abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116062389
quote:
12s.gif Op zondag 26 augustus 2012 22:39 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat is heel simpel. Een kwalitatief middenkader.
dat bedoel ik niet. Die ouderen zullen het ook voor zichzelf een plaatsje moeten geven en leren ermee om te gaan. Ik vind het veel interessanter om te zien hoe die zich aan zullen passen.
  maandag 27 augustus 2012 @ 12:35:17 #77
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116062671
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 12:25 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

dat bedoel ik niet. Die ouderen zullen het ook voor zichzelf een plaatsje moeten geven en leren ermee om te gaan.
Dat hoeft niet. Zolang je steeds word gevraagd blijkt dat je hulp welkom is. Ik zou niet weten waar ik mee moet leren omgaan. Dat ik tegen het middenkader schop als ik een goede onderbouwing heb dan levert dat wel eens problemen op. Maar dan zou je ook kunnen zeggen dat het middenkader maar tegen kritiek moet kunnen en ermee moet leren omgaan. Ik ben geen meeloper. Nooit geweest ook. Maar had wel al snel in de gaten toen ik jong was bij wie ik de kennis moest halen om me zelf te ontwikkelen.
Nogmaals ik zie het probleem niet helemaal dat of jongeren of ouderen problemen geven. Een mix van jong en oud heeft altijd al prima gewerkt. En natuurlijk zal dat per branche verschillend zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherna op 27-08-2012 12:41:36 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_116062798
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 11:57 schreef Alcon het volgende:
Ik ben het grotendeels met deze artikel eens.
_O_
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 27 augustus 2012 @ 12:40:51 #79
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116062844
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 12:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Waar ze heen gaat boeit me niks, maar in mijn team komen ze niet (als ik mag keizen, wat bijna altijd zo is).
Getuigd niet van enig inzicht. Wat maakt leeftijd uit. Kwaliteit daar gaat het om. Het zal mij een worst wezen hoe oud iemand is. Zolang degene prima werk aflevert zal dat mij een zorg zijn.
Sterker nog, alleen aan meelopers(jong of oud) heb ik een hekel. Die zie ik liever niet. Die brengen je nooit op andere gedachten. Moet zeggen zag ik liever niet.
pi_116062864
Mijn ervaring is dat het best wel verschilt per persoon, je hebt zowel onder oudere als jongere werknemers, goeden en slechten.

Beetje te simpel om alles over 1 kam te scheren.
٩๏̯͡๏)۶
  maandag 27 augustus 2012 @ 12:42:59 #81
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_116062904
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 12:41 schreef Ronaldsen het volgende:
Mijn ervaring is dat het best wel verschilt per persoon, je hebt zowel onder oudere als jongere werknemers, goeden en slechten.

Beetje te simpel om alles over 1 kam te scheren.
Dat heb ik hier ook, een recalcitrante knar die overal tegenin loopt te gaan en mekkert als een trut, en iemand van dezelfde leeftijd als hij waar zowat niet aan te merken is dat hij 50+ is.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_116062983
quote:
12s.gif Op maandag 27 augustus 2012 12:35 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat hoeft niet. Zolang je steeds word gevraagd blijkt dat je hulp welkom is. Ik zou niet weten waar ik mee moet leren omgaan. Dat ik tegen het middenkader schop als ik een goede onderbouwing heb dan levert dat wel eens problemen op. Maar dan zou je ook kunnen zeggen dat het middenkader maar tegen kritiek moet kunnen en ermee moet leren omgaan. Ik ben geen meeloper. Nooit geweest ook. Maar had wel al snel in de gaten toen ik jong was bij wie ik de kennis moest halen om me zelf te ontwikkelen.
Nogmaals ik zie het probleem niet helemaal dat of jongeren of ouderen problemen geven. Een mix van jong en oud heeft altijd al prima gewerkt. En natuurlijk zal dat per branche verschillend zijn.
Vooropgesteld: ik ben het met je eens dat leeftijd niet zaligmakend is.

maar zwart/wit gesteld 'moeten' die ouderen zich wel degelijk aanpassen aangezien er steeds meer jongeren op de arbeidsmarkt erbij komen en de geldende normen en waarden dus ook langzaam mee verschuiven. Dus, niet persoonlijk bedoeld, maar de ouderen in kwestie kunnen wel stijfkoppig vasthouden aan hun eigen gelijk maar de jongeren hebben toch echt de tijd mee. En voor mensen die de laatste paar jaar van hun werkzame leven het grootste deel van hun collega's haten zullen het ook niet echt naar hun zin hebben.

edit: met moeten bedoel ik dus dat je het voor jezelf er niet leuker op maakt als je weigert. Niet 'moeten' als in 'als je het niet doet gooien we je er uit'

[ Bericht 4% gewijzigd door CafeRoker op 27-08-2012 12:55:51 ]
pi_116063039
Ach, dit is weer zo'n nieuwsfeit van alle tijden.

En uiteraard niet algemeen geldend. Voldoende organisaties waar collega's van verschillende leeftijden uitstekend met elkaar omgaan. Het ligt puur aan de personen in kwestie.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 27 augustus 2012 @ 12:53:53 #85
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_116063201
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2012 12:51 schreef AchJa het volgende:
De jeugd van tegenwoordig, het is me toch wat...

Oh, wacht, dat zeiden in 1756 ook al...
quote:
“Our youths love luxury. They have bad manners, contempt for authority – they show disrespect for their elders and love to chatter in place of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their households. They no longer rise when their elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up food, and tyrannize teachers.”
Socrates, c.400 B.C.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_116063393
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 01:05 schreef Knipoogje het volgende:
Ik kan me voorstellen dat er voor elke arrogante betweterige jongere wel een starre niet-meer-bij-de-tijd zijnde oudere werknemer is, maar 1 ding valt wel degelijk op:
De spelling van de huidige generatie 20ers is gewoon totale bagger. HBO-ers die op basisschoolniveau rekenen en schrijven. En 't is niet echt slordigheid; ze kunnen gewoon niet beter.
20 taal- en structuurfouten in 1 alinea. Voor 34+56 starten ze calc op (vanuit Windows menu en dan zoeken in de menu structuur... niet gewoon even calc intikken in de run box :') )
Dat je voor zoiets de rekenmachine nodig hebt is inderdaad triest, maar de run box gebruiken komt denk ik vooral in ICT-kringen voor, ik ken niemand die dat ding gebruikt.

Apart om je aan zoiets te ergeren.
pi_116063461
Ik ben halverwege de 30 en ik erger me niet, maar verbaas me vooral over hoe DOM, ONZELFSTANDIG en ONGEINTERESSEERD mensen van rond de 18 zijn tegenwoordig. Soms verbaas ik me er over dat ze elke ochtend hun werk kunnen vinden. Of dat ze niet vergeten adem te halen zo halverwege de dag.
pi_116063579
Trouwens, ik denk dat oudere (hogere) collega's mij ook wel als arrogant zien. Maar dat vind ik wel leuk. Wanneer een manager een stelling zegt 'Dit moet je zo doen' of 'X gaat Y als gevolg hebben' dan vraag ik hardop 'waarom?' als ik er aan twijfel, tot ergernis van velen, ik neem aannames van anderen niet per sé op als feiten, ook niet als die personen hoger zijn of meer aanzien hebben.

Maar stiekem vinden ze het wel mooi, zo'n broekie uit Amsterdam die alles zegt wat hij denkt. Denk ik.

En wanneer je daadwerkelijk kwalitatief goed werk levert kan je bovendien een houding aannemen van 'ik ben hier voor jouw bedrijf en niet andersom'. Vooral wanneer je geheadhunt bent.
  maandag 27 augustus 2012 @ 13:18:58 #90
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116063881
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 13:09 schreef El_Liberaliste het volgende:
Trouwens, ik denk dat oudere (hogere) collega's mij ook wel als arrogant zien. Maar dat vind ik wel leuk. Wanneer een manager een stelling zegt 'Dit moet je zo doen' of 'X gaat Y als gevolg hebben' dan vraag ik hardop 'waarom?' als ik er aan twijfel, tot ergernis van velen, ik neem aannames van anderen niet per sé op als feiten, ook niet als die personen hoger zijn of meer aanzien hebben.

Maar stiekem vinden ze het wel mooi, zo'n broekie uit Amsterdam die alles zegt wat hij denkt. Denk ik.

En wanneer je daadwerkelijk kwalitatief goed werk levert kan je bovendien een houding aannemen van 'ik ben hier voor jouw bedrijf en niet andersom'. Vooral wanneer je geheadhunt bent.
Iedereen jong of oud die tegen bepaalde methodes of manier van denken ingaat en zich afvraagt waarom, word al snel als dwarsligger gezien. Je moet natuurlijk wel je verhaal goed kunnen onderbouwen. Anders val je door de mand. Maw je moet wel inhoudelijk met een goed verhaal komen.
  maandag 27 augustus 2012 @ 13:26:24 #91
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116064084
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 12:45 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Vooropgesteld: ik ben het met je eens dat leeftijd niet zaligmakend is.

maar zwart/wit gesteld 'moeten' die ouderen zich wel degelijk aanpassen aangezien er steeds meer jongeren op de arbeidsmarkt erbij komen en de geldende normen en waarden dus ook langzaam mee verschuiven. Dus, niet persoonlijk bedoeld, maar de ouderen in kwestie kunnen wel stijfkoppig vasthouden aan hun eigen gelijk maar de jongeren hebben toch echt de tijd mee. En voor mensen die de laatste paar jaar van hun werkzame leven het grootste deel van hun collega's haten zullen het ook niet echt naar hun zin hebben.

edit: met moeten bedoel ik dus dat je het voor jezelf er niet leuker op maakt als je weigert. Niet 'moeten' als in 'als je het niet doet gooien we je er uit'
Je hoeft toch niet alles te slikken. Als ik van mening ben dat ik de klus niet geklaard krijg binnen de afgesproken tijd en kan dat onderbouwen en moet toch voor mijn meerdere iets afgeven dan ga ik dwarsliggen. Vooral als mijn meerdere zich terugtrekt zodra er problemen zijn ontstaan omdat iets te snel bij de klant terecht is gekomen dat niet klopt.
En ja ouderen zullen zich misschien vaker tegen dit soort zaken verzetten. Maar dat heeft niets te maken met niet met je tijd willen meegaan.

Het is niet zo dat je expres de zaak in het honderd wil laten lopen omdat je meerdere je iets opdraagt. Niemand wil dat, want je naam staat immers onder het product dat je maakt.
  maandag 27 augustus 2012 @ 13:38:52 #92
105963 doppelgänger
huilen met de kraan open
pi_116064477
Bij ouderen daarentegen (>45 jaar) erger ik me juist vaak aan het bedroevende niveau van basis computerkennis. En dan bedoel ik nog niet eens hoe je met Excel of Word moet werken. Maar het feit dat ze er vaak vanuit dat alles 100% automatisch gaat en dus een kwestie van minuten werk is.

Zelfs hoogleraren en artsen denken vaak dat het maken van volledig geautomatiseerde en op maat gemaakte app of website een kwestie van een paar uur werk is. De meest gehate uitspraak van dit slag mensen: "dat kan toch gewoon gekoppeld worden?" :( (vrij vertaald: "ik heb geen flauw idee waar ik het over heb").
Fun game: try to post a YouTube comment so stupid that people realize you must be joking. (Hint: this is impossible)
"Stel je drinkt Starbucks koffie maar je vergeet een foto te maken en te delen op Social media. Heb je dan wel koffie gedronken?"
pi_116065307
Ik ben zelf ook een van de jongeren hier op de afdeling en mijn ervaring is dat de mensen die het eens zijn met de stelling uit de OP zelf de mensen zijn die jongeren niet willen helpen en hun kennis en ervaring niet willen delen om samen tot een goed resultaat te komen.

In mijn situatie is het zo dat ik, met een HBO opleiding, een van de hoogst geschoolde ben op deze afdeling (de rest is allemaal een stuk ouder en kan op basis van ervaring gewoon goed mee). Andere kreten die ik lees over een 9 tot 5 mentaliteit snap ik niet helemaal.

Degene die ooit heeft geroepen dat het hebben van een 9 tot 5 mentaliteit een slecht iets is mogen ze van mij opsluiten. Als je een goede planning maakt en realistische doelen stelt moet jij in staat zijn je werk binnen je 40 contractuele uren te voltooien. Zolang ik dus binnen de gestelde tijd mijn doel bereik en aan het einde van de week af heb wat er gepland was zie ik geen rede waarom een 9 tot 5 mentaliteit niet op zijn plaats is.

Het commentaar over de mobiele telefoons daarentegen is wel deels terecht. Hoewel ook de oudere werknemers hier op het werk prive zaken aan het regelen zijn met de vaste telefoon van de baas. Of het nieuws aan het lezen zijn op internet. Ook hierbij vind ik gelden dat als jij je aan de planning houdt en je werk aan het einde van de week af hebt dat dit geen probleem hoeft te zijn.

Voor wat betreft de taal en computerkennis kan je niet echt 1 lijn trekken. Er zitten hier ouderen die mij in teken software vaak handige truc's kunnen leren (het zijn voor hun truc's want de achtergrond erachter kennen ze vaak niet). Qua taalgebruik hebben de ouderen vaak een veel grotere vocabulaire voor wat betreft technische begrippen. Als het echter gaat om het schrijven en typen zonder fouten zie ik weinig verschillen tussen jong en oud.

Een ander punt van ergernis is zeker weten het aanspreken op ongewenst gedrag. Denk hierbij aan een collega die een andere collega af brandt omdat de baas een beslissing heeft genomen die hem niet aan staat. Als jongeling in het bedrijf ben je dan al snel brutaal als je daar een opmerking over maakt ....

Uiteindelijk zullen we het toch samen moeten doen, en zal dit probleem nooit opgelost worden. Jongeren moeten en kunnen veel van ouderen leren als de ouderen afstappen van het principe "kennis is macht". Andersom kunnen jongeren ook week de ouderen wat leren waardoor deze hun kennis nog effectiever kunnen gebruiken.

Mijn motto van vandaag:

Mens erger je niet ;)
  maandag 27 augustus 2012 @ 14:18:50 #94
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116065948
quote:
99s.gif Op maandag 27 augustus 2012 14:01 schreef Egberts het volgende:
Ik ben zelf ook een van de jongeren hier op de afdeling en mijn ervaring is dat de mensen die het eens zijn met de stelling uit de OP zelf de mensen zijn die jongeren niet willen helpen en hun kennis en ervaring niet willen delen om samen tot een goed resultaat te komen.

In mijn situatie is het zo dat ik, met een HBO opleiding, een van de hoogst geschoolde ben op deze afdeling (de rest is allemaal een stuk ouder en kan op basis van ervaring gewoon goed mee). Andere kreten die ik lees over een 9 tot 5 mentaliteit snap ik niet helemaal.

Degene die ooit heeft geroepen dat het hebben van een 9 tot 5 mentaliteit een slecht iets is mogen ze van mij opsluiten. Als je een goede planning maakt en realistische doelen stelt moet jij in staat zijn je werk binnen je 40 contractuele uren te voltooien. Zolang ik dus binnen de gestelde tijd mijn doel bereik en aan het einde van de week af heb wat er gepland was zie ik geen rede waarom een 9 tot 5 mentaliteit niet op zijn plaats is.

Het commentaar over de mobiele telefoons daarentegen is wel deels terecht. Hoewel ook de oudere werknemers hier op het werk prive zaken aan het regelen zijn met de vaste telefoon van de baas. Of het nieuws aan het lezen zijn op internet. Ook hierbij vind ik gelden dat als jij je aan de planning houdt en je werk aan het einde van de week af hebt dat dit geen probleem hoeft te zijn.

Voor wat betreft de taal en computerkennis kan je niet echt 1 lijn trekken. Er zitten hier ouderen die mij in teken software vaak handige truc's kunnen leren (het zijn voor hun truc's want de achtergrond erachter kennen ze vaak niet). Qua taalgebruik hebben de ouderen vaak een veel grotere vocabulaire voor wat betreft technische begrippen. Als het echter gaat om het schrijven en typen zonder fouten zie ik weinig verschillen tussen jong en oud.

Een ander punt van ergernis is zeker weten het aanspreken op ongewenst gedrag. Denk hierbij aan een collega die een andere collega af brandt omdat de baas een beslissing heeft genomen die hem niet aan staat. Als jongeling in het bedrijf ben je dan al snel brutaal als je daar een opmerking over maakt ....

Uiteindelijk zullen we het toch samen moeten doen, en zal dit probleem nooit opgelost worden. Jongeren moeten en kunnen veel van ouderen leren als de ouderen afstappen van het principe "kennis is macht". Andersom kunnen jongeren ook week de ouderen wat leren waardoor deze hun kennis nog effectiever kunnen gebruiken.

Mijn motto van vandaag:

Mens erger je niet ;)
Ouderen willen wel maar het middenkader laat dat niet toe. Dat kost tijd en daarom worden ouderen niet gehoord om hun kennis over te dragen en komt dit over als negatief gedrag en onzin. En juist door die hardheid omdat ouderen vaak als negatief worden weggezet behouden ze maar hun kennis omdat dit enige houvast bied aan werkbehoud.
Daarbij moet je ook niet vergeten dat je niet vaak kennis overdraagt aan een flexwerker omdat veelal de mogelijk bestaat dat hij na de klus bij de concurrent aan het werk gaat. Dan heb je dus tijd in iets gestoken waar je niets aan hebt.

Er is niets beter om oude kennis te combineren met een nieuwe aanpak. Zo kom je vooruit.
  maandag 27 augustus 2012 @ 14:23:10 #95
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116066102
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 13:38 schreef doppelgänger het volgende:
Bij ouderen daarentegen (>45 jaar) erger ik me juist vaak aan het bedroevende niveau van basis computerkennis. En dan bedoel ik nog niet eens hoe je met Excel of Word moet werken. Maar het feit dat ze er vaak vanuit dat alles 100% automatisch gaat en dus een kwestie van minuten werk is.

Zelfs hoogleraren en artsen denken vaak dat het maken van volledig geautomatiseerde en op maat gemaakte app of website een kwestie van een paar uur werk is. De meest gehate uitspraak van dit slag mensen: "dat kan toch gewoon gekoppeld worden?" :( (vrij vertaald: "ik heb geen flauw idee waar ik het over heb").
Daar heb je als ontwerper ook last van. Maar dat heeft niets met leeftijd te maken. Ook een jonger iemand die manager is slaat dit soort wartaal uit. Zelf nooit een ontwerp gemaakt, maar denken dat je met het drukken op een paar toetsen klaar bent. Hij heeft geen enkel inzicht in het ontstaan van een ontwerp en kan totaal geen links leggen. Helaas bepaalt hij wel dat iets morgen af moet zijn want dat is een afspraak die hij zonder overleg heeft gemaakt met de klant. Dat hoefde je in de jaren 70-80 niet te proberen als manager. Maar in die tijd had je ook kwalitatief betere managers.
pi_116066237
Egberts, lang verhaal, ben het met je eens, maar 'kennis is macht' is wel degelijk een waarheid, of je nou jong of oud bent.
pi_116079106
quote:
12s.gif Op maandag 27 augustus 2012 12:40 schreef Cherna het volgende:

[..]

Getuigd niet van enig inzicht. Wat maakt leeftijd uit. Kwaliteit daar gaat het om. Het zal mij een worst wezen hoe oud iemand is. Zolang degene prima werk aflevert zal dat mij een zorg zijn.
Sterker nog, alleen aan meelopers(jong of oud) heb ik een hekel. Die zie ik liever niet. Die brengen je nooit op andere gedachten. Moet zeggen zag ik liever niet.
Dat risico wil ik niet lopen aangezien ik er nog geen 1 oudje gezien hebt die niet zeg: zo doen we het toch altijd?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 00:41:13 #98
105963 doppelgänger
huilen met de kraan open
pi_116093057
quote:
12s.gif Op maandag 27 augustus 2012 14:23 schreef Cherna het volgende:

[..]

Daar heb je als ontwerper ook last van. Maar dat heeft niets met leeftijd te maken. Ook een jonger iemand die manager is slaat dit soort wartaal uit. Zelf nooit een ontwerp gemaakt, maar denken dat je met het drukken op een paar toetsen klaar bent. Hij heeft geen enkel inzicht in het ontstaan van een ontwerp en kan totaal geen links leggen. Helaas bepaalt hij wel dat iets morgen af moet zijn want dat is een afspraak die hij zonder overleg heeft gemaakt met de klant. Dat hoefde je in de jaren 70-80 niet te proberen als manager. Maar in die tijd had je ook kwalitatief betere managers.
In de jaren 70-80 had ik nog geen baan. ;)

Maar misschien heeft het juist wel met leeftijd te maken.. Ik zie nog best vaak 20ers, die na een halve HBO opleiding (soms zelfs helemaal geen studie afgerond) denken dat ze meteen wel even kunnen beginnen als manager. Het type dat Beatrijs Ritsema beschreef in haar legendarische column "Zonder inhoud"

Misschien dat dat in de OP bedoeld wordt met "arrogante houding".
Fun game: try to post a YouTube comment so stupid that people realize you must be joking. (Hint: this is impossible)
"Stel je drinkt Starbucks koffie maar je vergeet een foto te maken en te delen op Social media. Heb je dan wel koffie gedronken?"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')