abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 januari 2013 @ 06:40:12 #154
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121462985
Ami du Chambertin
Dit betreft een gewassen korstkaas uit het Franse dorpje Gevrey-Chambertin in de Bourgogne. De kaas wordt gemaakt van gepateuriseerde melk en rijping duurt 4 weken. In die tijd wordt de kaas regelmatig gewassen en aangelengd met Marc de Bourgogne.

De kaas werd voor het eerst gemaakt in 1950 door Raymond Gaugry. De kaas wordt nog steeds gemaakt door zijn kleinzoon Olivier Gaugry.

zaterdag 12 januari 2013 @ 21:47:26 #155
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121484231
Fromage de Chaumes
Een Franse kaas die wordt gemaakt door de Fromageries des Chaumes aan de Westelijke voet van de Pyreneeėn. Deze kaas is een gewassen korstkaas, wat inhoudt dat de kaas na de eerste stappen van de productie (melkverwerking, pateurisatie, stremming afgieten en vormgeven) de kaas regelmatig wordt gekeerd en gewassen met pekelwater en een mengsel van voor de kaas specifieke bateriestammen.

De kaas heeft een goudkleurige kleur aan de binnenkant en een zachte oranje binnenkorst. Niet al te sterke smaak en dus ideaal voor degenen die geen sterke smaak zijn gewend.

zaterdag 12 januari 2013 @ 22:03:50 #156
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121484892
Crottin de Chavignol
Een van de vele geitenkazen die in Frankrijk worden geproduceerd. De Crotting de Chavignol heeft het AOC-keurmerk. De kaas vindt zijn oorsprong in een klein dorpje Chavignol in de Sancerrois met maar 200 inwoners. De kaas wordt al sinds de 16eeuw geproduceerd, maar de eerste meldingen dateren uit de 18de eeuw. Een belastinginspecteur maakt in 1829 melding van de producten in de streek, waaronder deze bijzondere geitenkaas. Als de kaas de naam Crotting de Chavignol draagt, dan moet de melk uit de omgeving van Chavignol komen en bereidt worden via het traditionele recept. De kaas is gebonden aan strenge eisen.

Er zijn tevens kazen die de naam Crottin dragen, maar die hoeven niet aan de strenge eisen van de Chavignol te voldoen.

De geitenmelk wordt binnen 24 uur na het melken licht met stremsel aangezuurd. Meestal is de melk nog warm. Het stremmen vergt veel tijd, denk aan 24 tot 48 uur. De wrongel wordt uit de wei gehaald en lekt eerst uit in doeken, waarna het in vormen met kleine gaatjes wordt gedaan. Nadat de kaas uit de vorm is gehaald, wordt deze gezouten en gedroogd. Na het drogen volgt een rijping van minimaal 10 dagen, maar het ideaalst is een maand rijping. Het resultaat is een klein kaasje, met een ivoorkleurige massa. De korst heeft wat schimmel aan de buitenkant. Deze kaas heeft een graad in rijping, namelijk:

Mi-sec: zacht en frisse smaak.
Gerijpt (plus age): licht witte of blauwe schimmel, wat fijnere smaak.
Blue: vollere smaak, volgens kaaskenners de smaak van champignons en hout.
Sec: kaas heeft smaak en aroma van noten.
Repasse: speciaal in aardewerken geconserveerde kaasjes.

zaterdag 12 januari 2013 @ 22:12:03 #157
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121485202
Feuille de Dreux
Een Franse kaas die wordt gemaakt in de Eure-et-Loir. De kaas wordt gemaakt van gedeeltelijk afgeroomde melk en is een dus wat minder vettere kaas. De kaas is na rijping geel, licht grijs. De kaas heeft een natuurlijke korst met aan iedere kant 3 kastanjebladeren, die de kaas een roodbruine kleur kunnen meegeven. De kaas wordt ook bepaald door deze bladeren en is licht fruitig.

zaterdag 12 januari 2013 @ 22:22:51 #158
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121485611
Etorki
Een kaas die afkomstig is uit het Frans Baskenland (Westelijke pyreneeėn). De naam Etorki is een Baskisch woord, wat de betekenis 'oorsprong' heeft. Dit is een schapenkaas die wordt gemaakt zoals vanouds schapenherders maakten. De kaas heeft geen AOC-keurmerk, in tegenstelling tot de vergelijkbare kaas Ossau-Iraty. De Etorki is voornamelijk een industrieel product en wordt in kaasfabrieken gemaakt van gepateuriseerde melk. De schapenmelk waar deze kaas van gemaakt wordt is alleen beschikbaar in de periode van de winter tot en met de vroege zomer. Buiten deze periode wordt de kaas van koeienmelk gemaakt.

De kaas rijpt 7 weken. Na 7 weken is de massa goudgeel van kleur en heeft een dunne roodbruine korst. De smaak is zout, met een fruitige nasmaak.

zaterdag 12 januari 2013 @ 22:26:59 #159
97745 Thorical
finding a way
pi_121485799
Ik vind het leuk om over verschillende kazen te lezen maar zou het zonde vinden als al deze info verloren zou gaan. Kan je er niet ook een wikipagina van maken?
  zaterdag 12 januari 2013 @ 22:33:41 #160
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121485995
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:26 schreef Thorical het volgende:
Ik vind het leuk om over verschillende kazen te lezen maar zou het zonde vinden als al deze info verloren zou gaan. Kan je er niet ook een wikipagina van maken?
Veel kazen hebben een wiki-pagina en sommigen niet. Ik kan misschien gaan nadenken over het aanmaken van een account bij Wikipedia en dan veel kazen waar geen beschrijving voor is, aanvullen met info. Goed idee. Dat ga ik nog wel een keer doen.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 22:41:53 #161
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121486297
Nevegal
De Italiaanse kaas Nevagal is vernoemd naar het gebied van de provincie Belluno. Het gebied heeft een zware sneeuwval in de winter en staat vol met gras in de zomer. Nevagal is een semi-gekookte en half-harde kaas. Het deeg van deze kaas is licht stro van kleur en met kleine gaatjes. Het heeft een bijzonder delicaat smaak en geur.

Deze kaas wordt van koeienmelk gemaakt. De koeien behoren tot de Brown en Brown-alpine rassen.

zaterdag 12 januari 2013 @ 22:45:59 #162
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121486446
Jammer dat 90% van de kazen hier amper te vinden is -O-
  zaterdag 12 januari 2013 @ 22:48:20 #163
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121486539
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:45 schreef Erasmo het volgende:
Jammer dat 90% van de kazen hier amper te vinden is -O-
Bij de grotere kazenwinkels kun je veel smaken en kazen vinden. Het is uiteraard maar een een futiele aanbod als je kijkt wat voor kazen je allemaal hebt.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 22:58:26 #164
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121486971
Abbamare
Abbamare is een halfzachte Italiaanse kaas gemaakt van een mengsel van koeienmelk en schapenmelk uit Sardinie. De kaas heeft een zoet-zure smaak. De kaas heeft verder een stevig textuur met een paar gaten.

zaterdag 12 januari 2013 @ 23:07:04 #165
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121487289
Accasciato Cheese
Een Toscaanse kaas dat gemaakt wordt van een mix van zowel schapen- als koeienmelk, soms ook buffelmelk. De kaas wordt gemaakt in twee varianten, namelijk: jong, mild en halfzacht ofwel; oude, stevige kaas met scheuren en goede schimmels. De kaas wordt te rijpen gelegd in de grotten van Casa Madaio's. Hier ontleent de kaas zijn kruidige smaak aan.

Ideaal met Toscaanse wijn of zoete vruchten (vijgen en druiven). Tevens heerlijk in een gratin of gesmolten in de braadpan.

zaterdag 12 januari 2013 @ 23:21:44 #166
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121487880
Montasio
Een Italiaanse kaas uit de regio Friuli-Venezia Giulia. De specialiteit van de regio Friuli-Venezio Giulia is witte wijn, Polenta (Noord-Italiaans gerecht bestaande uit griesmeel van mais) en Montasio. De Polenta was vroeger een gerecht voor arme mensen. Hedendage kan het ook op de menukaart van de betere restaurants aangetroffen worden.

De Montasi wordt gemaakt in de vorm van platte wagenwielen. Het heeft een gladde, roodbruine korst. Als de kaas enkele maanden heeft gerijpt, wordt de kaas Montasio mezzano (belegen) genoemd en gebruikt als dessertkaas. Wordt vaak gedronken met een Sauvignon Blanc. De Montasio vecchio (oude kaas) is een jaar ouder en is geurig en ideaal voor het gebruik als raspkaas. De kaas wordt ook gebruikt in brokjes als borrelhapje.

Montasio wordt ook gebruikt voor het maken van frico, harde, krokante kaaskoeken. Deze koeken werden veel meegegeven aan herders.

De kaas heeft het keurmerk D.O.C. (denominazione di origine controllata). Dat is een kwaliteitskeurmerk, die een bepaalde kwaliteit garandeert.

Frico (kaaskoekjes)

Polenta

Gegrilde Polenta

[ Bericht 0% gewijzigd door Jellereppe op 12-01-2013 23:37:30 ]
  zondag 13 januari 2013 @ 00:01:42 #167
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_121489165
Nog ik toch in het kazensnob-topic zit: ik ga morgen met 3 man kaasfonduen, iemand nog goede tips? Heb het zelf pas een paar keer gedaan. Ik keek in de koelkast en we hebben blijkbaar al 310 gr Emmentaler, 170 gr Gruyere en witte wijn.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  zondag 13 januari 2013 @ 00:18:16 #168
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121489669
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 00:01 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nog ik toch in het kazensnob-topic zit: ik ga morgen met 3 man kaasfonduen, iemand nog goede tips? Heb het zelf pas een paar keer gedaan. Ik keek in de koelkast en we hebben blijkbaar al 310 gr Emmentaler, 170 gr Gruyere en witte wijn.
Ik het ook maar een keer gedaan, dus ben ook een leek. Ik kan je wel vertellen dat wij die keer champignons, tomaatjes en dat soort groenten dipten. Heerlijk. Dus misschien ook het proberen waard. Roggebrood of stukjes stokbrood dippen is ook heerlijk.
pi_121505000
quote:
Pan flink insmeren met knoflook, de tenen heel laten en weggooien dus, dik twee glazen wijn warm maken, en rustig de geraspte kaas er al roerend bij doen zodat het gelijkmatig smelt. Als je kirsch in huis hebt of Calvados dan die mengen met maizena en erbij doden, peper malen, ik heb een voorkeur voor wit, en nootmuskaat raspen, niet teveel en fijn, en klaar. Dan nog lekker brood zien te regelen op een zondag (neem ik aan).

Tenminste, ik neem aan dat de ingredienten al vaststaan. Anders zou ik je een Vacherin aanraden, en/of een beetje een 'rinse' wijn, ik ben niet zo thuis in wijn en wijntaal, maar je hebt van die Elzaswijnen en Duitse wijnen die een beetje appelzurig zijn, die vind ik lekker voor erin en erbij. Er zijn nog wel veel meer kazen die geschikt zijn, ook Nederlandse kaas kan het prima doen in combinatie met Zwitserse.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 13 januari 2013 @ 16:04:45 #170
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_121506516
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Pan flink insmeren met knoflook, de tenen heel laten en weggooien dus, dik twee glazen wijn warm maken, en rustig de geraspte kaas er al roerend bij doen zodat het gelijkmatig smelt. Als je kirsch in huis hebt of Calvados dan die mengen met maizena en erbij doden, peper malen, ik heb een voorkeur voor wit, en nootmuskaat raspen, niet teveel en fijn, en klaar. Dan nog lekker brood zien te regelen op een zondag (neem ik aan).

Tenminste, ik neem aan dat de ingredienten al vaststaan. Anders zou ik je een Vacherin aanraden, en/of een beetje een 'rinse' wijn, ik ben niet zo thuis in wijn en wijntaal, maar je hebt van die Elzaswijnen en Duitse wijnen die een beetje appelzurig zijn, die vind ik lekker voor erin en erbij. Er zijn nog wel veel meer kazen die geschikt zijn, ook Nederlandse kaas kan het prima doen in combinatie met Zwitserse.
Bedankt voor de tips. Ik was net inderdaad nog even langs de enige slijterij in de buurt die open is geweest voor kirsch, maar dat was helaas op. Qua brood doen we het met "vers" stokbrood van de AH. Ik heb ook nog wat Gruyere erbij gehaald om het 1:1 en genoeg te maken, en wat kastanjechampignons om even te bakken en dan dippen.

Ik hou de alternatieven in gedachten voor de volgende keer!
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_121516952
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 17:56 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ha, een kaastopic! Met de Kerst verzorgden wij het kaasplankje bij het diner en het viel zeker in de smaak. Ook de familieleden die meteen al begonnen met "ik lust geen kaas" of "die kaas lust ik niet" bleken toch een paar soorten erg lekker te vinden. Al werd wel gevraagd waar de toastjes waren :|W.

Gehaald bij Ed Boele in Den Haag, dat bleek een waar kaasparadijs te zijn:
Hmmm, al tijden op zoek naar een goede kaaswinkel en deze is ongeveer 10 minuten lopen vanaf mijn huis. En toch ben ik er in de 6 1/2 jaar dat ik in Den Haag woon nog nooit langsgekomen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 13 januari 2013 @ 20:15:38 #172
97745 Thorical
finding a way
pi_121518385
quote:
Leuk vandaag een kaasfondue special in het Parool.
De winnaar heeft als kazen; Emmentaler, bleu d'Auverrgne, Gouda en Chimay. Daarbij kirrsch en witte wijn, knoflook, bosui,zout en peper. Om te dippen buinbrood(?) lof en selderij.
pi_121519962
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:33 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Veel kazen hebben een wiki-pagina en sommigen niet. Ik kan misschien gaan nadenken over het aanmaken van een account bij Wikipedia en dan veel kazen waar geen beschrijving voor is, aanvullen met info. Goed idee. Dat ga ik nog wel een keer doen.
Of maak een kaas-encyclopedie website, daar zijn ook geen goeie van volgens mij.

Met alle respect en waardering voor je bijdragen, voor een topic lijkt het me het er wat te veel van het goede, leidt het tot kaaskennisinflatie. De eerste paar las ik nog, maar zonder persoonlijke ervaring erbij weet ik niet zo goed wat ik met zoveel kaaskennis in korte tijd moet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 14 januari 2013 @ 22:54:45 #174
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121571816
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:41 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Of maak een kaas-encyclopedie website, daar zijn ook geen goeie van volgens mij.

Met alle respect en waardering voor je bijdragen, voor een topic lijkt het me het er wat te veel van het goede, leidt het tot kaaskennisinflatie. De eerste paar las ik nog, maar zonder persoonlijke ervaring erbij weet ik niet zo goed wat ik met zoveel kaaskennis in korte tijd moet.
Ik heb maar basiskennis van HTML en CSS, dus kom niet verder dan een eenvoudige website met de kennis die ik op het moment bezit. Het is wel een goed plan. :)
pi_121572106
Ik moest dankzij dit topic hier aan denken:
KLB / Kalk nagels
  maandag 14 januari 2013 @ 23:03:06 #176
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121572303
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2013 22:59 schreef hoink581 het volgende:
Ik moest dankzij dit topic hier aan denken:
KLB / Kalk nagels
Kalknagels.
pi_121792303
Tof topic! ^O^
Ik ben zelf ook gek op vele kaassoorten, en vind het interessant om te zien wat er nog méér bestaat op dit gebied. (Alleen zo jammer dat veel van die soorten waarschijnlijk niet hier in NL te krijgen zijn... :{ )

Zelf vind ik Kernhem altijd erg lekker (lijkt wat op Chaumes, en ook op Port Salut, maar dan ietsje hartiger / minder zoetig):

En verder hebben we dan natuurlijk nog de bekende Zwitserse strooikaas (Geska Glarus):

En diverse Franse room-kruidenkazen, zoals Boursin, Paturain enz.:

Bij de kaasboer heb ik een keer de Zwitserse alpenkaas Etivaz gekocht (die was hier ook al ergens genoemd), die vond ik ook heerlijk. Maar die was helaas maar zeer beperkt verkrijgbaar, alleen in een bepaalde tijd van het jaar.

Kazen met allerlei toevoegingen, zoals walnoten, brandnetel, Griekse kruiden, ui + paprika, fenegriek, mosterd e.d. zijn bij mij ook favoriet. De kaasboerin die hier een dorp verderop woont (in de Krimpenerwaard, Zuid-Holland) kan die soorten altijd zo lekker maken... O+ :9
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_121797349
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 22:54 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Ik heb maar basiskennis van HTML en CSS, dus kom niet verder dan een eenvoudige website met de kennis die ik op het moment bezit. Het is wel een goed plan. :)
Drupal? Of een wiki. :-)
  zondag 20 januari 2013 @ 14:41:38 #179
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121799059
@Jellereppe, waarom plaats je niet gewoon je artikelen op nl.wikipedia.com ?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 20 januari 2013 @ 15:47:56 #180
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121802976
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2013 14:41 schreef Pietverdriet het volgende:
@Jellereppe, waarom plaats je niet gewoon je artikelen op nl.wikipedia.com ?
Heb er al een account aangemaakt. Misschien kan ik daar ook van nut zijn. Sommige kazen in dit topic hebben geen omschrijving in Wikipedia, de meeste wel overigens. Misschien dat ik daar van nut kan zijn.
  zondag 20 januari 2013 @ 15:48:44 #181
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121803030
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 14:10 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Drupal? Of een wiki. :-)
Wikipedia is het makkelijkste. Anders moet ik mijn eerst verdiepen in hoe je een betere website kan maken. Dat gaat mij op zich al weken kosten.
  zondag 20 januari 2013 @ 15:48:48 #182
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_121803033
quote:
7s.gif Op zondag 20 januari 2013 15:47 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Heb er al een account aangemaakt. Misschien kan ik daar ook van nut zijn. Sommige kazen in dit topic hebben geen omschrijving in Wikipedia, de meeste wel overigens. Misschien dat ik daar van nut kan zijn.
je blijft hier ook welkom hoor.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 20 januari 2013 @ 15:51:10 #183
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121803228
quote:
14s.gif Op zondag 20 januari 2013 15:48 schreef Mirjam het volgende:

[..]

je blijft hier ook welkom hoor.
Dank je. :) Ga zeker meer kazen plaatsen. Heb er wel plezier in als ik toch weinig heb te doen zoals op het moment.
  zondag 20 januari 2013 @ 15:59:39 #184
45206 Pietverdriet
pi_121803943
quote:
7s.gif Op zondag 20 januari 2013 15:47 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Lijkt me een uitstekend idee, ook hier bezig blijven, toch??
  zondag 20 januari 2013 @ 16:00:54 #185
45206 Pietverdriet
pi_121804021
Wikipedia heeft het voordeel dat iedereen er op kijkt, goed, je doet het voor de eer, maar als iedereen zijn unieke kennis deelt via wikipedia wordt het nog beter.
  zondag 20 januari 2013 @ 16:13:23 #186
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121804799
Herreńo
Een Spaanse kaas die wordt gemaakt op het eiland El Hierro, een van de Canarische eilanden. El Hierro staat bekend om het vee dat profiteert van de rijke weilanden die in overvloed zijn in het gebied. De kaas wordt gemaakt uit schapen-, koeien- en geitenmelk. De drie melksoorten worden gemengd omdat ook de kuddes dieren op het eiland El Hierro gemengd zijn. Deze kaas is heel makkelijk te herkennen, omdat er op de onderkant van het kaasje het merk staat van de kaasfabriekje waar de kaas wordt gefabriceerd. De Herreńo wordt gerookt, wat hem een heel specifiek aroma geeft. Daarnaast is de kaas boterachtig, licht zurig en zacht van smaak.

El Hierro
Een van de Canarische eilanden dat voor de kust van Marokko gelegen is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jellereppe op 20-01-2013 18:18:53 ]
  zondag 20 januari 2013 @ 16:14:23 #187
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121804870
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 16:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Wikipedia heeft het voordeel dat iedereen er op kijkt, goed, je doet het voor de eer, maar als iedereen zijn unieke kennis deelt via wikipedia wordt het nog beter.
Ik weet het. Wikipedia is ooit opgestart om al de kennis van de mensheid vast te leggen in een encyclopedie. Ambitieuze project. Ga zeker kijken of ik op Wikipedia ook nog wat kan betekenen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jellereppe op 20-01-2013 16:21:22 ]
  zondag 20 januari 2013 @ 16:39:58 #188
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_121806316
Een mooie Goudse (ook fabriekskaas) kan erg lekker zijn.
En de ene charge is de andere ook niet.
Bij keuringen van kazen proef je duidelijk verschillen. Alles hangt af van je zuursel, je narwarmtemp. hoeveelheid waswater, pekeltijden/temp/beaumee, rijping, zelf de werking van je pasteur, de opslagtijd van melk.. Alles maar dan ook alles heeft invloed op de smaak.

Kaas... echt een heel bijzonder product.

Heb nu een stukje Milner oud, mooie smaak
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  zondag 20 januari 2013 @ 16:40:04 #189
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121806322
Palmero
Een kaas die in La Palma wordt gemaakt. La Palma is een van de westelijk gelegen Canarische eilanden naast Marokko. La Palma is het enige eiland in dat gebied dat niet veel toeristen trekt. De kaas wordt gemaakt van de rauwe, volle melk van de Palmerogeit, een inheems geitenras. De kaas heeft een fijne, kleverige en okerkleurige korst. De Palmerokazen hebben een uitgesproken smaak en een romige textuur. Door de lichtgerookte smaak van de Palemerokaas, is deze bij uitstek geschikt voor als aperitief. Deze kazen worden in de periode van de herfst tot de lente geproduceerd, maar zijn het hele jaar verkrijgbaar.

De kazen van de Canarische eilanden zijn deel van het culturele erfgoed van deze eilandengroep. Daarnaast zijn de kazen een van de topproducten in het gebied. De kazen hebben verschillende onderscheidingen gekregen op (inter)nationaal niveau. De kazen hebben bij de World Cheese Awards 181 prijzen ontvangen.

De Spaanse eilanden produceren het meeste geitenkaas in de hele Spaanse gemeenschap. De Majorero kaas is de eerste kaas van Spanje die de beschermde benaming 'Geitenkaas' mag dragen.

De belangrijke punten die de kazen tot een beleving maken zijn de volgende factoren: bereiding volgens traditioneel recept, veekudde met inheemse rassen (geiten en schapen) en veel plantensoorten die het dieet van de kudde vormen. Deze kazen mogen de beschermde benaming dragen:

- D.O. Majorero
- D.O. Palmero
- D.O. Flor de Guķa

La Palma:
Eén van de westelijk gelegen Canarische eilanden voor de kust van Marokko.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jellereppe op 20-01-2013 16:55:23 ]
  zondag 20 januari 2013 @ 16:43:32 #190
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121806471
quote:
17s.gif Op zondag 20 januari 2013 16:39 schreef uniekhoorn het volgende:
Een mooie Goudse (ook fabriekskaas) kan erg lekker zijn.
En de ene charge is de andere ook niet.
Bij keuringen van kazen proef je duidelijk verschillen. Alles hangt af van je zuursel, je narwarmtemp. hoeveelheid waswater, pekeltijden/temp/beaumee, rijping, zelf de werking van je pasteur, de opslagtijd van melk.. Alles maar dan ook alles heeft invloed op de smaak.

Kaas... echt een heel bijzonder product.

Heb nu een stukje Milner oud, mooie smaak
Yep, veel mensen vinden een stukje eenvoudig kaas op de brood al smullen.
  zondag 20 januari 2013 @ 16:54:05 #191
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_121806967
quote:
6s.gif Op zondag 20 januari 2013 16:43 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Yep, veel mensen vinden een stukje eenvoudig kaas op de brood al smullen.
Hetzelfde geld eigenlijk voor brood :P
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  zondag 20 januari 2013 @ 16:57:14 #192
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121807121
quote:
10s.gif Op zondag 20 januari 2013 16:54 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]

Dat klopt. Duitse brood bijvoorbeeld. Ik vind het lekker, maar je zit gelijk bij een of twee sneden brood vol. Zwaar brood.
  zondag 20 januari 2013 @ 17:49:30 #193
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121809586
Flor de Guķa
Flor de Gśķa is een kaas die wordt geproduceerd op de hellingen van Moya, sante Marķa, Guķa en Gįldar, ten noordwesten van Gran Canaria. Bijzonder aan het productieproces is dat tijdens het karnen van de melk aan de wrongel alleen plantaardig stremsel wordt toegevoegd. Deze stremsel wordt verkregen uit de bloem van de cardo, distel. Daar komt de naam van de kaas vandaan. De bloem bestaat uit minimaal 60% schapenmelk, maximaal 10% geitenmelk en 40% koeienmelk. De kaas rijpt 30 dagen in grotten alvorens deze geschikt is voor gebruik. De productie van de 'bloem uit Guķa' is heel beperkt en vandaar dat de kaas moeilijk te vinden is buiten Gran Canaria. Er worden meer kazen op het eiland geproduceerd. De smaak van de kazen is heel erg zacht. De kaas heeft veel gaatjes. De kaas wordt veel gebruikt in Canarische stoofschotels en soepen.

Ropa Vieja
Ropa Vieja is een Canarische stoofschotel. Ropa Vieja betekent letterlijk 'oude kleren'. Het verhaal omtrent de schotel is dat een arme man niks te eten had voor zijn familie. Aangezien de man geen voedsel had, nam hij zijn oude kleren, knuffelde die kleren en kookte ze. Bij toverslag werden die kleren een heerlijke stofpot, aldus de Canariėrs. De Ropa Vieja is zomers, maar tegelijkertijd zo stevig dat het ook ideaal is voor de winter.
Voor recept kun je kijken op: http://eten-en-drinken.in(...)isch-stoofpotje.html.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jellereppe op 20-01-2013 17:56:43 ]
pi_121809779
quote:
10s.gif Op zondag 20 januari 2013 16:54 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]

Nee hou niet zo van brood en al helemaal niet als er niks op zit :{
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_121809858
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:49 schreef Jellereppe het volgende:

Ropa Vieja
Ropa Vieja is een Canarische stoofschotel. Ropa Vieja betekent letterlijk 'oude kleren'. Het verhaal omtrent de schotel is dat een arme man niks te eten had voor zijn familie. Aangezien de man geen voedsel had, nam hij zijn oude kleren, knuffelde die kleren en kookte ze. Bij toverslag werden die kleren een heerlijke stofpot, aldus de Canariėrs. De Ropa Vieja is zomers, maar tegelijkertijd zo stevig dat het ook ideaal is voor de winter.
Voor recept kun je kijken op: http://eten-en-drinken.in(...)isch-stoofpotje.html.

[ afbeelding ]
Sowieso vind ik het jammer dat dit bijna alleen een plaatjes-opsomtopic is maar wat heeft dit stoofpotje er mee te maken? Er zit helemaal geen kaas in :')
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  zondag 20 januari 2013 @ 17:59:05 #196
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121809943
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:57 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Sowieso vind ik het jammer dat dit bijna alleen een plaatjes-opsomtopic is maar wat heeft dit stoofpotje er mee te maken? Er zit helemaal geen kaas in :')
Hmm, beetje afwisseling. Maar je hebt wel een punt, d'r zit geen kaas in.
  zondag 20 januari 2013 @ 18:03:48 #197
324397 Amplifier
Knallen dus
pi_121810124
quote:
6s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:59 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Hmm, beetje afwisseling. Maar je hebt wel een punt, d'r zit geen kaas in.
Ik vind het wel leuk :D ik ga ook binnenkort een paar verschillende kaasjes halen en proberen :D
  zondag 20 januari 2013 @ 18:04:56 #198
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121810159
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2013 18:03 schreef Amplifier het volgende:

[..]

Ik vind het wel leuk :D ik ga ook binnenkort een paar verschillende kaasjes halen en proberen :D
Het is wel een minpunt, want je mist persoonlijke ervaringen in dit topic. Zie het meer als een topic met veel kennis en informatie over de kazen.
  zondag 20 januari 2013 @ 18:05:50 #199
45206 Pietverdriet
pi_121810195
Ik heb trouwens een kroatische kaas cadeau gekregen.
  zondag 20 januari 2013 @ 18:06:07 #200
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121810204
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb trouwens een kroatische kaas cadeau gekregen.
Vertel? Smaak, foto etcetra?
  zondag 20 januari 2013 @ 18:09:42 #201
45206 Pietverdriet
pi_121810319
quote:
17s.gif Op zondag 20 januari 2013 18:06 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Vertel? Smaak, foto etcetra?
Volgt nog, heb eerst nog kaas te eten die over is van kerst
  zondag 20 januari 2013 @ 18:11:08 #202
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121810359
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2013 18:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Volgt nog, heb eerst nog kaas te eten die over is van kerst
Heel graag. Thanks. Smakelijk eten.
  zondag 20 januari 2013 @ 18:13:50 #203
324397 Amplifier
Knallen dus
pi_121810470
quote:
7s.gif Op zondag 20 januari 2013 18:04 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Het is wel een minpunt, want je mist persoonlijke ervaringen in dit topic. Zie het meer als een topic met veel kennis en informatie over de kazen.
Ja dat vind ik wel leuk om te lezen! Ik hou niet van oude/brokkelkazen maar wel van sterke romige kaasjes :)
Staan een paar tussen die er lekker uit zien!
  zondag 20 januari 2013 @ 18:17:21 #204
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_121810609
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2013 18:13 schreef Amplifier het volgende:

[..]

Ja dat vind ik wel leuk om te lezen! Ik hou niet van oude/brokkelkazen maar wel van sterke romige kaasjes :)
Staan een paar tussen die er lekker uit zien!
Yep, ik plaats van alles en nog wat. Heb er ook pas sinds een paar maanden kennis meegemaakt. Tot nu toe zijn Port Salut, Gorgonzola en wat Zwitserse kazen mij goed bevallen. De bekende kazen die makkelijk in Nederland verkrijgbaar zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')