abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118609269
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 03:45 schreef Kandijfijn het volgende:
Als software kanker kon zijn dan was het GIMP geweest :r
sup dan? Ik vind gimp geweldig :s)
జ్ఞ‌ా
pi_118611209
'k wou net zeggen, sinds wanneer is kanker zo tof? O+
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:55:30 #203
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_118611606
Ik ben ook een gimpliefhebber, maar ook op windows. Dus ik snap de link met dit topic ook niet :P
heitieh
pi_118611872
Gimp is tof maar het is fucking irritant dat ie psd bestanden vaak niet fatsoenlijk inleest. Heel veel features worden gewoon niet ondersteund. Dat is de schuld van adobe natuurlijk. Adobe is wel echt de kanker voor linux. Als adobe nou eens met fatsoenlijk linuxsupport zou komen... *dat* zou nog eens zoden aan de dijk zetten.
pi_118612107
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 10:05 schreef Farenji het volgende:
Gimp is tof maar het is fucking irritant dat ie psd bestanden vaak niet fatsoenlijk inleest. Heel veel features worden gewoon niet ondersteund. Dat is de schuld van adobe natuurlijk. Adobe is wel echt de kanker voor linux. Als adobe nou eens met fatsoenlijk linuxsupport zou komen... *dat* zou nog eens zoden aan de dijk zetten.
fixed that for you.
pi_118627617
Het kost me langer dan 30 seconden iets te vinden aan de andere kant heb ik dat met photoshop ook :').

Ik was gewoon ff aan het ranten :@
pi_118628439
Er is volop discussie of een antivirusprogramma voor linux wel of niet nodig is. Hoe zit dat nu?

Wat is een goede antivirus voor linux?
pi_118628879
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 17:21 schreef EchtGaaf het volgende:
Er is volop discussie of een antivirusprogramma voor linux wel of niet nodig is. Hoe zit dat nu?

De enige reden voor een virusscanner op Linux is om het doorgeven van Windows-virussen te voorkomen.

Virussen voor Linux bestaan vrijwel niet vanwege de volgende redenen.
-Inherent veiliger systeem dan Windows
-Kleiner markt-aandeel
-Over het algemeen een meer technisch onderlegde gebruiker.
pi_118628891
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 17:21 schreef EchtGaaf het volgende:

Gezond verstand is het belangrijkste wat je nodig hebt.

In moderne linux-distro's hoef je in principe vrijwel nooit onbekende software te installeren - alles komt uit de repositories en die worden erg goed gecheckt. Security updates voor alle applicaties worden centraal geregeld dus als het goed is ben je altijd up to date, met je hele systeem incl applicaties. Als je dan eens een extern pakket moet installeren dan is het zaak te zorgen dat die OF uit een vertrouwde bron komt, OF je moet goed checken wat je precies installeert.

Daarmee zul je die twee of drie in het wild voorkomende linux-virussen wel buiten de deur houden. :P

Iets anders zijn rootkits - als je zelf niet de enige gebruiker bent, of als je het systeem niet zelf installeert / onderhoudt is dat een theoretisch risico. Als je daar bezorgd over bent kun je wat rootkit checkers installeren, of iets als tripwire gebruiken.
Maar dat risico is in de praktijk voor thuisgebruikers ongeveer even groot als het risico dat de illuminati je hersengolven aftappen en dmv chemtrails je gedrag beinvloeden.
pi_118629089
Kubuntu geinstalleerd. *O* Alles werkt nu perfect.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_118629238
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 17:32 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

De enige reden voor een virusscanner op Linux is om het doorgeven van Windows-virussen te voorkomen.

Virussen voor Linux bestaan vrijwel niet vanwege de volgende redenen.
-Inherent veiliger systeem dan Windows
-Kleiner markt-aandeel
-Over het algemeen een meer technisch onderlegde gebruiker.
Dat scheelt dan weer. :)
pi_118629294
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 17:32 schreef Farenji het volgende:

[..]

Gezond verstand is het belangrijkste wat je nodig hebt.

In moderne linux-distro's hoef je in principe vrijwel nooit onbekende software te installeren - alles komt uit de repositories en die worden erg goed gecheckt. Security updates voor alle applicaties worden centraal geregeld dus als het goed is ben je altijd up to date, met je hele systeem incl applicaties. Als je dan eens een extern pakket moet installeren dan is het zaak te zorgen dat die OF uit een vertrouwde bron komt, OF je moet goed checken wat je precies installeert.

Daarmee zul je die twee of drie in het wild voorkomende linux-virussen wel buiten de deur houden. :P

Iets anders zijn rootkits - als je zelf niet de enige gebruiker bent, of als je het systeem niet zelf installeert / onderhoudt is dat een theoretisch risico. Als je daar bezorgd over bent kun je wat rootkit checkers installeren, of iets als tripwire gebruiken.
Maar dat risico is in de praktijk voor thuisgebruikers ongeveer even groot als het risico dat de illuminati je hersengolven aftappen en dmv chemtrails je gedrag beinvloeden.
Ik installeer dan ook niets van derden, je inderdaad genoeg aan de standaardapplicaties.

Ik het veiliger om als gast in te loggen? Kan in dat geval dan per definitie geen applicaties van buitenaf ongewild worden geinstalleerd?
pi_118629390
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 17:42 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik installeer dan ook niets van derden, je inderdaad genoeg aan de standaardapplicaties.

Ik het veiliger om als gast in te loggen? Kan in dat geval dan per definitie geen applicaties van buitenaf ongewild worden geinstalleerd?
Laat het Windows denken even los.

Gast-account, Je eigen account zijn allemaal Users die niks kunnen en mogen behalve met hun eigen bestanden. En van deze bestanden kunnen de meeste alsnog niks omdat ze standaard niet uitvoerbaar zijn

Zodra je een opdracht sudo X doet of inlogt als Root dan kan je pas dingen doen waarmee je je systeem gevaar kan laten lopen.
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:19:38 #214
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_118630801
Btw, ben nu al een dag aan het kloten om Dropbox aan de gang te krijgen op Mint... Geinstalled, staat ook tussen de progs, wil alleen niet starten. Hij komt ook niet tussen de processen te staan.
pi_118631125
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 18:19 schreef AchJa het volgende:
Btw, ben nu al een dag aan het kloten om Dropbox aan de gang te krijgen op Mint... Geinstalled, staat ook tussen de progs, wil alleen niet starten. Hij komt ook niet tussen de processen te staan.
Linux Mint met Cinnamon of een alternatieve Desktop-manager? Dropbox bestanden via een GUI benaderen werkt volgens mij via een nautilus-plugin. Cinnamon heeft hiervan een fork gemaakt. Ook kan het zijn dat je een desktop-omgeving hebt waar nautilus helemaal niet in zit (xfce, kde etc.).
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:34:02 #216
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_118631438
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 18:27 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Linux Mint met Cinnamon of een alternatieve Desktop-manager? Dropbox bestanden via een GUI benaderen werkt volgens mij via een nautilus-plugin. Cinnamon heeft hiervan een fork gemaakt. Ook kan het zijn dat je een desktop-omgeving hebt waar nautilus helemaal niet in zit (xfce, kde etc.).
Mint met Mate, Nautilus plugin is geinstalled. En de file manager is Caja, wat voor zover ik weet gewoon Nautilus is.
pi_118631562
Dropbox onder xfce werkt bij mij vlekkeloos. Je hebt dan alleen de dropbox service met een command line interface en niet de nautilus integratie maar die voegt toch niet zo heel veel toe vind ik. Je hebt gewoon een mapje ~/Dropbox met alle bestanden die automatisch gesynct worden.
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:39:10 #218
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_118631724
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 18:36 schreef Farenji het volgende:
Dropbox onder xfce werkt bij mij vlekkeloos. Je hebt dan alleen de dropbox service met een command line interface en niet de nautilus integratie maar die voegt toch niet zo heel veel toe vind ik. Je hebt gewoon een mapje ~/Dropbox met alle bestanden die automatisch gesynct worden.
De map Drobpbox heb ik niet eens... Hij staat nu wel in de processlist.
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 20:00:32 #219
287548 Shockiee
Salute To Marx!
pi_118636168
Noob ja, nou ik merk geen verschil tussen de snelheden van ubuntu en windows -_-.
[img]http://i36.tinypic.com/efrjpx.png[/img]
pi_118653672
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 20:00 schreef Shockiee het volgende:
Noob ja, nou ik merk geen verschil tussen de snelheden van ubuntu en windows -_-.
In den beginne niet maar Ext4 heeft wel enkele voordelen ten opzichte van ntfs.

-Het is Open-source en linux native
-Het fragmenteert minder snel, alhoewel ntfs hier al minder gevoelig voor is dan FAT
-Kan op corruptie van bestanden is veel kleiner, ook bij onveilig afsluiten of stroomuitval etc.
-Linux boot sneller vanaf ext4
pi_118657408
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 01:57 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

In den beginne niet maar Ext4 heeft wel enkele voordelen ten opzichte van ntfs.

-Het is Open-source en linux native
-Het fragmenteert minder snel, alhoewel ntfs hier al minder gevoelig voor is dan FAT
-Kan op corruptie van bestanden is veel kleiner, ook bij onveilig afsluiten of stroomuitval etc.
-Linux boot sneller vanaf ext4
- processorbelasting bij lezen/schrijven naar NTFS is idioot hoog in vergelijking met normale bestandssystemen
(toegegeven, zul je met een dikke core i7 niet snel merken, maar bijv wel in het stroomverbruik van je accu)
pi_118673475
Btrfs *O*
జ్ఞ‌ా
  woensdag 31 oktober 2012 @ 17:45:23 #223
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_118675133
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 01:57 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Bron? NTFS is een journaling filesystem.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_118707031
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 17:45 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Bron? NTFS is een journaling filesystem.
Dat van NTFS wist ik niet, waarschijnlijk een oud argument uit de tijd van FAT dan.
pi_118708839
Neemt niet weg dat NTFS gewoon lomp traag is, plus daarbovenop nog het feit dat NTFS-3G niet bepaald op efficiëntie gebouwd is.
pi_118709058
De nieuwe lay-out van GDM (login-manager van Gnome) is trouwens ook een rip-off van Windows 8 :')
pi_118731880
quote:
14s.gif Op donderdag 1 november 2012 16:09 schreef KomtTijd... het volgende:
Neemt niet weg dat NTFS gewoon lomp traag is, plus daarbovenop nog het feit dat NTFS-3G niet bepaald op efficiëntie gebouwd is.
Blij dat ik al jaren EXT4 gebruikt *O*
pi_118738943
Hmm, lijkt nog waar te zijn ook: http://fsi-viewer.blogspo(...)nchmarks-part-i.html
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_118745454
quote:
14s.gif Op donderdag 1 november 2012 16:09 schreef KomtTijd... het volgende:
Maar goed, NTFS kwam dan ook uit 1993 en ext4 kwam uit in 2006 (en duurde nog een paar jaar voor stable). Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe ReFS het gaat doen in Windows. Btfrs duurt nog wel een paar jaar voor dat stabiel is.
pi_118745569
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 november 2012 16:09 schreef devzero het volgende:

[..]

Maar goed, NTFS kwam dan ook uit 1993 en ext4 kwam uit in 2006 (en duurde nog een paar jaar voor stable).
NTFS is (gelukkig) in de loop der jaren ook nog wel wat bijgeschaafd.
Maar leeftijd is natuurlijk geen enkele reden om een van de grootste handicaps van windows ook bij linux te introduceren.
pi_118745654
In 2010 trouwens pas echt serieus met Linux begonnen als main-OS met veel Windows tussendoor i.v.m. studie. In den beginne altijd afgeven op het ouderwetse en volkomen achterhaalde idee van de terminal/CLI.

Maar eigenlijk werkt het in veel gevallen best wel prettig en sneller :@
pi_118745918
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 november 2012 16:13 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

NTFS is (gelukkig) in de loop der jaren ook nog wel wat bijgeschaafd.
Maar leeftijd is natuurlijk geen enkele reden om een van de grootste handicaps van windows ook bij linux te introduceren.
In de 90ties zat NTFS vol nieuwe ideeen (ik geloof dat diverse ideeen uit VMS/OpenVMS waren overgenomen), alleen gaan veel aannames van toen niet meer op. Bv disks zijn een stuk groter geworden, maar niet proportioneel sneller; ik zou geen fsck willen draaien op een 4TB ext2 of NTFS partitie. Dus ja, NTFS mag mooi naar de filesystem begraafplaats. Maar nu klagen dat NTFS "lomp traag" is, is als klagen dat je 486 zo langzaam boot ;)
pi_118746000
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 november 2012 16:24 schreef devzero het volgende:

[..]

In de 90ties zat NTFS vol nieuwe ideeen (ik geloof dat diverse ideeen uit VMS/OpenVMS waren overgenomen), alleen gaan veel aannames van toen niet meer op. Bv disks zijn een stuk groter geworden, maar niet proportioneel sneller; ik zou geen fsck willen draaien op een 4TB ext2 of NTFS partitie. Dus ja, NTFS mag mooi naar de filesystem begraafplaats. Maar nu klagen dat NTFS "lomp traag" is, is als klagen dat je 486 zo langzaam boot ;)
Als je anno 2012 nog op een 486 werkt, heb je alle recht om te klagen dat die "lomp traag" is hoor! :D
Zelfde geldt gewoon voor NTFS. Het had eigenlijk bij Windows Longhorn al met pensioen gemoeten, maar dat verhaal kennen we :')
pi_118749342
De meest frappante voorbeeld is wel schrijven naar een USB-stick.

Windows: 12-20 mb/s
Linux : 60 mb/s stabiel
pi_118753708
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 16:16 schreef Kandijfijn het volgende:
In 2010 trouwens pas echt serieus met Linux begonnen als main-OS met veel Windows tussendoor i.v.m. studie. In den beginne altijd afgeven op het ouderwetse en volkomen achterhaalde idee van de terminal/CLI.

Maar eigenlijk werkt het in veel gevallen best wel prettig en sneller :@
_O_
pi_118753735
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 18:31 schreef Kandijfijn het volgende:
De meest frappante voorbeeld is wel schrijven naar een USB-stick.

Windows: 12-20 mb/s
Linux : 60 mb/s stabiel
_O_
pi_118753763
Jij bent ook nog fan, Robin?
pi_118753876
Gnome gaat ook die goede kant op langzamerhand, Google Calender, Facebook-chat, Gtalk, MSN, allemaal gesync via Empathy en evolution. En via Gnome Docs kan ik mijn Google docs allemaal benaderen.

Insync is mijn vervanger voor Google Drive
pi_118755000
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 november 2012 20:33 schreef EchtGaaf het volgende:
Jij bent ook nog fan, Robin?
Natuurlijk :)

Al heb ik om verscheidene redenen (school, etc.) nog Windows op mijn PC en laptop. ;(
pi_118755120
Ik heb al een jaar of drie nergens windows draaien.
జ్ఞ‌ా
pi_118755647
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 17:42 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Google chrome, skype, belastingdiensttool, spotify, MS office via Wine, Citrix receiver... tja. Er is nog genoeg te doen buiten de standaardapplicaties ;)
pi_118756091
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 21:01 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Natuurlijk :)

Al heb ik om verscheidene redenen (school, etc.) nog Windows op mijn PC en laptop. ;(
Ik koop gewoon geen Windows meer. :)

Ik ben zo ongeveer bekeerd. :P
pi_118756119
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 november 2012 21:03 schreef µ het volgende:
Ik heb al een jaar of drie nergens windows draaien.
Ook een fan dus :P
pi_118756174
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 21:15 schreef erikkll het volgende:

[..]

Google chrome, skype, belastingdiensttool, spotify, MS office via Wine, Citrix receiver... tja. Er is nog genoeg te doen buiten de standaardapplicaties ;)
Dat is waar.

Welk belastingdiensttool? :) Want de deb van de Belastingdienst zelf deed het niet. :{
pi_118756226
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 21:26 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat is waar.

Welk belastingdiensttool? :) Want de deb van de Belastingdienst zelf deed het niet. :{
Wel hoor. Ik gebruik de belastingdiensttool van de belastingdienst maar het was geen deb. een .run bestandje ofzo. Executable maken en hij werkte :)
pi_118756450
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 21:27 schreef erikkll het volgende:

[..]

Wel hoor. Ik gebruik de belastingdiensttool van de belastingdienst maar het was geen deb. een .run bestandje ofzo. Executable maken en hij werkte :)
Volgens mij bieden ze een .deb en .tar aan. Ik kreeg dat niet aan de praat. :{

Toen maar .exe met Wine gedaan. Maar dat vind ik niet zo chique oplossing. Nog afgezien dat Wine weer risico's met zich meebrengt voor windows virussen enzo.
pi_118756543
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 21:31 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Volgens mij bieden ze een .deb en .tar aan. Ik kreeg dat niet aan de praat. :{

Toen maar .exe met Wine gedaan. Maar dat vind ik niet zo chique oplossing. Nog afgezien dat Wine weer risico's met zich meebrengt voor windows virussen enzo.
Nee hoor. Was echt geen .deb :) Installeer al jaren de tool en er zijn véél problemen mee geweest (sommige edities waren alle lettertypes onleesbaar, viel tekst buiten vakjes, waren dingen niet klikbaar, etc...) maar de laatste tijd gaat het prima :P
pi_118756700
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 21:33 schreef erikkll het volgende:

[..]

Nee hoor. Was echt geen .deb :) Installeer al jaren de tool en er zijn véél problemen mee geweest (sommige edities waren alle lettertypes onleesbaar, viel tekst buiten vakjes, waren dingen niet klikbaar, etc...) maar de laatste tijd gaat het prima :P
Geen .deb, maar wat dan wel? En heeft die tool een naam? :)
pi_118756815
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 21:36 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Geen .deb, maar wat dan wel? En heeft die tool een naam? :)
dat zeg ik. een .run :) Ja, hij heet "Aangifte inkomstenbelasting 20xx" :P.
Die .run installeer je via een soort van packagemanager. Je maakt hem uitvoerbaar (chmod 777) en voert hem daarna uit. Hij checkt dan of je die packagemanager al hebt en zo niet, downloadt ie hem voor jouw OS. (in mijn geval ubuntu maar in opensuse ging het ook goed) en installeert dat. Daarna wordt de tool geïnstalleerd en in je menu gegooid :)
pi_118758355
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 november 2012 21:24 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ook een fan dus :P
Fedora tegenwoordig :)
జ్ఞ‌ా
pi_118766671
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 21:39 schreef erikkll het volgende:

[..]

dat zeg ik. een .run :) Ja, hij heet "Aangifte inkomstenbelasting 20xx" :P.
Die .run installeer je via een soort van packagemanager. Je maakt hem uitvoerbaar (chmod 777) en voert hem daarna uit. Hij checkt dan of je die packagemanager al hebt en zo niet, downloadt ie hem voor jouw OS. (in mijn geval ubuntu maar in opensuse ging het ook goed) en installeert dat. Daarna wordt de tool geïnstalleerd en in je menu gegooid :)
chmod +x is genoeg hoor. Hoeft echt geen 777 rechten te krijgen.
  † In Memoriam † zaterdag 3 november 2012 @ 08:57:01 #252
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_118766943
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2012 07:42 schreef Daeron het volgende:

[..]

chmod +x is genoeg hoor. Hoeft echt geen 777 rechten te krijgen.
Misschien wil hij dat heel de wereld bij zijn belastingaangifte kan. ;)
Carpe Libertatem
pi_118773799
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 november 2012 08:57 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Misschien wil hij dat heel de wereld bij zijn belastingaangifte kan. ;)
Het gaat hier om de installer. Ik wéét dat fok iets tegen chmod 777 heeft (ik heb er al eerder commentaar op gehad :')) Maar een installer-file chmod 777 doen kan heus geen kwaad. o|O .
  zaterdag 3 november 2012 @ 14:56:58 #254
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_118774124
chmod 777 doe je inderdaad niet. Is gewoon not-done.
Lack of common cents
pi_118774279
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2012 14:41 schreef erikkll het volgende:

[..]

Het gaat hier om de installer. Ik wéét dat fok iets tegen chmod 777 heeft (ik heb er al eerder commentaar op gehad :')) Maar een installer-file chmod 777 doen kan heus geen kwaad. o|O .
Het is niet FOK! die er specifiek wat tegen heeft, niemand zou dat moeten doen.
జ్ఞ‌ా
pi_118775223
Oké. Als jullie vinden dat het geen goed idee is om chmod 777 te doen, ongeacht de omstandigheden, dan is dat zo. :)
pi_118775501
En toch blijf ik van mening dat 777 niet per definitie (veel) onveiliger is dan 744. Ten eerste ben je zelf owner van een dergelijke file, hebben de meeste mensen maar 1 user op hun pc en geen SSH access.

Bovendien is de folder ook niet altijd accessible. Daarnaast loop je weinig risico als je een enkel bestand dat je toch zelf van plan bent uit te voeren rwx rechten te geven. Het ergste wat zou kunnen gebeuren is dat een hacker het bestand uitvoert. En als die op je pc zit heb je een groter probleem.

Uiteraard moet je altijd proberen je systeem zo veilig mogelijk te houden maar je moet het wel in perspectief zien. De kans dat hier iets mee fout zou kunnen gaan is héél erg klein.
pi_118775597
Door je bestanden netjes te chmodden geeft je ongeauthoriseerde personen gewoon minder kans om te klooien met je systeem.

De kans is misschien heel klein, maar je kan het jezelf sowieso beter aanleren om goed te doen. Als je (later) een systeem beheert voor een bedrijf wil je ook geen 777 meegeven.
జ్ఞ‌ా
pi_118776929
Het is ook veel makkelijker het 100% proper te doen door geen cijfercodes te gebruiken. Wil jij het uitvoeren? Dan user+executable, dwz chmod u+x. Enzovoorts.
pi_118777104
quote:
3s.gif Op zaterdag 3 november 2012 16:25 schreef trancethrust het volgende:
Het is ook veel makkelijker het 100% proper te doen door geen cijfercodes te gebruiken. Wil jij het uitvoeren? Dan user+executable, dwz chmod u+x. Enzovoorts.
Dat heb ik nog nooit gedaan. :{
pi_118778114
M'n korte uitleg over chmod:

• Eerst bedenk je voor wie je wat gaat veranderen. De user die het bestand bezit? De groep? others?
• Daarna bedenk je of je permissies wil instellen (=), toevoegen (+) of verwijderen (-).
• Vervolgens bedenk je welke permissies je wil geven. Leesrechten (r), schrijfrechten (w) execute-rechten (x geeft je ook de directoryleesrechten).

Dit voeg je uiteindelijk samen, en zo kom je tot je chmod commands, zonder de getallen te hoeven kennen.

Voorbeelden:
$ chmod u+x bestand # geeft de user van 'bestand' execute-rechten
$ chmod g-w bestand # verwijdert de schrijfrechten op 'bestand' voor de group van het bestand
$ chmod g=r bestand # verwijdert alle permissies van de groep op het bestand en voegt readpermissies toe
$ chmod =r bestand # verwijdert permissies van iedereen, geeft daarna iedereen leesrechten
$ chmod ug+rw bestand # geeft lees en schrijfrechten aan de user en group van het bestand
$ chmod o= bestand # verwijdert alle rechten voor others van het bestand
$ chmod u=rwx,go=r # lees-, schrijf- en executerechten voor de user, group en owner alleen-lezen

:s)
SPOILER: Experts
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
జ్ఞ‌ా
pi_118779014
Wie weet een goede documentatie voor GNU Autotools?
En dan wel een recente. :P
pi_118782410
Zet gewoon een redelijk strakke umask.
pi_118909702
ArchBang ;(

Ik krijg steeds de melding dat de signature invalid is. Al meermaals
1
2
# pacman-key --init
# pacman-key --populate archlinux
gedaan, maar dat mocht niet baten. Weten jullie hoe dit op te lossen?
pi_118910351
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 21:48 schreef DrNick het volgende:
ArchBang ;(

[ code verwijderd ]

Kan je ff je /etc/pacman.conf posten?
pi_118910495
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2012 22:02:42 ]
pi_118910839
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 21:58 schreef DrNick het volgende:
SPOILER
Hmm, alleen bij multilib en bij extra heb je SigLevel = PackageRequired de andere heb je een # voor dus leest die niet.

Heb je dit stukje ook gelezen op de Arch-wiki?

quote:
For this initialization, entropy is required. Moving your mouse around, pressing random characters at the keyboard or running some disk-based activity (for example in another console running ls -R / or find / -name foo or dd if=/dev/sda8 of=/dev/tty7) should generate entropy. If your system does not already have sufficient entropy, this step may take hours; if you actively generate entropy, it will complete much more quickly.
The randomness created is used to set up a keyring (/etc/pacman.d/gnupg) and the GPG signing key of your system.?
pi_118911136
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 22:03 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Hmm, alleen bij multilib en bij extra heb je SigLevel = PackageRequired de andere heb je een # voor dus leest die niet.

Heb je dit stukje ook gelezen op de Arch-wiki?

[..]

Gelezen en gedaan. Ik heb mijn vorige post nog aangepast; ik heb voor elke repository een # gezet bij SigLevel, maar ik krijg nog steeds hetzelfde resultaat:
SPOILER
pi_118913926
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 22:06 schreef DrNick het volgende:

[..]

Gelezen en gedaan. Ik heb mijn vorige post nog aangepast; ik heb voor elke repository een # gezet bij SigLevel, maar ik krijg nog steeds hetzelfde resultaat:
SPOILER
Als je signen uit wilt zetten moet SigLevel = Optional TrustAll ook uit.
pi_118914403
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 22:37 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Als je signen uit wilt zetten moet SigLevel = Optional TrustAll ook uit.
Uitgezet, reboot, maar toch hetzelfde resultaat.
pi_118915227
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 21:48 schreef DrNick het volgende:
ArchBang ;(

[ code verwijderd ]

Hekjes ervoor weghalen :+
జ్ఞ‌ా
pi_118915549
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 november 2012 17:12 schreef µ het volgende:
M'n korte uitleg over chmod:

• Eerst bedenk je voor wie je wat gaat veranderen. De user die het bestand bezit? De groep? others?
• Daarna bedenk je of je permissies wil instellen (=), toevoegen (+) of verwijderen (-).
• Vervolgens bedenk je welke permissies je wil geven. Leesrechten (r), schrijfrechten (w) execute-rechten (x geeft je ook de directoryleesrechten).

Dit voeg je uiteindelijk samen, en zo kom je tot je chmod commands, zonder de getallen te hoeven kennen.

Voorbeelden:
$ chmod u+x bestand # geeft de user van 'bestand' execute-rechten
$ chmod g-w bestand # verwijdert de schrijfrechten op 'bestand' voor de group van het bestand
$ chmod g=r bestand # verwijdert alle permissies van de groep op het bestand en voegt readpermissies toe
$ chmod =r bestand # verwijdert permissies van iedereen, geeft daarna iedereen leesrechten
$ chmod ug+rw bestand # geeft lees en schrijfrechten aan de user en group van het bestand
$ chmod o= bestand # verwijdert alle rechten voor others van het bestand
$ chmod u=rwx,go=r # lees-, schrijf- en executerechten voor de user, group en owner alleen-lezen

:s)
SPOILER: Experts
Hm. Grappig wel. Maar ik weet niet of ik dit ooit makkelijker ga vinden dan de 'normale' methode die ik al jaren gebruik :P
pi_118915624
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2012 22:54 schreef µ het volgende:

[..]

Hekjes ervoor weghalen :+
Met hekjes, zonder hekjes, het maakt geen verschil.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2012 23:06:42 ]
  woensdag 7 november 2012 @ 14:53:31 #275
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_118936704
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2012 15:40 schreef erikkll het volgende:
En toch blijf ik van mening dat 777 niet per definitie (veel) onveiliger is dan 744.
1 tegenargument: gewoonte. Als je nooit 777 gebruikt zul je het ook niet per ongeluk gebruiken.
Gebruik je het wel af en toe kan het zomaar zijn dat je per ongeluk het op het verkeerde bestand gebruikt.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_118936913
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 14:53 schreef wdn het volgende:

[..]

1 tegenargument: gewoonte. Als je nooit 777 gebruikt zul je het ook niet per ongeluk gebruiken.
Gebruik je het wel af en toe kan het zomaar zijn dat je per ongeluk het op het verkeerde bestand gebruikt.
Ja! Dat tegenargument had ik inderdaad ook verzonnen. :P
  donderdag 8 november 2012 @ 07:34:29 #278
13250 Lod
Sapere aude!
pi_118966843
Ik heb een vraag. Ik heb op dit moment een laptop die steeds meer (hardware-matige) kuren begint te vertonen. Het is nog wel vol te houden, maar ik ben al stiekem aan het kijken naar een vervanging.
Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor Internet, mail, downloaden en werk gerelateerde zaken. Als ik thuis wil werken maak ik meestal via RDP verbinding met mijn werk pc. En een aantal programma's heb ik ook thuis draaien, hiervoor heb ik gewoon Windows nodig.
Aangezien mijn laptop nu al zo'n 2 jaar niet van zijn plek af is geweest, hoef ik niet perse er weer een voor terug te hebben.

Nu zag ik een tijd geleden dit ding: http://blog.linuxmint.com/?p=2055 en ik vond het gelijk een leuk ding. Maar omdat ik dus geen verstand van hardware heb zou ik willen weten of ik hier Windows 7 een beetje fatsoenlijk op kan draaien in Virtualbox?

[ Bericht 66% gewijzigd door Lod op 08-11-2012 07:43:36 ]
GNU Terry Pratchett
pi_118971504
Dat ding valt te kwalificeren als een nettop, of je daar zin in hebt moet je zelf weten. Heeft verder niets met linux te maken deze vraag.
  donderdag 8 november 2012 @ 15:27:47 #280
384696 Ravocs
1 1 3 5 8 13 21 ....
pi_118980859
Hallo iedereen,

Zojuist heb ik een verse install van Ubuntu 12.10 op mijn laptop (HP Compaq 8510w) gezet. Het probleem is dat ik geen beeld krijg op mijn externe display (Samsung 2443BW) die ik via mijn docking station heb aangesloten.

Nu heb ik al wat gezocht op het internet en ben ik deze pagina tegengekomen: http://it-tactics.blogspo(...)docking-station.html. Die man beschrijft precies mijn probleem, alleen kan ik de mappen waar hij het over heeft:
quote:
/etc/gdm/Init/Default
En hij zegt iets over toevoegen aan System->preferences->Startup applications. Maar ik weet ook niet zo goed wat hij daar mee bedoelt.

Zijn deze instellingen en mappen veranderd sinds 10.04? Of is er iemand die een andere oplossing voor mijn probleem weet?
pi_118981596
quote:
Nu kijk ik normaal nooit op reddit, maar klopt het dat dat 'artikel' alleen uit de titel bestaat en voor de rest compleet ongefundeerd is?
pi_118982480
quote:
5s.gif Op donderdag 8 november 2012 15:47 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Nu kijk ik normaal nooit op reddit, maar klopt het dat dat 'artikel' alleen uit de titel bestaat en voor de rest compleet ongefundeerd is?
Ik denk dat dit commentaar op die pagina wel een beetje alles samenvat:
quote:
/r/technology is not exactly a bastion of tech knowledge. It's basically a circlejerk on a few tired themes, which makes for a vicious cycle as more informed readers leave it and more fanbois get sucked in.
pi_118982701
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 15:27 schreef Ravocs het volgende:
Hallo iedereen,

Zojuist heb ik een verse install van Ubuntu 12.10 op mijn laptop (HP Compaq 8510w) gezet. Het probleem is dat ik geen beeld krijg op mijn externe display (Samsung 2443BW) die ik via mijn docking station heb aangesloten.

Nu heb ik al wat gezocht op het internet en ben ik deze pagina tegengekomen: http://it-tactics.blogspo(...)docking-station.html. Die man beschrijft precies mijn probleem, alleen kan ik de mappen waar hij het over heeft:

[..]

En hij zegt iets over toevoegen aan System->preferences->Startup applications. Maar ik weet ook niet zo goed wat hij daar mee bedoelt.

Zijn deze instellingen en mappen veranderd sinds 10.04? Of is er iemand die een andere oplossing voor mijn probleem weet?
Soms moet je externe monitors zelf aanslingeren. Installeer arandr eens. Daarmee kun je de externe vga inschakelen en de layout van de schermen aanpassen.
pi_118982786
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 07:34 schreef Lod het volgende:
Nu zag ik een tijd geleden dit ding: http://blog.linuxmint.com/?p=2055 en ik vond het gelijk een leuk ding. Maar omdat ik dus geen verstand van hardware heb zou ik willen weten of ik hier Windows 7 een beetje fatsoenlijk op kan draaien in Virtualbox?
De basic heeft 4GB RAM en een harddisk van 250GB, dus virtualbox zal er wel op draaien. Van die 4GB kun je waarschijnlijk wel 3GB aan virtualbox geven als je niets anders op linux doet, maar of dat voldoende is voor Windows 7 weet ik niet. De CPU (ok goed, de APU) zal helaas wel een bottleneck worden denk ik. Als je aan de pro versie van de mintbox denkt, ga dan ook op zoek naar goedkopere alternatieven.
  donderdag 8 november 2012 @ 16:24:46 #285
384696 Ravocs
1 1 3 5 8 13 21 ....
pi_118983106
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 16:14 schreef Farenji het volgende:

[..]

Soms moet je externe monitors zelf aanslingeren. Installeer arandr eens. Daarmee kun je de externe vga inschakelen en de layout van de schermen aanpassen.
De externe VGA staat niet aan volgens arandr, en ik heb xrandr proberen te gebruiken om de VGA/DVI/HDMI aan te slingeren, maar ik krijg
quote:
output vga not found; ignoring
  donderdag 8 november 2012 @ 16:25:43 #286
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_118983140
quote:
Nee. Comment:

quote:
Build logs for all packages built in Ubuntu are made publicly available, so we can trivially check your statement.

The Linux kernel is in a source package called, surprise surprise, "linux". The latest upload of the "linux" source package was a version 3.5.0-17.28, a proposed kernel update to Ubuntu 12.10.

Ubuntu builds on two slightly different variants of ARM profile, one called "armel" and one called "armhf". The armel build log and armhf build log show build times of 4 hours, 38 minutes, 35.0 seconds, and 8 hours, 48 minutes, 34.7 seconds, respectively.

These numbers should be taken with a pinch of salt, as the armhf build actually runs twice - once optimised for Texas Instruments OMAP, and once for Calxeda Highbank. armel builds only for OMAP. So the build time is fairly consistent at approximately 4 and a half hours to compile a Linux kernel on ARM by the Ubuntu guys. For comparison, the AMD64 build took 47 minutes, 14.2 seconds.

edit: Further correction. The list of Ubuntu build servers is here - the number of ARM boxes for the main archive (i.e. for Ubuntu) is 20, split equally between armhf and armel variants. The number of ARM boxes for PPAs is 26, split equally between armhf and armel variants. No job can be run on more than one builder at once. They do not have 64 of them. There is no 64-core ARM chip on the market for your statement to be possibly true the other way either.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_118983444
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 16:25 schreef wdn het volgende:

[..]

Nee. Comment:

[..]

Had ik al gisteren gelezen :P
pi_119002137
Of probeer het zelf. Cross-compileren moet mogelijk zijn?
pi_119005314
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 23:32 schreef NightH4wk het volgende:
Of probeer het zelf. Cross-compileren moet mogelijk zijn?
Ik heb nog nooit gecompileerd ;(
pi_119013104
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 07:05 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit gecompileerd ;(
Vast wel, ooit eens "make" moeten typen?
pi_119013447
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 12:47 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Vast wel, ooit eens "make" moeten typen?
Wel eens gedaan,maar nooit gelukt(bijna 6 jaar geleden) :@
pi_119014103
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 12:56 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Wel eens gedaan,maar nooit gelukt(bijna 6 jaar geleden) :@
Post dit in een terminal:
1( cd /tmp && echo "#include<stdio.h>\nint main() { printf(\"Hello World\\\n\"); return (0); }" >| hello.c && cc -o hello hello.c && ./hello )
pi_119014839
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 13:16 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Post dit in een terminal:
[ code verwijderd ]

kan niet,zit al sinds 5 oktober op 11.10 live CD :'(
pi_119015051
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 13:38 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

kan niet,zit al sinds 5 oktober op 11.10 live CD :'(
euh wat...? :P
pi_119015100
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 13:43 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

euh wat...? :P
klik :+

Ik heb kernel gedoe
pi_119018346
Ik ben al een tijd op zoek naar een programma dat kan streamen naar een shoutcast server,, en het moet op ARM (?) basis zijn aangezien het op een Raspbery moet draaien.

Tot nu toe gebruik ik een PC om te streamen met Windows maar een raspberry is kleiner/zuiniger en ga zo maar door.

Iemand enig idee welke programma dat kan op een niet te moeilijke manier, dus liefst met gui ;).
pi_119019990
mpd, genoeg gui's voor te vinden.
pi_119020479
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:02 schreef Daeron het volgende:
mpd, genoeg gui's voor te vinden.
Danku, vanavond is even naar kijken...
pi_119020811
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 13:45 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

klik :+

Ik heb kernel gedoe
Installeer je Debian. :P
pi_119046824
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:27 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Installeer je Debian. :P
Nee,Kubuntu is juist Debian-based :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties