abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115909072
geschreven teksten , twitter accounts, opgeschreven getuigenverhalen zonder verificatie, ja dat is allemaal propaganda.

Een deel van de youtube films ook, bv een filmpje, waarbij ik eerst 10 seconden een blauwe lucht zie die gefilmd word en sterk ingezoomd, dan komt er een helicopter voorbij, dan filmen ze nog 5 seconden de blauwe luchten, vervolgens heel veel geslinger en gegooi me de camera en dan wordt ingezoomd op een dorpje (+/- 2 a 3 km afstand) waarboven zwarte rookwolken hangen.

Dat vind ik zeer suggestieve filmpjes en zou zomaar propaganda kunnen zijn.
pi_115909191
ik heb het vorig jaar (zelfde periode, rond augustus) met eigen ogen gezien in Hama, stapels autobanden in de fik steken, dat gaf enorme zwarte rookwolken, en dan buiten de stad gaan filmen en commentaar erbij geven dat Assad's leger de stad in puin schoot.

Natuurlijk waren er tanks aanwezig, er werd er ook weleens geschoten, maar pallywood is erg populair onder de rebellen..
pi_115909515
Verdere propaganda :

Volgens een overgelopen hoge pief zou Assad nog maar 30% van Syrie controleren.
Als je in Nederland dit nieuws hoort, dan denk je, nouja het is een hoge pief, hij zal het wel weten, hij overdrijft allicht wat, maar meer als 40 a 50 % zal Assad dan wel niet meer controleren.

Wel raar is dan dat ik Damascus ben geweest, vandaar naar Hama gereisd, na wat daar rond gehangen te hebben , naar Tartus geweest, weer terug naar Hama, vandaar weer naar de kust bij Libanon en ik heb geen enkele FSA fighter gezien, enkel wat controle posten van het leger.
Zelfs in Hama (bekend extemistisch soennieten bolwerk) was het rustig, overdag en 's avonds alle winkelstraten vol, restaurants open, etc. Alleen 's nachts wel wat kleine demonstraties..
pi_115909817
De enige FSA vlaggen die ik heb gezien was in tripoli :D niet eens in syrie zelf :D
Net zoals de rest van die propaganda oorlog, het meeste speelt zich af buiten Syrie :D
pi_115910352
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:01 schreef mr_jack het volgende:

[..]

De westerse media laat jouw die demonstraties niet meer zien, maar ze zijn er wel.

Gisteren was er zelfs een grote demonstratie pro-assad in aleppo ;)

gewoon ff zoeken op youtube en je vind ze wel, de NOS zal ze je niet laten zien...
Oh ja hoor, mensen die niet meteen geloven wat de pro-Assad kliek en media zeggen zijn slachtoffer van de NOS en de westerse massamedia :') Voor de zekerheid toch even gezocht, niks gevonden, dus een link or it didn't happen dude. De laatste pro-Assad demo in Aleppo die ik me kan herinneren was op de universiteit en trok zo'n 30 mensen. Precies m'n punt.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:58 schreef mr_jack het volgende:

[..]

Onrust zaaierij....
Zie vorige pagina. Gast heeft het opvallend vaak bij het juiste eind, met het oog op wat er vorige maand is gebeurd in Damascus vind ik het geen vreemde waarschuwing.

Ben jij toevallig anabolefreak? Die hing vorig jaar ook zulke vreemde verhalen op over Hama.
Incelfrikandel
pi_115910888
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:46 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

Oh ja hoor, mensen die niet meteen geloven wat de pro-Assad kliek en media zeggen zijn slachtoffer van de NOS en de westerse massamedia :') Voor de zekerheid toch even gezocht, niks gevonden, dus een link or it didn't happen dude. De laatste pro-Assad demo in Aleppo die ik me kan herinneren was op de universiteit en trok zo'n 30 mensen. Precies m'n punt.

[..]

Zie vorige pagina. Gast heeft het opvallend vaak bij het juiste eind, met het oog op wat er vorige maand is gebeurd in Damascus vind ik het geen vreemde waarschuwing.

Ben jij toevallig anabolefreak? Die hing vorig jaar ook zulke vreemde verhalen op over Hama.
zoeken kun je dus niet ,

http://www.reuters.com/vi(...)40672&videoChannel=1

Wat die 47th betreft, we will see ....

ja dat ben ik, account kan ik niet meer bij. En ik hang geen vreemde verhalen op, ik vertel alleen wat ik daar heb gezien. Vorig jaar werd al gezegd, Assad valt zo, maar waarom duurt dat dan zolang als hij volgens de media zoveel tegenstanders heeft?.....
  donderdag 23 augustus 2012 @ 15:59:02 #82
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_115910939
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:58 schreef mr_jack het volgende:

[..]

zoeken kun je dus niet ,

http://www.reuters.com/vi(...)40672&videoChannel=1

Wat die 47th betreft, we will see ....

ja dat ben ik, account kan ik niet meer bij. En ik hang geen vreemde verhalen op, ik vertel alleen wat ik daar heb gezien. Vorig jaar werd al gezegd, Assad valt zo, maar waarom duurt dat dan zolang als hij volgens de media zoveel tegenstanders heeft?.....
Vanwege China, Rusland en Iran.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_115910985
Verder voorbeeld van propaganda :

De dag voordat ik naar damascus zou vliegen las ik ergens dat het vliegveld zou zijn ingenomen door de FSA, dus ik dacht WTF, waar land ik morgen.
Maar ik landde, niets aan de hand, geen overdaad aan militairen, gewoon alles was relaxed en rustig.
Wat ik wil zeggen is, geloof niet alles wat er geroepen wordt door ooggettuigen en twitteraars...
pi_115911086
quote:
7s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Vanwege China, Rusland en Iran.
Sorry hoor, maar met alle respect, als de de meerderheid van de syrische bevolking hem nu weg wil hebben, dan is hij morgen weg. Daar is geen houden aan, of dacht je dat de franse revolutie gehouden was door 10.000 man? nee, dat was 95% van de franse bevolking!
pi_115911134
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:00 schreef mr_jack het volgende:
Wat ik wil zeggen is, geloof niet alles wat er geroepen wordt door ooggettuigen en twitteraars...
Discutabel : ik ben ook een oog getuige hahahaha :D
  donderdag 23 augustus 2012 @ 16:14:12 #86
pi_115911679
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:00 schreef mr_jack het volgende:
Verder voorbeeld van propaganda :

De dag voordat ik naar damascus zou vliegen las ik ergens dat het vliegveld zou zijn ingenomen door de FSA, dus ik dacht WTF, waar land ik morgen.
Maar ik landde, niets aan de hand, geen overdaad aan militairen, gewoon alles was relaxed en rustig.
Ik zal niet geloven wat jij te melden hebt. :Y
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  donderdag 23 augustus 2012 @ 16:14:51 #87
pi_115911711
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:02 schreef mr_jack het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar met alle respect, als de de meerderheid van de syrische bevolking hem nu weg wil hebben, dan is hij morgen weg. Daar is geen houden aan, of dacht je dat de franse revolutie gehouden was door 10.000 man? nee, dat was 95% van de franse bevolking!
Het schijnt dat je 5% nodig hebt voor een revolutie.
pi_115911891
quote:
7s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het schijnt dat je 5% nodig hebt voor een revolutie.
en die hebben ze dus blijkbaar niet eens...
In egypte was het zo gebeurd, 2 miljoen demonstranten in verschillende steden (als ik de media mag geloven) , wat is dat? 2,5% van de bevolking( Egypte 80 miljoen inwoners gokje?)
pi_115913360
Verder, berichten zoals dit (bron: Aljazera Syria live blog) geven ook aan dat de steun onder de bevolking er niet is:

At the frontline in Aleppo city, the young fighters are mainly from the countryside of the province. It has not been easy to stand up against the Syrian army, especially when the city did not rise up when rebels stormed some poor neighbourhoods and set up bases.

While the majority of the fighters in Aleppo are Syrians, the war has however attracted Arabs who feel obliged to help the opposition who are mainly Sunni Muslims.
pi_115913432
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:58 schreef mr_jack het volgende:

[..]

zoeken kun je dus niet ,
quote:
mr_jack het volgende:[/b] gewoon ff zoeken op youtube en je vind ze wel, de NOS zal ze je niet laten zien...
Hoe weet je trouwens zo zeker dat die beelden echt uit Aleppo komen? Ik zo geen herkenningspunt.

quote:
ja dat ben ik, account kan ik niet meer bij. En ik hang geen vreemde verhalen op, ik vertel alleen wat ik daar heb gezien.
Vorig jaar hing je verhalen op die na een simpele verificatie niet bleken te kloppen. Je pro-Assad houding laat ook zien dat je niet objectief bent. Dat hoeft ook helemaal niet, maar betrouwbaar ben je niet.

quote:
Vorig jaar werd al gezegd, Assad valt zo, maar waarom duurt dat dan zolang als hij volgens de media zoveel tegenstanders heeft?.....
Support van Iran, Hezbollah, Rusland etc. Inner circle geeft nog geen krimp.

Er is trouwens een edit-knop. Rechtsboven je posts.
Incelfrikandel
pi_115913670
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:53 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

Vorig jaar hing je verhalen op die na een simpele verificatie niet bleken te kloppen. [..]

Ow? vertel me eens iets wat ik niet weet, dit is natuurlijk een makkelijke manier om iemand onderuit te schoffelen. Vorige jaar geloofde niemand me en heb ik zelfs mijn ticket ingescand...

Wie zegt er dat ik pro Assad ben? omdat ik dingen vertel die je niet aanstaan?
pi_115914104
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:53 schreef Frikandelbroodje het volgende:

Support van Iran, Hezbollah, Rusland etc. Inner circle geeft nog geen krimp.

Onzin, als een groot deel van de bevolking Assad wil weg hebben dan is hij morgen weg. Daar doen Iran, Hezboallah en Rusland niks aan. Het momentum is er gewoon niet..
Want waar jij de steun van Rusland opnoemt heb je aan de andere kant tientallen , zo niet honderden sancties van de EU en de USA, die de burgers! merken.

Dus de buitenlandse invloed tegen assad is groter dan de voor assad..
pi_115914913
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 16:56 schreef mr_jack het volgende:

[..]

Ow? vertel me eens iets wat ik niet weet, dit is natuurlijk een makkelijke manier om iemand onderuit te schoffelen.
Onrust in Syrië #6 - Waar vrijheid als muziek in de oren klinkt.

Zeggen dat er alleen demo's zijn op vrijdag zijn, zeggen dat alleen autobanden in de fik staan.

quote:
Vorige jaar geloofde niemand me en heb ik zelfs mijn ticket ingescand...
Ik zegt niet dat je niet in Syrië bent geweest.

quote:
Wie zegt er dat ik pro Assad ben? omdat ik dingen vertel die je niet aanstaan?
Oppositie tuig en terroristen noemen, zeggen dat anderen alleen westerse media kijken, Assad propaganda recyclen, extreem geweld van Assadtroepen ontkennen, anti-assad demo's propaganda noemen, mensen die het niet met je eens zijn "massamediaslachtoffers" noemen en uitmaken voor dom etc.

Nogmaals, er is een edit-knop.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 17:01 schreef mr_jack het volgende:

[..]

Onzin, als een groot deel van de bevolking Assad wil weg hebben dan is hij morgen weg.
Omdat?

quote:
Daar doen Iran, Hezboallah en Rusland niks aan.
Blijkbaar wel. Ze sturen hem wapens, geld, munitie, advies, troepen en geven politieke steun.

quote:
Het momentum is er gewoon niet..
Volgensmij is het er sinds maart 2011 niet weggeweest. Jij zei vorig jaar ook dat Khadaffi er nu nog zou zitten.

quote:
Want waar jij de steun van Rusland opnoemt heb je aan de andere kant tientallen , zo niet honderden sancties van de EU en de USA, die de burgers! merken.
Inderdaad, de burgers. Want Assad's kliek merkt geen fuck zoals zou moeten.

quote:
Dus de buitenlandse invloed tegen assad is groter dan de voor assad..
Leg uit.
Incelfrikandel
pi_115915753
quote:
Zeggen dat er alleen demo's zijn op vrijdag zijn, zeggen dat alleen autobanden in de fik staan.
Nog steeds zijn de demonstraties, die nog plaatsvinden, hoofdzakelijk op vrijdag.

quote:
Ik zegt niet dat je niet in Syrië bent geweest.

mooi, zijn we het ook ergens over eens :D

quote:
Oppositie tuig en terroristen noemen, zeggen dat anderen alleen westerse media kijken, Assad propaganda recyclen, extreem geweld van Assadtroepen ontkennen, anti-assad demo's propaganda noemen, mensen die het niet met je eens zijn "massamediaslachtoffers" noemen en uitmaken voor dom etc.
Ik weet niet hoe ik ze vorig jaar noemde, maar ik heb ze nu alleen rebellen genoemd :)
Ik noem niemand dom, ik probeer alleen duidelijk te maken dat er meer is dan de NOS die gevoed wordt door syrian observatory for human rights http://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_Observatory_for_Human_Rights . Een kleermaker in london die precies weet wat er in Syrie gebeurt :D

Ik probeer zelf ook zoveel mogelijk te lezen, dus niet alleen RT en Addounia, maar ook aljazeera en de westerse media.

Echter ben ik nu 2 jaar achtereen daar geweest, en tot 2x toe klopt het niet wat de westerse media brengt.

quote:
Nogmaals, er is een edit-knop.
Waarom editten? is er een schoonheids prijs voor foutloos nederlands typen te verkrijgen? bedraagt die meer dan 100.000 euro? zo nee, dan laat ik de type fouten staan. dank u voor de mededeling overigens, toch attent van je.
quote:
Volgensmij is het er sinds maart 2011 niet weggeweest. Jij zei vorig jaar ook dat Khadaffi er nu nog zou zitten.
Als de navo niet had gebombardeert, zat kadaffi er nu nog....
quote:
Inderdaad, de burgers. Want Assad's kliek merkt geen fuck zoals zou moeten.
Exactly, dus zou je verwachten dat de burgers zich tegen Assad keren. Echter merkte ik het tegenovergstelde, de haat tegen het Westen werd groter..

quote:
Leg uit.
Zie hier boven over de effecten van de sancties..
pi_115917037
Assad zal ook vast en zeker steun krijgen van zijn bondgenoten, maar wat ook zeker is, is dat de rebellen ook steun in de vorm van wapens/geld/munitie/instructies krijgen vanuit het buitenland. Ik heb nog geen onderzoek gedaan hierna in Syrië, maar er is genoeg videomateriaal bekend van Libië waar je de rebellen NATO-wapens ziet gebruiken met NATO-ammunitie en er zijn zelfs instructeurs te zien die ze leren hoe ze die wapens moeten gebruiken.
Zouden ze die wapens uit Libië kunnen halen? Nee, want het Libische leger gebruikt geen NATO-wapens en daarom zouden er ook nooit genoeg wapens en kogels zijn om een hele oorlog er mee te voeren.
In Libië durfde het Westen ook niet toe te geven dat ze de rebellen met wapens/munitie/instructeurs steunden. Het lijkt met dus niet meer dan logisch dat dit ook in Syrië gebeurt.

Als de hele bevolking tegen Assad was, dan kan zo'n regiem het echt geen jaren vol houden zoals dat nu wel gebeurt.
pi_115918720
Betreffende mr_jack, ik call bullshit.
pi_115918881
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 17:34 schreef mr_jack het volgende:

[..]

Nog steeds zijn de demonstraties, die nog plaatsvinden, hoofdzakelijk op vrijdag.
Daar had ik het niet over, je zei destijds dat er alleen demo's op vrijdagen waren in Hama en daar klopte geen fuck van.

quote:
mooi, zijn we het ook ergens over eens :D
Toch zou een pic van je ticket wel helpen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Ik weet niet hoe ik ze vorig jaar noemde, maar ik heb ze nu alleen rebellen genoemd :)
Vorig jaar dus niet.

quote:
Ik noem niemand dom, ik probeer alleen duidelijk te maken dat er meer is dan de NOS die gevoed wordt door syrian observatory for human rights http://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_Observatory_for_Human_Rights . Een kleermaker in london die precies weet wat er in Syrie gebeurt :D
Waar zie je iemand de NOS quoten? Alsof die SOHR de enige bron is die gebruikt wordt hier :')

quote:
Ik probeer zelf ook zoveel mogelijk te lezen, dus niet alleen RT en Addounia, maar ook aljazeera en de westerse media.
Goed van je, maar dat doe ik ook. Hoewel ik RT en Addounia echt al heel vaak heb zien liegen.

quote:
Echter ben ik nu 2 jaar achtereen daar geweest, en tot 2x toe klopt het niet wat de westerse media brengt.
Wat jij zegt heb ik ook m'n twijfels bij. Westerse media is nogal breed. Niks klopt dus volgens jou? Misschien kan het probleem opgelost worden door westerse media gewoon hun werk te laten doen.

quote:
Waarom editten? is er een schoonheids prijs voor foutloos nederlands typen te verkrijgen? bedraagt die meer dan 100.000 euro? zo nee, dan laat ik de type fouten staan. dank u voor de mededeling overigens, toch attent van je.
Ik heb het niet over je spelfouten. Ik heb het erover dat je soms 5 keer achter elkaar post, nergens voor nodig en irritant met quoten. Graag gedaan.

quote:
Als de navo niet had gebombardeert, zat kadaffi er nu nog....
Daar durf ik aan te twijfelen. Overigens deed je je uitspraak toen de NAVO al aan het bombarderen was. Je zei vorig jaar ook dat het rustig zou zijn in Syrië wanneer de ramadan afgelopen zou zijn. Je zegt ook dat als er popular support zou zijn om Assad weg te krijgen hij morgen weg zou zijn. Je ontkent dus dat revoluties en conflicten die lang duurde tegen dictators support hadden onder de bevolking. History proves you wrong.

quote:
Exactly, dus zou je verwachten dat de burgers zich tegen Assad keren. Echter merkte ik het tegenovergstelde, de haat tegen het Westen werd groter..
Zou ik ook zijn.

quote:
Zie hier boven over de effecten van de sancties..
Omdat burgers een hekel krijgen aan het westen is de westerse invloed groter dan Rusland/Iran/Hezbollah? :? Lijkt me sterk dat alleen het westen er invloed op heeft.
Incelfrikandel
  donderdag 23 augustus 2012 @ 20:17:00 #98
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_115921809
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:01 schreef mr_jack het volgende:

[..]

De westerse media laat jouw die demonstraties niet meer zien, maar ze zijn er wel.

Gisteren was er zelfs een grote demonstratie pro-assad in aleppo ;)

gewoon ff zoeken op youtube en je vind ze wel, de NOS zal ze je niet laten zien...
Toevallig gisteren ja, en dat stond ook op de "westerse" Al jazeera. En toevallig check ik al 1,5 jaar dagelijks AJZ, Al arabiya, nos, BBC, en zelfs af en toe de natuurlijk extreem betrouwbare SANA van Assad himself.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
  donderdag 23 augustus 2012 @ 20:25:06 #99
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_115922161
Ik vind het trouwens grappig dat de "westerse" media vaker gelijk heeft dan de Syrische media, terwijl ze niet eens het land in mogen van ome Assad :')
Natuurlijk moet je alles met een korreltje zout nemen, maar als je gelooft dat de Syrische media daadwerkelijk de waarheid vertelt ben word je dag in dag uit in diep voorgelogen. En dan snap je opeens heel goed dat na 40+ jaar Ba'ath media propaganda op TV&radio er voorstanders zijn van Assad.

Heb zelf ook mensen gesproken die Aleppo zijn ontvlucht en zeiden dat het meerendeel van de stad in de handen is van de FSA bijvoorbeeld.

quote:
Als de hele bevolking tegen Assad was, dan kan zo'n regiem het echt geen jaren vol houden zoals dat nu wel gebeurt.
Zegt wie? Bron? Je geeft wel als voorbeeld Egypte, maar in Syrie is het leger alles behalve zo "lief" als in Egypte. En er bestaat geen situatie waarbij de hele bevolking tegen iemand is. Perfect voor of perfect tegen bestaat nergens, ook niet in Nederland.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
pi_115925932
Laten we even lezen wat de deze maand gevluchtte Alawitische presentratrice Abbas zegt over de staatsmedia waar zij jarenlang het nieuws voor voorlas. 15 jaar lang het gezicht van de omroep, volgens het artikel:

quote:
Top Syrian Media Host Abandons Assad for the Truth

For 15 years, Ola Abbas presented the news on Syrian state television and radio. After spending months reporting President Assad's lies and distortions about the uprising, she finally became the first media broadcast host to defect. Now she sees herself as a missionary for the truth.

At about 7:30 p.m. on July 11, Ola Abbas sat down at her laptop in her apartment in southeast Damascus and summoned her courage. She then compressed her rage, which had been building up for months, into 187 words that have changed her life.

At about 10 p.m., she clicked "Send" and posted her message on Facebook. In it, she explains that she now sides with the Syrian rebels and no longer supports Syrian President Bashar Assad. She fled to Beirut the next day and to Paris a week later. Everything has changed since then.
Abbas, 38, was the face and voice of the regime. For 15 years, she presented the news on Syrian state television and radio. Most recently, she spent more than a year telling Syrians that there was no uprising, that the rebels were merely armed terrorists determined to sow chaos, that there was an Israeli-Saudi-Western conspiracy against her country, and that Assad was the protector of the country's sovereignty.

She presented all these statements to her country. But, today, she says she never meant any of it.

Her escape has dealt yet another blow to the regime, and one that is difficult to explain. The firm, smoky voice that listeners had come to love and that is now no longer to be heard on the radio is that of an Alawite who benefited from Assad's regime throughout her life -- and who is now providing insights into the inner workings of the Syrian propaganda machine.

Forced to Lie
Abbas meets with us in an austere, cell-like room in the southern part of Paris. The 10-square-meter (108-square-foot) room is sparsely furnished with a table, a bed and three chairs borrowed from her neighbor, and a bookshelf with an English-language book on it, which she cannot read.

Abbas articulates her words carefully, underscoring the sentences that are important to her by opening her eyes wide and making dramatic gestures, leaving no room for debate. She has retained her announcer's personality, honed and perfected for 15 years. But the content has now changed.

Bashar Assad is a criminal, Abbas says, a monster who is slaughtering his own people. She describes the state-owned media as his vicarious agents, both dependent and obedient. She cuts short any attempt to reproach her by slicing her finger through the air, as she chain-smokes hand-rolled cigarettes.

She says that she had made up her mind that she was against the regime within the first few months of the rebellion, especially after government forces opened fire on peaceful protestors. But she remained silent out of fear.

She drove to work every morning through downtown Damascus to the state television building. "I often sat crying in my car. The thought of having to read Bashar's messages every day almost broke my heart," Abbas says.

Like Assad, Abbas is a member of the Alawite religious minority, and thus part of the Syrian elite. Her parents were writers, and her mother, the president of the Arab Writers Union, is a firm supporter of Assad. Abbas's fiancé is also loyal to the regime.

Only close friends and colleagues knew about her plan to flee the country. It was rarely discussed, she says, and when anyone did talk about it, it was only in hushed tones in a storage room at the office, out of range of the intelligence service's microphones. The Syrian media have kept silent about her disappearance.

Inklings of the Truth
For a long time, Abbas told herself that everything would turn out for the best. Whenever Assad appeared in public, she says, she hoped that it was to announce his resignation. But the opposite happened, and things only got worse. With each new instruction that arrived in the offices of the state television and radio network from the Information Ministry, Abbas says, her conscience felt increasingly guilty.

The word "demonstrators" was prohibited in the media from the start. Soon there was no longer just talk of "people who are going into the streets to cause chaos," but also of "armed groups," "conspirators" and, finally, "extremists, Islamists and terrorists." The uprising was dubbed a "conspiracy" and the revolution a "crisis." As the rhetoric escalated, so did the conflict.

Abbas had gotten used to the fact that none of what her friends were reporting from Daraa and Homs, the centers of the uprising, could be mentioned on air. Neither could the reports she saw every day on Al-Jazeera and Al-Arabiya.

She obediently quoted SANA, the Syrian state news agency, which she says gets its information directly from the information office at the presidential palace. She also became accustomed to the friendly nods of the information minister, whom she repeatedly encountered in the hallways at the station. She played along.

Soon notes were posted at the station with the names of singers like Fadl Shaker and Assala Nasri, whose music was no longer to be played. At a certain point, live conversations with listeners were no longer permitted because they couldn't be controlled.

One day the secret police came and took away a colleague who had filmed a pro-Assad demonstration in way that made it obvious that hardly anyone was there. Abbas hasn't seen him since. And still she said nothing.

Deciding between Angels and Devils
But when images of the massacres in Houla and Masraat al-Qubair began turning up, images of murdered women and children, and when she started hearing reports about the brutality of the Shabiha militias, she decided to act.

She posted her message, received anonymous threatening phone calls that same evening, packed up her documents and a small amount of money and fled. Friends have sent her the bare necessities, including some clothes and the red pants she likes to wear.

She has talked herself into a rage and, for the first time, she becomes emotional and says: "At a certain point, everyone has to decide between the devil and the angels. I did it, even if it was a little too late. I was driven by my conscience, which, after all, is what separates us from animals."

Abbas is the first broadcast media host to defect. But she might not be the last. She says she knows other journalists in the state-owned media who are sympathetic to the opposition but are still holding out.

She speculates that perhaps it's because they are unwilling to leave their families or give up a relationship, as she did. Or perhaps they are afraid of what will happen once Assad is gone.

Meanwhile, the dictator is also losing support among those who speak on his behalf. In any case, few people believe what's reported anymore. Now that the fighting has spread to Damascus, Syrians know that their country is embroiled in a large-scale rebellion.

Stuck in Limbo
In Paris, after being the face of the regime for years, Abbas has now become the face of the revolution. She sees herself as a missionary whose goal is to spread the truth.

She sees Paris as a temporary solution. She doesn't know her way around, keeps getting lost in her own neighborhood, eats almost all of her meals in a Syrian restaurant around the corner, and speaks little French.
She can't go back. The secret police would arrest her immediately, she says, and she would be forced to confess, in front of a live camera, that she is a terrorist and that foreign powers paid her to harm Syria. Abbas is familiar with such videos because they're the ones that are played on state television.

She is waiting for the day when Assad is overthrown. Once that happens, she says, she wants to go back immediately and work as a journalist. "I believe that I can help my country in that way," Abbas says.

http://www.spiegel.de/int(...)ellion-a-851387.html
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')