abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116141701
voor 2 weken terug is mijn tel gejat.
direct laten blokkeren en kon pas een week later aangifte doen dat ie gestolen was want ze hadden het druk.
volgende dag op mp advertentie gevonden, ging om een winkel die hem had overgekocht. personeel was behulpzaam en heeft mijn imei nr gecontroleerd en die kwam overeen. was die dag binnengebracht.
direct politie gebeld en kon ik (aangezien het in de avond was en winkel al dicht zat) de volgende dag aangifte doen (dan opeens wel :S).
nu is de tel in bewaring van de winkel maar kreeg gisteren te horen (via politie) dat gezien hun hem "ten goede trouw" hebben gekocht en alles volgens de regels hebben gedaan ik waarschijnlijk kan fluiten naar mijn telefoon. ja of de winkel is zo aardig (think not) om hem middels een vrijwillige afstandsverklaring terug te geven.
het is toch gewoon schandalig dat een rechtstaat al nederland geen flikker uitvoerd met dit alles.
kortom mensen jat een telefoon en verkoop hem want blijkbaar is dit geoorloofd.
waar gaat het in nederland met het recht naar toe. rij 5 km te hard en je hebt een bekeuring van 35 tot 50 euro. maar steek je zelf tijd energie en moeite in het terugvinden van een gestolen goed en dat je hem ook nog eens vindt. dan doen ze geen zak want ze hebben het O ZO DRUK... ja met bonnetjes uitdelen van verkeersovertreders, fietsers zonder of met kapot licht.

wat zouden jullie in dit geval doen? terugstelen mag niet want dan ben je "crimineel"
Een leven vol verhalen, waarin ieder een eigen hoofdrol in speelt.
Leef je eigen leven, dat doe ik ook.
pi_116141740
Kan je niet iets met de verzekering regelen?
Op dinsdag 29 januari 2013 17:07 schreef Gulmez het volgende:
ALS ZE MIJN ZUSJE ZOUDEN BEDREIGEN WAT ZOU JIJ DOEN IK GA ME ZUSJE NIET KAPOT LATEN ZIEN GAAN snap dat
  woensdag 29 augustus 2012 @ 11:31:51 #3
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_116141770
Een afwachten
  PR/Manusje van alles woensdag 29 augustus 2012 @ 11:32:49 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_116141799
Een winkel koopt de telefoon aan de balie en dat is dan gelijk geen heling meer? :')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 29 augustus 2012 @ 11:33:27 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116141816
Waren er geen gegevens van de dader bekend?

Jatten en doorverkopen mag nog steeds niet, een gejatte telefoon kennelijk dan soms weer wel, hoewel ze over heling normaal niet zo gemakkelijk heenstappen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_116141833
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:31 schreef Souteneur het volgende:
Kan je niet iets met de verzekering regelen?
ook al mee bezig inderdaad maar ja die zegt straks ja maar hij ligt daar te koop etc dus dat wordt touwtrekken
pi_116141839
Umh de verkoper van de gestolen telefoon is nog steeds strafbaar. Het is alleen zo dat als de koper het kocht zonder dat hij kon weten dat het gestolen was (normale prijs, gecontroleerd of het gestolen was enz.) Dan mag de koper het object houden.

Logisch ook. Aangezien anders hij ook de dupe is terwijl hij zijn best deed om geen gestolen product te kopen.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
pi_116141840
Waarom mag je 'm niet 'terugstelen'? Als je netjes vraagt, mag ik even het imei nummer bekijken en dan loop je gewoon rustig weg met je telefoon. Zij hebben geen bewijs dat ze eigenaar zijn, jij wel.
pi_116141931
@Surveillance-Fiets blijkbaar niet

@ RPG de telefoon stond die nacht al op telefooncheck dus het was te zien dat hij gestolen was
  woensdag 29 augustus 2012 @ 11:39:22 #10
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116141992
politie wil omtrent gegevens etc niks los laten btw maar volgens de verkoper nemen ze alleen telefoons aan met id bewijs.

daarnaast is een collega van mij daar onlangs geweest om een tel te kopen, een jongen naast hem kwam binnen en verkocht een iphone zonder enige identificatie dussss...
  woensdag 29 augustus 2012 @ 11:39:27 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116141997
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:37 schreef Darkspirrit het volgende:
@Surveillance-Fiets blijkbaar niet

@ RPG de telefoon stond die nacht al op telefooncheck dus het was te zien dat hij gestolen was
Dan is dat 'te goeder trouw' dus dubieus.
The love you take is equal to the love you make.
pi_116142062
Stelen uit de winkel, ergens anders weer verkopen en hem daar weer terugkopen. Dan heb je de telefoon helemaal legaal want je hebt hem gekocht.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 11:41:35 #13
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116142076
de winkel zelf is fout om niet te controleren of hij gestolen is.

hopen dat ze de dader vinden en de zaak aan het ligt brengen anders ben je dubbel opgelicht.

ohja nog even extra, ze waren wel zo vriendelijk dat ik mijn tel terug kon kopen voor de inkoopsprijs pfff
  woensdag 29 augustus 2012 @ 11:42:36 #14
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116142120
@
quote:
10s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:41 schreef Dimens het volgende:
Stelen uit de winkel, ergens anders weer verkopen en hem daar weer terugkopen. Dan heb je de telefoon helemaal legaal want je hebt hem gekocht.
Dimens GOED PLAN waarom kom ik zelf niet op deze ideeën
pi_116142193
quote:
14s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:42 schreef Darkspirrit het volgende:
@

[..]

Dimens GOED PLAN waarom kom ik zelf niet op deze ideeën
Ik denk dat het een gave is.
pi_116142202
Waar is DS4? Hem moet je hebben. Wat een waanzin dit, godsamme. :')
pi_116142203
wauw als ik dat doe van een (on)bekende is het heling ..
pi_116142214
quote:
8s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:29 schreef Darkspirrit het volgende:
kreeg gisteren te horen (via politie) dat gezien hun hem "ten goede trouw" hebben gekocht
Dat zou je moeten aanvechten dan. Is dat namelijk niet het geval dan is er sprake van heling en blijft het jouw telefoon. Vraag is natuurlijk of dat praktisch uitvoerbaar is en of de politie er zoveel tijd in wil stoppen.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 11:45:56 #19
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116142251
quote:
14s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:44 schreef Dimens het volgende:

[..]

Ik denk dat het een gave is.
benieuwd wat de politie dan zegt hahaha
  woensdag 29 augustus 2012 @ 11:48:21 #20
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116142341
heling is geen heling meer blijkbaar als je hem maar "ten goede trouw" hebt gekocht :s hoezow krom...

als de politie niks doet en de winkel wil hem niet geven dan eens kijken hoe deze instanties tegen negatieve publiciteit aankijken middels de media.

ik wacht nog even een antwoord van de P af en dan gewoon met krant en al naar die winkel en belagen maar
  woensdag 29 augustus 2012 @ 11:51:37 #21
8369 speknek
Another day another slay
pi_116142459
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:48 schreef Darkspirrit het volgende:
heling is geen heling meer blijkbaar als je hem maar "ten goede trouw" hebt gekocht :s hoezow krom...

als de politie niks doet en de winkel wil hem niet geven dan eens kijken hoe deze instanties tegen negatieve publiciteit aankijken middels de media.

ik wacht nog even een antwoord van de P af en dan gewoon met krant en al naar die winkel en belagen maar
En terecht, gewoon doorzetten. Het is nog altijd jouw bezit die ze aan je willen verkopen. Ze mogen al van mazzel spreken dat ze niet vervolgd worden voor heling (kun je geen civiele procedure aanspannen? heb je rechtsbijstand? ga anders naar een rechtswinkel), dan zouden ze nu helemaal coulance moeten verlenen en het ding gelijk teruggeven.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_116142484
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:48 schreef Darkspirrit het volgende:
Als de telefoon voor een normale prijs gekocht is en de procedures gevolgd zijn (legitimeren etc) is het geen heling. Want dan zou je bij alles wat je van een ander koopt moeten gaan controleren of het niet ergens gestolen is. Maar aangezien de procedure niet gevolgd is (niet geidentificeerd, en anders heeft de politie het wel heel erg makkelijk om eens met iemand te gaan praten) denk ik dat je dat wel kan aanvechten.

Maar ik denk niet dat iemand er zoveel tijd/moeite in wil stoppen. :)
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 11:52:30 #23
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116142488
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:44 schreef Northside het volgende:

[..]

Dat zou je moeten aanvechten dan. Is dat namelijk niet het geval dan is er sprake van heling en blijft het jouw telefoon. Vraag is natuurlijk of dat praktisch uitvoerbaar is en of de politie er zoveel tijd in wil stoppen.
hoeveel telefoons worden er dagelijks wel niet gestolen? denk niet dat de politie er werk van wil maken. het bewijs is btw al geleverd dat ik snachts al aangegeven heb dat ie gestolen was dus dat verwijt kunnen ze al niet meer maken :D maar ja je weet wel hoe dat gaat he. wat hebben we het druk......met bonnetjes uitdelen
  woensdag 29 augustus 2012 @ 11:53:10 #24
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116142512
quote:
4s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:44 schreef HyperViper het volgende:
Waar is DS4? Hem moet je hebben. Wat een waanzin dit, godsamme. :')
DS4???
  woensdag 29 augustus 2012 @ 11:54:42 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_116142572
Is het een keten of een aggenebbishwinkeltje? In geval van het eerste zal een programma als Kassa ervan smullen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_116142591
Maar jij kan toch aantonen dmv dat IMEI nummer dat het jouw telefoon is?
Lijkt me dat de winkel niet echt een poot heeft om op te staan toch?
Jij hebt een bon met IMEI nummer en zij hebben die telefoon.
Je kan dan neem ik aan aangifte doen tegen de winkel.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 11:57:16 #27
261438 StormS.A
#46 Valentino Rossi
pi_116142656
en anders zeggen dat de winkel hem van jou gestolen heeft of hebben ze een bon van wie ze dat ding gekocht hebben? want dan hebben ze de dader ook lijkt me!

en nog iets anders als ze hem die dag hadden binnen gekregen weten zo toch wel plus min hoelaat ongeveer bekijk de camerabeelden terug van de winkel en huppa we hebben de sjonnie te pakken.
pi_116142672
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:55 schreef Zweefvliegje het volgende:
Maar jij kan toch aantonen dmv dat IMEI nummer dat het jouw telefoon is?
Lijkt me dat de winkel niet echt een poot heeft om op te staan toch?
Jij hebt een bon met IMEI nummer en zij hebben die telefoon.
Je kan dan neem ik aan aangifte doen tegen de winkel.
Heling is niet strafbaar als het ter goeder trouw is gedaan, dus dan moet je aantonen dat dat niet zo was. En dat gaat zonder rechtsbijstand niet lukken, dus dat gaat tijd kosten en geld.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 11:57:51 #29
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116142676
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:54 schreef speknek het volgende:
Is het een keten of een aggenebbishwinkeltje? In geval van het eerste zal een programma als Kassa ervan smullen.
het is een vrij grote keten volgens mij

@Northside het is dus wel met identificatie gebeurd maar als ze alles in een databestand hebben kan de politie dus wel achterhalen wat de inkoopsprijs is geweest. daarnaast nogmaals viel het te controleren dat hij gestolen was middels een registratiebank dus daarin zijn ze blijven steken. tevens is het tegenwoordig niet verplicht alvorens een tel simlockvrij te maken om te zien of hij niet gestolen is? brengt toch ook al redelijk het vermoeden dat deze telefoon gejat is?
  woensdag 29 augustus 2012 @ 12:00:49 #30
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116142779
Het IMEI nummer heb ik met doosje lader aankoopsbewijs alles er nog bij. als jij een telefoon zonder dit alles inleverd, hem simlockvrij moet maken en waarschijnlijk ook nog naar fabrieksinstellingen terugzetten lijkt mij het geen betrouwbare aanpak kortom het vermoeden van gestolen goed kon er wel degelijk zijn.

de gegevens van de dader moeten ze volgens de winkel wel hebben dus dus raar. en wil de politie hier tijd in steken is de vraag :s
  woensdag 29 augustus 2012 @ 12:02:15 #31
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116142830
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:54 schreef speknek het volgende:
oei daar zal deze keten niet blij van worden thnx for the tip :D
  woensdag 29 augustus 2012 @ 12:02:24 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116142835
Als hij al als gestolen geregistreerd stond en de "verkoper" heeft zich geïdentificeerd dan mag het allemaal toch niet zo moeilijk zijn.
Maar goed, de kans is groot dat de "verkoper" zich met een gestolen identiteitskaart geïndentificeerd heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_116142846
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 12:02 schreef Leandra het volgende:
Als hij al als gestolen geregistreerd stond en de "verkoper" heeft zich geïdentificeerd dan mag het allemaal toch niet zo moeilijk zijn.
Maar goed, de kans is groot dat de "verkoper" zich met een gestolen identiteitskaart geïndentificeerd heeft.
Moet je je identificeren als je een telefoon verkoopt?
pi_116142863
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:57 schreef Darkspirrit het volgende:
@Northside het is dus wel met identificatie gebeurd maar als ze alles in een databestand hebben kan de politie dus wel achterhalen wat de inkoopsprijs is geweest. daarnaast nogmaals viel het te controleren dat hij gestolen was middels een registratiebank dus daarin zijn ze blijven steken. tevens is het tegenwoordig niet verplicht alvorens een tel simlockvrij te maken om te zien of hij niet gestolen is? brengt toch ook al redelijk het vermoeden dat deze telefoon gejat is?
Tsja, dan zou de politie theoretisch 'de zaak kunnen oplossen'.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 12:03:33 #35
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116142870
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 12:02 schreef Leandra het volgende:
camera bewaking? der hangt een redelijk grote camera achter de toonbank en geloof me die zie je echt wel hangen....
  woensdag 29 augustus 2012 @ 12:04:41 #36
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116142909
quote:
11s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 12:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

bij deze zaak (heb ik mij laten vertellen door de verkoper) wel
  woensdag 29 augustus 2012 @ 12:09:11 #37
261438 StormS.A
#46 Valentino Rossi
pi_116143095
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:57 schreef StormS.A het volgende:
en anders zeggen dat de winkel hem van jou gestolen heeft of hebben ze een bon van wie ze dat ding gekocht hebben? want dan hebben ze de dader ook lijkt me!

en nog iets anders als ze hem die dag hadden binnen gekregen weten zo toch wel plus min hoelaat ongeveer bekijk de camerabeelden terug van de winkel en huppa we hebben de sjonnie te pakken.
Als de winkel zo slim is dat je je moet identificeren zijn ze toch wel ook zo slim iets op papier te zetten van wie ze hem hebben overgekocht....
  woensdag 29 augustus 2012 @ 12:11:33 #38
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116143174
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 12:03 schreef Northside het volgende:

[..]

Tsja, dan zou de politie theoretisch 'de zaak kunnen oplossen'.
theoretisch wel maar of dit ook gebeurt in de praktijk.....
hart van nederland opbellen :p
pi_116143308
Bah, typisch Nederlandse politie. Ik hoop dat je bij kassa gehoord wordt, welke keten was het? En heb je ook al met de hogere piefen van die keten gebeld?
  woensdag 29 augustus 2012 @ 12:21:41 #40
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116143500
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 12:15 schreef Franknfurter het volgende:
Bah, typisch Nederlandse politie. Ik hoop dat je bij kassa gehoord wordt, welke keten was het? En heb je ook al met de hogere piefen van die keten gebeld?
ik zie net nu ik iets meer onderzoek doe dat het maar 2 winkels zijn :s maar deze heeft wel een redelijk profi uitstraling qua website.

ik kan het hier ook wel noemen want de zaak probeert mij toch op te lichten door de telefoon te verkopen dan aan mij, anyway het gaat dus om de (naam verwijderd) zie ook google first hit

[ Bericht 1% gewijzigd door Five_Horizons op 29-08-2012 21:28:30 ]
  woensdag 29 augustus 2012 @ 12:25:40 #41
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116143611
quote:
11s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 12:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik was 3 maanden geleden bij de Phonehouse om een telefoon te kopen en toen kwamen er een paar pubers binnen om een telefoon te verkopen, en toen heb ik eens gevraagd hoe dat eigenlijk ging, en hoe de controle was, juist omdat de telefoon van mijn zoon vorig jaar gestolen was.

Maar volgens meneer Phonehouse controleren ze of de telefoon gestolen is, en wordt het ID van degene die de telefoon aanbiedt gevraagd, gekopieerd en opgeslagen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_116143627
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 12:21 schreef Darkspirrit het volgende:

[..]

ik zie net nu ik iets meer onderzoek doe dat het maar 2 winkels zijn :s maar deze heeft wel een redelijk profi uitstraling qua website.

ik kan het hier ook wel noemen want de zaak probeert mij toch op te lichten door de telefoon te verkopen dan aan mij, anyway het gaat dus om de zie ook google first hit
Hm die is niet groot nee, dan weet ik niet of kassa je erbij gaat helpen. Ik zou als ik jou was hier wat professionelere hulp bij gaan zoeken, dit ga je niet halen in je eentje.

[ Bericht 0% gewijzigd door Five_Horizons op 29-08-2012 21:28:52 ]
  woensdag 29 augustus 2012 @ 12:29:10 #43
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116143713
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 12:26 schreef Franknfurter het volgende:

[..]

Hm die is niet groot nee, dan weet ik niet of kassa je erbij gaat helpen. Ik zou als ik jou was hier wat professionelere hulp bij gaan zoeken, dit ga je niet halen in je eentje.
Daarom vertelde ik al dat ik maar eens ga dreigen met evt de lokale media, maar gezien het hier ook om een kleine keten gaat die landelijk dus verkoopt (middels de website) de gewone media eens proberen. maar dit is wel een leuk onderwerp voor kassa gezien het wel de politie ook betreft dat ze geen flikker doen aan een vergrijp dat eigenlijk in een wip af te sluiten valt
pi_116143720
quote:
10s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:41 schreef Dimens het volgende:
vanuitgaande dat de winkel er ook wat aan wil verdienen kost het je wel extra geld om je telefoon terug te kopen
pi_116143761
Naar mijn weten moet je de telefoon gewoon van die winkel krijgen en dat zijzelf de schade door de aankoop moeten verhalen op de dief. Ongeacht of het te goeder trouw is aangekocht door de winkel.

Als je de telefoon had uitgeleend en diegene die hem geleend had, had hem door verkocht dan kon je hem niet claimen bij de nieuwe eigenaar. Bij diefstal is dit als het goed is anders, dan kun je de telefoon gewoon claimen bij de nieuwe eigenaar en hoef je geen vergoeding of iets dergelijks te betalen.

[ Bericht 22% gewijzigd door Kirov op 29-08-2012 12:38:43 ]
Beneath the gold, the bitter steel
pi_116144232
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 12:29 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

vanuitgaande dat de winkel er ook wat aan wil verdienen kost het je wel extra geld om je telefoon terug te kopen
Steel je hem nog een keer en verkoop je hem weer door om hem daarna terug te kopen. Heb je er nog aan verdiend ook.
pi_116144316
quote:
14s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 12:44 schreef Dimens het volgende:

[..]

Steel je hem nog een keer en verkoop je hem weer door om hem daarna terug te kopen. Heb je er nog aan verdiend ook.
jij criminal master mind :D
  woensdag 29 augustus 2012 @ 12:49:58 #48
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116144449
quote:
14s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 12:44 schreef Dimens het volgende:

[..]

hooo wacht ff... ik volg hem niet meer, :?
jij zegt dus stelen, verkopen, stelen, terugkopen? oi kan ik dan niet beter gewoon een nieuwe halen? anders als ik dan gepakt wordt heb ik 2x diefstal gepleegd :|W 8)7
maar dan heb ik nog bewijs van goed gedrag want heb alles nog in huis van aanschaf O-)
  woensdag 29 augustus 2012 @ 12:54:31 #49
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_116144595
Huh dus de winkel die die telefoon heeft overgekocht, heeft hem op marktplaats gezet?
All she wants and needs is just a little taste..
  woensdag 29 augustus 2012 @ 13:01:26 #50
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116144835
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 12:54 schreef Luxuria het volgende:
Huh dus de winkel die die telefoon heeft overgekocht, heeft hem op marktplaats gezet?
dat klopt. de politie heeft nu wel gezegd dat ze hem niet mogen verkopen en dat die winkel hem dus in bewaring moet houden tot nader order. maar na een paar gesprekken was ik er al snel achter dat dus de mogelijkheid om de telefoon terug te krijgen is door hem terug te kopen of een nieuwe te halen.

ik wacht nog even op uitslag van het "onderzoek" en ik op de hoogte wordt gebracht
pi_116146270
Volgens mij is de winkel met terugwerkende kracht nooit eigenaar van de telefoon geworden.... Dus volgens mij heb je gewoon recht op het terugkrijgen van je telefoon.... Maja, aan de andere kant betekent dat meer werk voor de pliesie en daar hebben ze natuurlijk geen zin in. En daarm oet je tegenwoordig ook respect voor hebben he :')
pi_116146339
Ken me nog wel zaak herinderen waarin een jongen zijn gestolen brommer in warenhuis zag staan, de winkel hoefde hem niet terug te geven, omdat ze idd ter goeder trouw hadden gehandeld, later hebben ze alsnog gedaan maar dat was meer voor de publiciteit.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 29 augustus 2012 @ 14:05:04 #53
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116147132
ik denk ook in dit geval dat ze voor de publiciteit zullen kiezen als ik ineens met de verslaggever van TC Tubantia bij hen in de zaak sta om mijn telefoon terug te halen.

hoe dan ook zullen ze publiciteit krijgen. ofwel goede of wel slechte
  woensdag 29 augustus 2012 @ 16:51:57 #54
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_116153998
Belletje met het hoofdkantoor kan ook wonderen doen ...
Dum de dum
pi_116154302
Terug stelen en wachten tot de politie je komt halen. Daarna contact opnemen met kranten, media enzovoort. Zie je de kop al staan: 'Man opgepakt na het stelen van zijn eigen telefoon'. :D

Kamervragen gegarandeerd.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
  woensdag 29 augustus 2012 @ 17:53:40 #56
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_116156256
Wat een debiel gedoe. Ze mogen hem niet meer verkopen maar ze zijn ook zo bekrompen om het niet terug te geven.
All she wants and needs is just a little taste..
  woensdag 29 augustus 2012 @ 17:57:46 #57
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_116156370
quote:
8s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:29 schreef Darkspirrit het volgende:

wat zouden jullie in dit geval doen? terugstelen mag niet want dan ben je "crimineel"
Vréselijk balen, maar nog steeds blij zijn dat het zo werkt. Want ik zou het anders bij elke aankoop (te goeder trouw) in mijn broek doen dat ik het gekochte later weer mag inleveren.

Verder suckt het wel big time... Ik denk dat ik iets heel symbolisch zou doen. Mijn telefoon namaken met papier mache en daarna met een plastic politiepoppetje in de brand steken. En daarna natuurlijk: bier!
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  woensdag 29 augustus 2012 @ 18:02:07 #58
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116156512
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:39 schreef Darkspirrit het volgende:
politie wil omtrent gegevens etc niks los laten btw maar volgens de verkoper nemen ze alleen telefoons aan met id bewijs.

daarnaast is een collega van mij daar onlangs geweest om een tel te kopen, een jongen naast hem kwam binnen en verkocht een iphone zonder enige identificatie dussss...
Heel mooi, dan kan de dief of degene die 'm aan de telefoonwinkel geleverd heeft zo getraceerd worden ^O^

Nu kan het eigenlijk heel simpel zijn. Revindicatie; dat wil zeggen dat jij de telefoon bij de winkel opeist als rechtmatig eigenaar. Door de diefstal ben jij namelijk nog steeds eigenaar.

Eigenlijk is het in theorie heel simpel. Terugvragen cq. eisen bij de winkelier onder vertoon van het aangifte bewijs. Geeft ie 'm niet terug, dan stap je naar een advocaat en stap je naar de rechtbank om je eis kracht bij te zeggen. Vrijwel 100% zeker dat je dat wint.

De winkelier is dan de telefoon kwijt, maar dat is zijn probleem. Dat geld haalt ie maar terug bij degene van wie ie 'm gekocht heeft. Dat is niet jouw probleem.

Anders had het geweest als de telefoon via de telefoonwinkel verkocht zou zijn. De nieuwe koper heeft 'm dan wel eerlijk verkregen omdat deze 'm wel in de winkel heeft gekocht en daarom zich kan beroepen op goede trouw en er een geldige eigendomsoverdracht is geweest.
Ook hoi !
  woensdag 29 augustus 2012 @ 18:07:35 #59
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116156668
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:52 schreef Northside het volgende:

[..]

Als de telefoon voor een normale prijs gekocht is en de procedures gevolgd zijn (legitimeren etc) is het geen heling. Want dan zou je bij alles wat je van een ander koopt moeten gaan controleren of het niet ergens gestolen is. Maar aangezien de procedure niet gevolgd is (niet geidentificeerd, en anders heeft de politie het wel heel erg makkelijk om eens met iemand te gaan praten) denk ik dat je dat wel kan aanvechten.

Maar ik denk niet dat iemand er zoveel tijd/moeite in wil stoppen. :)
Dan is het nog steeds heling. Er wordt namelijk een gestolen product verkocht en aangekocht. En dat is en blijft heling. Alleen moet je de vraag stellen of het om bewuste heling gaat, wat dus wil zeggen dat ze het wisten.
Ook hoi !
  woensdag 29 augustus 2012 @ 18:10:48 #60
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_116156752
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 14:05 schreef Darkspirrit het volgende:
ik denk ook in dit geval dat ze voor de publiciteit zullen kiezen als ik ineens met de verslaggever van TC Tubantia bij hen in de zaak sta om mijn telefoon terug te halen.

hoe dan ook zullen ze publiciteit krijgen. ofwel goede of wel slechte
Ik vraag me vooral af of TC Tubantia hier aandacht aan wil besteden.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  woensdag 29 augustus 2012 @ 18:13:38 #61
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116156810
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 18:10 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Ik vraag me vooral af of TC Tubantia hier aandacht aan wil besteden.
Dat hoef je je niet af te vragen. Het antwoord daarop is simpelweg: Nee.

Je hebt meer kans bij GeenStijl. Maar dan moet de verkoper wel een capuchonnetje zijn :D
Ook hoi !
pi_116163862
Vriendinnetje van mij heeft hetzelfde gehad.. Gestolen goed teruggevonden op marktplaats, ook ter goeder trouw gekocht door zo'n zaak. Ter goeder trouw was wel 80 % onder de marktwaarde.. Ze heeft het uiteindelijk op advies van de verzekering maar teruggekocht omdat het anders een gebed zonder einde zou worden.
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
  woensdag 29 augustus 2012 @ 21:59:01 #63
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_116165628
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 21:22 schreef nectarientje het volgende:
Vriendinnetje van mij heeft hetzelfde gehad.. Gestolen goed teruggevonden op marktplaats, ook ter goeder trouw gekocht door zo'n zaak. Ter goeder trouw was wel 80 % onder de marktwaarde.. Ze heeft het uiteindelijk op advies van de verzekering maar teruggekocht omdat het anders een gebed zonder einde zou worden.
80% onder de marktwaarde, "te goeder trouw"??? 8)7

Ik vrees dat deze praktijken gewoon blijven voortbestaan omdat de plisie er geen trek in heeft om er achteraan te gaan. Schandalig gewoon.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_116169790
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 18:07 schreef Inlognaam het volgende:
Dan is het nog steeds heling. Er wordt namelijk een gestolen product verkocht en aangekocht. En dat is en blijft heling. Alleen moet je de vraag stellen of het om bewuste heling gaat, wat dus wil zeggen dat ze het wisten.
Dat is niet zoals ik het bij rechten geleerd heb.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 23:53:56 #65
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116171886
Als je iets gejat koopt, dan is het per defenitie heling.
Met dat tweede stukje doel ik richting de goede trouw en evt. schuldigheid/vervolging ervoor.
Ook hoi !
  woensdag 29 augustus 2012 @ 23:54:54 #66
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116171920
ooooh en zeker besteed de TC Tubantia hier wel aandacht aan...

ook ik heb zo mijn contacten nog }) O-)
  woensdag 29 augustus 2012 @ 23:55:58 #67
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116171949
maar het is idd gewoon te belachelijk voor woorden... ze hebben niks aan de tel dus waarom niet gewoon netjes terug geven.

kunnen we beiden aangifte doen, hij om zijn geld terug te eisen ik voor een schadevergoeding zijn we beide klaar met dat gezeur...
  woensdag 29 augustus 2012 @ 23:56:08 #68
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116171960
time for bed
  donderdag 30 augustus 2012 @ 00:04:07 #69
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116172296
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 21:22 schreef nectarientje het volgende:
Ik vraag me werkelijk af wat voorrang heeft bij een rechter: een beroep op goede trouw of een actie op grond van revindicatie.

Topicstarter zal denk ik echt voor de volle 100% winnen als ie naar de rechter stapt en revindicatie afdwingt. Dat de winkelier 'te goede trouw' heeft gehandeld durf ik me af te vragen. Denk niet dat ie zich daar met succes op kan beroepen: - bedrijfsrisico, - onder prijs, - geen aankoopbon.

Maar goed, het is een ellenlange procedure denk ik waar weer de nodige tijd en geld in kan zitten.
Ook hoi !
  donderdag 30 augustus 2012 @ 00:21:11 #70
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_116173058
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_116173576
Bizar dat iedereen roept dat aangifte doen van diefstal zo tijdrovend is terwijl dit gewoonweg vaak via Internet kan: http://www.politie.nl/aangifte/

En dat systeem werkt gewoon goed. Waarom een week gewacht?
  donderdag 30 augustus 2012 @ 00:41:30 #72
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_116173844
quote:
Gaat dus over het terugvorderen door de eigenaar van wie het gejat is. En daar was 3 jaar reeds verstreken: einde oefening voor jou als bestolene.

Ts moet gewoon dat ding opeisen bij de winkelier en als ie niet vrijwillig wilt teruggeven naar de rechter stappen. Doe je dat ook echt, dan weet de winkeleigenaar niet hoe snel ie het terug moet geven anders mag ie de proceskosten nog betalen ook.
Ook hoi !
  donderdag 30 augustus 2012 @ 09:05:59 #73
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116178037
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 00:34 schreef Shodan het volgende:
Bizar dat iedereen roept dat aangifte doen van diefstal zo tijdrovend is terwijl dit gewoonweg vaak via Internet kan: http://www.politie.nl/aangifte/

En dat systeem werkt gewoon goed. Waarom een week gewacht?
omdat hier sprake ook was van gestolen goed uit de woning waarbij er tevens glazen verplaatst waren kortom sporen van de dader waren aanwezig. vink dat vakje eens aan in de aangifte en voila je kan geen aangifte meer doen via het internet.

heb wel de tip gekregen in het vervolg direct naar het bureau te lopen want dan sta je daar en meestal nemen ze dan wel gelijk je verhaal af.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 09:09:04 #74
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116178096
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 00:41 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Gaat dus over het terugvorderen door de eigenaar van wie het gejat is. En daar was 3 jaar reeds verstreken: einde oefening voor jou als bestolene.

Ts moet gewoon dat ding opeisen bij de winkelier en als ie niet vrijwillig wilt teruggeven naar de rechter stappen. Doe je dat ook echt, dan weet de winkeleigenaar niet hoe snel ie het terug moet geven anders mag ie de proceskosten nog betalen ook.
ik zet alles op alles om die telefoon terug te krijgen. niet omdat ik hem zo mis, maar omdat er veel te veel mensen hier slachtoffer van zijn. als iedereen er nu eens werk van maakt misschien merkt de politie dan dat het een serieuze zaak begint te worden en in het vervolg de opkopers en dieven strakker gaat aanpakken. het is dus niet alleen voor mijzelf dat ik hier mee door vecht. de verzekering kan blijkbaar al een heel hoop vergoeden. maar laat het maar eens duidelijk worden dat dit niet geoorloofd is. kortom wees sterk, houd vol en zorg ervoor dat de politie meer van dit soort vermeende zaken krijgt. voor hen tijdrovend en misschien geven ze dan eindelijk eens toe.
pi_116178107
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:39 schreef Darkspirrit het volgende:

Dat is een goede zaak, dan weten ze dus wie hem van jou gejat heeft neem ik aan..?
  donderdag 30 augustus 2012 @ 09:12:00 #76
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116178143
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 09:09 schreef Murdera het volgende:

[..]

Dat is een goede zaak, dan weten ze dus wie hem van jou gejat heeft neem ik aan..?
over ik weet hebben ze die gegevens idd, maar wie zegt dat het de dief was en wie zegt dat de id niet gestolen is. en wie zegt dat de winkel daadwerkelijk de waarheid over dat punt zegt.
pi_116178156
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 09:12 schreef Darkspirrit het volgende:

[..]

over ik weet hebben ze die gegevens idd, maar wie zegt dat het de dief was en wie zegt dat de id niet gestolen is. en wie zegt dat de winkel daadwerkelijk de waarheid over dat punt zegt.
Daar hebben we de politie voor toch?
  donderdag 30 augustus 2012 @ 09:18:51 #78
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116178260
tsja nemen die ook de tijd er voor?
pi_116178348
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 09:09 schreef Murdera het volgende:

[..]

Dat mag je hopen, mijn zoon is vorig jaar bestolen; Rijbewijs, telefoon, bankpasje enz.... de hele mikmak, en eigenlijk is de mogelijke identiteitsfraude hetgene waar ik me het meest zorgen over maak of gemaakt heb.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_116178491
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 18:07 schreef Inlognaam het volgende:

Nee. Heling heeft het bewustheidsvereiste in zich. Als jij te goeder trouw het bezit van iets verkrijgt kan het geen heling meer zijn. Een bestanddeel van heling is dat de 'heler' weet (of behoort te weten / redelijkerwjis kon vermoeden) dat het goed door een misdrijf is verkregen.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 13:41 schreef dude1960 het volgende:
Volgens mij is de winkel met terugwerkende kracht nooit eigenaar van de telefoon geworden.... Dus volgens mij heb je gewoon recht op het terugkrijgen van je telefoon.... Maja, aan de andere kant betekent dat meer werk voor de pliesie en daar hebben ze natuurlijk geen zin in. En daarm oet je tegenwoordig ook respect voor hebben he :')
Nee.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 11:57 schreef Tchock het volgende:

Heling is niet strafbaar als het ter goeder trouw is gedaan, dus dan moet je aantonen dat dat niet zo was. En dat gaat zonder rechtsbijstand niet lukken, dus dat gaat tijd kosten en geld.
Als de eigendomsoverdracht te goeder trouw heeft plaatsgevonden is er geen sprake meer van het begrip heling.

was bij het kopen van de telefoon. Daarvoor moet je wel de volledige procedure van het kopen van dergelijke telefoons even doornemen en je moet je afvragen of zo'n IMEI-check standaard gedaan wordt door winkels / kan worden gedaan.

Laat ik even advocaat van de duivel spelen: TS, wat zou jij vinden als jij net een telefoon van een paar honderd euro had gekocht van iemand die betrouwbaar leek, tegen een betrouwbare plaats, op een betrouwbare locatie etc. Hoe happig zou jij zijn om 2 weken later die telefoon gratis af te geven aan degene die claimt de rechtmatige eigenaar te zijn?

[ Bericht 9% gewijzigd door Maharbal op 30-08-2012 10:44:12 ]
pi_116178690
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 09:18 schreef Darkspirrit het volgende:
tsja nemen die ook de tijd er voor?
Dat is toch hun werk lijkt me?
pi_116178847
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 09:30 schreef Maharbal het volgende:
Overigens kun je kanttekeningen plaatsen bij het feit of de winkel wel te goeder trouw was bij het kopen van de telefoon. Daarvoor moet je wel de volledige procedure van het kopen van dergelijke telefoons even doornemen en je moet je afvragen of zo'n IMEI-check standaard gedaan wordt door winkels / kan worden gedaan.

Laat ik even advocaat van de duivel spelen: TS, wat zou jij vinden als jij net een telefoon van een paar honderd euro had gekocht van iemand die betrouwbaar leek, tegen een betrouwbare plaats, op een betrouwbare locatie etc. Hoe happig zou jij zijn om 2 weken later die telefoon gratis af te geven aan degene die claimt de rechtmatige eigenaar te zijn?
Het is sowieso lastig, want die winkels bieden echt maar heel weinig voor een telefoon, de kans dat ze er "honderden euro's" voor gegeven hebben is vrij klein.

Wat ze bieden komt iig niet in de buurt van de tweedehandsprijzen, ook niet van de tweedhandsprijzen die de winkels zelf hanteren, er moet immers wel (grof) op verdiend worden.

Dat ze het toestel schijnbaar zo makkelijk hebben aangenomen is voor de winkel wel een flink risico, die weten immers dat ze bij slechte controle mogelijk een gestolen toestel gaan proberen te verkopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_116178887
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 09:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het is sowieso lastig, want die winkels bieden echt maar heel weinig voor een telefoon, de kans dat ze er "honderden euro's" voor gegeven hebben is vrij klein.

Wat ze bieden komt iig niet in de buurt van de tweedehandsprijzen, ook niet van de tweedhandsprijzen die de winkels zelf hanteren, er moet immers wel (grof) op verdiend worden.

Dat ze het toestel schijnbaar zo makkelijk hebben aangenomen is voor de winkel wel een flink risico, die weten immers dat ze bij slechte controle mogelijk een gestolen toestel gaan proberen te verkopen.
Ik doelde niet per sé op honderden euro's die de winkel heeft betaald, maar op het nut van te goeder trouw zijn. TS vindt het nu zwaar idioot/onrechtvaardig (voorstelbaar), maar het kan ook de andere kant op werken natuurlijk.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 09:49:23 #84
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116178902
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 09:30 schreef Maharbal het volgende:

Simpel, ik koop alleen telefoons bij een zaak als kpn etc inc abbonement, maar daarentegen als mij zoiets zou overkomen mag de eigenaar van mij het goed terug hebben want ja ik ben WEL een van de weinigen die dit zou doen, tevens zou ik dan wel de geleden schade bij desbetreffende persoon verhalen die hem mij verkocht heeft.

hij kon redelijkerwijs vermoeden dat de tel gejat was. want elke idioot heeft toch zowieso een lader en evt aankoopsbewijs nog om te laten zien dat het om zijn/haar eigen tel gaat. daarnaast stond het goed dezelfde nacht nog als gestolen al opgemerkt op internet, eveneens is de zaak dus in gebreke gebleven de telefoon na te trekken alvorens hem simlockvrij te maken.

laten ze telefoons i.h.v. aannemen met aankoopsbewijs en anders niet dan is het al weer een stuk betrouwbaarder
  donderdag 30 augustus 2012 @ 09:52:48 #85
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116178982
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 09:41 schreef Murdera het volgende:

[..]

Dat is toch hun werk lijkt me?
niet als ze het "te druk" hebben
pi_116179014
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 09:52 schreef Darkspirrit het volgende:

[..]

niet als ze het "te druk" hebben
Ook dan. Als mijn baas zegt dat ik iets moet doen, kan ik wel slap vertellen dat ik het te druk hebt, maar ik zal het toch gewoon moeten uitvoeren. :')
pi_116179081
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 09:49 schreef Darkspirrit het volgende:

[..]

Simpel, ik koop alleen telefoons bij een zaak als kpn etc inc abbonement, maar daarentegen als mij zoiets zou overkomen mag de eigenaar van mij het goed terug hebben want ja ik ben WEL een van de weinigen die dit zou doen, tevens zou ik dan wel de geleden schade bij desbetreffende persoon verhalen die hem mij verkocht heeft.

hij kon redelijkerwijs vermoeden dat de tel gejat was. want elke idioot heeft toch zowieso een lader en evt aankoopsbewijs nog om te laten zien dat het om zijn/haar eigen tel gaat. daarnaast stond het goed dezelfde nacht nog als gestolen al opgemerkt op internet, eveneens is de zaak dus in gebreke gebleven de telefoon na te trekken alvorens hem simlockvrij te maken.

laten ze telefoons i.h.v. aannemen met aankoopsbewijs en anders niet dan is het al weer een stuk betrouwbaarder
Als dat de standaardprocedure is om telefoons te checken, dan moet je dat richting de winkel melden. Wat zeggen zij hier dan eigenlijk op?
  donderdag 30 augustus 2012 @ 09:57:42 #88
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116179101
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 09:53 schreef Murdera het volgende:

[..]

Ook dan. Als mijn baas zegt dat ik iets moet doen, kan ik wel slap vertellen dat ik het te druk hebt, maar ik zal het toch gewoon moeten uitvoeren. :')
mee eensch, maar helaas werkt dat niet zo bij deze instantie
pi_116179133
Fuck off waarom is de naam nou weer verwijderd zonder dat het topic is doorgelezen? De naam van het bedrijf is terecht neergezet. Er worden geen beschuldigingen geuit jegens het bedrijf...
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 10:00:01 #90
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116179147
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 09:56 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Als dat de standaardprocedure is om telefoons te checken, dan moet je dat richting de winkel melden. Wat zeggen zij hier dan eigenlijk op?
voorlopig is het mij niet toegestaan contact met de winkel op te nemen gezien het onderzoek nog loopt
pi_116179182
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 10:00 schreef Darkspirrit het volgende:

[..]

voorlopig is het mij niet toegestaan contact met de winkel op te nemen gezien het onderzoek nog loopt
Dan wordt het afwachten.

Mocht later blijken dat er geen sprake was van te goeder trouw (dat zal het geval zijn ALS winkels normaliter daadwerkelijk het IMEI-nummer moeten controleren), dan hoef je je telefoon inderdaad niet terug te komen maar kun je 'm letterlijk meenemen uit de winkel.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 10:05:01 #92
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116179264
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 10:01 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Dan wordt het afwachten.

Mocht later blijken dat er geen sprake was van te goeder trouw (dat zal het geval zijn ALS winkels normaliter daadwerkelijk het IMEI-nummer moeten controleren), dan hoef je je telefoon inderdaad niet terug te komen maar kun je 'm letterlijk meenemen uit de winkel.
ewoon afwachten inderdaad maar gezien ik een bepaald iemand van de recherge gesproken heb is mij te horen gekomen dat ik wel kon fluiten naar de telefoon want de zaak bied een service aan om telefoons op te kopen en weer te verkopen en dan lagen de wetten weer iets anders dus vandaar.
pi_116179290
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 10:05 schreef Darkspirrit het volgende:

[..]

ewoon afwachten inderdaad maar gezien ik een bepaald iemand van de recherge gesproken heb is mij te horen gekomen dat ik wel kon fluiten naar de telefoon want de zaak bied een service aan om telefoons op te kopen en weer te verkopen en dan lagen de wetten weer iets anders dus vandaar.
Ook in die situatie zijn de wetten (die hier van toepassing zijn) niet anders. Die dingen zijn niet variabel of iets dergelijks.

Het enige wat kan gebeuren is dat zij te goeder trouw worden geacht (dat kan overigens alleen een rechter bepalen, niet de politie), zelfs als ze het IMEI-nummer niet hebben gecontroleerd. Dan is het inderdaad hun telefoon geworden. Maar dan kun je in principe alsnog naar binnen om je telefoon op te halen mits je kunt aantonen dat dat ding gestolen is (wat je nu hopelijk toch wel kunt).

[ Bericht 9% gewijzigd door Maharbal op 30-08-2012 10:45:21 ]
  donderdag 30 augustus 2012 @ 10:13:55 #94
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_116179472
Boek 3 artikel 86

Artikel 86

1. Ondanks onbevoegdheid van de vervreemder is een overdracht overeenkomstig artikel 90, 91 of 93 van een roerende zaak, niet-registergoed, of een recht aan toonder of order geldig, indien de overdracht anders dan om niet geschiedt en de verkrijger te goeder trouw is.

2. Rust op een in het vorige lid genoemd goed dat overeenkomstig artikel 90, 91 of 93 anders dan om niet wordt overgedragen, een beperkt recht dat de verkrijger op dit tijdstip kent noch behoort te kennen, dan vervalt dit recht, in het geval van overdracht overeenkomstig artikel 91 onder dezelfde opschortende voorwaarde als waaronder geleverd is.

3. Niettemin kan de eigenaar van een roerende zaak, die het bezit daarvan door diefstal heeft verloren, deze gedurende drie jaren, te rekenen van de dag van de diefstal af, als zijn eigendom opeisen, tenzij:

a. de zaak door een natuurlijke persoon die niet in de uitoefening van een beroep of bedrijf handelde, is verkregen van een vervreemder die van het verhandelen aan het publiek van soortgelijke zaken anders dan als veilinghouder zijn bedrijf maakt in een daartoe bestemde bedrijfsruimte, zijnde een gebouwde onroerende zaak of een gedeelte daarvan met de bij het een en ander behorende grond, en in de normale uitoefening van dat bedrijf handelde; of

b. het geld dan wel toonder- of orderpapier betreft.

4. Op de in het vorige lid bedoelde termijn zijn de artikelen 316, 318 en 319 betreffende de stuiting van de verjaring van een rechtsvordering van overeenkomstige toepassing.

Lid 3, Lijkt me dus gewoon te revindiceren. TS moet advocaat bellen en z'n telefoon even terug eisen.

[ Bericht 1% gewijzigd door hmmmz op 30-08-2012 10:22:15 ]
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_116179534
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 10:05 schreef Darkspirrit het volgende:

[..]

Vaag, het feit dat iemand opkoper en doorverkoper is geeft hem niet het recht in gestolen goed te handelen, en ik zou denken dat die opkoper juist bij dit soort spul extra op moet letten dat het niet gestolen is.
Waar een willekeurig persoon die slechts sporadisch iets koopt daar veel minder goed de weg in weet.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 30 augustus 2012 @ 11:16:14 #96
279768 Darkspirrit
Me, myself and I
pi_116181032
ik hoop vandaag de rechergeur te pakken te krijgen die over de zaak gaat. zien of hij opheldering kan geven omtrent het terug vorderen van mijn eigendom.

LID 3 zegt inderdaad redelijkerwijs genoeg maar dan nog wordt het een moeizaam proces. het aantonen van diefstal is niet moeilijk heb inmiddels specifikatie van mijn tel rek en er is naar 06 nummers gebeld en ge sms't dus daar moet de politie ook al verder mee kunnen.

de eigenaar van de winkel neem ik in eerste instantie niet veel kwalijk want dankzij zijn eerlijkheid heb ik wel mogen vernemen dat het om mijn telefoon ging maar des al niet te min vind ik het uiterst onbeschoft om te zeggen je mag hem terug kopen voor 200 euro waarvoor die ingekocht is (stond op mp voor 275 dus nimmer dat 200 de inkoopsprijs is geweest) dan nog kunnen ze dat wel achterhalen als het geregistreerd staat.

het probleem met deze wet is dat ze zo altijd wel kunnen aangeven het goed te goede trouw te hebben gekocht. hoewel de mens ruimdenkend is en heus wel weet dat het van een diefstal afkomstig kan zijn.

Ik ben het eens met de stelling van Leandra, de zaak moet inderdaad kunnen weten dat hij een risicovol bedrijf heeft waar je juist EXTRA goed op moet letten of het om een gestolen goed gaat of niet. van een gewoon persoon zou je dit inderdaad minder verwachten. het risico dat je een gestolen telefoon opkoopt hoort er in dit geval bij die winkel. daarnaast maken ze vette winst op andere telefoons etc. wat is dan 1 telefoon op de honderden die ze verkopen met dikke winst?

als dit slecht uitpakt dan kan ik tevens nog een ander onderwerp aansmeren. simpelweg het bedrijf dreigen met een aanklacht wegens verkoop van gestolen goed. ik denk dat ze dat niet leuk zullen gaan vinden want als er dan meerdere telefoons liggen die gestolen zijn.... kunnen ze de zaak dus opdoeken.

mij is ook ten hore gekregen dat betreffende winkel (tussen neus en lippen door) al redelijk verdacht blijkt te zijn aan dit soort praktijken maar ze nog niet echt hard bewijs kunnen voeren.

hopen dat ik dus vandaag betreffende rechergeur te pakken krijg.
pi_116181173
Lid 3 lijkt me wel van belang, de winkel is geen natuurlijke persoon, en dus gelden er andere regels, de winkel is minder beschermd door het "te goeder trouw" verhaal.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 30 augustus 2012 @ 11:22:33 #98
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_116181185
Lid 3 geldt ook wanneer er spraken is van ter goeder trouw zijn (uitzondering in lid 3a is niet van toepassing). Je zal dit alleen wel via de civielrechtelijke weg moeten spelen en eventueel via een advocaat de man van de telefoonwinkel op de hoogte moeten stellen van je recht op revindicatie.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 11:23:34 #99
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_116181210
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 11:22 schreef Leandra het volgende:
Lid 3 lijkt me wel van belang, de winkel is geen natuurlijke persoon, en dus gelden er andere regels, de winkel is minder beschermd door het "te goeder trouw" verhaal.
de winkel is inderdaad niet beschermt voor het ter goeder trouw zijn. Dat staat in lid 3. De uitzondering hierop is lid 3a, maar dat is niet van toepassing omdat er niet aan de gestelde eisen voldaan wordt. TS hoeft alleen aan te tonen dat het zijn telefoon is en dat deze is gestolen om de telefoon te revindiceren.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 11:27:10 #100
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116181290
Wat voor toestel was het, want als ik zo de diverse bedragen bij bedrijven bekijk die telefoons terugkopen, dan is ¤ 200,= behoorlijk aan de hoge kant, dan moet het wel bijna een Galaxy S II of iPhone 4S zijn geweest.... alles wat daaronder zit is levert minder op.

http://www.envirofone.nl/nl-nl

Mijn Sony Xperia U (net 3 maanden uit, dus ook max 3 maanden oud) met een nieuwprijs van ¤ 219,= levert nog maar ¤ 67,= op :')
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')