ook al mee bezig inderdaad maar ja die zegt straks ja maar hij ligt daar te koop etc dus dat wordt touwtrekkenquote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:31 schreef Souteneur het volgende:
Kan je niet iets met de verzekering regelen?
Dan is dat 'te goeder trouw' dus dubieus.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:37 schreef Darkspirrit het volgende:
@Surveillance-Fiets blijkbaar niet
@ RPG de telefoon stond die nacht al op telefooncheck dus het was te zien dat hij gestolen was
Dimens GOED PLAN waarom kom ik zelf niet op deze ideeënquote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:41 schreef Dimens het volgende:
Stelen uit de winkel, ergens anders weer verkopen en hem daar weer terugkopen. Dan heb je de telefoon helemaal legaal want je hebt hem gekocht.
Ik denk dat het een gave is.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:42 schreef Darkspirrit het volgende:
@
[..]
Dimens GOED PLAN waarom kom ik zelf niet op deze ideeën
Dat zou je moeten aanvechten dan. Is dat namelijk niet het geval dan is er sprake van heling en blijft het jouw telefoon. Vraag is natuurlijk of dat praktisch uitvoerbaar is en of de politie er zoveel tijd in wil stoppen.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:29 schreef Darkspirrit het volgende:
kreeg gisteren te horen (via politie) dat gezien hun hem "ten goede trouw" hebben gekocht
benieuwd wat de politie dan zegt hahahaquote:
En terecht, gewoon doorzetten. Het is nog altijd jouw bezit die ze aan je willen verkopen. Ze mogen al van mazzel spreken dat ze niet vervolgd worden voor heling (kun je geen civiele procedure aanspannen? heb je rechtsbijstand? ga anders naar een rechtswinkel), dan zouden ze nu helemaal coulance moeten verlenen en het ding gelijk teruggeven.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:48 schreef Darkspirrit het volgende:
heling is geen heling meer blijkbaar als je hem maar "ten goede trouw" hebt gekocht :s hoezow krom...
als de politie niks doet en de winkel wil hem niet geven dan eens kijken hoe deze instanties tegen negatieve publiciteit aankijken middels de media.
ik wacht nog even een antwoord van de P af en dan gewoon met krant en al naar die winkel en belagen maar
Als de telefoon voor een normale prijs gekocht is en de procedures gevolgd zijn (legitimeren etc) is het geen heling. Want dan zou je bij alles wat je van een ander koopt moeten gaan controleren of het niet ergens gestolen is. Maar aangezien de procedure niet gevolgd is (niet geidentificeerd, en anders heeft de politie het wel heel erg makkelijk om eens met iemand te gaan praten) denk ik dat je dat wel kan aanvechten.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:48 schreef Darkspirrit het volgende:
heling is geen heling meer blijkbaar als je hem maar "ten goede trouw" hebt gekocht :s hoezow krom...
hoeveel telefoons worden er dagelijks wel niet gestolen? denk niet dat de politie er werk van wil maken. het bewijs is btw al geleverd dat ik snachts al aangegeven heb dat ie gestolen was dus dat verwijt kunnen ze al niet meer makenquote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:44 schreef Northside het volgende:
[..]
Dat zou je moeten aanvechten dan. Is dat namelijk niet het geval dan is er sprake van heling en blijft het jouw telefoon. Vraag is natuurlijk of dat praktisch uitvoerbaar is en of de politie er zoveel tijd in wil stoppen.
DS4???quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:44 schreef HyperViper het volgende:
Waar is DS4? Hem moet je hebben. Wat een waanzin dit, godsamme.
Heling is niet strafbaar als het ter goeder trouw is gedaan, dus dan moet je aantonen dat dat niet zo was. En dat gaat zonder rechtsbijstand niet lukken, dus dat gaat tijd kosten en geld.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:55 schreef Zweefvliegje het volgende:
Maar jij kan toch aantonen dmv dat IMEI nummer dat het jouw telefoon is?
Lijkt me dat de winkel niet echt een poot heeft om op te staan toch?
Jij hebt een bon met IMEI nummer en zij hebben die telefoon.
Je kan dan neem ik aan aangifte doen tegen de winkel.
het is een vrij grote keten volgens mijquote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:54 schreef speknek het volgende:
Is het een keten of een aggenebbishwinkeltje? In geval van het eerste zal een programma als Kassa ervan smullen.
oei daar zal deze keten niet blij van worden thnx for the tipquote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:54 schreef speknek het volgende:
Is het een keten of een aggenebbishwinkeltje? In geval van het eerste zal een programma als Kassa ervan smullen.
Moet je je identificeren als je een telefoon verkoopt?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:02 schreef Leandra het volgende:
Als hij al als gestolen geregistreerd stond en de "verkoper" heeft zich geïdentificeerd dan mag het allemaal toch niet zo moeilijk zijn.
Maar goed, de kans is groot dat de "verkoper" zich met een gestolen identiteitskaart geïndentificeerd heeft.
Tsja, dan zou de politie theoretisch 'de zaak kunnen oplossen'.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:57 schreef Darkspirrit het volgende:
@Northside het is dus wel met identificatie gebeurd maar als ze alles in een databestand hebben kan de politie dus wel achterhalen wat de inkoopsprijs is geweest. daarnaast nogmaals viel het te controleren dat hij gestolen was middels een registratiebank dus daarin zijn ze blijven steken. tevens is het tegenwoordig niet verplicht alvorens een tel simlockvrij te maken om te zien of hij niet gestolen is? brengt toch ook al redelijk het vermoeden dat deze telefoon gejat is?
camera bewaking? der hangt een redelijk grote camera achter de toonbank en geloof me die zie je echt wel hangen....quote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:02 schreef Leandra het volgende:
Als hij al als gestolen geregistreerd stond en de "verkoper" heeft zich geïdentificeerd dan mag het allemaal toch niet zo moeilijk zijn.
Maar goed, de kans is groot dat de "verkoper" zich met een gestolen identiteitskaart geïndentificeerd heeft.
bij deze zaak (heb ik mij laten vertellen door de verkoper) welquote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:02 schreef Tchock het volgende:
[..]
Moet je je identificeren als je een telefoon verkoopt?
Als de winkel zo slim is dat je je moet identificeren zijn ze toch wel ook zo slim iets op papier te zetten van wie ze hem hebben overgekocht....quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:57 schreef StormS.A het volgende:
en anders zeggen dat de winkel hem van jou gestolen heeft of hebben ze een bon van wie ze dat ding gekocht hebben? want dan hebben ze de dader ook lijkt me!
en nog iets anders als ze hem die dag hadden binnen gekregen weten zo toch wel plus min hoelaat ongeveer bekijk de camerabeelden terug van de winkel en huppa we hebben de sjonnie te pakken.
theoretisch wel maar of dit ook gebeurt in de praktijk.....quote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:03 schreef Northside het volgende:
[..]
Tsja, dan zou de politie theoretisch 'de zaak kunnen oplossen'.
ik zie net nu ik iets meer onderzoek doe dat het maar 2 winkels zijn :s maar deze heeft wel een redelijk profi uitstraling qua website.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:15 schreef Franknfurter het volgende:
Bah, typisch Nederlandse politie. Ik hoop dat je bij kassa gehoord wordt, welke keten was het? En heb je ook al met de hogere piefen van die keten gebeld?
Ik was 3 maanden geleden bij de Phonehouse om een telefoon te kopen en toen kwamen er een paar pubers binnen om een telefoon te verkopen, en toen heb ik eens gevraagd hoe dat eigenlijk ging, en hoe de controle was, juist omdat de telefoon van mijn zoon vorig jaar gestolen was.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:02 schreef Tchock het volgende:
[..]
Moet je je identificeren als je een telefoon verkoopt?
Hm die is niet groot nee, dan weet ik niet of kassa je erbij gaat helpen. Ik zou als ik jou was hier wat professionelere hulp bij gaan zoeken, dit ga je niet halen in je eentje.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:21 schreef Darkspirrit het volgende:
[..]
ik zie net nu ik iets meer onderzoek doe dat het maar 2 winkels zijn :s maar deze heeft wel een redelijk profi uitstraling qua website.
ik kan het hier ook wel noemen want de zaak probeert mij toch op te lichten door de telefoon te verkopen dan aan mij, anyway het gaat dus om de zie ook google first hit
Daarom vertelde ik al dat ik maar eens ga dreigen met evt de lokale media, maar gezien het hier ook om een kleine keten gaat die landelijk dus verkoopt (middels de website) de gewone media eens proberen. maar dit is wel een leuk onderwerp voor kassa gezien het wel de politie ook betreft dat ze geen flikker doen aan een vergrijp dat eigenlijk in een wip af te sluiten valtquote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:26 schreef Franknfurter het volgende:
[..]
Hm die is niet groot nee, dan weet ik niet of kassa je erbij gaat helpen. Ik zou als ik jou was hier wat professionelere hulp bij gaan zoeken, dit ga je niet halen in je eentje.
vanuitgaande dat de winkel er ook wat aan wil verdienen kost het je wel extra geld om je telefoon terug te kopenquote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:41 schreef Dimens het volgende:
Stelen uit de winkel, ergens anders weer verkopen en hem daar weer terugkopen. Dan heb je de telefoon helemaal legaal want je hebt hem gekocht.
Steel je hem nog een keer en verkoop je hem weer door om hem daarna terug te kopen. Heb je er nog aan verdiend ook.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:29 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
vanuitgaande dat de winkel er ook wat aan wil verdienen kost het je wel extra geld om je telefoon terug te kopen
jij criminal master mindquote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:44 schreef Dimens het volgende:
[..]
Steel je hem nog een keer en verkoop je hem weer door om hem daarna terug te kopen. Heb je er nog aan verdiend ook.
hooo wacht ff... ik volg hem niet meer,quote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:44 schreef Dimens het volgende:
[..]
Steel je hem nog een keer en verkoop je hem weer door om hem daarna terug te kopen. Heb je er nog aan verdiend ook.
dat klopt. de politie heeft nu wel gezegd dat ze hem niet mogen verkopen en dat die winkel hem dus in bewaring moet houden tot nader order. maar na een paar gesprekken was ik er al snel achter dat dus de mogelijkheid om de telefoon terug te krijgen is door hem terug te kopen of een nieuwe te halen.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:54 schreef Luxuria het volgende:
Huh dus de winkel die die telefoon heeft overgekocht, heeft hem op marktplaats gezet?
Vréselijk balen, maar nog steeds blij zijn dat het zo werkt. Want ik zou het anders bij elke aankoop (te goeder trouw) in mijn broek doen dat ik het gekochte later weer mag inleveren.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:29 schreef Darkspirrit het volgende:
wat zouden jullie in dit geval doen? terugstelen mag niet want dan ben je "crimineel"
Heel mooi, dan kan de dief of degene die 'm aan de telefoonwinkel geleverd heeft zo getraceerd wordenquote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:39 schreef Darkspirrit het volgende:
politie wil omtrent gegevens etc niks los laten btw maar volgens de verkoper nemen ze alleen telefoons aan met id bewijs.
daarnaast is een collega van mij daar onlangs geweest om een tel te kopen, een jongen naast hem kwam binnen en verkocht een iphone zonder enige identificatie dussss...
Dan is het nog steeds heling. Er wordt namelijk een gestolen product verkocht en aangekocht. En dat is en blijft heling. Alleen moet je de vraag stellen of het om bewuste heling gaat, wat dus wil zeggen dat ze het wisten.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:52 schreef Northside het volgende:
[..]
Als de telefoon voor een normale prijs gekocht is en de procedures gevolgd zijn (legitimeren etc) is het geen heling. Want dan zou je bij alles wat je van een ander koopt moeten gaan controleren of het niet ergens gestolen is. Maar aangezien de procedure niet gevolgd is (niet geidentificeerd, en anders heeft de politie het wel heel erg makkelijk om eens met iemand te gaan praten) denk ik dat je dat wel kan aanvechten.
Maar ik denk niet dat iemand er zoveel tijd/moeite in wil stoppen.
Ik vraag me vooral af of TC Tubantia hier aandacht aan wil besteden.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 14:05 schreef Darkspirrit het volgende:
ik denk ook in dit geval dat ze voor de publiciteit zullen kiezen als ik ineens met de verslaggever van TC Tubantia bij hen in de zaak sta om mijn telefoon terug te halen.
hoe dan ook zullen ze publiciteit krijgen. ofwel goede of wel slechte
Dat hoef je je niet af te vragen. Het antwoord daarop is simpelweg: Nee.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 18:10 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ik vraag me vooral af of TC Tubantia hier aandacht aan wil besteden.
80% onder de marktwaarde, "te goeder trouw"???quote:Op woensdag 29 augustus 2012 21:22 schreef nectarientje het volgende:
Vriendinnetje van mij heeft hetzelfde gehad.. Gestolen goed teruggevonden op marktplaats, ook ter goeder trouw gekocht door zo'n zaak. Ter goeder trouw was wel 80 % onder de marktwaarde.. Ze heeft het uiteindelijk op advies van de verzekering maar teruggekocht omdat het anders een gebed zonder einde zou worden.
Dat is niet zoals ik het bij rechten geleerd heb.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 18:07 schreef Inlognaam het volgende:
Dan is het nog steeds heling. Er wordt namelijk een gestolen product verkocht en aangekocht. En dat is en blijft heling. Alleen moet je de vraag stellen of het om bewuste heling gaat, wat dus wil zeggen dat ze het wisten.
Ik vraag me werkelijk af wat voorrang heeft bij een rechter: een beroep op goede trouw of een actie op grond van revindicatie.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 21:22 schreef nectarientje het volgende:
Vriendinnetje van mij heeft hetzelfde gehad.. Gestolen goed teruggevonden op marktplaats, ook ter goeder trouw gekocht door zo'n zaak. Ter goeder trouw was wel 80 % onder de marktwaarde.. Ze heeft het uiteindelijk op advies van de verzekering maar teruggekocht omdat het anders een gebed zonder einde zou worden.
Gaat dus over het terugvorderen door de eigenaar van wie het gejat is. En daar was 3 jaar reeds verstreken: einde oefening voor jou als bestolene.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 00:21 schreef jcdragon het volgende:
Hier iets wat er mee te maken heeft.
Gestolen goederen tergoedetrouw gekocht, wat te verwachten?
omdat hier sprake ook was van gestolen goed uit de woning waarbij er tevens glazen verplaatst waren kortom sporen van de dader waren aanwezig. vink dat vakje eens aan in de aangifte en voila je kan geen aangifte meer doen via het internet.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 00:34 schreef Shodan het volgende:
Bizar dat iedereen roept dat aangifte doen van diefstal zo tijdrovend is terwijl dit gewoonweg vaak via Internet kan: http://www.politie.nl/aangifte/
En dat systeem werkt gewoon goed. Waarom een week gewacht?
ik zet alles op alles om die telefoon terug te krijgen. niet omdat ik hem zo mis, maar omdat er veel te veel mensen hier slachtoffer van zijn. als iedereen er nu eens werk van maakt misschien merkt de politie dan dat het een serieuze zaak begint te worden en in het vervolg de opkopers en dieven strakker gaat aanpakken. het is dus niet alleen voor mijzelf dat ik hier mee door vecht. de verzekering kan blijkbaar al een heel hoop vergoeden. maar laat het maar eens duidelijk worden dat dit niet geoorloofd is. kortom wees sterk, houd vol en zorg ervoor dat de politie meer van dit soort vermeende zaken krijgt. voor hen tijdrovend en misschien geven ze dan eindelijk eens toe.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 00:41 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Gaat dus over het terugvorderen door de eigenaar van wie het gejat is. En daar was 3 jaar reeds verstreken: einde oefening voor jou als bestolene.
Ts moet gewoon dat ding opeisen bij de winkelier en als ie niet vrijwillig wilt teruggeven naar de rechter stappen. Doe je dat ook echt, dan weet de winkeleigenaar niet hoe snel ie het terug moet geven anders mag ie de proceskosten nog betalen ook.
Dat is een goede zaak, dan weten ze dus wie hem van jou gejat heeft neem ik aan..?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:39 schreef Darkspirrit het volgende:
politie wil omtrent gegevens etc niks los laten btw maar volgens de verkoper nemen ze alleen telefoons aan met id bewijs.
over ik weet hebben ze die gegevens idd, maar wie zegt dat het de dief was en wie zegt dat de id niet gestolen is. en wie zegt dat de winkel daadwerkelijk de waarheid over dat punt zegt.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 09:09 schreef Murdera het volgende:
[..]
Dat is een goede zaak, dan weten ze dus wie hem van jou gejat heeft neem ik aan..?
Daar hebben we de politie voor toch?quote:Op donderdag 30 augustus 2012 09:12 schreef Darkspirrit het volgende:
[..]
over ik weet hebben ze die gegevens idd, maar wie zegt dat het de dief was en wie zegt dat de id niet gestolen is. en wie zegt dat de winkel daadwerkelijk de waarheid over dat punt zegt.
Dat mag je hopen, mijn zoon is vorig jaar bestolen; Rijbewijs, telefoon, bankpasje enz.... de hele mikmak, en eigenlijk is de mogelijke identiteitsfraude hetgene waar ik me het meest zorgen over maak of gemaakt heb.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 09:09 schreef Murdera het volgende:
[..]
Dat is een goede zaak, dan weten ze dus wie hem van jou gejat heeft neem ik aan..?
Nee. Heling heeft het bewustheidsvereiste in zich. Als jij te goeder trouw het bezit van iets verkrijgt kan het geen heling meer zijn. Een bestanddeel van heling is dat de 'heler' weet (of behoort te weten / redelijkerwjis kon vermoeden) dat het goed door een misdrijf is verkregen.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 18:07 schreef Inlognaam het volgende:
Dan is het nog steeds heling. Er wordt namelijk een gestolen product verkocht en aangekocht. En dat is en blijft heling. Alleen moet je de vraag stellen of het om bewuste heling gaat, wat dus wil zeggen dat ze het wisten.
Nee.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 13:41 schreef dude1960 het volgende:
Volgens mij is de winkel met terugwerkende kracht nooit eigenaar van de telefoon geworden.... Dus volgens mij heb je gewoon recht op het terugkrijgen van je telefoon.... Maja, aan de andere kant betekent dat meer werk voor de pliesie en daar hebben ze natuurlijk geen zin in. En daarm oet je tegenwoordig ook respect voor hebben he
Als de eigendomsoverdracht te goeder trouw heeft plaatsgevonden is er geen sprake meer van het begrip heling.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:57 schreef Tchock het volgende:
Heling is niet strafbaar als het ter goeder trouw is gedaan, dus dan moet je aantonen dat dat niet zo was. En dat gaat zonder rechtsbijstand niet lukken, dus dat gaat tijd kosten en geld.
Dat is toch hun werk lijkt me?quote:Op donderdag 30 augustus 2012 09:18 schreef Darkspirrit het volgende:
tsja nemen die ook de tijd er voor?
Het is sowieso lastig, want die winkels bieden echt maar heel weinig voor een telefoon, de kans dat ze er "honderden euro's" voor gegeven hebben is vrij klein.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 09:30 schreef Maharbal het volgende:
Overigens kun je kanttekeningen plaatsen bij het feit of de winkel wel te goeder trouw was bij het kopen van de telefoon. Daarvoor moet je wel de volledige procedure van het kopen van dergelijke telefoons even doornemen en je moet je afvragen of zo'n IMEI-check standaard gedaan wordt door winkels / kan worden gedaan.
Laat ik even advocaat van de duivel spelen: TS, wat zou jij vinden als jij net een telefoon van een paar honderd euro had gekocht van iemand die betrouwbaar leek, tegen een betrouwbare plaats, op een betrouwbare locatie etc. Hoe happig zou jij zijn om 2 weken later die telefoon gratis af te geven aan degene die claimt de rechtmatige eigenaar te zijn?
Ik doelde niet per sé op honderden euro's die de winkel heeft betaald, maar op het nut van te goeder trouw zijn. TS vindt het nu zwaar idioot/onrechtvaardig (voorstelbaar), maar het kan ook de andere kant op werken natuurlijk.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 09:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is sowieso lastig, want die winkels bieden echt maar heel weinig voor een telefoon, de kans dat ze er "honderden euro's" voor gegeven hebben is vrij klein.
Wat ze bieden komt iig niet in de buurt van de tweedehandsprijzen, ook niet van de tweedhandsprijzen die de winkels zelf hanteren, er moet immers wel (grof) op verdiend worden.
Dat ze het toestel schijnbaar zo makkelijk hebben aangenomen is voor de winkel wel een flink risico, die weten immers dat ze bij slechte controle mogelijk een gestolen toestel gaan proberen te verkopen.
Simpel, ik koop alleen telefoons bij een zaak als kpn etc inc abbonement, maar daarentegen als mij zoiets zou overkomen mag de eigenaar van mij het goed terug hebben want ja ik ben WEL een van de weinigen die dit zou doen, tevens zou ik dan wel de geleden schade bij desbetreffende persoon verhalen die hem mij verkocht heeft.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 09:30 schreef Maharbal het volgende:
Laat ik even advocaat van de duivel spelen: TS, wat zou jij vinden als jij net een telefoon van een paar honderd euro had gekocht van iemand die betrouwbaar leek, tegen een betrouwbare plaats, op een betrouwbare locatie etc. Hoe happig zou jij zijn om 2 weken later die telefoon gratis af te geven aan degene die claimt de rechtmatige eigenaar te zijn?
niet als ze het "te druk" hebbenquote:
Ook dan. Als mijn baas zegt dat ik iets moet doen, kan ik wel slap vertellen dat ik het te druk hebt, maar ik zal het toch gewoon moeten uitvoeren.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 09:52 schreef Darkspirrit het volgende:
[..]
niet als ze het "te druk" hebben
Als dat de standaardprocedure is om telefoons te checken, dan moet je dat richting de winkel melden. Wat zeggen zij hier dan eigenlijk op?quote:Op donderdag 30 augustus 2012 09:49 schreef Darkspirrit het volgende:
[..]
Simpel, ik koop alleen telefoons bij een zaak als kpn etc inc abbonement, maar daarentegen als mij zoiets zou overkomen mag de eigenaar van mij het goed terug hebben want ja ik ben WEL een van de weinigen die dit zou doen, tevens zou ik dan wel de geleden schade bij desbetreffende persoon verhalen die hem mij verkocht heeft.
hij kon redelijkerwijs vermoeden dat de tel gejat was. want elke idioot heeft toch zowieso een lader en evt aankoopsbewijs nog om te laten zien dat het om zijn/haar eigen tel gaat. daarnaast stond het goed dezelfde nacht nog als gestolen al opgemerkt op internet, eveneens is de zaak dus in gebreke gebleven de telefoon na te trekken alvorens hem simlockvrij te maken.
laten ze telefoons i.h.v. aannemen met aankoopsbewijs en anders niet dan is het al weer een stuk betrouwbaarder
mee eensch, maar helaas werkt dat niet zo bij deze instantiequote:Op donderdag 30 augustus 2012 09:53 schreef Murdera het volgende:
[..]
Ook dan. Als mijn baas zegt dat ik iets moet doen, kan ik wel slap vertellen dat ik het te druk hebt, maar ik zal het toch gewoon moeten uitvoeren.
voorlopig is het mij niet toegestaan contact met de winkel op te nemen gezien het onderzoek nog looptquote:Op donderdag 30 augustus 2012 09:56 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Als dat de standaardprocedure is om telefoons te checken, dan moet je dat richting de winkel melden. Wat zeggen zij hier dan eigenlijk op?
Dan wordt het afwachten.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 10:00 schreef Darkspirrit het volgende:
[..]
voorlopig is het mij niet toegestaan contact met de winkel op te nemen gezien het onderzoek nog loopt
ewoon afwachten inderdaad maar gezien ik een bepaald iemand van de recherge gesproken heb is mij te horen gekomen dat ik wel kon fluiten naar de telefoon want de zaak bied een service aan om telefoons op te kopen en weer te verkopen en dan lagen de wetten weer iets anders dus vandaar.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 10:01 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dan wordt het afwachten.
Mocht later blijken dat er geen sprake was van te goeder trouw (dat zal het geval zijn ALS winkels normaliter daadwerkelijk het IMEI-nummer moeten controleren), dan hoef je je telefoon inderdaad niet terug te komen maar kun je 'm letterlijk meenemen uit de winkel.
Ook in die situatie zijn de wetten (die hier van toepassing zijn) niet anders. Die dingen zijn niet variabel of iets dergelijks.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 10:05 schreef Darkspirrit het volgende:
[..]
ewoon afwachten inderdaad maar gezien ik een bepaald iemand van de recherge gesproken heb is mij te horen gekomen dat ik wel kon fluiten naar de telefoon want de zaak bied een service aan om telefoons op te kopen en weer te verkopen en dan lagen de wetten weer iets anders dus vandaar.
Vaag, het feit dat iemand opkoper en doorverkoper is geeft hem niet het recht in gestolen goed te handelen, en ik zou denken dat die opkoper juist bij dit soort spul extra op moet letten dat het niet gestolen is.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 10:05 schreef Darkspirrit het volgende:
[..]
ewoon afwachten inderdaad maar gezien ik een bepaald iemand van de recherge gesproken heb is mij te horen gekomen dat ik wel kon fluiten naar de telefoon want de zaak bied een service aan om telefoons op te kopen en weer te verkopen en dan lagen de wetten weer iets anders dus vandaar.
de winkel is inderdaad niet beschermt voor het ter goeder trouw zijn. Dat staat in lid 3. De uitzondering hierop is lid 3a, maar dat is niet van toepassing omdat er niet aan de gestelde eisen voldaan wordt. TS hoeft alleen aan te tonen dat het zijn telefoon is en dat deze is gestolen om de telefoon te revindiceren.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 11:22 schreef Leandra het volgende:
Lid 3 lijkt me wel van belang, de winkel is geen natuurlijke persoon, en dus gelden er andere regels, de winkel is minder beschermd door het "te goeder trouw" verhaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |