abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 augustus 2012 @ 00:14:32 #1
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_115626733

Vorige delen:
Topicreeks: Onrust in Syrië

Streams:
Al Arabiya - Al Jazeera Arabic - Al Jazeera English - BBC Arabic - CBS News - CNN - Euronews - Fox News
Sky News - CPS: meerdere streams op één pagina

Zie ook:
Hoe beoordeel je bronnen?
Doden bij aanslag in Syrië

quote:
'President Assad is de duivel die we kennen'

Uit beduchtheid voor 'the devil you don't know' ontziet de wereld andermaal een Syrische president Assad.

Wie nog dacht dat de Syrische president Bashar al-Assad een minder hardvochtig heerser is dan zijn vader Hafez, die weet nu beter. Zondagochtend liet hij het leger de stad Hama binnentrekken, waarbij de tanks voluit vuurden. Het resultaat: minstens vijftig doden, honderden gewonden.

Er schuilt een tragische symboliek in het feit dat juist in Hama alle geweldsregisters werden opengetrokken. De naam van deze stad is voor altijd verbonden met de massaslachting die Assad senior er in 1982 liet aanrichten om een soennitische opstand de kop in te drukken. Berichten over wat er was gebeurd, drongen destijds pas geleidelijk door tot de buitenwereld, die er nauwelijks consequenties aan verbond: Assad was een belangrijke speler in het Midden-Oosten, hij was 'the devil you know'.

Dankzij de moderne communicatiemiddelen kunnen de gebeurtenissen in Syrië niet meer zo vergaand aan het oog worden onttrokken als vroeger. Maar de geslotenheid van het land maakt het nog steeds moeilijk precies te achterhalen wat er gaande is. En tot op zekere hoogte is Assad jr. net als zijn vader 'the devil you know': er is gebrekkig zicht op wat er allemaal gist onder de etnische en religieuze lappendeken die Syrië is.

Vandaar dat ook nu het internationale protest tegen het gewelddadig optreden van het bewind-Assad aan de behoedzame kant is gebleven. Maar Syrië is nu vier maanden in de greep van het geweld, het dodental ligt al boven de 1.500, niets wijst erop dat de oppositie zich het zwijgen laat opleggen, noch dat het bewind een ander antwoord heeft dan brute repressie. Het wordt steeds onzinniger om Assad nog te ontzien uit angst voor 'the devil you don't know'.
quote:
Key events in Syria's protest movement:
Nov 12 - The Arab League gives Syria three days to end its violent crackdown on anti-government protesters and implement an Arab peace deal or face suspension from the regional body.

Nov 9 - Syrian protesters pelt four opposition leaders with eggs outside Arab League headquarters in Cairo, preventing them from entering the building for talks. The protesters were apparently against the men agreeing to a dialogue with the government.

The UN says country runs risk of Libyan-style civil war as troops desert to back protesters.

Nov 8 - The UN said "more than 60" people had died in the central city of Homs since the announcement of the Arab League ceasefire plan.

Nov 2 - The Syrian government accepts several measures suggested by the Arab League aimed at halting the violence in the country, including the removal of tanks and armoured vehicles from the streets, the release of prisoners, and allowing the Arab League and media access to report on the situation.

Nov 1 - NATO Secretary-General Anders Fogh Rasmussen rules out the possibility of military intervention in Syria.

More at http://www.aljazeera.com/(...)111113440490791.html
en niet de politieke situatie in Libie
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 16 augustus 2012 @ 00:16:45 #2
pi_115626820
quote:
Houla killings: UN blames Syria troops and militia

UN report says Syria government forces and Shabiha fighters have carried out war crimes and violated human rights

The UN has issued a damning 102-page report saying that Syrian government forces and Shabiha fighters have carried out numerous war crimes in the country including murder and torture.

They are also blamed for the notorious massacre of 100 civilians, almost half of them children, near the town of Houla in May.

The UN's independent international commission of inquiry says the violations were the result of "state policy". It claims President Bashar al-Assad's "security forces and government" at the highest levels were involved in "gross violation of international human rights".

The violations include "unlawful killing, indiscriminate attacks against civilian populations and acts of sexual violence," it says. The report paints a bleak picture of events on the ground in Syria, noting the situation inside the country has "deteriorated significantly" since February.
Het artikel gaat verder.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  donderdag 16 augustus 2012 @ 02:38:51 #3
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_115630237
Zoals gewoonlijk gaat de Shabiha nog altijd door. Ik vraag me af hoe sterk de Shabiha is in Europa.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
pi_115636228
quote:
Weer tientallen doden in Syrie
Bij een luchtaanval op een dorp in Syrië zijn meer dan veertig mensen om het leven gekomen, zegt de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch.

De aanval van het regeringsleger was gisteren op het dorp Azaz, vlak bij de Turkse grens. Er zouden veel gewonden zijn. De meesten van hen worden voor behandeling naar de Turkse grens gestuurd, omdat het lokale ziekenhuis de stroom niet aankan.
Verschillende aantallen

Verslaggevers van persbureau Associated Press, die kort na de luchtaanval in Azaz waren, zeggen dat ze negen slachtoffers hebben geteld. Medewerkers van Human Rights Watch menen uren later zeker veertig lichamen te hebben gezien. Lokale opstandelingen houden het op 25 slachtoffers.

Het Vrije Syrische Leger zegt dat het 35 regeringssoldaten heeft gedood. Dat zou zijn gebeurd bij Aleppo, waar al weken wordt gevochten. De opstandelingen zouden bij gevechten in Damascus ook zware wapens hebben buitgemaakt.
pi_115637380
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 02:38 schreef rakotto het volgende:
Zoals gewoonlijk gaat de Shabiha nog altijd door. Ik vraag me af hoe sterk de Shabiha is in Europa.
hoezo?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_115637592
Die zin snap ik ook niet.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 13:38:57 #7
137562 rakotto
pi_115640066
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 12:21 schreef Slayage het volgende:

[..]

hoezo?
Als bewijs heb je nog altijd de Syriers in Duitsers die in het afgelopen jaar zijn aangevallen. Je hebt er meer Syriers die in andere landen nog altijd bang zijn om te spreken.
pi_115641294
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 13:38 schreef rakotto het volgende:

[..]

Als bewijs heb je nog altijd de Syriers in Duitsers die in het afgelopen jaar zijn aangevallen. Je hebt er meer Syriers die in andere landen nog altijd bang zijn om te spreken.
dat er assad sympathisanten zijn tussen de syriers in europa is niets geks, ken er zelf bv ook 1 (vader een christen/moeder een moslim) maar om deze mensen meteen te labellen als shabiha gaat wel ver vind ik, de syrische overheid heeft momenteel niet eens genoeg man om de grenzen te bewaken, denk dat ze ander dingen aan hun hoofd hebben om zich druk over te maken dan over die paar syriers die kritisch zijn in europa
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  donderdag 16 augustus 2012 @ 14:16:25 #9
137562 rakotto
pi_115641391
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 14:13 schreef Slayage het volgende:

[..]

dat er assad sympathisanten zijn tussen de syriers in europa is niets geks, ken er zelf bv ook 1 (vader een christen/moeder een moslim) maar om deze mensen meteen te labellen als shabiha gaat wel ver vind ik, de syrische overheid heeft momenteel niet eens genoeg man om de grenzen te bewaken, denk dat ze ander dingen aan hun hoofd hebben om zich druk over te maken dan over die paar syriers die kritisch zijn in europa
Dat mensen sympathisanten zijn, betekent niet dat ze shabiha zijn inderdaad. Maar er zijn altijd pionnen in het buitenland.

Dat gebeurtenis waar ik het over heb, is ongeveer een jaar geleden gebeurd. Toen was de Assad regering nog niet zo in de problemen.
pi_115645824
ReutersIndia twitterde op donderdag 16-08-2012 om 16:00:46 FLASH: Al-Arabiya TV broadcasts statement said to be in name of Syrian vice president Shara declaring his defection from Assad govt reageer retweet
pi_115646153
Weet niet of het al genoemd werd, maar de UN human rights investigators hebben zowel Assad-forces en de Free Syrian Army vandaag van oorlogsmisdaden beschuldigd. Hoewel er wel bij wordt gezegd dat de misdaden begaan door Assad-forces groter zijn.
http://www.irishtimes.com(...)6/1224322256577.html

In Libanon begint het ook meer uit de hand te lopen nu er een familie strijders van de Free Syrian Army heeft gekidnapt nadat een familielid van hen gekidnapt was door de Free Syrian Army omdat deze familie banden zou hebben met Hezbollah.
http://www.aljazeera.com/(...)281651237555736.html
pi_115646868
quote:
'Vicepresident Syrië ook overgelopen naar rebellen'

AMSTERDAM - De Syrische vicepresident Farouk al-Sharaa zou zijn overgelopen naar de kant van de opstandelingen.

Dat meldt de Arabische tv-zender Al-Arabiya.

Sharaa riep het leger donderdag in een verklaring op zich aan te sluiten bij ''de revolutie''. Sinds 2006 was hij de tweede man in Damascus.

Als het bericht klopt, is Shara de hoogste bestuurder die zich tot nu toe heeft afgekeerd van president Bashar al-Assad.

Premier

Begin augustus koos premier Riyah Hijab ook al de kant van de rebellen. Hij liet toen weten de revolutie te steunen en zegt dat het regime genocide pleegt.

De voormalig premier stelde onlangs nog dat de Syrische president volgens hem nog slechts 30 procent van het land in handen heeft. Hijab zei verder dat het bewind "militair, economisch en moreel" in elkaar is gestort.
Bron: Nu.nl
pi_115649367
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 16:40 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Bron: Nu.nl
een duidelijk symptoom dat het regime van assad verder afbrokkelt, maarja veel zoden aan de dijk leggen dit soort overlopingen niet helaas, de opstandelingen hebben een grote lading SAM's nodig, helaas durft niemand ze te leveren...
-Rabia Al-Basri
  donderdag 16 augustus 2012 @ 17:57:16 #14
pi_115649496
Al Jazeera:

quote:
Dozens killed in Syria air raid on rebel town

Children among dozens dead in Azaz, 45km north of Aleppo, after attacks reduce a row of residential homes to rubble.

Air attacks by the Syrian government have killed at least 30 people, including children, in the rebel-controlled town of Azaz, about 45km north of Aleppo, according to opposition activists.

Witnesses and Free Syrian Army (FSA) forces who reinforced security around the town after the raids said the jet fired twice, targeting a makeshift media centre used by foreign reporters in the second, smaller attack.

Most of the injured from Wednesday's attack were driven directly to the Turkish border, 6km north.

Dozens of people, many wailing and shouting, were climbing over the rubble, trying to pull out victims.

"That's it, I'm leaving for Turkey with my family today. Life here is impossible," a witness, who gave his name as Jomaa, said.

"If you come to the basement of my house now, there are 15 women who are afraid to go out. This is what Bashar does to us."
Meer o.a. filmpje op de site.

quote:
The attack came amid heavy shelling of several districts of Aleppo, regarded as a pivotal battleground in the conflict that is now entering its 18th month and has killed more than 23,000 people, according to activists.
Kan iemand de TT aanpassen? ;(

[ Bericht 2% gewijzigd door Papierversnipperaar op 16-08-2012 18:04:39 ]
pi_115649869
-Rabia Al-Basri
pi_115652948
BBC houdt een lijstje bij van overlopers:
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-19161137
Bij mijn weten zijn er nog geen heel prominente alawatische overlopers.
pi_115653346
quote:
Het is een generaal, dus nog steeds een belangrijk figuur. Geruchten gaan op twitter dat hij gisteren achter de bomaanslag op die legerbasis in Damascus zou zitten. Het is in ieder geval wel toevallig. Ik weet niet of hij in dat interview ook nog iets over zijn familielid heeft gezegd, maar hij brengt hem hiermee natuurlijk wel in gevaar als hij nog niet is overgelopen.

quote:
7s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 17:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Kan iemand de TT aanpassen? ;(
Ik denk dat het dodenaantal nog weleens veel hoger kan zitten met al die vermisten ;(
Incelfrikandel
  donderdag 16 augustus 2012 @ 19:48:47 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_115653366
Alle overlopers ten spijt, ik heb toch het gevoel dat Assad ietwat de upper hand aan het krijgen is. Het lijkt me dat alleen een escalatie nog een snelle val van het regime kan veroorzaken.

Maar die escalatie kan er wel eens gaan komen. De Syrische situatie is inmiddels een soort proxy oorlog tussen Iran en Saoedi Arabië en het westen wil niet dat Iran die wint, dus zullen ze steeds meer de opstandelingen actief gaan steunen. Ik verwacht niet dat China en Rusland het dan aandurven om Assad verder actief te gaan steunen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 16 augustus 2012 @ 19:50:57 #19
pi_115653435
quote:
2s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 19:48 schreef SeLang het volgende:
Alle overlopers ten spijt, ik heb toch het gevoel dat Assad ietwat de upper hand aan het krijgen is.
Nee. Nadat Assad meerdere keren op ongewapende demonstranten had geschoten en de demonstraties gewoon door gingen, nadat het protest zich had uitgebreid tot buiten Deraa, was het regime gedoemd.
pi_115653659
quote:
2s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 19:48 schreef SeLang het volgende:
Alle overlopers ten spijt, ik heb toch het gevoel dat Assad ietwat de upper hand aan het krijgen is. Het lijkt me dat alleen een escalatie nog een snelle val van het regime kan veroorzaken.

waarom denk je dat?
-Rabia Al-Basri
pi_115655675
zo wordt het dus meer en meer een regionaal conflict

quote:
First hostage to die will be the Turk: Lebanese clan

A Lebanese clan that has captured a group of Syrian men, including one Turkish national, has threatened to kill Turkish Aydın Tufan Tekin if any harm comes to their family member kidnapped in Syria, according to Lebanese newspaper Daily Star.

"If they kill Hasan, the first one we kill will be Aydın Tufan Tekin," a member of the Meqdad clan told the paper.

The Meqdad family has threatened to kidnap even more people, saying that they will target "only Turkish nationals and Syrians connected to the Free Syrian Army."

Aydın Tufan Tekin was among a group of Syrian men kidnapped by the Lebanese clan in retaliation for the abduction of one of their relatives by the rebel Free Syrian Army.

Members of the Meqdad clan had warned that citizens of Turkey, Qatar and Saudi Arabia could be under threat. All three countries have thrown their weight behind the revolt in Syria.

The Turkish hostage was not a Turkish embassy official, a diplomat said, and negotiations were under way to try to secure his release.

August/16/2012
http://www.hurriyetdailyn(...)=27951&NewsCatID=359
-Rabia Al-Basri
pi_115655723
Mooi. Dan moeten die rebellen normaal doen en mensen met rust laten.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 20:49:37 #23
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_115655931
quote:
7s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 19:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee. Nadat Assad meerdere keren op ongewapende demonstranten had geschoten en de demonstraties gewoon door gingen, nadat het protest zich had uitgebreid tot buiten Deraa, was het regime gedoemd.
Assad heeft pas een probleem als hij de controle over de stad Homs verliest.

Het contingentieplan voor Assad is het vormen van een Alawitische staat ten noorden van Libanon. Ik denk eigenlijk ook dat het de makkelijkste oplossing van het hele conflict is.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 20:50:53 #24
pi_115655973
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 20:49 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Een stad bombarderen is heel wat anders dan een stad onder controle hebben :')
  donderdag 16 augustus 2012 @ 20:55:07 #25
56749 BlaZ
pi_115656140
quote:
7s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 20:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Een stad bombarderen is heel wat anders dan een stad onder controle hebben :')
Het is dan ook een stad die merendeels door Sunni's wordt bevolkt. Dus dat is niet meer als logisch.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 21:02:30 #26
pi_115656420
quote:
quote:
Het vliegtuig was geland in Damascus, waar de Syrische autoriteiten de creditcard van de bemanning weigerden.

De autoriteiten eisten contant geld voor de kerosine.
:')
pi_115657697
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 20:44 schreef Peunage het volgende:
Mooi. Dan moeten die rebellen normaal doen en mensen met rust laten.
Waarom? Die gast was blijkbaar lid van Hezbollah, een groep die Assad militaire hulp geeft. Wat denk je dat hij daar kwam doen? Bloemen verkopen?

quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 20:49 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Volgensmij is hij die al een jaar kwijt, of begrijp ik je verkeerd?

quote:
Het contingentieplan voor Assad is het vormen van een Alawitische staat ten noorden van Libanon. Ik denk eigenlijk ook dat het de makkelijkste oplossing van het hele conflict is.
Daar wordt al heel lang over gesproken, maar ik vraag me af hoe realistisch dit is. Ten eerste vraag ik me af of de alewieten hier zelf op zitten te wachten. Het conflict draait vanaf het begin om de Assad-familie, niet om de alawieten. Een eigen staat betekend dat er een volksverhuizing komt vanuit Damascus, Homs etc waar veel alawieten wonen. Bovendien betekent dat dat ze nog meer op Assad aangewezen zijn. Sowieso moet zo'n staat zich dan concentreren rond de provincie Tartus. In Latakia wonen veel te veel andere groepen en de oppositie is er toch vrij groot. Bovendien zouden Syriërs nooit een landlocked positie accepteren. Het is dan de vraag in hoeverre ze in staat zijn een alawitische staat te onderhouden met vooral vijanden om zich heen. Assad zou ongestraft daar kunnen verblijven wat natuurlijk de woede bij Syriërs opwekt.
Aan de andere kant zou het wel verklaren waarom nu juist de moordpartijen in Houla, Taldou, Haffeh etc hebben plaatsgevonden. Die plekken liggen vlakbij die kustprovincies en zijn omgeven door alawitsche dorpen. Met die moordpartijen 'zuivert' Assad de plekken van soennieten door ze te vermoorden of weg te jagen. Misschien heeft Assad dit plan wel, maar ik denk niet dat dat lang vol te houden is.
Incelfrikandel
  donderdag 16 augustus 2012 @ 21:52:21 #28
56749 BlaZ
pi_115658825
quote:
Daar wordt al heel lang over gesproken, maar ik vraag me af hoe realistisch dit is. Ten eerste vraag ik me af of de alewieten hier zelf op zitten te wachten. Het conflict draait vanaf het begin om de Assad-familie, niet om de alawieten. Een eigen staat betekend dat er een volksverhuizing komt vanuit Damascus, Homs etc waar veel alawieten wonen. Bovendien betekent dat dat ze nog meer op Assad aangewezen zijn. Sowieso moet zo'n staat zich dan concentreren rond de provincie Tartus. In Latakia wonen veel te veel andere groepen en de oppositie is er toch vrij groot. Bovendien zouden Syriërs nooit een landlocked positie accepteren. Het is dan de vraag in hoeverre ze in staat zijn een alawitische staat te onderhouden met vooral vijanden om zich heen. Assad zou ongestraft daar kunnen verblijven wat natuurlijk de woede bij Syriërs opwekt.
Aan de andere kant zou het wel verklaren waarom nu juist de moordpartijen in Houla, Taldou, Haffeh etc hebben plaatsgevonden. Die plekken liggen vlakbij die kustprovincies en zijn omgeven door alawitsche dorpen. Met die moordpartijen 'zuivert' Assad de plekken van soennieten door ze te vermoorden of weg te jagen. Misschien heeft Assad dit plan wel, maar ik denk niet dat dat lang vol te houden is.
Berichten over zuiveringen in Latakia zijn er al van meer dan 1 jaar geleden. Ook in Homs zijn bijvoorbeeld de Christenen al verjaagd door de rebellen
(http://latimesblogs.latim(...)s-in-homs-syria.html)

In eerste instantie ging het om de familie Assad het lijkt nu steeds meer op een Alawitisch-Soenitische burgeroorlog.

Dit zou een mogelijke opdeling kunnen zijn.
pi_115659491
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 21:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Berichten over zuiveringen in Latakia zijn er al van meer dan 1 jaar geleden. Ook in Homs zijn bijvoorbeeld de Christenen al verjaagd door de rebellen

In eerste instantie ging het om de familie Assad het lijkt nu steeds meer op een Alawitisch-Soenitische burgeroorlog.

[ afbeelding ]
Pff, en wat dan? Een permanente vredesmacht om die groepen uitelkaar te houden?
pi_115659662
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 21:31 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Waarom? Die gast was blijkbaar lid van Hezbollah, een groep die Assad militaire hulp geeft. Wat denk je dat hij daar kwam doen? Bloemen verkopen?
Er zijn zoveel Libanezen die in Syrie leven. Wat is je punt?
Ten eerste is er geen enkel bewijs dat Hezbollah in Syrie bezig is. En ten tweede is er geen enkel bewijs dat die man iets met Hezbollah te maken heeft. En daarom heeft zijn familie mensen gekidnapt om hem terug te krijgen, niet Hezbollah.
pi_115659736
Wat is de positie van de Druzen? Houden die zich nog afzijdig?
pi_115659894
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 22:10 schreef TargaFlorio het volgende:
Ik denk niet dat zij last hadden van Bashar. Hij onderdrukte vooral de meerderheid, de minderheden willen gewoon met rust gelaten worden en bemoeien zich verder ook niet met de politiek.
pi_115661181
quote:
De Druzen in de Golanhoogten lijken verdeeld te zijn:
http://www.nytimes.com/20(...).html?pagewanted=all
pi_115667603
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 21:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Berichten over zuiveringen in Latakia zijn er al van meer dan 1 jaar geleden.
Zuiveringen in Latakia? :? Daar had ik het niet over, meer om de gebieden eromheen, die Assad's shabiha lijken te willen zuiveren. Maar ik vind dat dus nogal lastig te zeggen wat nou precies de bedoelingen daarachter waren.
Latakia zuiveren lijkt me ook lastig aangezien ongeveer 50% van de stad soennitisch is.

quote:
Ook in Homs zijn bijvoorbeeld de Christenen al verjaagd door de rebellen
Ik ken het bericht maar ik vind de oorspronkelijke bron nogal dubieus, aangezien die instantie pro-Assad is. Syrian Christians for Democracy ontkent het bericht dat ze zijn verjaagd door de rebellen:

quote:
In regards to the story published in “Agenzia Fides” on 03/21/2012 about the Christians of Homs who were forced to flee their homes, firsthand accounts have clarified that the perpetrators were members of the Syrian army who overtook the Christian neighborhood near Al-Hamidiye street and commandeered a number of Christian-resident buildings for strategic control over the city. The Christians were indeed forced to flee their homes, but rumors of the violence against them by terrorist groups or otherwise members of the opposition are both unverified and noxious.
http://mar15.info/2012/06/syrias-christian-conundrum/

Artikel gaat ook verder en legt de misinformatie campage van Assad wat verder uit.

quote:
Gedeeltelijk misschien, maar op de schaal zoals Joegoslavië of Libanon is het niet. Bij Assad en de oppositie zijn het vooral de Shabiha en buitenlandse jihadisten die sectarisch zijn bij de gewone alawitische en soennitische bevolking zie ik dat minder. Bij de FSA zitten ook veel minderheden waaronder alawieten en andersom zitten ook gewoon nog soennieten die tot nu toe nog loyaal zijn.

quote:
[ afbeelding ]
Dit is de eerste keer sinds lange tijd dat ik weer iets hoor over een mogelijke Druzische staat. Het zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar net zoals de alawitische en koerdische gebieden lijkt het me een lastige zaak omdat de gebieden heel gemengd zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 22:09 schreef Peunage het volgende:

[..]

[quote]Er zijn zoveel Libanezen die in Syrie leven. Wat is je punt?
Dat dit geen gewone Libanees is.

quote:
Ten eerste is er geen enkel bewijs dat Hezbollah in Syrie bezig is.
quote:
Iran’s Hizbullah sends more troops to help Assad storm Aleppo, fight Sunnis

The Iranian-sponsored Hizbullah has been sending fighters
to Syria to bolster the latest offensive by President Bashar Assad against
Sunni rebels.

Lebanese security sources said hundreds of Iranian-trained Hizbullah
fighters crossed into Syria to help the Assad regime quell the Sunni revolt.
The sources said the fighters come from elite Hizbullah units and were
deployed in central Syria.
http://www.worldnewstribu(...)aleppo-fight-sunnis/

quote:
WikiLeaks: Thousands of IRGC and Lebanese Hezbollah fighting in Syria in support of Assad

WikiLeaks revealed in its new documents that during last June thousands of Iran’s Revolutionary Guards (IRGC) and members of Lebanese Hezbollah were fighting in Syria in support of Assad’s regime.
http://ireport.cnn.com/docs/DOC-815157

Ik had het overigens niet alleen over strijders.

En niet alleen Hezbollah btw, maar ook Iraanse en Iraakse sjiieten. Het ziet ernaar uit dat de gevreesde buitenlandse jihadisten vooral aan de kant van Assad vechten :') Maargoed dat was allemaal mijn punt niet :P

quote:
En ten tweede is er geen enkel bewijs dat die man iets met Hezbollah te maken heeft. En daarom heeft zijn familie mensen gekidnapt om hem terug te krijgen, niet Hezbollah.
Het is geen gewone familie zoals jij het zegt. Jij denkt dat ze daar zomaar twintig leden van de FSA kunnen ontvoeren? Het is een familielid van een grote sjiitische clan, geen normale familie. En nu duikt er dus eentje op in Syrië dan is de link dus snel gelegd.
quote:
Ze zijn behoorlijk verdeeld, zie zuiderbuur. Er zijn veel Druzen die behoorlijk pro-Assad zijn, maar tegelijkertijd zijn er ook veel grote anti-Assad demonstraties geweest met name in Suweida. Ook zijn een behoorlijk aantal bij de FSA, maar wat hun rol in het gewone Syrische leger is weet ik niet.
Incelfrikandel
pi_115667715
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 21:31 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

Het is al vele malen gerapporteerd dat mensen met een winkel of een boerderij of iets dergelijks, die leven in een gebied dat in handen is van de rebellen, geld moeten betalen aan de rebellen, als ze niet willen dat zij hun zaakje kapot maken.
pi_115668040
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 01:14 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Het is al vele malen gerapporteerd dat mensen met een winkel of een boerderij of iets dergelijks, die leven in een gebied dat in handen is van de rebellen, geld moeten betalen aan de rebellen, als ze niet willen dat zij hun zaakje kapot maken.
Je punt? Bron? Er zijn genoeg journalisten geweest in gebieden die handen zijn van rebellen en deze claim ben ik nog niet tegengekomen. Wel dat beide zijden winkeleigenaren bedreigen als er een staking is(maar dat is niet in rebellengebied), bedoel je die soms?
Incelfrikandel
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 01:59:36 #37
56749 BlaZ
pi_115668702
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 01:26 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

Je punt? Bron? Er zijn genoeg journalisten geweest in gebieden die handen zijn van rebellen en deze claim ben ik nog niet tegengekomen. Wel dat beide zijden winkeleigenaren bedreigen als er een staking is(maar dat is niet in rebellengebied), bedoel je die soms?
Daarnaast kun je de rebellen ook moeilijk als homogene groep zien.

Bedankt overigens voor je antwoorden in de vorige post, het is lastig als zelfs artikelen uit de LAof NY times al propaganda bevatten.
pi_115668951
We hoeven niet te ontkennen (of bronnen te verwerpen) om te stellen dat Hizbullah en Iran Assad actief helpen in zijn strijd de rebellen weer onder de duim te krijgen. Volgens hen vecht hij immers tegen terroristen gesteund door buitelandse machten. Ook met manschappen steunt men hem actief ja. Tenzij je echt gelooft dat het allemaal toevallige pelgrims zijn die ook weer heel toevallig "met pensioen waren en voorheen wel in de Revolutionaire garde zaten".

De andere kant helpt de rebellen. Turkije, golfstaten en aantal Westerse landen. Alleen niet met manschappen, wel wapens direct of indirect. Jihadisten uit het buitenland zijn een minderheid en zullen zoals in Bosnie en Libie in het nieuwe Syrie geen grote rol kunnen spelen. Zij hebben totaal geen band met de Syriers namelijk noch kunnen zij op enige actieve en belangrijke steun rekenen in de Syrische samenleving als buitenlander zijnde, bijv. belangrijke tribale steun die je mist als Brits-Pakistaanse jihadist.

Een alawitische staat is onhoudbaar. Als Assad valt valt zijn regime helemaal tot op de laatste man en is de macht van zijn leger al gebroken. Hierbij gaat het vooral om het grote voordeel wat men heeft in de lucht. De soldaten op het land leggen het nu al zonder luchtsteun af tegen de rebellen. Niet voor niets is men overgeschakelt op de taktiek om eerst flink vanuit te lucht te blijven bombarderen en pas weer later nadat alles in puin is in een laatste zet soldaten worden ingezet. Ook omdat men vreest voor het overlopen van eigen soldaten. Een alawitische staat kan nooit verdedigt worden als men als al zo ver is dat men nog meer verliest tegenover de rebellen.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 18:56:33 #39
pi_115690255
quote:
quote:
Het vliegveld van Aleppo is vandaag voor het eerst het decor geworden van de strijd tussen Syrische regeringstroepen en de oppositie. Rebellenbolwerken in de grootste stad van het land worden al wekenlang bestookt door het leger en de luchtmacht.
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 01:50:08 #40
137562 rakotto
pi_115705197
El Nasr inshala! _O_

Het werd eens tijd dat Syrie weer op gaat staan.
pi_115714594
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 02:14 schreef Aloulou het volgende:
We hoeven niet te ontkennen (of bronnen te verwerpen) om te stellen dat Hizbullah en Iran Assad actief helpen in zijn strijd de rebellen weer onder de duim te krijgen. Volgens hen vecht hij immers tegen terroristen gesteund door buitelandse machten. Ook met manschappen steunt men hem actief ja. Tenzij je echt gelooft dat het allemaal toevallige pelgrims zijn die ook weer heel toevallig "met pensioen waren en voorheen wel in de Revolutionaire garde zaten".
Dat laatste is inderdaad wel dubieus, maar ik durf echt niet te zeggen hoeveel hulp de regering krijgt van Iran en Hezbollah. Er zijn heus genoeg Syriërs om te vechten voor het regime en waar is het bewijs? Overal zijn het de buitenlanders, in Libië Al-Kaida, in Egypte Hamas en de Mossad, in Bahrein Iran, het is een gebruikelijke bewering, dus ik ga er niet zonder meer vanuit dat Hezbollah en Iran Syrië actief helpen, op een grote schaal althans.

quote:
Een alawitische staat is onhoudbaar.
Weblog hierover: Five Reasons Why There Will Not Be an Alawite State.
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 16:14:08 #42
pi_115717151
quote:
quote:
Free Syrian Army fighters attack tanks and helicopters from Bashar al-Assad's regime near the Turkish border on Friday, foiling an attempt to take over the Bab al-Hawa border gateway. Protesters in Idlib province chance shelling by taking to the streets, and refugees in Turkey express mixed sentiments over the appointment of Lakhdar Brahimi as the new UN and Arab League envoy to Syria
pi_115747248
16 uur geleden: Just got word that Farouk Alsharaa had indeed defected, still in Syria, and is safe With the FSA. Confirmed.

Deze account heeft het vaker bij het goede eind gehad. Ik denk dat hij dus echt ergens zit en dat de regering hem nu wanhopig zoekt.
pi_115790831
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 01:59 schreef BlaZ het volgende:Bedankt overigens voor je antwoorden in de vorige post, het is lastig als zelfs artikelen uit de LAof NY times al propaganda bevatten.
Tsja, ik zeg het al vaker: Het westen is niet de enige die een goede propagandaoorlog en misinformatie-campagne kan houden, Assad, Rusland en Iran doen dat ook. In het westen geholpen door zelfverklaarde linkse "anti-imperialisten" die nu duidelijk hun politieke voorkeur boven mensenrechten verkiezen door Assad's misdaden goed te praten of zelfs te ontkennen. Libië is daarvan ook zo'n mooi voorbeeld van, tijdens en na de oorlog verspreidt men propaganda dat Libië onder Khadaffi welvarend was en dat er nu een genocide op negers aan de gang is. Wat een ander beeld krijg je als je mensen spreekt die daadwerkelijk in Libië zijn geweest of wonen. Wat dat betreft hebben deze conflicten wel wat goeds gebracht, want de hypocrisie van velen is nu wel aangetoond, ik heb er ook genoeg van zien langskomen op FOK!. Helaas hebben ze ook succes, want er zijn blijkbaar heel wat mensen die hun onzin geloven. Opzich is het niet zo heel moeilijk om aan betrouwbare informatie te komen, maar daar is een goede bronnencheck voor nodig en dat is nou juist het hele probleem van de media. Graag gedaan trouwens :P

quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 15:22 schreef Monidique het volgende:
16 uur geleden: Just got word that Farouk Alsharaa had indeed defected, still in Syria, and is safe With the FSA. Confirmed.

Deze account heeft het vaker bij het goede eind gehad. Ik denk dat hij dus echt ergens zit en dat de regering hem nu wanhopig zoekt.
Inderdaad, hij heeft het opvallend vaak bij het juiste eind. Het overlopen van Manaf Tlass en Hijab kondigde hij al weken of dagen van tevoren aan zonder dat er ook maar iets over bekend was. En nu zegt hij dit:

THE_47th twitterde op maandag 20-08-2012 om 18:07:34 BREAKING | The high ranking military person who died in a Moscow hospital is of Jamil Hassan, Head of Air Force Intelligence Directorate. reageer retweet
en dit:

THE_47th twitterde op maandag 20-08-2012 om 17:02:31 Sad confirmed news: Abdallah Al Ahmar, 2nd most imp. Baathist & lifelong comrade of Hafez Assad was arrested while attempting to defect. reageer retweet
Vooral die laaste is een big fish zeg :o
Incelfrikandel
pi_115793443
Was Jamil Hassan die hoge militair waarvan FSA paar weken terug van verklaarde dat ze die omgebracht hadden bij een aanslag? Of ben ik in de war met iemand anders?
pi_115793643
Hoe zit het met Farouk al-Sharaa, de zogezegd overgelopen vicepresident?
Is Najah Al-Attar trouwens nog altijd eveneens vicepresident (kan best, België heeft zes vicepremiers :P )
pi_115794868
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 19:28 schreef TargaFlorio het volgende:
Was Jamil Hassan die hoge militair waarvan FSA paar weken terug van verklaarde dat ze die omgebracht hadden bij een aanslag? Of ben ik in de war met iemand anders?
Geen flauw idee, Jamil zou vorige week pas zijn overleden dus dan denk ik dat ze iemand anders bedoelen. Ik vraag me af hoe hij omgekomen is. Misschien alsnog overleden aan verwondingen van die bomaanslag in juli? Maar niemand weet zeker of hij daar bij was.

quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 19:34 schreef zuiderbuur het volgende:
Hoe zit het met Farouk al-Sharaa, de zogezegd overgelopen vicepresident?
Nog steeds geen nieuws. Behalve dan dat bericht dat Monidique postte dat hij toch zou zijn overgelopen.

quote:
Is Najah Al-Attar trouwens nog altijd eveneens vicepresident (kan best, België heeft zes vicepremiers :P )
Volgens wikipedia wel ja.
Incelfrikandel
  maandag 20 augustus 2012 @ 20:00:45 #48
137562 rakotto
pi_115794894
Gaat nogal hard in Syrie. :) Ik had verwacht dat het de afgelopen maand zou vallen.. Maar zo te zien is dat niet gebeurd.
pi_115794976
Beetje bij beetje stort het regime in. De grootste stad van het land is voor de helft in handen van de opstandelingen en de regering kan alleen maar met gevechtsvliegtuigen de stad aanvallen. Elke dag worden er tanks uitgeschakeld en die, en de bemanning, worden niet meer vervangen.
pi_115795230
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 20:00 schreef rakotto het volgende:
Gaat nogal hard in Syrie. :) Ik had verwacht dat het de afgelopen maand zou vallen.. Maar zo te zien is dat niet gebeurd.
Helaas. Ik had gehoopt dat het regime opeens zou imploderen zoals in Libië het geval was. Heel gek is dat eigenlijk ook niet hij ontvangt veel hulp van bondgenoten. Zonder was hij allang gevallen, denk ik.
Incelfrikandel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')