebben.
Machines
Wat de meeste mensen zich niet beseffen is dat we eigenlijk allemaal al rijk zijn. In de Westerse wereld hebben we per hoofd van de bevolking ongeveer 20pk beschikbaar in de vorm van agrarische en industriële machines.
20pk is ongeveer 30 mensenkrachten en machines kunnen vrijwel de gehele dag draaien dus dat betekent dat elk persoon in de Westerse wereld per dag 90 mensen voor zich heeft werken in de vorm van machines. Kan iemand mij uitleggen waarom we dan armoede kennen? Je moet wel behoorlijk achterlijk zijn als je niet een leuk leventje kunt leiden als je dagelijks 90 mensen voor je hebt werken. 40 mensen bouwen een huis, 30 zorgen voor voedsel en de overige 20 zorgen voor andere zaken (of iets in die richting).
Groei in een volwassen economie?
We zijn uit het oog verloren waar het echt om draait in de economie. We hebben een geweldige productiekracht tot onze beschikking, maar het systeem waarin we leven zorgt niet voor een evenwichtige verdeling. We hebben allang volwassen economieën, maar toch blijven we maar oeverloos doorlullen over groei. Hoe dom als je allang zo'n geweldige productiekracht op z'n plaats hebt.
Als je op een onbewoond eiland leeft en je hebt machines die al het werk voor je doen en je moet misschien 20 uur per week besteden aan het controleren en repareren van die machines, dan ga je je toch niet druk maken om nog meer groei?
Als je volwassen bent ga je toch niet meer in het systeem van een opgroeiend kind leven? Je gaat toch geen babyvoeding meer eten omdat je daar groot en sterk van wordt? Je bent allang groot en sterk! Dus daarom richten wij ons als volwassenen niet meer op groei en zijn wij uit dat groeisysteem gestapt waarin we leefden als kinderen (moeder die voor ons zorgt, scholing, bepaalde voeding).
Meer evenwicht
Waarom focussen we dan nog wel in de economie op groei? Het kapitalisme is een geweldig groeisysteem geweest, maar we hebben niet meer groei nodig. In principe hebben we alles wat we nodig hebben om de tredmolen op zichzelf te laten draaien, maar we weten niet hoe we er van af moeten stappen om echt te gaan leven. De meesten beseffen zich geen eens dat we allang de middelen hebben om de tredmolen automatisch te laten draaien zonder dat wij er zelf continu opstaan.
Wanneer gaan mensen dit nou eens inzien? Iedereen lijkt gehypnotiseerd te zijn door dit groeisysteem waarin we zijn opgegroeid. We zijn net een stelletje 40-jarigen die nog bij hun moeder in huis wonen en niet durven over te stappen op een andere levensstijl.
We moeten de productiekracht die we hebben beter gaan organiseren en ook evenwichtiger verdelen. De wetenschap heeft inmiddels bewezen dat ik als individu gelukkiger ben als ik omringd ben door gelukkige mensen. Wat weerhoudt ons er dan van om iets meer te gaan samenwerken en iets meer te gaan delen?
Geluk produceren
De wetenschap heeft ook laten zien dat een baby ook liefde nodig heeft om te overleven en om op te groeien tot een evenwichtig individu. Dus laten we nou de welvaart in de vorm van een enorme productiekracht beter gaan verdelen om iedereen gelukkiger te maken, want gelukkige mensen kunnen meer liefde produceren. En als we meer liefde produceren, dan produceren we meer gelukkige en meer evenwichtige mensen en wordt de wereld voor jou en mij als individu leuker om in te leven.
Dus blijven we als de 40-jarige die bij zijn moeder leeft en die sociaal een kansloos persoon is, of gaan we nu eindelijk eens als volwassen mensen de wereld in om de wereld en de medemens eens echt te leren kennen? Om zo te kunnen groeien en alles uit jezelf te kunnen halen en je menselijkheid te ontdekken? Of zijn we nog steeds pubers en denken we dat onze menselijkheid bepaald wordt door de producten die we bezitten?
Volgens mij heb ik al toegelicht wat m.i. de meer logische conclusie is, nl. dat mensen kiezen voor de optie die voor hen op dat moment het meest gunstig uitpakt. En voorts gaf ik aan dat onderzoek bij baby's vertekende beelden op kan leveren.quote:Op woensdag 5 september 2012 20:50 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik ging er van uit dat je met "andere conclusies" bedoelde dat er ook wetenschappers zijn die andere drives dan samenwerking als hoofddrive hebben geïsoleerd (zoals competitie)? Welke andere conclusies bedoel je hier?
Heb je nog nooit gehoord van efficientie verbetering door mechanisering & automatisering? Vroeger werkte 90% van de bevolking in de landbouw. Tegenwoordig nog 3% ivm de mechanisatie. Daarvoor werken er ook mensen in de industrie om deze machines te bouwen, zeg 6%. De overige 80% is dan niet meer nodig.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:27 schreef DarkAccountant het volgende:
Probably_on_pcp, mijn conclusie lijkt me nog steeds de meest logische.
Meer bevolking = meer economische vraag = meer "groei"
Meer bevolking= meer arbeid= meer productiviteit = meer "groei"
Of die toenemende bevolking nu door machines vervangen wordt, maakt geen drol uit! Er komen andere jobs voor inde plaats, nl. die van de ontwerpers van machines, de bouwers van machines, de onderhouders van machines.
Je kan je pas echt zorgen gaan maken wanneer er minder mensen bij komen op deze planeet. DAT betekent krimp (maar dat zie ik in de nabije toekomst niet gebeuren, tenzij dramatische gebeurtenissen zoals komeetinslagen en andere leuke dingen waar mensen over debatteren in andere gedeeltes van Fok!)
Die krimp betekent bv. ook dat jij bv. je geen computer meer zal kunnen veroorloven om hier op Fok! je ideeën te verkondigen. Er zullen immers te weinig goedkope arbeidskrachten in China en Taiwan zijn om die computer tegen een betaalbare prijs in elkaar te vijzen (ziehier alweer het belang van bevolkingsgrootte, Luxemburg is belastingtechnisch ook een heel interessant land maar daar hebben ze toch nooit nooit een chip-fabriek neergepoot dacht ik).
Ik denk gewoon dat jij een héél beperkt beeld hebt op hoe economie werkt. Het gaat allemaal om vraag en aanbod. En machines spelen daar een rol in, in die zin dat hoe meer machines er zullen zijn, hoe meer operatoren en technici er zullen moeten zijn.
Je ziet het nu al met bv. flitspalen langs de openbare weg. Geweldige uitvinding, "automatisch" mensen flitsen, geen agenten meer nodig. Maar elke automobilist weet dat er in de helft van de flitspalen ofwel geen camera zit, ofwel dat-ie niet werkt. Waarom? Omdat er geen mensen zijn om die dingen te onderhouden.
En hoeveel mensen werkten er vroeger in de informatica? En in de bouw van machines? En in de bouw van computers? En in het bouwen van alle software die daar voor nodig is? En in het bedienen van alles wat daarvoor nodig is?quote:Op donderdag 6 september 2012 00:34 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Heb je nog nooit gehoord van efficient verhoging door mechanisering & automatisering. Vroeger werkte 90% van de bevolking in de landbouw. Tegenwoordig nog 3% ivm de mechanisatie. Daarvoor werken er ook mensen in de industrie om deze machines te bouwen, zeg 6%. De overige 80% is dan niet meer nodig.
Nee hoor. Er is ook een grote reele overall efficientie verbetering.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:37 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk is er een verschuiving. Maar alles wat er aan de ene kant af gaat, komt er aan de andere kant weer bij.
Je gaat nu voor de tweede keer echt helemaal langs mijn punt heen. Ik zeg niet dat er iets mis is met groei, zolang die samenhangt met bevolkingsgroei. Dat is groei die gebaseerd is op behoeften in de echte wereld.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:27 schreef DarkAccountant het volgende:
Probably_on_pcp, mijn conclusie lijkt me nog steeds de meest logische.
Meer bevolking = meer economische vraag = meer "groei"
Meer bevolking= meer arbeid= meer productiviteit = meer "groei"
De allerbelangrijkste vraag in jouw bewering is of die nieuwe banen de oude banen 1 op 1 vervangen. Als we kijken naar de ontwikkelingen in de agrarische sector en industriele sector dan lijkt het antwoord toch duidelijk nee te zijn. Ja het is waar dat wanneer laag geschoolde arbeid wordt vervangen door machines dat er dan functies met hogere eisen in de plaats komen, maar als een systeem 100 arbeiders vervangt dan zal het niet nodig zijn om dat systeem door 100 of meer mensen te monitoren.quote:Of die toenemende bevolking nu door machines vervangen wordt, maakt geen drol uit! Er komen andere jobs voor inde plaats, nl. die van de ontwerpers van machines, de bouwers van machines, de onderhouders van machines.
Ik denk dat jij nog een beginners beeld hebt van hoe economie werkt. Bij de eerste economie lessen krijg je inderdaad die vraag en aanbod grafiekjes, maar we leven met zijn allen inmiddels in een veel complexer systeem waarbij het niet meer alleen maar gaat om vraag en aanbod. Zo zou het moeten zijn, maar dat is niet zo.quote:Je kan je pas echt zorgen gaan maken wanneer er minder mensen bij komen op deze planeet. DAT betekent krimp (maar dat zie ik in de nabije toekomst niet gebeuren, tenzij dramatische gebeurtenissen zoals komeetinslagen en andere leuke dingen waar mensen over debatteren in andere gedeeltes van Fok!)
Die krimp betekent bv. ook dat jij bv. je geen computer meer zal kunnen veroorloven om hier op Fok! je ideeën te verkondigen. Er zullen immers te weinig goedkope arbeidskrachten in China en Taiwan zijn om die computer tegen een betaalbare prijs in elkaar te vijzen (ziehier alweer het belang van bevolkingsgrootte, Luxemburg is belastingtechnisch ook een heel interessant land maar daar hebben ze toch nooit nooit een chip-fabriek neergepoot dacht ik).
Ik denk gewoon dat jij een héél beperkt beeld hebt op hoe economie werkt.
Over 20 jaar kan al het werk in een supermarkt worden gedaan door robots en computers. Jij wil er dan elke dag een heel leger mensen achter hebben staan om de robots te controleren? Je hebt dan 1 of 2 mensen nodig die de boel in de gaten houden, dat terwijl je de banen van tientallen mensen vervangt.quote:Het gaat allemaal om vraag en aanbod. En machines spelen daar een rol in, in die zin dat hoe meer machines er zullen zijn, hoe meer operatoren en technici er zullen moeten zijn.
Dat zijn de ouderwetse flitspalen. De nieuwe flitspalen maken geen gebruik meer van rolletjes die vervangen worden.quote:Je ziet het nu al met bv. flitspalen langs de openbare weg. Geweldige uitvinding, "automatisch" mensen flitsen, geen agenten meer nodig. Maar elke automobilist weet dat er in de helft van de flitspalen ofwel geen camera zit, ofwel dat-ie niet werkt. Waarom? Omdat er geen mensen zijn om die dingen te onderhouden.
Je demonstreert hier een gebrek aan kennis over de huidige stand van zaken mbt tot AI en de robotica. Robots beginnen ons langzaamaan op veel vlakken gewoon in te halen en we zijn op veel vlakken al aangehaald. We zijn op een punt gekomen dat we zoveel rekenkracht in een kleine ruimte hebben dat onze machines enorme potentie hebben.quote:Op donderdag 6 september 2012 00:37 schreef DarkAccountant het volgende:
En hoeveel mensen werkten er vroeger in de informatica? En in de bouw van machines? En in de bouw van computers? En in het bouwen van alle software die daar voor nodig is? En in het bedienen van alles wat daarvoor nodig is?
Ja, natuurlijk is er een verschuiving. Maar alles wat er aan de ene kant af gaat, komt er aan de andere kant weer bij. Helaas nu wel vaak in niet-Europese landen (waar mensen nu jouw onderbroek in elkaar aan het naaien zijn), maar dat heeft niks met die mechanisering te maken, meer met globalisering.
Van het machinale werk ja. Maar dat is niet het enige werk. Meer nog: ik ben er van overtuigd dat de mensheid naarmate er meer machines en meer "computers/robots" bijkomen, steeds meer werk voor zichzelf zal bij "verzinnen".quote:Op donderdag 6 september 2012 00:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee hoor. Er is ook een grote reele overall efficientie verbetering.
De toegevoegde waarde van dat werk neemt af. Eerst is werk gericht op de basisbehoeften. Als deze zijn vervult, komt er ruimte voor luxe behoeften. Als dat is vervult komt er ...quote:Op donderdag 6 september 2012 00:57 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Van het machinale werk ja. Maar dat is niet het enige werk. Meer nog: ik ben er van overtuigd dat de mensheid naarmate er meer machines en meer "computers/robots" bijkomen, steeds meer werk voor zichzelf zal bij "verzinnen".
Dat "verzinnen" is een verkeerd woord, want het lijkt alsof dat nutteloos is, maar dat is het niet. Het is werk dat we nu als mens "extra" zullen kunnen doen (en zullen moeten doen), dankzij het feit dat er machines zijn een deel van ons andere werk hebben overgenomen.
Kijk, in de negentiende eeuw wist men niet eens wat kanker was. Nu zijn er een heleboel machines uitgevonden om precies te detecteren wat kanker is.
Zijn nu alle dokters werkloos? Komen robots je wassen in het bejaardentehuis?
Ahhh. Ik dacht het al.
Dat er nu minder boeren zijn dan vroeger is een mooi voorbeeld van mechanisatie van één sector van de economie, maar totaal geen voorbeeld van het feit dat machines alles gaan overnemen en dat we straks allemaal lekker kunnen luieren zoals probably_on_pcp zich waarschijnlijk voorstelt.
Je blijft het punt van artificiële intelligentie echt helemaal missen. Je bent je ervan bewust dat computers niet alleen meer beter schaken dan wij? Weet je hoe speciaal en bijzonder het was dat IBM's Watson de twee beste Jeopardy spelers ooit heeft verslagen? Besef je je wel hoe zulke geavanceerde algoritmes gebruikt zijn in deze computer?quote:Op donderdag 6 september 2012 00:57 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Van het machinale werk ja. Maar dat is niet het enige werk. Meer nog: ik ben er van overtuigd dat de mensheid naarmate er meer machines en meer "computers/robots" bijkomen, steeds meer werk voor zichzelf zal bij "verzinnen".
Dat "verzinnen" is een verkeerd woord, want het lijkt alsof dat nutteloos is, maar dat is het niet. Het is werk dat we nu als mens "extra" zullen kunnen doen (en zullen moeten doen), dankzij het feit dat er machines zijn een deel van ons andere werk hebben overgenomen.
Kijk, in de negentiende eeuw wist men niet eens wat kanker was. Nu zijn er een heleboel machines uitgevonden om precies te detecteren wat kanker is.
Zijn nu alle dokters werkloos? Komen robots je wassen in het bejaardentehuis?
Ahhh. Ik dacht het al.
Dat er nu minder boeren zijn dan vroeger is een mooi voorbeeld van mechanisatie van één sector van de economie, maar totaal geen voorbeeld van het feit dat machines alles gaan overnemen en dat we straks allemaal lekker kunnen luieren zoals probably_on_pcp zich waarschijnlijk voorstelt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |