Tja waarom is de HR persoon er überhaupt bij? Die kan mooi 't contract opstellen en secundaire arbeidsvoorwaarden bespreken op het laatst, laat de daadwerkelijke beoordeling over aan de afdelingsmanager. Altijd dat angstige gedoe waarvan sollicitanten helemaal leip worden, ipv waarvan je na een sollicitatiegesprek meteen zoiets hebt van "Hier WIL ik werken!" denk je dan "Wtf, ik heb m'n best gedaan, was geschikt voor de functie en het klikte met mijn toekomstige leidinggevende, maar op kunstje X gaf ik niet antwoord Y dus die zure HR manager wees me af"quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:34 schreef Swetsenegger het volgende:
Tja ik weet niet bij wat voor kutbedrijven je solliciteert maar ik ontmoet alleen maar welbespraakte, open HR mensen die de inhoudelijke beoordeling aan afdelingsmanagers met ruime ICT kennis overlaten. Dezelfde reden waarom IK bij sollicitatiegesprekken aanwezig was in mijn vorige baan.
na 6 maanden moet je een niveau lager solliciteren en verder weg. na 1 jaar WW is alles passend (maar het grootste deel krijgt geen jaar WW)quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:41 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Maar de eerste 3 maanden ofzo ben je toch nog niet verplicht buiten je vakgebied te solliciteren en accepteren?
Werkelijk geen idee. Maar ik kreeg deze brief afgelopen week, en het is verplicht. Dus ik ga er wel heen, doe een kopje koffie, blaat wat en ga weer met lege handen naar huis.quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:41 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Maar de eerste 3 maanden ofzo ben je toch nog niet verplicht buiten je vakgebied te solliciteren en accepteren?
Die HR medewerker zou je persoonlijkheid moeten kunnen beoordelen. Wanneer je niet met die HR medewerker om kan gaan heb je misschien wel onvoldoende people skills. Als je inderdaad een ICT'er bent die ze in de kelder stoppen om daar in het donker te coden zou dat inderdaad NIET van doorslaggevend belang moeten zijn. Heb je daarentegen een ICT functie waarbij je ook af en toe in het daglicht moet om te interfacen met levende wezen aan de andere kant van de API is het wél handig.quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:41 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Tja waarom is de HR persoon er überhaupt bij? Die kan mooi 't contract opstellen en secundaire arbeidsvoorwaarden bespreken op het laatst, laat de daadwerkelijke beoordeling over aan de afdelingsmanager. Altijd dat angstige gedoe waarvan sollicitanten helemaal leip worden, ipv waarvan je na een sollicitatiegesprek meteen zoiets hebt van "Hier WIL ik werken!" denk je dan "Wtf, ik heb m'n best gedaan, was geschikt voor de functie en het klikte met mijn toekomstige leidinggevende, maar op kunstje X gaf ik niet antwoord Y dus die zure HR manager wees me af"
Ah ok. Nou ik ga er voorlopig maar gewoon vanuit 1 Oktober weer aan het werk te zijn.quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:42 schreef Maanvis het volgende:
[..]
na 6 maanden moet je een niveau lager solliciteren en verder weg. na 1 jaar WW is alles passend (maar het grootste deel krijgt geen jaar WW)
Kan een HR medewerker wel omgaan met ICT-ers dat is de vraag? Waarom moet ie er überhaupt bij zitten? Moeten sollicitanten wel people skills hebben maar is de afdelingsmanger zo'n mongooltje dat ie de HR medewerker er bij moet hebben zitten om de persoonlijkheid van de medewerker te kunnen beoordelen? Laat die HR medewerker toch lekker contractjes maken etc ipv door middel van die new age bullshit sollicitanten af te schrikken.quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:45 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Die HR medewerker zou je persoonlijkheid moeten kunnen beoordelen. Wanneer je niet met die HR medewerker om kan gaan heb je misschien wel onvoldoende people skills.
ook dát kan een afdelingsmanager perfect beoordelen. De HR man/vrouw zit er voor piet snot bij. Laat hem/haar maar notuleren en laat de beoordeling over aan de afdelingsmanager.quote:Als je inderdaad een ICT'er bent die ze in de kelder stoppen om daar in het donker te coden zou dat inderdaad NIET van doorslaggevend belang moeten zijn. Heb je daarentegen een ICT functie waarbij je ook af en toe in het daglicht moet om te interfacen met levende wezen aan de andere kant van de API is het wél handig.
Zwarteneger ga eens beter lezen. We hadden het over clichématige antwoorden. Dat zoiets anno 2012 volgens jouw godslastering is. Daarop ging het verder tot je zei dat een negatieve kant bot kan zijn, waarop het beter is te zeggen Direct or Meningvormend, hetgeen dat een slechte eigenschap is dat goed is.quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:40 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]![]()
We hadden het over positieve en negatieve eigenschappen. Je weet wel, waar jij elk sollicitatiegesprek over liegt. Daarop gaf ik je de tip om gewoon eerlijk te zijn. Waarop jij zei dat je racistisch en grof kan zijn maar dat je dat moeilijk kan zeggen. Daarop zei ik dat je slechte eigenschap dus "bot zijn" was. Daarop redeneerde jij dat die al bij je POSITIEVE eigenschappen stond, namelijk "hart op de tong".
Nu ben je het dus met me eens dat bot GEEN positieve eigenschap is in tegenstelling tot het hart op de tong hebben. En je kan dus bot wel als negatieve eigenschap melden. Hetgeen
a. waar is
b. aansluit bij je positieve eigenschap
c daardoor veel geloofwaardiger is
d. niet clichematig is
Wie zegt dat de afdelingsmanager dat kan beoordelenquote:Op zaterdag 1 september 2012 15:49 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Kan een HR medewerker wel omgaan met ICT-ers dat is de vraag? Waarom moet ie er überhaupt bij zitten? Moeten sollicitanten wel people skills hebben maar is de afdelingsmanger zo'n mongooltje dat ie de HR medewerker er bij moet hebben zitten om de persoonlijkheid van de medewerker te kunnen beoordelen? Laat die HR medewerker toch lekker contractjes maken etc ipv door middel van die new age bullshit sollicitanten af te schrikken.
[..]
ook dát kan een afdelingsmanager perfect beoordelen. De HR man/vrouw zit er voor piet snot bij. Laat hem/haar maar notuleren en laat de beoordeling over aan de afdelingsmanager.
Ssst Maanvis, als mensen straks gaan zien dat de personeelschef eigenlijk nutteloos is dan hebben we straks een markt vol vrouwtjes rondlopen die allemaal iets toppie in de HR doenquote:Op zaterdag 1 september 2012 15:49 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Kan een HR medewerker wel omgaan met ICT-ers dat is de vraag? Waarom moet ie er überhaupt bij zitten? Moeten sollicitanten wel people skills hebben maar is de afdelingsmanger zo'n mongooltje dat ie de HR medewerker er bij moet hebben zitten om de persoonlijkheid van de medewerker te kunnen beoordelen? Laat die HR medewerker toch lekker contractjes maken etc ipv door middel van die new age bullshit sollicitanten af te schrikken.
[..]
ook dát kan een afdelingsmanager perfect beoordelen. De HR man/vrouw zit er voor piet snot bij. Laat hem/haar maar notuleren en laat de beoordeling over aan de afdelingsmanager.
Direct != bot!quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:50 schreef Kholdstrike het volgende:
[..]
Zwarteneger ga eens beter lezen. We hadden het over clichématige antwoorden. Dat zoiets anno 2012 volgens jouw godslastering is. Daarop ging het verder tot je zei dat een negatieve kant bot kan zijn, waarop het beter is te zeggen Direct or Meningvormend, hetgeen dat een slechte eigenschap is dat goed is.
FOUT!quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:53 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Direct != bot!
Voorbeeldje: Iemand irriteert je
Direct: Ik vind het niet prettig dat je [insert nare eigenschap] doet
Bot: Ik vind je een irritante bokkenlul met je ge[insert nare eigenschap]!
quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:57 schreef Kholdstrike het volgende:
[..]
FOUT!
Direct is wanneer je meteen antwoord geeft zonder erom heen te draaien, maar dat hoeft niet kwetsend te zijn. Bot betekend gewoon dat je als een ordinaire boerenlul gedraagt en mak heb aan alles en iedereen. Zo van de wereld moet mij maar zo accepteren maar ik hoef te wereld niet zo te accepteren.
Direct > Bot
Waar heb je het over. Jij zegt het zelf in je post: Direct != bot!quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:58 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]Dat zeg ik toch de hele tijd!!
JIJ zei dat bot en direct hetzelfde zijn.
Ja. je weet dat != betekent niet gelijk aan ?quote:Op zaterdag 1 september 2012 16:00 schreef Kholdstrike het volgende:
[..]
Waar heb je het over. Jij zegt het zelf in je post: Direct != bot!
Nee omdat je twee keer een uitroep teken gebruikt in één zin. Voor mij zag het uit als een typefout. Waarom gebruik je gewoon niet het echte teken zoals het hoort: ≠.quote:Op zaterdag 1 september 2012 16:01 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja. je weet dat != betekent niet gelijk aan ?
!= is samen met <> de meest gebruikte expressie in bijna alle programmeertalen om "niet gelijk aan" aan te duiden en wordt ook op fora heel veel gebruikt. Vooral omdat je daarvoor geen bijzondere toetsencombinatie nodig hebt.quote:Op zaterdag 1 september 2012 16:04 schreef Kholdstrike het volgende:
[..]
Nee omdat je twee keer een uitroep teken gebruikt in één zin. Voor mij zag het uit als een typefout. Waarom gebruik je gewoon niet het echte teken zoals het hoort: ≠.
Is voor de normale mensen wat duidelijker.
En hoe moet ik dat weten, een leek op het gebied van programmeertalen. Je kan het ook gewoon voluit schrijven, dan is het ook duidelijk.quote:Op zaterdag 1 september 2012 16:06 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
!= is samen met <> de meest gebruikte expressie in bijna alle programmeertalen om "niet gelijk aan" aan te duiden en wordt ook op fora heel veel gebruikt. Vooral omdat je daarvoor geen bijzondere toetsencombinatie nodig hebt.
Nogmaals het is ook veel gebruikt op fora. Ook hier op fok kom ik het regelmatig van diverse mensen tegen BUITEN programmeer technische fora. Anyway, is het nu duidelijk dat in plaats van clichematig liegen op negatieve eigenschappen je simpelweg kan zeggen dat je af en toe bot kan zijn.quote:Op zaterdag 1 september 2012 16:08 schreef Kholdstrike het volgende:
[..]
En hoe moet ik dat weten, een leek op het gebied van programmeertalen. Je kan het ook gewoon voluit schrijven, dan is het ook duidelijk.
Uiteraard, maar dat was toch ook het punt niet?quote:Op zaterdag 1 september 2012 16:14 schreef jcdragon het volgende:
Het is toch ook mogelijk om assertief te zijn zonder bot over te komen?
Bij alle gesprekken die ik gehad heb zit bij grotere bedrijven de HR medwerker ook bij de sollicitatiegesprekken. Ik ga volgende week een 2e gesprek in waar ook nog steeds een HR medewerker bij zit.quote:Ik denk dat HR de eerste selectie doet ahv kwalificaties en persoonlijkheid. Daarna kijken de manager en direkte collega's of je bij hen past. Het gaat om de indruk die je maakt. En meestal wordt er een 1-jaarcontract aangeboden om te kijken of je echt waar maakt.
IC assertief is dan wat je direct noemt.quote:Op zaterdag 1 september 2012 16:18 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Uiteraard, maar dat was toch ook het punt niet?
[..]
Bij alle gesprekken die ik gehad heb zit bij grotere bedrijven de HR medwerker ook bij de sollicitatiegesprekken. Ik ga volgende week een 2e gesprek in waar ook nog steeds een HR medewerker bij zit.
waarom, als je 10 jaar werkervaring hebt en niet van baan tot baan bent gegaan weet je dat het met de soft skills wel goed zit. als jij iemand met zo'n cliché opmerking afwijst, die verder gewoon geschikt is, verneuk je die permanent voor de arbeidsmarkt. want dan weet ie het ook niet meer.quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:52 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wie zegt dat de afdelingsmanager dat kan beoordelenIeder z'n vak.
Laat die afdelingsmanager maar gewoon inhoudelijk oordelen en laat die HR medewerker de softskills maar beoordelen.
Het feit dat je in die tien jaar niet geswitched ben kan ook betekenen dat je bijvoorbeeld wars van verandering bent. Dan zit het dus NIET goed met je softskills.quote:Op zondag 2 september 2012 05:15 schreef Maanvis het volgende:
[..]
waarom, als je 10 jaar werkervaring hebt en niet van baan tot baan bent gegaan weet je dat het met de soft skills wel goed zit. als jij iemand met zo'n cliché opmerking afwijst, die verder gewoon geschikt is, verneuk je die permanent voor de arbeidsmarkt. want dan weet ie het ook niet meer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |