quote:Zonder inhoud
Beatrijs Ritsema
De deprimerendste uitspraak van de afgelopen week kwam van een achttienjarige die net z'n VWO-examen had gehaald: `Ik wil graag manager worden - mensen aansturen, daar zie ik wel wat in.' Achttien jaar en geslaagd voor je eindexamen. Ik denk niet dat er één periode in het leven is, waarop een mens meer mogelijkheden heeft om zichzelf uit te vinden dan in de zomervakantie na het eindexamen. Je hebt voldaan aan de verplichtingen van het kind zijn en je kunt nu iets uitzoeken dat bij je past. Nog even ligt alles open: je kunt kok worden, medicijnen of sterrenkunde studeren, de beeldende kunst in of de advocatuur of toch maar de filologie. En wat wordt het? `Ik ga later mensen aansturen.' Inhoudslozer en gezapiger is nauwelijks denkbaar. Op welk gebied het `aansturen' plaatsvindt doet blijkbaar niet ter zake. Matrozen? Postbodes? Kledingverkopers? Dondert niet. Aansturen, die handel.
Een achttienjarige met een aanstuur-ideaal - wat moet ik me daarbij voorstellen? Kinderen onderwijzen, prima. Oudjes revitaliseren, gevangenen reclasseren, psychiatrische patiënten begeleiden, allemaal bezigheden waarvoor een zekere deskundigheid nodig is. Maar zomaar willekeurige mensen willen aansturen komt neer op de baas willen spelen wegens het geld en de status.
Langzaam verdwijnt de inhoudelijkheid uit het toekomstbeeld van jongeren en trouwens ook uit het onderwijs. De belangstelling voor praktische opleidingen, waarin techniek een rol speelt, daalt gestaag. Zestien- of zeventienjarigen die het leuk vinden om aan auto's en motoren te sleutelen, kiezen niet de opleiding waarin ze de finesses van de auto leren beheersen, maar iets zogenaamd hogers met meer theorie, omdat ze later zonder vuile handen en zonder kennis de baas willen zijn van een garage. Dit is niet alleen een probleem in het beroepsonderwijs. Ook in het hoger onderwijs zijn de vage, niet-inhoudelijke richtingen veel populairder dan de toegespitste opleidingen. Iedereen gaat bestuurskunde studeren, of internationale betrekkingen, communicatiewetenschap of culturele studies, en niemand doet nog wiskunde, Nederlands, biologie, geschiedenis of sociologie. In Delft laat de TU de toegangscriteria (van een exact examenprofiel) maar vallen om in 's hemelsnaam nog wat studenten binnen te krijgen. Weg- en waterbouwkunde heeft tenslotte ergens ook best wel iets artistieks.
De populariteit van de niet-inhoudelijke nonsensvakken is raadselachtig, omdat het zo overduidelijk is dat ze niet tot enige deskundigheid leiden. Wie zich bijvoorbeeld later voor het milieu wil inzetten, beschikt in de hoedanigheid van jurist of bioloog of scheikundige over veel meer expertise dan als interdisciplinair milieudeskundoloog zonder wetenschappelijke traditie. Kennelijk keren studenten zich af van inhoudelijke studierichtingen omdat ze bang zijn zich voor de toekomst vast te leggen. Iets modieus als `communicatiewetenschap' lijkt alle opties open te houden, terwijl `geschiedenis' maar tot één ding leidt: het leraarschap. Maar niemand is zich ervan bewust dat sowieso de helft van de afgestudeerden iets anders gaat doen dan waar hij/zij voor werd opgeleid. De keuze van een richting is dus minder een fuik dan zoal wordt aangenomen, wat betekent dat je maar beter iets inhoudelijks kunt kiezen. De een of andere marginale deskundigheid maakt iemand interessanter dan helemaal geen deskundigheid of de gevreesde deskundigheid van het `mensen aansturen'.
De nieuwe universitaire bama-structuur wil de inhoudelijkheid nog verder uitbannen door afzonderlijke studies te vervangen door brede profielen als `taal , communicatie'. De studenten zullen dol van vreugde zijn. Behalve die enkeling die Nederlands had willen doen. Met interactieve groepsdynamica kun je het vast even ver schoppen als met bestudering van de poëzie van Gorter. Maar de wetenschap verdwijnt.
hij is al een paar jaar oud maar nog steeds heb ik hem op mijn prikbord hangen.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 19:06 schreef Drive-r het volgende:
Ik had hem al gelezen, herken de ergernis volkomen...
![]()
quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:16 schreef Kang-He het volgende:
De grap is alleen wel dat de gemiddelde econoom relatief makkelijk veel verdient.
Mee eens.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 22:13 schreef Mr.Johnson het volgende:
Het wetenschappelijke onderwijs moet weer worden waar het ooit voor bedoeld was. Onderzoek doen en het opleiden van wetenschappers. Als je graag iets praktisch wil leren moet je maar naar het HBO gaan
het heeft niet betrekking op economen slimpie.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:16 schreef Kang-He het volgende:
De grap is alleen wel dat de gemiddelde econoom relatief makkelijk veel verdient.
daarvoor was het al, ik doel specifiek op de periode eind jaren 90.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 01:31 schreef Neuralnet het volgende:
Logisch dat ze uit de grond schieten na de invoering van de BaMa.![]()
in veel gevallen is het ook slechts een nieuw naampje, blijft echter een vreemde situatie, impliceert dat studenten alleen naar de naam kijken lijkt het wel.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 01:31 schreef Neuralnet het volgende:
Logisch dat ze uit de grond schieten na de invoering van de BaMa.De meeste bachelors zijn ontzettend breed zodat er altijd specialisatie nodig is. En voor die specialisatie is heel weinig tijd. Ik vind het ook niet een bijster goede ontwikkeling, maar stellen dat al die opleidingen inhoudsloos zijn gaat wel ver.
Je mag al blij zijn dat zulke motivatie er is op 18 jarige leeftijd. Het gros, ja ook de echt slimmerikken denken op die leeftijd slechts aan 3 dingen: Stufi-Bier-Neukenquote:Op zaterdag 18 februari 2006 02:23 schreef Neuralnet het volgende:
Waar kijk je anders naar als scholier die net van het VWO afkomt? Vraag eerste jaars maar eens naar hun motivatie om voor een opleiding te kiezen. Je zal zien dat het niet veel soeps is. Ook niet bij de klassieke opleidingen met de "duidelijke" namen. Rechten omdat men niks anders weet, Psychologie omdat men mensen wil helpen, Informatica omdat men iets met computers wil doen enz. Dat zien we nou ook niet bepaald als probleem.
Zonder je aan te vallen, maar dan weet ik niet of je erg veel kaas hebt gegeten van leidinggeven.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 02:38 schreef SeLang het volgende:
Ik ben het wel eens met dat stukje.
Een opleiding tot manager slaat helemaal nergens op.
Je moet gewoon een vak leren en als je na een aantal jaren genoeg ervaring hebt opgedaan in het vaklgebied en de competentie hebt die een leidinggevende nodig heeft, dan kan je een leidinggevende functie gaan doen.
D.m.v een opleiding kun je het een en ander wat bijschaven maar een echte leider zit in je.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 02:44 schreef SHE het volgende:
[..]
Zonder je aan te vallen, maar dan weet ik niet of je erg veel kaas hebt gegeten van leidinggeven.
De kracht van leiderschap is juist een breder perspectief, maar vooral de kwaliteit tot creatieve oplossingen te komen EN mensen EN je markt te motiveren.
Jezelf tot in precisie verdiepen in de materie, kost je tijd en voegt niets toe. Het is uiteraard wel de bedoeling dat de affiniteit er is en je je wel waagt in een branche die je ligt, maar laat ieder zijn rol hebben, dat werkt het beste.
In mijn optiek dan he![]()
Idemquote:Op zaterdag 18 februari 2006 02:44 schreef SHE het volgende:
[..]
Zonder je aan te vallen, maar dan weet ik niet of je erg veel kaas hebt gegeten van leidinggeven.
En dat leer je dus echt niet op school maar in de praktijk, plus dat je er het talent voor moet hebben.quote:De kracht van leiderschap is juist een breder perspectief, maar vooral de kwaliteit tot creatieve oplossingen te komen EN mensen EN je markt te motiveren.
Je moet je vaak redelijk in de materie verdiepen om de problematiek goed te begrijpen. Dit is precies waar ik het in de praktijk vaak fout zie gaan; management dat verkeerde beslissingen neemt omdat ze gewoon niet goed begrijpen waar het over gaat.quote:Jezelf tot in precisie verdiepen in de materie, kost je tijd en voegt niets toe. Het is uiteraard wel de bedoeling dat de affiniteit er is en je je wel waagt in een branche die je ligt, maar laat ieder zijn rol hebben, dat werkt het beste.
Mij hoef je niets te vertellen..Been there, and made them buy me the t-shirtquote:Op zaterdag 18 februari 2006 03:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Idem
[..]
En dat leer je dus echt niet op school maar in de praktijk, plus dat je er het talent voor moet hebben.
[..]
Je moet je vaak redelijk in de materie verdiepen om de problematiek goed te begrijpen. Dit is precies waar ik het in de praktijk vaak fout zie gaan; management dat verkeerde beslissingen neemt omdat ze gewoon niet goed begrijpen waar het over gaat.
Jij stelt het hier alsof het een het ander uitsluit.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 03:07 schreef SHE het volgende:
Je kan geen supertechneut met manager integreren
Ik mag hopen dat het management verder kijkt dan "de vloer" en "het kantoor".quote:Leer de vloer kennen, leer het kantoor kennen en sla daar die brug.
Dat is dus ook een beetje wat die mevrouw hierboven zegt: managen leer je niet met zo'n prutstudie. En dat is gewoon zo. Daarnaast zegt ze ook dat we nu eenmaal niet allemaal kunnen 'managen', sommigen van ons zullen toch echt het inhoudelijke werk op ons moeten nemen, anders valt er weinig meer te managen.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 03:07 schreef SHE het volgende:
Ik heb alles geprobeerd, maar blijf bij mijn gevoel...goed management, zit hem in vertaling. Wees een goede tollk. Leer de vloer kennen, leer het kantoor kennen en sla daar die brug.
Daarvoor hoef je niet eerst een specialisme te volgen.
Met 'je' bedoel je mij?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 05:14 schreef popolon het volgende:
Je komt vrij snel met conclusies, als die waar zijn ben je echt goed.
Ik betwijfel 't.
Over het algemeen heb ik het idee dat men wat licht over de rechtenstudie nadenkt. Niet geheel juist lijkt me.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:40 schreef Pony-Lover het volgende:
Ze moeten al die kansloze richtingen gewoon bij het HBO onderbrengen, inclusief het grootste deel van de rechten studie.![]()
Noem jij nou ICT techniek met een kleine 't'quote:Op zaterdag 18 februari 2006 05:07 schreef Lemmeb het volgende:
Overigens, het verschil in mening in mening tussen SeLang en SHE komt volgens mij gewoon voort uit een verschillend referentiekader. SHE doet het waarschijnlijk met simpele IT-nerds, waarbij je nauwelijks van echte 'techniek' kunt spreken (techniek met een hele kleine 't' noem ik dat altijd). Die types zijn al te 'managen' door ze een nieuwe BMW voor te schotelen.
Van SeLang heb ik echter begrepen dat hij zich onder de wat zwaardere techneuten bevindt, maw het echte werk dus.
Ik ben het in eerste plaats met je eens. Alleen dit stukje hierboven is wat te algemeen. In het algemeen is het het beste als je het beste uit beiden partijen haalt. Maar er zijn ook mensen die zonder problemen net zo goed in beide dingen (bijv. techniek en management) zijn als andere die slechts een van beide velden op die wijze kunnen beheersen. Dat kun je inderdaad niet leren, dat moet in het karakter liggen.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 04:20 schreef SHE het volgende:
Nee, in mijn optiek niet...je zorgt er namelijk voor dat je het beste uit BEIDEN partijen haalt...en die verschillen zijn wezenlijk...kan je niet ontkennen.
Je zit nou een heel verhaal op te houden maar feitelijk roep je precies hetzelfde wat "dat mokkel" zelf ook roept.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 03:07 schreef SHE het volgende:
[..]
Achteraf kan ik zeggen..leuk, wat geleerd, maar heeft geen jota geholpen en had sneller gekund. Veel te veel detail geneuzel...en ik geloof in 1 ding ; laat iedereen doen waar hij ECHT goed in is.
Als extra optie heb je nog een geupgrade specialist uit een andere discipline. Dat werkt vaak ook erg goed omdat die mensen zich beter kunnen inleven in de mensen die ze aansturen maar er gelijk een stuk frisser tegenaan kijken.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 04:20 schreef SHE het volgende:
ik persoonlijk, geloof niet in de ge-upgrade specialist. Die zal altijd acteren vanuit zijn referntiekader.
Dat heb jij heel goed gezien. In elk geval de 'softe' kant van ICT zoals die in het algemeen in Nederland wordt bedreven, waarbij techniek op de tweede plaats komt, en dienstverlening op de eerste.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 11:58 schreef OpenDeur het volgende:
[..]
Noem jij nou ICT techniek met een kleine 't'![]()
Volgens mij is SHE dan ook vooral jaloers dat 'dat mokkel' een veel beter en pakkender stukje heeft geschreven dan zijzelf. Haar eigen stukjes komen meestal niet verder dan sex, sex en sex.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:33 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Je zit nou een heel verhaal op te houden maar feitelijk roep je precies hetzelfde wat "dat mokkel" zelf ook roept.
Nee, SHE vindt haar een "afgunstige heks".quote:Op zaterdag 18 februari 2006 14:47 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Volgens mij is SHE dan ook vooral jaloers dat 'dat mokkel' een veel beter en pakkender stukje heeft geschreven dan zijzelf. Haar eigen stukjes komen meestal niet verder dan sex, sex en sex.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |