Het antwoord op de rest van je vragen staat ook letterlijk in die tekst. Ik zou dus zeggen: Ga eerste de handleiding eens doorlezen voordat je vragen gaat stellen aan mensen die daarvoor de handleiding zouden moeten doorlezen.......quote:- 5mm LED's (the color or amount is totally up to you, 1 LED per 3v. I used 12v, so 4 LEDs) - $0.28
ja maar moet ik geen rekening houden met watt ofzo?quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 15:03 schreef Kumerian het volgende:
Uit de tekst van die site:
[..]
Het antwoord op de rest van je vragen staat ook letterlijk in die tekst. Ik zou dus zeggen: Ga eerste de handleiding eens doorlezen voordat je vragen gaat stellen aan mensen die daarvoor de handleiding zouden moeten doorlezen.......
Ja Neequote:Op zaterdag 18 augustus 2012 14:54 schreef bobbernaut het volgende:
En moet ik per se solderen of kan het ook met krimpkousen?
Hoezo niet?quote:Op zondag 19 augustus 2012 11:32 schreef RVP67 het volgende:
@TS, begin er maar niet aan.
Zoveel onkunde, dat gaat nooit werken.
Ben je nou sarcastisch of meen je het?quote:Op zondag 19 augustus 2012 13:06 schreef Barbapapamama het volgende:
TS
http://mightyohm.com/files/soldercomic/FullSolderComic_EN.pdf
Verder succes op internet en laat het resultaat zien aub
quote:Op zondag 19 augustus 2012 13:11 schreef Meike26 het volgende:
Wat een gelul dat ie er niet aan moet beginnen, zal het juist super vinden als het hem lukt. Ik kan hem echter niet helpen. Wel wil ik dit volgen en TS advies geven door te zetten i.p.v. snel op te geven door dit soort reacties.
Zijn al genoeg watjes die zo snel opgeven met hobby-projecten. Ik kon vroeger ook niet aan auto's sleutelen, maar met wat navraag toch maar een aandrijfas vervangen, was zo gepiept.
*Ook alweer 6 jaar geleden*.
Oke, dan kunnen we heel FOK! forum ook wel opdoeken !quote:Op zondag 19 augustus 2012 11:32 schreef RVP67 het volgende:
@TS, begin er maar niet aan.
Zoveel onkunde, dat gaat nooit werken.
Zoals je daar kunt lezen is het 3 volt per LED dus bij een 9 volt batterij zet je er 3 in serie. Maar het daadwerkelijke voltage kan zoals je kunt lezen wel verschillen met de theoretische waarde (9 volt). Kwestie van even meten met een multimeter. Heb je die niet, dan gewoon uitproberen, LEDs kosten toch niets. Zie hier.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 14:54 schreef bobbernaut het volgende:
Hey, ik heb al een tijdje een leuk projectje in mijn hoofd en die wil ik is gaan waar maken
Alleen ik heb niet zo veel verstand van dit soort dingen.
Ik heb wel een simpel schematje gevonden die ik dan zou gebruiken ( http://www.instructables.com/id/Music-LED-Light-Box/?ALLSTEPS )
Maar ik zou dan een 9v batterij erop aansluiten ipv een 12v batterij.
Hoeveel LED's zou ik er dan op aan kunnen sluiten?
Solderen en krimpkousen zijn 2 totaal verschillende dingen. Solderen is een fysieke verbinding maken tussen 2 metalen dingen zoals 2 draadjes. Krimpkous is spul wat je om die verbinding kunt 'krimpen' zodat het mooi afgeschermt is en je bijv. ook geen kortsluiting kunt krijgen.quote:En moet ik per se solderen of kan het ook met krimpkousen?
Ik zie er persoonlijk geen nut in maar als je dat wil moet je het linkerkanaal splitsen van de rechter; ofwel zo'n splitter er tussen. Dus je audiobron (bijv. radio) -> splitter -> kabel naar linker 'LED box' en kabel naar rechter 'LED box'.quote:Oh en hoe zou ik het zo kunnen maken dat ik een linker kanaal en rechter kanaal heb (van t geluid)?
Dat er links lichtjes branden en rechts, maar dan alleen als er van die kant ook geluid komt.
Ja, allemaal.quote:Op zondag 19 augustus 2012 16:06 schreef bobbernaut het volgende:
Bedankt voor de info!
Zou ik dit zwarte draad kunnen gebruiken? (Apple USB kabel)
[ afbeelding ]
Chill!quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 20 november 2013 16:56 schreef SosuaCafe het volgende:
Bob is gewoon noord korea. Keihard schreeuwen en herrie maken op het grensgebied om de vijand gek te maken.
Een standaard 3.5mm kabel heeft 3 connectors, ground en 1 voor linker- en rechterkanaal.quote:Op zondag 19 augustus 2012 16:26 schreef bobbernaut het volgende:
En als ik dan een LED doos voor linker geluid wil en een LED doos voor rechter geluid, hoe zou ik dat kunnen maken want een geluidskabel heeft maar 1 "grond"
quote:Op zondag 19 augustus 2012 16:32 schreef bobbernaut het volgende:
[..]
Chill!
Hoe kan ik meer LED's aansluiten op mijn 9v batterij? Kan dat met een "resistor" of moet ik dan gewoon een 8 AA batterijen houder kopen zodat er 4 LED's op kunnen?Ik zou kijken of je een LED-strip kunt vinden die 9Volt aan kan. Daar zitten om de 3 LED's een resistor ingebouwd en kun de strip kun je dus ook om de 3 LED's doorknippen. Om die manier kun je net zoveel LED's gebruiken als je wil (een veelvoud van 3 dus). Maar je moet wel kijken batterij genoeg ampère kan leveren maar dat luistert ook niet zo streng.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn eigen LED-strip heb ik wel eens op m'n 12V adapter aangesloten die maar 200mA levert terwijl de hele strip (5 meter) in theorie z'n 2A nodig heeft...
Ik weet niet wat je precies zoekt maar voor een paar dollar heb je al iets van 60cm in elke kleur die je wil hebben.quote:Op zondag 19 augustus 2012 16:58 schreef bobbernaut het volgende:
Die strips zijn best wel duur of niet zoals ik ze wil hebben![]()
![]()
Weet je misschien wel wat voor resistor ik moet hebben?
Nou niet precies, die is alleen op de sub aangesloten, ik wil gewoon ditquote:
Als je nog helemaal geen soldeerbout hebt....vooruit, laten we je aan laten modderen met tapequote:Op zondag 19 augustus 2012 17:43 schreef bobbernaut het volgende:
Ik zou ze dan eerst wel in elkaar wikkelen, en daarna pas de tape er om doen![]()
Ik heb geen soldeerbout, dus dan zou ik zo'n station moeten kopen en tin, is iets te duur dan voor een leuk projectJEquote:Op zondag 19 augustus 2012 17:58 schreef StevenTerpstra het volgende:
[..]
Als je nog helemaal geen soldeerbout hebt....vooruit, laten we je aan laten modderen met tape
(Ik knoopte mijn hele leven aan mekaar met plakband als klein jongetje)
Goed de isolatie er vanaf halen, de verbindingen goed twisten (dus in elkaar draaien) en dan
goed de tape er omheen. Moet allemaal wel kunnen zolang je met batterijtjes blijft werken.
Ja dat snap ik wel, maar er is maar 1 "ground" dus hoe zou je die kunnen verdelen over 2 TIP31's?quote:Op zondag 19 augustus 2012 18:13 schreef MaGNeT het volgende:
Je zou 'm ook met 2 van die TIP31's kunnen uitvoeren, dan kan je zowel links als rechts aansluiten.
quote:Op zondag 19 augustus 2012 18:17 schreef bobbernaut het volgende:
[..]
Ja dat snap ik wel, maar er is maar 1 "ground" dus hoe zou je die kunnen verdelen over 2 TIP31's?
Slim! maar ik neem aan dat ik niet zomaar t grond draad in 2en kan doen, hoe zou ik dat dan moeten splitsen?quote:
Ehm, draadje extra aan de ground.quote:Op zondag 19 augustus 2012 18:26 schreef bobbernaut het volgende:
Oke als ik m dus zou maken (wat ik sws ga doen!) dan gebruik ik zo'n LED strip die je voor je auto gebruikt. http://www.ebay.com/itm/D(...)56b32#ht_4931wt_1328 deze bijvoorbeeld.
Scheelt solderen en dan heb ik 15 LED's!
Dan moet ik wel een 8AA batterij houder nemen, niet zo probleem, bij de Action zijn batterijen best goedkoop, en LED's zijn zuinig!
[..]
Slim! maar ik neem aan dat ik niet zomaar t grond draad in 2en kan doen, hoe zou ik dat dan moeten splitsen?
8 euro bij de Lidl, tin inbegrepen.quote:Op zondag 19 augustus 2012 18:09 schreef bobbernaut het volgende:
[..]
Ik heb geen soldeerbout, dus dan zou ik zo'n station moeten kopen en tin, is iets te duur dan voor een leuk projectJE
Ah dat is wel fijn dan!
Helaas geen Lidl in de buurtquote:Op zondag 19 augustus 2012 18:31 schreef Miniem het volgende:
[..]
8 euro bij de Lidl, tin inbegrepen.
Aanbieding is vanaf afgelopen donderdag.
quote:Op zondag 19 augustus 2012 18:29 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ehm, draadje extra aan de ground.
Ground is... ground... Of het nu 5.1 is of stereo...
Jup.quote:Op zondag 19 augustus 2012 18:40 schreef bobbernaut het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dus stukje van ground strippen, dan een ander draadje er omheen wikkelen?
Ik kan niet solderen, geen soldeer gereedschapquote:Op zondag 19 augustus 2012 18:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Jup.
En netjes solderen en isoleren (krimpkous) natuurlijk.
Je wil geen sluiting maken.
Soldeerboutje komt vast nog wel eens van pas.quote:Op zondag 19 augustus 2012 18:42 schreef bobbernaut het volgende:
[..]
Ik kan niet solderen, geen soldeer gereedschap
En het moet niet te duur worden, het is namelijk een leuk projectje en ik wil niet TE veel uitgeven.
Ja oke je kan een soldeerset kopen voor 10 euro ofzo, maar ik ben al ongeveer 10 euro uit aan alle spullen
Nou en, dan moet je ook weer rekening houden met de rook enzo, ik wil ook liever niet solderen. paar keer op school gedaan maar ik zuig er ziek hard in.quote:Op zondag 19 augustus 2012 19:23 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
[..]
Ik had al zo'n ding toen ik 9 was, hoe jong moet jij dan niet zijn.
Juist dan, als je het hem vraagt is hij zo verbaasd dat hij 'm nog voor je soldeert ook.quote:Op zondag 19 augustus 2012 19:38 schreef bobbernaut het volgende:
[..]
Nou en, dan moet je ook weer rekening houden met de rook enzo, ik wil ook liever niet solderen. paar keer op school gedaan maar ik zuig er ziek hard in.
En nee ik kan het niet op school doen want de docent haat me en ik hem
Owh een vraagje, je bedoelt met sluiting zeker kortsluiting? en hoe zou ik het goed moeten afwerken?quote:Op zondag 19 augustus 2012 18:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Jup.
En netjes solderen en isoleren (krimpkous) natuurlijk.
Je wil geen sluiting maken.
Deze docent haat me gewoon, echt HATENquote:Op zondag 19 augustus 2012 19:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Juist dan, als je het hem vraagt is hij zo verbaasd dat hij 'm nog voor je soldeert ook.
Docenten haten niet, je oogst alleen wat je zaait.
Dit dus. Al snap ik nog steeds niet waarom je voor beide kanalen (links en rechts) de LED's apart aangestuurd wil hebben. Verschil zie je uiteindelijk toch niet. Tenzij je zulk soort filmpjes gaat afspelen:quote:
De LED's flikkeren aan de hand van het geluid wat via de 3.5mm jack binnenkomtquote:Op zondag 19 augustus 2012 20:27 schreef Miniem het volgende:
Wat ik ff niet snap is waarvoor ze de 3.5mm jack gebruiken?
Ahzo, het kan niet zonder die tussenliggende draad?quote:Op zondag 19 augustus 2012 20:44 schreef Iemand91 het volgende:
De LED's flikkeren aan de hand van het geluid wat via de 3.5mm jack binnenkomt
Je bedoelt zonder die 3.5mm plug/kabel? Nee, want hoe zou de LED-strip anders moeten reageren op geluid?quote:Op zondag 19 augustus 2012 20:46 schreef Miniem het volgende:
[..]
Ahzo, het kan niet zonder die tussenliggende draad?
Ah, je kist radio. Wat waren je componenten ook alweer? (audiobron, versterker e.d.)quote:Heb zelf namelijk een kistradio gebouwd en heb ook een ledstrip.
Zou hem graag willen laten reageren op de muziek.
Heb ff geen idee hoe ik dat moet combineren met de huidige bedrading![]()
quote:Op zondag 19 augustus 2012 21:04 schreef bobbernaut het volgende:
Owh ik heb het verkeerds begrepen, ik vroeg namelijk of ik een soldeerbout mocht kopen, en ze zeiden nee (dan denk je vanzelf dat het niet mag) maar t mocht niet want we hebben er al 2![]()
Dat van jou is het zelfde hij gaat op de beat van de muziek dat doen de mijne ook alleen zitten ze in de woofer verwerktquote:Op zondag 19 augustus 2012 17:20 schreef bobbernaut het volgende:
[..]
Nou niet precies, die is alleen op de sub aangesloten, ik wil gewoon dit
Owh en kan ik ipv solderen elektrische tape gebruiken?
Aansluiten op het draadje van je sub?quote:Op maandag 20 augustus 2012 12:13 schreef bobbernaut het volgende:
Hoe kan je het dan zo maken dat ie dan aan gaat als alleen de sub geluid geeft? dus dan heb ik ze voor mijn speakers en 1tje voor mn sub
Owhquote:Op maandag 20 augustus 2012 12:29 schreef kingjotte het volgende:
[..]
Aansluiten op het draadje van je sub?
Hey leuk dat je ook zoiets gaat maken!quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 18:39 schreef Lodemaatje het volgende:
Leuk topic om te volgen, ik wou zelf ook altijd al zoiets een keer proberen! Ga er maar eens werk van maken. Moet lukken aan de hand van deze tips. Thanks all
Kan. Zijn goedkoop op Ebay, maar je kunt ook gewoon de 3.5mm plug uitpluggen.quote:Op maandag 20 augustus 2012 10:18 schreef bobbernaut het volgende:
Zal ik trouwens ook een aan/uit schakelaar erin maken?
Ik zou eens thuis rondkijken naar spullen die je al hebt liggen. Een heel aantal dingen blijk je al thuis te hebben liggen.quote:Zou dan alleen nog soldeer tin moeten hebben (tenzij ik dat misschien ergens heb) en elektrische tape? En misschien krimpkousjes
owh en misschien dubbelzijdig tape
Persoonlijk zou ik dit niet doen. Ik weet niet wat je situatie is (qua speakers en ruimte) maar een lamp hebt die flitst aan de hand van de woofer en een lamp die flits aan de hand van de tweeters dan krijg je geen mooi effect. De woofer flitst anders dan de speakers en dan krijg je geen mooi univorm beeld. Je krijgt dan een beetje een 'lichtzooi'. Dus gewoon alleen bij de woofer of alleen de tweeters/speakers.quote:Op maandag 20 augustus 2012 12:13 schreef bobbernaut het volgende:
Hoe kan je het dan zo maken dat ie dan aan gaat als alleen de sub geluid geeft? dus dan heb ik ze voor mijn speakers en 1tje voor mn sub
Niet. Ik neem aan dat het 'draadje' waarover jullie het hebben de audio-kabel is die naar de woofer gaat? Daar zal denk ik maar een lage spanning opstaan. Wederom; Lidl/Aldi heeft ook wel eens een mulimeter in de aanbieding. Lidl had 'm pas voor ¤6-7 o.i.d. Altijd handig zo'n ding.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 10:21 schreef bobbernaut het volgende:
Ik heb trouwens geen voltage meter, hoe weet ik hoeveel volt er dan mn sub in gaat?
Standaard 60/40 soldeertin. Ofwel 60% tin en 40% lood. (eigenlijk 60% tin, 38% tin en 2% koper). Bijv. zoiets: https://nl.opitec.com/opitec-web/articleNumber/317113//s/pa/p/1.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 16:03 schreef bobbernaut het volgende:
Wat voor soldeertin moet ik hebben?
Als dat alles is ben je erg goedkoop uit!quote:Ik denk dat het project rond de 10$ gaat zitten, ik bestel dan ook meteen wat aparte LEDjes en een breadboard en nog wat andere dingetjes
Waarom doe je dat zelf niet? Omdat je toch gewoon de maximaal aantal LED's wil gebruiken?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 18:41 schreef bobbernaut het volgende:
[..]
Hey leuk dat je ook zoiets gaat maken!ik zou trouwens voor een LEDstrip gaan ipv LED's aan elkaar solderen, is makkelijker en je kan t simpel ergens op plakken
Mjah truequote:Op dinsdag 21 augustus 2012 18:51 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Kan. Zijn goedkoop op Ebay, maar je kunt ook gewoon de 3.5mm plug uitpluggen.
erhm alleen de bout? Ik moet de LED strip, splitter, audio kabel, TIP31 en batterijen houder nog kopenquote:[..]
Ik zou eens thuis rondkijken naar spullen die je al hebt liggen. Een heel aantal dingen blijk je al thuis te hebben liggen.
mwah ja inderdaad, mn sub zit toch onder tafelquote:[..]
Persoonlijk zou ik dit niet doen. Ik weet niet wat je situatie is (qua speakers en ruimte) maar een lamp hebt die flitst aan de hand van de woofer en een lamp die flits aan de hand van de tweeters dan krijg je geen mooi effect. De woofer flitst anders dan de speakers en dan krijg je geen mooi univorm beeld. Je krijgt dan een beetje een 'lichtzooi'. Dus gewoon alleen bij de woofer of alleen de tweeters/speakers.
Njah er is hier gewoon GEEN lidl/aldi in de buurtquote:[..]
Niet. Ik neem aan dat het 'draadje' waarover jullie het hebben de audio-kabel is die naar de woofer gaat? Daar zal denk ik maar een lage spanning opstaan. Wederom; Lidl/Aldi heeft ook wel eens een mulimeter in de aanbieding. Lidl had 'm pas voor ¤6-7 o.i.d. Altijd handig zo'n ding.
Is DIT goed?quote:[..]
Standaard 60/40 soldeertin. Ofwel 60% tin en 40% lood. (eigenlijk 60% tin, 38% tin en 2% koper). Bijv. [url=zoiets]https://nl.opitec.com/opitec-web/articleNumber/317113//s/pa/p/1[/url].
(Hoewel dat heel veel soldeer is; ik heb m'n hele hexacopter in elkaar gezet met het soldeertin dat bij m'n bout zat en dat was niet veel)
Ja en aangezien je die TIP31 toch maar per 2 kan kopen (ja of meer, maar minder zou duurder worden) kan ik ook nog een tweede maken, alleen batterijen case en LED strip extra kopen!quote:[..]
Als dat alles is ben je erg goedkoop uit!
Erhm deze snap ik niet echt? Ik was zelf sws van plan om een LED strip te gebruikenquote:[..]
Waarom doe je dat zelf niet? Omdat je toch gewoon de maximaal aantal LED's wil gebruiken?
Batterijenhouder? Voor die 9Volt batterij?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 19:11 schreef bobbernaut het volgende:
erhm alleen de bout? Ik moet de LED strip, splitter, audio kabel, TIP31 en batterijen houder nog kopenen nog wat andere zooi
Slimme keus.quote:mwah ja inderdaad, mn sub zit toch onder tafel
Lijkt me wel. Kijk ook eens in de bouwmart/doe-het-zelf-zaak/thuis/familie/vrienden o.i.d.quote:
Ja maar ik moet een 8AA batterijenhouder hebbenquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 19:29 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Batterijenhouder? Voor die 9Volt batterij?
Fijne linkquote:Op zondag 19 augustus 2012 13:06 schreef Barbapapamama het volgende:
TS
http://mightyohm.com/files/soldercomic/FullSolderComic_EN.pdf
Verder succes op internet en laat het resultaat zien aub
Gewoon van bron signaal dus MP3-speler/radio/pc/laptop -> 3.5mm. splitter -> speakers/LED-lamp.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 10:52 schreef bobbernaut het volgende:
Welk geluidskanaal zou ik gebruiken? Rechter of linker kanaal?
Vaak komt het meeste geluid uit t rechter kanaal, dus die dan doen?
Je kan ook de twee kanalen tot mono mixen: neem 2 stuks 1k Ohm (of 470 Ohm, of iets er tussenin) weerstandjes. Een weerstandje aan linker kanaal, en een weerstandje aan rechter kanaal. De andere uiteindjes van de weerstanden aan elkaar, en dat punt is dan tot mono gemixt en gaat naat je transistor.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 10:52 schreef bobbernaut het volgende:
Welk geluidskanaal zou ik gebruiken? Rechter of linker kanaal?
Vaak komt het meeste geluid uit t rechter kanaal, dus die dan doen?
nah vaak meteen 6 euro aan verzendkosten :\quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 14:17 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Je kan ook de twee kanalen tot mono mixen: neem 2 stuks 1k Ohm (of 470 Ohm, of iets er tussenin) weerstandjes. Een weerstandje aan linker kanaal, en een weerstandje aan rechter kanaal. De andere uiteindjes van de weerstanden aan elkaar, en dat punt is dan tot mono gemixt en gaat naat je transistor.
In plaats van twee weerstanden van gelijke waarde, kun je ook een potmeter (van zeg 1k ofzo) nemen: de twee buitenste pinnen aan links en rechts, de middelste pin naar je transistor. Nu kun je door aan de knop te draaien het aandeel links/rechts kiezen
edit: ik zie net dat die TIP31 nogal een beroerde versterking heeft. Die 1k weerstanden zijn misschien wat groot; probeer ook eens 100 a 220 ohm ofzo...
edit2: ebay is misschien niet de meest handige leverancier voor enkele onderdelen waarmee je wil experimenteren? Je kan dat soort onderdelen ook gewoon in nederland bestellen: soms goedkoper en sneller geleverd...
Op internet zijn best veel voorbeelden dus ik neem aan dat het gaat werkenquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 14:49 schreef JoPiDo het volgende:
ik ben echt benieuwd of dit ooit gaat werken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |