abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 februari 2006 @ 19:03:24 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35198827
weer zo'n mooie column uit het NRC die ik jullie niet wilde onthouden. Schrijfster beklaagt zich over de mentailiteit van de 18 jarige VWOertjes die het liefst andere mensen aan sturen en dus een studie kiezen waar iets van management in de naam voorkomt & de inhoudsloosheid van de studies tegenwoordig
quote:
Zonder inhoud

Beatrijs Ritsema

De deprimerendste uitspraak van de afgelopen week kwam van een achttienjarige die net z'n VWO-examen had gehaald: `Ik wil graag manager worden - mensen aansturen, daar zie ik wel wat in.' Achttien jaar en geslaagd voor je eindexamen. Ik denk niet dat er één periode in het leven is, waarop een mens meer mogelijkheden heeft om zichzelf uit te vinden dan in de zomervakantie na het eindexamen. Je hebt voldaan aan de verplichtingen van het kind zijn en je kunt nu iets uitzoeken dat bij je past. Nog even ligt alles open: je kunt kok worden, medicijnen of sterrenkunde studeren, de beeldende kunst in of de advocatuur of toch maar de filologie. En wat wordt het? `Ik ga later mensen aansturen.' Inhoudslozer en gezapiger is nauwelijks denkbaar. Op welk gebied het `aansturen' plaatsvindt doet blijkbaar niet ter zake. Matrozen? Postbodes? Kledingverkopers? Dondert niet. Aansturen, die handel.

Een achttienjarige met een aanstuur-ideaal - wat moet ik me daarbij voorstellen? Kinderen onderwijzen, prima. Oudjes revitaliseren, gevangenen reclasseren, psychiatrische patiënten begeleiden, allemaal bezigheden waarvoor een zekere deskundigheid nodig is. Maar zomaar willekeurige mensen willen aansturen komt neer op de baas willen spelen wegens het geld en de status.

Langzaam verdwijnt de inhoudelijkheid uit het toekomstbeeld van jongeren en trouwens ook uit het onderwijs. De belangstelling voor praktische opleidingen, waarin techniek een rol speelt, daalt gestaag. Zestien- of zeventienjarigen die het leuk vinden om aan auto's en motoren te sleutelen, kiezen niet de opleiding waarin ze de finesses van de auto leren beheersen, maar iets zogenaamd hogers met meer theorie, omdat ze later zonder vuile handen en zonder kennis de baas willen zijn van een garage. Dit is niet alleen een probleem in het beroepsonderwijs. Ook in het hoger onderwijs zijn de vage, niet-inhoudelijke richtingen veel populairder dan de toegespitste opleidingen. Iedereen gaat bestuurskunde studeren, of internationale betrekkingen, communicatiewetenschap of culturele studies, en niemand doet nog wiskunde, Nederlands, biologie, geschiedenis of sociologie. In Delft laat de TU de toegangscriteria (van een exact examenprofiel) maar vallen om in 's hemelsnaam nog wat studenten binnen te krijgen. Weg- en waterbouwkunde heeft tenslotte ergens ook best wel iets artistieks.

De populariteit van de niet-inhoudelijke nonsensvakken is raadselachtig, omdat het zo overduidelijk is dat ze niet tot enige deskundigheid leiden. Wie zich bijvoorbeeld later voor het milieu wil inzetten, beschikt in de hoedanigheid van jurist of bioloog of scheikundige over veel meer expertise dan als interdisciplinair milieudeskundoloog zonder wetenschappelijke traditie. Kennelijk keren studenten zich af van inhoudelijke studierichtingen omdat ze bang zijn zich voor de toekomst vast te leggen. Iets modieus als `communicatiewetenschap' lijkt alle opties open te houden, terwijl `geschiedenis' maar tot één ding leidt: het leraarschap. Maar niemand is zich ervan bewust dat sowieso de helft van de afgestudeerden iets anders gaat doen dan waar hij/zij voor werd opgeleid. De keuze van een richting is dus minder een fuik dan zoal wordt aangenomen, wat betekent dat je maar beter iets inhoudelijks kunt kiezen. De een of andere marginale deskundigheid maakt iemand interessanter dan helemaal geen deskundigheid of de gevreesde deskundigheid van het `mensen aansturen'.

De nieuwe universitaire bama-structuur wil de inhoudelijkheid nog verder uitbannen door afzonderlijke studies te vervangen door brede profielen als `taal , communicatie'. De studenten zullen dol van vreugde zijn. Behalve die enkeling die Nederlands had willen doen. Met interactieve groepsdynamica kun je het vast even ver schoppen als met bestudering van de poëzie van Gorter. Maar de wetenschap verdwijnt.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_35198902
Ik had hem al gelezen, herken de ergernis volkomen...

"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  vrijdag 17 februari 2006 @ 19:08:19 #3
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35198974
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 19:06 schreef Drive-r het volgende:
Ik had hem al gelezen, herken de ergernis volkomen...

hij is al een paar jaar oud maar nog steeds heb ik hem op mijn prikbord hangen.


deze heb je misschien ook al gelezen maar is daarom niet minder mooi
politie agenten: ,,Héééééé.... lekkere wijven....'' (+meer)
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_35199032
Inhoud is toch overrated.
For great justice!
pi_35201838
Wat een achterlijke column! Het is gebaseerd op aannames en meningen... Dit column zélf is inhoudsloos en frustreert me...
pi_35202886
Ik wil ook communicatiewetenschap doen. Maar goed dat ik niet niet zo snel beïnvloedbaar ben.
Graag op anoniem
  vrijdag 17 februari 2006 @ 21:16:07 #7
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_35203013
De grap is alleen wel dat de gemiddelde econoom relatief makkelijk veel verdient.
pi_35203096
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 21:16 schreef Kang-He het volgende:
De grap is alleen wel dat de gemiddelde econoom relatief makkelijk veel verdient.


Ze hebben het hier niet over economen
pi_35203755
Ze moeten al die kansloze richtingen gewoon bij het HBO onderbrengen, inclusief het grootste deel van de rechten studie.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 22:13:55 #10
134223 Mr.Johnson
Nog steeds zoekende...
pi_35204797
Het wetenschappelijke onderwijs moet weer worden waar het ooit voor bedoeld was. Onderzoek doen en het opleiden van wetenschappers. Als je graag iets praktisch wil leren moet je maar naar het HBO gaan
pi_35207422
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 22:13 schreef Mr.Johnson het volgende:
Het wetenschappelijke onderwijs moet weer worden waar het ooit voor bedoeld was. Onderzoek doen en het opleiden van wetenschappers. Als je graag iets praktisch wil leren moet je maar naar het HBO gaan
Mee eens.

Ik had wel een oplossing willen horen in de collum. Beta mensen meer betalen. Het zijn meestal de mensne met ene andere studie die beter betaald krijgen.
Verder heb je in de techniek ook aansturende mensen nodig. Alleen die weten over de techniek dan vaak ook veel, anders red je het daar niet. Maar een oplossing, dat wordt niet echt gegeven. Wel een constatering dat het niet goed is, met oa kenniseconomie. daar ben ik het mee eens.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zaterdag 18 februari 2006 @ 00:37:55 #12
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35209575
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 21:16 schreef Kang-He het volgende:
De grap is alleen wel dat de gemiddelde econoom relatief makkelijk veel verdient.
het heeft niet betrekking op economen slimpie.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_35209813
Eisen dat het toekomstperspectief van een 18 jarige wat meer inhoud heeft is ook een ideaal. Face it: jongeren hebben al heel snel door dat leidinggevende functies veel geld opleveren. En ja, we werken voornamelijk voor het geld mensen. Want van voldoening kan ik niet eten. Dus kiest men iets waarvan men denkt dat het later veel gaat opleveren. Is dat zo raar?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 00:52:18 #14
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35210019
het gaat er ook om dat veel instellingen wel heel erg makkelijk inspelen op die wens van jongeren en allemaal inhoudsloze opleidingen aanbieden waarbij maar twijfelachig is wat ze er uiteindelijk echt mee kunnen: milieukunde, integrale veiligheidskunde, business science & management, sodemieter toch op
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_35210609
Het is best gevaarlijk om opleidingen te veroordelen zonder zelf de inhoud te kennen. Smaken verschillen over wat inhoud is en wat niet. Je kan met elke opleiding werkloos worden en je kan met elke opleiding de inhoud missen die later van belang had kunnen zijn.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 01:22:57 #16
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35210848
de laatste jaren schieten de opleidingen als paddenstoelen uit de grond. Nou dan weet ik het wel hoor.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_35211027
Logisch dat ze uit de grond schieten na de invoering van de BaMa. De meeste bachelors zijn ontzettend breed zodat er altijd specialisatie nodig is. En voor die specialisatie is heel weinig tijd. Ik vind het ook niet een bijster goede ontwikkeling, maar stellen dat al die opleidingen inhoudsloos zijn gaat wel ver.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 01:32:12 #18
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35211049
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 01:31 schreef Neuralnet het volgende:
Logisch dat ze uit de grond schieten na de invoering van de BaMa.
daarvoor was het al, ik doel specifiek op de periode eind jaren 90.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 18 februari 2006 @ 01:35:03 #19
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35211099
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 01:31 schreef Neuralnet het volgende:
Logisch dat ze uit de grond schieten na de invoering van de BaMa. De meeste bachelors zijn ontzettend breed zodat er altijd specialisatie nodig is. En voor die specialisatie is heel weinig tijd. Ik vind het ook niet een bijster goede ontwikkeling, maar stellen dat al die opleidingen inhoudsloos zijn gaat wel ver.
in veel gevallen is het ook slechts een nieuw naampje, blijft echter een vreemde situatie, impliceert dat studenten alleen naar de naam kijken lijkt het wel.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_35211842
Waar kijk je anders naar als scholier die net van het VWO afkomt? Vraag eerste jaars maar eens naar hun motivatie om voor een opleiding te kiezen. Je zal zien dat het niet veel soeps is. Ook niet bij de klassieke opleidingen met de "duidelijke" namen. Rechten omdat men niks anders weet, Psychologie omdat men mensen wil helpen, Informatica omdat men iets met computers wil doen enz. Dat zien we nou ook niet bepaald als probleem.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 02:37:59 #21
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_35212051
Wat ik een beetje jammer vind aan dit relaas, is dat ze vreselijk generaliseert. Aannames doet zonder enige fundering en bovendien lijkt te moeten bepalen hoe een ideale levensloop eruit zou moeten zien. Het doet nog net niet adolfistisch aan.

Ik verdenk haar ervan zelf een dergelijke studie te hebben gedaan, en mede dankzij het volledig ontbreken van leiderschaps competenties maar columniste is geworden.
Daar waar ze wat minder zal worden afgerekend op prestaties en zich kan verschuilen achter woorden.

Ik vind het een afgunstig jankwijf en mocht ze echt serieus zijn, dan adviseer ik haar als loopbaanmanager van kansloze geitenneukers te gaan werken, ipv de wereld te vermoeien met lappen tekst die noch de ontvanger, noch de boodschapper enige helderheid verschaffen.

Verder wel leuk geschreven hoor...
  zaterdag 18 februari 2006 @ 02:38:57 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_35212062
Ik ben het wel eens met dat stukje.
Een opleiding tot manager slaat helemaal nergens op.
Je moet gewoon een vak leren en als je na een aantal jaren genoeg ervaring hebt opgedaan in het vaklgebied en de competentie hebt die een leidinggevende nodig heeft, dan kan je een leidinggevende functie gaan doen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 18 februari 2006 @ 02:41:11 #23
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_35212085
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 02:23 schreef Neuralnet het volgende:
Waar kijk je anders naar als scholier die net van het VWO afkomt? Vraag eerste jaars maar eens naar hun motivatie om voor een opleiding te kiezen. Je zal zien dat het niet veel soeps is. Ook niet bij de klassieke opleidingen met de "duidelijke" namen. Rechten omdat men niks anders weet, Psychologie omdat men mensen wil helpen, Informatica omdat men iets met computers wil doen enz. Dat zien we nou ook niet bepaald als probleem.
Je mag al blij zijn dat zulke motivatie er is op 18 jarige leeftijd. Het gros, ja ook de echt slimmerikken denken op die leeftijd slechts aan 3 dingen: Stufi-Bier-Neuken

En dat was 20 jr geleden echt niet anders
pi_35212116
Leidinggeven leer je ook niet uit een boekje, het is idd een kwestie van ervaring en persoonlijke kwaliteiten. Maar ja, de realiteit is wel dat je tegenwoordig vooral een hoop inhoudsloze management termen en theorieen moet beheersen wil je serieus worden genomen. Vakkennis lijkt niet echt belangrijk meer.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 02:44:33 #25
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_35212119
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 02:38 schreef SeLang het volgende:
Ik ben het wel eens met dat stukje.
Een opleiding tot manager slaat helemaal nergens op.
Je moet gewoon een vak leren en als je na een aantal jaren genoeg ervaring hebt opgedaan in het vaklgebied en de competentie hebt die een leidinggevende nodig heeft, dan kan je een leidinggevende functie gaan doen.
Zonder je aan te vallen, maar dan weet ik niet of je erg veel kaas hebt gegeten van leidinggeven.
De kracht van leiderschap is juist een breder perspectief, maar vooral de kwaliteit tot creatieve oplossingen te komen EN mensen EN je markt te motiveren.
Jezelf tot in precisie verdiepen in de materie, kost je tijd en voegt niets toe. Het is uiteraard wel de bedoeling dat de affiniteit er is en je je wel waagt in een branche die je ligt, maar laat ieder zijn rol hebben, dat werkt het beste.

In mijn optiek dan he
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')