abonnement Unibet Coolblue
pi_115862841
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 23:08 schreef Gitank2 het volgende:

Gay werd in het Engels vroeger alleen voor "vrolijk" gebruikt, zoals in liedjes als "no milk today"

Verrek! :D Ik vond het al zo gek!
pi_115862895
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 12:52 schreef KrentebolHooft het volgende:
Ik dacht vroeger dat de Drogist en de Stomerij eenzelfde functie hadden. Namelijk je kleren wassen en/of drogen.
Maar de drogist is natuurlijk een winkel
Ik heb ook lang niet begrepen waar drogist/drogisterij nou eigenlijk voor stond. Is ook wel een ruim begrip. http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogist
pi_115863047
Dat Charleroi vernoemd is naar koning Karel II. 8)7
Life is Music
pi_115863603
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 09:21 schreef Mirel het volgende:
Van het weekend bij het kamperen op Lowlands kwam ik erachter dat blijkbaar niet iedereen tandpasta op z'n hand kwijlt tijdens het tanden poetsen en dat ik de enige ben die zóveel water nodig heeft om weg te spoelen uit m'n mond :P
Lol, herkenbaar. Hier is 't ook altijd een bende
pi_115863977
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 23:08 schreef Gitank2 het volgende:
[..]
Gay werd in het Engels vroeger alleen voor "vrolijk" gebruikt, zoals in liedjes als "no milk today" en "why do fools fall in love"
[..]
Ik wist het uit:
Have yourself a merry little Christmas,
Make the Yule-tide gay,
From now on,
our troubles will be miles away.
Op dinsdag 16 maart 2010 18:45 schreef henrydg het volgende:
Wat is er mis met de Prius?
[ afbeelding ]
Ik vind 't een hele mooie auto.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 13:54:12 #81
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_115864602
In Mark Twain's boeken komt het woord ook vaak terug, netzoals nigger.
When all else fails, you always have delusion.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 14:19:08 #82
330855 ejiraM
for the greater good
pi_115865740
En natuurlijk de Flintstones :)

When you're with the Flintstones
you'll have a yabba dabba doo time.
A dabba doo time.
You'll have a gay old time.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 14:28:58 #83
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_115866131
Over "The Flintstones" gesproken:

De serie "Toen was geluk nog heel gewoon" was de Nederlandse uitvoering van "The Honeymooners" (1951-1955).

"The Flintstones" (1960-1966) was op zijn beurt weer gebaseerd op het script van "The Honeymooners".

Denk maar eens na over "Toen was geluk nog heel gewoon"; twee buren, twee vrouwen die met elkaar optrekken, bowlen, enz.

:)

[ Bericht 33% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 22-08-2012 14:37:55 ]
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_115866157
quote:
11s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 22:57 schreef VMSDKR het volgende:
In dat liedje Watskeburt van DJVT zegt Faberyayo op een duur:

"Twee gezichten, één formule, net als Lauda en Nikki"

Toen snapte ik dat nog niet. Ik besef nu pas hoe geniaal die zin is.
Faberyeyo heeft altijd wel mooie tekstuele vondsten in z'n rap :)
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_115866690
Dat Boes een aaneenschakeling is van veel te slechte woordgrappen.
pi_115868410
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 19:10 schreef Tchock het volgende:
Hier staan alle Pokémon, trouwens.

http://pokemondb.net/etymology
Zijn nogal aardig wat! :+
pi_115871003
In navolging op de post van Fredo55:

Tijdens een vakantie in Italie, waarbij we op het einde ook naar Monaco zouden trekken bedacht ik me ineens dat Monte Carlo en Carlsberg hetzelfde zijn/betekenen :)

Echter heeft het niet dezelfde herkomst.
Monte Carlo is vernoemd naar Karel III en Carlsberg naar de zoon van de oprichter + de ligging van de brouwerij op een heuvel.

Qua Nederlandse plaatsnamen ben ik ook wel eens op zoek gegaan naar de namen die ik niet meteen snapte.

Een boel plaatsen zijn wel makkelijk te herleiden (dammen, dijken, riviernamen, meren, veengebieden, heuvels, bossen/woude/wolde, namen van heiligen).

Plaatsen die op loo, lo, le of -el eindigen verwijzen meestal ook naar bossen.

Andere toevoegingen.

Horst verwijst naar een stuk land dat omhoog is gekomen na een aardverschuiving/aardbeving.
Maar vaker komt het van het Germaanse Hursti dat voor een met keupelhout begroeid stuk hogergelegen land werd gebruikt.

Broek: moerassig land

Donk: een (zand)heuvel in laaggelegen riviergebied.

quote:
Omdat donken een hogere en drogere plek in een vaak drassige omgeving boden waren ze aantrekkelijk voor de landbouw maar vooral als vestigingsplaats voor mensen.
Zijl (siel): soort sluis

Burg/borg: kasteel/vesting (in het frans bourg)

Hoek/hoorn/horn/horne: een punt, letterlijke hoek in het land (hoek van holland, letterlijk)

Drecht/dracht/trecht/tricht en ook voort,vorden:

doorwaadbare plaats, meestal in een beek of rivier.
een in het land inspringend, inlopend gedeelte van een zee; baai, bocht, inham, inwijk
mogelijk heeft het ook de betekenis van een recht op doorgang


Uiteraard heb je ook nog een hoop plaatsnamen die nog andere herkomsten hebben, maar dan wordt het helemaal tl;dr :P
Neil LOVES Carrots!
pi_115871336
quote:
Qua Nederlandse plaatsnamen ben ik ook wel eens op zoek gegaan naar de namen die ik niet meteen snapte.

Een boel plaatsen zijn wel makkelijk te herleiden (dammen, dijken, riviernamen, meren, veengebieden, heuvels, bossen/woude/wolde, namen van heiligen).

Plaatsen die op loo, lo, le of -el eindigen verwijzen meestal ook naar bossen.

Andere toevoegingen.

Horst verwijst naar een stuk land dat omhoog is gekomen na een aardverschuiving/aardbeving.
Maar vaker komt het van het Germaanse Hursti dat voor een met keupelhout begroeid stuk hogergelegen land werd gebruikt.

Broek: moerassig land

Donk: een (zand)heuvel in laaggelegen riviergebied.

[..]

Zijl (siel): soort sluis

Burg/borg: kasteel/vesting (in het frans bourg)

Hoek/hoorn/horn/horne: een punt, letterlijke hoek in het land (hoek van holland, letterlijk)

Drecht/dracht/trecht/tricht en ook voort,vorden:

doorwaadbare plaats, meestal in een beek of rivier.
een in het land inspringend, inlopend gedeelte van een zee; baai, bocht, inham, inwijk
mogelijk heeft het ook de betekenis van een recht op doorgang

Uiteraard heb je ook nog een hoop plaatsnamen die nog andere herkomsten hebben, maar dan wordt het helemaal tl;dr :P
En plaatsen met -dam liggen vaak aan water en hebben/hadden een dam.
pi_115871502
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 16:48 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

En plaatsen met -dam liggen vaak aan water en hebben/hadden een dam.
Die had ik al genoemd in het overzichtje van de makkelijk te herleiden namen ;)
Overigens kan daar ook Hei/heide/hey aan toegevoegd worden.

Ik was ook nog "Hees/heeze/heze" vergeten dat in Brabant en ook in Gelderland in een aantal plaatsen terugkomt:
De naam 'Hees' komt van het Oergermaanse woord haisjô, dat 'jong beukenbos' of 'kreupelhout' betekent.
Neil LOVES Carrots!
pi_115871504
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 09:21 schreef Mirel het volgende:
Van het weekend bij het kamperen op Lowlands kwam ik erachter dat blijkbaar niet iedereen tandpasta op z'n hand kwijlt tijdens het tanden poetsen en dat ik de enige ben die zóveel water nodig heeft om weg te spoelen uit m'n mond :P
Tijdens het tandenpoetsen kwijl ik niet en spuug tussendoor niets uit, totdat ik klaar ben. En daarna veeg ik alleen m'n mond af en spoel niet, omdat je zelfs met één keer spoelen al veel fluoride kwijt raak..

quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 16:40 schreef Gitank2 het volgende:
In navolging op de post van Fredo55:

Tijdens een vakantie in Italie, waarbij we op het einde ook naar Monaco zouden trekken bedacht ik me ineens dat Monte Carlo en Carlsberg hetzelfde zijn/betekenen :)

Echter heeft het niet dezelfde herkomst.
Monte Carlo is vernoemd naar Karel III en Carlsberg naar de zoon van de oprichter + de ligging van de brouwerij op een heuvel.

Qua Nederlandse plaatsnamen ben ik ook wel eens op zoek gegaan naar de namen die ik niet meteen snapte.

Een boel plaatsen zijn wel makkelijk te herleiden (dammen, dijken, riviernamen, meren, veengebieden, heuvels, bossen/woude/wolde, namen van heiligen).

Plaatsen die op loo, lo, le of -el eindigen verwijzen meestal ook naar bossen.

Andere toevoegingen.

Horst verwijst naar een stuk land dat omhoog is gekomen na een aardverschuiving/aardbeving.
Maar vaker komt het van het Germaanse Hursti dat voor een met keupelhout begroeid stuk hogergelegen land werd gebruikt.

Broek: moerassig land

Donk: een (zand)heuvel in laaggelegen riviergebied.

[..]

Zijl (siel): soort sluis

Burg/borg: kasteel/vesting (in het frans bourg)

Hoek/hoorn/horn/horne: een punt, letterlijke hoek in het land (hoek van holland, letterlijk)

Drecht/dracht/trecht/tricht en ook voort,vorden:

doorwaadbare plaats, meestal in een beek of rivier.
een in het land inspringend, inlopend gedeelte van een zee; baai, bocht, inham, inwijk
mogelijk heeft het ook de betekenis van een recht op doorgang

Uiteraard heb je ook nog een hoop plaatsnamen die nog andere herkomsten hebben, maar dan wordt het helemaal tl;dr :P
Ik er tegenwoordig achter dat er heel veel achternamen van plaatsnamen komen.
We, the unwilling.. led by the unqualified..
to do the unnecessary.. for the ungrateful..
pi_115871933
quote:
14s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 16:53 schreef jankaas020 het volgende:

Ik er tegenwoordig achter dat er heel veel achternamen van plaatsnamen komen.
Klopt, wat ook niet gek is gezien het vernoemen van achternamen naar de afkomst of beroep.
Zo hebben ook nog een boel mensen achternamen die oude namen van plaatsnamen zijn, of plaatsen en beroepen die niet meer bestaan.
Neil LOVES Carrots!
pi_115872790
quote:
7s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 17:03 schreef Gitank2 het volgende:

[..]

Klopt, wat ook niet gek is gezien het vernoemen van achternamen naar de afkomst of beroep.
Zo hebben ook nog een boel mensen achternamen die oude namen van plaatsnamen zijn, of plaatsen en beroepen die niet meer bestaan.
Ten oosten van Antwerpen heb je veel plaatsnamen die op 'Gem' of 'Chem' eindigen zoals Wijnegem,Edegem,Wommelgem, Berchem, Broechem. Enig idee?
Life is Music
  Donald Duck held woensdag 22 augustus 2012 @ 17:31:37 #93
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_115873148
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 09:21 schreef Mirel het volgende:
Van het weekend bij het kamperen op Lowlands kwam ik erachter dat blijkbaar niet iedereen tandpasta op z'n hand kwijlt tijdens het tanden poetsen en dat ik de enige ben die zóveel water nodig heeft om weg te spoelen uit m'n mond :P
Kan ook liggen aan je merk tandpasta. De stroperigheid verschilt nogal van fabrikant tot fabrikant.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_115873325
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 17:22 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

Ten oosten van Antwerpen heb je veel plaatsnamen die op 'Gem' of 'Chem' eindigen zoals Wijnegem,Edegem,Wommelgem, Berchem, Broechem. Enig idee?
In Belgie komt dat inderdaad heel veel voor (en ook in Fran Vlaanderen).

Volgens Wikipedia betekent het "huis van"
Neil LOVES Carrots!
  woensdag 22 augustus 2012 @ 17:41:51 #95
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_115873535
quote:
7s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 17:03 schreef Gitank2 het volgende:

[..]

Klopt, wat ook niet gek is gezien het vernoemen van achternamen naar de afkomst of beroep.
Zo hebben ook nog een boel mensen achternamen die oude namen van plaatsnamen zijn, of plaatsen en beroepen die niet meer bestaan.
Ook naar voorouders, zoals Pietersen, Jansen, Willemsen etc. Uiterlijke kenmerken als De Lange, De Groot, etc. En meestal zijn namen met dieren zoals De Beer bijvoorbeeld te maken met karakter van een voorouder, De Beer staat voor kracht bijvoorbeeld.

quote:
14s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 16:53 schreef Gitank2 het volgende:

[..]

Die had ik al genoemd in het overzichtje van de makkelijk te herleiden namen ;)
Overigens kan daar ook Hei/heide/hey aan toegevoegd worden.

Ik was ook nog "Hees/heeze/heze" vergeten dat in Brabant en ook in Gelderland in een aantal plaatsen terugkomt:
De naam 'Hees' komt van het Oergermaanse woord haisjô, dat 'jong beukenbos' of 'kreupelhout' betekent.
'Heeze' in Brabant komt van een oud woord wat 'doorgang' betekent. Dat is ook te herkennen aan Maarheeze, waar 'maar' staat voor 'moeras' en 'heeze' voor doorgang.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_115873667
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 17:41 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Ook naar voorouders, zoals Pietersen, Jansen, Willemsen etc. Uiterlijke kenmerken als De Lange, De Groot, etc. En meestal zijn namen met dieren zoals De Beer bijvoorbeeld te maken met karakter van een voorouder, De Beer staat voor kracht bijvoorbeeld.

[..]

'Heeze' in Brabant komt van een oud woord wat 'doorgang' betekent. Dat is ook te herkennen aan Maarheeze, waar 'maar' staat voor 'moeras' en 'heeze' voor doorgang.
aha, ik dacht dat deze "heeze" ook van "hees" kwam.
Wel interessant allemaal :)

Boxmeer heeft bijvoorbeeld niets met een meer te maken, maar met een kerel die Jan Boc de mere heette en dit dorp bezat.

Zeeland, dat in Brabant ligt en ver van de zee vandaan heeft ook een totaal andere herkomst.

quote:
De naam Zeeland komt uit de Frankische tijd (600-900 n.Chr.) en stamt van het Oudhoogduits "selilant" of het Latijn "terra salica", wat "vrij erfgoed" betekent. Het betrof een aantal vrije ontginningsboerderijen ("salae") nabij een herenhoeve. In de loop van de geschiedenis werd de naam van de nederzetting achtereenvolgens geschreven als: "Zelant", "Selant", "Seelandt", en "Op-Zeeland".
Neil LOVES Carrots!
  woensdag 22 augustus 2012 @ 17:48:42 #97
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_115873759
quote:
11s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 17:45 schreef Gitank2 het volgende:

[..]

aha, ik dacht dat deze "heeze" ook van "hees" kwam.
Wel interessant allemaal :)

Boxmeer heeft bijvoorbeeld niets met een meer te maken, maar met een kerel die Jan Boc de mere heette en dit dorp bezat.

Zeeland, dat in Brabant ligt en ver van de zee vandaan heeft ook een totaal andere herkomst.

[..]

Dat zie je ook wel vaker inderdaad, dat het eigenlijk stamt uit een andere taal. Dat Maastricht eigenlijk komt van Mosa Trajectum, 'oversteekplaats aan de Maas', en Nijmegen van Novio-Magus, 'nieuwe markt'.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_115888787
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 17:37 schreef Gitank2 het volgende:

[..]

In Belgie komt dat inderdaad heel veel voor (en ook in Fran Vlaanderen).

Volgens Wikipedia betekent het "huis van"
Weer wat geleerd.
Mijn woonplaats 'Tholen' komt van het woord 'Tol'. Vroeger moest je tol betalen om het eiland af te mogen richting Brabant.
Ook nooit geweten.
Life is Music
pi_115889195
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 17:41 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Ook naar voorouders, zoals Pietersen, Jansen, Willemsen etc.
Waar 'sen' staat voor 'zoon'.
pi_115891685
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 07:10 schreef Isabeau het volgende:
Ik was best oud toen ik er achter kwam dat voor films en tv-series de scènes niet in de volgorde waarin je ze ziet worden opgenomen. Dat ze dus alle scènes op plaats A in 1 dag draaien en niet steeds afwisselen tussen plaats A en B zoals vertoond wordt.
Bij The Shining is dat wel gebeurd.
To err is human, to forgive bovine.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')